// جمعه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۱

علاقه هیدئو کوجیما به ساخت یک بازی ترسناک‌تر از .Silent Hills P.T و متفاوت با آن

هیدئو کوجیما پس از دریافت جایزه‌ی بزرگ بفتا از این گفت که می‌خواهد یک روز بازی ترسناکی بسازد که حتی .Silent Hills P.T خلق‌شده توسط خود او نیز دربرابر آن تنها اندکی وحشتناک باشد.

دموی .P.T که هم بازی Death Stranding ارجاعاتی غیرمستقیم به آن داشت و هم هنوز طرفداران و رسانه‌ها مشغول بیرون کشیدن نکات قابل‌توجه و عناصر پنهان آن هستند، در گذر سال‌ها جایگاه خاصی پیدا کرده است. طوری که بسیاری از فهرست‌های معتبر این دموی پاک‌شده از فروشگاه دیجیتالی PlayStation و متعلق به یک بازی کنسل‌شده را یکی از بهترین بازی‌های ترسناک و حتی بازی‌های ژانر Survival Horror در طول تاریخ می‌دانند و آثار بزرگ‌وکوچک ترسناکی چون RE7 و Devotion به الهام‌گیری‌ها و یادگیری‌های مستقیم از آن ادامه می‌دهند. بالاخره مشغول صحبت درباره‌ی اثری هستیم که رسانه‌ی معروف Polygon آن را برترین بازی ترسناک تاریخ خواند و از این گفت که چرا احتمالا هرگز هیچ بازی ترسناکی بهتر از آن نخواهد بود. اما برخلاف تصور بعضی افراد هیدئو کوجیما که دیشب بزرگ‌ترین افتخار BAFTA یعنی جایزه‌ی The Fellowship را به خاطر یک عمر فعالیت هنری در بالاترین سطح کسب کرد، در عین اشاره به تمایل به ساخت یک بازی ترسناک انقلابی جدید برنامه‌ای برای تکرار روش‌های خلق‌شده توسط خودش در .P.T ندارد.

هیدئو کوجیما: من به‌شدت مشتاقِ ساختن یک بازی شدیدا ترسناک هستم. اما برای انجام این کار به .P.T نگاه نمی‌کنم. آن بازی یک اثر مرموز و ساخته‌شده توسط استودیویی مرموز و خیالی (7780s) بود که بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه و اعلام خبری منتشر شد. تمام آن برنامه‌ریزی‌ها از مدل ساخت بازی تا مدل ارائه‌ی آن به مخاطب، همان‌جا مورد استفاده قرار گرفتند و دیگر نباید مجددا یک محصول را به همین شکل برای بازیکنان آماده کرد. پی. تی. صرفا یک آزمایش بود و تمام شد. اما من می‌خواهم یک روز یک بازی ترسناک دیگر بسازم. اثری که از روشی دیده‌نشده و جدید برای ایجاد وحشت در وجود مخاطب بهره ببرد؛ اثری که شما را به طرز آزاردهنده‌ای نترساند، بلکه با وحشت زیاد نابودتان کند. تا همین امروز هم بخشی از ایده‌های لازم برای طراحی آن بازی را شکل داده‌ام. من انسانی هستم که به سرعت و به آسانی می‌ترسم. آدم‌های ترسویی مثل من همیشه شانسی برای خلق آثاری ترسناک‌تر از آثار ترسناک آدم‌های شجاع دارند.

البته این‌ها تنها بخش‌هایی از صحبت‌های هیدئو کوجیما، خالق سری بازی Metal Gear و P.T و بازی Death Stranding در مصاحبه با BAFTA بودند؛ خالق نخستین بازی ویدیویی پست‌مدرن تاریخ که همیشه گفته است هرگز کاری را که پیش‌تر توسط خودش یا شخص دیگری انجام شده باشد، در یک بازی جدید انجام نمی‌دهد. اما او دیشب پس از دریافت بالاترین افتخار این آکادمی بزرگ که پیش‌تر افرادی مانند آلفرد هیچکاک، استنلی کوبریک، استیون اسپیلبرگ، ریدلی اسکات و مارتین اسکورسیزی موفق به کسب آن شده‌اند، در پیامی ویدیویی به تشکر از همگان پرداخت و در بخش‌های پایانی صحبت‌ها حقایقی احساسی و مهم برای خود را فاش ساخت.

می‌خواهم در پایان به یک مورد شخصی اشاره کنم. وقتی سیزده سال داشتم، پدر خود را از دست دادم و از آن‌جا به بعد تنها مادرم من را بزرگ کرد. دلیل اصلی کشیده شدن من به سمت فیلم‌ها و داستان‌ها نیز همین بود؛ دلیل اینکه تصمیم گرفتم چنین شغلی در دنیای خلق آثار داشته باشم. این بدون شک به خاطر تاثیری بود که پدر و مادرم و اتفاقات رخ‌داده برای آن‌ها روی من گذاشتند. مادرم هر زمان که یک بازی جدید از من منتشر می‌شد، برای من هیجان‌زده بود. زمانی‌که Metal Gear Solid 3: Snake Eater منتشر شد، او با اینکه بیشتر از هفتاد سال سن داشت، در بیش از نیمی از یک سال اوقاتی را به تجربه‌ی آن اختصاص داد تا به خاطر خوشحال کردن من بازی را به انتها برساند. راستش را بخواهید، وقتی پنج سال قبل پس از خروج اجباری از کونامی استودیوی مستقل و تازه را تشکیل دادم، این را با مادر در میان نگذاشتم. نمی‌خواستم نگران من بشود. پس مراحل ساخت شرکت و بازی Death Stranding را بدون گفتن به او پیش بردم. تصمیم داشتم وقتی DS یعنی نخستین بازی استودیو منتشر شد، همه‌چیز را به او بگویم. ولی متاسفانه پیش از عرضه‌ی Death Stranding مادر من از دنیا رفت. اطمینان دارم مادر و پدرم که هر دو عاشق فیلم‌ها بودند، به خاطر دریافت این جایزه‌ی آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا برای من خوشحال هستند. از شما متشکرم.

- هیدئو کوجیما

او مدتی قبل گفت که دوست دارد تصور کند دو مورد از ارواح به آرامش‌رسیده در جهان بازی برنده‌ی جایزه بزرگ سال ۲۰۱۹ میلادی پدر و مادرش هستند که از آن دنیا وی را در این دنیا می‌بینند.


منبع GamingBolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده