نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱

نکاتی که بهتر است پیش از تجربه بازی God of War بدانیم

پس از گذشت یک روز از انتشار بازی God of War، در این مطلب سراغ نکاتی خواهیم رفت که دانستن آن‌ها، باعث می‌شود لذت بیش‌تری از بازی ببرید. 

نسخه جدید God of War بالاخره دیروز منتشر شد و حال، افرادی که مدت‌ها بی‌صبرانه منتظر این ساخته سانتا مونیکا بودند، در حال تجربه آن هستند. در این نسخه با شخصیت‌های کریتوس و اترئوس، فرزندش، همراه می‌شویم تا این بار، در سرزمین‌های نورس به ماجراجویی بپردازیم. پیش از این در زومجی نگاهی به بررسی بازی God of War از دید سایت‌های معتبر دنیا داشتیم و در مطلبی هم تفاوت‌های این نسخه با قسمت‌های قبلی سری را بررسی کردیم. در حالی که طی روز‌های آتی بررسی اختصاصی زومجی از بازی هم منتشر خواهد شد، در این مطلب نگاهی به یک سری نکات خواهیم داشت که بد نیست پیش از تجربه بازی آن‌ها را بدانیم. این موارد چیزی از داستان بازی فاش نمی‌کنند، اما اگر قصد دارید تمام ویژگی‌های نسخه جدید گاد آف وار را خودتان کشف کنید، بهتر است این مطلب را نخوانید:

گشت و گذار در محیط را فراموش نکنید

در مطلب بررسی تفاوت‌های نسخه جدید God of War با قسمت‌های قبلی، به این موضوع اشاره کردیم که این بازی، شباهت خیلی زیادی به بازی‌های جهان‌باز دارد و برخلاف نسخه‌های قبلی، دیگری خبری از یک مسیر از پیش تعیین‌شده نیست و شما آزاد هستید که در مسیر رسیدن به مقصدتان، به گوشه کنار نقشه هم سرک بکشید تا شاید بتوانید آیتم با‌ارزشی پیدا کنید. خب پیشنهاد ما این است که این مساله را جدی بگیرید و در لابه‌لای دنبال کردن مراحل داستانی بازی، برای مساله گشت و گذار در محیط هم اهمیت قائل شوید؛ چرا که در این حالت ممکن است آیتم‌های باارزشی پیدا کنید یا حتی با یک سری مراحل فرعی رو‌به‌رو شوید که انجام دادن آن‌ها، علاوه بر روایت یک سری داستان فرعی، باعث خواهد شد تا جوایزی هم دریافت کنید. از طرف دیگر، مبارزه‌هایی که در حال انجام دادن این کار‌های فرعی خواهید داشت، باعث می‌شوند XP بیش‌تری کسب کنید و در نتیجه، زودتر قادر به ارتقا توانایی‌ها خواهید بود. 

درست است که داستان اصلی جذاب‌ترین ویژگی نسخه جدید بازی است، اما در لابه‌لای این گشت و گذار‌ها هم موارد با‌ارزشی پیدا خواهید کرد که قطعا ارزش وقت گذاشتن را دارند. همچنین وقتی که در حال گشت و گذار در محیط‌ها هستید، دقت زیادی به خرج بدهید؛ چرا که شاید یک سری صندوقچه‌ها یا آیتم‌ها خیلی جلوی چشم نباشند، ولی با کمی بررسی دقیق‌تر محیط‌ها، بتوانید آن‌ها را پیدا کنید. 

آموزش God of War

چرخش سریع را در مبارزات جدی بگیرید

آزادی‌عمل بالای بازی در مبارزات به شما اجازه می‌دهد تا سبک مبارزه خاص خودتان را انتخاب کنید و به شیوه دلخواه به نبرد با دشمنان بروید

تغییر زاویه دوربین بازی God of War باعث شده است که دیگر نتوانید دید کاملی به همه دشمنان در بازی داشته باشید و در نتیجه، گاهی ممکن است توسط دشمنانی که از پشت سر به شما نزدیک می‌شوند، غافلگیر شوید. درست است که کریتوس توانایی جاخالی دادن را دارد، اما به‌درد‌بخورترین قابلیت در چنین شرایطی، چرخش سریع است که باعث می‌شود کریتوس با یک حرکت، سریع به پشت سرش بچرخد و در نتیجه، بتواند دشمنی را که پشت سر وی قرار دارد هدف قرار دهد. برای استفاده از این قابلیت، کافی است یک بار جهت پایین کلید‌های جهت کنترلر را بزنید. البته دقت کنید که این کلید را فقط یک بار سریع بزنید؛ چرا که اگر مثلا برای طولانی مدت انگشت‌تان را روی کلید قرار دهید، کریتوس دو بار از قابلیت چرخش سریع استفاده می‌کند و در نتیجه به جای قبلی‌اش بر‌می‌گردد. همچنین با رفتن به قسمت تنظیمات بازی می‌توانید از تنظیمات ثانویه کنترلر هم استفاده کنید و این حرکت را با کلید دیگری انجام دهید. 

از ضربه‌های Runic استفاده کنید و آن‌ها را بهبود ببخشید

کریتوس در کنار ضربات سبک و سنگین معمولی خود، قدرت استفاده از یک سری ضربه‌های مخصوص را هم دارد که این ضربات، با نگه داشتن L1 و زدن کلید‌های R1 و R2 در دو حالت سبک و سنگین در دسترس هستند. این ضربه‌ها در بازی با نام Runic Attack شناخته می‌شوند و تنوع بالایی در بازی دارند؛ به طوریکه شما قادر هستید ضربه دلخواه خودتان را انتخاب کنید و حتی با کسب XP، آن‌ها را بهبود ببخشید. پیشنهاد ما این است که ضربات مخصوص مختلفی را امتحان کنید و در نهایت، آن‌هایی را که به نظرتان بهترین هستند انتخاب کنید و سپس قدرت‌شان را افزایش دهید. استفاده درست از این ضربات گاهی می‌تواند باعث برتری شما در یک مبارزه بسیار سخت شود؛ پس آن‌ها را جدی بگیرید. 

آموزش God of War

در انتخاب توانایی‌های (Skill) جدید دقت کنید

مخصوصا در ۵ یا ۶ ساعت اولیه بازی، XP خیلی زیادی کسب نخواهید کرد و به همین دلیل، باید در انتخاب Skill‌های جدید دقت زیادی به خرج بدهید؛ برای مثال اگر حس می‌کنید مدام در مبارزه با چند دشمن کم می‌آورید و شکست می‌خورید، بهتر است سراغ توانایی‌هایی چون Grinding Storm یا Guardian Sweep بروید. یا اگر می‌خواهید به مرور زمان قدرت ضربات‌تان را افزایش دهید، بهتر است سراغ توانایی‌های شاخه Rage Combat بروید. البته این را اضافه کنیم که روند انتخاب Skill‌ها در گاد آف وار به این شکل نیست که مثلا مجبور شوید از بین دو یا چند توانایی یکی را انتخاب کنید و در ادامه، دیگر فرصت رفتن به سراغ توانایی دیگر را نداشته باشید. با این حال در اوایل بازی به دلیل اینکه شاید XP زیادی نداشته باشید، بهتر است سراغ مواردی بروید که بیش‌تر کمک‌حال شما در مبارزات هستند و پس از آن، می‌توانید توانایی‌های دیگر را هم به مرور باز کنید. 

در مبارزه با دشمنان خلاقیت به خرج بدهید

در بازی God of War به مرور زمان توانایی‌های جدیدی برای مبارزه به دست خواهید آورد که ترکیب درست آن‌ها با یکدیگر، باعث خواهد شد تا بتوانید دشمنان را بهتر و جذاب‌تر از قبل شکست دهید. با این حال برای اینکه بتوانید به مبارز بهتری تبدیل شوید، باید کمی خلاقیت داشته باشید و فرضا پس از باز کردن هر Skill جدیدی، کمی برای آشنایی بیش‌تر با آن زمان بگذارید و مثلا ببینید که این قابلیت چه تاثیری روی دشمن می‌گذارد و می‌توانید آن را با کدام توانایی‌های دیگرتان در بازی ترکیب کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. در واقع سیستم مبارزات God of War به شکلی طراحی شده است که شما بتوانید آزادی‌عمل بالایی در آن‌ها داشته باشید و با ترکیب درست ضربات و قابلیت‌ها، کمبو‌های جالبی را روی دشمنان اجرا کنید. 

آموزش God of War

از اترئوس به درستی در مبارزه‌ها استفاده کنید

فرزند کریتوس به مرور زمان قوی‌تر می‌شود و نه تنها لازم نیست هوای او را داشته باشید، که می‌توانید کاملا روی توانایی‌هایش در بازی حساب کنید

شاید وقتی که به ظاهر اترئوس نگاه می‌کنیم، چنین به نظر برسد که این کاراکتر نحیف و ضعیف نمی‌تواند خیلی در مبارزات کاربردی باشد و خب مخصوصا در اوایل بازی، واقعا هم چنین است و تیر‌های کمان اترئوس خیلی تاثیر زیادی روی دشمنان ندارند و شما باید بیش‌تر متکی به خود کریتوس و توانایی‌هایش باشید. اما به مرور زمان با پیشرفت در بازی، اترئوس هم مثل پدرش قوی‌تر می‌شود و فرضا همان‌طور که در تریلر‌های پیش از انتشار بازی هم دیده بودیم، این قدرت را به دست می‌آورد که روی سر دشمنان بپرد و اقدام به خفه کردن آن‌ها کند. درست است که این کار اترئوس باعث کشته شدن دشمنان نمی‌شود، اما حواس آن‌ها را پرت می‌کند و در نتیجه، کریتوس قادر خواهد بود به راحتی دشمن را از پا دربیاورد. از طرف دیگر، اترئوس به مرور زمان توانایی استفاده از انواع دیگری از تیر‌ها را هم به دست می‌آورد و مثلا با استفاده از تیر‌های Shock، می‌تواند برای چند ثانیه دشمنان را گیج کند و در نتیجه، کریتوس قادر خواهد بود نفسی به راحتی بکشد و بدون مانع، دشمن را شکست دهد. اترئوس البته قدرت‌های دیگری هم به دست می‌آورد که برای جلوگیری از اسپویل، اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنیم، اما همین بس که این شخصیت به ظاهر ضعیف، به مرور زمان به یک همراه عالی برای شما تبدیل می‌شود؛ همراهی که نه‌تنها لازم نیست حواس‌تان بهش باشد و هوایش را داشته باشید، که قادر است کمک بزرگی به کریتوس در مبارزات خیلی سخت بکند و حتی جان او را نجات دهد!

برای خودتان یک سبک مبارزه انتخاب کنید و به آن پایبند بمانید

اگر یادتان باشد، در مقاله بررسی تفاوت‌های بازی به این موضوع اشاره کردیم که در نسخه جدید God of War، المان‌های نقش آفرینی زیادی دیده می‌شوند و یکی از این المان‌ها این است که شما می‌توانید با استفاده از تنوع بالای زره‌ها و آیتم‌ها که هرکدام یک سری خصوصیات شخصیتی کریتوس را ارتقا می‌دهند، وی و توانایی‌هایش را شخصی‌سازی کنید و این مساله، روی سبک مبارزه‌ای شما هم تاثیرگذار خواهد بود؛ برای مثال ممکن است سراغ تجهیزاتی بروید که قدرت و دفاع کریتوس را افزایش می‌دهند و او را به یکی از آن شخصیت‌های تانک در بازی‌های نقش آفرینی تبدیل می‌کنند که شاید سرعت بالایی نداشته باشند، اما در وارد کردن بیش‌ترین ضربه ممکن موفق ظاهر می‌شوند و بیش‌ترین سطح سلامتی را هم دارند. یا حتی می‌توانید روی سرعت کریتوس متمرکز شوید و کاری کنید که بتواند ضربات سریع‌تری بزند و راحت‌تر جاخالی بدهد. پس پیش از هر چیزی به این فکر کنید که دوست دارید با چه سبک مبارزه‌ای God of War را بازی کنید و پس از آن، روی همین سبک متمرکز شوید و با به دست آوردن منابع لازم، تجهیزات مناسب برای این سبک را بسازید یا ارتقا دهید. 

آموزش God of War

استفاده از Enchantment‌ها روی زره جدید را فراموش نکنید

در طول بازی، به مرور زره‌های جدیدی پیدا یا خریداری می‌کنید و خب شاید گاهی لذت و هیجان استفاده از زره جدید، باعث شود که مجهز کردن این زره به Enchantment‌ها را فراموش کنید. پس به این موضوع دقت داشته باشید و در نظر بگیرید که Enchantment‌هایی که روی زره قبلی‌تان داشتید، به این زره منتقل نمی‌شوند و خودتان باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. در صورتی که این مورد را فراموش کنید، بخشی از قدرت‌تان را از دست می‌دهید و در نتیجه کار سخت‌تری در مبارزه‌ها خواهید داشت. 

Yggdrasil Dew‌ها را جمع‌آوری کنید

زمانی که با قایق کریتوس در حال حرکت در محیط بازی هستید، درختانی را مشاهده خواهید کرد که یک شی نورانی در آن‌ها جلب توجه می‌کند. این شی در واقع آیتمی به نام Yggdrasil Dew است که برداشتن آن باعث می‌شود تا بلافاصله یکی از خصوصیات کریتوس مثل قدرت، دفاع یا سطح سلامتی افزایش پیدا کند و همین مساله کمک شایانی به قوی‌تر شدن شخصیت شما خواهد کرد. پس در حین حرکت‌تان در محیط بازی، هر زمان که چنین آیتمی دیدید نسبت به برداشتن آن اقدام کنید و آن‌ها را دست کم نگیرید. 

چالش‌های موجود در Muspelheim و Niflheim را انجام دهید

پس از گذشت بخشی از گیم‌پلی بازی، با مناطق جدیدی با نام‌های Muspelheim و Niflheim آشنا خواهید شد که برای جلوگیری از اسپویل، اشاره‌ای به اینکه چه چیزهایی در آن‌ها انتظار شما را می‌کشند نمی‌کنیم. با اینکه انجام دادن چالش‌های این دو منطقه کاملا اختیاری است، اما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را انجام دهید؛ چرا که این کار باعث می‌شود به یک سری منابع خیلی خاص دسترسی داشته باشید که امکان ساخت تجهیزات مخصوص و فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کنند. 


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده