نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۱

ایکس باکس سری ایکس ۱۳.۵ گیگابایت از حافظه خود را به اجرای بازی‌ها اختصاص می‌دهد

طبق اطلاعات جدید منتشر شده، بخش عمده‌ای از حافظه‌ی ایکس باکس سری ایکس برای اجرای خود بازی اختصاص یافته و تنها ۲.۵ گیگابایت از مجموع ۱۶ گیگ حافظه‌ی آن برای اجرای سیستم عامل و عملگرهای پس‌زمینه‌ی سیستم به کار گرفته می‌شود.

با نزدیک شدن به زمان تعیین شده برای عرضه رسمی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس، مایکروسافت پرده‌ها را کنار زده و به تشریح جزئیات کامل سخت افزار و تکنولوژی به کار رفته در کنسول نسل آینده خود پرداخت. اما یکی از ویژگی‌های به خصوصی که از مدتی قبل درباره کنسول جدید Series X می‌دانستیم، استفاده از حافظه GDDR6 در ساختار آن بود که در مقایسه با سیستم‌های فعلی، یک قدم رو به جلو محسوب می‌شد. حالا DigitalFoundry با تمرکز روی این جنبه‌ی خاص از کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس، جزئیات بیشتری از آن را در اختیار ما قرار داده است.

ایکس‌باکس سری ایکس از یک رابط 320bit و مادربوردی شامل ۱۰ ماژول ۱۴ گیگابایت برثانیه GDDR6 استفاده می‌کند که ۶ مورد از آن‌ها تراشه‌های ۲ گیگابایتی و چهار مورد باقی مانده تراشه‌های یک گیگابایتی را تشکیل می‌دهند. اما چیزی که در اینجا بیشتر توجه ما را به خود جلب می‌کند، میزان تخصیص حافظه‌ی این دستگاه برای اجرای بازی‌ها است.

همانطور که گفته شد، ما روی کاغذ با یک چینش منظم مواجه هستیم که در آن حافظه‌ی این سیستم با رابط 320bit و ۱۰ ماژول ۱۴ گیگابایت برثانیه GDDR6 که به دو بخش با ۶ تراشه ۲ گیگابایتی و ۴ تراشه یک گیگابایتی تقسیم شده است. بااین‌حال، عملکرد دستگاه در اجرای بازی‌ها تاحدودی نامتقارن خواهد بود. اندرو گوسن (Andrew Goossen) از کارمندان بخش تکنولوژی ایکس باکس در مایکروسافت نحوه‌ی عملکرد حافظه‌ی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس را به شکل زیر تشریح می‌کند:

عملکرد حافظه‌ی سیستم ما کاملاً نامتقارن است. در واقع نحوه‌ی کارکرد حافظه در این کنسول کاملاً متفاوت از چیزی است که در پلتفرم پی‌سی شاهد آن هستیم. ۱۰ گیگابایت از حافظه فیزیکی این کنسول در سرعت‌های ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه عمل می‌کند. ما این بخش را حافظه‌ی بهینه‌ی GPU نامگذاری کردیم. از طرفی، شش گیگابایت از حافظه نیز با سرعت ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه عمل می‌کند که آن را حافظه‌ی استاندارد نامگذاری می‌کنیم. حافظه بهینه و استاندارد GPU عملکرد یکسانی را برای CPU، صدا و ورودی و خروجی فایل‌ها تأمین می‌کنند و تنها مؤلفه‌ی سخت افزاری سیستم که با تغییر مواجه می‌شود، پردازنده گرافیکی کنسول است.

Xbox Series X

چگونگی تقسیم شدن این دو قسمت برای توسعه‌دهندگان بازی‌هاست که جذابیت آن را به نمایش می‌گذارد. راهکار مایکروسافت برای استفاده از مجموع ۱۶ گیگابایت حافظه‌ای که در کنسول ایکس باکس سری ایکس به کار رفته موجب می‌شود تا اکثر حجم این حافظه به برای اجرای بازی به کار گرفته شود. اگر بخواهیم به طور دقیق به توضیح این امر بپردازیم، باید گفت که جمعاً ۱۳.۵ گیگابایت از حجم حافظه برای این منظور اختصاص پیدا می‌کند که از این میزان، ۱۰ گیگابایت به حافظه بهینه‌ی GPU و ۳.۵ گیگابایت به حافظه استاندارد مربوط می‌شود. مجموع این دو مقدار به اجرای خود بازی اختصاص پیدا کرده و ۲.۵ گیگ حافظه‌ی باقی مانده نیز به اجرای سیستم عامل و عملگرهای پس زمینه اختصاص پیدا خواهند کرد. این موضوع، موجب می‌شود که بازی‌ها پهنای باند بسیار بیشتری را در اختیار داشته و در نتیجه این تفاوت در نحوه‌ی اجرای بازی‌ها محسوس‌تر خواهد بود. البته مقادیر دقیقی که در این توضیحات ارائه شده، جنبه‌ی تئوری دارند و مسلماً اعدادی که در عمل دیده می‌شوند با مقادیر دقیق متفاوت خواهند بود.

گوسن در ادامه می‌گوید:

وقتی که حافظه‌ی بیشتری برای اجرای بازی‌ها اختصاص داده می‌شود، کار توسعه‌دهندگان نیز برای ساخت بازی‌های خود ساده‌تر خواهد شد. افزایش ظرفیت پهنای باند ارائه شده برای پردازش داده‌های صوتی، داده‌های اجرایی و انباشته شده، داده‌های اسکریپت و... مشخصاً مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

Xbox Series X

باتوجه به این‌که مایکروسافت فعلاً به پشتیبانی از هردو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس باکس وان ادامه خواهد داد، احتمالاً بازی‌های فرست پارتی در آینده‌ی نزدیک قادر به استفاده از پتانسیل کامل این ویژگی به خصوص نخواهند بود، اما همچنان فراهم شدن امکان دستیابی به این قابلیت بسیار هیجان انگیز بوده و در آینده تفاوت‌های زیادی را رقم خواهد زد. به خصوص زمانی که سایر ویژگی‌های سیستم، از قبیل رفع فشار سخت افزاری و سبک معماری جدید سرعت پردازش این کنسول را در کنار این مورد در نظر داشته باشید.

شما می‌توانید با مراجعه به مطالب روبه‌رو، به سایر مشخصات کنسول ایکس باکس سری ایکس از جمله استفاده از تکنولوژی HDR در بازی‌های Backwards Compatible، لودینگ بسیار سریع، حافظه‌ی قابل ارتقاء و پردازنده ۱۲ ترافلاپس آن نیز نگاهی داشته باشید.

در این بین، صحبت‌هایی مبنی بر احتمال تأخیر در زمان عرضه‌ی کنسول‌های Xbox Series X و پلی استیشن 5 در پی انتشار ویروس کرونا و تأثیری که بر ظرفیت‌های تولید قطعات این کنسول‌ها گذاشته شده به گوش می‌رسد. با‌این‌حال به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت با اطمینان روی عرضه‌ی کنسول جدید خود در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ تأکید دارد. شما می‌توانید با مراجعه به این لینک، جزئیات بیشتری را در این خصوص به‌دست آورید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده