نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۰

نقد سریال هاکای (Hawkeye) | قسمت چهارم

قسمت چهارم سریال Hawkeye شروع آرامی دارد، اما در ادامه بیشتر به گذشته تاریک کلینت بارتون می‌پردازد و در پایان از اولین غافلگیری خودش رونمایی می‌کند. در ادامه با زومجی و نقد اپیزود جدید سریال هاکای همراه باشید.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از اتفاقات قسمت چهارم سریال Hawkeye را فاش کند

در قسمت سوم سریال هاکای شاهد مبارزه کلینت بارتون و کیت بیشاپ با گروه شرور Tracksuit Mafia و اکو بودیم و درنهایت هم کلینت بارتون برای اولین‌بار با شمشیرزن مواجه شد که حالا می‌دانیم در دنیای سینمایی مارول او در گذشته کلینت بارتون را آموزش نداده است. از قسمت گذشته هم انتظار داشتیم که اپیزود چهارم سریال Hawkeye شروع آرام‌تری نسبت به قسمت سوم داشته باشد و درواقع برای دو قسمت پایانی این سریال زمینه‌سازی کند.

اما شاید در ابتدا تصور می‌کردیم دنیای اتفاقات سریال هاکای خیلی بزرگ نیست، اما سریال رفته‌رفته ارتباط بیشتری با دیگر آثار دنیای سینمایی مارول پیدا کرده و حتی خودش در حال ایجاد خطوط داستانی جدید است. همان‌طور که گفتم قسمت چهارم سریال Hawkeye شروع آرامی دارد و حتی لحظاتی هم ما و هم کیت بیشاپ کم کم داریم باور می‌کنیم که همه‌چیز دارد تمام می‌شود و حالا وقت آماده شدن برای کریسمس است. اما ما نه‌تنها متوجه می‌شویم که النور بیشاپ، مادر کیت خرده شیشه دارد و درکنارش شمشیرزن نیز همچنان شخصیت مرموزی است، بلکه رازهای بیشتری در مورد کلینت بارتون وجود دارد.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون و هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ در حال تماشا فیلم کریسمسی در قسمت چهارم سریال Hawkeye

در قسمت چهارم سریال Hawkeye شاهد نمایش رازهای بیشتری از گذشته کلینت بارتون هستیم

ما همانقدر که شاهد نمایش بیشتر حال و هوای کریسمسی در طول سریال هستیم، متوجه می‌شویم که دنیای سریال هر لحظه در حال تاریک‌تر شدن است و ابتدا قسمت چهارم تنها آرامش قبل از طوفان است. این تناقض دنیای فیلم و داستان تبدیل به یکی از نکات جذاب سریال شده است که هرچقدر به کریسمس نزدیک می‌شویم، شاهد داستان تاریک‌تری نیز هستیم. اما نکته جالب توجه در مورد سریال Hawkeye این است که به خوبی توانسته میان بخش‌های جدی و طنز خود تعادل برقرار کند و حداقل در چهار قسمت اول شاهد حفظ این تعادل هستیم. درکنار حفظ این تعادل روند اتفاقات نیز سرعت خوبی داشته است.

حتی در مقایسه با سریال لوکی، این سریال هنوز دارای قسمتی که داستان در آن جلو نرود، نبوده و همچنین استفاده ترکیبی از کارگردان‌های مختلف نیز ظاهرا جواب داده است. در مجموع می‌توان گفت که مارول استودیو در ساخت سریال کم کم در حال افزایش تجربه خود است و سریال Hawkeye را می‌توان به‌عنوان یکی از این نمونه‌ها معرفی کرد. اما از این موضوع بگذریم به بخشی می‌رسیم که ظاهرا اتفاقات سریال از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم، بزرگ‌تر و خطرناک‌تر است. اگر تا الان فکر می‌کردیم داستان جک دوکین و قتل عمو خود به‌همراه داستان رونین و مایا هسته اصلی داستان است، اما در قسمت چهارم سریال Hawkeye شاخ و برگ بیشتری به داستان داده می‌شود و حالا ظاهرا افراد بیشتری درگیر این داستان هستند. البته نمی‌دانیم نقش النور بیشاپ دقیقا در داستان چگونه است، اما فعالیت‌های او احتمالا گسترده‌تر از یک شرکت امنیتی است.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون در حال تزئین درخت کریسمس در قسمت چهارم سریال Hawkeye

شخصیت النور بیشاپ ممکن است آن شخصی نباشد که کیت فکر می‌کند

ازطرفی جک دوکین احتمالا در حال همکاری با Tracksuit Mafia است و ممکن است ارتباطی میان آن‌ها وجود داشته باشد. اما بخش مشکوک ماجرا این است که گذشته خود کلینت بارتون هم همچنان مرموز و تاریک است. ما درست است که بالاخره داستان بوداپست را شنیدیم و متاسفانه شاهد ساخت فیلم یا سریالی براساس این داستان نبودیم، اما همسر و درواقع خانواده کلینت بارتون به معما جدید سریال تبدیل شده‌اند. البته اگر به قسمت اول بازگردیم متوجه ساعتی می‌شویم که نیروهای ترک‌سویت مافیا به‌دنبالش بودند و این ساعت دارای اسرار زیادی است که در صورت فاش شدن زندگی افراد زیادی به خطر خواهد افتاد.

احتمالا خانواده بارتون یکی از گروه‌هایی است که هویت آن‌ها به راز این ساعت گره خورده است و احتمالا این ساعت فراتر از یک ساعت با ارزش است و اطلاعات همیشه ارزش بیشتری دارند. مارول در طول تبلیغات سریال Hawkeye بارها به ما وعده غافلگیری داده بود و حالا ما در قسمت جدید سریال هاکای شاهد رونمایی از اولین مورد هستیم. البته ما از ابتدا هم می‌دانستیم که شخصیت یلنا بلووا با بازی فلورنس پیو قرار است در این سریال حضور داشته باشد و در صحنه پس از پایان فیلم Black Widow نیز متوجه دلیل حضور این شخصیت نیز شدیم. اما ما تاکنون نمی‌دانستیم که او چگونه و چه زمانی قرار است وارد داستان شود. حالا ما بالاخره در پایان اپیزود چهارم سریال هاکای شاهد ورود یلنا بلووا هستیم.

هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ به‌همراه پیتزا و فیلم‌های کریسمسی در قسمت چهارم سریال Hawkeye

در پایان قسمت چهارم سریال Hawkeye شاهد ارجاع به یک صحنه فیلم Avengers: Endgame هستیم

در هر حال یلنا ورود بسیار خوبی در سریال Hawkeye دارد که تنها هدفش کلینت بارتون است و قصد آسیب رساندن به کیت بیشاپ یا حتی اکو ندارد. درواقع اگر صحنه اکشن این قسمت توجه کنیم، یلنا حتی پس از اینکه کیت بیشاپ را از پشت بام به پایین پرت کرد، قصدش کشتن او نبود و در عوض شاهد ارجاع جالب به فیلم Avengers: Endgame هستیم که حتی سازندگان خوش سلیقگی به خرج داده و موسیقی آن صحنه را نیز در طول سریال پخش کردند. البته قابل انتظار است که دوباره شاهد حضور یلنا بلووا در ادامه سریال نیز باشیم، اما دقیقا نمی‌دانیم که او چه زمانی قرار است دوباره با کلینت بارتون مواجه شود.

البته می‌توان یک سؤال مهم‌تر نیز پرسید که چه کسی باعث ورود یلنا بلووا به سریال شده است. درست است که او فکر می‌کند کلینت بارتون قاتل ناتاشا بوده و بدون شک به‌دنبال یافتن او است، اما نباید فراموش کنیم که او نمی‌تواند بدون برنامه و یافتن محل دقیق کلینت بارتون به او حمله کند. همچنین یادمان نرود که او در صحنه پس از پایان فیلم بلک ویدو ماموریت گرفت. حالا اگر به ابتدا قسمت بازگردیم شاهد بخشی هستیم که النور بیشاپ در حال تماس گرفتن با شخصی ناشناس است و این شخص احتمالا والنتینا است. برخی اعتقاد دارند که او در این صحنه یک بلک ویدو را برای قتل یا آسیب رساندن به کلینت بارتون استخدام کرده است. همچنین اگر به خانه مایا بازگردیم، او همین الان اطلاعاتی از همسر و فرزندان کلینت بارتون دارد.

سگ لاکی پیتزا در قسمت چهارم سریال Hawkeye

شخصیت یلنا بلووا با بازی فلورنس پیو ورود بسیار خوب و جذابی در قسمت چهارم سریال Hawkeye دارد

این موضوع ممکن است به ساعت مرموز ربط داشته باشد یا حتی باز هم ممکن است به النور بیشاپ یا جک دوکین ربط پیدا کند. حالا سریال جایی تمام می‌شود که اکو آسیب دیده و حالا ممکن است فکر کند کیت بیشاپ واقعا همان رونین است و حالا یلنا نیز پس از تلاش ناموفقش فرار کرده است. آیا در قسمت بعدی قرار است شخصیت عمو را ملاقات کنیم و بالاخره از ویلسون فیسک رونمایی شود؟ البته قبلا هم فاش شده بود فیسک در قسمت پنجم حضور دارد و بدین ترتیب می‌توانیم در قسمت بعدی منتظر بازگشت او به دنیای سینمایی مارول باشیم. البته شاید یک سؤال مهم‌تر این باشد که همه اتفاقات سریال قرار است در دو قسمت حل‌و‌فصل شوند یا سریال Hawkeye قرار است برای فصل دوم بازگردد؟

در طول قسمت سوم سریال Hawkeye شاهد یک صحنه اکشن و یک صحنه تعقیب و گریز جذاب بودیم و حالا در اپیزود چهارم سریال هاکای شاهد یک صحنه اکشن دیگر هستیم که همان کیفیت و حتی بهتر از آن را ارائه می‌کند. صد البته اگر درجه سنی سریال کمی بالاتر بود، می‌توانستیم انتظار صحنه خشن بیشتر یا کات کمتر در طول مبارزات باشیم، اما کیفیت صحنه‌ اکشن قسمت چهارم نیز نه‌تنها حفظ شده، بلکه شاهد صحنه به مراتب بهتری نیز هستیم. می‌توانیم انتظار صحنه‌های اکشن بیشتر و بهتری در سریال Hawkeye داشته باشیم، اما کم کم می‌توانیم منتظر صحنه‌های اکشن بزرگ‌تری نیز باشیم.

فلورنس پیو در نقش یلنا بلووا در قسمت چهارم سریال Hawkeye

قسمت چهارم سریال Hawkeye شروع آرامی داشت و در ادامه شاهد اوج گرفتن داستان هستیم و درنهایت پایان قدرتمندی را تحویل بیننده می‌دهد. قسمت چهارم صحنه اکشن جذاب تا شوخی‌های بامزه و ارجاعات جالبی دارد که درکنار آن برای دو قسمت پایانی سریال زمینه‌سازی نیز کرده است. البته این قسمت سوالات زیادی را نیز ایجاد کرده که پاسخ بخش زیادی از این سوالات را بدون شک در قسمت‌های آینده دریافت خواهیم کرد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده