نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۰

واکنش منتقدان به فیلم The Irishman - مرد ایرلندی

فیلم مرد ایرلندی (The Irishman) با بازی رابرت دنیرو و جو پشی به تازگی در جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد و توانست امتیازات خوبی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم The Irishman یا در زبان فارسی «مرد ایرلندی» یکی از جدیدترین آثار درام، بیوگرافی، تاریخی، دلهره‌آور و جنایی شبکه نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست مارتین اسکورسیزی، کارگردان فیلم Silence (سکوت)، فیلم The Wolf of Wall Street (گرگ وال استریت)، فیلم Gangs of New York (دار و دسته‌های نیویورکی)، فیلم Hugo (هوگو)، فیلم Shutter Island (جزیره شاتر)، فیلم The Departed (رفتگان)، فیلم The Aviator (هوانورد)، فیلم Bringing Out the Dead (احیای مردگان) و فیلم The Age of Innocence (عصر معصومیت)، ساخته شده است. در فیلم مرد ایرلندی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند رابرت دنیرو در نقش فرانک شیرن (مرد ایرلندی)، ال پاچینو در نقش جیمی هوفا، جو پشی در نقش راسل بوفالینو، بابی کاناواله در نقش فیلکس دیتولیو (اسکینی ریزر)، هاروی کیتل در نقش آنجلو برونو، استیفن گراهام در نقش آنتونی پروونزانو (تونی پرو)، کاترین ناردوچی در نقش کری بوفالینو، دومینیک لامباردوتزی در نقش آنتونی سالرنو (فت تونی)، آنا پاکوین در نقش پگی شیرن، سباستین مانیکالکو در نقش جو گالو (جو دیوانه) و ری رومانو در نقش بیل بوفالینو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مرد ایرلندی در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ (۵ مهر ۱۳۹۸) در جدیدترین و پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم نیویورک، به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۹۲ را از بین ۲۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آبان ۱۳۹۸) در سرتاسر ایالات متحده تنظیم شده است؛ البته اکران این اثر محدود خواهد بود و بعد از آن هم در شبکه نت فلیکس به نمایش درمی‌آید. فیلمنامه این اثر به قلم استیون زایلیان نوشته شده است. داستان این فیلم براساس کتابی به نام I Heard You Paint Houses است که به قلم چارلز برنت نوشته شده است. خود مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو، جین روزنتال، گاستون پاولوویچ، رندال امت، اما تیلینگر کاسکاف، جرالد کملز و آروین وینکلر تهیه کننده این اثر درام بوده‌اند.

از آنجا که مدتی است که از نمایش فیلم The Irishman در پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم نیویورک می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Irishman از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم مرد ایرلندی داستان حماسی جنایت‌های سازمان یافته را در دنیای پس از جنگ آمریکا حمایت می‌کند؛ آن هم از قاب چشمان یکی از سربازان کهنه کار جنگ جهانی دوم یعنی فرانک شیرن (با بازی رابرت دنیرو). او دیگر تبدیل به یک کلاه‌بردار و آدمکش شده که در طی قرن بیستم، با شخصیت‌های شرور و خلافکار بسیار زیادی همکاری کرده است. با اینکه چیزی حدود چند دهه از این ماجراها می‌گذرد، اما این فیلم قصد دارد تا به بررسی یکی از بزرگترین رازهای حل نشده‌ی تاریخ آمریکا بپردازد؛ این راز هم چیزی نیست جز ناپدید شدن رئیس افسانه‌ای به نام جیمی هوفا. این فیلم همچنین در تلاش است تا با داستان خود، ما را به ماجراجویی در درون دنیای جنایت‌های سازمان یافته ببرد و حقایق پنهان آن را نشان بدهد؛ اتفاقاتی که درون این گروه‌ها رخ می‌دهد، رقابت‌هایی که وجود دارد و همچنین ارتباط‌هایی که با دنیای سیاسی فعلی برقرار می‌شود.

The Irishman

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Irishman بیندازیم:

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۱۰۰ از ۱۰۰

مارتین اسکورسیزی با این فیلم، در بالاترین سطح بازی خود قرار گرفته است. فیلم او اصلا خسته کننده نمی‌شود و همچنین به طرز شگفت‌انگیزی یک سری اتفاقات جذابی را که در سطوح عمیق دنیای مافیایی رخ می‌دهد، بررسی می‌کند.

اریک کوهن | ایندی وایر

۱۰۰ از ۱۰۰

داستان فیلم مرد ایرلندی زنده است؛ آن هم به لطف سبک مخصوصی که اسکورسیزی در کارگردانی دارد.

برت آرنولد | کانسیکوئنس آو ساوند

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم The Irishman یک دستاورد قابل توجه و شگفت‌انگیز است که ثابت می‌کند مارتین اسکورسیزی که یکی از مهم‌ترین و بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای آمریکا محسوب می‌شود، هنوز هم حرفی برای گفتن دارد و بهترین آثار سینمایی را خلق می‌کند.

آلونسو دورالده | The Wrap

۹۵ از ۱۰۰

مرد ایرلندی، فیلمی محسوب می‌شود که پر از شخصیت‌ها، وقایع مختلف، ایده‌ها و تاریخ‌های متنوع است. همین موضوع باعث می‌شود که داستان، از دیدگاه‌های مختلفی بیان شود. اما با این اوصاف، فیلم مرد ایرلندی هنوز هم تاثیرگذار است و یادآور این می‌شود که بعد از گذشت ۳۰ سال از اکران فیلم GoodFellas (رفقای خوب)، مارتین اسکورسیزی هنوز داستان‌های جذابی از دنیای گانگستری و مافیایی برای تعریف کردن دارد؛ هنوز هم روش‌های جذاب و شگفت‌انگیزی برای تعریف کردن این داستان‌ها دارد.

The Irishman

آلیسا ویلکینسون | ووکس

۹۰ از ۱۰۰

کاملا مشخص است که این فیلم از دیدگاه یک مرد بالغ و دنیا دیده به وجود آمده است؛ فردی که یک زندگی کامل را به چشم دیده است. این فیلم کاملا زنده، کنایه آمیز و بسیار خنده‌دار است. اما درست در همین حین هم به نظر می‌رسد که یک نوع اعتراف و درخواست برای بخشش است؛ نه فقط از طرف شخصیت اصلی داستان، بلکه از طرف خود کارگردان.

مت زولر سیتز | RogerEbert.com

۸۸ از ۱۰۰

این فیلم به طور همزمان هم غم‌انگیز، هم خشونت‌باز و برخی اوقات هم خنده‌دار است.

مت سینگر | اسکرین کراش

۸۰ از ۱۰۰

فیلم مرد ایرلندی خیلی سریع جلو نمی‌رود و به پایان نمی‌رسد. اما با این حال می‌توان گفت، آن صحنه‌هایی که در نهایت پایان همه چیز را رقم می‌زنند، در میان تکان دهنده‌ترین و جذاب‌ترین صحنه‌ها در طی کل دوران کاری اسکورسیزی به حساب می‌آیند.

لازم به ذکر است که فیلم مرد ایرلندی توانسته رتبه سوم را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ به دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Irishman نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی، سرگرم کننده و بسیار جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

The Irishman


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده