// پنجشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

گزارش باکس آفیس: آیا Avengers: Endgame قادر به شکستن رکورد فروش جهانی «آواتار» خواهد بود؟

در گزارش باکس آفیس این هفته علاوه‌بر افتتاحیه‌ی The Curse of La Llorona، درباره‌ی احتمال شکسته شدن رکورد «آواتار» توسط «اونجرز: بازی پایانی» هم صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیس این هفته را با فیلم ترسناکِ ««نفرین لایورونا» (The Curse of La Llorona)، محصول برادران وارن و نیولاین شروع می‌کنیم که کارش را با کسب افتتاحیه‌ی قابل‌ِقبولِ ۲۶ و نیم میلیون دلار در جریانِ آخرهفته‌ی عید پاک شروع کرد. افتتاحیه‌ی این فیلم مقداری از افتتاحیه‌ی ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری «چراغ‌های خاموش» (Lights Out)، فیلم ترسناکِ قبلی برادران وارنر که جز مجموعه‌ی «احضار» (The Conjuring) نیست، بیشتر است. «چراغ‌های خاموش» که با ۵ میلیون دلار ساخته شده بود، به ۶۷ میلیون دلار فروش خانگی و ۱۴۹ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. از یک طرف احتمال می‌رود که «نفرین لایورونا» به خاطر نقدهای ضعیفش و اکرانِ «اونجرز: بازی پایانی» از این آخرهفته، دوامی به اندازه‌ی «چراغ‌های خاموش» نداشته باشد، ولی از طرف دیگر این فیلم از الگوی مجموعه‌ی «احضار» پیروی می‌کند که این روزها حسابی روی بورس است. «نفرین لا یورونا» ۳۱ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده که مجموعِ افتتاحیه‌ی جهانی‌اش را به ۵۶ و نیم میلیون دلار می‌رساند. با این وضعیت، اگه «نفرین لا یورونا» عملکردی شبیه به قسمت اول «آنابل» داشته باشد، به ۶۰ میلیون دلار فروش خانگی و ۱۸۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا می‌کند که اگرچه کمتر از درآمد ۲۳۷ میلیونی «آنابل» است، ولی کماکان پیروزی بزرگی برای فیلمی با ۹ میلیون دلار بودجه حساب می‌شود. دومین تازه‌اکرانِ این آخرهفته اما درام دینی «پیشرفت غیرمنتظره» (Breakthrough)، محصول فاکس است که با کسب ۱۱ و نیم میلیون دلار به‌عنوان افتتاحیه، در جایگاه سوم جدول قرار گرفت و به درآمدِ چهارشنبه تا یکشنبه‌ی ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم که میانگین امتیاز A را از تماشاگرانش دریافت کرده امیدوار است که عملکردی شبیه به «معجزه‌هایی از بهشت» (Miracles From Heaven) داشته باشد؛ آن فیلم به ۶۱ میلیون دلار از ۱۸ میلیون دلار افتتاحیه دست یافت. پس اگر «پیشرفت غیرمنتظره» هم عملکرد مشابه‌ای داشته باشد، می‌تواند به درآمدِ قابل‌قبول ۴۹ میلیون دلار از ۱۴ میلیون دلار بودجه دست پیدا کند. آخرین تازه‌اکران هفته اما مستندِ «پنگوئن‌ها» (The Penguins)، محصولِ دیزنی‌نیچر است که اکرانش را از روز چهارشنبه آغاز کرد، اما حتی با درنظرگرفتنِ استانداردهای پایینِ مستندهای طبیعتِ دیزنی هم با استقبال روبه‌رو نشد. این فیلم به ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و مجموعِ چهارشنبه تا یکشنبه‌ی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از اکران در یک هزار و ۸۱۵ سینما دست یافت تا با این وضعیت، فروشِ نهایی ۶ تا ۹ میلیون دلاری‌اش قابل‌پیش‌بینی باشد.

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول، از «هل‌بوی» (Hellboy) شروع می‌کنیم که با تجربه‌ی ۶۷ درصد افت فروش در آخرهفته‌ی دومش، به رقمِ اسفناکِ ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار دلار دست یافت، به جایگاه دهم جدول سقوط کرد و بعد از ۱۰ روزی که از نمایشش می‌گذرد، به ۱۹ میلیون و ۶۷۶ هزار دلار مجموعِ خانگی رسید. افت فروشِ ۶۷ درصدی «هل‌بوی»، آن را پشت سر «مرد پولادین»، «فنتستیک فور»، «وولورین»، «الکترا»، «بتمن علیه سوپرمن»، «جونا هکس»، «هالک»، «هل‌بوی ۲» و «استیل» در جایگاه دهم بدترین افت فروش‌های آخرهفته‌ی دوم در بین فیلم‌های ابرقهرمانی قرار می‌دهد. جایگاه دوم جدول اما به «شزم» (Shazam) تعلق دارد که دوام فوق‌العاده‌ای را دارد تجربه می‌کند. این فیلم با تجربه‌ی فقط ۲۹ درصد افت فروش، ۱۷ میلیون و ۳۴۰ هزار دلار دیگر در سومین اخرهفته‌اش فروخت و به مجموع ۱۷ روزه‌ی ۱۲۱ میلیون و ۳۴۲ هزار دلار دست یافت. افت فروش ۲۹ درصدی این فیلم بهتر از افت فروش ۲۹ و نیم درصدی «واندر وومن» تو آخرهفته‌ی سومش است. درواقع افت فروش آخرهفته‌ی سوم «شزم»، آن را در جایگاه هفتم کمترین افت فروش‌های آخرهفته‌ی سومِ فیلم‌های ابرقهرمانی در ۳۲ سال گذشته قرار می‌دهد. «شزم» در حالی برای عبور از مرز ۱۵۰ میلیون دلار فروش خانگی خیز برداشته که تا حالا ۳۲۲ میلیون دلار در دنیا فروخته است. تحلیلگران فروش نهایی ۳۹۵ میلیونی این فیلم ۹۰ میلیون دلاری را پیش‌بینی می‌کنند که با بودجه‌ی کمتر برابر با فروش «آلیتا: فرشته جنگ» (۴۰۵ میلیون دلار)، «مزیتِ فردا» (۳۷۱ میلیون دلار) و «مد مکس: جاده‌ی خشم» (۳۷۰ میلیون دلار) خواهد بود. نتیجه رقم فوق‌العاده خوبی نیست، اما تقریبا برابر با عملکرد «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (۳۷۵ میلیون دلار از ۹۰ میلیون دلار بودجه) و «راهبه» (۳۶۶ میلیون دلار از ۲۲ میلیون دلار بودجه) است. اما در جایگاه چهارم چارت به «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) برمی‌خوریم که با بهره بُردن از هیجانِ نزدیک شدن به اکرانِ «اونجرز: بازی پایانی»، با ۹ درصد رشد فروش در هفتمین آخرهفته‌ی نمایشش مواجه شد، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به جیب زد و از مرز ۴۰۰ میلیون دلار فروش آمریکای شمالی عبور کرد. افزایشِ فروشی که «کاپیتان مارول» به خاطر «اونجرز: بازی پایانی» تجربه کرده حتی بیشتر از افزایش فروش منفی ۱۴ درصدی «بلک پنتر» در همین هفته به خاطر «اونجرز: جنگ اینفینیتی» است. «بلک‌‌پنتر» در آخرهفته‌‌ی افتتاحیه‌ی «اونجرز ۳» (۲۵۸ میلیون دلار افتتاحیه)، با فقط ۴ درصد افت فروش مواجه شد. آن فیلم ۲/۳ درصدِ از درآمدِ کلی‌اش را بعد از اکرانِ «جنگ اینفینیتی» به دست آورد. اگر «کاپیتان مارول» هم عملکردِ مشابه‌ای داشته باشد، احتمالا می‌تواند به مجموعِ خانگی ۴۱۷ میلیون دلار دست پیدا کند که آن را بالاتر از «واندر وومن» (۴۱۲/۵ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (۴۱۶ میلیون دلار) قرار می‌دهد.

در رده‌ی پنجم کمدی «کوچولو» (Little)، محصولِ یونیورسال قرار دارد که ۸ میلیون و ۴۵۱ هزار دلار دیگر در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۲۹ میلیون و ۳۸۰ هزار دلار رسید. اگر اتفاقِ غیرمنتظره‌ای نیافتد، این فیلم می‌تواند تا پایان دوره‌ی اکرانش، به ۴۷ میلیون دلار فروشِ خانگی یا حدود ۲/۳۵ برابر بودجه‌ی ۲۰ میلیون دلاری‌اش دست یابد. در جایگاه ششم «دامبو» (Dumbo) قرار دارد که ۷ میلیون دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۲۴ روزه‌ی ۱۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسید. این فیلم به‌لطفِ بودجه‌ی ۱۷۰ میلیون دلاری‌اش، حتی اگر به ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دست یابد هم یک شکستِ بزرگ حساب می‌شود. حالا «علاالدین» (Aladdin) فشار سنگین‌تری را برای تبدیل شدن به یک موفقیتِ قابل‌توجه روی خودش احساس می‌کند. رده‌ی هفتم جدول متعلق به فیلم ترسناکِ «غبرستان حیوانات خانگی» (Pet Semetery)، محصول پارامونت است که ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ  ۴۹ میلیون و ۵۸۳ هزار دلار فروش خانگی و ۹۵ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. «غبرستان حیوانات خانگی» اگرچه به هیچ‌وجه به موفقیتِ غافلگیرکننده‌ای در حد و اندازه‌ی «آن» هم نزدیک نشده است، اما به‌عنوان یک فیلم ۲۱ میلیون دلار درباره‌ی بچه‌های مُرده و حیوانات مُرده وضعیتِ قابل‌قبولی دارد. دیگر فیلم ترسناکِ جدول «ما» (Us)، جدیدترین فیلم جوردن پیل است که حتی اگر نتواند به درآمد خانگی ۱۸۹ میلیون دلاری «یک مکان ساکت» (A Quiet Place) نرسد هم موفقیتِ بزرگی حساب می‌شود. این فیلمِ اورجینالِ ۲۰ میلیون دلاری ۴ میلیون و ۲۶۴ هزار دلار دیگر در پنجمین اخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ ۱۷۰ میلیون و ۴۴۵ هزار دلار فروشِ خانگی رسید. این فیلم تا دو هفته‌ی آینده‌ی از درآمدِ ۱۷۶ میلیون دلاری «برو بیرون» (Get Out) عبور خواهد کرد و تا حالا ۲۴۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است. در رده‌ی نهم انیمیشن استاپ/موشنِ «لینک گم‌شده» (The Missing Link) را داریم که ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۱۲ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار دست یافت. رقمی که نتیجه‌ی عمیقا ناامیدکننده‌ای برای استودیوی پخش‌کننده‌اش «آناپورنا» و برندِ لایکا است.

Avengers: Endgame

اما بی‌خیال این حرف‌ها، چون این هفته و هفته‌های آینده، باکس آفیس فقط به یک فیلم خلاصه می‌شود و آن هم «اونجرز: بازی پایانی» (Avengers: Endgame) است. اکران «بازی پایانی» در حالی شروع شده که تنورِ پیش‌بینی‌های تحلیلگران درباره‌ی عملکردِ احتمالی‌اش داغِ داغ است. سؤالِ اولی که می‌خواهیم به آن جواب بدهیم این است که اگر «بازی پایانی» بهترین عملکردِ واقع‌گرایانه‌ی ممکن را داشته باشد، در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش چه رکوردهایی را خواهد شکست؛ اولین رکوردش، به دست آوردن لقب پُردرآمدترین فیلم روز پنج‌شنبه خواهد بود. «اونجرز: جنگ اینفینیتی» سال گذشته به ۳۹ میلیون دلار از پیش‌نمایش‌های روز پنج‌شنبه دست یافت که آن را پشت سر «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۵۷ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۴۵ میلیون دلار) در جایگاه سوم بهترین درآمدِ پیش‌نمایش‌های پنج‌شنبه قرار می‌داد. این شاخه، یکی از آن رکوردهایی است که از «بازی پایانی» انتظار نمی‌رود که توانایی شکستنش را داشته باشد. پیش‌نمایش‌های روز پنج‌شنبه معمولا مخصوصِ طرفداران بسیار هاردکورِ مجموعه‌ها هستند و «جنگ ستارگان» جماعت برخلاف دنیای سینمایی مارول که بیشترِ موفقیتش را به عموم مردم مدیون است، طرفدارانِ هاردکورترِ بیشتری دارد که می‌خواهند هرچه سریع‌تر آن را در اولین فرصت ببینند. ولی این انتظار می‌رود که «بازی پایانی» توانایی شکستنِ رکورد ۳۹ میلیون دلاری «جنگ اینفینیتی» را داشته باشد و به پُردرآمدترین فیلم دنیای سینمایی مارول در زمینه‌ی پیش‌نمایش‌های روز پنج‌شنبه تبدیل شود. اما رکورد بعدی که «بازی پایانی» به آن چشم دوخته، درآمدِ خالصِ روز جمعه است. درآمد خالص روز جمعه به درآمدی گفته می‌شود که با درآمد پیش‌نمایشِ پنج‌شنبه جمع نمی‌شود. قبل از «جنگ اینفینیتی»، رکوردِ بهترین درآمد خالص جمعه در اختیارِ درآمد ۶۳/۲ میلیون دلاری «دنیای ژوراسیک» (منهای درآمدِ ۱۸ و نیم میلیون دلاری پیش‌نمایش‌‌اش) بود. تا اینکه سال گذشته «جنگ اینفینیتی» از راه رسید و با کسب ۶۷ میلیون دلار، «دنیای ژوراسیک» را به زیر کشید.

thank you for your service

دیگر رکوردی که «بازی پایانی» دندان‌هایش را برای آن تیز کرده است، بهترین درآمد روز افتتاحیه یا بهترین مجموعِ درآمد پیش‌نمایش و روز جمعه است. «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» با احتساب ۵۷ میلیون دلار درآمدِ پیش‌نمایش‌هایش، به رقمِ نفسگیرِ ۱۱۹ میلیون و ۱۱۹ هزار دلار فروشِ روز افتتاحیه دست پیدا کرد. در رده‌های بعدی بهترین درآمدهای روز افتتاحیه، «جنگ اینفینیتی» (۱۰۶ میلیون دلار)، «آخرین جدای» (۱۰۵ میلیون دلار)، «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» (۹۱ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (۸۴ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک» (۸۲ میلیون دلار) و «اونجرز» (۸۰ میلیون دلار) قرار دارند. تحلیلگران فکر می‌کنند که «بازی پایانی» به یکی از دو فیلم برتر این فهرست دست خواهد یافت یا در بدترین حالت یکی از سه جایگاه اولِ بهترین درآمدهای روز افتتاحیه‌ی تمام ادوار را به دست خواهد آورد. اگر «بازی پایانی» با ۱۳ درصد رشد فروش در مقایسه با درآمدِ ۱۰۶ میلیون دلاری «جنگ اینفینیتی» مواجه شود، می‌تواند با کسب ۱۲۰ میلیون دلار، جای «برمی‌خیزد» را به‌عنوان صدرنشین این جدول بگیرد. اما رکورد دیگری که «بازی پایانی» پیش روی خودش می‌بیند، بهترین درآمد روز شنبه است. از آنجایی که سه فیلم اخیر «جنگ ستارگان» در آخرهفته‌های افتتاحیه‌شان مقداری «فرونت‌لودد» بودند (یعنی بعد از درآمد بزرگ روز افتتاحیه با افت فروش شدید مواجه شدند)، بهترین درآمدهای روز شنبه متعلق به «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۸۲ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک» (۶۹/۶ میلیون دلار) و «اونجرز» (۶۹/۵ میلیون دلار) است. اکثر این فیلم‌ها که «بلک پنتر» هم جزوشان است، با ۱۳ تا ۱۵ درصد افت فروش در مقایسه با فروش روز جمعه‌شان مواجه شدند، درحالی‌که «نیرو برمی‌خیزد» و «دوران اولتران»، ۳۳ تا ۴۲ درصد افت فروش را در مقایسه با درآمد روز افتتاحیه‌شان تجربه کردند. «جنگ اینفینیتی» به‌عنوان فیلمی که با ۲۳ درصد افت فروش نسبت به درآمد جمعه‌اش مواجه شد، در موقعیتِ منحصربه‌فردی قرار می‌گیرد و نه جز گروه اول است و نه گروه دوم. پس، «بازی پایانی» به منظور به چنگ آوردن این رکورد، یا باید با اختلافِ فاحشی عملکردِ بهتری نسبت به «نیرو برمی‌خیزد» در روز جمعه داشته باشد یا باید تا آن‌جا که می‌تواند در روز جمعه به «نیرو برمی‌خیزد» نزدیک شود، اما همزمان با افت فروش کمتری در دومین روزِ افتتاحیه‌اش مواجه شود.

Avengers: Endgame

سپس نوبت به روز یکشنبه می‌رسد. بهترین درآمدهای روز یکشنبه در حال حاضر در اختیارِ «جنگ اینفینیتی» (۶۹/۲ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۶۰ میلیون و ۵۵۳ هزار دلار) و «بلک پنتر» (۶۰ میلیون دلار) است. «نیرو برمی‌خیزد» و «دوران اولتران» در حالی در روز یکشنبه‌شان با ۱۱ درصد افت فروش نسبت به روز شنبه مواجه شدند که «بلک پنتر» با فقط ۹ درصد افت فروش روبه‌رو شد. هر دو فیلم از تعطیل بودنِ روز دوشنبه‌ی هفته‌ی بعدِ اکرانشان بهره می‌بردند. اما «جنگ اینفینیتی» از چنین مزیتی بهره نمی‌برد. بااین‌حال افت فروشِ ۱۶ درصدی یکشنبه‌اش در مقایسه با درآمدِ شنبه‌اش در راستای افت فروش‌های ۱۸ درصدی «اونجرز» و «دنیای ژوراسیک» قرار می‌گیرد. رازِ موفقیت غول‌آسای «اونجرز» این بود که آن فیلم طوری سروصدا به پا کرده بود و طوری مورد تحسین قرار گرفته بود که با وجود باز بودن مدرسه‌ها، عملکردی شبیه به فیلمی در اواسط تابستان داشت. اما بالاخره آخرین و شاید مهم‌ترین رکوردی که «بازی پایانی» پیش‌روی خودش می‌بیند، بهترین افتتاحیه‌ی تاریخِ باکس آفیسِ آمریکای شمالی است. آیا «بازی پایانی» می‌تواند افتتاحیه‌ی ۲۵۸ میلیون دلاری «جنگ اینفینیتی» را پشت سر بگذارد؟ اگر چند روز دیگر جواب‌مان به این سؤال بله باشد، آن وقت «بازی پایانی» حتی می‌تواند افتتاحیه‌ی ۲۵۷ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» با احتساب نرخ تورم (۲۴۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) را هم پشت سر بگذارد. آن دسته از فیلم‌های مارول که آغازگرِ فصل تابستان بوده‌اند، تا سال ۲۰۱۵، در پایانِ اولین آخرهفته‌شان، حدودِ ۲/۵ برابر درآمد روز افتتاحیه‌شان فروخته‌اند، اما «دوران اولتران» (۲/۲۷ برابر روز افتتاحیه)، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (۲/۳۸ برابر روز افتتاحیه) در حالی «فرونت‌لودد» بودند که «نگهبانان کهکشان ۲» (۲/۶۱ برابر روز افتتاحیه)، آمارِ آن‌ها در این زمینه را به حالتِ نرمالِ قبلی‌اش بازگرداند. «جنگ اینفینیتی» هم ۲/۴۳ برابر درآمد روز جمعه‌ی ۱۰۶ میلیون دلاری‌اش کسب کرد. «بازی پایانی» برای زدنِ رکورد «جنگ اینفینیتی» اگر تمام رکوردهای مختلفی که تا حالا فهرست کردیم را با مقدار بسیار کمی اختلاف بشکند، آن‌وقت با ۵۸ میلیون درآمد پنج‌شنبه، ۱۲۶ میلیون دلار درآمد جمعه، ۸۳ میلیون دلار درآمد شنبه و ۷۰ میلیون دلار درآمد یکشنبه، به افتتاحیه‌ی ۲۷۹ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی دست خواهد یافت. بعد از رکورد بهترین افتتاحیه‌ی خانگی، نوبت به بهترین افتتاحیه‌ی جهانی می‌رسد. برخلاف «جنگ اینفینیتی» که با یک هفته فاصله در آمریکای شمالی و خارج روی پرده رفت تا افتتاحیه‌هایشان توانایی جمع شدن نداشته باشند، دیزنی این بار با اکران کردنِ «بازی پایانی» در یک هفته‌ی یکسان در آمریکای شمالی و دیگر نقاط دنیا می‌خواهد تا دوباره رکوردِ بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی جهانی را بشکند و البته یک هفته بیشتر بین فیلمش و «کاراگاه پیکاچو» و «علاالدین» فاصله بیاندازد. در حال حاضر چهارتا از فیلم‌های هالیوود که به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی دست یافته‌اند عبارت‌اند از «جنگ اینفینیتی» (۶۴۹ میلیون دلار)، «سریع و خشن ۸» (۵۴۲ میلیون دلار)، «نیرو برمی‌خیزد» (۵۲۹ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک» (۵۲۵ میلیون دلار).

چه فیلم دیگری را در آینده داریم که توانایی شکستنِ رکوردِ افتتاحیه‌ی جهانی «بازی پایانی» را خواهد داشت؟ راستش را بخواهید، جواب بیش از هر چیز دیگری به «هیچ‌‌چیز» نزدیک است

«بازی پایانی» اما برخلاف «جنگ اینفینیتی» همزمان با آمریکای شمالی در چین هم روی پرده می‌رود. «جنگ اینفینیتی» در حالی سال گذشته اکرانش در این کشور را با ۱۹۱ میلیون دلار افتتاحیه آغاز کرد که تحلیلگران افتتاحیه‌ی ۲۵۳ میلیون دلاری «بازی پایانی» را در چین پیش‌بینی می‌کنند. اگر «بازی پایانی» در خانه و دیگر نقاط دنیا عملکرد یکسانی با «جنگ اینفینیتی» داشته باشد، می‌تواند با استفاده از افتتاحیه‌اش در چین، به ۸۳۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی دست یابد. اما تمام بحث و گفتگوهای پیرامونِ افتتاحیه‌ی جهانی «اونجرز: بازی پایانی» که بی‌برو برگرد بزرگ‌تر از «جنگ اینفینیتی» خواهد بود، این سؤال را مطرح کرد که بعد از این فیلم، چه فیلم دیگری را در آینده داریم که توانایی شکستنِ رکوردِ افتتاحیه‌ی جهانی «بازی پایانی» را خواهد داشت؟ راستش را بخواهید، جواب بیش از هر چیز دیگری به «هیچ‌‌چیز» نزدیک است. آیا «بازی پایانی» آخرین فیلمی است که توانایی تهدید کردنِ رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه را خواهد داشت؟ راستش، جواب بیش از هر چیز دیگری به یک «ّبله» نزدیک است. حقیقت این است که هالیوود الان در وضعیتی قرار دارد که بزرگ‌ترین فرانچایزها در حالی مشغولِ رسیدن به جمع‌بندی‌هایشان هستند که هیچ مجموعه‌ای در اندازه و مقیاسِ آن‌ها وجود ندارد که توانایی پُر کردن جایشان را داشته باشد. در دنیایی که فرانچایزهای تازه‌وارد باید زور بزنند تا توجه‌ی سینماروها را به دست بیاورند و در دنیایی که مارول تازه بعد از ۱۰ سال زمینه‌چینی به چنین ارقامِ رکوردشکنانه‌ای دست یافته است، نمی‌توان فیلم دیگری را در آینده‌ی نزدیکِ سینما دید که توانایی به چالش کشیدنِ رکورد افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» را داشته باشد. ۳۰ سال بعد از اینکه «بتمن» با افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۴۳ میلیون دلاری‌اش، دورانِ مدرن بلاک‌باسترسازی را آغاز کرد، هم‌اکنون به نقطه‌ی متحول‌کننده‌ای رسیده‌ایم. هم‌اکنون در موقعیتی هستیم که خیلی از فرانچایزهای بزرگِ سال‌های اخیر سینما، امسال به پایانِ کارشان می‌رسند. «اونجرز» این هفته به پایان می‌رسد، «جنگ ستارگان»، حماسه‌ی اسکای‌واکر را در دسامبر امسال به نتیجه می‌رساند و بعد از آن در طول دو سال آینده با فیلم‌هایی روبه‌رو می‌شویم که در دسته‌ی «دیگر بزرگ‌تر از آنها را نخواهیم دید» قرار می‌گیرند. برادران وارنر، «واندر وومن ۱۹۸۴» را خواهد داشت، پیکسار «داستان اسباب‌بازی ۴» را خواهد داشت، استودیوی انیمیشن‌سازی دیزنی «فروزن ۲» را خواهد داشت و دپارتمان بازسازی‌های فوتورئالیستی دیزنی هم «شیر شاه» را خواهد داشت. چنین چیزی درباره‌ی نیولاین و «آن: فصل دوم» (It: Chapter Two) و شاید حتی «آنابل به خانه بازمی‌گردد» (Annabelle Comes Home) که همزمان دنباله‌ی مجموعه‌ی «آنابل» و «احضار» است نیز صدق می‌کند.

Star Wars: The Rise of Skywalker

همیشه این احتمال (با تاکید روی «احتمال») وجود دارد که «فروزن ۲» و «جنگ ستارگان ۹» بتوانند رکوردِ افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» را پشت سر بگذارند. اما در صورتی که «واندر وومن ۱۹۸۴» یک‌جورهایی بتواند سه برابر افتتاحیه‌ی ۱۰۳ و نیم میلیون دلاری «واندر وومن» بفروشد و در صورتی که دهمین فیلم «سریع و خشن» بتواند به افتتاحیه‌ای دو برابر «خشن ۷» (۱۴۷ میلیون دلار) دست پیدا کند که هیچی، در غیر این صورت فیلم‌های بسیار کمی در آینده‌ی نزدیک هستند که توانایی رسیدن به افتتاحیه‌ای نزدیک به «بازی پایانی» را خواهد داشت. قضیه از این قرار است که امثالِ «جانوران شگفت‌انگیز ۵» یا «مأموریت غیرممکن ۸» یا «جیمز باند ۲۵» نمی‌توانند بهترین افتتاحیه‌‌های قبلی‌شان را بارها و بارها بهتر کنند. در بین فیلم‌های آینده‌ی دنیای سینمایی مارول، «بلک پنتر ۲» به‌عنوان دنباله‌ی فیلمی که کارش را با ۲۴۲ میلیون دلار افتتاحیه جمعه تا دوشنبه آغاز کرد و به ۷۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی رسید، تقریبا تنها فیلمی است که شانسِ واقع‌گرایانه‌ای برای تهدید کردن «بازی پایانی» دارد. هر دوی «آکوآمن ۲» و «آواتار ۲» هم که در فصل کریسمس اکران می‌شوند، افتتاحیه‌های کوچک‌ترشان را به دوامِ طولانی‌مدتشان ترجیح می‌دهند. هرچند «جنگ ستارگان» در زمینه‌ی فیلم‌هایی که در اواسط دسامبر اکران می‌شوند، حکم یک استثنا را دارد؛ «جنگ ستارگان» تنها مجموعه‌ای است که با وجود اکران در فصل کریسمس، علاوه‌بر دوام طولانی‌مدت، افتتاحیه‌‌‌های بزرگی هم تجربه می‌کند. اما همزمان یک سری فرانچایزهای جدیدتر (مثل «ونوم» و «هالووین») هستند که احتمالا با همان فیلم اولشان حداقل در زمینه‌ی افتتاحیه به اوج رسیدند و انتظار نمی‌رود که با فیلم‌های بعدی توانایی افزایششان را داشته باشند. «ونوم ۲» قرار نیست تا دفعه‌ی بعدی کارش را با سه برابر افتتاحیه‌ی ۸۰ میلیون دلاری قسمت اول آغاز کند. در بهترین حالت، اتفاقی که برای «ونوم» می‌افتد این است که مثل «سرباز زمستان» با ۴۶ درصد رشد فروشِ افتتاحیه در مقایسه با فیلم قبلی‌اش مواجه شده و اکرانش را با ۱۱۷ میلیون دلار افتتاحیه شروع کند. درواقع تحلیلگران باور دارند که رشد فروشی بین ۴۵ درصد («سرباز زمستان») تا ۵۵ درصد («نگهبانان کهکشان ۲») احتمالا بهترین سناریویی است که می‌تواند برای قسمت‌های جدید فرانچایزهای جدیدتر بیافتد؛ حالا می‌خواهند کامیک‌بوکی باشند («واندر وومن ۱۹۸۴» و «کاپیتان مارول ۲») یا چیزهای دیگر. راستش را بخواهید «واندر وومن ۱۹۸۴» (به‌عنوان فیلمی که احتمالا رشد فروش هیولاواری را در افتتاحیه‌اش تجربه خواهد کرد) می‌تواند رشد فروشی به بزرگی «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (۸۸ درصد بهتر از «سرباز زمستان») را تجربه کند، اما حتی در این صورت هم به فقط ۱۹۵ میلیون دلار افتتاحیه یا حدود همان‌قدری که «دوران اولتران» در تابستان ۲۰۱۵ کسب کرد دست پیدا خواهد کرد.

کافی است به برخی از بزرگ‌ترین بلاک‌باسترهای دهه‌ی اخیر مثل «اونجرز»، «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲»، «خشن ۷» و «دنیای ژوراسیک» نگاه کنید و به یاد بیاورید که آن‌ها در بهترین حالت فقط توانسته‌اند به نیمی از درآمد کلی «آواتار» دست پیدا کنند

«دنیای ژوراسیک ۳» هم قرار نیست تا به‌طور جادویی افتتاحیه‌ی ۱۴۸ میلیون دلاری «پادشاهی سقوط کرده» را دو برابر کند، اما می‌تواند افتتاحیه‌ای بین «دنیای ژوراسیک ۲» و «دنیای ژوراسیک» (۲۰۸ میلیون دلار) در تابستانِ ۲۰۲۱ داشته باشد. باز هم می‌گویم که در حال حاضر بهترین گزینه‌هایی که برای شکستنِ رکورد افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» (که هرچه است، بیشتر از ۲۶۰ میلیون دلار خواهد بود)، «بلک پنتر» و «جنگ ستارگان ۹» هستند. «بلک پنتر ۲» با تجربه‌ی ۳۳ درصد رشد فروش نسبت به قسمت قبلی، می‌تواند به ۲۷۰ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کند. «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» هم با تجربه‌ی ۳۵ درصد رشد فروش نسبت به «آخرین جدای» که برابر با میزانِ رشد فروش «انتقام سیث» (۱۰۸ میلیون دلار) در مقایسه با «حمله‌ی کلون‌ها» (۸۰ میلیون دلار) است، به ۲۹۷ میلیون دلار افتتاحیه دست خواهد یافت. تازه فقط در صورتی می‌توانیم چنین افتتاحیه‌ای را برای «ظهور اسکای‌واکر» تصور کنیم که این نکته را نادیده بگیریم که «جنگ ستارگان ۹» نمی‌تواند افتتاحیه‌ای بزرگ‌تر از «نیرو برمی‌خیزد» داشته باشد و این ۲۹۷ میلیون دلار بیشتر از افتتاحیه‌ی «نیرو برمی‌خیزد» است. «فروزن ۲» شاید بتواند به یک استثنا تبدیل شود و افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» را به زیر بکشد؛ بالاخره فیلم اول به چنان سنگ‌بنای فرهنگی بادوامی تبدیل شد و دنباله‌اش از همان موقع تاکنون با شدت مورد انتظار بوده است. اما همیشه یک «اما» وجود دارد! با اینکه «فروزن ۲» خیلی خوب به نظر می‌رسد، اما اگر این فیلم بتواند به چیزی نزدیک به افتتاحیه‌ی ۱۵۸ میلیون دلاری «هانگر گیمز: آتش گرفتن» (بهترین رکورد ماه نوامبر) نزدیک شود، دیزنی سر از پا نخواهند شناخت، چه برسد به نزدیک شدن به افتتاحیه‌ی ۱۸۴ میلیون دلاری «شگفت‌انگیزان ۲» یا افتتاحیه‌ی احتمالی ۲۷۵ میلیون دلاری «بازی پایانی».

«فروزن ۲» در حالی می‌تواند تهدیدی برای دار و دسته‌ی مرد آهنی و کاپیتان آمریکا حساب شود که کارش را با سه برابر افتتاحیه‌ی ۹۳ میلیون دلاری قسمت اول آغاز کند که تقریبا غیرممکن است. پس درنهایت تنها گزینه‌هایی که در آینده‌ی نزدیک برای شکستنِ رکورد افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» داریم «بلک پنتر ۲» و «ظهور اسکای‌واکر» هستند؛ راستش «بلک پنتر ۲» را هم فقط برای آن‌هایی در نظر گرفته‌ایم که به معجزه اعتقاد دارند. چون راستش درنهایت یا «ظهور اسکای‌واکر» این کار را انجام می‌دهد یا هیچی. از آنجایی که هم‌اکنون در دورانی هستیم که مقدارِ مصرفِ سرگرمی سینمایی باتوجه‌ به بیشتر شدن سرویس‌های استریمینگ، کمتر شده و به کمتر شدن ادامه خواهد داد، فیلم‌های جدید زور و بازوی لازم برای تهدید کردنِ افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» را ندارند. البته که سر و کله‌ی فرانچایزهای جدیدی پیدا می‌شود و فاز چهارم دنیای سینمایی مارول و فراتر از آن شاملِ چیزهایی خواهد بود که هیجان برای فیلم‌های بعدی «اونجرز» را به اوجی که الان شاهدش هستیم خواهند رساند، اما واقعیت این است که در جستجوی رقیبِ افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» تنها کاری که از دستمان برمی‌آید، نگاه کردن به اعماقِ تاریک و ناشناخته‌ی آینده و گمانه‌زنی است. چون حداقل در آینده‌ی نزدیک چیزی که یارای دست به یقه شدن با افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» داشته باشد دیده نمی‌شود. «جنگ ستارگان» که بعد از «ظهور اسکای‌واکر» دیگر مثل گذشته نخواهد بود و امثالِ «آکوآمن ۲» و «واندر وومن ۱۹۸۴» هم فقط تا یک حدِ مشخصی توانایی افزایشِ افتتاحیه‌ی قسمت‌های قبلی‌شان را خواهند داشت. چه «بازی پایانی» افتتاحیه‌ای بزرگ‌تر از «جنگ اینفینیتی» داشته باشد و چه نداشته باشد، رکوردِ بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی آمریکای شمالی حالا حالاها در اختیارِ قوی‌ترین قهرمانانِ زمین خواهد بود.

Avatar

اما درحالی‌که دیگر فیلم‌ها برای گرفتنِ رکورد افتتاحیه‌ی «بازی پایانی» باید خودشان را به‌طرز ناموفقی به در و دیوار بزنند، خودِ «بازی پایانی» هم وقتی سرش را بلند می‌کند، با هیکلِ تایتان‌وارِ «آواتار» که روی او سایه انداخته است روبه‌رو می‌شود. در حال حاضر اگر یک فیلم وجود داشته باشد که توانایی شکستنِ رکورد فروش جهانی «آواتار» را داشته باشد، آن فیلم «بازی پایانی» است. همین باعث شده تا بحث و گفتگوهایی سر اینکه آیا «بازی پایانی» قادر به انجام این مأموریتِ دیوانه‌وار سخت خواهد بود یا نه شکل بگیرد. معمولا بررسی این سؤال، اگرچه با بررسی قابلیت‌های «بازی پایانی» برای انجام این کار آغاز می‌شود، اما به رسیدن به درکِ تازه‌ای درباره‌ی مفهوم دست‌کم‌گرفته‌شده‌ی بزرگی «آواتار» به انتها می‌رسد. همین الان که در حال صحبت کردن هستیم، «بازی پایانی» اکرانش را با قدرت در چین آغاز کرد. این فیلم به رقمِ نفسگیرِ ۱۰۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در اولین روز اکرانش در این کشور دست یافت که جلوتر از فیلم چینی «شکار هیولا ۲» (۹۷ میلیون دلار)، بهترین درآمد روز اول در این بازار است. همچنین این رقم تنها پشت سر درآمد ۱۱۹ میلیون دلاری روز اول «نیرو برمی‌خیزد»، در جایگاه دوم بزرگ‌ترین درآمدِ یک روزه‌ی تمام بازارهای دنیا قرار می‌گیرد. پس بله، درآمد یک روزه‌ی «بازی پایانی» در چین حتی بیشتر از درآمد یک روزه‌ی «جنگ اینفینیتی» (۱۰۶ میلیون دلار) در گیشه‌ی آمریکای شمالی است. این یعنی احتمالا شاهدِ اولین فیلم هالیوودی خواهیم بود که به ۴۰۰ میلیون دلار (اگر نه ۵۰۰ میلیون یا بیشتر) در بازار چین دست پیدا می‌کند و مجموعِ درآمد ۳۹۲ میلیون دلاری امثال «خشن ۷» و «سریع و خشن ۸» را رد خواهد کرد. درنهایت بزرگ‌ترین سوالی که «بازی پایانی» باید به آن جواب بدهد این است که آیا در آخرِ اکرانش عملکردی نزدیک‌ به «زمین سرگردان» (۶۹۹ میلیون دلار) خواهد داشت یا «جنگجوی گرگ ۲» (۸۵۴ میلیون دلار). همین که «بازی پایانی» ‌آن‌قدر بزرگ ظاهر شده که توانایی پرسیدن این سؤال را از آن داشته باشیم، باعث شده تا دوباره جسارت پیدا کرده و دوباره به جیمز کامرون توهین کرده و این سؤال را بپرسیم که شانسِ «بازی پایانی» برای گرفتنِ جای «آواتار» در صدرِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی جهانی چطور است؟ شاید بهترین جوابی که هم‌اکنون می‌توان برای این سؤال داشت، بهترین واژه‌ی مثبتی که می‌تواند از دهان‌مان خارج شود فقط یک «شاید» باشد. شاید «بازی پایانی» قادر به گرفتنِ «آواتار» خواهد بود (با تاکید بسیار روی «شاید»).

thank you for your service

حقیقت این است که «آواتار» آن‌قدر پول از سراسر دنیا در آورد (۲ میلیارد دلار فروش خارجی و ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار در جهان) که رکوردِ دست‌نیافتنی و غیرقابل‌تصوری برای دیگران به نظر می‌رسد. کافی است به برخی از بزرگ‌ترین بلاک‌باسترهای دهه‌ی اخیر مثل «اونجرز»، «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲»، «خشن ۷» و «دنیای ژوراسیک» نگاه کنید و به یاد بیاورید که آن‌ها در بهترین حالت فقط توانسته‌اند به نیمی از درآمد کلی «آواتار» دست پیدا کنند. حتی با اینکه «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به رقم خیره‌کننده و احتمالا غیرقابل‌تکرارِ ۹۳۷ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی دست یافت، اما باز در گیشه‌ی خارجی، ۷۵۰ میلیون دلار کمتر از «آواتار» فروخت. چنین چیزی درباره‌ی درآمدِ خجالت‌آورِ (!) ۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلاری «اونجرز: جنگ اینفینیتی» هم صدق می‌کند. تا وقتی که فیلم‌های جدید قادر به گرفتنِ رکورد ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری «تایتانیک» نباشند، رسیدن به «آواتار» به‌طور کلی منتفی است. با این وجود، درآمدِ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری «تایتانیک» در حال حاضر با حضور «بازی پایانی»، بیش از همیشه در خطر قرار گرفته است. تحلیلگران فکر می‌کنند که می‌توان سناریویی را تصور کرد که «بازی پایانی» بالاخره با پشت سر گذاشتنِ «تایتانیک»، تغییری در دو رتبه‌ی اول باکس آفیس جهانی ایجاد می‌کند و به دومین فیلم پُرفروش دنیا تبدیل می‌شود. اما «بازی پایانی» برای اینکه بتواند برای زدنِ رکورد «آواتار» شانس داشته باشد، باید به یکی از دو اهدافِ مشخصی که دارد برسد؛ «اونجرز ۴» یا باید افتتاحیه‌ی وحشتناک بالایی داشته باشد یا باید به‌طرز غیرمنتظره‌ای بادوام باشد. در غیر این صورت باید به رقمی کمتر از فیلمِ کامرون رضایت بدهد. «آواتار» نمایشش را در دسامبر ۲۰۰۹ با ۷۷ میلیون دلار افتتاحیه آغاز کرد که هنوز در بین بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های لایو اکشنِ اورجینال، یک رکورد حساب می‌شود. فیلم به‌لطف نقدهای قوی، تبلیغاتِ دهان به دهان بسیار مثبتش و ویژگی‌های استاندارد فصل کریسمس، رفت تا به ۷۴۹ میلیون دلار درآمد خانگی رسیده و به بزرگ‌ترین فیلم تاریخ در گیشه‌ی آمریکای شمالی تبدیل شود. «آواتار» با بهره بردن از فرمتِ سه‌بعدی پیشرفته‌اش و داستانِ ساده‌ی جهان‌شمولش که درباره‌ی تلاش مردم بومی یک سیاره برای مبارزه با حملاتِ امپرالیستی کلونی‌سازهای زمینی (بخوانید غربی) بود، موفقیتش در خانه را در خارج هم تکرار کرد. درنهایت «آواتار» با کسب ۷۶۰ میلیون دلار در خانه و ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار در دنیا به نمایشش پایان داد که تقریبا یک میلیارد دلار بیشتر از «تایتانیک» بود.

Avatar

اگرچه تحلیلگران انتظار چنین دوامِ دیوانه‌واری را از «بازی پایانی» ندارند، اما اگر این فیلم می‌خواهد رکورد «آواتار» را بزند، باید حرارتش را در دورانِ پسا-افتتاحیه‌اش حفظ کند. «اونجرز ۴» یا باید در سراسر دنیا بادوام‌تر از «جنگ اینفینیتی» ظاهر شود یا باید چنان افتتاحیه‌ی غول‌آسایی را تجربه کند که توانایی تحمل کردنِ دوامی ضعیف‌تر یا دوامی در حد «جنگ اینفینیتی» را داشته باشد. در این صورت «بازی پایانی» تازه می‌تواند شانسِ نه چندان قدرتمندی برای رسیدن به رکورد کماکان غیرقابل‌تصورِ ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلاری «آواتار» داشته باشد. «اونجرز: جنگ اینفینیتی» با درنظرگرفتن چین، به ۸۳۱ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی دست یافت و بعد ۲/۴۶ برابر افتتاحیه‌اش فروخت و به ۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار درآمد جهانی رسید؛ رقمی که هنوز آن را در بین پُرفروش‌ترین فیلم دنیا، پشت سرِ «آواتار»، «تایتانیک» و «نیرو برمی‌خیزد» قرار می‌دهد. «بازی پایانی» برای رسیدن به صدر این جدول نه‌تنها باید بیشتر از «جنگ اینفینیتی» بفروشد، بلکه باید با اختلاف حدود ۸۰۰ میلیون دلاری، بیشتر از «جنگ اینفینیتی» بفروشد که راستش را بخواهید حتی با درنظرگرفتنِ افتتاحیه‌ی غول‌آسایش هم اتفاق غیرممکنی به نظر می‌رسد. مخصوصا باتوجه‌به اینکه اگرچه زیاد محتمل نیست، اما این احتمال وجود دارد که «بازی پایانی» دوامی ضعیف‌تر از «جنگ اینفینیتی» داشته باشد. «بازی پایانی» به‌عنوان قسمت دوم فینالِ خط داستانی فعلی دنیای سینمایی مارول می‌تواند عملکردی شبیه به «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» داشته باشد؛ فیلمی که به ۳۸۱ میلیون دلار فروش خانگی از ۱۶۹ میلیون دلار افتتاحیه که در آن زمان برای خودش رکورد حساب می‌شد دست پیدا کرد تا نشان بدهد که افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه الزاما به‌معنی درآمد نهایی رکوردشکنانه نیست. برای شکستن رکورد «آواتار»، چیزی که شاید حتی از افتتاحیه مهم‌تر است، دوامِ فیلم در دورانِ پسا-افتتاحیه‌اش است. و مسئله این است که «بازی پایانی» در دورانِ پسا-افتتاحیه‌اش در مقایسه با «یادگاران مرگبار ۲» یا هر فیلم بزرگ دیگری از دنیای سینمایی مارول از زمان «مرد آهنی ۳» (۴۰۹ میلیون دلار از ۱۷۴ میلیون افتتاحیه) که به مصاف با «گتسبی بزرگ»، «استار ترک: به درون تاریکی» و «سریع و خشن ۶» رفت، با رقبای بسیار سرسخت‌تری در اولین ماه اکرانش روبه‌رو خواهد شد.

thank you for your service

«اونجرز ۴» در حالی در بیست و ششم آوریل روی پرده می‌رود که در تعقیبش «کاراگاه پیکاچو» (۱۰ می)، «جان ویک ۳» (۱۷ می)، «علاالدین» (۲۴ می)، «گودزیلا: پادشاه هیولاها» (۳۱ می)، «دارک فینیکس» و «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (۷ ژوئن)، «مردان سیاه‌پوش بین‌المللی» (۱۴ ژوئن) و «داستان اسباب‌بازی ۴» (۲۱ ژوئن) خواهند بود. نتیجه‌ حکم یک بتل‌رویالِ تمام‌عیار را خواهد داشت. از همین رو تحلیلگران باور دارند که اگر «بازی پایانی» بتواند ضریب «جنگ اینفینیتی» (۲/۴۶ برابر افتتاحیه) را تکرار کند باید کلاه‌مان را بالا بیاندازیم، چه برسد به بهتر ظاهر شدن در مقایسه با آن. پس اگر تصور کنیم که «بازی پایانی» ضریب فروشی برابر با کمتر از «جنگ اینفینیتی» خواهد داشت، این فیلم برای به حقیقت تبدیل کردن رویای شکستن رکورد «آواتار»، باید چه جور افتتاحیه‌ای داشته باشد؟ آن عدد جادویی که «بازی پایانی» برای گرفتن «آواتار» به آن نیاز دارد چیزی نیست جز یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلارِ افتتاحیه‌ی جهانی ناقابل. اگر «بازی پایانی» کارش را با یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی (یا بیشتر از درآمد جهانی یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلاری «کاپیتان مارول») شروع کند و بعد ۲/۴۶ برابر افتتاحیه‌اش بفروشد، می‌تواند به ۲ میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلار فروش جهانی یا بیشتر از درآمد ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلاری «آواتار» برسد. خلاصه «بازی پایانی» برای عبور از «آواتار» باید یکی از این دو را انجام بدهد: یا باید افتتاحیه‌ای ۳۶ درصد بهتر از «جنگ اینفینیتی» را تجربه کند یا باید کارش را با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار شروع کند و دوامِ قوی‌تر و طولانی‌مدت‌تری داشته باشد. راستش «آواتار» که هیچی، «بازی پایانی» برای عبور از رکورد «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار) هم به افتتاحیه‌‌ای فراتر از ۸۸۷ میلیون دلار و ضریبِ فروشِ مشابه‌ای نیاز دارد. پس آیا «اونجرز: بازی پایانی» در مسیر تبدیل شدن به دومین فیلم پُرفروش تاریخ قرار دارد؟ شاید، اما برای انجام این مأموریت، علاوه‌بر افتتاحیه‌ی هیولاوارش، به دوام قدرتمندی هم نیاز دارد. در حال حاضر افتتاحیه‌ی جهانی ۹۵۰ میلیون دلاری «بازی پایانی» پیش‌بینی شده (که تازه در محدوده‌ی خوش‌بینانه قرار می‌گیرد) که با ضریب فروشِ ۲/۴۶، به معنی «فقط» ۲ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار یا ۵۰۰ میلیون دلار کمتر از «آواتار» خواهد بود. تازه این در حالی است که ضریب فروش فیلم را ۲/۴۶ حساب کنیم. «بازی پایانی» با افتتاحیه‌ای ۹۰۰ میلیون دلاری و ضریب فروشی شبیه به «سریع و خشن ۸» (۲/۳۳ برابر افتتاحیه) حتی قادر به عبور از مرز ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار هم نخواهد بود. هیچکدام از اینها اما به این معنی نیست که «بازی پایانی» برای موفقیت نیازی به شکستن رکورد «آواتار» خواهد داشت، بلکه فقط نشان می‌دهد که حتی گردهمایی بزرگ‌ترین ابرقهرمانان مارول به‌علاوه‌ی دار و دسته‌ی تانوس هم حریفِ جیمز کامرون نمی‌شوند!

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱

The Curse of La Llorona

۲۶ میلیون دلار۲۶ میلیون دلار
۲Shazam۱۷/۳ میلیون دلار۱۲۱/۳ میلیون دلار
۳

Breakthrough

۱۱/۱ میلیون دلار۱۴/۶ میلیون دلار
۴

Captain Marvel

۹/۱ میلیون دلار۴۰۰ میلیون دلار
۵Little۸/۴ میلیون دلار۲۹/۳ میلیون دلار
۶Dumbo۶/۸ میلیون دلار۱۰۱/۲ میلیون دلار
۷Pet Sematary۴/۸ میلیون دلار۴۹/۵  میلیون دلار
۸

Missing Link

۴/۳ میلیون دلار۱۲/۹ میلیون دلار
۹

Us

۴/۲ میلیون دلار۱۷۰/۴ میلیون دلار
۱۰Hellboy۳/۸ میلیون دلار۱۹/۶ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده