پیش از اینکه بخواهم توضیح در مورد کنفرانس EA Play 2017 را شروع کنم، میخواهم دوباره شما را به متنی که در مورد انتظاراتمان از این کنفرانس منتشر کردیم ارجاع بدهم. در بخش پایانی آن متن، گفتم که تنها ترسم از کنفرانس الکترونیک آرتر این است که این شرکت مراسم خودش را بدون سورپرایز و شگفتی خاصی به پایان برساند و خب چنین چیزی هم رخ داد. EA با اینکه یک سری نمایشهای خوب بازیهایش ارائه کرد، اما در مجموع نمایشی داشت که کاملا قابل پیشبینی بود.
راستش را بخواهید، شاید خیلیها با نبود مورد جدید در یک کنفرانس E3 مشکلی نداشته باشند، اما کافی است تا کمی در تاریخچه این نمایشگاه خاطراتمان را مرور کنیم تا بدانیم که معمولا لذتبخشترین نمایشها، آنهایی بودند که غافلگیرمان کردهاند. برای مثال نیازی نیست به جای خیلی دوری برویم؛ همین سال گذشته زمانی که سونی در ابتدای مراسمش از نسخه جدید God of War بدون هیچ پیش زمینهای رونمایی کرد، آنقدر هیجانزده شده بودیم که خیلیها لقب بهترین نمایش سال را به آن دادند. یا همین امسال و در خلال کنفرانس خستهکننده PC Gaming Show، زمانی که از نسخه ریمستر Age of Empires رونمایی شد، به سبب همین المان غافلگیری جماعت استراتژی و پیسی باز سر از پا نمیشناختند. اما خب اگر دوباره به کنفرانس الکترونیک آرتز برگردیم، متوجه میشویم که خیلی خبری از چنین سورپرایزها یا شگفتیهایی در این مراسم نبود. البته که EA پیش از EA Play 2017 اعلام کرده بود که در این مراسم، شاهد ارائه اطلاعاتی از ۶ بازی و همچنین رونمایی از دو بازی دیگر خواهیم بود و بدین ترتیب مشخص کرده بود که نباید خیلی منتظر مورد غافلگیرکنندهای باشیم. با این حال این شرکت حداقل میتوانست در نمایشهایش یک سری موارد پیشبینینشده نشانمان بدهد که خب خبری از این اتفاق هم نبود.
الکترونیک آرتز کنفرانس خود را با حضور یک گروه موسیقی آغاز کرد که تبلهایی منقش به اسم بازی Madden NFL 18 در دست داشتند و یک موسیقی عجیب و غریب مینواختند. سپس نمایشی از بازی Madden NFL 18 ارائه شد و همانطور که پیش از کنفرانس هم شایعههای آن مطرح بود، EA رسما از حالت داستانی در این بازی رونمایی کرد. این حالت قرار است Long Shot نام داشته باشد. به نظر میرسد که پس از اضافه شدن حالت Journey به بازی فیفا 17، EA از استقبال گیمرها از این حالت کاملا راضی بوده و در نتیجه تصمیم گرفته تا مورد مشابهی را در دیگر بازیهایش هم پیاده کند. اینکه این حالت چقدر در NFL 18 موفق ظاهر شد، موردی است که باید برای دانستن آن تا انتشار بازی منتظر بمانیم. پس از اتمام نمایش این بازی، اندرو ویلسون، مدیرعامل EA، روی صحنه حاضر شد و کمی در مورد نمایش سال گذشته شرکت و همچنین مراسم امسال صحبت کرد؛ صحبتهایی کلیشهای و حتی کمی طولانی که جذابیت چندانی هم نداشتند!
یکی از موفقترین بازیهای الکترونیک آرتز در چند وقت اخیر، بازی Battlefield 1، ساخته استودیو دایس است. پیش از این هم اعلام شده بود که این بازی در EA Play امسال حضور خواهد داشت و قرار است از دومین بسته الحاقی بازی با نام In the Name of Tsar رونمایی شود. درست است که EA تاریخ انتشار کاملا دقیق این بسته را اعلام نکرده و فقط گفت که DLC در ماه سپتامبر منتشر خواهد شد، اما تریلر این بسته الحاقی و از آن مهمتر ویدیو هایلایتهای برخی بازیکنان بتلفیلد 1، از جمله بخشهای جذاب مراسم الکترونیک آرتز بودند.
اصلیترین مشکل کنفرانس الکترونیک آرتز کاملا قابل پیشبینی بودن آن و نبود المان سورپرایز در مراسم بود
با اینکه شخصا ترجیح میدهم تا کمی فاصله بین نمایش بازیها در کنفرانسها باشد و در این بین توضیحاتی در مورد بازی معرفیشده ارائه شود، اما این قضیه زمانی صادق است که این توضیحات جذاب بوده یا اطلاعات جالبی ارائه دهند. پس از نمایش بسته الحاقی بتلفیلد 1، نوبت به پاتریک سودرلند رسید تا با حضور روی صحنه، توضیحاتی پیرامون ورزشهای الکترونیک و تمرکز EA در این زمینهها ارائه دهد و خب میتوان گفت که این مدیر الکترونیک آرتز از جمله افرادی نیست که بتواند خیلی سخنرانی جذابی ارائه دهد. به هر حال بازی بعدی که از قضا خیلیها هم منتظر حضور آن در مراسم الکترونیک آرتز بودند، فیفا 18 بود. یکی از بهترین نمایشهای EA در مراسم سال گذشته، مربوط به بازی فیفا 17 بود. جایی که این شرکت وجود بخش داستانی را در بازی تایید و اطلاعاتی از دیگر ویژگیهای جدید بازی نیز ارائه کرد. با این حال نمایش نسخه جدید این بازی در مراسم امسال، حداقل از نظر خود من و یک سری از دوستانم در زومجی، ناامید کننده بود. چرا که دقیقا مثل خود کنفرانس، هیچ سورپرایزی نداشت و بعد از تماشای این تریلر، این حس بهمان دست میدهد که انگار نسخه جدید فیفا قرار نیست ویژگی جدیدی داشته باشد و بیشتر یک نسخه آپدیتشده صرف از فیفا 17 است که بخش داستانی هم در آن باز خواهد گشت. به هر حال امیدواریم که حداقل در مدت زمان باقیمانده تا انتشار فیفا 18، EA از یک حالت یا ویژگیهای جدید در بازی رونمایی کند تا این بازی فاقد نوآوری نباشد.
سال گذشته پس از اتمام نمایش فیفا 17 و نشان دادن ویژگی شبیهسازی چهره واقعی مربیان در بازی، شاهد یک اتفاق جالب و حضور ژوزه مورینیو در مراسم بودیم. همین امر باعث شده بود تا امسال هم انتظار حضور یک چهره شناختهشده را داشته باشیم. چهرهای که میتوانست رونالدوی پرتغالی یا حتی رونالدو برزیلی باشد که قرار است امسال یکی از بازیکنان افسانهای بخش آلتیمیت تیم بازی باشد. اما خب خبری از چنین حضوری در مراسم نبود و به جای آن، الکترونیک آرتز از راجر بنت و مایکل دیویس، مجریان برنامه Men in Blazers دعوت کرده بود تا در مراسم حضور داشته باشند که خب به نظرم نبودشان خیلی بهتر از حضورشان بود. پس از نمایشهای فیفا، نوبت به دیگر بازی بزرگ الکترونیک آرتز یعنی بازی Need for Speed Payback رسید. یکی از انتقاداتی که از EA پیش از کنفرانس میشد، این بود که چرا رونمایی از جدیدترین نسخه نید فور اسپید را به کنفرانس موکول نکرده و با این کار هیجان معرفی این بازی را از بین برده است؟ البته برخی هم اعتقاد داشتند که این کار به الکترونیک آرتز این شانس را میدهد تا در جریان کنفرانس تمرکز بیشتری روی گیمپلی بازی داشته باشد که این چنین هم شد و شاهد نمایش یک ویدیو از گیمپلی بازی بودیم. اما این نمایش، طرفداران سری نید فور اسپید را به دو دسته تقسیم کرده است. عدهای شدیدا از این ویدیو گیمپلی که حسی شبیه به سری بازیهای Bournout و فیلمهای سریع و خشمگین داشت خوششان آمده و عده دیگری هم اعتقاد دارد که استودیو گوست گیمز، فاصله زیادی از ریشههای این سری گرفته و به جای آنکه شاهد یک بازی ریسینگ سریع و هیجانانگیز مبتنی بر مسابقات باشیم، قرار است شاهد یک بازی ریسینگ اکشن و سینمایی باشیم. به شخصه نمیخواهم قضاوتی در مورد نمایش نید فور اسپید داشته باشم و قضاوت با خودتان است که بگویید کدام یک از این دو گروه، نظر درستتری دارند.
به هر حال پس از نمایشهای مربوط به فیفا 18 و نید فور اسپید جدید، بالاخره نوبت به رونمایی از یکی از بازیهای جدید الکترونیک آرتز رسید که به نظرم میتوان این قسمت از برنامه را بهترین بخش آن هم نامید. در این بخش EA سراغ برنامه EA Originals رفت که اولین بار سال پیش آن را با هدف حمایت از بازیسازان مستقل معرفی کرده بود حال بازیای که از طریق این برنامه و با حمایت EA ساخته خواهد شد، با نام A Way Out معرفی شده است. مورد دیگری که این بازی را جذابتر میکند، این است که A Way Out ساخته جدید سازندگان بازی تحسینشده Brothers: A Tale of Two Sons است. به هر حال الکترونیک ارتز در جریان کنفرانسش با انتشار تریلری زیبا از این بازی رونمایی کرد. در این بازی با دو شخصیت همراه خواهیم شد که باید با کمک یکدیگر، از یک زندان فرار کنند. البته آنطور که از نمایشهای بازی مشخص است، زندان تنها محیط بازی نبوده و قرار است حتی مواردی مثل ماشین سواری را نیز در این بازی تجربه کنیم. بهعلاوه A Way Out از آن دست بازیهایی است که همکاری دو نفر نقش بسیار مهمی در بازی ایفا میکند و حتی رفتار و کارهای هریک از شخصیتها میتواند روی سرنوشت شخصیت دیگر نیز تاثیر بگذارد. به هر حال در بین بازیهای بزرگی که EA نمایشی از آنها در کنفرانسش ارائه کرد، A Way Out به سبب اینکه یک بازی کاملا جدید، هیجان خاص خودش را داشت و به شخصه علاقه زیادی به تجربه کردن این بازی که در اوایل ۲۰۱۸ منتشر میشود، دارم.
پس از معرفی بازی A Way Out، سودرلند با حضور روی صحنه توضیحاتی در مورد بخش تحقیقاتی جدید کمپانی با نام Seed ارائه کرد که روی تکنولوژیهای جدید کار خواهد کرد و همچنین اعلام کرد که پروژه اسکورپیو کنسولی با قدرت عالی است که در زمانی مناسب وارد بازار میشود. سودرلند در بخش پایانی صحبتهایش هم از بازیای رونمایی کرد که میتوانست برگ برنده کنفرانس الکترونیک آرتز باشد ولی خب چنین اتفاقی رخ نداد! منظورم بازی Anthem، ساخته جدید استودیو بایوور است که خیلیها منتظر معرفی آن در کنفرانس بودند. با این حال در یک حرکت که به نظر تبلیغاتی برای پروژه اسکورپیو به نظر میرسد، EA فقط به نمایش یک تیزر خیلی کوتاه از بازی بسنده کرده و رونمایی کامل از بازی را به یک روز بعد و کنفرانس مایکروسافت مطرح کرد. این کار شبیه به این میماند که یک تیم فوتبال تک بازیکن ستاره خود را برای موفقیت به تیم رقیب بدهد و خودش برای سقوط نکردن دست و پا بزند! الکترونیک آرتز با این کار باعث شد تا طرفدارانش بیصبرانه منتظر کنفرانس مایکروسافت باشند اما در عوض این تصمیم به جذابیت کنفرانس خود آنها ضربه زد. مخصوصا که تیزر نشانداده شده از بازی هم فاقد جذابیت خاصی بود و EA حداقل میتوانست یک ویدیو سینمایی جذاب از بازی نشان داده و نمایش گیمپلی بازی را به کنفرانس مایکروسافت موکول کند.
A Way Out بازیای با محوریت دو شخصیت است که قصد فرار از زندان را دارند و نمایش مربوط به رونمایی از این بازی، یکی از بهترین بخشهای کنفرانس به حساب میآید
در ادامه الکترونیک آرتز سراغ بازی NBA Live 18 رفت و در ابتدا شاهد نمایش بخش کوتاهی از گیمپلی این بازی بودیم که در آن چهره طبیعی بازیکنان کاملا به چشم میآمد و به نظر میرسد که الکترونیک آرتز اگر بتواند از حیث گیمپلی نیز بازی با کیفیتی روانه بازار کند، قادر خواهد بود NBA 2K18 را به چالش بکشد. پس از نمایش گیمپلی، یک تریلر دیگر نیز از بازی پخش شد که در آن، شاهد معرفی ویژگیهای جدید بازی بودیم و از این حیث تریلر بازی بسیار جالبتر از نمایش بازیای مثل فیفا بود. در NBA Live 18 قادر خواهید بود بازیکنان خودتان را بسازید و پس از آن علاوه بر شرکت در مسابقات NBA و تبدیل بازیکنتان به یک ستاره، میتوانید در مسابقات بسکتبال خیابانی نیز شرکت کنید و به مرور زمان تواناییهای شخصیتتان را ارتقا دهید. در کل به نظر میرسد که EA ایدههای جالبی برای شبیهساز بسکتبال خود دارد و به خوبی هم توانست آنها را در کنفرانسش نشان دهد.
اما بخش پایانی کنفرانس EA هم به بازی Star Wars Battlefront 2 اختصاص داده شده بود و علاوه بر اینکه یک تریلر سینمایی جذاب از بازی را مشاهده کردیم، در پایان کنفرانس نمایشی طولانی هم از گیمپلی بخش چندنفره بازی ارائه شد. آنچه که از نمایشهای بازی به چشم میآید، این است که استودیو دایس تلاش زیادی کرده تا نسخه دوم این بازی به مراتب بزرگتر و جذابتر از قسمت اول باشد و علاوه بر اینکه جزییات گرافیکی عالی بازی و مخصوصا نقشههای زیبای آن در تریلر سینمایی کاملا خودنمایی میکردند، ویدیو گیمپلی هم نشان داد که Star Wars Battlefront 2 کاملا قادر خواهد بود تا عطش طرفداران جنگ ستارگان و حتی طرفداران بازیهای چندنفره شوتر را سیراب کند. نمایش این بازی را میتوان یکی از بخشهای خوب کنفرانس دانست که باعث شد حداقل معرفی نشدن دیگر بازیهای در دست ساخت از سری جنگ ستارگان، تا حد زیادی توجیه شود.
در نهایت، شاید بگویید که EA برنامههای خود را پیش از کنفرانس مشخص کرده بود و قصدی برای ارائه سورپرایز خاص در مراسمش نداشت و خب این حرف شما هم کاملا درست است. اما باید این را در نظر داشت که رویداد EA Play، تنها کنفرانسی است که الکترونیک آرتز در طول یک سال برگزار میکند و همین هم انتظارها از آن را بالا میبرد. بالاخره ما با EAای سر و کار داریم که یک سری از بهترین آیپیها را در اختیار دارد و حتی اگر قصدی برای رونمایی از بازیهای خاطرهانگیزش از جمله مدال افتخار نداشته باشد، میتوان این انتظار را داشت که نمایشهای هیجانانگیزتری از بازیهای مشهورش ارائه دهد. در کل کنفرانس امسال EA یک مراسم متوسط بود که میشد حتی با همین لاینآپ فعلی هم جذابیت بیشتری داشته باشد.
در نهایت نظر شما در مورد مراسم EA Play 2017 چه بود؟ نظرات خود را با زومجی به اشتراک بگذارید.