نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸

اهداف بلندپروازانه سونی برای فروش پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

در جدیدترین نشست سونی پیرامون پلی استیشن، با اطلاعات جالبی در مورد پیش‌بینی‌های این شرکت در مورد آینده پلی استیشن 5 و میزان کاربران سرویس‌های سونی مواجه می‌شویم.

شرکت سونی به‌تازگی نشست خود را با سهام‌داران و سرمایه‌گذاران پشت سر گذاشته که در بخشی از آن جیم رایان، مدیرعامل بخش سرگرمی‌های تعاملی این شرکت به ارائه اطلاعات جالبی در مورد برند پلی استیشن و آینده آن پرداخته است؛ صحبت‌هایی که در ادامه خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌خوانیم:

  • سونی قصد دارد پلی استیشن 5 را به بزرگ‌ترین پلتفرم تاریخ خود تبدیل کند. و از طرف دیگر آن‌ها می‌خواهند پلی استیشن 4 پلتفرمی با طولانی‌ترین دُم ممکن باشد (اصطلاح دم طولانی یا Long Tail برای محصولاتی به کار می‌رود که بخش زیادی از فروش آن‌ها نه در ابتدا یا میانه‌ی راه، بلکه در بخش‌های بعدی صورت بگیرد. مثل پلی استیشن 4 که با عرضه در سال ۲۰۱۳، همچنان پس از گذشت بیش از هفت سال به فروش خود ادامه می‌دهد).
  • رکورد درآمدزایی پلی استیشن که مدتی قبل شکسته شد، درحالی به‌دست آمده که سونی در حال تغییر نسل و حرکت از دوران پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 بود (به‌دست آوردن درآمد بالا در چنین شرایطی کار ساده‌ای نیست).
  • تقاضا برای خرید پلی استیشن 5 همچنان به‌شدت بالا است و کنسول‌های عرضه شده در عرض چند ثانیه به فروش می‌رسند.
  • جامعه مخاطبان پلی استیشن در حال تغییر و تحول هستند. افرادی که در دوران پلی استیشن 1 به سراغ این کنسول آمده بودند، اکنون فرزندان خود را سرگرم بازی با کنسول‌های جدیدتر پلی استیشن می‌بینند و میانگین سنی مخاطبان پلی استیشن هم به تعادل بیشتری رسیده است. همچنین تعداد زنان و دختران گیمر از ۱۸٪‌ در دوران پلی استیشن 1 به ۴۱٪ در روزگار فعلی رسیده است.
  • به‌گفته جیم رایان، بازی‌های هم‌زمان با عرضه پلی استیشن 5 یا به اصطلاح Launch Titleهای این کنسول، نسبت به تمام کنسول‌های قبلی سونی در شرایط بهتری به سر می‌برده‌اند و این روند در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت.
  • مدل استاندارد پلی استیشن 5 از ماه آینده به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر برای سونی ضررده نخواهد بود و پس از آن هم به تدریج به سمت سوددهی می‌رود (معمولاً کنسول‌های بازی تا مدت‌ها ضررده هستند و شرکت‌های کنسول‌ساز ازطریق فروش نرم‌افزار و سرویس به درآمد بالایی می‌رسند).
  • طبق صحبت‌های رایان، اهمیت کسب سود ازطریق فروش خود کنسول روزبه‌روز کمتر می‌شود و از آن طرف اهمیت سوددهی نرم‌افزارها و سرویس‌ها در حال افزایش است.

پلی استیشن 5 در کنار لوگوهای پلی استیشن

  • سونی پیش‌بینی می‌کند که سال مالی ۲۰۲۱ این شرکت (از آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲) به بزرگ‌ترین سال مالی تاریخ شرکت تبدیل شود و سال مالی ۲۰۲۲ حتی از آن هم بهتر خواهد بود. همچنین این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در سال مالی اخیر بیشترین تعداد کنسول خود را نسبت به سال‌های قبل بفروشد.
  • پلی استیشن 4 همچنان از نظر درآمدزایی اهمیت بسیار بالایی برای سونی دارد و طبق انتظارات آن‌ها، ۷۰٪ از درآمد فروش این شرکت به فروشگاه‌ها برای توزیع محصول در سال مالی ۲۰۲۱، مختص پلی استیشن 4 خواهد بود.
  • سونی به فکر رشد در زمینه‌های مختلف است، از جمله حضور پررنگ‌تر در بازار چین. آن‌ها توجه زیادی به PlayStation Direct خواهند داشت که کانال توزیع مستقیم کنسول توسط خود سونی است و به‌زودی پس از آمریکا، در اروپا هم راه‌اندازی می‌شود. همچنین استودیوهای پلی استیشن به رشد خود ادامه خواهند داد و بازی‌های بیشتری از آن‌ها خواهیم دید که شامل آثار چندنفره و IPهای جدید نیز می‌شوند. درعین‌حال سونی به بازارهایی فراتر از کنسول‌ها یعنی پی سی و موبایل هم توجه ویژه خواهد داشت و همچنین مبحث بازی به‌عنوان سرویس (Games as a Service) هم برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • در اسلایدهای مربوط‌به بخش پی سی، لوگوی بازی آنچارتد 4 (Uncharted 4) نیز به چشم خورده، ولی رایان عرضه این بازی برای پی سی را تأیید نکرده و هرچند او به ارائه بازی‌های بیشتری برای پی سی در سال مالی ۲۰۲۱ و پس از آن اشاره کرده، ولی هنوز تکلیف این بازی ناتی داگ به‌طور کامل مشخص نیست.
  • پلی استیشن ناو (PlayStation Now) تا امروز ۳.۲ میلیون مشترک پرداختی داشته است (یعنی مشترکانی که برای استفاده از پلی استیشن ناو هزینه کرده‌اند، نه مشترکان سرویس‌های رایگان و کوتاه‌مدت آن).
  • پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus) نیز به ۴۸ میلیون مشترک پرداختی رسیده است.

در مجموع سونی روزهای خوبی را با برند پلی استیشن پشت سر می‌گذارد و باید دید سیاست‌های این شرکت در زمینه‌های مختلف از جمله بازار پی سی به کجا خواهد رسید.


منبع Twinfinite
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده