نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱

ایکس باکس سری ایکس قابلیت HDR را به بازی‌ های Backwards Compatible می‌آورد

کنسول ایکس باکس سری ایکس با بهره‌گیری از توانایی منحصر به فرد خود، قادر به اجرای بازی‌های قدیمی با ۱۰۰٪ توان سخت افزاری خود و به‌صورت HDR خواهد بود.

مایکروسافت به تازگی میزان توجه به قابلیت Backwards Compatibility در کنسول‌ ایکس باکس سری ایکس را تشریح کرده است. این قابلیت، از همان روزهای نخست معرفی نسل جدید کنسول‌های ایکس باکس از اولین تعهداتی بود که مایکروسافت خود را ملزم به فراهم کردن آن معرفی کرد. این قابلیت، امکان اجرای بازی‌های فعلی ایکس باکس وان و همچنین آثاری را که قبلاً از ایکس باکس 360 و کنسول اورجینال ایکس باکس به نسل هشتم آورده شده بودند در کنسول جدید مایکروسافت فراهم خواهد کرد.

سخنگوی این شرکت در مصاحبه با نشریه Digital Foundry تأیید کرده که Xbox Series X علاوه‌بر شبیه سازی نرم‌افزاری که هم‌اکنون در ایکس باکس وان شاهد آن هستیم، یک قدم فراتر گذاشته و امکانات Backwards Compatibility را در سطح سخت افزاری نیز ارائه خواهد کرد. این ادعا، به این معنا است که بازی‌های قدیمی، امکان استفاده از ظرفیت کامل سخت افزار ایکس باکس سری ایکس را داشته و در واقع ۱۰۰٪ توان CPU و GPU این کنسول برای اجرای آن‌ها به کار گرفته خواهد شد.

کنسول ایکس باکس وان هنگام اجرای بازی‌های قدیمی ایکس باکس 360 و کنسول اورجینال ایکس باکس عملاً از ۵۰٪ توان سخت افزاری خود استفاده کرده و تنها از طریق نرم‌افزاری به شبیه‌سازی این بازی‌ها در نسل فعلی می‌پردازد. این موضوع، همان چیزی است که در هنگام اجرای بازی‌های قدیمی پلتفرم پی سی در سیستم‌های مدرن شاهد آن هستیم.

Gears of War: Ultimate Edition

حالا و در کنسول‌های جدید ایکس باکس سری ایکس، تمام توان سخت افزاری سیستم در هنگام اجرای بازی‌های ایکس باکس وان در دسترس قرار داشته و این امکان بدون انجام هیچگونه بهینه‌سازی یا ایجاد تغییرات اضافی از سوی توسعه‌دهندگان این بازی‌ها انجام خواهد گرفت. Digital Foundry در گزارش خود شاهد ارتقاء دوبرابری کیفیت اجرای Gears of War: Ultimate Edition در کنسول ایکس باکس سری ایکس و افزایش رزولوشن تصاویر بازی از 1080p به 4K بوده است. بازی‌هایی که محدودیتی را در برابر نرخ فریم اجرای تصاویر قرار نمی‌دهند، بیشترین استفاده را از این ویژگی خواهند برد. چرا که حالا و با توجه به سخت افزار قدرتمندی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، قادر خواهند بود تا بازی را به صورت پایدار و روی ۶۰ فریم برثانیه اجرا کنند.

پگی لو (Peggy Lo) برنامه‌نویس ارشد Compatibility مایکروسافت در این خصوص می‌گوید:

مواردی که ما برای این موضوع در نظر داریم، شامل ارتقاء رزولوشن بازی‌ها و افزایش نرخ فریم تصاویر با احتمال دوبرابر کردن آن‌ها خواهد بود.

قابلیت HDR در بازی‌های Backwards compatibility

Halo 5: Guardians

شاید غیرمنتظره‌ترین موضوعی که در گزارش Digital Foundry اعلام شد، به کارگیری فراگیری ماشینی برای فعال کردن قابلیت اجرای تصاویر HDR در بازی‌هایی است که برای پشتیبانی از این ویژگی طراحی نشده از طریق قابلیت Backwards compatibility به سیستم‌های جدید مایکروسافت آورده شده‌اند. الگوریتم مورد استفاده‌ی مایکروسافت، براساس فناوری اختصاصی HDR در بازی Gears 5 طراحی شده که توانایی تبدیل قسمت‌های مختلف تصاویر SDR را به صورت HDR خواهد داشت.

تکنولوژی مایکروسافت برخلاف روش‌های مرسومی که به جعل HDR در تصاویر بازی می‌پردازند، عامل درخشندگی تمامی عناصر موجود در تصویر را در حداکثر میزان روشنایی محیط، به 1000nits می‌رساند. این گزارش، نحوه اجرای قابلیت منحصر به فرد مایکروسافت را برای بازی‌های Halo 5: Guardians و Fusion Frenzy که بیش از ۲۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد نشان داده است. هیچکدام از این موارد به صورت مستقل از تکنولوژی HDR پشتیبانی نمی‌کنند. کلاد ماریس (Claude Marais) در این خصوص توضیح داده که:

این ویژگی از نظر تئوری برای تمامی بازی‌ها قابل استفاده است. اما از نظر فنی ما هنوز مشغول کار روی قسمت‌های تجربه کاربری و چیزهای مربوط به آن هستیم ولی این قابلیت هنوز به عنوان یک دموی فنی شناخته می‌شود.


منبع vg247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده