نویسنده: عارف حسین پور
// دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۳

تعداد مشترکان سرویس دیزنی پلاس به ۷۳.۷ میلیون نفر رسید

در گزارش مالی جدید شرکت دیزنی اعلام شد که تعداد مشترکان سرویس دیزنی پلاس به ۷۳.۷ میلیون نفر رسیده است. همچنین تعداد مشترکان سرویس ESPN+ نیز رقم ۱۰.۳ میلیون نفر اعلام شد.

شرکت دیزنی اخیرا گزارش مربوط‌به عملکرد تجاری‌اش در سه‌ماهه چهارم سال مالی خود را منتشر کرد که در آن به نکات جالبی اشاره شده است. اولین و برجسته‌ترین نکته‌ای که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، کاهش قابل‌توجه درآمد‌های این شرکت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. دیزنی در سه‌ماهه چهارم سال مالی اخیر، فروشی معادل ۱۴.۷ میلیارد دلار داشت؛ این در حالی است که فروش این شرکت در سال گذشته ۱۹ میلیارد دلار بود که افت ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. دلیل اصلی این افت نیز شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و پارک‌های تفریحی است.

اما از آمار فروش کلی دیزنی که بگذریم، تعداد مخاطبان سرویس‌های استریم این شرکت رشد خوبی داشته و این موضوع می‌تواند برای دیزنی امیدوارکننده باشد. براساس گزارش مذکور، تا تاریخ ۹ مهرماه ۱۳۹۹ (۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰) تعداد افرادی که اشتراک سرویس دیزنی پلاس (Disney+) را خریداری کرده‌اند به ۷۳.۷ میلیون نفر رسیده که رقم قابل توجهی است. همچنین سرویس ESPN+ حالا ۱۰.۳ میلیون مشترک دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. البته درآمدزایی این سرویس به ازای هر مخاطب، حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴.۵۴ دلار رسیده است.

علاوه‌بر این، اعلام شد که تعداد مشترکان سرویس هولو (Hulu) هم رشد داشته و به رقم ۳۲.۵ میلیون نفر رسیده است. گفته می‌شود سرویس Hulu + Live TV (که علاوه‌بر برنامه‌های هولو، سایر شبکه‌های تلویزیونی را هم دربر می‌گیرد) نیز ۴.۱ میلیون مخاطب دیگر دارد. بنابراین می‌توانیم تعداد مشترکان هولو را ۳۶.۶ میلیون نفر در نظر بگیریم که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد بیشتر شده است. هر دو سرویس هولو و ESPN باید افزایش تعداد مخاطبان خود را مدیون همراه شدن با دیزنی پلاس باشند. این سه سرویس با هم، به قیمت ۱۳ دلار در ماه ارائه شده‌اند که قیمت بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

دیزنی پلاس، ESPN+ و هولو

شرکت دیزنی در ماه اوت گزارش داده بود که تعداد مشترکان سرویس دیزنی پلاس به ۶۵.۵ میلیون نفر رسیده است. این در حالی بود که تنها هشت ماه از شروع به کار این سرویس می‌گذشت. جالب‌تر آنکه تحلیل‌گران داخلی دیزنی، پیش‌بینی می‌کردند که در مدت پنج سال بتوانند به این تعداد از مخاطب دست پیدا کنند. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که سرویس استریم محتوای دیزنی تا چه حد موفق بوده است. درواقع می‌توانیم دیزنی پلاس را موفق‌ترین سرویسی بنامیم که در یک سال گذشته و با هدف رقابت با نتفلیکس راه‌اندازی شده است. سایر سرویس‌های مشابه مثل اپل تی‌وی پلاس (Apple TV+)، اچ‌بی‌او مکس (HBO Max) و پیکاک (Peacock) چنین آمار شگفت‌انگیزی ندارند. درضمن به نظر می‌رسد که سرویس‌های دیگر هم توان رقابت با این غول‌های استریم را نداشته باشند. برای مثال، چندی پیش اعلام شد سرویس Quibi که فقط روی پلتفرم موبایل تمرکز دارد، اواخر سال جاری میلادی برای همیشه از دسترس خارج می‌شود؛ آن هم درحالی‌که تنها شش ماه از راه‌اندازی این سرویس می‌گذرد.

سرویس‌هایی مثل اپل تی‌وی پلاس، از همان ابتدا به‌صورت جهانی ارائه شدند، اما دیزنی پلاس در این زمینه با حوصله بیشتری رفتار کرد. این سرویس به تدریج در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن گسترش پیدا کرد و هفته آینده در آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل برزیل و آرژانتین هم در دسترس قرار می‌گیرد. در کشور هند هم که جمعیت زیادی دارد، دیزنی پلاس به‌طور مشترک با سرویس Hotstar ارائه می‌شود. در خاورمیانه و آفریقای شمالی هم دسترسی به این سرویس ازطریق برخی تلویزیون‌های پولی امکان‌پذیر است.

هر چقدر که دیزنی پلاس شرایط خوبی را تجربه می‌کند، دو سرویس دیگر تحت مالکیت دیزنی یعنی هولو و ESPN+ اوضاع مساعدی ندارند. هولو ۱۳ سال است که به استریم محتوا برای مخاطبانش می‌پردازد، اما هنوز جهانی نشده و باتوجه‌به شیوع کرونا، به‌نظر می‌رسد که گسترش این سرویس در خارج از آمریکا در آینده نزدیک عملی نشود. در یک سال گذشته هم چند بار شاهد تغییر مدیران هولو بوده‌ایم. در سوی دیگر، سرویس ESPN+ که به‌طور اختصاصی محتواهای ورزشی را پخش می‌کند، باتوجه‌به تعطیلی اکثر مسابقات در ماه‌های اخیر و کاهش درآمدهای تبلیغاتی، وضعیت چندان خوبی ندارد. تقریبا دو هفته پیش بود که حدود ۵۰۰ نفر از کارمندان این سرویس، شغل خود را از دست دادند.


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده