نویسنده: یونس بهرامی
// دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

بازی‌های Cyberpunk 2077 و Cyberpunk 2020 در یک جهان مشترک هستند

برخلاف اخبار اشتباهی که پیش‌تر منتشر شده بود، بازی Cyberpunk 2077 و بازی رومیزی و نقش‌آفرینی Cyberpunk 2020 در یک جهان مشترک قرار دارند؛ به این معنا که آن‌چه خواهیم دید، ادامه‌ی داستان گذشته است. 

اگر شما هم جزو آن دسته‌ای هستید که تاریخچه و داستان بازی رومیزی Cyberpunk 2020 را دنبال می‌کردید، خبر خوب برای شما این است که تلاش‌هایتان بیهوده نبوده است؛‌ زیرا خالق این مجموعه بازی‌ها در واکنش به جمله‌ای بریده‌شده و بدون پیش‌زمینه‌ای که از او نقل شده بود، این شایعه را که سایبرپانک 2020 و بازی Cyberpunk 2077 در دنیای جداگانه‌ای قرار دارند، تکذیب کرد. 

اما این شایعه از کجا آماده بود؟ به نظر می‌رسد که ریشه‌های آن به خبرگزاری SegmentNext برمی‌گردد که از مایک پانداسمیت (Mike Pondsmith)، خالق سری بازی‌های رومیزی سایبرپانک، در کنفرانس PAX West نقل قولی آورده بود که به نظر می‌رسید به معنای جدا بودن دنیاهای این دو بازی باشد. آن زمان پانداسمیت درباره‌ی این‌که چگونه وقایع این بازی از زمان سایبرپانک 2020 تکامل پیدا کردند گفت: 

اجازه دهید تا بگویم در این برهه، ما برنامه داریم تا خط زمانی (Timeline) را ادامه دهیم و شما هم چیزهایی را در آن خواهید دید که قبلاً در سایبرپانک 2020 دیده‌اید. اما بعضی چیزها به‌نوعی تغییر کرده‌اند؛ به همین علت، روی خط زمانی این سری و همچنین سایز گوشی‌های موبایل که زمانی اندازه‌ی آجر بودند و بعد اندازه‌ی انگشت، تأثیرگذار است؛ زیرا دوباره اندازه‌ی آجر می‌شوند. بنابراین شاهد تغییراتی در تکنولوژی خواهید بود. 

به هر دلیلی، برداشت افکار عمومی از این جملات این بود که سایبرپانک 2020 و جدیدترین ساخته‌ی استودیوی سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt RED) دو خط زمانی جداگانه خواهند داشت. 

گرچه این خبر میان جامعه‌ی هواداری بازی بازخورد چندانی نداشت، اما رسانه‌ها از آن جمله‌ی بریده‌شده‌ی مصاحبه‌ی پانداسمیت دوباره استفاده کرده و بر این شایعه که سایبرپانک 2077 در یک جهان موازی و جداگانه قرار دارد، دامن زدند. خبرگزاری‌هایی مانند Game Rant و Daily Star پیش‌تر این خبر اشتباه را در وب‌سایت‌های خود منتشر کرده بودند. 

بااین‌حال، پانداسمیت به صفحه‌ی رسمی ساب‌ردیت سایبرپانک 2077 رفته و به این شایعات خاتمه داد: او ضمن پستی، تأیید کرد که هم بازی رومیزی نقش‌آفرینی خودش و هم اثری که سی‌دی پراجکت رد مشغول ساخت آن است، در یک جهان مشترک قرار دارند. او در ردیت نوشت: 

هنوز هم یک مصاحبه‌ی اشتباهی میان وب‌سایت‌ها بازتاب داده می‌شود که می‌گوید سایبرپانک 2077 و سایبرپانک 2020 در خط زمانی جداگانه‌ای هستند. برای شفاف‌سازی، من همین‌جا و همین الآن می‌گویم که این خط زمانی مشترک است؛ یعنی همه‌چیز از سایبرپانک 2013 شروع می‌شود، به سایبرپانک 2020 می‌رسد و در سایبرپانک 2077 که ساخته‌ی سی‌دی پراجکت رد است ادامه پیدا می‌کند. 

خدا می‌داند که در شش ماه گذشته، ما به اندازه‌ی کافی وقت صرف خرد کردن جزییات کردیم. منتظر اخبار بیشتری در این رابطه باشید. تا آن زمان، همه به زندگی سایبری خود برگردید. 

Cyberpunk 2077

«همه‌چیز از سایبرپانک 2013 شروع می‌شود، به سایبرپانک 2020 می‌رسد و در سایبرپانک 2077 که ساخته‌ی سی‌دی پراجکت رد است ادامه پیدا می‌کند»

گرچه خیلی از افرادی که مشتاقانه منتظر سایبرپانک 2077 هستند پیش‌تر تجربه‌ی بازی‌های رومیزی را نداشته‌اند و صرفاً برای محبوبیت و علاقه به سری بازی‌های ویچر (بازی قبلی سازندگان این استودیو) وارد قطار این بازی شده‌اند، اما این یک خبر بزرگ برای هوادارهایی است که پیش‌تر سری رومیزی سایبرپانک را تجربه‌ کرده‌اند. 

علاوه بر این، بسیار جالب است که هنوز می‌بینیم خالق آثار مختلف تا این حد در جامعه‌ی هوادارها حضور فعال دارند. پانداسمیت نه‌تنها به این خبر در ساب‌ردیت رسمی این بازی واکنش نشان داد، بلکه در بخش دیدگاه‌ها نیز به‌شدت فعالیت دارد و به سؤالات مختلف پاسخ می‌دهد. 

برای جدیدترین ساخته‌ی خالقان ویچر، هنوز تاریخ انتشار رسمی مشخصی وجود ندارد، اما سی‌دی پراجکت رد قصد دارد تا بازی سایبرپانک 2077 و یک بازی دیگر را تا قبل از سال ۲۰۲۱ منتشر کند، حتی با وجود این‌که تا اتمام ساخت بازی فاصله زیادی مانده است. بااین‌حال، خرده‌فروشی‌های مختلف تاریخ انتشارهای مختلفی منتشر کرده‌اند که صحت هیچ‌یک از آن‌ها هنوز مشخص نیست. اخیراً نیز خرده‌فروشی Pro Gaming Shop در صفحه‌ی فروش خود، تاریخ عرضه‌ی بازی را برابر با هفت آذر ماه اعلام کرد

جدا از اخبار پیرامون تاریخ انتشار این بازی مورد انتظار، اخبار رسمی خوشحال‌کننده‌ای درباره‌ی جزییات دیگر این بازی دیده می‌شود؛‌ مثلاً مدتی قبل اطلاعاتی درباره‌ی پیچیدگی ساخت مراحل این بازی منتشر شد و این‌که آزادی عمل بازیکن‌ها طی مراحل آن‌قدر بالا است که تنها در زمان مرگ با صفحه‌ی Game Over روبه‌رو می‌شوند. همچنین سایبرپانک 2077 مهم‌ترین نمایش یک بازی از سی‌دی پراجکت رد را در تاریخ E3 خواهد داشت

سایبرپانک 2077 در تاریخ نامشخصی برای پلتفرم‌های پلی‌ استیشن 4، ایکس‌ باکس وان و پی‌ سی منتشر خواهد شد. برای دیدن سایر اخبار پیرامون این بازی، می‌توانید به صفحه‌ی آن در زومجی مراجعه کنید. 


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده