نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

نقد سریال هاکای (Hawkeye) | قسمت اول و دوم

سریال Hawkeye در دو قسمت اول به معرفی شخصیت کیت بیشاپ می‌پردازد و نشان می‌دهد یک قهرمان نیاز به قدرت ابرانسانی ندارد. در ادامه با زومجی و نقد دو قسمت اول سریال هاکای همراه باشید.

شخصیت هاکای یکی از اعضای اصلی اونجرز است که مانند بلک ویدو طی این چند سال و فازهای مختلف دنیای سینمایی مارول، دارای فیلم یا سریال مستقلی نبود. بالاخره شخصیت کلینت بارتون ملقب به هاکای در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول صاحب سریال مستقل خود شد که در این سریال البته قرار است شاهد معرفی شخصیت کیت بیشاپ نیز باشیم که درواقع دومین نسخه از شخصیت هاکای در دنیای کمیک مارول است.

چهارشنبه هفته گذشته بود که بالاخره دو قسمت اول سریال Hawkeye از شبکه دیزنی پلاس پخش شد و مابقی قسمت‌ها قرار است به‌صورت هفتگی در روز چهارشنبه پخش شود. اتفاقات سریال جدید دنیای سینمایی مارول قرار است پس از حوادث فیلم Avengers: Endgame جریان داشته باشد که البته در آن قرار است شاهد عواقب کارهای کلینت بارتون طی فعالیتش در ظاهر رونین نیز باشیم. حالا در این مقاله قرار است در ابتدا بیشتر با سریال Hawkeye و مواردی که پیش از تماشا آن نیاز است بدانیم، آشنا شویم و در ادامه به نقد و بررسی دو قسمت اول سریال هاکای بپردازیم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

کلینت بارتون با بازی جرمی رنر و کیت بیشاپ با بازی هیلی استاینفلد در ایستگاه مترو در سریال Hawkeye

چه چیزهایی باید پیش از تماشای سریال Hawkeye بدانیم؟

اتفاقات سریال Hawkeye حدود دو سال پس از حوادث فیلم Avengers: Endgame جریان دارد

اتفاقات سریال Hawkeye حدود دو سال پس از حوادث فیلم Avengers: Endgame جریان دارد که کلینت بارتون تلاش می‌کند تا شب کریسمس را با خانواده‌اش سپری کند، اما شخصی با لباس رونین توجه او را جلب می‌کند و در ادامه متوجه می‌شود این شخص کیت بیشاپ است و حالا باید برای کشف و خنثی کردن یک توطئه جنایتکارانه با یکدیگر همکاری کنند. وظیفه ساخت سریال Hawkeye بر عهده جاناتان ایگلا، نویسنده سریال Mad Men بوده است. همچنین ریس توماس، امبر فینلایسون (برت) و کتی الوود (برتی)، وظیفه کارگردانی قسمت‌های مختلف سریال هاکای را بر عهده داشته‌اند.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون، هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ، ورا فارمیگا در نقش النور بیشاپ، تونی دالتون در نقش جک دوکین (شمشیرزن)، فرا فی در نقش کازی (دلقک)، آلاکوآ کاکس در نقش مایا لوپز (اکو)، زان مک‌کلارنون در نقش ویلیام لوپز، لیندا کاردلیانی، آوا روسو، بن ساکاموتو و کید وودوارد، از جمله بازیگرانی هستند که در سریال Hawkeye حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین در این سریال قرار است شاهد حضور فلورنس پیو در نقش یلنا بلووا (بلک ویدو) نیز باشیم.

هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ در حال شلیک به سمت ناقوس در قسمت اول سریال Hawkeye

علاوه‌براین شایعاتی مبنی‌بر حضور وینسنت دن آفریو، بازیگر نقش ویلسون فیسک در سریال Hawkeye نیز شنیده می‌شود. طبق این شایعه، دن آفریو قرار است در قسمت پنجم سریال هاکای در نقش کینگ‌پین ظاهر شود که ظاهرا شباهت بیشتری از نظر ظاهری به نسخه کمیک این شخصیت پیدا کرده است. فصل اول سریال Hawkeye در ۶ قسمت ۴۰ تا ۵۵ دقیقه‌ای تولید شده که این سریال هنوز برای فصل دوم تمدید نشده است. سریال Hawkeye با الهام از کمیک‌های هاکای به نوشته مت فرکشن و با طراحی دیوید آجا ساخته شده است.

ساخت سریال Echo که اسپین‌آف سریال Hawkeye است تایید شده که تمرکز آن روی شخصیت اکو با بازی آلاکوآ کاکس است

همچنین ساخت سریال Echo که اسپین‌آف سریال Hawkeye است نیز تایید شده که تمرکز آن روی شخصیت اکو با بازی آلاکوآ کاکس است. سریال هاکای دارای ارتباط داستانی با قسمت اول فیلم Avengers و همچنین فیلم Avengers: Endgame است، اما می‌توانید به‌جای مرور فیلم‌های قبلی مارول به تماشا اپیزود Hawkeye از سریال کوتاه Marvel Studios: Legends بپردازید که خلاصه اتفاقات مرتبط با این شخصیت در سه فاز اول دنیای سینمایی مارول را پوشش داده است.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون و هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ در حال تمرین در گاراژ خانه بارتون در سریال Hawkeye

چه اتفاقاتی در ۲ قسمت اول سریال Hawkeye رخ داد؟

در قسمت اول سریال Hawkeye می‌بینیم که هاکای در اتفاقات فیلم Avengers زندگی کیت بیشاپ را به نحوی نجات داده بود

ما خیلی زود متوجه شدیم که تمرکز اصلی فاز چهارم دنیای سینمایی مارول قرار است روی مولتی‌ورس باشد که هم‌اکنون در یک نقطه مهم از این خط داستانی قرار داریم. اما مارول تصمیم گرفته تا همه آثار را با تمرکز روی این خط داستانی تولید نکند و در عوض آثاری با خط‌های داستانی متفاوتی را نیز شاهد هستیم که سریال Hawkeye جدیدترین مورد آن است. سریال هاکای در همان دو قسمت اول نشان داد که بیشتر یک سریال ابرقهرمانی خیابانی است که قبلا در فیلم‌ها و سریال‌های MCU ندیده بودیم. به بیان بهتر این سریال بیشتر به سبک سریال‌های مارولی شبکه نتفلیکس تولید شده است و با اینکه شاید در ظاهر حس کنیم قبلا چنین داستانی را دیده بودیم، اما سریال ثابت می‌کند که در اشتباه هستید.

تمرکز دو قسمت اول سریال Hawkeye بیشتر روی معرفی شخصیت کیت بیشاپ و ارتباطش با کلینت بارتون است. ما در طول این قسمت می‌بینیم که هاکای در اتفاقات فیلم Avengers زندگی کیت بیشاپ را به نحوی نجات داده بود و حالا او با تحت تاثیر قرار گرفتن از این موضوع و پس از مرگ پدرش، کلینت بارتون را الگوی خود قرار می‌دهد و حالا به تیرانداز و مبارز ماهری تبدیل شده است. در قسمت اول سریال دو خط داستانی مستقل را دنبال می‌کنیم که گفتیم که بخش اصلی آن روی کیت بیشاپ متمرکز است که این موضوع طبیعی هم است. در هر حال او شخصیت جدیدی است که سریال نیاز دارد تا او را به بهترین شکل ممکن معرفی کند.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون در رستوران با فرزندانش در قسمت اول سریال Hawkeye

سریال Hawkeye مانند سریال‌های مارولی نتفلیکس یک اثر ابرقهرمانانی خیابانی است

خبر خوب هم این است که کیت بیشاپ به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن به بیننده معرفی می‌شود و حتی خبر بهتر این است که هیچ بازیگری بهتر از هیلی استاینفلد نمی‌توانست نقش این شخصیت تازه‌وارد با بازی کند. البته حتی قبل از پخش سریال هم می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که استاینفلد انتخاب درست و بسیار مناسبی است، اما او در طول سریال به خوبی جنبه‌های مختلف شخصیت کیت بیشاپ را نشان می‌دهد و عجیب نیست که پس از تنها یک یا دو قسمت به شخصیت محبوب طرفداران تبدیل شود. تازه ما می‌دانیم که در یک نقطه از سریال قرار است شاهد حضور یلنا بلووا با بازی فلورنس پیو باشیم و اولین دیدار یلنا با کیت بیشاپ می‌تواند باعث هیجان بسیاری از طرفداران شود.

در هر حال فلورنس پیو قبلا در فیلم Black Widow عملکرد بسیار درخشانی داشت و ترکیب یلنا بلووا و کیت بیشاپ می‌تواند حتی برای مدیران مارول نیز هیجان‌انگیز باشد. درکنار نمایش زندگی شخصی تا باز شدن پا کیت بیشاپ به یک داستان مرموز، شاهد تلاش کلینت بارتون هستیم تا ایام کریسمس را با خانواده خودش سپری کند و زندگی عادی داشته باشد. اما می‌دانیم که هنوز گذشته او را رها نکرده و او همچنان از مرگ بلک ویدو دچار عذاب وجدان است. ازطرفی او در زمان فیلم Avengers: Endgame هویت رونین را پیدا کرده بود و همچنان عواقب فعالیت‌های مرگبار او در ظاهر رونین او را رها نکرده است.

هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ با لباس رونین در محاصره اعضای ترک سویت مافیا در قسمت اول سریال Hawkeye

هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ در سریال Hawkeye درخشش قابل توجهی داشته است

صد البته دوران رونین پتانسیل بالایی داشت که متاسفانه مارول خیلی به سراغ آن نرفته است، اما نمایش عواقب آن یا حتی بخش از آن می‌تواند همچنان ایده جذابی باشد. گروه Tracksuit Mafia یکی از گروه‌هایی است که توسط رونین هدف قرار گرفته بود و حالا کیت بیشاپ با پوشیدن لباس رونین به هدف این گروه خطرناک تبدیل است. انتخاب گروه ترک‌سویت مافیا بدون شک انتخاب جالبی بود و ما حداقل در شروع قرار است با چیزی متفاوت‌تر از کارهای دیگر MCU مواجه باشیم. ما در آثار مختلف با شخصیت‌های شروری مواجه هستیم که تلاش می‌کنند تا دنیا را نابود کنند یا ملتی را به سلطه خود بگیرند، اما اینجا با گروهی طرف هستیم که صرفا دنبال گرفتن انتقام خود از رونین و کنترل محله‌های خود هستند.

اما یکی از بهترین تصمیمات سازندگان مارول و دیزنی پلاس، پخش همزمان دو قسمت اول سریال Hawkeye ‌بود. مانند سریال وانداویژن که ما تازه در پایان قسمت دوم متوجه شدیم داستان از چه قرار است، اینجا هم تا پایان اپیزود اول و شروع قسمت دوم، بیشتر در حال آشنا شدن با کیت بیشاپ و همچنین نمایش وقت گذراندن کلینت بارتون با بچه‌هایش هستیم. قسمت دوم باعث شد که ما دید و نگاه بهتری از داستان و کلیت آن داشته باشیم و در پایان قسمت دوم ما تازه با شخصیت اکو ملاقات می‌کنیم که هیجان و انتظار ما را برای ادامه سریال بیشتر می‌کند.

تئاتر موزیکال اونجرز در قسمت اول سریال Hawkeye

نکته بعدی قابل‌توجه سریال Hawkeye این است که مسیر سریال Wandavision و سریال لوکی را دنبال کرده است. درواقع این سریال‌ها دقیقا قالب و کلیت خودشان را حفظ کرده و توانسته به اهداف و برنامه‌های خود دست پیدا کنند. هرچند هنوز ما تنها دو قسمت دیده‌ایم، اما اگر با سریال فالکون و وینتر سولجر یک مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که برخلاف این سریال که برخی صحنه‌ها را احساس می‌کردیم هم‌خوانی خاصی با داستان و اتفاقات ندارند و تا حدی خوب پیاده‌سازی نشده‌اند، اما اینجا سازندگان به خوبی توانسته‌اند در دو قسمت اول فرم مدنظر خود را پیاده‌سازی کنند و شروعی قوی را برای سریال هاکای رقم بزنند.

تونی دالتون و ورا فارمیگا در قسمت دوم سریال Hawkeye

در ۲ اپیزود اول سریال Hawkeye شاهد تئاتر موزیکال اونجرز تا بازی LARP هستیم

همچنین سریال Hawkeye دارای بخش‌های جذاب دیگری نیز است. شاید از همان نمایش‌های سریال هم متوجه شده باشید که تئاتر موزیکال اونجرز در سریال وجود دارد و شاید این نگرانی را داشتیم که به سریال این موضوع ضربه بزند. اما این تئاتر موزیکال یکی از بخش‌های جذاب و نقاط قوت سریال تاکنون بوده و حتی می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بهترین و متفاوت‌ترین بخش‌های فاز چهارم MCU یاد کنیم.

اگرچه دیدن ترکیب یک تئاتر موزیکال با یک داستان ابرقهرمانی شاید عجیب باشد، اما سریال هاکای از وجود پتانسیل چنین موضوعی پرده برداشت و شاید حتی سران مارول و دیزنی پس از دیدن این سکانس در سریال هم بدشان نیاید یک برنامه ویژه موزیکال برای ایام خاص مثل کریسمس یا هالووین تولید کنند.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون در بازی LARP در قسمت دوم سریال Hawkeye

البته این تنها مورد جالب و جذاب سریال در دو قسمت اول نیست. ما در اپیزود دوم سریال Hawkeye شاهد نمایش LARP یا بازی لایو اکشن نقش‌آفرینی هستیم که به‌طور خلاصه شما در یک نسخه لایو اکشن از یک بازی نقش‌آفرینی می‌توانید نقش یک شخصیت را بر عهده بگیرد و در آن بازی کنید.

سریال هاکای طبق سنت شکنی خود به سراغ چنین موضوعی رفته و به خوبی توانسته آن را به تصویر بکشد. شاید سؤال این باشد که آیا در قسمت‌های بعدی هم قرار است شاهد چنین بخش‌هایی باشیم؟ حداقل براساس نمایش‌های سریال به‌نظر نمی‌رسد که تئاتر موزیکال یا بازی مشابه‌ای در سریال وجود داشته باشد، اما درنهایت به این پاسخ در قسمت‌های بعدی خواهیم رسید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده