نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

ویژه برنامه ری‌لود: در راهروهای P.T

در این قسمت ویژه از برنامه ری‌لود، سراغ ساخته نیمه‌تمام هیدئو کوجیما یعنی دموی P.T رفتیم که عده‌ای آن را بهترین بازی خلق شده در ژانر ترسناک می‌دانند.

داستان مشکلات هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) با کونامی (Konami) و درنهایت ترک این شرکت توسط او، موضوع جدیدی نیست. اگرچه که آخر هم نفهمیدیم بالاخره مقصر این وسط که بود، ولی این را خوب می‌دانیم که این دعواها و خاله‌زنک‌بازی‌ها درنهایت به ضرر تنها کسی که تمام شد، ما گیمرها بودیم. در جریان کنفرانس سونی در مراسم گیمزکام سال ۲۰۱۴ بود که کونامی بدون هیچ مقدمه‌چینی‌ای تریلری کوتاه از یک بازی ترسناک را نشان‌مان داد و بعد هم گفت از همین حالا می‌توانید دمویی کوتاه از این بازی را روی PSN تجربه کنید. بازی نه نامی داشت و نه نشانی، تنها می‌دانستیم کونامی آن را ساخته و می‌توانستیم حدس بزنیم باید یک ربطی به سایلنت هیل هم داشته باشد. از همان لحظه عده‌ای زیادی مشغول تجربه بازی شدند و طولی نکشید که بالاخره اولین نفر موفق به اتمام بازی شد. با تمام کردن بازی، دمویی کوتاه پخش می‌شد که در آن می‌توانستید به نام استودیو سازنده (نام واقعیش را چرا که در ابتدای بازی نام استودیو سازنده را برای لو نرفتن، ۷۷۸۰ استودیو (7780s Studios) معرفی کرده بودند) و نام بازی پی ببرید.
بازی سایلنت هیلز (Silent Hills) که نزد همگان با نام اختصاری P.T یا همان دموی قابل بازی شناخته می‌شود، توسط استودیو کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) تهیه شده و شخصِ کوجیما به همراه کارگردان معروف سینما یعنی گیرمو دل‌تورو (Guillermo del Toro) هم وظیفه طراحی و کارگردانی آن را بر عهده داشته‌اند. این بازی که درواقع یک دموی کوتاه نیم‌ساعته بود، بازیکن را راهی لوپی ترسناک، متشکل از تنها دو راهرو، سه در و دو اتاق می‌کرد. بازیکن برای اتمام بازی و سر در آوردن از ماجرا، ناچار بود بارها و بارها این لوپ را از ابتدا آغاز کند. طراحی و نورپردازی و علی‌الخصوص صداگذاری فوق‌العاده‌ی این بازی، تجربه هر دور این لوپ را به کاری سخت و عذاب‌آور تبدیل می‌کرد. مخصوصاً که هر از چندگاهی سر و کله‌ی روحی سرگردان با نام لیزا هم پیدا می‌شد که هر بار برخورد نزدیک با او، برابر با مرگی آنی و دردناک بود.

پی‌.‌تی بدون شک تا به امروز به یکی از پرطرفدارترین محصولات ترسناک ساخته شده در صنعت گیم تبدیل شده است. دلیل این پرطرفدار بودن، چیزی است که در این قسمت از برنامه‌ ری‌لود قصد داریم کشفش کنیم. همان‌طور که اطلاع دارید، کونامی بعد از اخراج کوجیما یا بالاخره ترک شرکت توسط وی، بازی سایلنت هیلز را کنسل و دموی پی‌.‌تی را برای همیشه از دسترس خارج می‌کند. هرچند گیمر جماعت که همیشه کلکی در آستین دارد، نه‌تنها توانسته راهی برای برگرداندن این دمو روی پلی‌استیشن 4 پیدا کند، بلکه به تازگی نسخه‌ی بازسازی شده این بازی برای پی‌سی هم منتشر شده که تجربه‌ای تقریباً مشابه همان نسخه اصلی بازی را تقدیم مخاطب می‌کند. با تمامی این اوصاف اما، کنسل شدن بازی سایلنت هیلز برای همیشه، به یکی از بزرگ‌ترین افسوس‌های‌مان تبدیل شد و بازسازی دموی کوتاه این بازی هم چندان دردی از ما دوا نخواهد کرد. بیش از این صحبت را طولانی نمی‌کنیم، این شما و این هم راهروهای طولانی و ترسناک پی‌.تی!


دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

(برای دانلود نسخه بازسازی شده دموی پی.تی برای کامپیوتر، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.)


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده