نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

نقد سریال هاکای (Hawkeye) | قسمت سوم

قسمت سوم سریال Hawkeye ضمن معرفی شخصیت اکو و ارائه چند صحنه اکشن جذاب، به بازگشت یکی از شخصیت‌های شرور محبوب دنیای مارول اشاره می‌کند. در ادامه با زومجی و نقد این سریال همراه باشید.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از اتفاقات قسمت سوم سریال Hawkeye را فاش کند

در دو قسمت اول سریال هاکای با شخصیت کیت بیشاپ آشنا شدیم و درنهایت دیدیم که او چگونه به لباس رونین دست پیدا کرد و حالا با یک گروه مافیایی خیابانی در افتاده است و همین موضوع باعث شده تا کلینت بارتون نیز وارد ماجرا شود.

درحالی که کلینت بارتون در تلاش است تا ردپای کیت بیشاپ از قضیه رونین را پاک کند، درنهایت در پایان اپیزود دوم سریال هاکای شاهد دستگیری این دو نفر توسط گروه شرور Tracksuit Mafia بودیم و برای لحظات کوتاهی نیز شخصیت اکو نمایش داده شد. طبق انتظار قسمت سوم سریال Hawkeye با نمایش گذشته و دوران کودکی شخصیت اکو آغاز شد.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون و هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ گروگان گرفته شده توسط گروه ترک سویت مافیا در قسمت سوم سریال Hawkeye

قسمت سوم سریال Hawkeye با نمایش گذشته شخصیت اکو آغاز می‌شود

جایی که متوجه شدیم پدر اکو دچار مشکلات مالی بود و به همین منظور اکو در کودکی محبور بود به مدرسه افراد عادی برود و پدرش نتواند او را در مدرسه مخصوص ناشنواها ثبت‌نام کند. همین موضوع در ادامه باعث شد تا پدر اکو وارد گروه‌ Tracksuit Mafia و فعالیت‌های مجرمانه شد. در همان ابتدا سریال شاهد معرفی یک شخصیت مرموز هستیم که از آن به‌عنوان عمو یاد می‌شود. اما چرا عمو که البته شاید در نگاه اول اسم بامزه‌ای باشد، شخصیت مهمی است؟ این شخصیت درواقع باعث وحشت تمامی اعضای گروه می‌شود و حتی اکو هم دوست ندارد او را عصبانی و خشمگین کند.

حتی هاکای هم از هویت این شخصیت با خبر است و به کیت بیشاپ می‌گوید که نباید با او درگیر شد و از او باید دوری کرد. اما برای لحظات کوتاهی شاهد حضور این شخصیت هم هستیم که تنها دست او قابل مشاهده است. حتی همین نگاه کوتاه هم کاملا مشخص است که این شخص کسی جز ویلسون فیسک ملقب به کینگپین نیست و توصیفات کلینت بارتون و دیگر اعضای Tracksuit Mafia از وی نیز این موضوع را منطقی‌ می‌کند. اما برای لحظات کوتاهی شاهد خنده کوتاه احتمالی ویلسون فیسک هستیم و حالا به نحوی مطمئن شدیم که وینسنت دن آفریو برای نقش‌آفرینی دوباره در سریال Hawkeye بازگشته است و بدین ترتیب قسمت سوم سریال Hawkeye برای بازگشت این شخصیت زمینه‌سازی کرده است.

مایا لوپز و پدرش پیش از مبارزه در قسمت سوم سریال Hawkeye

در قسمت سوم سریال Hawkeye به بازگشت شخصیت ویلسون فیسک اشاره می‌شود

البته حتی قبل از پخش سریال Hawkeye هم شایعه بازگشت ویلسون فیسک با بازی دن آفریو فاش شده بود و حتی می‌دانیم که باید در قسمت پنجم منتظر حضور کامل این شخصیت باشیم، اما این صحنه کاملا ما را برای دیدن دوباره این شخصیت در ادامه سریال و دنیای سینمایی مارول هیجان‌زده می‌کند و صد البته مهر تاییدی برای بازگشت دردویل با بازی چارلی کاکس نیز می‌تواند باشد. از کیگپین عبور کنیم، گفتیم بخشی از تمرکز قسمت سوم سریال Hawkeye روی معرفی شخصیت اکو است و تا حد زیادی نیز در این کار موفق است. مشخصا معرفی یک شخصیت ناشنوا به مراتب از یک کاراکتر عادی سخت‌تر است و حداقل می‌توانیم بگوییم که اکو ورود قابل قبولی داشته است.

البته هنوز برای اینکه نظر قطعی در مورد او بدهیم، بسیار زود است و باید زمان بیشتری به او داده شود، اما باتوجه‌به ساخت سریال مستقل این شخصیت مشخصا انتظار یک صحنه قوی‌تر از او داریم. در هر حال این اولین تجربه بازیگری آلاکوآ کاکس که واقعا هم ناشنواست، است و در این قسمت بیشتر در صحنه‌های اکشن حضور فعالی داشت. البته حالا این قسمت نشان می‌دهد که چرا اکو و کازی و دیگر اعضای Tracksuit Mafia به‌دنبال رونین هستند. رونین درواقع کسی است که پدر اکو را کشته و حالا با بازگشتش باعث شده تا او به‌دنبال گرفتن رونین باشد که صد البته نمی‌داند آن شخص همان کلینت بارتون است. صد البته صحنه رونین باز هم نشان داد که چرا این نسخه از شخصیت کلینت بارتون جذابیت و پتانسیل زیادی دارد.

آلاکوآ کاکس در نقش مایا لوپز در حال تمرین در قسمت سوم سریال Hawkeye

در طول اپیزود سوم سریال Hawkeye شاهد نمایش دو صحنه اکشن بسیار خوب هستیم

در نقد دو قسمت اول گفتم که مارول می‌توانست به سراغ رونین برود و به این بخش تاریک از داستان کلینت بارتون بپردازد، اما نمایش عواقب آن نیز همچنان گزینه جذابی است و قرار نیست کارهای شرورانه کلینت بارتون در گذشته به این راحتی پاک شود. صد البته که کلینت بارتون پتانسیل قدم گذاشتن به مسیر تاریکی را دارد، اما در هر حال کمی بعید است که مارول و دیزنی بخواهند خیلی فراتر از این موضوع قدم بردارند و درنهایت باید به همین موارد رضایت بدهیم. پس اگر در دو قسمت اول شک داشتید سریال Hawkeye در مورد هاکای و کلینت بارتون است، حالا می‌توانیم بگوییم سریال قرار است عواقب کارهای او را پوشش دهد و در پس زمینه آن کیت بیشاپ را معرفی کند.

همچنین در طول این قسمت شاهد رشد و پیشرفت بسیار بهتر روابط کلینت بارتون و کیت بیشاپ نیز هستیم و بدون شک شیمی فوق‌العاده جرمی رنر و هیلی استاینفلد می‌تواند برگ برنده اصلی سریال باشد. اما قسمت سوم سریال Hawkeye تا به امروز حاوی بهترین صحنه‌های اکشن این سریال است. ما در طول دو قسمت اول شاهد صحنه‌های اکشن کوتاهی بودیم که چندان نمی‌شد آن را قابل‌توجه دانست، اما در قسمت سوم بالاخره دو صحنه اکشن نسبتا طولانی را شاهد هستیم که در بخش اول در محل Tracksuit Mafia رخ می‌دهد و بخش دوم هم یک صحنه تعقیب و گریز جذاب است. البته نقطه قوت این صحنه‌ها تا حدی کارگردانی و فیلم‌برداری آن است که نسبت به دو قسمت اول سریال تغییر و پیشرفت کرده است.

هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ در حال تیراندازی با تیروکمان در قسمت سوم سریال Hawkeye

کارگردانی دو قسمت اول سریال Hawkeye بر عهده ریس توماس بوده است و قسمت سوم را برت و برتی کارگردانی کرده‌اند

درواقع کارگردانی دو قسمت اول سریال Hawkeye بر عهده ریس توماس بوده است و قسمت سوم را برت و برتی کارگردانی کرده‌اند و حداقل می‌توان گفت که عملکرد این دو کارگردان در قسمت سوم به مراتب حداقل در به تصویر کشیدن صحنه‌های اکشن بهتر بوده است. البته قسمت اول و دوم صحنه اکشن خاصی نداشت، اما درنهایت حداقل تا الان کیفیت کار تیم برت و برتی بهتر بوده است. اما کیفیت صحنه‌های اکشن این قسمت به‌خصوص صحنه تعقیب و گریز می‌تواند ما را برای قسمت‌های بعدی سریال هاکای به‌خصوص مبارزه احتمالی کلینت بارتون با یلنا بلووا هیجان‌زده کند.

از نکات جالب توجه سریال Hawkeye پرداختن به مشکل شنوایی هاکای است. البته سریال در دو قسمت اول می‌گوید که حوادث مختلف باعث آسیب دیدگی کلینت بارتون و مشکلات شنوایی او شده است، اما در دنیای کمیک نیز کلینت بارتون تقریبا ۸۰ درصد شنوایی خود را از ابتدا از دست داده بود و حالا در سریال این شخصیت شاهد نزدیک‌تر شدن آن به نسخه کمیک هستیم. صد البته که متوجه می‌شویم کلینت بارتون بدون سمعک هم شخصیت خطرناکی است، اما یکی از مشکلاتی که طرفداران با هاکای در MCU داشتند، دور شدن آن از نسخه کمیک بود که ظاهرا کم کم مارول نیز تصمیم گرفته این شخصیت را به نسخه کمیک نزدیک‌تر کند.

جرمی رنر در نقش کلینت بارتون و هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ به همراه سگ لاکی پیتزا در قسمت سوم سریال Hawkeye

قسمت سوم سریال Hawkeye مانند دو قسمت اول با یک کلیف‌هنگر به پایان رسید

حتی در بخشی از قسمت سوم به لباس این شخصیت در دنیای کمیک اشاره می‌شود که البته پیش از این هم می‌دانستیم که کلینت بارتون قرار است لباس بنفش رنگی را در ادامه بر تن کند و البته نباید منتظر ماسک هاکای در طول سریال باشیم. مانند دو قسمت اول، اپیزود سوم سریال Hawkeye نیز با یک کلیف‌هنگر به پایان رسید که نشان از ادامه یافتن الگوهای مشابه در سریال‌های مارول دارد.

ما در پایان قسمت سوم سریال هاکای شاهد مواجه شدن کلینت بارتون با جک دوکین ملقب به شمشیرزن هستیم. اسوردمن یا شمشیرزن در دنیای کمیک درواقع مربی و استاد هاکای بوده است، اما حداقل براساس نمایش‌های سریال ظاهرا این دو شخصیت آشنایی با یکدیگر در سریال و دنیای سینمایی مارول ندارند. البته هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که این موضوع درست است، اما این ممکن است تنها شروع کار شخصیت شمشیرزن در MCU باشد.

البته ما می‌دانیم که بخشی از اتفاقات سریال Hawkeye روی ماجرا به قتل رسیدن عمو جک دوکین است که ظاهرا خود دوکین این کار را انجام داده است، اما در حال حاضر تمرکز سریال روی بخش دیگری است و باید دید درنهایت Tracksuit Mafia و کازی یا حتی اکو و ویلسون فیسک قرار است شخصیت منفی اصلی سریال باشند یا درنهایت وزنه سریال به سمت شخصیت جک دوکین خواهد رفت.

البته یک نظریه می‌گوید که داستان دوکین ممکن است در اینجا به پایان نرسد و احتمال دارد که در فصل دوم سریال Hawkeye یا حتی سریال اکو ادامه داستان این شخصیت را ببینیم. در هر حال هفته بعد ممکن است به برخی از سوالات خود برسیم، اما در حال حاضر می‌توان امیدوار بود که سریال Hawkeye مسیر فعلی را ادامه خواهد داد و البته باز هم شاهد موارد غافلگیر کننده بیشتری باشیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده