نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۷

پاسخ میشل انسل به اتهامات در مورد رفتار نامناسب با کارمندان یوبیسافت

خالق Rayman و Beyond Good and Evil اتهامات وارده به مدیریت خود در پروژه‌های یوبیسافت را قبول ندارد.

تنها چند روز بعد از اعلام خبر خداحافظی میشل انسل از صنعت بازی، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه او در زمان مدیریت پروژه‌های خود در یوبیسافت (Ubisoft) عملکرد مناسبی نداشته و با مدیریت ضعیف خود باعث بروز مشکلاتی برای اعضای استودیو شده بود. حتی گفته می‌شود علت جدایی انسل از یوبیسافت نیز همین موضوع بوده، ولی او چنین اتهاماتی را قبول ندارد و به آن‌ها پاسخ داده است.

ماه‌های اخیر با اتفاقات زیادی برای یوبیسافت همراه بودند و اخبار ناراحت‌کننده‌ای از نحوه‌ی کار بعضی مدیران و اعضای ارشد شرکت منتشر شد که از شرایط کاری نامناسب در استودیوهای زیرمجموعه و بدرفتاری و آزار و اذیت جنسی حکایت داشت. این موضوع حتی باعث اخراج بعضی از اعضای کلیدی شرکت شد، ولی به نظر می‌رسد ماجراهای یوبیسافت تمامی ندارد و این‌بار پای میشل انسل درمیان است. خالق ریمن (Rayman) و Beyond Good and Evil که چند روز قبل از صنعت بازی کناره‌گیری کرده و اعلام کرد از این به بعد به‌سراغ برنامه‌های حفاظت از حیات وحش می‌رود هم با اتهاماتی مواجه شده، به‌طوری‌که روزنامه‌ی لیبراسیون فرانسه در مطلبی به این قضیه اشاره کرده که انسل در دوران مدیریت خود روی پروژه‌ی Beyond Good and Evil 2 رفتار نامناسبی داشته و سوءمدیریت در این پروژه بیداد می‌کرده است.

در بخشی از مقاله‌ی لیبراسیون چنین نوشته شده که بعضی از اعضای تیم یوبیسافت مون‌پلیه که درخواست کرده‌اند نامی از آن‌ها برده نشود، از تغییرات پی‌درپی در پروژه‌ی Beyond Good and Evil 2 گفته‌اند و فشاری که این قضیه به آن‌ها وارد کرده و باعث خستگی بیش‌از حد و افسردگی این افراد شده است. بعد از آن هم یوبیسافت تحقیق در مورد رفتار مدیریتی انسل را تأیید کرد و از این گفت که بعد از دستور ایو گیمو، رئیس شرکت مبنی بر نظارت کامل روی استودیوها و مدیریت آن‌ها، انسل هم یکی از مدیران و کارگردان‌هایی بوده که تحقیقاتی در مورد نحوه‌ی کار او آغاز شده؛ تحقیقاتی که البته هنوز در جریان است و در حال حاضر به نتیجه‌ی قطعی نرسیده و نمی‌توان چیزی را اعلام کرد.

ولی میشل انسل تمام این اتهامات را رد می‌کند. او در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نقاشی‌ای را قرار داده که به‌نوعی با این قضیه شوخی کرده و در آن شاهد دیالوگی از گلوباکس به ریمن هستیم که می‌گوید: «تا حالا با میشل انسل کار کردی؟ آدم خوبیه؟» 

نقاشی ریمن در ارتباط با نحوه مدیریت میشل انسل

پیش از این هم انسل در صفحه‌ی اینستاگرام خود مطلبی با عنوان «اخبار جعلی» گذاشته بود که ناراحتی او را از این موضوع نشان می‌دهد: «اینکه تعدادی آدم خشمگین و حسود را جمع کنید و از آن‌ها بخواهید به نمایندگی از صدها نفر صحبت کنند و سپس این صحبت‌ها را به شکلی منتشر کنید که مخاطب آن‌ها را با اخبار قبلی در زمینه‌ی آزار و اذیت جنسی در یوبیسافت یکسان بداند، به‌هیچ‌وجه کار درستی نیست. این واقعاً چیزی نیست که از یک روزنامه‌ی معتبر انتظار می‌رود و من برای برملا شدن حقیقت مبارزه خواهم کرد، چرا که این اتهامات به‌شدت خجالت‌آور هستند، آن‌هم برای کسی مثل من که همواره سعی کرده در هر پروژه‌ی خود با جان و دل تلاش کند و برای اعضای تیم خود احترام زیادی قائل بوده است.»

انسل که تا پیش از این کارگردانی بازی Wild را هم برعهده داشت، ادامه می‌دهد: «از طرفی گفته‌اند نحوه‌ی مدیریت من نامناسب بوده، درحالی‌که در حقیقت من مدیر تیم به آن معنایی که تصور می‌شود نبودم. ایده و بینش اولیه را وارد پروژه کردم و بعد از آن تهیه‌کنندگان و مدیران شرکت تصمیم گرفتند چه‌کار کنند و پروژه را به چه شکلی پیش ببرند و ما در پروژه‌های بزرگ یوبیسافت افراد قدرتمندی را در این زمینه داریم که بهتر است خبرنگاران با آن‌ها مصاحبه کنند. از طرف دیگر هم ادعا شده که من پشت‌سرهم نظراتم را در مورد بازی و نحوه‌ی تولید آن عوض می‌کرده‌ام و تصمیمات جدید می‌گرفته‌ام و این کار فشار زیادی به کارمندان وارد کرده. این صحبت هم دروغ محض است و من سال‌ها تلاش کردم به اعضای تیم بگویم شهری که برای بازی طراحی کرده‌ایم مناسب است و نیازی به طراحی دوباره‌ی آن از ابتدا نیست و شخصیت‌ها هم به اندازه‌ای خوب هستند که احتیاجی به تغییرات زیاد در آن‌ها وجود ندارد، همین‌طور سیاره‌ها و سایر موارد. ولی گاهی‌اوقات بعضی از اعضای استودیو حتی به توصیه‌های من هم توجه نمی‌کردند و خود تصمیم می‌گرفتند تغییراتی در بعضی بخش‌ها ایجاد کنند و در این مواقع هم مدیران شرکت وارد میدان می‌شوند و کارها را درست می‌کنند.»

شخصیت جید در بازی Beyond Good & Evil 2

این بازی‌ساز قدیمی که بیش‌از ۳۰ سال سابقه‌ی حضور در صنعت بازی را داشته، در ادامه می‌گوید: «همین‌طور گفته‌اند دموی ۲۰۱۷ جعلی بوده و تنها ویدیویی ساختگی بوده که به‌جای بازی واقعی نمایش داده‌ایم، درحالی‌که این دمو واقعی بود و سال بعد هم دموی دیگری را ترتیب دادیم؛ دمویی که جزئیات زیادی داشت و از المان‌های طراحی تصادفی استفاده می‌کرد (به‌جای طراحی دستی توسط خود سازندگان) و از نظر تکنیکی فوق‌العاده و کاملاً هم قابل بازی بود. در مجموع مقاله‌ی لیبراسیون اطلاعات جعلی زیادی را شامل می‌شود، آن‌هم از طرف اندک افرادی که قصد تخریب من و پروژه را دارند. بنابراین ساکت نخواهم ماند و برای اثبات اشتباه بودن تک‌تک جملات این مقاله مبارزه خواهم کرد. به خبرنگار مربوطه هم برای بازبینی اشتباهات خود فرصت می‌دهم و منتظرم ببینم چه کار خواهد کرد.»

دو روز بعد از آن هم انسل یک‌بار دیگر بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد و باز هم از دروغ بودن مطالب لیبراسیون گفت. او دوباره از این قضیه انتقاد کرد که چرا این روزنامه صبر نکرده تا نتیجه‌ی تحقیقات یوبیسافت به نقطه‌ی مناسب برسد و چرا آن‌ها برای اثبات درست بودن صحبت‌های منابع خود تلاش بیشتری نکرده‌اند. درنهایت هم از این گفت که به خاطر خستگی بیش‌از حد بابت حضور در صنعت بازی از آن کناره‌گیری کرده، نه اینکه بخواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی و با فرار از یوبیسافت خیال خودش را راحت کند.

در مجموع تا زمانی‌که تحقیقات یوبیسافت در این زمینه کامل نشده، نمی‌توان قضاوتی در مورد نحوه‌ی مدیریت انسل داشت و باید دید درنهایت او از این اتهامات تبرئه می‌شود یا واقعاً در دوران کاری خود فشار زیادی به اعضای استودیو وارد می‌کرده است.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده