نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۱

سودآوری شگفت‌انگیز بازی Genshin Impact ادامه دارد

بر اساس آمارهای جدید، بازیکن‌های نسخه موبایلی بازی Genshin Impact تاکنون بیش از ۲۴۵ میلیون دلار در این بازی خرج کرده‌اند.

تنها یک ماه از انتشار بازی نفش‌‌آفرینی اکشن Genshin Impact روی پی‌سی، پلی استیشن 4 و گوشی‌های موبایل می‌گذارد. با اینکه بازی به‌صورت رایگان (Free-to-Play) عرضه شده، اما میزان درآمدزایی آن روی پلتفرم موبایل خیره‌کننده بوده است؛ به شکلی که Genshin Impact از نظر تجاری، یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ روی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

وبسایت Sensor Tower که به بررسی و تحلیل آمارهای فروش بازی‌های موبایلی می‌پردازد، در جدیدترین گزارشی که از سوددهی ماه اول بازی Genshin Impact منتشر کرده، میزان درآمد این بازی را بیش از ۲۴۵ میلیون دلار اعلام کرده است. جالب است بدانید که حتی بازی‌های موفق و پرطرفداری چون Honor of Kings و PUBG Mobile هم نتوانسته بودند در ماه اول عرضه خود، به چنین آماری دست پیدا کنند. بازی‌های بسیار کمی هستند که چنین موفقیتی را در زمینه تجاری تجربه کرده باشند. برای مثال می‌توانیم به بازی Pokémon GO اشاره کنیم که به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده بود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این بازی در ماه اول عرضه‌اش ۲۸۳ میلیون دلار فروخته بود، اما چون از سیستم «گاچا» مشابه بازی Genshin Impact استفاده نمی‌کرد، نتوانست روند چشمگیر سودآوری خود را حفظ کند.

آمار فروش بازی Genshin Impact

همان‌طور که گفتیم بازی Genshin Impact رایگان است و از سیستم گاچا برای کسب درآمد استفاده می‌کند. این سیستم از روی دستگاه‌های وندینگ یا همان فروش خودکار که در ژاپن محبوبیت زیادی دارند، الگوبرداری کرده است. این دستگاه‌ها «گاچاپون» نامیده می‌شوند و بسته‌ها و اسباب‌بازی‌های مختلفی را که معمولا بر اساس انیمه‌ها و مانگاها طراحی شده‌اند، به فروش می‌رسانند. نکته اصلی در این سیستم فروش آن است که خریدار از محتوای بسته‌ای که می‌خرد خبر ندارد و در واقع به‌صورت شانسی خرید خود را دریافت می‌کند. طرفداران انیمه و مانگا در ژاپن، برای آنکه ست کاملی از آیتم‌ها و عروسک‌های مورد علاقه خود را داشته باشند، مشتریان پروپاقرص گاچاپون‌ها هستند. همین سیستم به بازی‌های ویدیویی نیز راه پیدا کرده و به نوعی مشابه سیستم لوت (Loot) عمل می‌کند.

در مقایسه فروش بازی Pokémon GO با Genshin Impact باید به این نکته هم اشاره کنیم که پوکمون گو فقط روی موبایل عرضه شده بود، اما Genshin Impact روی کامپیوترها و پلی استیشن 4 نیز در دسترس است و هنوز آمار دقیقی از سوددهی بازی روی این پلتفرم‌ها وجود ندارد. پس اگر سود کلی را در نظر بگیریم، شاید Genshin Impact درآمدزاترین بازی رایگان تاریخ (فقط در اولین ماه عرضه) باشد. البته تا آمار فروش همه پلتفرم‌ها به‌صورت رسمی از سوی کمپانی میهویو (miHoYo) سازنده و ناشر Genshin Impact اعلام نشود، نمی‌توانیم با اطمینان در این باره صحبت کنیم.

شخصیت بازی Genshin Impact در کنار اژدها

به احتمال زیاد، بیشترین فروش بازی Genshin Impact متعلق به پلتفرم موبایل خواهد بود، چون تعداد قابل توجهی از بازیکن‌های این بازی، از آسیا هستند و در این قاره، پلتفرم موبایل محبوبیت ویژه‌ای دارد. بر اساس آمار، بیشتر از نصف درآمد Genshin Impact روی موبایل مربوط به دو کشور چین و ژاپن است، در حالی که آمریکایی‌ها سهم ۱۸ درصدی در این آمار دارند.

درآمدزایی فوق‌العاده Genshin Impact چندان جای تعجب ندارد. این بازی گیم‌پلی جذاب نقش‌آفرینی را با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و محیط‌های زیبا و رنگارنگ ترکیب کرده و یک تجربه منحصربه‌فرد را رقم زده است. سیستم گاچا هم مزید بر علت شده تا بازیکن‌ها حتی برای یک آیتم معمولی، چند برابر بیشتر از حالت عادی خرج کنند. مثلا در نظر بگیرید که در سایر بازی‌ها، وقتی یک شخصیت جدید از طریق DLC ارائه می‌شود، بازیکن‌ها می‌توانند با پرداخت ۱۰ دلار یا کمی بیشتر، آن را خریداری کنند. اما وقتی سیستم خرید به‌صورت گاچا یا شانسی باشد، بازیکن‌ها گاهی ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلار برای خرید یک شخصیت جدید خرج می‌کنند و تازه باز هم هیچ تضمینی در کار نیست که آن شخصیت را به دست آورند. آمار سودآوری بازی هم در کمال تعجب ثابت می‌کند که گیمرها هیچ مشکلی با پرداخت چنین مبالغی ندارند.

جالب‌ اینجاست که سیستم گاچا در بین بازیکن‌های غربی هم به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. برای مثال می‌توانیم به یک یوتیوبر به اسم Mtashed اشاره کنیم که برای به دست آوردن برخی آیتم‌ها بیش از هزار دلار نیز هزینه کرده است. ویدیوهای او در یوتیوب بازدید خوبی هم داشته‌اند و همین موضوع بخشی از هزینه‌های او در Genshin Impact را جبران می‌کند. البته Mtashed در تصمیمی عجیب اعلام کرده که دیگر قصد ندارد سیستم گاچا در بازی Genshin Impact را تبلیغ کند و فقط به‌صورت Free-to-Play بازی را ادامه می‌دهد؛ چون به نظر او سیستم گاچا بر پایه قمار طراحی شده و ویدیوهای او نیز می‌توانند ترویج کننده قماربازی در بین مخاطبان کم سن و سال باشند.

کمتر از دو هفته دیگر اولین آپدیت بازی Genshin Impact منتشر می‌شود. این آپدیت شخصیت‌ها، ماموریت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را به بازی اضافه می‌کند که این موضوع می‌تواند میزان سود Genshin Impact را باز هم افزایش دهد.


منبع Forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده