// جمعه, ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۸

پلی استیشن 5 لزوما سه سال دیگر عرضه نمی‌شود

وب‌سایت Dualshockers در مطلبی اقدام به بررسی گفته‌های جان کودرا و سو‌ءبرداشت رسانه‌های مختلف از آن کرده است.

در جریان رویداد‌های روز روابط سرمایه‌گذاران ۲۰۱۸ و IR Day که در شهر توکیو و توسط کمپانی سونی بر‌گزار شد، خبر‌های مختلفی از جمله نزدیک شدن کنسول Playstation 4 به پایان چرخه حیات و تصمیم کمپانی Sony برای گسترش شبکه پلی استیشن منتشر شد. اما یکی از مهم‌ترین خبر‌های رویداد‌های مذکور صحبت‌های جان کودرا، رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی کمپانی سونی بود. برخی از رسانه‌ها از جمله Wall Street Journal نتیجه‌گیری اشتباهی از گفته‌های وی داشته‌اند. حال وب‌سایت دوال شاکرز در مطلبی به بررسی گفته‌های جان کودرا و سو‌ءبرداشت‌ها پرداخته است.

کنیچیرو یوشیدا در جریان رویداد‌های روز روابط سرمایه‌گذاران ۲۰۱۸ و IR Day اعلام کرده است که تمرکز کمپانی سونی در سه سال مالی آینده منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۰) روی ارتباط با کاربران و بازی‌سازان با محوریت کنسول PS4 به عنوان هسته کسب و کار خواهد بود. جان کودرا در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که تصمیم بخش مذکور تا سال ۲۰۲۱ «زمینه‌سازی قدم بعدی و استفاده از این فرصت برای جهشی بلندتر در آینده» است. رسانه‌های مختلف از صحبت‌های کنیچیرو یوشیدا و جان کودرا چنین برداشت کرده‌اند که کنسول PS5 تا سه سال آینده عرضه نخواهد شد. حقیقت امر این است که هیچ یک از این دو مقام بلند‌پایه کمپانی سونی مستقیما به عدم عرضه کنسول پلی استیشن 5 تا سال ۲۰۲۱ اشاره نکرده‌اند.

عبارت «سه سال مالی آینده» در واقع به کلیت و هدف رویداد‌های روز روابط سرمایه‌گذاران ۲۰۱۸ و IR Day ارتباط دارد. رویداد‌های مذکور به معرفی «استراتژی میان مدت» تمامی بخش‌های کمپانی سونی، نه‌فقط بخش‌‌های مربوط پلی استیشن، در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۱ اختصاص دارند. مدیران بخش‌های مختلف سونی که در صنعت‌های مختلف اعم از بازی‌های ویدیویی، موسیقی، تصویربرداری، موبایل و نیمه رسانا فعال هستند، در رویداد‌های ذکر شده به شرح برنامه‌ها و انتظارات خود در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ پرداختند. به «سه سال آینده» به این دلیل که کمپانی سونی پس از آن قصد عرضه کنسول Playstation 5 را دارد، اشاره نشده است؛ بلکه این عبارت موضوع رویداد‌های روز روابط سرمایه‌گذاران ۲۰۱۸ و IR Day است.

تنها برداشتی که می‌توان از صحبت‌های کنیچیرو یوشیدا و جان کودرا داشت، این است که پنجمین نسل از کنسول‌های خانگی پلی‌استیشن به این زودی‌‌ها عرضه نخواهد شد. این برداشت از این جهت است که استفاده از کنسول پلی استیشن 4 به عنوان هسته کسب و کار، چندین سال پس از عرضه کنسول نسل بعدی کمپانی سونی، عملا غیر‌منطقی است. با توجه به میزان فروش کنسول پلی‌استیشن 4، به نظر می‌رسد که این کنسول تا مدت‌ها، حتی پس از عرضه کنسول پلی‌استیشن 5، می‌تواند در زمینه فروش نرم‌افزار موفق و پر‌سود عمل کند. 

صحبت‌های جان کودرا بیش از آنکه به تغییر نسل و عرضه کنسول بعدی کمپانی سونی اشاره داشته باشند، بر محور افزایش در‌آمد و سود استوار هستند. سال‌های آغازین نسل جدید کنسول‌های بازی معمولا به دلیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ساخت چندان با سود همراه نیستند. از زمینه‌سازی سه ساله‌ای که جان کودرا در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد، می‌توان نتیجه گرفت که کنسول پلی‌استیشن 5 در نقطه‌ای از سه سال مالی آینده عرضه خواهد شد، با کاهش هزینه‌های تولید، با افزایش در‌آمد همراه خواهد شد و بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌های اولیه هم‌اکنون انجام شده است. با تعبیر گفته‌های جان کودرا و کنیچیرو یوشیدا براساس حدس و گمان می‌توان چنین برداشت کرد که کنسول پلی‌استیشن 5 «پیش» از مارس ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

PlayStation

یوجی ناکامورا، خبرنگار بلومبرگ که مصاحبه‌ای با جان کودرا ترتیب داده است، در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی توییتر نسبت به برداشت اشتباه وال استریت ژورنال در رابطه با عدم عرضه کنسول پلی‌استیشن 5 تا سال ۲۰۲۱ واکنش نشان داده و توضیج داده است که جان کودرا در صحبت‌هایش هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده است. یوجی ناکامورا نشان داده است که با پیش‌بینی مت پیسکاتلا، تحلیل‌گر موسسه NPD مبنی بر عدم عرضه کنسول پلی استیشن 5 تا پیش از فصل پاییز سال ۲۰۲۰ موافق است.

تمامی تحلیل‌ها و برداشت‌های بالا به نقل از وب‌سایت دوال شاکرز هستند و نمی‌توان قطعیت هیچ‌یک را تایید کرد، اما آنچه که قطعی است، این است که کمپانی سونی تا‌کنون به هیچ عنوان اعلام نکرده است که تا عرضه کنسول پلی‌استیشن 5 حداقل سه سال باقی مانده است. همچنین بر‌هم زدن فاصله زمانی ۶ تا ۷ سال بین نسل‌ها چندان دور از انتظار نیست. ضمنا بدون شک می‌توان گفت که عرضه کنسول جدید موضوع صحبت‌های جان کودرا و کنیچیرو یوشیدا نبوده است. تا‌کنون خبر‌های مختلفی در رابطه با برنامه‌های آتی کمپانی سونی از جمله اختصاص کنفرانس این کمپانی در نمایشگاه E3 2018 به چهار بازی انحصاری و بزرگ و معرفی نشدن سخت افزار جدید منتشر شده است. 


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده