نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱

صحبت‌های تروی بیکر در مورد عدم حضور در Borderlands 3 و پاسخ Gearbox در این زمینه

تروی بیکر به دلایل غیبت خود در Borderlands 3 اشاره کرده است و Gearbox و SAG-AFTRA نیز بیانیه‌هایی در این زمینه منتشر کرده‌اند.

اولین اخبار در مورد حضور شخصیت Rhys در بازی بوردرلندز 3 (Borderlands 3) بدون صداپیشگی تروی بیکر به ماه‌ها قبل از انتشار این بازی برمی‌گشت؛ شخصیتی که او را در بازی Tales From the Borderlands محصول تل تیل گیمز (Telltale Games) دیده بودیم و قرار بود این‌بار در نسخه‌ی جدید بوردرلندز حضور داشته باشد. عدم صداپیشگی این شخصیت توسط بیکر از همان روزها سروصدای زیادی به‌پا کرد و بعدها نظرات مختلفی را در این زمینه شاهد بودیم، از جمله رندی پیچفورد مدیرعامل استودیو گیرباکس (Gearbox Software) که اعلام کرد خود بیکر پیشنهاد همکاری را رد کرده است و باتوجه‌به حضور متفاوت Rhys در این نسخه، مشکلی هم بابت عدم صداپیشگی این شخصیت توسط بیکر پیش نخواهد آمد. اکنون نه‌تنها بیکر در این زمینه به شفاف‌سازی پرداخته و نکات مهمی را گفته است، بلکه گیرباکس و SAG-AFTRA هم در این مورد بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند.

بیکر که پس از صحبت‌های پیچفورد اعلام کرده بود علاقه‌ی زیادی به صداپیشگی مجدد Rhys دارد، به‌تازگی در گفتگویی با سایت VG247 به توضیحات بیشتری در این زمینه پرداخته است:

آن‌ها به‌سراغ من آمدند و پرسیدند: «دوست داری در بوردرلندز 3 حضور داشته باشی؟» من هم گفتم: «بدون شک!». ولی بعد از آن بود که فهمیدم آن‌ها کاری کرده‌اند که توانایی حضور در بازی را نخواهم داشت. این قضیه کوچک‌ترین ارتباطی با مسائل مالی نداشت و اصلاً بحث پول مطرح نبود. مشکل این بود که سازندگان بازی، تولید آن را به‌شکلی پیش می‌بردند که امکان همکاری من و آن‌ها از بین رفته بود. یعنی می‌خواهم بگویم جریان این نبود که من بخواهم به پیشنهاد آن‌ها پاسخ منفی بدهم.

بعد از این، نویسنده‌ی VG247 از بیکر می‌خواهد توضیحات بیشتری در این زمینه دهد و او هم ادامه می‌دهد:

موضوع این بود که آن‌ها نمی‌خواهند به قوانین سندیکا پایبند باشند و عضوی از این اتحادیه نیستند. از آنجایی هم که من یکی از اعضای این اتحادیه هستم، امکان همکاری با آن‌ها را نداشتم. نمی‌خواهم توضیح بیشتری در این زمینه بدهم، ولی از اول هم مشخص بود که با وجود بحث و گفتگوی زیاد در این زمینه، نمی‌توانیم با یکدیگر کار کنیم و هر دو طرف از همان ابتدا می‌دانستیم که این همکاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

در هر حال آن‌ها شخصیت‌هایی را از بازی Tales From the Borderlands قرض گرفتند و وارد بوردرلندز 3 کردند و هرچند خیلی دوست داشتم یک‌بار دیگر به‌جای شخصیت خود در آن بازی یعنی Rhys صداپیشگی کنم ولی این قضیه به‌جایی نرسید، چرا که آن‌ها نمی‌خواستند از مواضع خود کوتاه بیایند. من هم خیلی از این موضوع عصبانی نیستم و با اینکه Rhys حال و هوای متفاوتی پیدا کرده است، ولی هنوز هم شخصیت جذابی است.

Borderlands 3

منظور از سندیکا در صحبت‌های تروی بیکر، SAG-AFTRA است؛ تشکیلاتی با عنوان کامل «انجمن بازیگران سینمایی-اتحادیه‌ی هنرمندان رادیو و تلویزیون آمریکا». این سندیکا که در سال ۲۰۱۲ تشکیل شد، ده‌ها هزار عضو از جمله بازیگران و صداپیشگان مختلف را جذب خود کرده است و به مسائل حقوقی مرتبط با این افراد می‌پردازد و اعضای آن هم در صورتی که با مشکلی در ارتباط با پروژه‌های خود مواجه شوند، می‌توانند از کمک‌های این سندیکا برخوردار شوند. دراین‌میان استودیوهایی چون گیرباکس که عضوی از SAG-AFTRA نیستند، در صورتی که برای اعضای حاضر در پروژه‌های خود مشکلی ایجاد کنند به این سندیکا جوابگو نخواهند بود.

پس از صحبت‌های بیکر، نوبت به استودیو گیرباکس رسید تا بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کند و آن‌ها با ارسال یادداشتی به IGN، چنین گفتند:

تروی هنرمند بسیار بااستعدادی است و واقعاً از اینکه پیشنهاد همکاری با ما در بوردرلندز 3 را رد کرد، ناراحت شدیم. برای او بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم و دوست داریم این را بداند که هنوز هم پیشنهاد همکاری ما با او سر جای خود قرار دارد.

باید این را در نظر گرفت که گیرباکس استودیویی واقع در تگزاس است و طبق قوانین کاری تگزاس پیش می‌رود. به‌همین دلیل اگر شخصی عضو یک سندیکا یا اتحادیه باشد، دلیلی بر عدم همکاری او با شرکتی که عضو چنین سندیکایی نیست وجود ندارد. گیرباکس به‌عنوان استودیویی که همواره به افراد بااستعداد بها داده است و کارهای خود را با کمک آن‌ها پیش می‌برد، همیشه در تلاش است بهترین شرایط کاری و حقوقی را فراهم کند و به استانداردهای موجود در این زمینه پایبند باشد. از طرف دیگر هم ما همواره در تلاش هستیم که تا حد امکان با استعدادهای بومی همکاری کنیم و واقعاً خوشحالیم که تروی بیکر هم به‌عنوان یکی از اهالی تگزاس، بعد از کار با ما توانست وارد مسیر موفق خود در صنعت بازی شود (احتمالاً اشاره‌ی گیرباکس به مجموعه بازی‌های Brothers in Arms است که جزو اولین آثار تروی بیکر در دنیای بازی بودند).

این هم پایان ماجرا نبود و مدتی بعد نوبت به SAG-AFTRA رسید تا بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کند:

ما به‌خوبی با قوانین ضد کارگری تگزاس آشنا هستیم، ایالتی که کمترین دستمزدها را می‌دهد و قوانینی دارد که باعث می‌شوند کار در آن‌جا با مشکلاتی همراه باشد و مردم در قبال حقوق کمتری مشغول به انجام وظایف خود باشند. به همین دلیل هم کارفرماها در تگزاس و ایالت‌های مشابه خیلی به‌ندرت به قوانین SAG-AFTRA پایبند هستند و هیچ مانعی مقابل کارهای خود نمی‌بینند. بیانیه‌ی گیرباکس هم به‌نوعی نشان می‌دهد که آن‌ها قصد دارند به اشتباهات خود حالتی قانونی بدهند و مشکلات خود را توجیه کنند؛ استودیویی که می‌توانست در مذاکرات خود با SAG-AFTRA سوالات حقوقی‌اش را مطرح کند، ولی چنین کاری نکرد.

اگر مسئولان گیرباکس واقعاً به معیارهای ما در زمینه‌ی سلامت کاری اعضای خود پایبند هستند یا حتی به قول خودشان از این استانداردها هم فراتر می‌روند که البته خیلی در این زمینه شک داریم، واقعاً برای آن‌ها کار سختی نخواهد بود که توافق‌نامه‌ی سندیکا را امضا کنند و به عضویت آن درآیند و از این طریق بتوانند به صداگذاران اصلی بازی‌های خود هم دسترسی داشته باشند. متأسفانه ما پیش از این شاهد بوده‌ایم که بعضی از اعضای SAG-AFTRA  که با شرکت‌هایی کار می‌کنند که عضو این سندیکا نیستند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند و نه‌تنها حقوق خود آن‌ها ضایع می‌شود، بلکه باعث پایین آمدن استانداردهای کاری برای سایر هم می‌شوند و اجازه می‌دهند کارفرماها خیلی راحت‌تر به بدرفتاری‌ها و حرکات نامناسب خود ادامه دهند.

Borderlands 3

بازی بوردرلندز 3 که چند هفته قبل توسط 2K Games برای کامپیوتر، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر شد، هرچند امتیازهای بدی دریافت نکرده ولی در مقایسه با نسخه‌ی دوم این مجموعه عملکرد ضعیف‌تری داشته و از بعضی جهات نتوانسته است پاسخگوی انتظارات بالای طرفدارانش باشد.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده