// دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹

پلی استیشن ناو چیست؟ آیا در ایران در دسترس است؟

سرویس PlayStation Now سونی به گیمرها فرصت تجربه‌ی ۱۰۰ها بازی ویدیویی جذاب با دانلود یا استریم را می‌دهد. اما چگونه از آن استفاده می‌شود و آیا اصلا در ایران کاربرد دارد؟

این حقیقت که گیمرها می‌توانند با تبدیل شدن به مشترک سرویس پلی استیشن ناو به تجربه‌ی بیشتر از ۸۰۰ بازی ویدیویی بدون خرید جداگانه‌ی هرکدام از آن‌ها بپردازند، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. ولی بسیاری از بازیکنان اطلاعات خاصی راجع به جزئیات استفاده از PS Now ندارند و به همین خاطر آن‌چنان اخبار مرتبط با آن را دنبال نمی‌کنند.

برای نمونه برخی از گیمرها به اشتباه باور دارند که اگر مشترک پلی استیشن ناو باشید، باز هم برای تجربه‌ی آنلاین بازی‌های آن نیاز به پلی استیشن پلاس دارید. درحالی‌که به هیچ عنوان این‌طور نیست و بازیکنانی که مشترک سرویس PlayStation Now هستند و روی آن به تجربه‌ی یک بازی ویدیویی آنلاین می‌پردازند، برای تجربه‌ی مولتی‌پلیر محتاج به پرداخت هزینه‌ی جداگانه یا داشتن اشتراک سرویس پلی استیشن پلاس نیستند.

بازی The Last of Us روی کامپیوتر در پلی استیشن ناو

PlayStation Now شامل چه بازی‌هایی می‌شود؟

سرویس پلی استیشن ناو به شما اجازه‌ی دسترسی به بیشتر از ۸۰۰ بازی را می‌دهد که روی پلی استیشن 2، پلی استیشن 3 یا پلی استیشن 4 عرضه شده‌اند. در میان این بازی‌ها می‌توان آثار مستقل، بازی‌های مولتی‌پلتفرم بزرگ و کوچک و صد البته تعداد قابل توجهی از انحصاری‌های پرطرفدار پلی استیشن در نسل‌های گوناگون را پیدا کرد. طبیعتا با گذر زمان برخی از بازی‌های پلی استیشن 5 نیز به سرویس PlayStation Now اضافه می‌شوند.

مشترکین پلی استیشن ناو برای تجربه‌ی آنلاین بازی‌های حاضر در این سرویس نیازی به داشتن اشتراک پلی استیشن پلاس ندارند

فهرست کامل بازی های پلی استیشن Now را می‌توان در وب‌سایت رسمی آن مشاهده کرد. ولی همین‌قدر بدانید که باتوجه‌به افزوده شدن ماهانه بر تعدادی بازی‌های پلی استیشن ناو، به احتمال زیاد آثار بزرگ مورد علاقه‌ی خود از سال‌های گذشته را در آن پیدا می‌کنید؛ از مولتی‌پلتفرم‌های محبوب همچون بازی ترسناک Resident Evil 7 تا انحصاری‌های پرطرفدار مثل بازی The Last of Us. علت بزرگ و بزرگ‌تر شدن این آرشیو هم آن است که بازی‌هایی که وارد پلی استیشن ناو می‌شوند، یا تا ابد در آن قرار دارند یا ماه‌ها و ماه‌ها در همین مجموعه باقی می‌مانند. به‌گونه‌ای که عملا باید گفت هر ماه بیشتر از آن که از تعداد بازی‌های PS Now کاسته شود، بر آن‌ها افزوده می‌شود. در مقام مقایسه باید به سرویس موفق ایکس باکس گیم پس مایکروسافت اشاره داشت که همواره حدودا ۲۰۰ بازی ویدیویی را در خود جا می‌دهد؛ عددی که تقریبا یک‌چهارم تعداد بازی‌های PlayStation Now است.

تجربه بازی های پلی استیشن ناو روی کامپیوتر یا کنسول سونی

آیا پلی استیشن ناو فقط اجازه‌ی تجربه‌ی بازی‌ها به‌صورت آنلاین را می‌دهد؟

خیر. بیشتر از ۳۰۰ بازی از بین ۸۰۰ بازی حاضر در PlayStation Now، بازی‌های عرضه‌شده روی پلی استیشن 4 هستند. اگر قصد تجربه‌ی این بازی‌ها روی پلی استیشن 4 یا پلی استیشن 5 را داشته باشید، به‌سادگی می‌توانید به دانلود آن‌ها و تجربه‌ی آفلاین بپردازید. همچنین می‌توان انتظار داشت که وقتی در ماه‌های آتی برخی از بازی‌های پلی استیشن 5 هم به PS Now اضافه شدند، بتوان آن‌ها را بدون تجربه‌ی آنلاین و با دانلود روی PS5 تجربه کرد.

پس اگر قصد استفاده از پلی استیشن ناو روی پلی استیشن 4 یا پلی استیشن 5 خود را دارید، می‌توانید بسیاری از بازی‌ها را دانلود کنید و بدون پردازش ابری به تجربه‌ی آن‌ها بپردازید.

ولی فراموش نکنید که روی کامپیوترهای شخصی فقط می‌توان به سراغ تجربه‌ی آنلاین تک‌تک بازی‌های حاضر در سرویس PlayStation Now رفت. در نتیجه اگر قصد تجربه‌ی هرکدام از ۸۰۰ بازی پلی استیشن ناو روی PC را دارید، باید به پردازش ابری و سرعت اینترنت خود تکیه کنید.

سرویس PlayStation Now برای سه پلتفرم عرضه شده است؛ پلی استیشن 5، پلی استیشن 4 و کامپیوترهای شخصی

لوگو بزرگ سرویس آنلاین پلی استیشن ناو شرکت ژاپنی سونی برای بازی های انحصاری و غیرانحصاری پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5

پلی استیشن ناو در کدام کشورها در دسترس قرار دارد؟

سونی می‌خواهد مدام تعداد کشورهای پشتیبانی‌شده در سرویس PlayStation Now را افزایش دهد

اتریش، بلژیک، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال، اسپانیا، سوئد، سوئیس، هلند، بریتانیا و آمریکا فعلا ۱۹ کشوری هستند که سرویس PlayStation Now در آن‌ها پشتیبانی می‌شود. ولی این حقیقت را نباید فراموش کنید که این محدودیت عملا روی ریجن اکانت و آی‌پی اعمال شده است. مثلا اگر یک نفر در ایران با اکانت پلی استیشن آمریکا وارد شود، اشتراک پلی استیشن ناو را داشته باشد و آی‌پی خود را به آی‌پی آمریکا تغییر دهد، می‌تواند از تجربه‌ی بازی‌های قرارگرفته روی PS Now لذت ببرد. البته این فقط برای زمانی است که قصد استریم بازی‌ها در PS Now را داشته باشید و بخواهید آن‌ها را بدون دانلود، صرفا با اینترنت تجربه کنید.

ولی اگر فقط قصد دانلود بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 قرارگرفته روی PS Now را دارید و اهمیتی به بازی‌های پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 حاضر در آن نمی‌دهید، کار بسیار ساده‌تر خواهد بود. زیرا عملا اگر بخواهید روی کنسول‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 به تجربه‌ی بازی‌های PS4 یا PS5 بپردازید، به‌سادگی آن‌ها را با اشتراک پلی استیشن ناو خود دانلود می‌کنید و دیگر نیازی به تغییر آی‌پی و اطمینان حاصل کردن از کفایت سرعت اینترنت ندارید.

تصاویر اصلی بازی های مختلف در سرویس پلی استیشن ناو سونی

هزینه‌ی اشتراک سرویس پلی استیشن Now چه‌قدر است؟

قیمت اشتراک ماهانه، سه‌ماهه و سالانه‌ی PS Now به ترتیب ۹.۹۹ دلار، ۲۴.۹۹ دلار و ۵۹.۹۹ دلار است. یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر باعث افزایش تعداد مشترکین این سرویس نسبت به گذشته شد، عرضه‌ی کارت‌های هدیه‌ی پلی استیشن ناو است. در حقیقت برخلاف سال‌های گذشته که در آن‌ها تنها راه تبدیل شدن به مشترک سرویس پلی استیشن Now داشتن یک کارت اعتباری بین‌المللی بود، حالا می‌توان به‌سادگی کارت هدیه را خرید، کد آن را وارد اکانت کرد و تبدیل به مشترک سرویس پلی استیشن ناو شد. به همین خاطر اکنون در ایران می‌توان هم گیفت‌کاردهای پلی استیشن ناو را مثل گیفت‌کاردهای پلی استیشن پلاس خریداری کرد و هم می‌توان به سراغ خرید اکانت‌هایی قانونی رفت که از قبل اشتراک پلی استیشن Now روی آن‌ها قرار گرفته است.

برای رسیدن به شناخت بیشتر از زیاد یا کم بودن قیمت ۶۰ دلاری سرویس PlayStation Now برای یک سال می‌توان به قیمت سرویس ایکس باکس گیم پس روی PC یا کنسول (به‌صورت جداگانه) اشاره کرد که ماهانه ۱۰ دلار و سالانه ۱۲۰ دلار قیمت دارند. البته که نباید فراموش کرد که تفاوت‌هایی اساسی در بخش‌هایی از ماهیت فعالیت این دو سرویس دیده می‌شود و در نتیجه این مقایسه‌ها هرگز دقیق نیستند.

تبلیغ پلی استیشن ناو در مقابل رابط کاربری PS4 سونی و چهره الی در بازی The Last of Us Part II

برای تجربه‌ی بازی‌های پلی استیشن ناو روی کامپیوترهای شخصی به چه امکاناتی نیاز داریم؟

اگر قصد بهره بردن از سرویس PS Now روی پلی استیشن 4 یا پلی استیشن 5 را دارید، به‌سادگی وارد بخش مربوط در کنسول می‌شوید و به دانلود یا تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها می‌پردازید. در کامپیوتر هم اصل کار با دانلود و نصب نرم‌افزار رایگان PS Now انجام می‌شود. ولی گیمرها برای تجربه‌ی بازی‌های حاضر روی پلی استیشن ناو روی کامپیوترهای شخصی خود به دوال‌شاک 4 یعنی کنترلر/دسته‌ی پلی استیشن 4 احتیاج دارند.

شما می‌توانید دسته را با سیم به پورت USB کامپیوتر وصل کنید یا در صورت داشتن آداپتور وایرلس دوال‌شاک 4، با اتصال بدون سیم به استفاده از کنترلر بپردازید. راستی تمام کنترلرهای فرعی ساخته‌شده برای پلی استیشن 4 هم برای بازی با PS Now روی کامپیوتر جواب می‌دهند. همچنین انتظار می‌رود که نهایتا چند ماه بعد، پشتیبانی از کنترلر دوال‌سنس (دسته‌ی پلی استیشن 5) هم به نسخه‌ی PC سرویس پلی استیشن ناو اضافه شود.

برای اجرای آنلاین بازی‌ها در سرویس پلی استیشن ناو به اینترنتی با حداقل سرعت ۵ مگابایت بر ثانیه احتیاج دارید. ولی از آن‌جایی که نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی غالبا تاثیر منفی روی سرعت دارند، در این‌جا باید اینترنت قدرتمندتری داشته باشید

از لحاظ سخت‌افزاری هم به سختی می‌توان کامپیوتری را یافت که از اجرای نرم‌افزار پلی استیشن ناو پشتیبانی نکند. شما باید ویندوز 7 (سرویس پک ۱)، ویندوز 8.1 یا ویندوز 10 را روی کامپیوتر خود نصب داشته باشید. همچنین رم کامپیوتر باید حداقل ۲ گیگابایت باشد و CPU حداقلی مورد نیاز نرم‌افزار هم Core i3 2.0 GHz است. غیر از این به ۳۰۰ مگابایت فضای خالی در حافظه و کارت صدا هم احتیاج دارید. همین و بس.

ولی از آن‌جایی که روی کامپیوتر فقط می‌توان به استریم بازی‌های پلی استیشن ناو پرداخت، شما باید اینترنت خوبی داشته باشید. سونی می‌گوید که سرعت مناسب برای اجرای آنلاین بازی‌های پلی استیشن ناو روی پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و کامپیوترهای شخصی، ۵ مگابایت بر ثانیه است. هرچند از آن‌جایی که در ایران برای اجرای آنلاین بازی‌های پلی استیشن ناو به تغییر آی‌پی احتیاج دارید، بهتر است که اینرتنت قدرتمندتری داشته باشید تا کاهش سرعت به خاطر استفاده از اکثر نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی را جبران کنید.

بازی رینبو سیکس یوبیسافت و بازی اویل ویتین ۲ روی پلی استیشن ناو سونی

آیا می‌شود در ایران به استفاده از پلی استیشن ناو پرداخت؟

روی کاغذ بله. اما در عمل برای بسیاری از بازیکنان، خیر. شما می‌توانید در اکانت پلی استیشن نتورک خود که مثلا روی کشور آمریکا تنظیم شده است، کد گیفت‌کارد پلی استیشن ناو را وارد کنید و مشترک آن باشید. حالا روی پلی استیشن 4 یا پلی استیشن 5 به دانلود هرکدام از بازی‌های PS4 یا PS5 که روی این سرویس قرار گرفته‌اند بپردازید و مثل همه‌ی بازی‌های دانلودشده‌ی خود مشغول تجربه‌ی آن‌ها شوید.

اگر قصد تجربه‌ی آنلاین بازی‌های پلی استیشن 2، پلی استیشن 3، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 به کمک PS Now را دارید، باید از نرم‌افزار تغییر آی‌پی استفاده کنید و اینترنت بسیار خوبی داشته باشید. طبیعتا استفاده از این نرم‌افزارها روی خود کامپیوترهای شخصی به مراتب آسان‌تر از متصل کردن کنسول به اینترنت با آی‌پی تغییریافته است. ولی در این‌جا اهمیت دارد که واقعا نرم‌افزار تغییر آی‌پی شما بتواند سرورهای پلی استیشن ناو را مثلا راضی به این کند که در آمریکا قرار دارید. از طرفی این نرم‌افزار نباید تاثیر منفی گسترده‌ای روی سرعت اینترنت شما داشته باشد؛ تا کاری نکند که عملا نتوانید حتی با کیفیت حداقلی به تجربه‌ی بازی روی PS Now بپردازید.

در نتیجه باید پذیرفت که بسیاری از گیمرهای ایرانی به هیچ عنوان دسترسی به اینترنت بسیار پرسرعت و نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی باکیفیت و گران‌قیمت ندارند و نمی‌توانند تجربه‌ی مطلوبی از اجرای آنلاین بازی‌ها در PS Now داشته باشند. ولی اگر به این دو مورد دسترسی دارید، حتی می‌توانید بسیاری از انحصاری‌های جذاب سونی را روی کامپیوتر خود بازی کنید. تازه PS Now به خوبی Saveها را حفظ می‌کند و حتی تروفی‌های مختلف را نیز دقیقا به مانند بازیکنان کنسول‌های پلی استیشن، تحویل شما می‌دهد. تازه هنگام تجربه‌ی بازی‌های آنلاین هم پلی استیشن هیچ تفاوتی بین کاربرهای کنسول‌های خود و افرادی که روی کامپیوترهای شخصی مشغول بازی با PS Now هستند، قائل نمی‌شود.

بایوشاک و بتمن و بازی آنچارتد در پلی استیشن ناو سونی

برای جمع‌بندی باید گفت اگر فقط قصد تجربه‌ی بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 به کمک دانلود آن‌ها روی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 را دارید، عملا می‌توانید در ایران هم از پلی استیشن ناو مثل ایکس باکس گیم پس استفاده کنید و با پرداخت هزینه‌ی اشتراک مشخص به آرشیوی بزرگ دسترسی داشته باشید. ولی اگر قصد تجربه‌ی آنلاین این بازی‌ها، قصد تجربه‌ی بازی‌های PS2 و PS3 حاضر روی PS Now یا قصد استفاده از PS Now روی کامپیوترهای شخصی را دارید، باید گام‌های دشوارتری بردارید و با احتیاط به مراتب بیشتری سراغ خرید گیفت‌کاردهای PS Now بروید.

حتما پیش از خرج کردن مبلغی قابل‌توجه برای اشتراک PlayStation Now، سراغ خرید یک اکانت ارزان‌قیمت قانونی بروید که دسترسی ۷ روزه‌ی آزمایشی به پلی استیشن ناو را تحویل شما می‌دهد. این‌گونه می‌توانید به تست عملکرد اینترنت خود در اجرای بازی‌های این سرویس بپردازید

پلی استیشن ناو | پی اس نو

پرسش‌های متداول

  • پلی استیشن ناو چیست ؟

    خدمات Playstation Now، سرویس ویژه پلی استیشن برای استریم و تجربه مجموعه‌ای از بازی‌ها برپایه‌ی پرداخت اشتراک اولیه است. به این ترتیب با خریداری اشتراک ماهیانه یا سالیانه می‌توانید به مجموعه‌ای از بازی‌های پلی استیشن ۲، پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ دسترسی پیدا کنید با این توضیح که بازی‌های پلی استیشن ۲ و پلی استیشن ۳ تنها به‌صورت استریم آنلاین قابل بازی هستند و دانلود نمی‌شوند.

  • آیا پلی استیشن ناو در ایران در دسترس است؟

    اگر قصد بازی های پلی استیشن ۴ موجود در اشتراک ناو را می‌خواهید تجربه کنید، بله. شما با خریداری اشتراک و نصب بازی پلی استیشن ۴ می‌توانید آن را روی کنسول پلی استیشن ۴ و ۵ تجربه کنید. اما اگر بازی پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۲ مدنظر شما است، خیر. به‌دلیل کیفیت پایین اینترنت ایران و دور بودن سرورهای پلی استیشن از ایران، امکان استریم آنلاین بازی‌ها وجود ندارد.

  •   خرید اشتراک پلی استیشن ناو به چه شکل است؟

    برای خرید مستقیم اشتراک باید ویزاکارت داشته باشید اما در حال حاضر گیف کارت پی اس نو هم در ایران به فروش می‌رسد که با کمی جستجو در گوگل می‌توانید به فروشگا‌ه‌های معتبر برای خرید اشتراک پلی استیشن ناو دسترسی پیدا کنید. .


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده