// دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۱

جمع بندی فینال مسابقات EVO 2018 بازی Street Fighter V؛ اروپا جام را به چنگ آورد

فینال مسابقات بازی‌های مبارزه‌ای EVO 2018 در رشته Street Fighter V امروز به پایان رسید و در این مطلب قصد داریم که به وقایع مهم آن اشاره‌ای داشته باشیم.

Evolution Championship Series یا همان EVO بزرگترین مسابقه بازی‌های مبارزه‌ای است که سال جاری در شهر لاس وگاس برای رشته اصلی خود یعنی Street Fighter V و دیگر بازی‌ها برگزار شد. مسابقات یاد شده در طی سه روز، از جمعه شب، برگزار شد و امروز صبح شاهد مراسم اختتامیه آن بودیم.

۷ هزار و ۵۰۰ نفر در مسابقات EVO 2018 شرکت کردند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها تنها برای بازی استریت فایتر 5 بودند. مسابقات در قالب ۱۰۸ براکت یا همان جدول مسابقات انجام شد که در هر یک از Poolها شاهد بازیکنان قدرتمند در کنار دیگر شرکت کنندگان بودیم. گفتنی است که مسابقات EVO جزو مسابقات اصلی Capcom Pro Tour نیز قرار می‌گیرد، اما باز با این حال به شکل Open Tournoment است و بازدیدکنندگان می‌توانند در رشته دلخواه خود شرکت کنند.

evo 2018

۲ هزار و ۵۰۰ نفر طی روز اول به رقابت با یکدیگر رفتند و از بین آنها تنها ۳۲۵ نفر می‌توانستند به مرحله بعدی راه پیدا کنند. روز دوم شاهد برگزاری راند دوم مسابقات Pool و همچنین بازی‌های نیمه نهایی بودیم که از بین آنها تنها هشت نفر می‌توانستند به مرحله آخر یا همان Top 8 راه پیدا کنند. برای اطلاع از اتفاقات مهم این رویداد می‌توانید به گزارش روز اول و روز دوم در زومجی مراجعه کنید و به برخی از ویدیوهای مهم آن نیز نگاهی بیندازید. در ادامه قصد داریم به پوشش وقایع مهم روز سوم یا همان فینال بازی‌های Street Fighter 5 بپردازیم.

گفتنی است که گزارشگر همیشگی بازی‌های استریت فایتر یعنی جیمز چن (James Chen) که از وی به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای انجمن‌های بازی‌های مبارزه‌ای یاد می‌شود در کنار ست کیلیان (Seth Killian) افسانه‌ای برای گزارشگری روز آخر این رویداد مشخص شدند. البته باید بدانید که ست کیلیان نه تنها یکی از بنیان‌گذاران EVO و همچنین بازیکنان سابق استریت فایتر است بلکه وی همچنین از توسعه‌دهندگان بازی‌های مبارزه‌ای نیز به شمار می‌رود.

evo 2018

جیمز چن (سمت راست) و ست کیلیان (سمت چپ)، بنیان‌گذار EVO

پس از هر چیزی در ابتدا می‌توانید به اسامی بازیکنانی که به «۸ بازیکن برتر» یا همان Top 8 راه پیدا کرده‌اند نگاهی بیندازید. گفتنی است که مسابقات تاپ ۸ بازی‌های مبارزه‌ای در قالب First to 3 برگزار می‌شود که همانطور که از نام آن پیدا است اولین بازیکنی که بتواند زودتر از حریفش دست سوم را پیروز شود در براکت صعود می‌کند.

بازیکنان حاضر در Top 8

براکت برنده هاتیمکاراکتر
پرابلم اکسMouse Sportsبایسون و ابیگیل
گاچیکونرشید
فودوCYG Beastآر میکا
توکیدوEcho Foxآکوما
براکت بازنده هاتیمکاراکتر
لوفیRed Bullآر میکا
The Cool Kidابیگیل
CabaRiseگایل
فوجیموراFudohایبوکی

evo 2018

پرابلم اکس در حال آماده شدن برای مسابقه‌اش

اولین دیدار روز آخر EVO 2018 در مرحله «نیمه نهایی برنده‌ها» بین پرابلم اکس و گاچیکون برگزار شد. پرابلم اکس از انگلستان که از وی به عنوان بهترین بازیکن M. Bison یاد می‌شود به تازگی کاراکتر ابیگیل را نیز در آستین‌اش در اختیار داشت که در این مرحله بایسون را انتخاب کرد. گاچیکون نیز از ژاپن با کاراکتر همیشگی خود یعنی رشید به نبرد با تنها بازیکن انگلستان رفت.

فشار اول بایسون رشید را در لبه سمت راست گیر انداخت که با کاهش خون ۵۰ درصدی وی نیز همراه بود. گاچیکون در دو حرکت از V-Reversal برای فرار از بایسون اقدام کرد که به ضربه زانو (St. Mk) برخورد کرد و شاهد نقش بستن کراش کانتر روی صفحه و باخت رشید بودیم. بازی اول با پیروزی بایسون همراه بود. در بازی دوم در شرایطی که هر یک از بازیکنان یک راند برای پیروزی نیاز داشتند در حالی که رشید در کرنر گیر افتاده بود پس از برخاستن DP روانه بایسون کرد که با دفاع و در انتها Punish مواجه شد. 

گاچیکون توانست در اولین راند بازی سوم، بایسون را در گوشه سمت راست گیر بیندازد و موفق به کسب یک امتیاز شود، اما در انتها پرابلم با فعال کردن وی‌تریگر توانست موقعیت خود را در پشت رشید عوض کند و با قدرت حریفش را به براکت بازنده‌ها بفرستد.

evo 2018

توکیدو در حال نزدیک شدن به سکو مسابقه

توکیدو و فودو که تا حالا چندین بار قهرمانی EVO را در سال‌های پیش کسب کرده‌اند و از دوستان صمیمی یکدیگر نیز محسوب می‌شوند، در دیدار بعدی «نیمه نهایی برنده‌ها» در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. توکیدو از تیم اکوفاکس و در آن سو فودو از تیم دایگو اومه‌هارا یعنی Beast به ترتیب با کاراکتر‌های همیشگی خود یعنی آکوما و آر میکا نبرد خود را آغاز کردند.

از آنجا که این دو در گذشته هزاران بار با یکدیگر تمرین کرده‌اند با استراتژی یکدیگر آشنا هستند و اینکه شاهد اتفاق‌های جالبی بودیم که گزارشگران را متعجب می‌کرد. به طور مثال در یکی از صحنه‌ها در حالی که آکوما در حال اعمال ضربات Block String (ضربات پیاپی روی دفاع حریف) بود قصد داشت که حرکت متفاوتی بزند که در میان این ضربات با Critical Art فودو مواجه شد.

در ست اول و دوم فودو توانست در چهار راند پیاپی و سریع حریف خود را در هم بکوبد. این موضوع در بازی سوم تغییر پیدا کرد و توکیدو در یک ست ۳ رانده توانست اولین بازی خود را در مقابل فودو پیروز شود و نتیجه را به ۲-۱ تغییر دهد. شلیک گلوله‌های پلاسما از آکوما آغاز بازی چهارم را رقم زد.

آکوما با تکنیک Zoning (کنترل بازی از فاصله دور با پرتاب گلوله‌های آتشین) توانست آسیب زیادی به میکا وارد کند؛ تا اینکه میکا با خواندن دست توکیدو بلافاصله پس از دیدن پلاسما CA را روانه آکوما کرد و به این شکل توانست از گلوله پلاسما عبور کند و تنها یک راند از پیروزی فاصله داشته باشد. در انتها شاهد راند حساسی بین دو بازیکن بودیم تا اینکه فودو پس از دیدن پلاسما آکوما وی‌تریگر خود را روشن کرد و از کشتی‌گیر خود برای بستن راند آخر کمک گرفت.

evo 2018

خوشحالی فودو پس از پیروزی در مقابل توکیدو

کول‌کید که در واقع تنها بازیکن آمریکایی بود که به Top 8 راه پیدا کرده بود، در ابتدا باور نداشت که به این مرحله راه پیدا می‌کند. او بلیط برگشت خود به شیکاگو را لغو کرد تا بتواند به مسابقات خود ادامه دهد. در آن سو لوفی، قهرمان EVO 2014 از تیم ردبول، نیز از فرانسه با کاراکتر Grappler خود در مقابل ابیگیل قرار گرفت و اولین بازی «راند اول بازنده‌ها» را آغاز کردند.

evo 2018

لحظه دست دادن کول‌کید (سمت راست) پیش از آغاز نبردش با لوفی (سمت چپ)

کول‌کید در دو راند بسیار سریع در یک چشم به هم زدن میکا را نقش بر زمین کرد و اولین امتیاز را به نام خود ثبت کرد. لوفی پس از باخت خود در بازی اول توانست حریف خود را Adapt (آشنایی با استراتژی و تصمیم‌های حریف) کند و ست تساوی را از او بگیرد.

لوفی بیشتر سعی کرد که روی روند دفاعی خود کار کند و از این رو به کول‌کید اجازه نزدیک شدن حتی با پرش را هم نمی‌داد تا اینکه بتواند در طی بروز اشتباهی، حریفش را مجازات یا به اصطلاح Punish کند. این استراتژی به یاری لوفی ‌آمد تا اینکه روند بازی برای کول‌کید آزاردهنده شد و صبر و شکیبایی لوفی نیز باعث شد که حریفش را با نتیجه ۳-۲ از جریان مسابقات حذف کند.

evo 2018

لوفی پس از باخت اولین بازی در مقابل کول‌کید به فکر فرو رفت

در بازی دوم مرحله «راند اول بازنده‌ها» کابا از جمهوری دومینیک به مصاف فوجیمورا (یوکودان سابق) از تیم Fudoh رفت. کابا برای رسیدن به این مرحله حریفان قدرتمندی همچون دایگو را شکست داده بود. در آن سو فوجیمورا نیز در سال جاری در مسابقات CPT توانسته است دو بار مقام اول را از آن خود کند.

کابا در دیدار خود با اینکه دو بار از یوکودان پیشی گرفته بود و تنها یک راند با پیروزی فاصله داشت اما در هر دو مرحله نیز شاهد تغییر جریان بازی به نفع فوجیمورا با ایبوکی بودیم که در انتها نظاره‌گر پیروزی کاراکتر یوکودان یعنی ایبوکی بر گایل کابا بودیم.

evo 2018

یوکودان پس از پیروزی در مقابل کابا نفسی راحت می‌کشد

بازی بعدی نیز در براکت بازنده‌ها در مرحله «یک چهارم نهایی بازنده‌ها» بین توکیدو و لوفی برگزار شد. توکیدو در تمرین‌های خود در مقابل فودو که او را به عنوان بهترین بازیکن میکا می‌شناسیم تجربه‌اندوزی زیادی داشته است و از همین رو لوفی با میکا موفق نشد که توکیدو را مغلوب کند. او با نتیجه دندان شکن ۳-۰ در مقابل توکیدو شکست خورد و از جریان مسابقات حذف شد.

evo 2018

لوفی روی سکوی مسابقات می‌آید تا به نبرد با توکیدو برود

گاچیکون در این راستا تصمیم گرفت که روندی بسیار سرعتی در مقابل ایبوکی داشته باشد تا شاید بتواند به این شکل حریفش را شکست دهد. ایبوکی اوایل بازی در گوشه سمت راست صفحه گیر افتاد، اما شکیبایی خود را از دست نداد که همین موضوع باعث شد که بازی اول را پیروز شود. در آن سو گاچیکون در بازی دوم توانست با پیاده کردن حمله با V-Trigger دفاع ایبوکی را در کرنر باز کند و بازی را مساوی کند.

در بازی سوم در رقابت حساسی که در راند سوم انجام شد فوجیمورا توانست حریف خود را شکست دهد و پس از خسته کردن گاچیکون او را با نتیجه ۳-۱ از جریان مسابقات حذف کند.

evo 2018

تیم دایگو اومه‌هارا در حال تشویق کردن هم‌تیمی خود یعنی فودو

نوبت به بازی براکت برنده‌ها در مرحله «فینال برنده‌ها» بین پرابلم اکس و فودو رسید که پرابلم اکس که پیش‌تر ابیگیل را برای مقابله با میکا انتخاب می‌کرد گویا قصد نداشت که بایسون را رها کند و از همین رو با بایسون به نبرد با حریف ژاپنی‌اش رفت. حرکات ترکیبی میکا در گوشه سمت راست صفحه باعث گیج شدن بایسون شد و راند اول به نفع فودو خاتمه یافت. با اینکه بایسون توانست در راند بعدی پاسخ میکا را بدهد اما در راند سوم موفق به شکست میکا نشد.

ما شاهد بازی حساسی بین این دو بودیم؛ طوری که شاهد پیروزی در یک راند از طرف بازیکن انگلیسی بودیم و در آن سو نیز همین موضوع با بازیکن ژاپنی همراه بود؛ تا اینکه در انتها بازی در حالی که به راند آخر کشیده شد شاهد کامبو‌های مخربی از پرابلم اکس بودیم که با آنها توانست میکا را Stun کند و در انتها با یک Critical Art زیبا سایکو کراشر را به بدن حریفش بکوبد.

evo 2018

فودو در حالی که به پرابلم اکس باخته است از حضار برای تشویق کردن تشکر می‌کند

توکیدو و فودو که در مرحله اول براکت برنده‌ها با یکدیگر مبارزه کردند و شاهد برد ۳-۱ فودو در مقابل توکیدو بودیم، در فینال بازنده‌ها باری دیگر با یکدیگر روبه‌رو شدند. راند اول را آکوما با گلوله پلاسما EX به پایان رساند و در حالی که به فشار‌های خود در راند دوم ادامه می‌داد در انتها با یک Demon Flip میکا را به زمین کوباند.

میکا در همان اول بازی خود را در گوشه سمت راست صفحه پیدا کرد که در دام توکیدو افتاده بود و در حالی که توکیدو نیمی از نوار سلامتی‌اش باقی مانده بود پیروز شد. میکا با اینکه توانست راند دوم را با زحمت پیروز شود اما در انتها آکوما با اختلاف بسیار زیاد میکا را گیج کرد و ست دوم را برد.

فودو سعی کرد که بیشتر روی حملات خود تمرکز کند. وی در راند اول در حالی که نوار سلامتی کاملی در اختیار داشت توانست تقریبا ۸۰ درصد از جان آکوما را بگیرد و در انتها با یک Throw راند را به نفع خود به  اتمام برساند. راند دوم به همین روال پیش رفت تا اینکه در انتها فودو متوجه شد که آکوما قصد دارد با استفاده از گلوله آتشین خود V-trigger را فعال کند. وی پس از خواندن دست توکیدو به جلو یورش برد و با ضربه لگد نشسته کار را تمام کرد و نتیجه را به ۲-۱ تغییر داد.

در ست آخر توکیدو به فودو اجازه هیچ کاری را نداد و در دو راند بسیار سریع حریفش را شکست داد و وی را از جریان مسابقات حذف کرد. توکیدو در مرحله Grand Final به نبرد با حریف انگلیسی‌اش یعنی پرابلم اکس رفت. گفتنی است که از آنجا که توکیدو از براکت بازنده‌ها به مرحله نهایی راه پیدا کرده بود برای کسب مقام اول باید در دو ست ۳ تایی پرابلم را شکست می‌داد؛‌ در حالی که پرابلم اکس تنها با یک ست ۳ تایی می‌توانست جام EVO را از آن خود کند.

 

فینال: پرابلم اکس (بایسون) و توکیدو (آکوما)

ضربات پیاپی پرابلم اکس فریم‌های مثبت او را رفته رفته افزایش می‌داد تا اینکه وی توانست راند اول را از توکیدو بگیرد. در راند دوم توکیدو بایسون را در گوشه سمت راست گیر انداخت و در حالی که او را بی‌حرکت کرد در انتها راند تساوی را گرفت. در راند فینال پرابلم پس از برخاستن لگدی چکشی را با یک نوار EX روانه قهرمان EVO سال گذشته کرد تا امتیاز اول را از آن خود کند. بازی دوم با کامبوی هوایی بایسون آغاز شد و همین موضوع باعث شد که توکیدو به گوشه سمت چپ کشیده شود و در کمتر از ۴۰ ثانیه راند اول را پیروز شود.

راند‌ها یکی پس از دیگری بین این دو بازیکن تبادل شد تا اینکه در انتها توکیدو توانست در یک رقابت بسیار حساس ۳ ست را پیروز شود و براکت را با نتیجه ۳-۲ صفر یا به اصصلاح Reset کند. جالب است بدانید با اینکه توکیدو در ۳ ست گذشته توانست ۳-۲ بایسون را شکست دهد، اما در ۳ ست دوم با مشکل روبه‌رو شد.

evo 2018

تمامی استراتژی‌های توکیدو با جواب‌های دندان شکن پرابلم اکس روبه‌رو شد. بایسون با استفاده از وی‌تریگر خود از گلوله‌های آتشین توکیدو عبور می‌کرد و حتی در آن سو به قدری بازی برای توکیدو سخت شده بود که چندین بار وی موفق به آپرکات زدن نشد. توکیدو حتی موفق نشد که یک ست از پرابلم بگیرد و در انتها بازی را با نتیجه ۳-۰ تقدیم حریفش کرد و مقام اول را تقدیم بازیکن انگلیسی یعنی Problem X کرد.

با این حساب، نتایج این مسابقه رسمی Capcom Pro Tour 2018 یعنی EVO 2018 از این قرار شد:

مقام بازیکنتیمکاراکترامتیاز
۱پرابلم اکسMouseSportsبایسون و ابیگیل۱۷۵۰
۲توکیدوEcho Foxآکوما۸۵۰
۳فودوCYG Beastآر میکا۴۵۰
۴گاچیکونرشید۴۰۰
۵لوفیRed Bullآر میکا۳۵۰
۵فوجیموراFudohایبوکی۳۵۰
۷د کول کیدابیگیل۲۷۰
۷کاباRISEگایل۲۷۰

evo 2018

evo 2018

مسابقات EVO 2018 از کانال رسمی کپکام فایترز در یوتوب پخش شد. در ادامه می‌توانید از لینک‌های تعبیه شده مسابقات را به رایگان تماشا کنید.

تماشا مسابقات روز اول EVO 2018 رشته استریت فایتر 5 از یوتیوب

تماشا مسابقات روز دوم EVO 2018 رشته استریت فایتر 5 از یوتیوب

تماشا مسابقات فینال EVO 2018 رشته استریت فایتر 5 از یوتیوب

برای اطلاع بیشتر می‌توانید به صفحه مسابقات EVO 2018 در وب‌سایت SmashGG مراجعه کنید. همچنین در ادامه می‌توانید نتایج پایانی را در براکت پایین مشاهده کنید.

evo 2018

مسابقات EVO به عنوان اولین و بزرگترین رویداد بازی‌های مبارزه‌ای شناخته می‌شود که از دهه ۹۰ با نام Battle Bay برای دو نسخه از بازی Street Fighter برگزار شد. نام این رویداد در سال ۲۰۰۲ به Evolution Championship Series یا همان EVO تغییر پیدا کرد. رویداد سال جاری در سالن‌های Mandalay Bay Resort and Casino واقع در شهر لاس وگاس برگزار شده است و بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند. برای اطلاع از امتیازات بازیکنان در Capcom Pro Tour در ادامه می‌توانید نگاهی به جدول امتیازات جهانی آن بیندازید.

evo 2018

نظرات خود را در مورد مسابقات بازی‌های مبارزه‌ای و رشته استریت فایتر 5 با زومجی در میان بگذارید.


منبع zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده