بهترین بازی اکشن ماجراجویی سال 2018 از نگاه زومجی

بهترین بازی اکشن ماجراجویی سال 2018 از نگاه زومجی

یکشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰

۲۰۱۸ سالی فوق‌العاده برای علاقمندان به آثار اکشن ماجراجویی بود و ما نیز با بررسی بازی‌ها، بهترین بازی های اکشن ماجراجویی در سال 2018 را انتخاب کردیم.

بازی‌های اکشن ماجراجویی هرچند مدت‌ها می‌شود که المان‌هایی از نقش‌آفرینی را در خود جای می‌دهند اما هنوز هم با داستان‌های فوق‌العاده، دنیایی عظیم و در یک کلام ماجراجویی‌هایی پر اکشن، توانسته‌اند دل بسیاری از بازیکنان را به دست بیاورند، با این حال علی‌رغم کاهش معماهای رایج در آثار اکشن ماجراجویی، ۲۰۱۸ یکی از سال‌های شگفت‌انگیز با آثاری فوق‌العاده برای علاقمندان این سبک بود و توانست ساعت‌های طولانی بازیکنان را سوار بر اسب کند، به مخفی‌کاری وا دارد و گاهی هم در آسمان‌های شهر نیویورک آنها را شناور کند. ما هم در زومجی پس از بررسی گزینه‌های موجود، بهترین بازی‌های سال 2018 در سبک اکشن ماجراجویی را انتخاب کردیم که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. 

Hitman 2

Hitman 2

مقاله مرتبط

مردی بدون احساسات با کت و شلوار مشکی، یک کروات قرمز و البته با بارکدی هک شده پشت سرش، دیگر به نمادی برای بازی‌های مخفی‌کاری در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است. مامور ۴۷ کاریزماتیک، متعهد و بی رحم، سال‌های سال است که توانسته با هر ماجراجویی در هر نقطه‌ی جهان از چین بگیرید تا فرانسه، بازیکنان را درگیر ماموریت‌های خود کند؛ ماموریت‌هایی که می‌دانید با ورود به آنها باید جان یک یا چند شخص را بگیرید، اشخاصی که هر کدام پیشینه‌ای دارند و هیچکدام بی‌هدف زیر نظر دایانا، مامور ۴۷ و البته ICA نرفته‌اند. Hitman 2 دقیقا ادامه دهنده داستان بازی هیتمن است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، جایی که بعد از اتفاقات رخ داده میان ICA و Shadow Client اکنون، مامور ۴۷ و دایانا برای از هم پاشیدن پراویدنس وارد عمل می‌شوند. اما بازی Hitman 2 این‌بار کامل‌تر از بازی قبل ظاهر شد، هرچند در گذشته نیز راه‌های مختلفی برای تبدیل شدن به یک قاتل خونسرد داشتید، در هیتمن ۲ بیشتر از گذشته آزادی را برای به سرانجام رساندن ماموریت احساس می‌کنید.

IO Interactive با وجود گیم‌پلی محور بودن سری هیتمن در هفتمین ماجراجویی مامور ۴۷ قدرتمند از گذشته به شخصیت‌هایی می‌پردازد که از هیتمن ۲۰۱۶ با آنها آشنا شدیم. البته هنوز هم مخفی‌کاری اصلی‌ترین بخش گیم‌پلی بازی را به خود اختصاص می‌دهد، هنوز هم باید بدون دیده شدن، در آرامش و با خونسردی کامل حرکت اهدافتان را زیر نظر بگیرید تا در نهایت آنطور که دوست دارید، آنها را در نقطه‌‌ای در سکوت گیر بیندازید و بکشید. کشتن البته تنها به کشیدن کلت یا استفاده از سیم خلاصه نمی‌شود اینبار انبوهی از شیوه‌ها در مقابل‌تان گذاشته شده تا با ریختن سم در لیوان هدف او را از پای درآورید یا شاید هم لوستری را در مقابل همگان روی سر دشمنتان بی‌اندازید. هیتمن ۲ کامل‌تر از همیشه مامور ۴۷ را برای ادامه‌ی راه برترین قاتل بودنش، یاری می‌کند و بازیکنان می‌توانند نه‌تنها به صورت تک‌نفره بلکه در حالت Co-op نیز برای به دام انداختن طعمه‌ها آماده شوند.

Assassin's Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey

یوبی‌سافت دیگر جایگاهش را به عنوان سازنده بازی‌های جهان باز محکم کرده است. سری Assassin’s Creed از همان ابتدا، همان روزهایی که با الطائر به جنگ با المعلم می‌رفتیم برای سبک اکشن ماجراجویی مخفی‌کاری نوید تغییرات بزرگی بود، اما دیگر زمان قرار گرفتن یوبیسافت و دنیای اساسینز کرید در مسیر تحول رسیده بود، دنیایی که باید گسترده‌تر ‌می‌شد، ریشه‌ها را با شخصیت‌های جدید بیشتر بررسی می‌کرد و در یک کلام تغییرات را در گیم‌پلی به منصه ظهور می‌رساند. بازی Assassin’s Creed Odyssey هرچند از لحاظ داستان به وقایع پیش از Origins می‌پرداخت، اما از لحاظ گیم‌پلی بی‌شک اوریجینزی کامل‌تر، زیباتر و پر جزئیات‌تر بود. اثری که توانست عناصر نقش‌آفرینی را هرچه بیشتر وارد دنیای Assassin's Creed کند و با اضافه کردن حالت‌های گیم‌پلی جدید مانند نبردهای کانکوئست اکشن بازی را هرچه بیشتر گسترده‌ کند.

اما تغییرات ادیسی به همین‌جا ختم نمی‌شد، یوبی‌سافت این‌بار و برخلاف نسخه‌های گذشته امکان انتخاب بین دو شخصیت الکسیوس و کساندرا، دو خواهر و برادر اسپارتان را می‌داد؛‌ جایی که باید با انتخاب یکی از این دو شخصیت به ۴۳۱ سال قبل از میلاد مسیح می‌رفتید تا در جریان جنگ‌های پلوپونز و در اوج جنگ‌های داخلی میان اسپارت‌ها و آتنی‌ها با شخصیت‌های تاریخی از هرودوت گرفته تا سقراط تصمیماتی کلیدی بگیرید؛ تصمیماتی که روی داستان بازی تاثیر می‌گذاشت و پایان‌های مختلف را در مقابل بازیکنان می‌گذاشت. اما دنیای ادیسی بزرگ و عظیم‌تر از گذشته در خشکی و دریا، نبردهای تاریخی را به تصویر می‌کشد. جغرافیای جزیره‌ای یونان به یوبی‌سافت اجازه داد تا با جزئیات بیشتری نبردهای دریایی را که از قضا عقبه‌ای تاریخی دارند در ادیسی بگنجاند، همین موضوع باعث شد تا داستانی یکپارچه را شاهد باشیم که چه در خشکی و چه در دریا جریان داشت و تنوعی بسیار زیاد را به نمایش می‌گذاشت. از طرفی مبارزات تن به تن نیز به لطف تغییراتی که در گیم‌پلی و سلاح‌ها شاهد بودیم، هیجان‌انگیز‌تر از گذاشته ادامه پیدا می‌کرد. نقشه‌ای پر از مزدوران تا دندان مسلح، هرکدام با ویژگی و پوششی خاص شرایط را برای تجربه‌ی اکشنی پرجزئیات فراهم می‌کرد. بازی Assassin's Creed Odyssey هرچند اکنون فرسنگ‌ها از نسخه‌های اولیه فاصله دارد، اما به خوبی توانست خود را با ماهیت جدیدش وفق دهد و هنوزهم راه طولانی برای پیشرفت پیش روی خود دارد.

Spiderman

Marvel’s Spider-Man

ساخت بازی‌ از مجموعه‌های قدیمی که در قلب طرفدارانشان هک شده‌اند کار آسانی نیست. اینسومنیاک گیمز سال‌ها با بازی‌های پر زرق و برق اکشن ماجراجویی شناخته می‌شود و سپردن ساخت اثری از دنیای مارول به این استودیوی خوش‌نام بی شک یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که سونی انجام داد. نتیجه اما شگفت‌انگیز بود، بازی Marvel’s Spider-Man آنقدر نرم‌ اجرا می‌شود که در همان بدو ورود به منهتن، متوجه رویارویی با اثری با کیفیت می‌شوید. Marvel’s Spider-Man در مقایسه با سایر نامزدهای بهترین بازی‌های اکشن گیم‌پلی حدودا ۲۴ تا ۲۸ ساعتی داشت، اما در طول همین زمان آنقدر محتوا به شما ارائه می‌داد که لحظه‌ای «خسته» نمی‌شدید. کمتر بازی را می‌توان پیدا کرد که تا این اندازه گیم‌پلی روان داشته باشد؛ انواع و اقسام گجت‌ها، توانایی‌ها و محتوا را در دسترس‌تان بگذارد و در نهایت با سکانس پایانی حس رضایت را در ذهنتان ایجاد کند.

آزمایشگاه‌ها، انواع جرم و جنایت که باید با آنها مقابله کنید، چالش‌های هیجان انگیز اما منطقی، انواع و اقسام پوشش‌های متفاوت و در نهایت ماموریت‌های فرعی زیبا، بازی Marvel’s Spider-Man را به محصولی تبدیل کرده است که شاید عالی‌ترین در سال ۲۰۱۸ نباشد، اما یکی از برجسته‌ترین بازی‌های سال گذشته بود. Marvel’s Spider-Man داستان زیبایی نیز داشت، اینسومنیاک گیمز با هوشمندی فارغ از شلوغ‌بازی‌های شخصیت مرد عنکبوتی، تعادل را در نمایش روزمرگی‌های پیتر پارکر و اطرافیانش به نمایش گذاشته بود. با وجود دشمنان مختلف این شخصیت، سکانس به سکانس بازی، با زیرکی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند تا شخصیت‌‌پردازی عالی را از هریک از آنتاگونیست‌ها شاهد باشیم. از طرفی اکشن‌های Marvel’s Spider-Man نیز در جایگاه خود ارزشمند بود، ضربات متعدد، قدرت‌های ویژه‌ی انحصاری برای هر لباس و هارمونی کامل کمبو‌ها برای خلق مبارزاتی روان، پرجزئیات با انیمیشن‌هایی زیبا، حس خوب را به ویژه در مبارزات با دشمنان و باس‌ها می‌داد. کمتر به یاد دارم که این چنین از میان ساختمان‌هایی با کیفیت فوق‌العاده پرواز کرده باشم و از روی ساختمان‌ها بپرم و با سقوطی آزاد نفسم در سینه حبس شود. اینسومنیاک گیمز توانست این حس یکتا را در بازی اکشن ماجراجویی Marvel’s Spider-Man خلق کند و از آنها برای خلق این احساس تشکر می‌کنیم.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

غرب وحشی، هفت‌تیرکش‌های ماهر و کلی یاغی! راک استار بار دیگر توانست آن چیزی را که انتظار داشتیم برآورده کند؛‌ حتی اغراق نیست اگر بگوییم فراتر از انتظارمان ظاهر شد، راک استار دنیایی را خلق یا در بیانی بهتر، گسترش داد که پیش از این در مجموعه Red Dead به ویژه Red Dead Redemption دیده بودیم. دنیایی که راک استار برایمان ساخت عظیم، زیبا، پر محتوا و در یک کلام فوق‌العاده است. فوق‌العاده از این منظر که می‌توانید روی آن تاثیر بگذارید، می‌توانید شخصی را از لبه پرتگاه نجات دهید یا زهر یک مار را از پای بی‌نوایی خارج کنید تا شاید روزی با ورود به یک شهر، آن بی‌نوا برای تشکر هدیه‌ای به شما بدهد. دقیقا از یک بازی اکشن ماجراجویی چه می‌خواهیم؟‌ زد و خوردهای هیجا‌ن‌انگیز؟ داستانی گیرا، احساسی و گاهی طنز؟ یا انواع و اقسام محتوا برای سرگرم‌ شدن؟‌ دنیای Red Dead Redemption 2 هر آنچه را می‌خواستیم به ما می‌دهد. شکار گونه‌های مختلف از حیوانات، ماهیگیری، ماموریت‌های فرعی متنوع، انواع و اقسام مینی‌گیم‌ها و در نهایت نقشه‌ای عظیم برای گشت و گذار.

اما راک استار با بازی Red Dead Redemption 2 دنیایی آشنا را بست داد، بزرگ کرد و با تغییراتی در گیم‌پلی به واقع گرایانه بودن آن کمک کرد. کوله‌پشتی محدود، افزایش اهمیت مخفی‌کاری در برخی ماموریت‌ها، افزایش اهمیت اسب‌سواری و رسیدگی به برخی پارامتر‌های سلامت آرتور مورگان دوست‌داشتنی، تنها بخش کوچکی از تغییراتی بودند که راک‌استار گیمز با اعمال آنها، اثری زیبا را خلق کرد. هنوز هم با یک یاغی همراهیم، اما رفتار یاغی داستان ما روی اطرافیان تاثیر می‌گذارد، اینکه هفت‌تیر کشی کنید، رسوایی به بار بیاورید و یک گلوله میان دو ابروی یک شهروند جای بگذارید، جایگاه اجتماعی و شرافت شما را زیر سوال می‌برد. اکنون باید بین خوب بودن و بد بودن تصمیم بگیرید در حالی که در گذشته هر لات بی سروپایی را تنبیه می‌کردید، اکنون دیگر با ورود به شهر می‌توانید با ان‌پی‌سی‌ها ارتباط برقرار کنید، آنها را سرزنش کنید یا با یک دست بلند کردن ساده برایشان روز خوبی را آرزو کنید. آشی که راک استار برای ما پخته است پرملات، اما منظم است. داستان و ماموریت‌ها در مسیر یک هدف پیش می‌روند و با ورود به کمپ داچ حس می‌کنید که بله، شما در بازی تنها نیستید. مدت‌ها است که سازندگان به دنبال القای احساس‌های انسانی در بازی‌های ویدیویی هستند و دروغ چرا، حسی که با آرتور مورگان تجربه می‌کنید، فوق‌العاده است. احساس شکارکردن و اهدای گوشت به کمپ برای سیر کردن یک مشت ان‌پی‌سی، بهبود ظاهر کمپ باز هم برای یک مشت ان‌پی‌سی و همراهی با داچ و سایر افراد گروه باز هم برای نجات یک مشت ان‌پی‌سی، آنقدر هوشمندانه، بازیرکی و موشکافانه در بازی گنجانده شده است که با شادی آنها خوشحال و با مرگ احتمالی غمگین می‌شوید. Red Dead Redemption 2 اثری اکشن ماجراجویی جهان باز با کلی گزینه‌های سرگرم‌کننده است. شاید در این اکشن خبری از هزار سلاح در داخل جیب شخصیت اصلی نباشد و این‌بار قبل از ورود به ماموریت باید کمی برای برداشتن سلاح فکر کنید، یا شاید در این ماجراجویی خبری از پازل‌های مشکل نباشد، اما دنیای رد دد ردمپشن ۲ مکانی است که باید در آن زندگی کنید، باید با روند آرام آن همراه شوید و در نهایت، تجربه‌ای داشته باشید که حداقل تا به امروز کمتر دیده شده است.

God of War

God of War

تغییرات بنیادی هیچگاه آسان نیست و باید از خود گذشتگی، ریسک و تلاش کنید. زمانی که از زنده بودن کریتوس مطمئن شدیم شادی تمام وجودمان را گرفت، اما دقایقی بعد با صحنه‌ای متفاوت روبه‌رو شدیم، ما که تا به امروز چندان به شانه‌های کریتوس دقت نکرده بودیم و سال‌ها با نگاهی بالا به پایین مانند یک هدایت‌کننده یا یک خدا کریتوس را از دنیای زیرین نجات دادیم، این‌بار نزدیک‌تر از هر زمان با این شخصیت کاریزماتیک باید همراه می‌شدیم. گیم‌پلی جدید و متفاوت کریتوس نوید دوران جدیدی را برای قهرمانی می‌داد که سال‌ها با او خاطره داشتیم و به شدت نبودش در نسل هشتم را احساس می‌کردیم. پیش از این پرسه زدن‌های کریتوس با پرش همراه بود، او گاهی بال در می‌آورد و پرواز می‌کرد و گاهی با به هم کشیدن دندان‌هایش سر دشمنانش را از بدنشان جدا می‌کرد، اما دیگر از آن مرد جوان پر از خشم اثری نمانده و در کمال تعجب او آرام بود.

ریسک سانتا مونیکا و در صدر آن کوری بارلوگ، مدت‌ها تا زمان انتشار، هواداران خدای جنگ را با هیجان و البته دلهره همراه کرد. دلهره‌ای که البته شیرین بود اما نگرانی از تغییرات را زنده می‌کرد. اما بازی God of War متفاوت از هر زمان دیگری منتشر شد. سلاح و اکشنی متفاوت از یک طرف و ماجراجویی در دنیایی ناآشنا با اساطیر نورس از سوی دیگر، تجربه‌ای را برایمان رقم زد که در یک کلام فوق‌العاده بود. این‌بار خدای جنگ بازیکنان را در دنیاهای اساطیر نورس از میدگارد گرفته تا میفلهام برای ماجراجویی، رویارویی با دشمنانی قدرتمند و در نهایت داستانی پر فراز و نشیب اما لایق تحسین همراه می‌کرد. بازی God of War خواستنی‌تر از هر زمان دیگری به بازیکنان امکان گشت و گذار در دنیای بازی را می‌داد و شما را برای جمع‌آوری چشم‌های اودین، رویارویی با والکری‌های دلاور، نبرد با خدایان نورس و در نهایت اکشن فوق‌العاده در مواجهه با دشمنان، آماده می‌کرد. هرچند پازل‌های درخور یک اثر اکشن ماجراجویی را در God of War شاهد نبودیم، اما این بازی آنقدر تنوع داشت که نگذارد خستگی به سراغ ما بیاید و به لطف آقای «کله» هرچه بیشتر با دنیا و داستان‌هایی اسکاندیناوی آشنا شدیم. اگر بخواهیم از برترین‌های اکشن ماجراجویی در سال ۲۰۱۸ بگوییم، بی‌شک God of War نگین درخشان بازی‌های این سبک در سال ۲۰۱۸ و در نسل هشتم خواهد بود.

پس بهترین بازی‌های اکشن ماجراجویی سال از دید زومجی به ترتیب زیر هستند:

  • God of War
  • Red Dead Redemption 2
  • Marvel's Spider-Man
  • Assassin's Creed Odyssey
  • Hitman 2

نظرسنجی بهترین بازی اکشن ماجراجویی به‌پایان رسید که بر اساس آن، از مجموع ۷۷۰۰ رای بازی Red Dead Redemption 2 به‌عنوان برنده این بخش از دید کاربران زومجی انتخاب شد. در تصویر زیر می‌توانید جزییات آرا را مشاهده کنید:

بهترین بازی اکشن ماجراجویی

همچنین نظرسنجی بهترین بازی خانوادگی سال هم به پایان رسیده است که برای مشاهده نتایج آن، می‌توانید به مطلب مربوطه مراجعه کنید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده