نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۱

سیستم پرداخت درون برنامه ای Gears 5 باعث نارضایتی بازیکن‌ها نخواهد شد

در Gears 5 از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای مناسبی استفاده می‌شود که آسیبی به بخش چندنفره‌ی بازی وارد نکند.

در جریان Gamescom 2019 شاهد انتشار ویدیوها و اطلاعات جدیدی از بازی Gears 5 بودیم و از حالت Horde این نسخه هم رونمایی شد. ولی موضوعی که می‌تواند برای طرفداران این مجموعه‌ی محبوب نگرانی‌هایی را ایجاد کند، بحث پرداخت درون برنامه ای (Microtransaction) است؛ ویژگی‌ای که در این نسل بارها با حواشی مختلفی همراه بوده و این‌بار به‌گفته‌ی عوامل استودیو کوالیشن (The Coalition) قرار است خیال بازیکن‌ها بابت آن راحت باشد.

رایان کلیون، مسئول طراحی بخش چندنفره‌ی Gears 5 به‌تازگی در گفتگویی با GamesIndustry اطلاعاتی از این بخش بازی ارائه کرده و از عدم وجود لوت باکس (Loot Box) و تأکید سازندگان بازی روی مناسب‌بودن نحوه‌ی به‌کارگیری پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای بازیکن‌ها گفته است.

در پنجمین نسخه‌ی اصلی Gears of War، می‌توان با پول واقعی به‌سراغ خرید واحدهای پولی بازی به‌نام Iron رفت که برای دریافت آیتم‌های ظاهری به‌کار می‌رود. اگر هم بازیکن نخواهد پول واقعی خرج کند، می‌تواند این آیتم‌ها را ازطریق مواردی چون Tour of Duty به‌دست آورد. از آنجایی که در این نسخه خبری از سیزن پس نخواهد بود، شخصیت‌های مختلف را می‌توان هم با پول واقعی به‌دست آورد و هم با انجام بازی برای مدت طولانی، یعنی چیزی مثل Street Fighter V. به اعتقاد کلیون، سیستم درآمدزایی Gears 5 با رعایت حال بازیکن‌ها و حذف مواردی چون لوت‌باکس‌ها، سیستمی پیش‌رو در این صنعت محسوب می‌شود و همه‌ی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد؛ از افرادی که تمایل دارند با هزینه‌کردن سریع‌تر به‌سراغ موارد مختلف بروند تا آن‌هایی که دوست دارند خودشان با پیشرفت در بازی به این موارد دسترسی پیدا کنند.

Gears 5

هرچند در این مدت به خاطر حواشی ایجادشده در مورد بازی‌هایی مثل Star Wars Battlefront II شاهد تلاش استودیوهای بازی‌سازی برای فرار از مشکلات مشابه هستیم، ولی کلیون این ماجرا را با تصمیمات کوالیشن مرتبط نمی‌داند:

ما پیش از رخ‌دادن آن اتفاقات چنین تصمیمی گرفته بودیم. کوالیشن یکی از اولین استودیوهایی بود که به‌سراغ معرفی کارت‌های درون بازی رفت؛ موضوعی که فکر می‌کردیم خیلی خوب و منصفانه آن را در Gears of War 4 اجرا کرده‌ایم ولی درنهایت درکنار افرادی که آن را دوست داشتند، عده‌ای هم مخالف آن بودند. البته استودیوهای دیگری هم بودند که این کار را به‌شکلی انجام دادند که تعداد منتقدان و مخالفان خیلی بیشتر از بازی ما بود.

بعد از آن بود که از خود پرسیدیم آیا می‌توان به‌سراغ راهی رفت که هم افرادی که می‌خواهند آیتم‌ها را خریداری کنند راضی باشند و هم آن‌هایی که قصد پرداخت پول ندارند از بازی لذت ببرند؟ این چالشی بود که از همان اولین روزهای تولید Gears 5 با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردیم. درنهایت هم به این نتیجه رسیدیم که لوت‌باکس‌ها برای این بازی مناسب نیستند و به‌سراغ طراحی پرداخت‌های درون برنامه‌ای به‌شکلی رفتیم که از معیارهای این صنعت جلو بیافتیم؛ تصمیمی که آن را زمانی گرفتیم که حواشی چند وقت اخیر رخ نداده بود.

هرچند حتی شنیدن عبارت پرداخت درون برنامه‌ای هم باعث خشم و ناراحتی خیلی از بازیکن‌ها می‌شود، ولی باتوجه‌به صحبت‌های اخیر کارگردان بخش چندنفره‌ی Gears 5 می‌توان امیدوار بود این بازی مایکروسافت به‌شکل مناسبی به‌سراغ درآمدزایی از آیتم‌ها رفته باشد؛ بازی‌ای که قرار است در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) برای ایکس‌باکس وان و کامپیوتر منتشر شود و به‌تازگی هم تریلر داستانی آن منتشر شده است.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده