بررسی بازی Sword Art Online Fractured Daydream؛ جهانِ نامتوازن
سالهای زیادی است که شاهد انتشار نسخههای مختلف مجموعه Sword Art Online در فرمهای مختلف مثل انیمه، لایت ناول و ویدیو گیم هستیم. با اینکه شاید محبوبیت این سری کمی کاهش یافته باشد، اما همچنان طرفداران زیادی در سراسر جهان SAO را دنبال میکنند.
در فصل پاییز امسال جدیدترین انیمه از سری Sword Art Online منتشر شده است که دنباله سری اسپین-آف Gun Gale Online با محوریت لِن است. تقریبا همزمان با شروع پخش این انیمه، جدیدترین نسخه بازی از این مجموعه با نام Sword Art Online Fractured Daydream هم عرضه شد تا سر طرفداران سری حسابی مشغول باشد. در این مطلب به بررسی بازی نامبرده خواهیم پرداخت.
در طول دهه گذشته، بازیهای زیادی با محوریت سری SAO عرضه شدند و به خصوص در بازهای در نسل گذشته، تقریبا هر سال یک بازی از این سری منتشر میشد. این روند با شروع همهگیری کوید-۱۹ و ورود به نسل جدید اندکی کند شد؛ اما در طول دو سال گذشته دو بازی جدید از این سری به دست مخاطبان رسیدهاند. البته Fractured Daydream تنها برای نسل جدید در کنار نینتندو سوییچ عرضه شده است و اولین بازی سری است که فقط روی نسل نهم قابل تجربه است.
در این بازی شاهد حضور کاراکترهای مختلفی از مجموعه موردنظر هستیم و به نوعی گردهمآیی شخصیتهای مختلف از نسخههای متفاوت آن است. در این بین میتوان به کیریتو، آسونا، لیفا، شینون، لیزبث، لِن و آلیس اشاره کرد که شاهد حضور هرکدام در انیمههای متفاوتی بودهایم. همین امر یکی از نقاط مثبت بازی است.
بازی شش کلاس دارد و مجموعا ۲۱ کاراکتر هم در آن حاضر هستند. سبک مبارزه هر کلاس متفاوت است و هر شخصیت هم مهارتها و اسلحههای مخصوص به خودش را دارد. البته در نهایت تقریبا روش مبارزه شخصیتهای هر کلاس یکسان است و تفاوت خیلی چشمگیری وجود ندارد. شاید بهتر بود تمرکز بیشتری روی تفاوتهای بین کاراکترها صورت میگرفت.
مبارزات بازی به طور کلی جذاب هستند و شاهد حضور کمبوهای خوبی در بازی هستیم. تنوع دشمنان هم مناسب است و در کنار این دشمنان معمولی، شاهد حضور مینیباسها و باسها هم هستیم. با این وجود، یکی از ضعفهای بخش مبارزات اسکیلها هستند. برخی اسکیلها وابسته به دوربین بازی هستند؛ ولی درعینحال دامنه آن ضربات نشان داده نمیشود. در نهایت، ممکن است به طور مکرر ضربات شما خطا بروند و ضربهای به دشمن وارد نکنند. میتوان مدعی شد این مشکل بیشتر به خاطر دوربین بازی است که در برخی موارد زمینهساز برخی مشکلات میشود.
یکی دیگر از مشکلات این بخش، شخصیسازی بسیار محدود کاراکترها است؛ بهطوریکه بیشتر شخصیسازی مربوط به بخشهای ظاهری است و نمیتوان مهارت دلخواه خود را انتخاب کرد. در نتیجه، پس از گذشت مدتی کاراکترها خستهکننده میشوند و مورد جدیدی برای ارائه ندارند. با تکرار مراحل و به اصطلاح گرایند کردن هم تنها برخی مهارتهای پسیو (مخفی) فعال میشوند که ارزش اختصاص دادن زمان زیادی را ندارند.
بازی دارای چندین بخش است که در این بین میتوان به بخش داستانی، بخش کوآپ، بخش گردش آزاد (Free Roam) و Boss Raid اشاره کرد. خود بخش داستانی هم شامل مراحل اصلی، مراحل فرعی و بخش داستانی اضافی است.
محوریت بازی بیشتر روی بخش چندنفره است و بخش داستانی تنها برای آزادسازی کاراکترها در نظر گرفته است. داستان Fractured Daydream در بهترین حالت یک داستان معمولی است که آن هم پشت سر روایت داستانی ضعیف جذابیت خود را از دست میدهد. دیالوگهای بازی شدیدا حوصله سربر هستند و نکته بدتر اینجا است که این دیالوگها برای مدتی طولانی ادامه پیدا میکنند.
باید به این نکته هم اشاره کرد که شخصیتها برای طرفداران سری SAO آشنا خواهند بود؛ اما اگر شخصی بدون آگاهی قبلی سراغ تجربه این بازی برود، قطعا برای درک نقش هر شخصیت نیاز به مراجعه به اینترنت خواهد داشت تا بتواند رابطه بین کاراکترها و جایگاه هر شخصیت را تصور کند. پس همان جذابیت حداقلی داستان برای افراد غیر طرفدار سری هم از بین خواهد رفت. البته هم در بازی حاضر است که طی آن میتوان وقایع داستانی مراحل قبلی را باز کرد که برای دسترسی به هر واقعه باید پول درون بازی پرداخت کنید.
همانطور که گفته شد، بازی روی بخش چندنفره تمرکز دارد و تجربه این بخش لذتبخشتر از حالت داستانی است. در هر مرحله باید در پارتیهای چهار نفره به صورت کوآپ (نه PvP) به مبارزه با دشمنان بپردازید. علاوهبر شما، سه پارتی دیگر هم در مرحله حاضر هستند و به شکل غیرمستقیم با بقیه رقابت خواهید کرد. مشابه نامش، بخش باس رید هم مبارزه با یک باس با همراهی دیگر بازیکنان است.
لذت تجربه بخش چندنفره با همراهی دوستان بیشتر خواهد بود؛ بهخصوص که تعداد مراحل آنچنان زیاد نیستند و بعد از مدتی هدف شما کسب اسلحههای جدید و لول-آپ شدن یا به اصطلاح گرایند کردن خواهد بود. طبیعتا چون بازی تازه عرضه شده است، تعداد بازیکنهای بخش چندنفره خیلی زیاد نیستند و فعلا باید منتظر باشید تا تعداد پلیرها بیشتر شود.
همچنین شاهد حضور سیزن پسی در بازی هستیم که با تکمیل مراحل چندنفره و انجام چالشهای روزانه و هفتگی به شما جایزه خواهد داد. بیشتر جوایز این بخش هم اسلحهها، تزئینات ظاهری یا آیتمها هستند که تغییر چشمگیری در بازی اعمال نمیکنند.
هرچند نمیتوان بازی Fractured Daydream را در زمره گرافیکیترین بازیهای سال دانست، اما بازی از نظر گرافیک عملکرد خوبی دارد و محیطها و توابعش به خوبی طراحی شدهاند. البته برخی انیمیشنهای بازی جای پیشرفت داشتند، اما این موضوع به حدی نیست که بتوان آن را نقص تلقی کرد. گرافیک بازی از نظر فنی هم بهینه است و بهندرت با مشکلات گرافیکی نظیر افت فریم و باگ روبرو میشویم.
در کل Sword Art Online Fractured Daydream اثری خوب برای طرفداران سری است؛ اما اگر در زمره این افراد نیستید، قطعا بازیهای اکشن نقشآفرینی ۶۰ دلاری زیادی در بازار وجود دارند که جذابیت بیشتری نسبتبه این بازی داشته باشند. با گذشت زمان و کاهش قیمت بازی، این اثر میتواند برای دیگر افراد هم تجربهای جذاب باشد.
بررسی بازی با توجه به نسخه پی سی و با کد ارسالی ناشر / توزیعکننده صورت گرفته است.
Sword Art Online Fractured Daydream
نقاط قوت
- مبارزات جذاب و گیرا
- گرافیک فنی و بصری خوب
- حضور کاراکترهای متعدد از سری Sword Art Online
نقاط ضعف
- روایت داستانی بسیار ضعیف
- شخصیسازی محدود کاراکترها
- ناکارآمدی دوربین در برخی موارد
- تفاوت اندک بین شخصیتهای مختلف یک کلاس در مبارزات
نظرات