نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Ma Rainey’s Black Bottom

فیلم نمایش بلک باتم ما رینی (Ma Rainey’s Black Bottom)، آخرین اثر چادویک بوزمن مرحوم، در آینده‌ای نزدیک نمایش داده می‌شود و همین حالا هم نمرات خیلی خوبی گرفته است.

فیلم Ma Rainey’s Black Bottom یا در زبان فارسی «نمایش بلک باتم ما رینی» یکی از جدیدترین آثار درام سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست بازیگر، نویسنده و کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام جورج سی. ولف ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم The Immortal Life of Henrietta Lacks (زندگی بی‌انتهای هنریتا لکس)، فیلم You're Not You (تو، خودت نیستی)، فیلم Nights in Rodanthe (شب‌ها در رودانته)، فیلم The Devil Wears Prada (شیطان پرادا می‌پوشد)، فیلم Garden State (ایالت گلستان) و غیره اشاره کرد. در فیلم نمایش بلک باتم ما رینی، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند وایولا دیویس در نقش ما رینی، چادویک بوزمن در نقش لوی، گلین ترمن در نقش تولیدو، کلمن دامینگو در نقش کاتلر، مایکل پاتس در نقش اسلو درگ، تیلور پیج در نقش داسی می، دوسان براون در نقش سیلوستر، جانی کوین در نقش استردایونت و جرمی شیموس در نقش ایروین و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم نمایش بلک باتم ما رینی قرار است در تاریخ ۲۵ نوامبر (۵ آذر) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، برای اولین‌بار به نمایش در بیاید. علاوه‌براین هم این اثر قرار است در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) در سرویس استریم نتفلیکس نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۸۶ را از بین ۱۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده روبن سانتیاگو-هادسون بوده است. این هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس نمایشنامه Ma Rainey's Black Bottom که آگست ویلسون آن را نوشته بود، نوشته است.

در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم دنزل واشنگتن، تاد بلک و دنی ولف فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که همه آن‌ها در بخش رو به بالا قرار داشتند. منتقدان در نقدهای خود تا حد زیادی بازی بازیگران، خصوصا چادویک بوزمن و وایولا دیویس را مورد تحسین قرار دادند. آن‌ها معتقد بودند که این فیلم خیلی خوب توانسته به جامعه سیاه‌پوستان ادای احترام کنند و آن را یکی از بهترین آثار بوزمن دانستند. لازم به ذکر است که چادویک بوزمن برای این فیلم در جشنواره گاتهام، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شده است. سایت متاکریتیک هم علامت «Must-See» را به آن داده که تماشای آن را الزامی عنوان کرده است. از طرفی دیگر هم ۴۰ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۱۰۰ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Ma Rainey’s Black Bottom یک سری از منتقدان به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Ma Rainey’s Black Bottom از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در یکی از بعد از ظهرهای دهه ۱۹۲۰، زمانی‌که یک گروه از نوازندگان در شیکاگو در یک جلسه ضبط منتظر یک مجری پیشرو و افسانه، «مادر سبک بلوز» یعنی ما رینی (با بازی وایولا دیویس) هستند، تنش تا حد زیادی بالا می‌گیرد. اواخر این جلسه ضبط، ما که یک زن نترس و آتشین است، با مدیر برنامه و تهیه‌کننده سفید پوست خود به‌خاطر کنترل روی موسیقی‌اش، وارد نبرد اراده‌ها می‌شود تا از خودش دفاع کند. زمانی‌که این گروه در اتاق تمرین فاجعه‌بار استودیو منتظر هستند، یک ترامپت‌زن جاه‌طلب به‌نام لوی (با بازی چادویک بوزمن)، هم‌گروهی‌های نوازنده خود را وسوسه می‌کند تا کاری انجام دهند که حقایق آشکار شود؛ اتفاقی که باعث می‌شود مسیر زندگی آن‌ها برای همیشه تغییر کند.

وایولا دیویس در یک ماشین قدیمی در فیلم Ma Rainey’s Black Bottom

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Ma Rainey’s Black Bottom بیندازیم:

پیتر دبروژ | ورایتی

۱۰۰ از ۱۰۰

چقدر خوب است که میراث بوزمن شامل این فیلم می‌شود؛ ادای احترامی به هنر سیاه‌پوستان که سختی‌های ساختن آن با نتیجه‌ای که برایشان داشت، کاملا برابری می‌کرد.

شنون میلر | ای وی کلاب

۹۱ از ۱۰۰

این خیلی مهم است که اگر کار شگفت‌انگیز ما رینی وجود نداشت، اصلا چنین نمایشی هم ایجاد نمی‌شد که ما آن را تحسین کنیم؛ چیزی که دیوید به خوبی آن را شناخته است و با اجرای خیلی عالی خود به آن احترام می‌گذارد. بااین‌حال، این فیلم هنوز هم نمایش بوزمن محسوب می‌شود و احتمالا همیشه به‌عنوان بزرگ‌ترین اثر او از آن یاد خواهد شد.

رابرت دنیلز | آی‌جی‌ان

۹۰ از ۱۰۰

با اینکه این فیلم بازیگران بسیار قدرتمندی دارد که هرکدام از آن‌ها هم اجرای شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشتند، خصوصا دیویس، اما باز هم فیلم Ma Rainey’s Black Bottom از ابتدا تا انتهای نمایش بوزمن محسوب می‌شود. او دامنه کامل خود را در این اثر در معرض نمایش گذاشته است. همه ویژگی‌ها، از جذابیت او گرفته تا بخش‌هایی که در آن عصبانی می‌شود، همگی باعث شدند تا او درست مانند یک ستاره بدرخشد.

چادویک بوزمن در فیلم Ma Rainey’s Black Bottom

اودی هنرسون | راجر ایبرت

۸۸ از ۱۰۰

بوزمن همیشه برای نقش‌هایی که تلاش و مهارت زیادی نیاز دارد، صد در صد خود را قرار می‌داد. کاری هم که او در این فیلم به‌عنوان یک ترامپ‌زن به نام لوی انجام داده بود، از این قاعده مستثنی نیست. بدون شک می‌توان گفت که آخرین کار او، بهترین اثر او هم محسوب می‌شود.

آمون وارمن | امپایر

۸۰ از ۱۰۰

بوزمن و دیویس بازی فوق‌العاده و چشمگیری را در این اثر به نمایش می‌گذارند؛ اثری که مراقبه بی‌انتها در مورد هنر سیاه‌پوستان و تمام کسانی که آن را به‌کار می‌گیرند، محسوب می‌شود. این فیلم یک اقتباس خیلی عالی از نمایش آگست ویلسون محسوب می‌شود.

مایک رایان | آپروکس

۷۰ از ۱۰۰

بوزمن در این فیلم خیلی سرزنده است. این یک اجرای «معمولی» نیست. درست مانند این است که شما یک ورزشکار را ببینید که تمام خود را در زمین قرار داده است و این سؤال را به وجود می‌آورد که چطور این مرد اصلا خسته به نظر نمی‌رسد. بله، معلوم شد که بوزمن آخرین هدیه را هم به ما داده است. خدای من، او اصلا ما را ناامید نکرد. او یک دینامیت خالص است. نبود او ویرانگر است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Ma Rainey’s Black Bottom نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی عالی و جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده