نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۱

مارتین اسکورسیزی از تصمیم خود برای همکاری با نتفلیکس در ساخت The Irishman دفاع می‌کند

مارتین اسکورسیزی از غیرممکن بودن تولید فیلم The Irishman بدون کمک نتفلیکس می‌گوید.

جدیدترین اثر مارتین اسکورسیزی تا دو هفته‌ی دیگر به نمایش درمی‌آید و علاقمندان فیلم The Irishman می‌توانند به تماشای فیلمی بنشینند که تحسین منتقدان را به‌دنبال داشته است. دراین‌میان یکی از حواشی پیرامون ایرلندی، به همکاری اسکورسیزی و نتفلیکس (Netflix) مربوط می‌شود؛ موضوعی که سروصدای زیادی به‌پا کرده و اسکورسیزی که پیش از این هم از همکاری با نتفلیکس دفاع کرده بود، اکنون یک‌بار دیگر به صحبت در این زمینه پرداخته است.

اسکورسیزی به‌تازگی در جریان صحبت‌های خود پیش از نمایش فیلم ایرلندی در جشنواره فیلم لندن، از همکاری خود با نتفلیکس صحبت و به این قضیه اشاره کرد که هرچند حمایت از سینمای استاندارد را امری ضروری می‌داند، ولی برای تولید ایرلندی چاره‌ای جز کمک گرفتن از نتفلیکس نداشته است:

شکی در این نیست که تماشای فیلم‌های سینمایی در سالن‌های بزرگ و همراه‌با سایر مردم اهمیت زیادی است، ولی در این بین با مشکلاتی هم طرف هستیم. ما گاهی مجبوریم فیلم‌های پرهزینه‌ای بسازیم، ولی امکانات موردنیاز را در اختیار نداریم. به‌همین دلیل وقتی شرکتی از راه می‌رسد و این امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهد، باید از موقعیت استفاده کنیم وگرنه فیلم موردنظر هرگز تولید نخواهد شد. هرچند این موضوع باعث می‌شود استریم کردن فیلم اهمیت پیدا کند و مدت کوتاهی بعد از اکران آن در سینماها شاهد پخش خانگی فیلم باشیم ولی چنین موقعیتی را نمی‌توان از دست داد، مخصوصاً در مورد پروژه‌هایی مثل فیلم ایرلندی.

نتفلیکس درحالی سال ۲۰۱۷ به‌سراغ اسکورسیزی رفت و با او برای تولید فیلم قرارداد بست که پیش از آن قرار بود شرکت‌هایی چون پارامونت تولید فیلم را برعهده داشته باشند که درنهایت به‌دلیل بودجه‌ی عظیم فیلم از تولید آن کناره‌گیری کردند که یکی از دلایل آن هم فروش پایین‌تر از سطح انتظار فیلم قبلی اسکورسیزی یعنی سکوت (Silence) بود. بعد از اعلام آمادگی نتفلیکس، بودجه‌ی مناسبی برای فیلم در نظر گرفته شد که تا ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و به موارد مختلفی اختصاص پیدا کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های مربوط‌به جوان‌سازی بازیگران (De-Aging) بوده است؛ تکنولوژی‌ای پرهزینه که این روزها اخبار زیادی از آن می‌شنویم و به فیلم‌سازها اجازه می‌دهد بازیگران خود را در قالب شخصیت‌هایی جوان وارد فیلم کنند.

فیلم The Irishman

در یکی دو سال اخیر بحث‌های زیادی در مورد نتفلیکس و نفوذ آن در هالیوود شکل گرفته است و شرکت‌ها و افراد زیادی با این قضیه مخالف هستند. طبق شنیده‌ها، بعضی شرکت‌های مالک سالن‌های سینمای زنجیره‌ای آمریکایی مثل AMC و Regal و همین‌طور شرکت‌های انگلیسی Vue و Picturehouse قصد دارند از نمایش فیلم ایرلندی در سالن‌های خود جلوگیری کنند؛ موضوعی که پیش از این هم حواشی زیادی به‌دنبال داشت و علت آن خشم سینمادارها بابت نمایش خانگی فیلم‌ها در فاصله‌ای کوتاه نسبت به اکران سینمایی آن‌ها است که باعث ضرر و زیان به سالن‌های سینما می‌شود.

از طرف دیگر جشنواره فیلم کن هم امسال برای دومین بار با نتفلیکس برای پخش فیلم‌های این شرکت به توافق نرسید. کار به جایی رسیده که حتی کارگردان مطرحی مثل استیون اسپیلبرگ هم به‌عنوان یکی از مخالفان جدی سیاست‌های نتفلیکس، به آکادمی اسکار پیشنهاد کرده است که فیلم‌های این شرکت را در مراسم خود راه ندهند و داوری نکنند.

حواشی پیرامون ایرلندی تنها به نتفلیکس ختم نمی‌شود و چند روز قبل هم مارتین اسکورسیزی با اعلام نظر خود در مورد فیلم‌های مارول و تشبیه آن‌ها به پارک‌های تفریحی، جنجال زیادی به‌پا کرد که به پاسخ‌گویی افرادی چون جیمز گان و ساموئل ال جکسون هم رسید؛ ماجرایی که به‌تازگی باز هم با صحبت‌های اخیر اسکورسیزی در جشنواره فیلم لندن ادامه پیدا کرده است.

اکران فیلم ایرلندی از تاریخ ۱ نوامبر (۱۰ آبان) در سینماهای آمریکا آغاز خواهد شد و یک هفته بعد از آن نوبت به سینماهای انگلیس می‌رسد. مدت کوتاهی پس از آن، یعنی در تاریخ ۲۷ نوامبر (۶ آذر) هم فیلم ازطریق نتفلیکس به‌دست علاقمندان می‌رسد. فیلمی با حضور بازیگران سرشناسی چون رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی که به‌جای افرادی واقعی مثل فرانک شیران (ملقب به ایرلندی)، جیمی هوفا و راسل بوفالینو ایفای نقش کرده‌اند.


منبع The Guardian
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده