نگاهی به نسخه Early Access بازی Towers of Aghasba
در سالهای اخیر، بازیهای بقامحور معروفی را شاهد بودیم؛ از گزینههایی مثل Valheim و Palworld گرفته که در زمان عرضه سر و صدای زیادی کردند تا آثاری مثل Grounded که مخصوصا در وضعیت فعلی خودش، لیاقت توجه بیشتری را از سمت گیمرها و منتقدین دارد. Towers of Aghasba بهعنوان اولین ساخته استودیو Dreamlit inc، اثری جدید در این سبک است که اخیرا در قالب نسخه ایرلی اکسس منتشر شده است و در این مطلب نگاهی به آن خواهیم داشت.
چندین دهه پس از اینکه مردم قبیلهای با نام Shimu به دلیل قدرتی به نام Withered مجبور به ترک سرزمین خودشان شدهاند، زمان آن فرا رسیده است تا یک بار دیگر به این سرزمینها برگردند و گیمر هم در نقش معماری جوان، وظیفه بازسازی روستا و سرزمین خودشان را در این منطقه برعهده دارد. برخلاف خیلی از آثار شبیهساز که معمولا در آنها شخصیت اصلی بازی بهنوعی نقش یک بازمانده تنها را ایفا میکند، در Towers of Aghasba شما همراه با مردم قبیله وارد جهان بازی میشوید و برخی فعالیتها هم در قالب کوئست از سمت آنها ارائه میشود.
ساختار و روند کلی Towers of Aghasba، ایده خیلی متفاوتی در مقایسه با آثار معروف بقامحور ندارد. گیمر کارش را با حداقل امکانات آغاز میکند و به مرور زمان با جمعآوری منابع میتوانید ابزارها یا سازههای جدیدی بسازید و در جهان بازی پیشروی کنید. این موضوع با گذر زمان در ساخت یک روستا هم صدق میکند و میتوانید با ساخت مزرعه، معدن، خانههایی در ابعاد مختلف و بناهای دیگر، کم کم روستایی شیک و دوستداشتنی بسازید.
اما این وسط Towers of Aghasba چند ویژگی منحصربهفرد هم دارد. جهانی که در ابتدای بازی وارد آن میشوید گستردگی بالایی دارد و دنیای آن هم کمی بیروح بهنظر میرسد. اینجاست که یکی از کارهای شما آغاز میشود و میتوانید با کاشت درختی مخصوص، یک اکوسیستم در آن ایجاد کنید؛ اکوسیستمی که کم کم گونههای جانوری مختلفی در آن دیده میشوند و میتوانید با کاشتن دانههای مختلف آن را گسترش بدهید. پس از انجام دادن فعالیتهایی خاص برای این اکوسیستم، امکان ارتقا آن هم فراهم میشود که با این کار شاهد گونههای جانوری جدید و مواردی از این دست هستیم.
پس تا اینجای کار، میتوان گفت که Towers of Aghasba اصول اولیه و کلی اثری در سبک خودش را دارد و میتوانید همان گیمپلی آشنای بازیهای اینچنینی را در آن هم تجربه کنید. اما این بازی که فعلا هم در حالت ایرلی اکسس منتشر شده است، ضعفهایی هم دارد که سازندهها میتوانند در ادامه مسیر با رفع آنها، تجربه نهایی بهتری از بازی ارائه دهند. یکی از واضحترین مشکلات بازی، پیچیدگی پیدا کردن منابع مورد نیاز برای ساخت و ساز است که از همان شروع هم خودش را نشان میدهد.
برای مثال در آثاری چون Valheim، حداقل در ابتدای راه شما معمولا چالش خیلی عجیبی برای ساخت و ساز آیتمها یا حتی سازهها ندارید و به مرور که بخواهید موارد پیچیدهتری بسازید، کم کم چالشهای پیدا کردن منابع خودشان را نشان میدهند. اما در Towers of Aghasba، از همان ابتدا این موضوع دیده میشود. مثلا وقتی ساخت سازهای را آغاز میکنید و نگاهی به منابع موردنیاز آن میاندازید، با زدن کلیدی میتوانید دید کلی از اینکه این منابع را چطور میتوانید بهدست بیاورید، پیدا کنید. اما این دید کلی، خیلی وقتها راهنمای خوبی برای شما نخواهد بود. مثلا در همان ابتدای راه نیاز به رِزین داشتم و در توضیحات این آیتم، آمده است که رزین معمولا با شکستن درختان بهدست میآید. با این حال و پس از شکستن نزدیک به ۲۰ درخت مختلف، حتی یک رزین هم پیدا نکردم و بعد بهطور اتفاقی یکی از درختانی را که خودم در اکوسیستم کاشته بودم شکستم و به این آیتم رسیدم.
این مشکل به مرور و با پیچیدهتر شدن سازهها و منابع موردنیاز آنها، بیشتر هم بهچشم میآید. مثلا برخی منابع را فقط از طریق سازهای خاص در روستا بهدست میآورید و شخصا ساعتهای طولانی درگیر این بودم که چطور اصلا میتوان خود این سازه را ساخت و پس از کمی پیشروی در بازی و فراهم شدن دسترسی به گزینه بیلد امکان این کار فراهم شد. یکی از بهترین راهکارها برای این جنبه را بازی Grounded داشت که از طریق دستگاهی، خیلی خوب گیمر را در مورد مکان هر یک از منابع راهنمایی میکرد و جای خالی چنین ویژگیای در Towers of Aghasba کاملا حس میشود. مخصوصا که این موضوع و پیچیدگی آن در این اثر مخصوصا بیشتر احساس میشود؛ چرا که کلا ساخت و ساز و به مرور گسترش روستا اهمیت ویژهای در این بازی دارد و وقتی روند انجام آن سخت و پیچیده باشد، میتواند روی تجربه کلی بسیار تاثیرگذار باشد.
جدا از جنبه ساخت و ساز، Towers of Aghasba ویژگیهای دیگری هم از حیث گیمپلی دارد. بخشی از روند کلی بازی در گشت و گذار در دنیای آن خلاصه میشود که تنوع مناسبی هم دارد. شخصیت اصلی ابزارهایی مثل چتر دارد و همچنین میتواند تا تمام شدن استامینای خودش از دیوارها بالا برود یا زیر آب شنا کند. همچنین در طول این ماجراجویی، با دشمنانی هم روبهرو خواهید شد که برای جنگیدن با آنها در ابتدای راه باید به همان کلنگ و بیل بسنده کنید ولی پس از انجام ماموریتی، تجهیزاتی مثل نیزه یا تیرکمان هم بهدست میآورید. نبردهای بازی هیجان آنچنانی ندارند و یکی از مواردی که باید از این حیث به آن اشاره کرد، نبود جریمه خاصی برای مرگ در بازی است. شما در صورت مردن، صرفا به روستا برمیگردید و این در حالی است که در اکثر آثار مشابه، حداقل وسایل شما در این حالت از بین میروند و خود این موضوع، یکی از المانهای بقامحور بازیهای اینچنینی است.
Towers of Aghasba از نظر بصری کیفیت خوبی دارد و طراحی محیطهای آن یا حتی مواردی مثل آب با کیفیت مناسبی صورت گرفته است. در مجموع، استودیو Dreamlit inc در اولین تجربه خود اثری خلق کرده است که برای لذت بردن از آن، باید علاقه خیلی زیادی به بازیهای بقامحور داشته باشید. اگر Towers of Aghasba بخواهد با آثار موفق این سبک در زمان عرضه نسخه نهایی رقابت داشته باشد، نیاز به بهبودهای محسوسی دارد.
بررسی بازی با کد ارسالی ناشر و روی پی سی صورت گرفته است.