// شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۵

امکان تجربه Half Life: Alyx بدون هدست واقعیت مجازی به لطف یک ماد

یک ماد‌ساز آرژانتینی در حال توسعه‌ی یک ماد برای Half Life: Alyx است که تجربه‌ی بازی را بدون هدست واقعیت مجازی و با ماوس و کیبورد ممکن می‌کند.

جدیدترین نسخه‌ی مجموعه‌ی هف لایف یعنی Half Life: Alyx که سال گذشته عرضه شد توانست نمرات بسیار خوبی از منتقدین دریافت کند و مورد استقبال طرفداران نیز قرار گرفت. البته Half Life: Alyx یک بازی تماما واقعیت مجازی است و به‌خاطر اینکه هدست‌های VR و سخت‌افزار مورد نیاز برای پشتیبانی از بازی‌های آن‌ها بسیار گران هستند، دست بسیاری از گیمرها از تجربه‌ی این بازی کوتاه مانده است.

حال برای اینکه Half Life: Alyx برای قشر بزرگ‌تری از بازیکنان قابل دسترس باشد، ماد‌سازها دست به کار شده‌اند تا نوعی ماد غیر VR برای این بازی توسعه دهند. حال درمیان این تلاش‌ها یک ماد‌ساز پیدا شده که به‌نظر می‌رسد کم‌و‌بیش توانسته تجربه‌ی مطلوبی را از بازی Half Life: Alyx خارج از محیط واقعیت مجازی ارائه دهد. این ماد‌ساز اهل آرژانتین که SoMNst نام دارد، اخیرا ویدیویی را از توسعه‌ی ماد No VR برای Half Life: Alyx در یوتیوب به اشتراک گذاشته که در آن پیشرفت‌های خود را در توسعه‌ی این ماد به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید این ویدیو را در ادامه تماشا کنید:

دانلود ویدیو از آپارات

برخلاف مادهای مشابه ساخته‌شده از روی بازی‌های واقعیت مجازی که دوربین حالت لرزشی دارد، این مادساز توانسته دوربین را به‌خوبی با حالت غیر VR همانگ کند. همچنین حالا به‌جای کنترلرهای هدست‌های واقعیت مجازی، دست‌های شخصیت الیکس با موس و کیبورد کنترل می‌شود. البته در حالت واقعیت مجازی بازیکن هر انگشتی را که تکان دهد، الیکس نیز مطابق آن انگشتانش را حرکت می‌دهد، ولی در حالت ماد No VR انگشت‌های این کاراکتر به‌صورت یک عضو واحد حرکت می‌کنند.

در این ویدیوی تقریبا ۹ دقیقه‌ای بیشتر مبارزات بازی در این ماد به نمایش گذاشته می‌شود، اما SoMNst ویدیوهای دیگری در کانال یوتیوبش منتشر کرده که برای مثال نحوه‌ی کار کردن الیکس را با دستگاه omni-tool به نمایش می‌گذارد. نحوه‌ی حرکت دست و انگشت‌های الیکس در ماد No VR و در زمان کار کردن با omni-tool به‌نظر طبیعی‌تر از زمانی می‌رسد که بازیکن با انگشت‌های خودش این دستگاه را در حالت VR کنترل می‎‌کند. درصورت تمایل به تماشای ویدیوهای دیگر SoMNst، می‌توانید به کانال یوتیوب او مراجعه کنید.

تصویری از محیط بازی Half Life Alyx در ماد No VR

هدف نهایی SoMNst این است که تا جایی که می‌تواند این ماد را به تجربه‌ی Half-Life 2 نزدیک کند و این‌طور که از نتیجه کارش در ویدیوها مشاهده می‌شود، به‌نظر می‌رسد که در حال رسیدن به هدفش است. البته درحالی‌که بسیاری از بازیکنانی که هدست VR ندارند، از تکمیل شدن ماد No VR استقبال می‌کنند، کسانی هم هستند که می‌گویند توسعه‌ی چنین مادی درواقع انحراف از اهدافی است که سازندگان برای Half Life: Alyx در سر داشتند. در همین راستا، SoMNst می‌گوید از اینکه ماد No VR برخی ویژگی‌های خاص نسخه‌ی واقعیت مجازی Half Life: Alyx را کم‌رنگ می‌کند، آگاه است.

او توضیح می‌دهد: «من Half Life Alyx را در حالت VR تجربه کردم و فکر می‌کنم که این بازی [در حالت واقعیت مجازی] شاهکار است.» بااین‌حال، طبق گفته‌های SoMNst، هزینه‌ی بالای سخت‌افزارهای VR تبدیل به یک مانع بزرگ شده و بسیاری از مردم توان تجربه‌ی این بازی عالی را ندارند و او می‌خواهد این مانع را از سر راه بردارد: «در شرایط کنونی کشور من (آرژانتین)، تهیه‌ی یک هدست واقعیت مجازی، حتی اگر ارزان‌ترین مدل آن هم باشد، تقریبا غیرممکن است. من به همین خاطر و به‌خاطر اینکه به‌نظرم کار روی حالت غیر واقعیت مجازی Half Life: Alyx چالش جالبی است، در حال توسعه‌ی این ماد هستم.»

در حال حاضر تنها دو چپتر از ۱۱ چپتر بازی را می‌توان با این ماد تجربه کرد. SoMNst به‌همراه دو مادساز دیگر به نام‌های Optimus97 و Nicklaus با یکدیگر همکاری می‌کنند تا هسته‌ی مکانیک‌های بازی را مانند سیستم کرفت کردن یا انتخاب گزینه‌ها در منوی اصلی بازی برای نسخه‌ی غیر واقعیت مجازی توسعه دهند. SoMNst می‌گوید آن‌ها قبل از اینکه No VR را برای سایر چپترهای Half Life: Alyx بسازند، قصد دارند ابتدا مکانیک‌های بازی را با موس و کیبورد هماهنگ کنند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی این ماد چیست؟ آیا درصورت تکمیل شدن آن تمایل دارید Half Life: Alyx را در نسخه‌ی غیر VR تجربه کنید؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده