پیش نمایش بازی FIFA 19
سری فیفا چند سالی است که روی یک روند نسبتا تکراری افتاده است؛ به طوریکه تقریبا از فیفا 17 به بعد، شاهد تغییرات زیادی در این مجموعه نبودهایم و فیفا 18 هم به جز یک سری تغییرات جزیی، تجربهای تقریبا مشابه فیفا 17 ارائه میکرد و همین مساله، باعث شد تا سال گذشته، انتقادهایی هم به این نسخه وارد باشد و البته که بازی، از نظر گیمپلی هم مسائلی داشت که به مذاق خیلیها خوش نیامد و برای مثال، سختتر شدن دفاع کردن و تمرکز بیشتر بازی روی ارائه یک تجربه هجومی، باعث شده بود تا شاهد مسابقاتی اکثرا پُر گل در بازی باشیم. با این حال الکترونیک آرتز امسال سعی دارد تا با اعمال تغییراتی، چه در زمینه گیمپلی و چه در زمینه سایر بخشهای بازی، تجربهای متفاوتتر ارائه کند. پس با زومجی همراه باشید تا نگاهی به ویژگیها و تغییرات این نسخه داشته باشیم.
طبیعتا مهمترین بخش هر بازی فوتبالی، گیمپلی آن است. یک محصول هر قدر هم که در سایر زمینهها کیفیت خوبی داشته باشد اگر نتواند گیمپلی جذابی ارائه بدهد، پس از مدتی خستهکننده خواهد شد و باعث میشود تا بازیکنان هم قید آن را بزنند. این مساله مخصوصا برای فیفا مهمتر هم است؛ چرا که هر ساله، مسابقاتی با جوایز ارزشمند با محوریت این بازی برگزار میشوند و اگر بازی در زمینه گیمپلی ضعیف باشد، بازیکنان حرفهای هم روی خوشی به آن نشان نخواهند داد. سری فیفا در این زمینه در کل شرایط خوبی دارد، اما امسال، EA سعی کرده تا با اعمال تغییراتی، این وضعیت را حتی بهتر از قبل کند. در زمینه گیمپلی، شاهد تغییرات خیلی کلی نخواهیم بود و اصلا نباید خودمان را برای اثری انقلابی آماده کنیم؛ با این حال موارد جدید، آنقدر تاثیرگذار هستند که خودشان را در بازی نشان بدهند.
یکی از ویژگیهای جدید گیمپلی فیفا 19، اضافه شدن سیستم شوتی به نام Timed Finishing به بازی است. این ویژگی، به این منظور در بازی قرار گرفته تا شوت زدن، به چیزی فراتر از صرفا زدن یا نگه داشتن یک کلید تبدیل شود و درست مثل یک بازی فوتبال واقعی، گل کردن توپها کار سادهای نباشد. برای مثال در فیفا 18، کافی بود تا بازیکنان مهارت استفاده از شوتهای زمینی را یاد بگیرند تا بتوانند اکثر توپها را با این نوع شوت تبدیل به گل کنند. اما سیستم جدید، این کار را سختتر از قبل کرده است؛ چرا که وقتی شما شوتی روانه دروازه میکنید، این فرصت را خواهید داشت تا کلید شوت را برای دومین بار هم بزنید و زمانبندی این کار، میتواند تاثیر زیادی روی شوت شما داشته باشد. اگر گزینه Trainer را فعال کنید، هنگام زدن شوت مشاهده خواهید کرد که یک نوار بالای سر بازیکن ظاهر میشود و این نوار، مربوط به زمانبندی زدن کلید شوت برای دومین بار است. اگر شما بتوانید کلید شوت را برای بار دوم در قسمت سبز رنگ نوار بزنید، شوت شما شانس بیشتری خواهد داشت تا به سمت دروازه و نقطهای برود که مد نظر شما است. با این حال اشتباه کردن در زدن کلید شوت برای بار دوم هم باعث میشود تا درصد خطای شوت شما بالا برود.
سیستم جدید شوت بازی باعث میشود تا گل کردن توپها، حالتی واقعیتر داشته باشد
در نسخه دموی بازی، اولین بار شانس تجربه کردن این سیستم جدید را داشتیم و با توجه به آن، میتوان گفت که Timed Finishing ویژگی بدی نیست؛ چرا که باعث شده است تا گل کردن توپها، بهسادگی قبل نباشد و از آن مهمتر، اینکه تاثیرش در بازی به شکل معقول است. منظورم از معقول، این است که لزوما زدن کلید شوت برای بار دوم در منطقه سبز رنگ، تضمینکننده گل شدن توپ نیست و نباید انتظار داشته باشید که با بازیکنی که شوت خیلی ضعیفی دارد، بتوانید با این سیستم همه توپها را گل کنید. به بیان بهتر، هنوز هم مهارت بازیکنان، موقعیتی که در آن قرار دارند و موارد دیگری مثل فشاری که مدافعین به بازیکن مهاجم میآورند، روی گل شدن یا نشدن توپ تاثیر دارند و Timed Finishing هم این وسط حکم یک سیستم کمکی را دارد که با آن میتوانید شانس گل شدن توپتان را تا حدی افزایش بدهید. در مجموع، با اینکه نگرانیهایی نسبت به اینکه این سیستم میتواند تاثیری عجیب و غریب روی گیمپلی بازی داشته باشد، وجود داشتند، اما پس از تجربه نسخه دمو، میتوان گفت که این سیستم ضربهای به گیمپلی بازی وارد نمیکند و مورد آزاردهندهای نیست که برعکس، میتواند باعث خلق دقایق جالبی هم در بازی شود.
جدا از سیستم جدید شوتزنی، سازندگان تغییرات دیگری هم در گیمپلی بازی اعمال کردهاند؛ تغییراتی هرچند ریز که البته تاثیرشان را نشان میدهند. در این نسخه، برخلاف نسخه سال گذشته، سرعت بازیکنان یک امتیاز خیلی مثبت نیست و سازندگان این موضوع را به حد تعادل رساندهاند. در نتیجه نباید انتظار داشته باشید که با بازیکنانی چون امباپه یا محمد صلاح که سرعت بالایی دارند، بهسادگی و صرفا با اتکا بر سرعت بازیکن، بتوانید مدافعین را پشت سر بگذارید. این مساله باعث شده است تا دفاع کردن در فیفا 19، کمی منطقیتر از قبل باشد و بهلطف جایگیری بهتر بازیکنان مدافع یا مهم بودن عواملی مثل قدرت بدنی، مدافعین کُندتر در مقابل مهاجمین سریع همیشه از قبل بازنده نیستند و این مساله، کمک زیادی به متعادلتر شدن بازی کرده است. همچنین در فیفا 19، شاهد تقابلهای فیزیکی بیشتر و جذابتری هم در مقایسه با نسخه قبل هستیم و برای مثال، زمانی که یک توپ هوایی به سمت دو بازیکنی میآید که برای تصاحب آن تلاش میکنند، شاهد یک نبرد ۵۰-۵۰ هستیم که در آن، زمانبندی شما برای زدن ضربه سر و موارد اینچنینی، تاثیر زیادی روی تصاحب توپ دارد و در نتیجه، هر بار ممکن است نتایجی غیر قابل پیشبینی رخ بدهند که چنین اتفاقاتی را در فوتبال واقعی هم مشاهده میکنیم و فیفا 19 هم موفق شده آنها را در بازی شبیهسازی کند.
لیگ قهرمانان اروپا هم به عنوان یک حالت مجزا در دسترس است و هم روی سایر حالتهای بازی تاثیر دارد
علاوه بر این، انیمیشنهای بازی هم در این نسخه نرمتر شدهاند و بازیکنان رفتارهای طبیعیتری در موقعیتهای مختلف نشان میدهند و برای مثال، میتوانند با استفاده از روشهای جدیدی که در نسخههای قبل شاهد نبودیم، توپ را کنترل کنند یا آن را دریبل بزنند. این سیستم کنترل جدید توپ که EA آن را Active Touch نامگذاری کرده است، یکی دیگر از مواردی است که باعث میشود اتفاقاتی غیر قابل پیشبینی در بازی رخ بدهند و تقریبا هر نوع تعاملی که بازیکنان با توپ دارند، از کنترل آن و دریبل زدن گرفته تا پاس و شوت، به عوامل مختلفی بستگی دارند و هرگز از قبل نمیتوانید با اطمینان پیشبینی کنید که نتیجه حرکت بعدی شما چه خواهد بود. همه این مواردی که اشاره کردیم، زمانی که دست به دست هم میدهند، باعث میشوند تا گیمپلی فیفا 19 متفاوت از بازیهایی مثل فیفا 17 یا فیفا 18 بهنظر برسد. درست است که سازندگان، تغییراتی بزرگ و انقلابی در آن اعمال نکردهاند، اما همین موارد بهظاهر جزئی زمانی که در کنار یکدیگر قرار میگیرند، حس و حال جدیدی از فوتبال بازی کردن در فیفا 19 ارائه میدهند و این، اتفاق مثبتی برای بازی است. البته پس از تجربه نسخه دموی بازی، یک مورد کمی نگرانکننده به نظر میرسد و آن هم واکنشهای دروازهبانها است. در فیفا 18، این مشکل در بازی وجود داشت و به همین دلیل هم صرفا یک سری از دروازهبانها مثل داوید دخیا بودند که عملکرد نسبتا مناسبی در بازی داشتند و خب به نظر میرسد که این مورد، در نسخه جدید هم وجود داشته باشد و در نسخه دمو، دروازهبانها گاهی گلهای بسیار عجیبی دریافت میکنند یا بسیار دیر نسبت به ضربات واکنش نشان میدهند و خب امیدواریم که EA بتواند این موارد را با آپدیتهایی در زمان انتشار بازی یا پس از آن به حداقل برساند.
اما خب جدا از خود گیمپلی، فیفا 19 در بقیه زمینهها هم تغییرات جالبی دارد. یکی از بهترین ویژگیهای بازی که بهشخصه سالها دوست داشتم به آن اضافه شود، مربوط به بحث تعیین تاکتیکها و چینشهای مختلف برای دقایق متفاوت بازی است. در نسخههای قبلی، شما میتوانستید با استفاده از کلیدهای جهت چپ و راست، تیمتان را در حالتهای دفاعی یا هجومی قرار بدهید. این تغییرات با اینکه اثر خود را روی تیم شما میگذاشتند، اما آنطور که باید و شاید هم تاثیرگذار نبودند و فرضا اگر میخواستید تا با تاکتیک جدیدی بازی کنید، بهناچار باید بازی را متوقف میکردید و تغییرات دلخواهتان را در قسمت ترکیب تیم اعمال میکردید. خب خبر خوب اینکه در فیفا 19، دیگر نیازی به چنین پروسه طولانیای نیست و در سریعترین زمان میتوانید چینش و تاکتیک بازی تیمتان را تغییر دهید؛ به این صورت که قبل از بازی، اگر به قسمت Game Plan بروید، میتوانید برای حالتهای مختلف ترکیبهای متفاوتی به تیمتان بدهید. فرضا میتوانید انتخاب کنید که وقتی حالت بازی تیمتان را روی حالت هجومی تنظیم کردید، تیم با چه چینشی بازی کند و بازیکنان چه وظایفی داشته باشند. حال اگر در جریان بازی با استفاده از کلید جهت راست حالت بازی تیمتان را روی هجومی تنظیم کنید، مشاهده خواهید کرد که بازیکنان خیلی سریع چینش مدنظر شما را اجرا میکنند. این ویژگی واقعا عالی است و باعث میشود تا بتوانید در سریعترین زمان و صرفا با زدن یک کلید، تیمتان را به شکلی که برای شرایط فعلی بازی مناسب باشد، دربیاورید. جدا از این ویژگی، وظایف بازیکنان هم تغییراتی در فیفا 19 داشته است و برای مثال، میتوانید انتخاب کنید که هافبک دفاعی شما، مرکز زمین را پوشش بدهد یا جناحین را یا مدافعین کناری تیم، در هنگام حمله از کنارهها اضافه شوند یا اینکه به سمت وسط زمین بروند. این موارد باعث شدهاند تا بازی از حیث تاکتیکی غنیتر از قبل باشد و شما این شانس را داشته باشید تا سبک بازی تیمتان را به شکلی که واقعا میخواهید شخصیسازی کنید.
در بازیهای ورزشی، حالتهای متنوع یکی از دلایلی هستند که بازیکنان را در طولانیمدت درگیر بازی نگه میدارند و خب فیفا 19، برای همین منظور تغییراتی هم در حالتهای بازی همیشگیاش، حداقل برخی از آنها، اعمال کرده است و البته شاهد موارد جدیدی هم هستیم. اجازه بدهید این بحث را با مهمترین قسمت جدید اضافهشده به بازی آغاز کنیم: مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا. لایسنس این مسابقات تا سال گذشته، در اختیار مجموعه PES بود، اما پس از تمام شدن قراداد کونامی برای استفاده از این مسابقات، الکترونیک آرتز امسال آن را بهدست آورده است و این مسابقات، به شکل کاملا شبیهسازی شده در بازی وجود دارند. رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا که در نسخه دمو هم اجازه آشنا شدن با آن را داریم، به عنوان یک بخش مجزا قابل تجربه هستند و شما میتوانید با رفتن به بخش مربوط به این حالت، مسابقات مربوط به این تورنمنت را تجربه کنید. الکترونیک آرتز همیشه در سری فیفا سعی کرده تا بازیها را به شکل زیبایی بهتصویر بکشد و مثلا در آپدیت جام جهانی روسیه که برای فیفا 18 منتشر شده بود، شاهد ارائه تجربهای کاملا نزدیک به واقعیت از این مسابقات بودیم. خب چنین چیزی در مورد لیگ قهرمانان اروپا هم صدق میکند و از نحوه شروع بازیها گرفته تا فضای کلی استادیوم و آهنگ مشهور این مسابقات در بازی به شکلی کاملا واقعگرایانه قرار گرفتهاند. همچنین EA امسال دو گزارشگر جدید هم مخصوص این مسابقات در نظر گرفته است که تجربهای جدید از حیث گزارشگری در بازی بهحساب میآیند و با توجه به تجربه نسخه دمو، کیفیت خوبی هم در گزارش بازیها دارند.
جدا از گزارشگرهای همیشگی بازی، امسال یک تیم گزارشگری هم مخصوص لیگ قهرمانان اروپا به بازی اضافه شده است
یکی از بخشهایی که اولین بار در فیفا 17 به این مجموعه اضافه شد و از قضا طرفداران زیادی هم دارد، بخش داستانی بازی یا همان The Journey است. امسال شاهد روایت سومین و آخرین داستان مربوط به شخصیت الکس هانتر در بخش داستانی بازی خواهیم بود و البته، این قسمت گستردهتر از قبل هم شده است. الکس هانتر امسال به باشگاه رئال مادرید پیوسته و قرار است ماجراجوییهای وی در این باشگاه را دنبال کنیم که بهلطف اضافه شدن لیگ قهرمانان اروپا، شامل این مسابقات هم میشود. جدا از این، در بخش داستانی بازی، دو شخصیت دیگر هم وجود دارند: دنی ویلیامز و کیم هانتر. سازندگان اعلام کردهاند که بازیکنان قادر هستند تا هر زمان که خواستند بین این سه شخصیت سوییچ کنند و ماجراهای مربوط به هرکدام را پیش ببرند. این موضوع تنوع خوبی به بازی خواهد بخشید و انتظار میرود که شاهد یک قسمت داستانی جذاب باشیم که در آن، داستانهای مختلفی مثل تلاش کیم هانتر برای بازی در تیم ملی بانوان آمریکا را دنبال خواهیم کرد. همچنین گفته میشود که در بخش داستانی، نگاهی هم به دوران بازی پدربزرگ الکس هانتر خواهیم داشت و احتمالا این بخشها حالتی شبیه به بازیهای کلاسیک فوتبال خواهند داشت.
چندی پیش، الکترونیک آرتز رسما اعلام کرد که به دلیل تمرکز روی ارائه تجربهای نزدیک به واقعیت از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، امسال شاهد تغییراتی در حالتهایی مثل Career Mode نخواهیم بود و خب ما هم در مقالهای مفصل، به صورت کامل به این موضوع پرداختیم. پس اگر طرفدار این قسمت هستید، تنها موردی که میتوانید بهعنوان یک ویژگی جدید داشته باشید، همین اضافه شدن رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا است که در طول تجربه این بخش هم امکان حضور در آن وجود خواهد داشت و میتوانید با تیمی که خودتان ساختهاید، برای فتح آن تلاش کنید. اما جدا از بخش Career، یکی از محبوبترین حالتهای بازی FIFA 19 بدون شک باز هم آلتیمیت تیم خواهد بود؛ قسمتی که در این نسخه، تغییراتی داشته است و برای مثال، الکترونیک آرتز رقابتهای Daily Knockout Tournment را به کل از آن حذف کرده و حالتی به نام Division Rivals جایگزین آن شده است. در این حالت بازیکنان ابتدا چند بازی را انجام میدهند تا سطح کلی آنها مشخص شود و سپس بسته به عملکردشان، در یکی از دستهها قرار میگیرند. در طول هفته، شما باید تلاش کنید تا بهترین عملکرد را در این دستهها داشته باشید و در پایان هفته، جایزهای بر اساس سطح نهاییتان دریافت خواهید کرد. جدا از این Division Rivals راهی برای رسیدن به رقابتهای Weekend League بازی است و با کسب امتیاز موردنظر، شما Tokenهایی برای شرکت در این مسابقات دریافت خواهید کرد که البته میتوانید هر زمان که فرصت شرکت در مسابقات پایان هفته را داشتید، از این Tokenها استفاده کنید.
سال گذشته رقابتهای Weekend League شامل ۴۰ بازی در هفته میشد که این تعداد، در سال جاری به ۳۰ بازی در هر هفته کاهش یافته است. بهشخصه ترجیح میدادم تا به جای کمتر شدن تعداد مسابقات، زمان این مسابقات یک یا دو روز افزایش پیدا کند، ولی خب همین کم شدن تعداد مسابقات هم اتفاق مثبتی است و باعث میشود تا افرادی که مشغله زیادی دارند هم هر هفته بتوانند تمام بازیهایشان را انجام دهند. طبیعتا مثل سالهای گذشته، امسال هم شاهد رویدادهای مختلفی برای قسمت آلتیمیت تیم خواهیم بود تا این بخش، در طولانیمدت هم جذابیتش را حفظ کند و البته، رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا تاثیرشان را روی این قسمت هم گذاشتهاند و شاهد کارتهایی مخصوص این رقابتها در این قسمت خواهیم بود. بخش آلتیمیت تیم بازی ویژگیهای جدید دیگری هم دارد که میتوانید در صورت تمایل به آشنا شدن با آنها، این مطلب را در زومجی بخوانید.
آخرین بخشی که تغییراتی در فیفا 19 داشته، همان قسمت Kick Off یا بازی دوستانه است که خیلی از ما، زمانی که حوصله بازی کردن حالتهای مختلف بازی را نداریم یا میخواهیم همراه با دوستانمان روی یک کنسول تجربهای دونفره داشته باشیم، بهسراغ آن میرویم. حالت Kick Off در فیفا 19 شامل یک سری حالتهای جزئیتر میشود که در آنها میتوانید قوانین بازی را مطابق سلیقه خودتان تغییر بدهید. برای مثال یکی از این حالتها، امکان غیر فعال کردن قوانین و داوریها را میدهد و در نتیجه، میتوانید یک تجربه پر هرج و مرج و مفرح را داشته باشید. جزییات کامل این حالتهای ریز را میتوانید در قسمت اول این مطلب بخوانید.
در بخش داستانی قادر خواهید بود بهدلخواه بین سه شخصیت موجود سوییچ کنید
فیفا 19 با همان موتور فراستبایت ساخته میشود که نسخههای اخیر سری هم با آن ساخته شده بودند، ولی این بهمعنی عدم پیشرفت گرافیک بازی نیست. با اینکه در نسخه دمو کلیت گرافیکی بازی شباهت زیادی به نسخه سال گذشته دارد، ولی یک سری موارد، مثل جزییات چهره بازیکنان، پیشرفت خیلی خوبی نسبت به قبل داشته است و بهنظر میرسد که امسال بازیکنان بیشتری با چهره واقعیشان در بازی بهتصویر کشیده میشوند. به اینها باید لایسنس شدن کامل لیگهایی مثل سری آ ایتالیا یا لالیگای اسپانیا را هم اضافه کنیم که باعث میشود تا بازیهای مربوط به این لیگها، حس و حال متفاوتی نسبت به لیگهای دیگر داشته باشند و با جزییاتی نزدیک به واقعیت بهتصویر کشیده شوند. فیفا همیشه در ارائه حس و حالی زیبا از بازی فوتبال موفق ظاهر شده است و نسخه امسال هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود؛ مخصوصا که مثل همیشه، تعداد زیادی لیگ و تیم لایسنسشده در بازی وجود دارد و از لیگهای مشهور گرفته تا لیگهایی مثل ژاپن را در بازی خواهیم داشت.
بازی FIFA 19 در تاریخ ۶ مهر به صورت رسمی منتشر خواهد شد. آنچه که مشخص است، این است که این شبیهساز فوتبال امسال هم تلاش زیادی کرده تا این ورزش محبوب را به بهترین شکل ممکن بهتصویر بکشد و باید منتظر ماند و دید که در نهایت تا چه حد در رسیدن به این هدف موفق خواهد بود. نظرات خود را در مورد بازی و ویژگیهای آن با زومجی بهاشتراک بگذارید.