بررسی راندمان نسخه پی سی بازی Middle-earth: Shadow of War

بررسی راندمان نسخه پی سی بازی Middle-earth: Shadow of War

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

Middle-earth: Shadow of War پس از یک تاخیرِ چند ماهه سرانجام منتشر شد و مورد استقبالِ منتقدان قرار گرفت. با بررسی راندمان نسخه‌ی پی‌سی همراه باشید.

Middle-earth: Shadow of War یک بازی اکشنِ نقش آفرینیِ سوم شخص است که توسطِ استودیوی بازی‌سازی Monolith Productions ساخته شده و Warner Bros هم آن را منتشر کرده است. این بازی در تاریخِ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷ میلادی مطابق با ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۶ به صورت جهانی برای پلتفرمِ اندروید، کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های ویندوزی عرضه شد.

Monolith Productions یک سازنده‌ی امریکایی بازی‌های ویدیویی است که ۲۳ سال پیش و در سال ۱۹۹۴ در شهرِ Kirkland از ایالتِ واشنگتن تاسیس شد و بازی‌هایی مانند Blood، سری بازیِ خاطره انگیزِ No One Lives Forever و همین‌طور بازی شوترِ FEAR را در کارنامه‌ی خود دارد. بازیِ قبلی این سازنده Middle-earth: Shadow of Mordor هم سه سال پیش به بازار عرضه شد. کمپانی برادران وارنر که خود زیر مجموعه‌ای از شرکتِ مادر Time Warner است، در سال ۲۰۰۴ میلادی شرکتِ بازی‌سازی مونولیث را خریداری کرد.

این بازی بر اساس داستانی از John Ronald Reuel Tolkien یا به اختصار J. R. R. Tolkien، نویسنده و زبان‌شناسِ بریتانیایی ساخته شده که کتاب‌های هابیت و اربابِ حلقه‌ها هم از آثار او محسوب می‌شوند. این بازی هم در دنیای تخیلیِ Middle-Earth و از نظر زمانی هم جایی بین رخدادِ داستانِ هابیت و ارباب حلقه‌ها جریان دارد و تا حدِ زیادی هم از فیلم‌های ساخته شده بر اساسِ همین داستان‌ها الهام گرفته است. بازیکن در نقش جنگجویی با نام تالیون قرار است با دشمنانِ افسانه‌ای و دهشتناکِ زیادی روبرو شود و داستان‌های جدیدی خلق کند. بازی بر اساس سیستم Nemesis که در بازیِ اول معرفی شده بود استوار است و اجازه‌ی بهره گیری از موجوداتِ دیگر را برای پیشبرد بازی با استراتژی‌های مختلف می‌دهد.

مشخصات فنی و ملزومات بازی

Middle-earth: Shadow of War بر اساس Jupiter EX (آخرین نگارشِ موتور LithTech)، موتورِ بازیِ اختصاصی مونولیث ساخته شده که قبلا هم در تولید بازی‌هایی مانند FEAR در سال ۲۰۰۵ از آن استفاده شده بود و حالا با بهینه سازی‌های بسیار زیادی در این بازی هم بکار رفته است. این موتور از قابلیت‌های زیادی مانند نورپردازی، سایه زنیِ پویا، انعکاس و tessellation پشتیبانی می‌کند و بافت‌های با دقتِ بالا و صحنه‌های سینمایی 4K هم به صورت مجزا در نسخه‌ی پی‌سی قابل دریافت هستند. از موتور معروفِ Havok هم برای فیزیک در این بازی استفاده شده است.

برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس 11 را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا چهار برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

|

طبق ملزوماتِ اعلام شده، این بازی برای اجرا به حداقل ۶ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازی‌های جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی کار می‌کند. بررسیِ ما هم نشان داد که داشتنِ ۴ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای بازی قابل استفاده نیست و اجرای بازی در این حالت امکان پذیر نخواهد بود. توصیه‌ی ما برای این بازی، داشتنِ حداقل رم ۸ گیگابایتی است. بررسیِ ما نشان داد در سیستمی با حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی و رزولوشن 4K و با فعال بودنِ گزینه‌ی Ultra Texture در صورتی که کارتِ گرافیکِ ۳ گیگابایتی داشته باشید تا ۱۱ گیگابایت از رم و در صورتی که کارت گرافیکِ ۸ گیگابایتی داشته باشید فقط ۷ گیگابایتِ آن برای بازی مصرف خواهد شد. فضای موردِ نیاز روی هارددیسک هم ۷۰ گیگابایت اعلام شده که البته نصبِ کامل آن از کلاینتِ استیم به همراه Ultra Texture Pack و ویدیوهای 4K جمعا ۱۰۱ گیگابایت را روی ذخیره‌ساز اشغال کرده است.

حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

 AMD FX-4350, 4.2 GHz / Intel Core i5-2300, 2.80 GHz

حافظه‌ی اصلی:

6GB

سیستم عامل:

 Windows 7 SP1 with Platform Update - 64Bit

کارت گرافیک:

 AMD HD 7870, 2 GB / NVIDIA GTX 660, 2 GB ,DX11

فضای دیسک:

70GB


سیستم پیشنهادی

پردازنده:

AMD FX-8350, 4.0 GHz / Intel Core i7-3770, 3.4 GHz

حافظه‌ی اصلی:

12GB

سیستم عامل:

Windows 10 Creators Update - 64Bit

کارت گرافیک:

AMD RX 480, 4 GB or RX580, 4GB / NVIDIA GTX 970 4, GB or GTX1060, 6GB

فضای دیسک:

70GB - 100GB for Ultra Textures and 4K Cutscenes


امکانات گرافیکی بازی

Shadow of War دارای مجموعه‌ای متنوع ولی آشنا از امکانات گرافیکی و تنظیمات مربوطه است. این تنظیمات گرافیکی نسبت به بازی‌های مشابه و قابلیت‌های تعبیه شده در این بازی به نظر کافی و مناسب می‌رسد. با این گزینه‌ها می‌توانید کیفیتِ Mesh (چگالی و پیچیدگیِ ترسیم چند ضلعی‌های تشکیل دهنده‌ی اشیای مختلف مانند صخره‌ها)، شعاعِ دید پوشش گیاهی، نور پردازی، سایه‌ها و بافت‌ها را در بازی تغییر دهید، ضریبِ اعمال تکنیک anisotropic filtering را تعیین کنید و همین طور تکنیکِ مناسب برای Anti-aliasing را هم انتخاب کنید. جزئیات و کیفیت Depth of Field و Tessellation نیز در این تنظیمات قابل گزینش است.

در منوی اصلی بازی و در گزینه‌ی Options که شاملِ Video برای امکانات گرافیکی است، اگر تنظیماتِ بخش Advenced Setting را به صورت دستی تغییر دهید، گزینه‌ی Custom هم اضافه خواهد شد، اما به صورت پیش فرض با تنظیماتِ گزینه‌ی Ultra هیچ تفاوتی ندارد. در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ِ تنظیمات پیش فرضِ گرافیکی را مشاهده و مقایسه کنید. برای دقتِ بیشتر در مقایسه می‌توانید تمام عکس‌ها را دانلود کرده و در Windows Photo Viewer مقایسه کنید.

Anti-Aliasing در نسخه‌ی پی‌سی در بخش Options و تنظیمات Advanced قرار دارد. تکنیک‌ FXAA در یک حالت ساده تعبیه شده که مشخصا الگوریتمِ سبکی محسوب می‌شود و با داشتن بار پردازشی ناچیز، کیفیت نسبتا پایینی هم دارد و باعث محو شدگی در لبه‌های اشیا و مات شدن برخی صحنه‌ها خواهد شد.

اما تکنیک  TAA بالاترین الگوریتم پیاده شده در بازی برای حذف لبه‌‌های مشبکِ آبجکت‌ها و بافت‌ها است که در واقع همان Temporal AA برای رفع اعوجاجِ اشیای سه بعدی است و نمونه‌های مختلفی از آنها را با فریم‌های قبلی بازسازی می‌کند. این تکنیک هم بهترین کیفیت را در بین تکنیک‌های مختلف مثل MSAA یا TXAA ندارد، اما دستِ کم باعثِ افت راندمانِ شدید هم نمی‌شود. در این بازی هم برای جبرانِ خلاءِ ناشی از کاستی‌های AA از Scaled Resolution استفاده شده تا در صورت کافی بودن قدرتِ کارت گرافیکی و حافظه‌ی آن، بتوان بازی را در دقتی بالاتر از دقتِ اصلی نمایشگر پردازش کرد و به خروجی فرستاد و کیفیتِ بصری بالاتری گرفت.

Middle earth Shadow of War Screenshot

در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

Display

Display Mode Borderless , Full Screen ,Windowed , Maximized

Scaled Resolution = 1920*1080 - 1.00x

Display Adapter= NVIDIA GeForce GTX 1080

Game Brightness

Display Area Setting

Vertical Sync = Off /144 /72 /48 /36

Dynamic Resolution= Off /240 / ... /30

Max FPS = No Limit /240 / ... /30

Advanced

Auto Config = Off /FXAA /SMAA1X /SMAA 1TX /Ultra

Graphical Quality = Lowest /Low /Medium /High /Very High /Ultra

Lighting Quality= Low /Medium /High /Ultra

Motion Blur= On /Off

Anti-Aliasing = None /FXAA Only /TAA

Shadow Quality = Low /Medium /High /Ultra

Texture Filtering = Low /Medium /High /Ultra

Texture Quality= Low /Medium /High /Ultra

Ambient Occlusion= Off /Low /Medium /High

Vegetation Range = Low /Medium /High /Ultra

Depth of Field = On/Off

Tessellation = On/Off

Larg Page Mode = On/Off

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

 

 

تنظیمات گرافیکی بازی

این بازی از یک بنچمارکِ داخلی دقیق و قدرتمند برای سنجشِ راندمان خروجی برخوردار است و بنابراین آزمایشاتِ خود را هم بر اساسِ آن استوار کردیم. برای هر تست کارت گرافیکِ منتخب را روی سیستم نصب کرده و بنچمارکِ بازی را اجرا کردیم تا میانگین فریمِ مورد نظر و حداقلِ آن را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی و گزینه‌های مربوطه را در ادامه شاهد هستید:

بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد و با استفاده از قابلیتِ Benchmark داخلیِ این بازی در بالاترین سطح و فعال کردنِ تمام گزینه‌ها و Texture Qualityروی Ultra به ترتیب در رزولوشنِ 2K ،FULL HD و 4K اجرا شد. برای AA هم تکنیک TAA فعال شد. بازی را از طریقِ کلاینتِ Steam اجرا کردیم. آخرین درایورهای گرافیکی ای‌ام‌دی و انویدیا را هم نصب کردیم. در نظر داشته باشید که بازی از SLI و CF پشتیبانی نمی‌کند و راندمان در این حالت‌ها فرقی با تک کارت ندارد. این بازی روی مانیتورهای ۱۰۰ یا ۱۴۴ هرتزی هم با آخرین نرخ بازسازیِ تصویر اجرا خواهد شد و بنابراین مشکلی با مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای نخواهد داشت.

Shadow Of War Benchmark Screenshot

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 7700K
• مادربرد/ حافظه: GigaByte Z270X Gaming 5/ GSkill DDR4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز 10 نسخه‌ی Fall Creators Update با آخرین آپدیت‌ها (1709- 16299.19)
• درایورها: انویدیا GeForce 388.00 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson ReLive Edition Beta 17.10.1

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 1080 TI 8GB
• GeForce GTX 1080 8GB
• GeForce GTX 1070 8GB
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• GeForce GTX 1060 6GB
• Radeon RX 470 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 4GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R9 270 2GB
• Radeon R9 Fury NANO

راندمان 1080p

Shadow of War 1920 1080 Benchmark

بازی با آخرین تنظیماتِ گرافیکی و Ultra Texture Pack در دقت 1080p تقریبا روی تمامِ محدوده‌ی کارت‌های گرافیکیِ موجود اجرای بسیار مناسبی دارد. برای گرفتن متوسطِ بالای ۳۰ فریم در این بازی حداقل به کارت GTX 960 یا R9 280X نیاز خواهید داشت. اما اگر اجرای مناسبِ بازی در نظر باشد، باید روی میانگینِ ۴۵ فریم در ثانیه و بالاتر حساب کنید. در این صورت کارت‌های GTX 970 و R9 290 می‌توانند تجربه‌ی مناسبی را در اجرای این بازی با حداکثرِ تنظیماتِ Ultra فراهم کنند.

اما برای داشتنِ تجربه‌ی ایده‌آلِ ۶۰ فریم در بازی باید کارتِ گرافیکِ قدرتمندی مثل R9 Fury Nano یا GTX 980 Ti در اختیار داشته باشید. حتی با این کارت‌ها هم در برخی صحنه‌های سنگین نرخِ فریم اجرای بازی به محدوده‌ی ۳۰ و ۴۰ فریم سقوط خواهد کرد که خوشبختانه چنین صحنه‌هایی در بازی آنچنان هم زیاد نیست و به ندرت رخ می‌دهد.

راندمان 1440p

Shadow of War 2560 1440 Benchmark

با بالا رفتن رزولوشنِ خروجی، کارِ پردازشیِ کارت‌های گرافیکی هم سخت‌تر می‌شود و موتور گرافیکیِ LithTech هم با اجرای مناسب روی بخشی از کارت‌های گرافیکی پایین رده خداحافظی می‌کند. در اینجا تنها کارت‌های گرافیکی GTX 970 و R9 290 با دارا بودنِ چهار گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی می‌توانند میانگینِ نرخ فریمی بالای ۳۰ فریم ارائه دهند که البته در معدود صحنه‌هایی به ۲۰ فریم در ثانیه هم نزول می‌کند.

با توجه به نتایجِ بدست آمده، برای اجرای مناسب بازی در رزولوشن 2K به کارت‌هایی مانند R9 Fury Nano و GTX 980 Ti نیاز است و نرخِ فریم ایده‌آل بالای ۶۰ فریم در ثانیه هم تنها از عهده‌ی مدل‌های قدرتمندی مانند GTX 1070 Xtreme و GTX 1080 و بالاتر بر می‌آید. برای اجرای بهتر بازی روی کارت‌های ضعیف‌تر بهتر است از تنظیماتِ پیش فرضِ Very High یا High به جای Ultra در بازی استفاده کنید که کماکان از کیفیتِ مطلوبی برخوردار هستند.

راندمان 2160p

Shadow of War 3840 2560 Benchmark

رزولوشنِ 4K هم عرصه را برای عرضِ اندامِ بیشتر کارت‌های گرافیکِ منتخب تنگ می‌کند. برای گرفتنِ حداقل ۳۰ فریم در ثانیه با آخرین تنظیمات گرافیکی فقط کارت‌های GTX 980 Ti و بالاتر می‌توانند مجوزِ اطمینان دریافت کنند و اجرای مناسبِ بازی هم فقط به کارت‌های GTX 1080 و GTX 1080 Ti منتسب می‌شود. البته با این بارِ پردازشی دیگر خبری از اجرای ایده‌آلِ ۶۰ فریم بر ثانیه نخواهد بود و به جای آن غیر فعال کردنِ Ultra Texture و استفاده از تنظیماتِ گرافیکی High یا Medium توصیه می‌شود.

مصرف حافظه‌ی گرافیکی

VRAM Usage in GTX 1080

به توجه به آمار بدست آمده از میزان استفاده از حافظه‌ی گرافیکی در این بازی، کاملا محرز است که فارغ از رزولوشن و کیفیتِ انتخاب شده برای اجرای بازی، موتور گرافیکی از قابلیت کَش کردنِ حافظه برای اجرای بهتر و روان‌ترِ بازی برخوردار است و به همین دلیل هم روی هر کارتی که آن را اجرا کنید، تا جایی که بتواند حافظه‌ی گرافیکی را پُر می‌کند. این میزان بدون استفاده از Ultra Texture Pack روی یک کارتِ ۸ گیگابایتی مثل GTX 1070 حدود ۴.۵ تا ۵ گیگابایت و با فعال کردنِ آن هم بین ۸.۵ تا ۹ گیگابایت خواهد بود که حتی در بین بازی‌های جدید میزانِ قابل توجهی محسوب می‌شود.

با وجودِ این میزانِ بالای مصرف، حتی کارت‌های ۴ گیگابایتی هم با فعال کردنِ Ultra Texture Pack مشکل عدیده‌ای نخواهند داشت، به شرط این‌که حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اصلی روی مادربرد نصب داشته باشید.

جمع بندی

Middle Earth: Shadow of War از نظرِ روایتِ داستان و گیم‌پلی شباهت‌های زیادی با نسخه‌ی قبلی دارد و البته مخاطبانِ خاص خود را در این سبک خواهد داشت. این بازی از نظر بصری هم مانند نسخه‌ی قبلی خود که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، از قابلیت‌های متنوعی در تنظیماتِ گرافیکی و تکنیک‌های بکار رفته برخوردار است که برخی گزینه‌های آن مثل Scaled Resolution و Frame Rate Target بسیار کاربردی هستند و به شما در تعیینِ نرخ فریمِ هدف در بازی و مطابقتِ رزولوشنِ پردازش شده با آن به صورت پویا و با توجه به سنگینیِ صحنه‌های بازی کمک خواهند کرد. در کل بعید به نظر می‌رسد که جلوه‌های بصری این بازی در سالِ ۲۰۱۷ میلادی شما را شگفت زده کنند، اما به هیچ وجه هم در رده‌ی پایین جای نخواهند گرفت و یک نقطه ضعف برای بازی محسوب نخواهند شد. به علاوه، انیمیشن‌های تولید شده برای مبارزات از جزئیات و کیفیت بالایی برخوردار هستند و لذتِ نبردها را دو چندان می‌کنند. سازندگان آنچه را که از لحاظِ فنی در موتور اختصاصیِ Jupiter EX در دسترس بوده، بهبود داده‌اند و در این بازی بکار گرفته‌اند.

پیاده سازیِ بنچمارکِ داخلی در این بازی هم یکی دیگر از نقاطِ قوت بازی به حساب می‌آید. با تجربه‌ی چندین ساعته‌ی ما در سنجشِ راندمان کارت‌های گرافیکِ مختلف با این ابزار از صحتِ عملکردِ آن اطمینانِ کامل داریم و می‌شود مطمئن بود که تحلیلِ دقیقی از کیفیتِ اجرای بازی روی سیستمِ کاربر و تخمینِ راندمان آن به دست خواهد داد.

داشتنِ یک کارتِ گرافیک رده میانی با ۳ یا ۴ گیگابایت رم گرافیکی هم برای اجرای این بازی در تنظیماتِ بالا کفایت خواهد کرد

میزان بهره‌ گیری از توانِ پردازنده در این بازی به سنگینیِ توانی که کارت گرافیک به دوش می‌‌کشد نیست. در این جا در بهترین حالت تنها ۴ هسته‌ی پردازنده به طور کامل در بازی به کار گرفته خواهند شد، بنابراین لزوما به پردازنده‌ی قدرتمندی نیاز نخواهید داشت. داشتنِ یک پردازنده‌ی Core i3 برای پرهیز از افتِ فریم‌های شدید در بازی ضروری است، اما با یک Core i5 4670 یا بالاتر مطمئن خواهید بود که تا ۹۰ درصد از راندمانِ کارت گرافیکی قابل ابتیاع خواهد بود.  پردازنده‌های Core i7 هم مخصوصِ دارندگان کارت‌های گرافیک رده بالا مثل GTX 1080 و GTX 1080 Ti توصیه می‌شود تا نرخِ فریم‌های بالای ۱۰۰ فریم در ثانیه را از دست ندهند.

middle-earth shadow of war in game Enemies

میزانِ مصرفِ حافظه‌ی  گرافیکی هم بیشتر از این که به تنظیماتِ بازی مربوط باشد، به میزانِ حافظهِ‌ی کارت شما بستگی دارد، چرا که بازی می‌تواند پس از بارگذاری داده‌های مورد نیاز، مابقی آن را هم برای کش کردنِ بافت‌های مورد احتیاج مصرف کند. این مهم مخصوصا در هنگامی که از بافت‌های اضافی Ultra Texture Pack استفاده کنید، نمودِ بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند مصرفِ حافظه‌ی گرافیکی را تا دو برابر افزایش دهد. با وجود این رفتارِ بازی، داشتنِ ۳ یا ۴ گیگابایت رم گرافیکی هم برای اجرای این بازی در تنظیماتِ بالا کفایت خواهد کرد. از مشکلات فنی، لگ و وقفه‌های عمده هم در بازی خبری نیست و در اجرای طولانی مدتِ بازی اثری از این موارد را در بازی نیافتیم، هر چند که کارت‌های ای‌ام‌دی با Stutter های محسوسی در هنگام اجرای بنچمارک یا خود بازی مواجه هستند که می‌تواند با آپدیت‌های بعدی درایور گرافیکی مرتفع شود.

برای اجرای بازی به ارتباط اینترنتی نیاز نخواهید داشت، به جز اولین بار پس از نصب که نیاز به فعال سازی روی سخت افزارِ شما دارد. بازی را می‌توانید از طریق کلاینت استیم خریداری کرده و سپس دانلود کنید. دریافتِ دیتا از سایت‌های دیگر هم امکان‌پذیر است و قرار دادن آن در پوشه‌ی نصب و شناساندنِ آن به کلاینتِ بازی کار دشواری نیست.

اگر از علاقه‌مندان به بازی Middle-earth : Shadow of War هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه‌ی Middle-earth : Shadow of War مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده