نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۳

مذاکرات اپیک و ایکس باکس پیش از شروع جنگ حقوقی علیه اپل

براساس اسناد جدیدی که در ادامه‌ی دادگاه اپیک و اپل منتشر شده، تیم سویینی اندکی پیش از آغاز اختلاف با اپل، مکاتباتی با فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس داشته و مایکروسافت را ترغیب به رایگان کردن دسترسی به بازی‌های چندنفره از جمله فورتنایت کرده است.

براساس گزارش نشریه The Verge، اپیک تنها چند هفته پیش از شروع جنگ حقوقی خود علیه اپل، مایکروسافت را مجبور به رایگان کردن امکان تجربه بازی‌های آنلاین در کنسول‌های ایکس باکس کرده است. ظاهراً تیم سویینی، مدیرعامل اپیک در فاصله چند هفته مانده به اعلام مخالفت این شرکت با سهم ۳۰ درصدی اپل از درآمدهای فورتنایت در اپ استور، ایمیلی را به فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس ارسال کرده که با اشاره به یک اتفاق بزرگ، از مایکروسافت درخواست کرده که با شروع فصل ۱۴ بازی فورتنایت، امکان استفاده رایگان از بازی‌های چند نفره را فراهم کند.

سویینی در پیام خود به فیل اسپنسر می‌نویسد:

«اپیک برنامه‌های خاصی را برای ماه اوت تدارک دیده که می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای برجسته کردن ارزش و جایگاه پی سی و کنسول‌های بازی دربرابر پلتفرم‌های تلفن همراه فراهم کرده و کاربران را برای خرید کنسول‌های جدید ترغیب کند. بااینکه درحال حاضر نمی‌توان جزئیات این تصمیم را با هیچ شخص ثالثی در میان گذاشت، اما به شما اطمینان می‌دهم که نتایج اقدامات ما برای مایکروسافت کاملاً مثبت بوده و موجب حمایت از ایکس باکس و ویندوز خواهد شد.»

مکالمات تیم سویینی  و فیل اسپنسر قبل از شروع اختلاف با اپل

تیم سویینی در ادامه از اسپنسر سؤال کرده که آیا تصمیمی برای رایگان کردن سرویس Xbox Live برای بازیکنان وجود دارد و اینکه آیا مایکروسافت می‌تواند زمانبندی این اقدام را با فصل ۱۴ فورتنایت هماهنگ کرده و به حمایت از این بازی بپردازد. اپیک گیمز در این فصل سیستم پرداخت جایگزین خود را در Fortnite ایجاد کرده و به اختلاف با اپل دامن زد.

فیل اسپنسر در پاسخ به این پیام نوشته که «ما برای این منظور برنامه‌هایی را در پیش داریم و من علاقه‌مند به همکاری با شما هستم.» اما در ادامه تأکید کرده که فرایند رایگان شدن Xbox Live هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. سویینی هم در پاسخ نوشته «کاملاً متوجه شدم. از اتفاقات زیادی که درحال حاضر در مایکروسافت جریان دارد مطلع هستیم. در هرحال طی روزهای آینده از نمایش آتش بازی لذت خواهید برد.»

زمانبندی این مکالمات، نکته‌ی حائز اهمیتی است که باتوجه به وقایع بعد از آن می‌تواند جالب توجه باشد. در هرحال به نظر می‌رسد که اگر اسپنسر با پیشنهاد تیم سویینی همراه می‌شد، ایکس باکس می‌توانست حداقل امکان دسترسی به بازی فورتنایت را برای مشترکین غیر Gold فراهم کرده و از فرصتی که سویینی از آن می‌گفت استفاده کند.

اشتراک ایکس باکس لایو گلد

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، با شروع فصل چهاردهم بازی فورتنایت نمایشی سویینی از آن به‌عنوان «آتش بازی» یاد می‌کرد، واقعاً اتفاق افتاد. از آن تاریخ به بعد، اپل و اپیک در جلسات متعدد دادگاه شرکت کرده و این جنگ حقوقی همچنان ادامه دارد. مایکروسافت نیز ماه قبل بالاخره سرویس ایکس باکس لایو را برای کاربران بازی‌های چندنفره آنلاین، رایگان کرد اما این اتفاق به آن سادگی‌ها که اپیک انتظار آن را داشت نبود.

تصمیم مایکروسافت برای لغو الزام به خرید اشتراک Xbox Live Gold بعد از واکنش منفی جامعه کاربران به افزایش نرخ اشتراک سالانه این سرویس در اوایل سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. مایکروسافت تصمیم به دوبرابر کردن نرخ اشتراک سالانه ایکس باکس لایو گلد گرفته بود که بعداً مجبور به عقب نشینی از این تصمیم شد. بعد از بازگشت قیمت‌ها به وضعیت قبلی، این شرکت دسترسی به بازی‌های چند نفره free-to-play را بدون نیاز به خرید اشتراک گلد ممکن ساخت.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع theverge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده