نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۴

دنیل کریگ: شان کانری یکی از بزرگان واقعی سینما بود

در پی درگذشت شان کانری در سن ۹۰ سالگی، دنیل کریگ به او ادای احترام کرد و کانری را یکی از بزرگان تاریخ سینما نامید.

یکی از مهم‌ترین اخبار سینما در چند روز اخیر، خبر فوت شان کانری، بازیگر ۹۰ ساله اسکاتلندی بود. دنیل کریگ، بازیگر نقش «مامور ۰۰۷»‌ در فیلم‌های James Bond در واکنش به درگذشت کانری گفت: «او یکی از بزرگان واقعی سینما بود.»

شان کانری بیشتر به خاطر بازی در نقش «جیمز باند» شناخته می‌شود، اما از او آثار بزرگ دیگری نیز به‌جای مانده است. کانری تنها اسکار عمرش را به خاطر بازی در فیلم The Untouchables گرفت و در تعدادی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما مثل The Rock و The Man Who Would Be King و همچنین Time Bandits و Indiana Jones and the Last Crusade به ایفای نقش پرداخت.

شان کانری در کنار هریسون فورد

شان کانری درکنار هریسون فورد در فیلم Indiana Jones and the Last Crusade (سال ۱۹۸۹)

اما سینماروهای دهه شصت آمریکا، کانری را بیشتر به‌عنوان همان مامور ۰۰۷ می‌شناسند. او اولین‌بار در سال ۱۹۶۲ و در فیلم Dr. No نقش این مامور مخفی خوش‌تیپ را بازی کرد و پس از آن، در ۶ فیلم دیگر از مجموعه James Bond نیز حضور داشت. در زیر می‌توانید فهرست فیلم‌های جیمز باند که در آن‌ها شان کانری نقش این شخصیت را بازی کرده است، مشاهده کنید:

  • فیلم Dr. No (سال ۱۹۶۲)
  • فیلم From Russia with Love (سال ۱۹۶۳)
  • فیلم Goldfinger (سال ۱۹۶۴)
  • فیلم Thunderball (سال ۱۹۶۵)
  • فیلم You Only Live Twice (سال ۱۹۶۷)
  • فیلم Diamonds Are Forever (سال ۱۹۷۱)
  • فیلم Never Say Never Again (سال ۱۹۸۳)

اما دنیل کریگ از سال ۲۰۰۶ بازی در نقش جیمز باند را آغاز کرد و تا به امروز هم جای خود را به فرد دیگری نداده است. کریگ هم در مجموع در پنج فیلم این سری حضور داشته که به ترتیب عبارت‌اند از: فیلم Casino Royale (سال ۲۰۰۶)، فیلم Quantum of Solace (سال ۲۰۰۸)، فیلم Skyfall (سال ۲۰۱۲) و فیلم Spectre (سال ۲۰۱۵). درضمن کریگ در فیلم بعدی جیمز باند یعنی No Time to Die که در سال ۲۰۲۱ اکران می‌شود نیز برای آخرین بار در نقش مامور ۰۰۷ ظاهر خواهد شد. اکثر طرفداران مجموعه James Bond معتقدند که بعد از کانری، کریگ بهترین بازیگر نقش این شخصیت بوده است. کریگ در بیانیه‌ای که پس از درگذشت کانری منتشر کرد، درباره این بازیگر گفت:

«جای تاسف و ناراحتی است که خبر درگشت یکی از بزرگان واقعی سینما را شنیدم. شان کانری با نقش جیمز باند و همچنین سایر نقش‌آفرینی‌های خود در یادها زنده خواهد ماند. او باعث شکل‌گیری یک دوره و یک استایل [در سینما] شد. شوخ‌طبعی و جذابیت او در آثارش واقعا مثال‌زدنی بود. کانری به خلق موج جدیدی از فیلم‌های بلاک‌باستری در سینما کمک کرد. حتی در سال‌های آینده هم شاهد تاثیرگذاری او روی بازیگران و فیلمسازان خواهیم بود. از خانواده و عزیزانش می‌خواهم که من را نیز در غم خود شریک بدانند. امیدوارم او هر کجا که هست، یک زمین گلف برایش آماده کرده باشند.»

شان کانری که در کشور باهاما در آمریکای مرکزی سکونت داشت، دیروز در خانه شخصی‌اش و درحالی‌که خوابیده بود، از دنیا رفت.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده