اگر از علاقه‌مندان به سریال Fear the Walking Dead باشید می دانید که چندی پیش  شبکه AMC بازی این سریال را با نام Fear the Walking Dead: Dead Run منتشر کرد. با ما در زومجی همراه باشید تا به نقد و بررسی این بازی بپردازیم.

پس از موفقیت چمشگیر سریال The Walking Dead، شبکه AMC تصمیم به ساخت یک سریال اسپین آف با نام «از مردگان متحرک بترسید» گرفت. چندی پیش در هنگام پخش اولین قسمت از فصل دوم این سریال، به طور غیرمنتظره‌ای این شبکه بازی این سریال را با همکاری شرکت بازی‌سازی ورسوس اویل (سازنده بازی The Banner Saga) معرفی و منتشر کرد. این بازی که Fear the Walking Dead: Dead Run نام دارد یک بازی ترسناک به سبک دونده (Endless Runner) است.

دید سوم شخص از پشت دید سوم شخص در بازی

مطمئنا بازی‌های متفاوتی را در گذشته با این سبک تجربه کرده‌اید که می‌توان از معروف‌ترین آن‌ها به Temple Run 2 و Into the Dead اشاره کرد. معمولا این بازی‌ها به‌صورت اول شخص یا سوم شخص هستند که شما با ۴ حرکت اصلی چپ، راست، بالا و پایین شخصیت خود را کنترل می‌کنید. اینجاست که می‌توان گفت FTWD: Dead Run یک نوآوری را به سبک رانر آورده است. این بازی با گیم‌پلی‌ای متفاوت از دیگر بازی‌های رانر پا به پلتفرم موبایل و اپ‌استور گذاشت. در این بازی دیگر از اول یا سوم شخص بودن دوربین خبری نیست؛ بلکه دوربین بازی داینامیک بوده و شما از جهت‌ها و زوایای مختلف کاراکتر بازی را مشاهده خواهید کرد. این نوع حرکت دوربین می‌تواند جدا از متفاوت کردن گیم‌پلی بازی، نکته‌ی مثبتی هم باشد زیرا احتمال خسته شدن بازیکن از ثابت ماندن دوربین کمتر می‌شود.

وظیفه شما در FTWD: Dead Run زنده ماندن از دست «زامبی‌ها» است. شما برای نجات خود می‌توانید شلیک یا در صورت نزدیک شدن بیش از حد به آن‌ها، با تبر و … به‌صورت تن به تن با آن‌ها مبارزه کنید. در هنگام مبارزه با زامبی‌ها به‌صورت تن به تن حواستان را جمع کنید زیرا تمام زامبی‌های اطراف‌تان به سمت شما هجوم آورده و به شما حمله خواهند کرد. هچنین می‌توانید با تیراندازی به خانه‌ها و ماشین‌ها باعث انفجار و شکستن شیشه آن‌ها شده و از طریق ایجاد هرج و مرج و آشوب در بازی امتیاز و پول دریافت کنید!

در این بازی بیش از ۴۰ نوع اسلحه وجود دارد که همگی قابل ارتقا هستند. اسلحه‌های ساچمه‌ای (Shotgun)، اتوماتیک و مسلسل‌ها (Refile) و کلت‌های دستی (Handgun) از مهم‌ترین سلاح‌های بازی به‌شمار می‌روند. بر اساس اسلحه و مهارت کاراکتر انتخاب شده، می‌توانید با شلیک به زامبی‌ها جان، پول و مهمات دریافت کنید اما این را هم در نظر بگیرید که با هر شلیک از سرعت شما کاسته شده، مهمات خود را از دست می‌دهید و نیاز به پرکردن اسلحه خود دارید. سیستم بازی طوری ساخته شده که شما برای فرار و نجات پیدا کردن از دست زامبی‌ها حتما به اسلحه خود نیاز دارید اما همین اسلحه باعث کشته شدن شما نیز می‌شود پس در استفاده از آن دقت کنید. این نوع سیستم یکی از نکات مثبت بازی و عاملی است که تنوع زیادی به آن می‌بخشد.

بازی دارای ۲ حالت است؛ یکی بخش داستانی (Story) و دیگری بخش بقاء که مرکز و هسته اصلی بازی‌های سبک رانر به‌شمار می‌روند. در بخش داستانی، بازی دارای ۳ قسمت (اپیزود) با نام‌های School's Out ،Sanctuary و Cobalt است. در اپیزود اول بازی شما باید از شهر لس آنجلس فرار کرده و خود را از میان خیابان‌های این شهر به یک مکان امن برسانید. اپیزودهای دوم و سوم بازی رایگان نبوده و برای خرید آن‌ها باید مبلغ ۲.۹۹ دلار برای هر اپیزود پرداخت کنید.

بخش داستانی بازی در حال حاضر دارای همین ۳ قسمت است. اینجاست که نمره بازی افت می‌کند! تعداد مراحل کم و داستان بازی به شدت ضعیف و بی‌معنی است. داستان بی سر و ته، بدون محتوا، بدون موضوع خاص و پیوستگی در خط داستانی، یکی از اصلی‌ترین نکات منفی این بازی است!

شما یک تریلر زیبای ۱۰ ثانیه‌ای می‌بینید و پس از آن شروع به فرار از دست زامبی‌ها می‌کنید تا این‌که ۵ دقیقه بعد با پیام "آفرین! این قسمت رو تموم کردی" مواجه می‌شوید. امیدواریم در آینده ورسوس اویل فکری به حال داستان بازی خود کرده و قسمت‌های بیشتر و طولانی‌تری را در برای آن منتشر کند زیرا همین یک مشکل کافی است تا بازیکن تمایلی برای خرید دو قسمت بعدی بازی نداشته باشد.

در بخش بقا که مرکز و هسته این بازی و تمامی بازی‌های سبک رانر است می‌توانید بین کاراکتر‌های مورد علاقه خود از سریال یکی را انتخاب کنید. این شخصیت‌ها عبارت‌اند از: «تراویس»، «نیک»، «مدیسون»، «استرند»، «دنیل» و «کریس». هر کاراکتر دارای نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خودش است و سلاح مخصوصی را به‌همراه دارد. شما به مرور زمان می‌توانید به وسیله پول جمع شده درون بازی یا پول واقعی، شخصیت خود، توانایی‌ها و اسلحه‌ها را ارتقاء دهید. این بخش در مقایسه با قسمت داستانی تنوع بیشتری داشته و هیجان‌انگیز‌تر است.

در نگاه اول اگر بازی Into the Dead را بازی کرده باشید متوجه می‌شوید که تا حدودی گیم‌پلی FTWD: Dead Run از این بازی کپی برداری شده‌است. نحوه شروع مراحل، انتخاب اسلحه، نحوه محاسبه پرداخت و مسافت طی شده حتی موارد کمک‌کننده (Boost) مراحل نمونه‌هایی از این تقلید غیرحرفه‌ای است.

بازی علی‌رغم داشتن گیم‌پلی ساده، از گرافیک فنی خوبی بهره می‌برد. شاید شما هم مثل من پس از دیدن گیم‌پلی و تریلر هنگام عرضه بازی، به یاد تریلر بازی زیبای Resident Evil 3 بیافتید. آن صدای جیغ و فریاد، صدای آژیر ماشین‌های پلیس و صدای انفجار ماشین‌ها و خانه‌ها حس وحشت خاصی را به بازیکن انتقال می‌دهد. ورسوس اویل به‌خوبی توانسته با دادن یک تم تاریک و سیاه و سفید به شهر لس آنجلس و ادغام آن با دیگر ویژگی‌های بازی، هیجانی وصف نشدنی را در قالب یک محیط دلهره‌آور و ترسناک برای شما به‌ارمغان بیاورد. هر چند در برخی مکان‌ها این تم سیاه و سفید بازی توانایی تشخیص زامبی‌ها از محیط را از بازیکن می‌گیرد. صداگذاری زامبی‌ها، ماشین‌ها، جیغ‌ها و فریادها و صدای آژیر ماشین‌های پلیس بسیار خوب بوده و حس و حال یک «واکینگ دد» واقعی را به بازی داده است.

تهیه شده در زومجی


Fear the Walking Dead: Dead Run

بازی FTWD: Dead Run را می‌توان یکی از برترین تازه واردان سبک رانر دانست اما هنوز جای کار و بهبود دارد. اصلی‌ترین مشکل بازی، داستان بسیار ضعیف بازی و هزینه بسیار زیاد این بخش است. در عوض بازی ویژگی‌های مثبتی مثل گرافیک و صداگذاری عالی نیز دارد که آن را به یک بازی نسبتا خوب تبدیل می‌کنند.
علیرضا طاهرزاده

7.5

نقاط قوت

  • - گرافیک هنری زیبا
  • - صداگذاری عالی
  • - گیم‌پلی متفاوت از دیگر بازی‌های این سبک

نقاط ضعف

  • - بخش داستانی بسیار ضعیف
  • - قیمت بالای اپیزودها
  • - محدودیت مهمات و هزینه زیاد خرید آن از طریق پول درون بازی
  • - بیش از حد تاریک بودن محیط بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده