پس از گذشت تقریبا ۵ سال از انتشار نسخه دوم سه‌گانه وارهمر، کریتیو اسمبلی با ساخت بازی Total War: Warhammer 3، کامل‌ترین و بهترین نسخه این سه‌گانه را تحویل طرفداران داد.

سال ۲۰۱۵ هنگامی که استودیو Creative Assembly نسخه اول از سه‌گانه Total War: Warhammer را معرفی کرد، شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که تکمیل این مجموعه نیاز به زمانی تقریبا ۷ ساله داشته باشد. نسخه اول در سال ۲۰۱۶، نسخه دوم در سال ۲۰۱۷ و نسخه سوم با فاصله‌ای زیاد و قابل تامل، در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ (۱۷ فوریه ۲۰۲۲) منتشر شد؛ بله درست است، پس از ۵ سال انتظار بالاخره بازی Total War: Warhammer 3 توسط شرکت سگا منتشر شد.

نقشه بازی Total War: Warhammer 3

در بازی Total War: Warhammer 3 به‌عنوان نسخه سوم و نهایی سه‌گانه توتال وار: وارهمر، برخلاف نسخه دوم که نقشه بازی را به سمت غرب توسعه می‌داد، شاهد توسعه نقشه به سمت شرق قاره کهن (نقشه بازی در نسخه اول) هستیم. دیگر خبری از قاره زیبای Ulthuan و جنگل‌های انبوه Lustria و اقیانوس‌های وسیع نیست و مساحت بسیار زیادی از نقشه را سرزمین‌های آشوب زده و سوخته و پر از فساد کی‌آسی (Chaotic) فراگرفته است. البته نباید از سرزمین دوردست Cathay و دیوار دفاعی بزرگ آن که با اقتباس از چین باستان طراحی شده است غافل شد؛ چراکه این نژاد در فانتزی وارهمر بزرگ‌ترین تمدن انسانی محسوب می‌شود. این نخستین باری است که این تمدن از فانتزی وارهمر در یک بازی پیاده‌سازی شده است. طبق گفته کریتیو اسمبلی نقشه این نسخه از بازی بزرگ‌تر از نقشه نسخه دوم است که البته بیراه هم نیست و به‌خوبی می‌توان تعداد بیشتر شهرها و تراکم بالاتر را شاهد بود. البته بخش‌هایی از قاره کهن که دربرگیرنده نژادهای Empire ،Vampire Counts و تعدادی از دورف‌ها می‌شود در این نسخه هم وجود دارد؛ اگرچه با کمی تغییرات که در راستای بهبود گیم‌پلی انجام گرفته است. طبیعتا نژاد شمالی‌ها و جنگجویان کی‌آس هم در این نسخه حضور دارند؛ البته بدون وجود لردهای افسانه‌ای مانند Wulfric The Wanderer ،Throgg و Archaon The Everchosen؛ چراکه قرار است نژادهای Norsca و Warriors of Chaos در به‌روزرسانی‌های آتی، بازسازی یا Rework شوند. در این بین یک‌سری فکشن‌ از سایر نژادهای نسخه‌های قبلی هم حضور دارند که به‌دلیل کم‌اهمیتی از ذکر نام آن‌ها صرف‌نظر می‌کنیم.

تنوع در سبک بازی نژادها به‌حدی بالا است که باید روش بازی خود را برای برخی از آن‌ها تغییر دهید

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بررسی بازی Total War: Warhammer 3 مربوط‌به بالانس بین نژادها است که دقیقا مانند دو نسخه قبلی به شکلی عالی انجام گرفته است؛ به‌طوری که با هر نژاد می‌توانید به اهداف مدنظر خود برسید. طراحی نژادها و ویژگی‌های مختص‌به آن‌ها بهتر از نسخه قبل طراحی شده است و دارای عمق بیشتری است. به‌عنوان مثال در بازی با نژاد Tzeentch که در بین شیاطین آشوب (Daemons of Chaos) به آورنده تغییر شهرت دارد، بیش از آن‌که روی نیروهای نظامی نه‌چندان قوی تمرکز داشته باشید (برخلاف نژاد Khorne که دارای نیروهای بسیار قدرتمندی است)، باید روی استفاده از قابلیت‌های این نژاد مانند دستکاری کردن میزان بادهای جادو، به هم زدن اتحاد بین دو فکشن دیگر، انتقال یک شهر به خودتان یا به فکشنی دیگر بدون جنگ، ایجاد جنگ بین دو فکشن و مواردی دیگر حساب کنید که همین مسئله باعث تنوع بسیار بالا در بازی با نژادها می‌شود. تنوع نیروهای نژادها اگرچه دقیقا مثل هم نیست (از نظر تعداد انواع نیرو)، اما کریتیو اسمبلی در این نسخه هم توانسته تعادل خوبی بین آن‌ها برقرار کند که البته مانند نسخه‌های قبلی برای تکمیل شدن سیاهه یا Roster هر نژاد (طبق فانتزی وارهمر) باید منتظر بسته‌های الحاقی باشید.

دیپلماسی در بازی Total War: Warhammer 3

یکی از مواردی که در دو نسخه قبلی این سه‌گانه تقریبا مشابه بود و پیشرفت ملموسی نداشت، قسمت دیپلماسی بود. در بازی Total War: Warhammer III شاهد بهبود چشمگیر این بخش هستیم. البته منظور از این پیشرفت بیش از آن‌که مربوط‌به هوش مصنوعی باشد، مربوط‌به اضافه شدن گزینه‌های بیشتر و راحت‌تر شدن کار کردن با آن است. مثلا همانند بازی Total War Saga: Troy گزینه Quick Deal به دیپلماسی اضافه شده است که با آن می‌توانید به‌راحتی بهترین فکشن را برای هر نوع پیشنهاد دیپلماتیک پیدا کنید. یک دکمه دیگر هم که Balance Offer نام دارد و بسیار به‌کار می‌آید برای یافتن بهترین پیشنهاد برای مثلا اتحاد با یک فکشن است که به شما نشان می‌دهد آن فکشن در ازای دریافت چه مبلغی حاضر است پیشنهاد شما را قبول کند. موارد دیگری مانند امکان تبادل شهرها، تهدید کردن یک فکشن برای قبول یک پیشنهاد و نمایش مقدار تمایل هر فکشن برای قبول هر پیشنهاد موارد جدید و بسیار کاربردی‌ای هستند که به دیپلماسی اضافه شده‌اند.

در این نسخه فکشن‌ها توجه بیشتری به روابط شما با سایر فکشن‌ها می‌کنند و طبق آن تصمیم می‌گیرند

همچنین بخش اتحاد دچار تحولات اساسی و بسیار خوبی شده است. در نسخه‌های قبلی اتحاد با سایر فکشن‌ها بعضا بی‌فایده بود و نمی‌توانستید از این اتحاد به‌خوبی استفاده کنید. اما حالا با اضافه شدن مکانیزم Allegiance، نه‌تنها برای ایجاد اتحاد تشویق می‌شوید، بلکه می‌توانید از متحدهای خود مأموریت مشترک دریافت کنید و با انجام آن، امتیاز Allegiance را افزایش بدهید و از مزایای آن استفاده کنید. البته در هر ترن مقداری از این امتیاز به شما داده می‌شود. با ساخت Outpost در شهرهای متحدین خود، نه‌تنها هنگام مورد حمله قرار گرفتن آن شهر، تعدادی نیروی کمکی از سوی شما در آن شهر مستقر می‌شود، بلکه می‌توانید از نیروهای آن‌ها هم برای خود بسازید و شخصا آن‌ها‌ را رهبری کنید! مثلا اگر نژاد Empire با نژاد High Elves متحد باشد و اقدام به ساخت Outpost در یکی از شهرهای آن‌ها کند، می‌تواند از نیروهای الف‌ها برای خود بسازد و وارد ارتش خود کند! یعنی یک ارتش متشکل از انسان‌ها و الف‌ها که شما رهبری می‌کنید! البته محدودیت‌هایی هم وجود دارد که با افزایش میزان دوستی شما، ارتقای اتحاد دفاعی به نظامی، ارتقای سطح Outpost و بالاتر رفتن میزان Allegiance، این محدودیت‌ها کمتر می‌شود. گزینه تعیین هدف مشترک یا Set Target از نسخه قبلی کماکان وجود دارد و گزینه دیگری هم با نام Request Army اضافه شده است که قاعدتا از نام آن متوجه کاربردش هستید! ساخت نیرو از سیاهه متحدین شما نیاز به امتیاز Allegiance دارد و از پول شما کم نمی‌کند، اما باید حقوق یا Upkeep آن‌ها را پرداخت کنید. این قابلیت برای نژادهایی مانند کنت‌های خون‌آشام که فاقد هرگونه نیروی Ranged هستند، بسیار مفید است و به‌عنوان مثال می‌توانند با ایجاد اتحاد با یک فکشن که در این زمینه قوی است، نیاز خود را تأمین کنند.

دیپلماسی بازی Total War: Warhammer 3

هوش مصنوعی بازی بهبود داشته است، اما نه آن بهبودی که بتواند بازی را متحول کند. مثلا روی درجات سختی بالاتر شاهد هستیم که اگر ارتش یک فکشن از ارتش شما ضعیف‌تر باشد، آن فکشن سعی می‌کند به‌جای درگیری با شما، به نزدیک‌ترین شهر خود عقب‌نشینی کند تا بتواند از نیروهای آن شهر هم استفاده کند. اما در بخش دیپلماسی شاهد پیشرفت خاصی نیستیم و گاهی اوقات شاهد اتفاقات مضحکی مانند اعلان جنگ متحدان شما به مستعمرات شما هستیم! اما در نبردها مقداری بهبود به‌وجود آمده است که در چالشی‌تر کردن نبرد موثر است؛ خصوصا در نبردهای شهری که در این نسخه واقعا تصرف یک شهر سخت‌تر شده است.

نژاد Nurgle در بازی Total War: Warhammer 3

یکی از مواردی که در بازی Total War: Warhammer 3 پیشرفت بسیار خوبی داشته است و البته مدت‌ها است که طرفداران انتظار آن را می‌کشند، بازسازی نبردهای شهری است. در این نسخه شاهد تغییرات گسترده‌ای در نبردهای شهری هستیم. اضافه شدن مکانیزم Supply برای ساخت استحکامات دفاعی در شهر، ساخت برج‌های داخل شهری که برای تضعیف نیروهای دشمن طراحی شده‌اند و مراکز کلیدی در هر شهر که به نیروهای مدافع امتیازهای تقویتی می‌دهد، موارد اصلی این تغییرات است. همچنین اضافه شدن نبرد در شهرهای کوچک هم باعث شده است که ازین پس وقتی به یک شهر کوچک حمله می‌کنید، دیگر نیروهای دشمن به خارج از شهر منتقل نشوند و باید در کوچه‌ پس کوچه‌های شهر با آن‌ها درگیر شوید. همین موارد باعث چالشی و جذاب‌تر شدن نبردهای شهری شده است.

نبرد در بازی Total War: Warhammer 3

سیستم فساد بازی هم تغییراتی داشته است که به‌طور کلی بهتر از نسخه‌های قبلی شده است. همچنین فساد نیروهای کی‌آس به ۵ گروه تقسیم شده است. فساد Khorne، فساد Nurgle، فساد Tzeentch، فساد Slaanesh و فساد کلی Chaos که هریک تاثیرات مختص‌به‌خود را روی آن منطقه می‌گذارند. مدیریت شهرها هم کمی تغییرات داشته است و شاهد مکانیزمی به‌نام کنترل هستیم که باید همیشه یک چشم خود را روی آن متمرکز کنید. یکی دیگر از بخش‌هایی که طرفداران خواهان تغییر آن بودند مربوط‌به مکانیزم Supply Line است که در نسخه‌های قبلی اگر شما قصد ساخت ارتش جدید داشتید، ۱۵ درصد به هزینه‌های کلی شما اضافه می‌شد و همین امر باعث کاهش تعداد ارتش‌ها می‌شد. این عدد بسیار کاهش پیدا کرده است و حالا هزینه‌ی ساخت ارتش جدید برای شما و هوش مصنوعی خیلی کمتر است.

دیگر تصرف شهرها راحت نخواهد بود و باید برای تصرف با کمترین تلفات نقشه خوبی داشته باشید

به‌طور کلی در کمپین یا نقشه بازی تغییرات کوچک اما بسیار مهم دیگری هم انجام گرفته است که در راستای بهبود گیم‌پلی بازی است و توانسته است که به‌خوبی به این هدف دست پیدا کند. از جمله می‌توان به تغییراتی در نحوه شخصی‌سازی شخصیت‌ها، امکان مشاهده نتیجه نبرد پیش از نزدیک کردن ارتش خود به دشمن، مشاهده اثرات مثبت و منفی هر شخصیت به‌محض ورود به یک استان یا منطقه خاص، امکان مشاهده هدف مدنظر نیروهای متحد شما و مواردی از این دست اشاره کرد. در قسمت نبردها هم تغییرات بسیار خوبی اعمال شده است. از امکان ذخیره آرایش نیروهای شما برای نبردهای آتی گرفته تا تغییراتی در واسط کاربری برای راحت‌تر و بهتر دیده شدن نیروها و منوهای داخل بازی، همه و همه باعث شده‌اند که تجربه بسیار بهتری را در نبردها و روی کمپین بازی به‌دست آورید.

صداگذاری بازی نسبتا از نسخه‌های قبلی بهتر است و صدای شخصیت‌ها، موسیقی کمپین بازی، موسیقی نبردها و سایر موارد به بهترین شکل ممکن ساخته شده‌اند. راهنمای بازی هم بیش‌ازپیش و به‌شکلی کاراتر به راهنمایی شما می‌پردازد و تقریبا همه جای بازی را به‌خوبی توضیح می‌دهد. گرافیک بازی به‌طور کلی پیشرفت خوبی داشته است. در نقشه بازی شاهد بهبود بصری تمامی مناطق، شهرها و شخصیت‌ها هستیم و جزییات نقشه از نسخه قبلی بیشتر و زیباتر است. در نبردها هم مانند کمپین بازی، شاهد بهبودهای خوبی هستیم که خصوصا در بخش نورپردازی بیشتر خود را نشان می‌دهند.

نژاد Cathay در بازی Total War: Warhammer 3

اما بازی Total War: Warhammer 3 با تمامی نقاط قوت و پیشرفت‌هایی که داشته است، خالی از ایراد نیست. مهم‌ترین ایراد را می‌توان بهینه نبودن بازی دانست که نسبت‌به نسخه قبل عقب‌گرد داشته است. اگرچه گرافیک و کیفیت بصری بازی پیشرفت داشته است، اما میزان آن به اندازه عقب‌گردی که در دریافت نرخ فریم داشته است، نیست! البته و طبق گفته برخی کاربران، این افت فریم در نسخه‌هایی که پیش از انتشار بازی در اختیار یوتیوبرها قرار داده شده بود، دیده نشده است. از این‌رو برخی احتمال می‌دهند که ممکن است دلیل این افت فریم نصب عجولانه قفل Denuvo روی بازی باشد؛ اگرچه نمی‌توان به‌طور قطع اظهارنظر کرد. کریتیو اسمبلی قول داده است که تمام تلاش خود را برای بهبود نرخ فریم انجام دهد. ایراد بعدی وجود برخی باگ‌ در کمپین بازی و برخی نژادها است که برخی از آن‌ها حتی در نسخه‌های قبلی هم وجود داشته‌اند و جای بسی تعجب دارد که چطور هنوز رفع نشده‌اند! مثلا هنگام حمله به ورودی‌های دیوار بزرگ یا Bastion واقع در منطقه Cathay، اگر یکی از این ورودی‌ها را محاصره کنید، ارتش‌های دیگر شما بدون درگیری می‌توانند از این دیوار عبور کنند و به آن‌سوی آن بروند!

فساد بازی Total War: Warhammer 3

کمپین بازی Total War: Warhammer 3 هم درست مانند نسخه دوم حول محور یک مأموریت کلی و داستانی می‌چرخد که در آن هریک از نژادها باید برای تصاحب روح هریک از شیاطین آشوب یعنی Khorne ،Tzeentch ،Nurgle و Slaanesh وارد سرزمین‌های کی‌آس یا Chaos Realms شوند و با پشت سر گذاشتن یک‌سری مأموریت و رقابت‌های نزدیک، سعی کنند روح آن شیطان را تصاحب کنند. ورود به این مناطق که بخشی جدا از نقشه بازی هستند، ازطریق یک‌سری پورتال امکان‌پذیر است که تقریبا هر ۲۰-۳۰ ترن یک‌بار روی مناطق مختلفی از نقشه بازی ظاهر می‌شوند و فرصت ورود می‌دهند. امکان درگیری با سایر نژادها در این مناطق وجود دارد و هریک از این ۴ مکان دارای ویژگی‌ها و چالش‌های مختص‌به‌خود هستند. مثلا در سرزمین Nurgle مقدار بسیار زیادی فساد از نوع طاعون وجود دارد که ارتش شما را زمین‌گیر می‌کند. شما درکنار انجام مأموریت‌های کمپین اصلی باید در این سرزمین‌ها هم رقابت کنید و تمامی ارواح را تصاحب کنید. پس از تصاحب این ارواح، نبرد پایانی آغاز می‌شود که در آن باید با شخصیت شیطانی Be’lakor رو‌به‌رو شوید و او را شکست دهید و کمپین را به پایان برسانید. البته می‌توانید از راه‌های دیگر هم کمپین را تمام کنید. وجود این مناطق اگرچه باعث جذاب‌تر و چالشی‌تر شدن بازی شده‌اند و باید هر لحظه آماده باشید، اما دارای ایراد‌هایی هم است که مهم‌ترین آن را می‌توان باز شدن زود هنگام پورتال‌ها دانست؛ چراکه هنوز بازیکن نتوانسته به ثبات نسبی در کنترل قلمروی خود برسد، این پورتال‌ها باز می‌شوند و شما را درگیر می‌کنند.

سرزمین Slaanesh در بازی Total War: Warhammer 3

بخش چند نفره بازی دچار تغییرات بسیار خوبی شده است. دیگر محدودیت بازی ۲ نفره روی کمپین وجود ندارد و می‌توانید حتی به‌صورت ۸ نفره هم در کمپین بازی کنید! می‌توانید به چندین تیم تقسیم شوید، می‌توانید به‌صورت Free For All بازی کنید. همچنین قابلیت ترن همزمان هم به بخش آنلاین اضافه شده است که دیگر نیاز نیست هنگام ترن زدن منتظر دیگران باشید و می‌توانید مسیر خود را در کمپین دنبال کنید! دیگران هم می‌توانند در میانه کار به بازی ملحق شوند! به‌طور کلی ۳ کمپین برای بخش چندنفره طراحی شده است که دو کمپین تا حداکثر ۸ نفر و یک کمپین برای بازی ۳ نفره طراحی شده است و می‌توانید حتی در یک شب آن را به‌ پایان برسانید. بخش نبردهای چند نفره هم مانند نسخه‌های قبل به‌خوبی طراحی شده‌ است.

نژاد Daemons of Chaos با بهره‌گیری از نیروهای هر ۴ نژاد دیگر کی‌آس، دست شما را برای هرگونه سبکی در بازی باز می‌گذارد

یکی دیگر از مواردی که طرفداران را غافلگیر کرد، اضافه شدن نژاد Daemons of Chaos یا Chaos Undivided است که طبق فانتزی وارهمر ترکیبی از ۴ شیطان آشوب است و نژادی است که توانسته است نیروهای هر ۴ نژاد را گرد هم جمع و متحد کند. اما لرد افسانه‌ای این نژاد چه کسی است؟ غافلگیری اصلی کریتیو اسمبلی این‌جا مشخص شد که به بازیکن امکان شخصی‌سازی کامل در ساخت یک لرد افسانه‌ای را برای این نژاد می‌دهد! به‌طوری که می‌توانید حتی اعضای بدن او را خودتان انتخاب کنید و هریک از ویژگی‌ها را از یکی از ۴ شیاطین آشوب بگیرید و شخصیت مورد نظر خود را به‌صورت ترکیبی از این ۴ نژاد یا یکی از آن‌ها شخصی‌سازی کنید!

شخصی سازی در بازی Total War: Warhammer 3

به‌عنوان کلام پایانی، بازی Total War: Warhammer 3 با وجود باگ‌های اندک و بهینه نبودن (البته نه به شکلی بد)، در یک کلام بهترین نسخه این سه‌گانه است که توانسته ضعف‌های نسخه‌های قبلی را تا حد بسیار زیادی رفع کند و یک بازی بسیار کامل و مهیج ارائه دهد. این بازی کامل‌ترین، بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین نسخه در سه‌گانه Total War Warhammer است. حالا نقشه ترکیبی هر سه نسخه را که قرار است در ماه‌های آتی توسط کریتیو اسمبلی منتشر شود در نظر بگیرید که شامل ۲۳ نژاد و ۸۰ لرد افسانه‌ای خواهد بود. البته این اعداد بدون درنظر گرفتن محتوایی است که قرار است تا چندین سال برای نسخه سوم و طبیعتا نقشه ترکیبی منتشر شود! به این اعداد حداقل ۱ نژاد بیشتر (Chaos Dwarfs) و حداقل ۱۰ لرد افسانه‌ای دیگر اضافه کنید تا هوش از سرتان بپرد! با جرات می‌توان ترکیب هر سه نسخه را بزرگ‌ترین بازی استراتژی تاریخ تا به این لحظه لقب داد!


منبع زومجی

بررسی بازی Total War: Warhammer 3

بازی Total War: Warhammer 3 نسخه‌ای تکامل یافته، بهتر و جذاب‌‌تر از دو نسخه قبلی این سه گانه است که می‌تواند ده‌ها ساعت گیم‌پلی چالشی و زیبا را به شما ارائه دهد. باید به احترام آخرین نسخه از سه‌گانه وارهمر و دو نسخه قبلی آن که در نهایت یک بازی واحد را تشکیل خواهند داد، کلاه‌ها را از سر برداشت و از کریتیو اسمبلی برای خلق این‌چنین اثر ماندگاری تشکر کرد.
محمد جواد طهماسبی زاده

9

نقاط قوت

  • گزینه‌های جدید دیپلماسی
  • سیستم اتحاد بسیار خوب
  • بهبود نبردهای شهری
  • گرافیک چشم‌نواز
  • صداگذاری و موسیقی عالی
  • بالانس خوب بین نژادها
  • بخش چندنفره بهبود یافته

نقاط ضعف

  • بهینه نبودن و کاهش نرخ فریم
  • وجود یک‌سری باگ عجیب
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده