نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰

تنش میان تیم کوک و قاضی پرونده در آخرین جلسه دادگاه اپل در برابر اپیک

تیم کوک، مدیرعامل اپل روز جمعه به‌عنوان شاهد نهایی پرونده ضدانحصارگرایی اپیک دربرابر اپل حاضر شده و با سؤالات سفت و سختی از سوی ایوان گونزالز راجرز، قاضی پرونده مواجه شد.

پرونده‌ی درگیری اپل و اپیک برسر سیستم پرداخت‌ خریدهای درون برنامه‌ای بازی فورتنایت همچنان ادامه دارد. در این مدت به‌لطف ارائه‌ی اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده‌ از سوی طرفین پرونده، اطلاعات جالبی از وقایع پشت پرده این دو غول صنعت تکنولوژی و ویدیو گیم برملا شده که هر هفته در خبرگزاری‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود. در آخرین جلسه‌ی دادگاه اپل دربرابر اپیک، تیم کوک مدیرعامل اپل به‌عنوان شاهد نهایی برای ارائه‌ی اظهارات حاضر شده و با سؤالات قاضی پرونده پاسخ داد.

سؤالات ایوان گونزالز راجرز، قاضی پرونده در یک جلسه‌ی ۱۰ دقیقه‌ای خطاب به تیم کوک مطرح شده و به‌دلیل اینکه اینبار خود راجرز که ریاست دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا در شمال کالیفرنیا در اوکلند را نیز برعهده دارد، به‌جای هیئت منصفه پرسش‌ها را مطرح کرده از اهمیت بالایی برخوردار است.

در جریان این پرسش و پاسخ، راجرز نتایج مربوط‌به یک نظرسنجی را فاش کرده که نشان می‌دهد ۳۹ درصد توسعه دهندگانی که با اپل همکاری می‌کنند، با سیاست‌های این شرکت مشکل دارند. کوک در پاسخ به این ادعا اظهار داشته که اکثر درآمدهای فروشگاه اپل ازطریق بازی‌ها تأمین می‌شود که بیشتر آن‌ها از خریدهای درون برنامه‌ای این بازی‌ها حاصل می‌شوند. ضمن اینکه اپل برای کاهش تبلیغات در بازی‌ها و برنامه‌ها هزینه‌ای از توسعه‌دهندگان دریافت نمی‌کند، بنابراین آن‌ها در کاهش هزینه‌های اداره‌ی این فروشگاه مشارکت ندارند.

سیستم دریافت هزینه اپل از خرید های درون برنامه ای

قاضی پرونده در ادامه متذکر شده که به نظر می‌رسد اپل بار پرداخت هزینه‌های عملیاتی فروشگاه اپ استور و سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌ خود را به طرز نامتناسبی روی دوش بازسازان می‌گذارد.

تیم کوک با اشاره به اینکه از میان ۱.۸ میلیون اپلیکیشنی که در فروشگاه اپ استور عرضه می‌شود، ۸۵ درصد آن‌ها، برنامه‌های رایگان را تشکیل می‌دهند، خاطر نشان می‌کند که این شرکت ارزش زیادی برای برنامه‌های رایگان قائل است، چراکه این اپلیکیشن‌ها بازدیدهای زیادی را برای فروشگاه اپ استور ایجاد می‌کنند و این به‌نوعی به نفع همه‌ است. درواقع هرچه استقبال مردم از برنامه‌های رایگان بیشتر باشد، درنهایت تعداد بیشتری به جمع کاربران پولی این برنامه‌ها پیوسته و هم اپل و هم توسعه‌دهندگان از این اتفاق سود خواهند برد. قاضی پرونده بلافاصله پاسخ می‌دهد که اما در این بین برنامه‌هایی مانند Wells Fargo نیز وجود دارند که ظاهراً شما از گیمرها برای پرداخت کمک هزینه‌ها استفاده می‌کنید که این اصلاً روش متناسبی نیست.

گونزالز راجرز در ادامه اضافه می‌کند که شاید اپل ازطریق برنامه‌های رایگان کاربران زیادی را به اپ استور جذب می‌کند، اما بعد از اینکه کاربر برای اولین‌بار برنامه را باز می‌کند، سازندگان بازی به حال خود رها می‌شوند و به عبارت دیگر این توسعه‌دهندگان هستند که کاربران را در بازی‌های خود حفظ می‌کنند.

قبل از ورود اپل به بازار

اپیک در آغاز اظهارات خود اعلام کرده که اپل دیگر به سهم ۳۰ درصدی خود از در زمان خرید یک برنامه ازطریق اپ استور بسنده نکرده و از هر تراکنشی که کاربر بعد از دانلود بازی انجام می‌دهد نیز امتیاز دریافت می‌کند. این شرایط باید تغییر کند. اپیک این رویکرد را با یک مثال در زمینه خرید خودرو مقایسه کرده و می‌گوید «این مثل حالتی است که اپل یک بار بخشی از هزینه خرید یک خودرو را از خریدار دریافت کند و بعد از آن در هر بار سوخت گیری برای آن خودرو نیز ۳۰ درصد هزینه بنزین را از مالک خودرو طلب کند.»

اپل در استدلال خود بیان می‌کند که این شرکت هزینه‌های زیادی را صرف برنامه‌نویسی ۱۵۰ هزار رابط کاربری، تعمیر و نگه‌داری سرورها، امنیت و بررسی برنامه‌ها و سایر مسئولیت‌های محوله در سیستم‌عامل خود می‌کند و این سهم ۳۰ درصدی به آن‌ها کمک می‌کند تا این هزینه‌ها را جبران کرده و به بازده سرمایه‌گذاری خود دست پیدا کند. کوک در ادامه خاطر نشان کرده که از زمان معرفی اولین آیفون، ۱۰۰ میلیارد دلار صرف این هزینه‌ها  شده و اپل در این مدت هیچگاه نرخ ۳۰ درصدی خود را افزایش نداده است. او در ادامه ارائه نظرات و بررسی برنامه‌ها در اپ استور را عامل مهمی در حمایت از مصرف‌کنندگان معرفی کرده و بیان می‌کند که فروشگاه اپل بدون این بررسی‌ها به یک «پلتفرم آشفته و پر از آسیب» تبدیل خواهد شد.

با وجود اینکه تیم کوک با قاطعیت منکر اطلاع از سود جانبی اپل از فروشگاه اپ استور شده، کارشناس حقوقی اپیک تخمین میزند که حاشیه سود اپل از اپ استور در مواردی به ۷۸ درصد هم می‌رسد. به عبارت دیگر اپیک مدعی شده که اپل منحصراً سود حاصل از این بستر را در اختیار دارد.

سهم پلتفرم های مختلف در بازی فورتنایت

تیم کوک در پاسخ به سؤالی که از علت عدم اجازه‌ی اپل برای انجام خریدهای درون برنامه‌ای در خارج از بستر اپ استور مطرح شده، یک مثال تشبیهی را ارائه می‌کند.

«این کار مثل این است که ما در فروشگاه Best Buy یک تابلوی تبلیغاتی را نصب کنیم که شما می‌توانید به آن طرف خیابان رفته و یک آیفون تهیه کنید. این کار اساساً منطقی نیست. توسعه‌دهندگان می‌توانند آدرس ایمیل کاربر را درخواست کرده و این پیشنهاد را ازطریق ایمیل به آن‌ها ارائه کنند.»

کوک به همراه سایر مدیران اجرایی اپل در اظهارنامه‌ی خود اعلام می‌کنند که اپل بستر بسیار خوبی را برای بازی‌ها و توسعه‌دهندگان ایجاد کرده که ازطریق آن قادر به دسترسی به جامعه کاربری به مراتب بزرگتری نسبت به کنسول‌ها و پی سی باشند. آن‌ها همچنین اظهار داشتند که در این حوزه با رقبای بزرگی همچون سامسونگ، پلتفرم اندروید گوگل و فروشگاه گوگل پلی استور مواجه هستند که باید با آن‌ها رقابت کنند. تیم کوک از پلتفرم اندروید به‌عنوان «اکوسیستم غالب» گوشی‌های تلفن همراه نام برده که شاید گوگل باید از آن در یک تیتر تبلیغاتی هم استفاده کند.

در کل جلسه نهایی دادگاه اپیک دربرابر اپل نیز با این اتفاقات پشت سر گذاشته شد. باید دید که سرنوشت این تقابل تاریخی به کجا خواهد رسید و آیا تغییری در رویکردهای اپل ایجاد خواهد شد یا خیر.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع venturebeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده