موفق ترین فیلم های سال 2018 در باکس آفیس

موفق ترین فیلم های سال 2018 در باکس آفیس

رکوردشکن‌ترین، شگفت‌انگیزترین و ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های پُرفروش سال ۲۰۱۸ چه فیلم‌هایی بودند؟ همراه زومجی و جمع‌بندی بهترین فیلم‌های باکس آفیس ۲۰۱۸ باشید.

سال گذشته، بیزینسِ فیلمسازی، خسته و از نفس افتاده به نظر می‌رسید. در واقع پایانِ سال ۲۰۱۷ مصادف بود با افت درآمد گیشه‌ی آمریکای شمالی با وجود افزایش قیمتِ بلیت‌ها. مجموع درآمد ۲۰۱۷، حدود ۱۱ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار بود که ۲/۷ درصد کمتر از درآمد ۱۱ میلیاردی و ۳۷۷ میلیون دلاری سال ۲۰۱۶ بود. دلیلش هرچه باشد (نت‌فلیکس، فیلم‌های بد یا غیرجالب یا افزایش قیمت بلیت‌ها)، یک چیز روشن بود: صنعت فیلمسازی رو به سقوط است. اما ناگهان سال ۲۰۱۸ در لحظه‌ی آخر با حرکتِ «سوپرهیرو لندینگ»‌گونه‌ای وارد میدان شد و باکس آفیس را نجات داد و به این ترتیب سال ۲۰۱۸ تبدیل به سالی شد که فیلم‌ها دست به رکوردشکنی‌های متدوام زدند، پیش‌بینی‌ها را در هم شکستند و انتظارات مرسوم مردم و تحلیلگران از اینکه چه فیلم‌هایی موفق هستند را به چالش کشیدند. بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بلیت در سال ۲۰۱۸ فروخته شد که نه تنها ۶/۸ درصد بهتر از ۲۰۱۷ است، بلکه بهترین آماری است که گیشه‌ی آمریکای شمالی تا حالا به خودش دیده است. تعداد بلیت‌های فروخته شده هم افزایش پیدا کرده است: بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بلیت فروخته شده بود که به معنی ۴/۸ درصد رشد فروش نسبت به سال ۲۰۱۷ است. ۸۱۴ عدد فیلم در جریان ۲۰۱۸ اکران شدند که نه تنها پُربارترین سالِ باکس آفیس خانگی را رقم می‌زند، که اختلافِ قابل‌توجه‌ای نسبت به رکورددار قبلی یعنی سال ۲۰۱۷ با ۷۴۰ عدد فیلم است. «بلک پنتر»، پرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی خانگی به سومین فیلم تاریخ تبدیل شد که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است؛ دوتای دیگر «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» و «آواتار» هستند. همچنین چهار ماه فوریه، آوریل، ژوئن و اکتبر، رکورد بهترین درآمدهای تاریخ باکس آفیس را شکستند.

thank you for your service

دنیای سینمایی مارول با اکران «بلک پنتر»، به اولین مجموعه‌ای تبدیل شد که مجموعا ۱۴ میلیارد دلار فروخته است و به اولین مجموعه‌‌ای تبدیل شد که پنچ فیلم یک میلیاردی عرضه کرده است («بلک‌پنتر»، «اونجرز»، «مرد آهنی ۳»، «اونجرز: دوران اولتران» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»). دو ماه بعد، دنیای سینمایی مارول به اولین مجموعه با مجموع ۱۵ میلیون دلار درآمد و بعد با اکران «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، به مجموع ۱۶ میلیارد دلار درآمد کلی رسید، تعداد یک میلیاردی‌هایش را شش‌تا کرد و همچنین به اولین مجموعه با دو فیلم یک میلیاردی در یک سال تبدیل شد. دو ماه بعد از آن، دنیای سینمایی مارول با اکران «انت‌من و وسپ»، به مجموع ۱۷ میلیارد دلار فروش کلی دست پیدا کرد. در آن سوی دنیا، چین با کسب ۱۰ میلیارد و ۱۴۰ ین (یا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) در ماه فوریه، رکورد بهترین درآمد یک ماهه‌ی دنیا را به چنگ آورد. رکورد قبلی بهترین درآمد ماهیانه متعلق به جولای ۲۰۱۱ در آمریکای شمالی با یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار است و بهترین ماه قبلی در بازار چین هم متعلق به آگوست ۲۰۱۷ با یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار درآمد است. پُردرآمد‌ترین فیلم‌های چین در جریان فوریه ۲۰۱۸، فیلم های چینی «ماموریت دریای سرخ»، «شکار هیولا ۲» و «کاراگاه محله چینی‌ها ۲» در کنار فیلم هندی «سوپراستار پنهان» بودند. فوریه سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی به یک میلیارد دلار بلیت فروخته شده دست پیدا کرد که اکثرا از صدقه سری موفقیتِ «بلک پنتر» بود که به معنی ۴۳ درصد رشد فروش نسبت به درآمد ۴۲۸/۸ میلیون دلاری فوریه ۲۰۱۷ بود. برای پیدا کردنِ رکورددار فوریه قبلی باید به فوریه سال ۲۰۱۲ با ۸۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بلیتِ فروخته شده برگردیم.

دنیای سینمایی مارول با اکران «انت‌من و وسپ»، به مجموع ۱۷ میلیارد دلار فروش کلی دست پیدا کرد

در چین، مجموع درآمد آخرهفته‌ی افتتاحیه‌ی «شکار هیولا ۲» (۱۹۰ میلیون دلار)، «کاراگاه محله چینی‌ها ۲» (۱۵۴ میلیون دلار)، «پادشاه میمون ۳» (۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، «ماموریت دریای سرخ» (۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) و «خرس‌های بونی ۵» (۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) به مجموع رکوردشکنانه‌ی ۵۰۶ میلیون دلار منجر شد که بیش از دو برابر مجموع ۲۰۵ میلیون دلاری سال ۲۰۱۷ و مجموع ۲۲۴ میلیون دلاری سال ۲۰۱۶ در جریان همان دوره‌ی زمانی است. رکورددار قبلی بهترین مجموع افتتاحیه در جریان آخرهفته‌ی هجده تا بیستم دسامبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاد؛ زمانی مجموع فروش چند فیلم به رهبری «نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۸ میلیون دلار)، به ۳۰۶ میلیون دلار رسید. در جریان همان آخرهفته، چین رکورد بهترین افتتاحیه‌ی سینماهای آیمکس را هم با کسب مجموع ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از سه فیلم به نام خودش ثبت کرد. در جریان یک چهارم ابتدایی سال ۲۰۱۸، چین با کسب ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار در مقایسه با آمریکای شمالی (۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار) در جریان همان دوره زمانی، برای اولین بار به بزرگ‌ترین بازار سینماروهای دنیا تبدیل شد. در زمینه‌ی رکوردشکنی‌های استودیوها، والت دیزنی به سریع‌ترین استودیویی تبدیل شد که موفق به رسیدن به یک میلیارد دلار فروش خانگی شده است. دیزنی در جریان ۱۱۷ روز به این رقم دست پیدا کرد و رکورد قبلی خودش با ۱۲۸ روز را شکست. پیکسار هم با «شگفت‌انگیزان ۲» به اولین استودیوی انیمیشن‌سازی تبدیل شد که سه فیلمِ انیمیشنش («داستان اسباب‌بازی ۳» و «در جستجوی دوری»)، از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی عبور کرده‌اند.

پردرآمدترین فیلم‌های آمریکای شمالی سال ۲۰۱۸

ردیفنام فیلمدرآمد آمریکای شمالیامتیاز متاکریتیک
۱Black Panther۷۰۰ میلیون دلار۸۸
۲Avengers: Infinity War۶۷۸/۵ میلیون دلار۶۸
۳Incredibles 2۶۰۸/۵ میلیون دلار۸۰
۴Jurassic World: Fallen Kingdom۴۱۷/۷ میلیون دلار۵۱
۵Deadpool 2۳۱۸/۴ میلیون دلار۶۶
۶Aquaman۲۹۶/۵ میلیون دلار۵۵
۷Dr. Seuss' The Grinch ۲۷۰ میلیون دلار۵۱
۸Mission: Impossible - Fallout۲۲۰/۱ میلیون دلار۸۶
۹Ant-Man and the Wasp۲۱۶/۶ میلیون دلار۷۰
۱۰Solo: A Star Wars Story۲۱۳/۷ میلیون دلار۶۲
۱۱Venom۲۱۳/۴ میلیون دلار۳۵
۱۲A Star is Born۲۰۴/۲ میلیون دلار۸۸
۱۳Bohemian Rhapsody۲۰۰/۳ میلیون دلار۴۸
۱۴Ralph Breaks the Internet۱۹۱/۴ میلیون دلار۷۱
۱۵A Quiet Place۱۸۸ میلیون دلار۸۲
۱۶Crazy Rich Asians۱۷۴/۵ میلیون دلار۷۴
۱۷Hotel Transylvania 3: Summer Vacation۱۶۷/۵ میلیون دلار۵۴
۱۸Halloween۱۵۹/۳ میلیون دلار۶۷
۱۹Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald۱۵۸/۶ میلیون دلار۵۲
۲۰Mary Poppins Returns۱۵۴/۷ میلیون دلار۶۶

با نگاهی به این جدول با چند حقیقتِ جالب و البته واضح روبه‌رو می‌شویم. اول اینکه همان‌طور که می‌شد با چشم بسته حدس زد، فیلم‌های کامیک‌بوکی که براساس آی‌پی‌های مارول یا دی‌سی بوده‌اند، با تصاحبِ شش‌تا از ۲۰ فیلم برتر، سهم اصلی باکس آفیس را در اختیار دارند؛ فیلم‌هایی که شامل «بلک پنتر»، «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، «ددپول ۲»، «انت‌من و وسپ»، «ونوم» و «آکوآمن» می‌شوند. اما اگر میدان دیدمان را بازتر کنیم، متوجه می‌شویم که بیش از اینکه فیلم‌های کامیک‌بوکی پادشاهی باکس آفیس را در دست داشته باشند، در واقع فیلم‌هایی که براساس آی‌پی‌های قدیمی هستند، اکثرِ بزرگ‌ترین فیلم‌های سال را شامل می‌شوند. در واقع تنها فیلمی که در بین ۲۰ فیلم پرفروشِ ۲۰۱۸ کاملا براساس یک ایده‌ی اورجینال است، «یک مکان ساکت» (A Quiet Place) است و بس. تمام فیلم‌های دیگر یا براساس کامیک‌بوک یا مثل «آسیایی‌های خیلی مایه‌دار» (Crazy Rich Asians) و «مِگ»‌ (The Meg) براساس کتاب هستند، یا مثل «گرینچ» (Grinch)، «هالووین» و «ستاره‌ای متولد می‌شود» (A Star is Born) بازسازی یک فیلم دیگر هستند یا مثل «شگفت‌انگیزان ۲»، «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده»، «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت»، «سولو»، «رالف اینترنت را خراب می‌کند»، «هتل ترانسلوانیا»، «هالووین»، «مری پاپینز بازمی‌گردد» و «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» حکم دنباله یا اسپین‌آف یک فیلم موفقِ دیگر را دارند. تنها جداافتاده‌ی گروه «بوهمین رپسدی» است که اگرچه هیچ زندگینامه‌ای براساس یک شخصِ محبوب و معروف «اورجینال» نیست، اما بالاخره این فیلم هم از قبل در قالب طرفداران فردی مرکوری و کویین، طرفداران زیادی داشته است. در دورانی که بازسازی‌ها و ریبوت‌ها و دنباله‌ها حرف اول و آخر را می‌زنند، روبه‌رو شدن با چنین الگویی در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قابل‌پیش‌بینی است.

بیش از اینکه فیلم‌های کامیک‌بوکی پادشاهی باکس آفیس را در دست داشته باشند، در واقع فیلم‌هایی که براساس آی‌پی‌های قدیمی هستند، اکثرِ بزرگ‌ترین فیلم‌های سال را شامل می‌شوند

در مقایسه کافی است به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۱۹۹۹ نگاهی بیاندازیم تا متوجه‌ی تحولی که در استودیوهای هالیوودی به سوی هرچه محافظه‌کارتر شدن اتفاق افتاده است شویم. اگرچه در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های ۱۹۹۱، فیلم‌هایی مثل «جنگ ستارگان: تهدید شبح» (۴۳۱ میلیون)، «داستان اسباب‌بازی ۲» (۲۴۵/۸ میلیون)، «آستین پاورز: جاسوسی که مرا دستگیر کرد» (۲۰۶ میلیون)، «دنیا کافی نیست» (۱۲۶/۹ میلیون)، «دنیای وحشی وحشی» (۱۱۳/۸) و انیمیشن «تارزان» (۱۷۱ میلیون) به عنوان فیلم‌هایی براساسِ آی‌پی‌های قدیمی دیده می‌شود، اما در آن واحد فیلم‌های اورجینال متعددی مثل «حس ششم»‌ (۲۹۳/۵ میلیون)، «ماتریکس» (۱۷۱/۴ میلیون)، «بابا بزرگه» (۱۶۳/۴ میلیون)، «مومیایی» (۱۵۵/۳ میلیون)، «عروس فراری» (۱۵۲/۲ میلیون)، «پروژه جادوگر بلر» (۱۴۰/۵ میلیون)، «استوارت کوچولو» (۱۴۰ میلیون)، «زیبایی آمریکایی»‌ (۱۳۰ میلیون)، «ناتینگ هیل» (۱۱۶ میلیون)، «مخاطره مضاعف» (۱۱۶/۷ میلیون) و غیره هم وجود دارند. چیزی که از این مقایسه متوجه می‌شویم این است استودیوهای وحشت‌زده از ریسک کردن شاید در سال ۲۰۱۸ بهتر از همیشه راز کشیدن مردم به سینماها را کشف کرده‌اند: به مردم قولِ همان چیزی که قبلا دوست داشته بودند را بدهید! در مقایسه با سال ۱۹۹۹ که چه عرض کنم، سال ۲۰۱۸ در زمینه‌ی تعداد پرفروش‌ترین فیلم‌های اورجینال در مقایسه با ۲۰۱۷ هم شکست می‌خورد؛ تنها نماینده‌ اورجینال ۲۰۱۸ در حالی «یک مکان ساکت» است که ۲۰۱۷ «کوکو»، «دانکرک»، «برو بیرون»، «بزرگ‌ترین شومن» و «بچه رییس» را در بین ۲۰ فیلم پرفروشش دارد. همزمان سال ۲۰۱۸ در حالی در بین رتبه‌های بیست و یکم تا بیست و پنجمش هیچ فیلم اورجینالی ندارد (البته اگر «ردی پلیر وان» که براساس تمام آی‌پی‌های شناخته‌شده‌ی فرهنگ عامه است اورجینال حساب نکنیم) که سال ۲۰۱۷، «اعجوبه» (Wonder) و «گسست» (Split) را دارد. البته که تکیه کردنِ به بازسازی‌ها و ریبوت‌ها و دنباله‌ها لزوما فرمول موفقی نیست و آنهایی که به جمع پرفروش‌ترین‌ها راه پیدا کرده‌اند معمولا فاکتورهای لازمشان را رعایت کرده‌اند. همچنین در حالی فیلم‌هایی مثل «بلک پنتر»، «آسیایی‌های مایه‌دار» در نوع خودشان اتفاق تازه‌ای هستند که «رالف اینترنت را خراب می‌کند»، «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» هم توسط منتقدان مورد ستایش قرار گرفتند. آنها نشان می‌دهند که بازسازی‌ها و دنباله‌سازی‌ها تا وقتی که خلاقانه باشند بد نیستند، ولی از این حقیقت هم نمی‌توان گذشت که ریسک‌پذیری در هالیوود این روزها در پایین‌ترین درجه‌اش قرار دارد.

پردرآمدترین فیلم‌های گیشه دنیا سال ۲۰۱۸

mission impossible fallout

۱۵-مِگ

The Meg

مقالات مرتبط

اکشن کوسه‌محور «مگ» به یکی از غافلگیرکننده‌ترین فیلم‌های تابستانِ ۲۰۱۸ تبدیل شد. تحلیلگران در حالی انتظار داشتند که «مگ» هم به یکی دیگر از فیلم‌های هم‌ردیفش که در آمریکای شمالی با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند تبدیل شود که عملکردِ غیرمنتظره‌اش در آمریکای شمالی در کنارِ موفقیتِ تقریبا از قبل تضمین‌شده‌اش در کشورهای خارجی، به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال منجر شد. و باعث شد تا جیسون استاتهام به برنده‌ی نبردش با دواین جانسون با «آسمان‌خراش» (Skyscraper) تبدیل شود. این فیلم که به دست به یقه شدنِ استاتهام با یک کوسه‌ی ماقبل‌تاریخی می‌پردازد، اکرانش را با کسب ۴۴ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه خیلی بهتر از انتظارات شروع کرد. از آنجایی که تحلیلگران افتتاحیه‌ی حدودا ۲۰ میلیون دلاری این فیلم را پیش‌بینی کرده بودند، این رقم موفقیت بزرگی برای برادران وارنر حساب می‌شد. اگرچه ضریب فروش آخرهفته‌ی این فیلم با ۲/۶۹ در مقایسه با «کونگ: جزیره‌ی اسکال» (Kong: Skull Island) و «سن آندریس» (San Andreas) با ضریب ۳ به زور و زحمت «خوب» محسوب می‌شد، ولی کماکان این رقم به معنی عملکرد خانگی قوی فیلمی بود که اکثر تحلیلگران انتظار داشتند که پول اصلی‌اش را از کشورهای خارجی به دست خواهد آورد. تازه اینکه «مگ» نقدهای نه چندان فوق‌العاده‌ای هم دریافت کرد، عملکردش را قابل‌توجه‌تر از چیزی که هست می‌کرد. اتفاقی که برای «مگ» افتاد، خیلی یادآور «سن آندریس» از سه سال پیش بود که نه تنها در قالب دواین جانسون از یک ستاره‌ی کچل و هیکلی بهره می‌برد، بلکه در قالب زمین‌لرزه‌های غول‌آسایش هم شامل یک تهدید طبیعی فانتزی می‌شد. آن فیلم هم اکرانش را بهتر از پیش‌بینی‌های کارشناسان آغاز کرد.

thank you for your service

دلایل متعددی برای افتتاحیه‌ی قوی «مگ» وجود دارد. در اینکه فیلم‌های کوسه‌محور پرطرفدار هستند شکی نیست، اما نه تنها این یکی از ترکیب یک ستاره و کانسپت داستانی هیجان‌انگیز بهره می‌برد، بلکه نمی‌توان محبوبیت نسبی رُمان منبع اقتباس این فیلم را که چندین دنباله دارد هم نادیده گرفت. جیسون استاتهام بدون شک برای خودش نام جذابی در صنعت سینما است. او چه به عنوان ستاره‌ی اصلی فیلم‌هایش و چه به عنوان بازیگر مکمل در فیلم‌هایی مثل «جاسوس» (Spy) یا «خشن ۷» (Furious) قادر به کشیدن مردم به سینماها است. با اینکه «مگ» یک فیلم چند بازیگری است، اما همچنان اول و آخر فیلمِ استاتهام حساب می‌شود و این‌طور نیست که روبی رُز یا کلیف کرتیس قدرت ستاره‌ای داشته باشند. قابل‌ذکر است که «سن آندریس» هم اولین موفقیت تجاری دواین جانسون با فیلمی بود که تنها ستاره‌اش خودش بود. موفقیت این دو فیلم نشان می‌دهد شاید مخاطبان امروز ترجیح می‌دهند تا قهرمانان اکشنشان را در حال دست و پنجه نرم کردن با فاجعه‌های طبیعی یا هیولاهای مقابل‌تاریخی در مقایسه با آدم‌بد‌های کلاسیک ببینند. هرچه هست «مگ» یک موفقیت بزرگ برای استاتهامی به حساب می‌آید که بزرگ‌ترین اکشنِ قبلی‌اش به عنوان تنها ستاره‌‌اش «مکانیک: رستاخیز» (Mechanic: Reserection) بود که به ۱۰۹ میلیون دلار فروش جهانی از ۴۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. اگرچه این ارقام به اندازه‌ی افتتاحیه‌ی ۸۵ میلیون دلاری «تحت محاصره» (Under Siege) که با حساب نرخ تورم ۱۴۷ میلیون دلار است نمی‌رسند، اما احتمالا این بهترین افتتاحیه‌ای است که او می‌تواند در فضای بازار حال حاضر به دست بیاورد. «مگ» در نهایت به ۱۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش خانگی، ۳۸۴ میلیون دلار فروش خارجی (۱۵۳ میلیون دلارش متعلق به چین است) و در مجموع ۵۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروش جهانی دست پیدا کرد.

دستاورد اصلی «مگ» این است که این فیلم در حالی با وجود بودجه‌ی ۱۳۰ میلیون دلاری‌اش به موفقیتِ قابل‌قبولی بدل می‌شود که شاید اولین محصولِ لایو اکشنِ پرخرجِ هالیوود و چین است که در هر دو کشور مورد استقبال قرار گرفته است. «مگ» به هیچ‌وجه اولین فیلم هالیوودی که در چین و آمریکای شمالی موفق بوده است نیست. اما در بین فیلم‌هایی با پروداکشن چینی و ناشر بزرگ هالیوودی در موقعیت نادری قرار می‌گیرد. بله، «سه ایکس: بازگشت زندر کیج» برای موفقیت در بازار چین طراحی شده بود. اما اکشنِ وین دیزل که با ۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، با کله در آمریکای شمالی سقوط کرد. این فیلم اکثر درآمد ۳۴۶ میلیون دلاری‌اش را خارج از آمریکا به دست آورد. از سوی دیگر «وارکرفت» (Warcraft) را داشتیم که انتظار می‌رفت در چین به موفقیت غول‌پیکری دست پیدا کند و برای یک هفته همین اتفاق هم افتاد. فیلم در ۴۸ ساعت اول ۹۰ میلیون دلار در این کشور فروخت و در نهایت به فقط ۲۲۳ میلیون دلار فروش نهایی در چین دست پیدا کرد. اما به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی دست پیدا کرد. این به‌علاوه‌ی بودجه‌ی ۱۶۵ میلیون دلاری‌اش باعث شد تا درآمد جهانی ۴۳۳ میلیون دلاری‌اش به شکست تبدیل شود. لجندری دوباره در سال ۲۰۱۶ با اکشن فانتزی «دیوار بزرگ (The Great Wall) چیزی که با «وارکرفت» شکست خورده بود را تکرار کرد. «دیوار بزرگ» به رقم قابل‌قبول ۱۷۰ میلیون دلار در چین دست پیدا کرد. اما با کسب فقط ۴۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی سقوط کرد. عملکرد خوب یک فیلم در چین تا وقتی که آن فیلم ۱۵۰ میلیون دلار خرج برداشته باشد و فقط در حد انتظارات در چین ظاهر شده باشد خوب نیست. «دیوار بزرگ» در حالی هر دو بازارِ آمریکا و چین را هدف قرار داده بود که هیچکدام از مخاطبان این دو بازار را راضی نکرد. چنین چیزی درباره‌ی «حاشیه‌ی اقیانوس آرام: طغیان» (Pacific Rim: Uprising) هم صدق می‌کند که به ۱۰۰ میلیون دلار فروش در چین دست پیدا کرد، اما تقریبا در تمام نقاط دیگر از جمله ۵۹ میلیون دلاری که در آمریکای شمالی فروخت شکست خورد. حقیقت نهایی این است که «مگ» به اولین محصولِ مشترکِ پرخرج هالیوود و چین تبدیل شد که در هر دو بازار مورد استقبالِ موفقیت‌آمیزی قرار گرفته است و این اتفاق در حالی است که این فیلم برخلافِ دیگر بلاک‌باسترهایی که سعی می‌کنند تا به‌طرز تابلویی از طریقِ کاراکتری چینی که فیلم را به عنوان تبهکار آغاز می‌کند و ناگهان وسط داستان قهرمان از آب در می‌آید، به مزاقِ چینی‌ها خوش بیاید، شامل چنین المان‌هایی نمی‌شود.

mission impossible fallout

۱۴-کاراگاه محله چینی‌ها ۲ و ۱۳-عملیاتِ دریای سرخ

 Detective Chinatown 2 and Operation Red Sea

برای اینکه متوجه شوید چرا از گیشه‌ی چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار سینماروهای دنیا یاد می‌کنند کافی است به عملکرد «کاراگاه محله چینی‌ها ۲» و «عملیات دریای سرخ» نگاه کنید. «کاراگاه محله چینی‌ها ۲»، ۵۴۴ میلیون دلار در دنیا فروخته است که فقط یک میلیون و ۹۸۳ هزار دلارش متعلق به بازار آمریکای شمالی است. «عملیات دریای سرخ» هم ۵۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سرتاسر دنیا فروخته است که فقط یک میلیون و ۵۴۰ هزار دلارش متعلق به آمریکای شمالی است. بازارِ‌ چین این قدرت را دارد تا فیلم‌هایش را بدون کمک گرفتن از هیچ بازار خارجی، به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا اضافه کند. درآمد «کاراگاه محله چینی‌ها ۲»، آن را یک پله بالاتر از «از گور برخاسته» (۵۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) و یک پله پایین‌تر از «تک‌تیرانداز آمریکایی» (۵۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) در جایگاه دوازدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه (درجه R) گیشه‌ی جهانی قرار می‌دهد که صدرنشینشانش «ددپول» (۸۰۱ میلیون دلار)، «ماتریکس بارگزاری مجدد» (۷۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و «ددپول ۲» (۷۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) هستند. درآمد ۵۷۹ میلیون دلاری «عملیات سرخ» هم آن را در جدول «پرفروش‌ترین فیلم‌ها در یک بازار»، در جایگاه یازدهم قرار می‌دهد؛ صدرنشین این جدول «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» با کسب ۹۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش در آمریکای شمالی است. همچنین «عملیات دریای سرخ» و «کاراگاه محله چینی‌ها ۲» به ترتیب در جایگاه دوم و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ بازار چین قرار دارند؛ در رده‌ی اول این جدول فیلم «جنگجوی گرگ ۲» (The Wolf Warrior 2)، محصول ۲۰۱۷ با ۸۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش که فقط ۲ میلیون و ۷۰۰ میلیون دلارش متعلق به آمریکای شمالی است قرار دارد.

mission impossible fallout

۱۲-ردی پلیر وان

Ready Player One

مقالات مرتبط

«ردی پلیر وان» جدیدترین ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ در موقعیت نه چندان مطمئنی قرار داشت. اگرچه کسی مثل اسپیلبرگ پشت فرمان این فیلم نشسته بود که با بلاک‌باسترهای تاریخ‌سازش شناخته می‌شود و اگرچه این فیلم اقتباسی از روی یکی از پرطرفدارترین رمان‌های فرهنگ عامه است، ولی در دورانی که ابرقهرمانان حرف اول و آخر را می‌زنند، همیشه کمی ترس در ته دل تحلیلگران اجازه نمی‌داد که آنها با قدرت افتتاحیه‌ی موفقیت‌آمیز این فیلم را پیش‌بینی کنند و همیشه درصد کوچک اما کماکان خطرناکی را برای وقوع اتفاقات بدِ غیرمنتظره کنار می‌گذاشتند. اما تمام کسانی که دل توی دلشان نبود با افتتاحیه‌ی این فیلم نفس راحتی کشیدند. «ردی پلیر وان» در جریان افتتاحیه‌ی پنج‌شنبه تا یکشنبه‌اش (که شامل روز تعطیلی پنج‌شنبه به خاطر آخرهفته‌ی عید پاک می‌شد) ۵۳ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار کسب کرد که ۳۵ درصدش متعلق به سینماهای سه‌بعدی بود. فروش جمعه تا یکشنبه‌ی فیلم ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود که آن را به یکی از بهترین افتتاحیه‌های استیون اسپیلبرگ تبدیل می‌کند. این رقم بدون احتساب نرخ تورم «ردی پلیر وان» را پشت سر «ایندیانا جونز ۴» (Indiana Jones 4) با ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸، «دنیای گم‌شده: پارک ژوراسیک» (The Lost World: Jurassic Park) با ۷۴ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷، «جنگ دنیاها» (War of the Worlds) با ۶۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ و «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park) با ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۳ در رده‌ی پنجم بهترین افتتاحیه‌های این کارگردان قرار می‌دهد.

thank you for your service

اگرچه «ردی پلیر وان» ۱۳۷ میلیون دلار در خانه فروخت، اما غوغای واقعی این فیلم را باید در کشورهای خارجی جستجو کرد. این فیلم به ۴۴۵ میلیون دلار فروش خارجی و ۵۸۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش جهانی دست پیدا کرد که آن را بالاتر از «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» (۵۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) قرار می‌دهد و آن را پشت سر «ایندیانا جونز و قلمروی جمجمه‌ی بلورین» و «پارک ژوراسیک» به سومین فیلم پرفروش استیون اسپیلبرگ در کشورهای خارجی تبدیل می‌کند. این فیلم موفق به کسب ۲۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به تنهایی از بازار چین از مجموع ۵۸۲ میلیون دلار فروش جهانی (۱۷۵ میلیون دلار بودجه) شد. رقمی که آن را در بین اکشن‌های علمی‌-تخیلی سال‌های اخیر، بالاتر از درآمد ۳۷۷ میلیون دلاری «مد مکس: جاده‌ی خشم» (Mad Max: Fury Road) و درآمد ۳۷۰ میلیون دلاری «لبه‌ی فردا» (Edge of Tomorrow)  قرار می‌دهد. همچنین «ردی پلیر وان» با عبور از «تن‌تن» (۳۷۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱) به پرفروش‌ترین فیلم غیرایندیانا جونزی اسپیلبرگ از زمان «جنگ دنیاها» در سال ۲۰۰۵ هم تبدیل شد. درآمد «ردی پلیر وان» در چین، آن را بعد از «آکوآمن» (۲۹۳ میلیون دلار)، به پرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در این بازار تبدیل می‌کند.

مهم‌ترین خبر دور و اطراف «ردی پلیر وان» اما به کارگردانش اسپیلبرگ مربوط می‌شود. فروش «ردی پلیر وان» مجموع درآمد جهانی تمام فیلم‌های اسپیلبرگ را با احتساب نرخ تورم به ۱۰ میلیارد دلار رساند که خیلی خیلی زیاد است. مجموع درآمد خانگی ۳۲ فیلم اسپیلبرگ بدون احتساب نرخ تورم ۴ میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار است که با احتساب نرخ تورم به ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد. مجموع درآمد فیلم‌های اسپیلبرگ به لطف کارنامه‌اش که پُر از فیلم‌های پرطرفدار است، با فاصله‌ی زیادی بیشتر از رقبایش مثل پیتر جکسون (۶ و نیم میلیارد دلار از شش فیلم سرزمین میانه و سه فیلم دیگر)، مایکل بی (۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار از ۱۳ فیلم)، جیمز کامرون (۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از ۹ فیلم که ۴/۹ میلیارد دلارش از «آواتار» و «تایتانیک» است) و دیوید یتس (۵/۳ میلیارد دلار از شش فیلم جی. کی. رولینگ به‌علاوه‌ی «افسانه‌ی تارزان») است.حالا اینها کارگردانانی هستند که اکثر فروششان را از مجموعه‌ها به دست آورده‌اند. در مقابل کسانی مثل کریس نولان (۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از ۹ فیلم)، رابرت زمه‌کیس (۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار از ۱۶ فیلم)، کریس کولومبوس (۴ میلیارد و یک میلیون دلار از ۱۵ فیلم)، تیم برتون (۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از ۱۸ فیلم)، ران هاوارد (۴ میلیارد دلار از ۲۴ فیلم) و گور وربینسکی (۳ میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار از ۱۰ فیلم) را داریم که حتی به نیمی از درآمد کلی اسپیلبرگ هم دست نیافته‌اند. افرادی مثل زک اسنایدر، سم ریمی، جان فاوورو، برایان سینگر و ام. نایت شیامالان نیز همه از کسانی هستند که مجموع ‌درآمدشان به دور و اطراف ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

mission impossible fallout

۱۱-انت‌من و وسپ

Ant-Man and the Wasp

سومین فیلم مارول در سال ۲۰۱۸ اگرچه بعد از رکوردشکنی‌های وحشتناکِ «بلک پنتر» و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» به چشم نمی‌آمد و اگرچه پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به قسمت اول نبود، اما در حد و اندازه‌ی خودش آن‌قدر خوب ظاهر شد که احتمالِ بازگشتِ قسمت سوم، بیشتر از نادیده گرفتنش توسط دیزنی باشد. این فیلم اکرانش را با کسب افتتاحیه‌ی ۷۶ میلیون دلار آغاز کرد که با احتساب نرخ تورم ۲۰ برابر بیشتر از قسمت اول است. افتتاحیه‌ی ۷۶ میلیونی این فیلم همچنین رقم قابل‌توجه‌ای برای مجموعه‌ای است که زمانی در موقعیت مشکل‌داری به سر می‌برد. اولین فیلم «انت‌من» در ابتدا قرار بود توسط ادگار رایت کارگردانی شود که درگیری‌ چشم‌انداز او و مارول منجر به کناره‌گیری‌اش از این پروژه شد و باعث شد پیتون رید سکان هدایت آن پروژه را از میانه‌ی راه به دست بگیرد. آن فیلم بعد از «اونجرز: دوران اولتران» اکران شد که اگرچه به یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد، اما از آنجایی که فیلم ضعیفی از آب در آمد، مورد انتقادات گسترده‌ی منتقدان و طرفداران قرار گرفت. «انت‌من» به عنوان یک فیلم کودک‌پسندانه‌ی سبک‌سر حکم یک زنگ تفریح را بین «دوران اولتران» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» داشت. این در حالی بود که عملکرد بد «ترمیناتور: جنسیس» (Terminator: Genisys)، «پیکسل‌ها» (Pixels) و «فنتستیک فور» (Fantastic Four) هم کمک کرد تا «انت‌من» و «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» (MI: Rouge Nation) به تنهایی تابستان ۲۰۱۵ را به سرانجام برسانند. «انت‌من» شاید یکی از کم‌درآمد‌ترین افتتاحیه‌های دنیای سینمایی مارول را داشته باشد، اما پشت سر «نگهبانان کهکشان» (Guardians of Galaxy) و «بلک پنتر» (Black Panther) در جایگاه سوم بادوام‌ترین اکران‌های مارول قرار می‌گیرد.

thank you for your service

سه سال از آن زمان گذشت و پیتون رید و دار و دسته‌اش در زمینه‌ی روایت داستانی کاملا کامیک‌بوکی با تمرکز روی جلوه‌های کامپیوتری، پول و اعتماد به نفس بیشتری داشته‌اند. افزایشِ افتتاحیه‌ی «انت‌من و وسپ» برابر با «مرد آهنی» (۲۵ درصد رشد) و «ثور: دنیای تاریک» (۳۰ درصد رشد) اما خیلی کمتر از «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۴۶ درصد رشد) و «نگهبانان کهکشان ۲» (۵۵/۳ درصد رشد) است. اگرچه ما به افتتاحیه‌های دیوانه‌وار فیلم‌های مارول عادت کرده‌ایم، اما رشد ۳۳ درصدی افتتاحیه‌ی «انت‌من و وسپ» نسبت به فیلم اول یک پیروزی قابل‌قبول حساب می‌شود. فقط به خاطر اینکه «ثور: رگناروک» (Thor: Ragnarok) و «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» با ۱۲۳ و ۱۱۷ میلیون دلار افتتاحیه کارشان را شروع کردند به این معنی نیست که همیشه باید چنین انتظاری را از همه‌ی فیلم‌های مارول داشته باشیم. «انت‌من و وسپ» در نهایت به ۲۱۶ میلیون و ۶۴۸ هزار دلار فروش خانگی (در برابر درآمد ۱۸۰ میلیونی قسمت اول) و فروش جهانی ۶۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار (در برابر درآمد ۵۱۹ میلیونی قسمت اول) دست پیدا کرد تا بالاتر از «مرد آهنی» (۵۸۲/۲ میلیون دلار) در جایگاه پانزدهم در بین ۲۰ فیلمِ دنیای سینمایی مارول قرار بگیرد. سری «انت‌من» شاید کم‌درآمد‌‌ترین مجموعه‌ی مارول در آمریکای شمالی و جهان باشد، اما «انت‌من» نه تنها بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آنها در چین است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کامیک‌بوکی تاریخ در این کشور هم حساب می‌شود.

«انت‌من و وسپ» که با ۱۶۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، بعد از افتتاحیه‌ی ۶۶ میلیون دلاری‌اش، به ۱۲۲ میلیون و ۲۰۳ هزار دلار فروش در چین دست پیدا کرد. رقمی که «انت‌من ۲» را بالاتر از مجموعِ درآمد «مرد آهنی ۳» (۱۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، «افراد ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» (۱۱۶ میلیون دلار) و «افراد ایکس: آپوکالیپس» (۱۲۰ میلیون دلار) در چین قرار می‌دهد. بین تمام فیلم‌های کامیک‌بوکی هالیوودی که در چین اکران شده‌اند، «انت‌من و وسپ» پشت سر «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (۱۸۱ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (۲۴۰ میلیون دلار) و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۳۵۹ میلیون دلار) قرار می‌گیرد. در واقع در حالی که «دوران اولتران»، «جنگ اینفینیتی»، «دکتر استرنج»، «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «جنگ داخلی»، ۲۵ درصد از فروش خارجی‌شان را از چین به دست آوردند، «انت‌‌من و وسپ» ۳۰ درصد از فروش خارجی‌اش را مدیون چین است. «ثور: رگناروک»، «نگهبانان کهکشان» و «نگهبانان کهکشان ۲» هم حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد از فروش خارجی‌شان را از بازار چین به دست آوردند. «بلک‌پنتر» هم ۱۶ درصد از فروش خارجی‌اش را از چین کسب کرد؛ هرچند فروش ۱۰۵ میلیون دلاری این فیلم در چین به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی مستقل کماکان عالی حساب می‌شود. اگرچه فروشِ «انت‌من» و «انت‌من و وسپ» در گیشه‌ی چین به حدی بزرگ نبود که آنها را نجات بدهد، ولی درآمدِ غیرمنتظ‌ره‌ی آنها در چین نشان از محبوبیت رو به افزایش این سری در مقایسه با دیگر فیلم‌های مارول، مخصوصا فیلم‌های مستقلشان در این بازار دارد. اگرچه والت دیزنی و مارول تا حالا ساخت سومین قسمت «انت‌من» را تایید نکرده‌اند، اما محبوبیتِ نسبتا زیاد این مجموعه در بزرگ‌ترین بازارِ سینماروهای دنیا، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که نباید به این سکوت، به عنوان عدم علاقه‌ی مارول به ادامه دادنِ این مجموعه نگاه کنیم. انت‌من و وسپ به خاطر چین هم که شده، به احتمال زیاد بازخواهند گشت.

mission impossible fallout

۱۰-جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

شاید تنها فیلم این فهرست که در عین قرار گرفتن در بین موفق‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۸، جایی هم در بین ناامیدکننده‌ترین‌ها می‌تواند پیدا کند «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» است؛ «جنایات گریندل‌والد» شاید به عنوان یک فیلم مستقل به نتیجه‌ی قابل‌قبولی دست پیدا کرد، اما به عنوان دومین فیلمِ مجموعه‌ای پنج قسمتی که وظیفه‌ی هیجان‌زده کردنِ تماشاگران برای سه قسمت بعدی را داشت، نه. «جنایات گریندل‌والد» با کسب ۶۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه، اکرانش در آمریکای شمالی را قرص و محکم آغاز نکرد. راستش، وقتی فیلمی کارش را با کسب ۶۲/۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی، ۳۸ میلیون دلار در چین و حدود ۲۵۳ میلیون دلار در دنیا استارت می‌زند نباید در موقعیتِ دفاعی قرار بگیرد. البته که افتتاحیه‌ی «جنایات گریندل‌والد» در آمریکای شمالی و چین کمی پایین‌تر از افتتاحیه‌های «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» (۷۵ میلیون در خانه و ۴۰ میلیون در چین) است، اما فروشِ خارجی‌شان تقریبا مساوی (۱۹۱ میلیون دلار) است. افتتاحیه‌ی ۶۲ میلیون دلاری «جنایات گریندل‌والد»، آن را در جایگاه آخرِ بهترین افتتاحیه‌های ۱۰ فیلمِ دنیای جادویی رولینگ قرار می‌دهد. «جنایات گریندل‌والد» به ۱۵۸ میلیون و ۶۰۳ هزار دلار فروش خانگی دست پیدا کرد که در مقابل در آمد ۲۳۴ میلیون دلاری «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» و درآمد جهانی ۶۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری این فیلم نشان‌دهنده‌ی افت فروش قابل‌توجه‌ای در مقایسه با درآمد ۸۱۴ میلیون دلاری قسمت اول «جانوران شگفت‌انگیز» است. فروش جهانی این فیلم همچنین پایین‌تر از «هری پاتر و زندانی آزکابان» (۷۹۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) در جایگاه آخر، ۱۰ فیلم دنیای جادوگری رولینگ جای می‌گیرد.

thank you for your service

حالا کسانی که «جانوران شگفت‌انگیز ۲» را به عنوان فیلمی که برخی منتقدان از آن به عنوان بدترین قسمتِ دنیای جادوگری رولینگ یاد می‌کنند می‌دانند، چقدر رغبت به خریدِ بلیتِ قسمت سوم خواهند داشت. این دقیقا همان سوالی است که ذهنِ تحلیلگران را به خود مشغول کرده است. مجموعه‌ای که با قدم‌های محکم در گیشه آغاز شده بود، حالا با قسمت دوم آینده‌ی متزلزلی را برای سه فیلم بعدی متصور شده است. «جنایات گریندل‌والد» بیش از اینکه حکم «شوالیه‌ی تاریکی» را برای «بتمن آغاز می‌کند» داشته باشد، «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» برای «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» است. «جنایات گریندل‌والد» با دریافت نقدهای ضعیف (امتیاز ۴۰ روی راتن‌تومیتوز همراه با میانگین امتیاز ۵/۴ از ۱۰ از منتقدان و امتیاز ۵۳ روی متاکریتیک) به علاوه‌ی میانگین امتیازِ تماشاگران پایین‌تر (B مثبت در مقایسه با A برای قسمت اول)، دست به حرکتی «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲«‌گونه زد. بخش قابل‌توجه‌ای از موفقیت فیلم اول (۲۳۴ میلیون در خانه و ۸۱۴ میلیون در دنیا) به خاطر کنجکاوی عموم مردم بود. اما این دنباله نشان داده که این مجموعه به همان اندازه که مخصوص طرفداران هاردکور «هری پاتر» است که سری «اره» برای طرفداران آن مجموعه بود.

ما قبلا بارها دیده‌ایم که مخاطبان بعد از قسمت‌های ضعیف یک مجموعه، ناگهان آن را نادیده می‌گیرند. این موضوع را بعد از کیفیت پایین «اره ۴» و «اره ۵»، با سری «اره» دیده‌ایم. این را بعد از «فعالیت فراطبیعی ۳» با سری «فعالیت فراطبیعی» دیده‌ایم. «رزیدنت ایول ۶» در کل دوران اکرانش در آمریکای شمالی همان‌قدر فروخت (۲۶ میلیون) که دو قسمت قبلی در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌شان کسب کرده بودند. کیفیت بد «بتمن علیه سوپرمن» آن‌قدر به «جاستیس لیگ» ضربه زد که باعث شد کراس‌اور دی‌سی فقط ۲۲۶ میلیون در خانه و ۶۵۹ میلیون در دنیا بفروشد. این حرف‌ها به این معنی نیست که آینده‌ی ترسناکی برای «جانوران شگفت‌انگیز» پیش‌بینی می‌شود یا این مجموعه به پنج فیلم نخواهد رسید، اما برادران وارنر باید یک نقشه‌ی احتمالی برای وقتی که بعد از افت فروش شدید قسمت سوم، مجبور به جمع‌بندی مجموعه با قسمت چهارم شود در نظر بگیرد. بنابراین «جنایات گریندل‌والد» به‌طور ناخواسته، دنبال کردنِ عملکرد قسمت سوم در گیشه را از همین حالا حسابی هیجان‌انگیز کرده است. با توجه به اینکه یکی از مشکلات هر دو فیلم «جانوران شگفت‌انگیز»، عملکردشان به عنوان مقدمه‌چینی داستان اصلی و عقب انداختن محتوای اصلی تا دقیقه‌ی ۹۰ است، همیشه این احتمال وجود دارد که سینماروها با قسمت سوم بگویند که دیگر بس است.

mission impossible fallout

۹-ددپول ۲

Deadpool 2

مقالات مرتبط

«ددپول ۲» به عنوان دومین فیلم مهم تابستان ۲۰۱۸ بعد از «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، اکرانش را در سه روز اول نمایشش (جمعه تا یکشنبه) با کسب ۱۲۵ میلیون دلار شروع کرد. رقمی که این فیلم را یک پله بالاتر از فیلم ترسناک «آن» (It) با ۱۲۳ میلیون دلار افتتاحیه و قسمت اول «ددپول» (Deadpool) با ۱۳۲ میلیون دلار افتتاحیه در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های بزرگسالانه قرار داد. اگرچه این رقم کماکان کمتر از درآمد واقعی ۱۴۱ میلیون دلاری «ددپول» است و به معنی ۵ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی فیلم اول است، اما حقیقت این است از آنجایی که فیلم اول با افتتاحیه‌ی غول‌پیکرش فراتر از تمام تصورات و استانداردهای افتتاحیه‌ در بین فیلم‌های بزرگسالانه ظاهر شده بود، انتظار نمی‌رفت که دنباله‌اش بتواند بهترین تصورات‌مان که قبلا شکسته شده بود را دوباره بشکند. «ددپول ۲» با این شروع نه تنها در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های بزرگسالانه قرار می‌گیرد، بلکه دومین افتتاحیه‌ی برتر تاریخ کمپانی فاکس قرن بیستم هم به شمار می‌رود و البته پشت سر «مرد عنکبوتی ۳» (۱۵۱ میلیون دلار)، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه در بین اقتباس‌های کامیک‌های مارول که جزیی از دنیای سینمایی مارول نیستند هم قرار می‌گیرد. «ددپول ۲» در پایان دوره‌ی اکرانش از مرز ۳۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش خانگی عبور کرد و به ۷۳۸ میلیون دلار فروش جهانی دست یافت تا با عبور از «آن» (It) با ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی، پشت سر «ماتریکس: بارگزاری مجدد» (۷۴۲ میلیون دلار)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) و «جنگجوی گرگ ۲» (۸۵۰ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه‌ی تاریخ قرار بگیرد.

mission impossible fallout

۸-بوهمین رپسدی

Bohemian Rhapsody

شاید بزرگ‌ترین شگفتی امسال. ضرب‌المثل «فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه» درباره این فیلم صدق می‌کند. اگرچه ملکه فردی مرکوری اصلا «ریز» نیست، ولی شاید خوش‌بین‌ترین تحلیلگران هم انتظار نداشتند تا فیلمی بدون ابرقهرمان و دایناسور و تام کروز به یکی از غول‌‌ترین غول‌های امسال تبدیل شود. «بوهمین رپسدی» با افتتاحیه‌‌ی فوق‌العاده‌اش نشان داد، نه نقدهای اکثرا ضد و نقیضِ رو به منفی‌اش اهمیت دارند و نه بحث و جدل‌هایی که سر عدم دقت فیلم در به تصویر کشیدن زندگی فِردی مرکوری و پایبند ماندن به تاریخ راه افتاده بود. نه اخراج شدنِ برایان سینگر به خاطر دیر حاضر شدن سر صحنه‌ی فیلمبرداری و درگیری با بازیگران و جایگزین شدنش با دکستر فلچر به عنوان کارگردان اهمیت داشت و نه هر چیز دیگری. هیچ چیزی اهمیت نداشت. چون مردم واقعا دنبالِ یک فیلم زندگینامه‌ای پُرخرج و شلوغ‌پلوغ از فردی مرکوری بودند و کاری به حاشیه‌هایش نداشتند و «بوهمین رپسدی» هم این ماموریت را انجام داد. وقتی سینماروها می‌خواهند فیلمی را ببینند، هیچ سروصدای رسانه‌ای بدی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را از خریدن بلیت بگیرد. بینندگان به این نتیجه رسیده بودند که تریلرهای فیلم که روی پرده‌های بزرگِ سینما پخش می‌شدند، خارق‌‌العاده بودند. حتی اکثرِ بدترین نقدهای فیلم هم اعتراف کرده بودند که رامی مالک، نقش‌آفرینی قدرتمندی به عنوان ستاره‌ی اصلی فیلم ارائه می‌کند و فیلم از صحنه‌های موزیکالِ معرکه‌ای بهره می‌برد. بنابراین طرفداران و عموم سینماروها علاقه‌ی چندانی به جایگاه فیلم به عنوانِ فیلمی که حقایقِ تاریخی شخصیتِ فردی مرکوری را رعایت می‌کند یا کلا به اینکه اصلا با فیلم خوبی طرف هستند یا نه نداشتند که خوب یا بد بودنش جای بحث دارد.

thank you for your service

هرچه هست، محصولِ فاکس قرن بیستم که با ۵۲ میلیون دلار بودجه تهیه شده، اکرانش را با کسب ۵۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی خانگی و ۱۴۱ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی شروع کرد که فقط ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلارش متعلق به سینماهای آیمکس بود؛ این رقم، افتتاحیه‌ی هیولاگونه‌ای برای چنین فیلمی در دورانِ فرمانروایی نت‌فلیکس است. این افتتاحیه حتی با احتساب نرخ تورم، پشت سرِ افتتاحیه‌ی ۶۰ میلیون دلاری «بچه‌ی ناف کامپتون» (Straight Outta Campton)، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌های خانگی فیلم‌های زندگینامه‌ای موزیکال قرار می‌گیرد. «بوهمین رپسدی» تا حالا ۱۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در خانه و ۷۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته که ۵۸۰ میلیون دلارش متعلق به کشورهای خارجی است. این فیلم که با ۵۲ میلیون دلار بودجه تهیه شده، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های فاکس در گیشه خارجی است و دستاورد بزرگی برای فیلمی است که نه یک فیلم کامیک‌بوکی است و نه یک انیمیشن. اگر «بوهمین رپسدی» از ۲۲۲ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند (که بعید به نطر می‌رسد، ولی با کسب نامزدی اسکار غیرممکن نیست)، با پشت سر گذاشتنِ «دختر معدن‌چی زغال سنگ» (Coal Miner's Daughter) به پرفروش‌ترین فیلم موزیکالِ زندگینامه‌ای در آمریکای شمالی حتی با احتساب نرخ تورم تبدیل می‌شود (۶۷ میلیون دلار در سال ۱۹۸۰ / ۲۲۰ میلیون دلار به نرخ امروز).

۷۷۹ میلیون دلاری که این فیلم در دنیا فروخته، آن را بالاتر از «ددپول ۲» (۷۴۲ میلیون دلار)، به پردرآمدترین فیلم فاکس در گیشه‌ی جهانی امسال تبدیل می‌کند. «بوهمین رپسدی» مجموع درآمد «افراد ایکس: روزهای گذشته آینده» (۷۴۷ میلیون دلار) را هم پشت سر گذاشت تا به پردرآمدترین فیلم کارنامه برایان سینگر و به بزرگ‌ترین موفقیتِ فاکس از زمان «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) بدل شود. «بوهمین رپسدی» اگر بتواند «ددپول» را هم پشت سر بگذارد، به درآمدی بزرگ‌تر از تمام فیلم‌های ابرقهرمانی فاکس می‌رسد و به بزرگ‌ترین فیلم فاکس از زمان «آواتار» در اواخر ۲۰۰۹ تبدیل می‌شود.این فیلم هم‌اکنون دهمین فیلم پرفروشِ تاریخِ فاکس در دنیا است. «بوهمین رپسدی» جایی در پشت سر «جنگ ستارگان» (۷۷۵ میلیون دلار)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار)، «روز استقلال» (۸۲۱ میلیون دلار)، «انتقام سیث» (۸۴۹ میلیون دلار)، «عصر یخبندان: رانش قاره‌ای» (۸۷۷ میلیون دلار)، «عصر یخبندان: ظهور دایناسورها» (۸۸۷ میلیون دلار)، «تهدید شبح» (یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار)، «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار) جای می‌گیرد. «بوهمین رپسدی» در گیشه خارجی از «تهدید شبح» (۵۵۲ و نیم میلیون دلار) عبور کرده تا فقط پشت سر «ظهور دایناسورها» (۶۹۰ میلیون دلار)، «رانش قاره‌‌ای» (۷۱۶ میلیون دلار)، «تایتانیک» (یک میلیارد و نیم میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد دلار) قرار بگیرد. به عبارت دیگر فروش خارجی «بوهمین رپسدی» بیشتر از «جنگ ستارگان»‌های فاکس، فیلم‌های ابرقهرمانی‌شان و هر فیلمی که متعلق به جیمز کامرون یا دنباله‌ی «عصر یخبندان» نیست است.

mission impossible fallout

۷-ماموریت غیرممکن: فال‌اوت

Mission: Impossible – Fallout

هرچه بزرگ‌ترین شگفتی این فهرست به «بوهمین رپسدی» و ناامیدکننده‌ترین عضوش به «جنایات گریندل‌والد» می‌رسد، بدون‌شک تحسین‌شده‌ترینش «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» است. «فال‌اوت» هر کاری که باید می‌کرد را کرد؛ نه تنها از نظر اکثر منتقدان به بهترین فیلم مجموعه‌اش و یکی از بهترین اکشن‌های تاریخ سینما تبدیل شد تا نشان دهند که لیاقتِ موفقیتِ تجاری‌اش را داشته و همگی برای تک‌تک اسکناس‌هایی که برای این فیلم در آورده‌اند، عرق ریخته‌اند و سختی کشیده‌اند، بلکه از لحاظ تجاری هم مسیرِ رو به بالای مجموعه با دو فیلم قبلی را ادامه داد تا یونیورسال به ساخت دو فیلم بعدی مجموعه به‌طور پشت سر هم از همین حالا برای اکران در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ چراغ سبز نشان بدهد. «فال‌اوت» اکرانش را با افتتاحیه‌ی ۶۱ میلیون و ۲۳۶ هزار دلار آغاز کرد. این رقم بدون احتساب نرخ تورم پشت سر «جنگ‌ دنیاها» (۶۴ میلیون دلار)، بهترین افتتاحیه کارنامه تام کروز و بالاتر از «ماموریت غیرممکن ۲» (۵۸ میلیون دلار)، بهترین افتتاحیه مجموعه «ماموریت غیرممکن» حساب می‌شود. «فال‌اوت» در نهایت ۲۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخت که آن را بالاتر از «ماموریت غیرممکن ۲» (۲۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) و «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» (۲۰۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) در جایگاه اول پرفروش‌ترین فیلم‌های این مجموعه در گیشه‌ی خانگی قرار داد. همچنین درآمد ۷۹۱ میلیون دلاری این فیلم در دنیا هم باز آن را بالاتر از «پروتکل شبح»‌ (۶۹۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) و «قوم سرکش» (۶۸۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) به پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه در دنیا تبدیل کرد. همچنین «فال‌اوت» با درآمد جهانی‌اش موفق شد تا «سریع و خشن ۶» (۷۸۸ میلیون دلار) را نیز پشت سر بگذارد.

mission impossible fallout

۶-ونوم

Venom

مقالات مرتبط

ضعیف‌ترین فیلم این فهرست از لحاظ هنری. «ونوم» به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های کامیک‌بوکی تاریخ سینما یک بار دیگر برای چند هزارمین بار اما در ابعادی بزرگ‌تر نشان داد که قوانین باکس آفیس و فیلمسازی زمین تا آسمان با هم فرق می‌کنند. استودیوها فقط کافی است تمام فاکتورهای لازم برای فروختن یک فیلم را رعایت کنند تا محصولشان فارغ از کیفیتِ هنری‌اش بفروشد و حتی به یکی از سودآورترین فیلم‌هایشان هم تبدیل شود. اگرچه بعد از نقدهای بسیار منفی «ونوم»، از پشت دست‌هایمان اکرانش را با ترس و لرز تماشا می‌کردیم، ولی فیلم با درهم‌شکستنِ پیش‌بینی‌های بدبینانه، آرواره‌های پُردندانش را به دورِ گیشه‌‌ها بست. محصول سونی کارش را با کسب رقم شگفت‌انگیزِ ۸۰ میلیون دلار در جریان روزهای جمعه تا یکشنبه در آمریکای شمالی آغاز کرد. این رقم پشت سر افتتاحیه‌ی ۸۸ میلیون دلاری «اسکای‌فال» (Skyfall)، بهترین افتتاحیه‌ی غیراسپایدرمنی تاریخِ سونی و در حد و اندازه‌ی افتتاحیه‌های فیلم‌های سطح پایینِ دنیای سینمایی مارول است. «ونوم» با ۲۰۵ میلیون دلاری که در سه روز اول نمایشش در سرتاسر دنیا فروخت، به نتیجه‌ی درخشانی برای فیلمی با فقط ۱۰۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد.

thank you for your service

دوباره با اینکه بحث و جدل‌های فراوانی پیرامونِ اینکه سونی باید «ونوم» را به عنوان فیلمی درباره‌ی یک انگلِ بیگانه که مردم را می‌بلعد با درجه‌‌بندی سنی بزرگسال می‌ساخت و با اینکه تا دل‌مان می‌خواهد می‌توانیم بعد از تماشای فیلم به تمام عیب و ایراداتِ ناشی از عدم انجام این کار گیر بدهیم، ولی حقیقت این است که سونی از لحاظ تجاری تصمیم درستی گرفته بود. مسئله این است که برخلاف چیزی که از ظاهرِ ونوم به نظر می‌رسد، این کاراکتر طرفدارانِ زیادی در بین کودکان دارد که اگر با درجه سنی بزرگسال ساخته می‌شد، آن را از دست می‌دادند. نکته‌ی بعدی این است که «ونوم» در محاصره‌ی فیلم‌های بزرگسالانه یا بزرگسال‌پسندی مثل «ستاره‌ای متولد شده است» (A Star Is Born)، «هالووین» (Halloween)، «نخستین انسان» (First Man) و «سال‌های بد در اِل رویال» (Bad Times at the El Royale) عرضه شده است و همین باعث شد در موقعیتِ منحصربه‌فردی قرار بگیرد. «ونوم» در نهایت به ۲۱۳ و نیم میلیون دلار فروش خانگی و ۶۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش خارجی دست پیدا کرد که فقط ۲۷۵ میلیون و ۹۳۰ هزار دلارش متعلق به بازار چین است؛ بازاری که «ونوم» در آن به ششمین فیلم وارداتی این کشور تبدیل شد. «ونوم» در مجموع ۸۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در دنیا فروخت که آن را بالاتر از «مرد عنکبوتی» (۸۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، «مرد عنکبوتی ۲» (۷۸۳ میلیون دلار) و «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» (۷۰۹ میلیون دلار) و پایین‌تر از «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (۸۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) و «مرد عنکبوتی ۳» (۸۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) قرار می‌دهد.

mission impossible fallout

۵-آکوآمن

Aquaman

«آکوآمن» تنها فیلم کریسمسی امسال است که سر از بین پرفروش‌ترین‌های سال در آورده است و همین الان که داریم صحبت می‌کنیم، احتمالا در حال هرچه اضافه کردن اسکانس‌های بیشتر به خزانه‌اش است. این فیلم شاید به دلیلِ اکران در جریان آخرهفته کریسمس که اصولا به معنی افتتاحیه‌های غول‌آسا نیست، افتتاحیه‌ی پُرزرق و برقی را تجربه نکرد، اما با بهره بردن از تعطیلات کریسمس در طولانی‌مدت، به جمع پرفروش‌ترین‌های برادران وارنر و دی‌سی راه پیدا کرد. «آکوآمن» اکرانش را با کسب رقم امیدوارکننده اما نه چندان غیرمنتظره‌ی ۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه آغاز کرد. این رقم به اضافه‌ی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری که این فیلم از پیش‌نمایش‌هایش به دست آورده بود، به معنی ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروشِ افتتاحیه بود که ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار دلارش متعلق به سینماهای آیمکس بود. این افتتاحیه در واقع برابر با پیش‌بینی‌های حدود ۶۵ میلیون دلاری تحلیلگران است؛ این یعنی اگرچه «آکوآمن» در حد انتظارات ظاهر شده است، اما با وجود سه هفته نقدهای مثبت، تبلیغات دهان به دهانِ قوی و سروصدای رسانه‌ای موفق نشد تا فراتر از چیزی که ازش انتظار می‌رفت بلند شود. کات به چهار هفته بعد: «آکوآمن» بالاخره با کسب یک میلیارد و ۲۰ میلیون دلار، از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی عبور کرد. به این ترتیب «آکوآمن» سی و هفتمین فیلم از سال ۱۹۹۷ و هفدهمین فیلم در چهار سال گذشته‌ است («خشن ۷» در آوریل ۲۰۱۵ به بیستمین فیلم یک میلیاردی تاریخ تبدیل شد) که موفق به عبور از مرز یک میلیارد فروش جهانی شده است. این فیلم در ۲۴ روز گذشته، ۲۸۷ میلیون و ۸۶۲ هزار دلار در آمریکای شمالی و از اوایل دسامبر تا حالا ۷۳۲ میلیون دلار از کشورهای خارجی به دست آورده است.

thank you for your service

ساخته‌ی جیمز وان به تنهایی ۲۸۸ میلیون دلار در بازار چین فروخته که آن را پشت سر «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War) و دو فیلم آخر «سریع و خشن»، به چهارمینِ فیلم وارداتی پُرفروشِ چین تبدیل می‌کند. این فیلم تا حالا ۳/۹۷ برابر درآمد افتتاحیه‌اش در آمریکای شمالی فروخته است که آن را به فیلم بادوام‌تری در مقایسه با «بلک پنتر» (۷۰۰ میلیون دلار از ۲۰۲ میلیون افتتاحیه) و برابر با دوامِ «واندر وومن» (۴۱۳ میلیون دلار از ۱۰۳ میلیون افتتاحیه) تبدیل می‌کند. در جواب به اینکه چرا «آکوآمن» این‌قدر مورد توجه قرار گرفت با ترکیبی از چند فاکتورِ گوناگون طرفیم؛ «آکوآمن» فیلمی است که هم درباره‌ی یکی از مشهورترینِ کاراکترهای دی‌سی است و هم یکی از آن فانتزی‌های خیره‌کننده است که حتی اگر طرفدار این آی‌پی نباشید و چیزی از شخصیت اصلی‌اش ندانید، باز مثل آتش‌بازی در شب نظرها را به سمت خودش جلب می‌کند. نکته‌ی دوم اینکه «آکوآمن» از جایگاهش به عنوان یک فیلمِ ابرقهرمانی/کامیک‌بوکی نه به عنوان محدودیت، بلکه به عنوان چراغ سبزی برای زدن به سیم آخر و ارائه‌ی یک فانتزی افسارگسیخته و دیوانه‌وار استفاده کرد. «آکوآمن» فیلمی است که از ویژگی‌های عجیب و تمایلاتِ زردش خجالت نمی‌کشد و می‌دانست که شخصیت آرتور کاری به لطف کامیک‌بوک‌های دی‌سی و انیمیشن‌های «بتمن: شجاع و جسور» (Batman: The Brave and the Bold) و «جاستیس لیگ» (Justice League: The Animated Series) حداقل ۱۷ سالی است که در نگاه سینماروهای جوان‌تر، کاراکتر خفنی حساب می‌شود. «آکوآمن» فیلمی است که به‌طرز بی‌شرمانه‌ای ترکیبی از داستانِ «گرین لنترن»، ویژگی‌های زردِ «فلش گوردون»، تم‌های سیاسی «بلک پنتر»، جلوه‌های ویژوال «آواتار» و نبردهای بیش از اندازه بزرگ «ارباب حلقه‌ها» است. به تمام اینها بازیگرِ کاریزماتیکی مثل جیسون موموآ و پاتریک ویلسون را در کنار امبر هرد و نیکول کیدمن و ویلیام دفو اضافه کنید تا نتیجه به یک آشِ شله‌قلم‌کارِ عامه‌پسند منجر شود که در سینماهای آیمکس خارق‌العاده به نظر می‌رسد. این فیلم در سینمای محافظه‌کار و واقع‌گرایانه‌زده‌ی هالیوود ثابت می‌کند که مردم واقعا تشنه‌ی فانتزی‌های عجیب و غریب هستند.

mission impossible fallout

۴-شگفت‌انگیزان ۲

Incredibles 2

اگرچه بیش از ۱۴ سال از قسمت اول «شگفت‌انگیزان» می‌گذرد و روی کاغذ دنباله‌سازی برای چنین فیلم دورافتاده‌ای فکر چندان عاقلانه‌ای نیست، اما «شگفت‌انگیزان» آن‌قدر جلوتر از زمان خودش بود و آن‌قدر در تمام طول این سال‌ها زنده و تازه باقی مانده بود و توسط نسل‌های جدید کشف شده بود و آن‌قدر تقاضا برای دیدن دنباله‌اش بالا بود که «شگفت‌انگیزان ۲» حکم یک رویداد سینمایی تمام‌عیار را پیدا کرد. این روزها انیمیشن جماعت جزو بزرگ‌ترین فیلم‌های گیشه هستند، حالا چه می‌شود اگر آن انیمیشن از استودیوی معظمِ پیکسار و البته دنباله‌ی محبوب‌ترین فیلمشان با بازگشت خود آقای بِرد برد برای کارگردانی‌اش باشد. و چه می‌شود که اگر این فیلم با واکنشِ مثبتی در حد فیلم اول توسط منتقدان مواجه شود؟ «شگفت‌انگیزان ۲» چه چیز دیگری شکستن تمام رکوردهای ممکن با سرعتی «دَش»‌گونه می‌خواست که نداشت؟ بنابراین انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲» مجهز به نقدهای بسیار مثبت، ۱۴ سال انتظار طرفداران، برندی محبوب و ترکیبی از دوتا از پرطرفدارترین زیرژانرهای هالیوود روی پرده رفت و کارش را با افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۱۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در طول سه روز اول نمایشش آغاز کرد. ضریب فروش آخرهفته‌ی «شگفت‌انگیزان ۲» برابر با ۲/۵۶ است که یعنی فروش افتتاحیه‌ی این فیلم، ۲/۵۶ برابر فروش روز جمعه‌اش بوده است. «شگفت‌انگیزان» در این زمینه عملکردی شبیه به «در جستجوی دوری» (۱۳۵ میلیون دلار از ۵۴ میلیون دلار فروش جمعه) داشته است.

thank you for your service

این رقم حتی با احتساب نرخ تورم، این فیلم را بالاتر از افتتاحیه‌ی «شرک ۳» (۱۲۲/۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ / ۱۶۲ میلیون دلار به نرخ امروز)، به بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ انیمیشن‌ها تبدیل می‌کند. همچنین این رقم «شگفت‌انگیزان ۲» را در جایگاه هشتم بهترین افتتاحیه‌های تاریخ گیشه‌ی خانگی قرار می‌دهد. ساخته‌ی برد بِرد بالاتر از «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (۱۷۹ میلیون دلار)، پشت سر «اونجرز: دوران اولتران» (۱۹۱ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (۲۰۲ میلیون دلار)، «اونجرز» (۲۰۷ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک» (۲۰۸ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۲۰ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۸ میلیون دلار) و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲۵۸ میلیون دلار) در بین بهترین افتتاحیه‌های تمام دوران‌ قرار می‌گیرد. بله، همان‌طور که متوجه شدید همه‌ی این فیلم‌ها به جز «دنیای ژوراسیک»، فیلم‌های والت دیزنی هستند. در واقع ۱۰‌تا از یازده افتتاحیه‌ی برتر تاریخ متعلق به محصولات این کمپانی هستند. قسمت اول «شگفت‌انگیزان» در سال ۲۰۰۴ کارش را با ۷۰ میلیون دلار افتتاحیه شروع کرد و به ۲۶۲ میلیون دلار فروش نهایی دست پیدا کرد. این یعنی «شگفت‌انگیزان ۲» در همان آخرهفته‌اش، ۶۸ درصد از فروش کلی فیلم اول را به دست آورده بود. «شگفت‌انگیزان ۲» به ۶۰۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش خانگی دست پیدا کرد که آن را در جایگاه نهم پرفروش‌ترین فیلم تاریخ گیشه خانگی و بالاتر از «در جستجوی دوری» (۴۸۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) به پرفروش‌ترین انیمیشن آمریکای شمالی تبدیل کرد. این فیلم به یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد که آن را بالاتر از «مینیون‌ها» (یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار) در جایگاه پانزدهم دنیا قرار داد. «شگفت‌انگیزان ۲» پایین‌تر از «فروزن»‌ (یک میلیون و ۲۷۶ میلیون دلار)، دومین انیمیشنِ تاریخ گیشه جهانی است.

mission impossible fallout

۳-دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده

Jurassic World: Fallen Kingdom

در تابستان ۲۰۱۸ رویارویی «اونجرز ۳» و «پادشاهی سقوط کرده» حکم تکرار مسابقه‌ای را داشت که در تابستان ۲۰۱۵ شاهدش بودیم. در تابستان آن سال وقتی «دنیای ژوراسیک» در مقابل «اونجرز: دوران اولتران» قرار گرفت، تقریبا همه‌ی تحلیلگران اعتقاد داشتند که «دوران اولتران» پرفروش‌ترین فیلم فصل لقب خواهد گرفت و همه در بهترین حالت مدال نقره را برای «دنیای ژوراسیک» کنار گذاشته بودند. اما «دنیای ژوراسیک» به لطف نقدهای مثبت، قسمت اول بودن، بهره بردن از شعار تبلیغاتی «پارک ژوراسیک دوباره باز شده است» و محبوبیت کریس پرت بعد از «فیلم لگو» و «نگهبانان کهکشان» خیلی بهتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد. آن فیلم رقم فک‌انداز ۲۰۸ میلیون دلار را به عنوان افتتاحیه کسب کرد و رفت تا به ۶۵۲ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کند. بنابراین تحلیلگران از «پادشاهی سقوط کرده» به عنوان بزرگ‌ترین رقیبِ «جنگ اینفینیتی» یاد می‌کردند. با این حال، مارول این دفعه ورق را برگردانند. بالاخره «دوران اولتران» در حالی به تمام چیزهایی که از دنیاهای سینمایی بدمان می‌آید تبدیل شده بود که «دنیای ژوراسیک» به عنوانِ یک فیلم مستقلِ جدید روی بورس بود. اما در سال ۲۰۱۸ در حالی «پادشاهی سقوط کرده» به تمام چیزهایی که از دنیاهای سینمایی بدمان می‌آید تبدیل شد که «جنگ اینفینیتی» با ابر-کراس‌اورش، از جذابیتِ خط داستانی ۱۰ ساله‌اش پرده‌برداری کرد. پس این موضوع در عملکردشان دیده می‌شود. با این حال قسمت اول «دنیای ژوراسیک» با چنان فاصله‌ای فراتر از بهترین انتظاراتِ تحلیگران فروخته بود که وقتی «پادشاهی سقوط کرده» با افت فروش قابل‌توجه‌ای نسبت به آن فروخت، نه تنها شکست نخورد، که کماکان در بین سه فیلم برتر سال قرار گرفت.

thank you for your service

«دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» اکرانش را با کسب «فقط» ۱۵۰ میلیون دلار افتتاحیه که ۲۷ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۲۰۸ میلیون دلاری «دنیای ژوراسیک» از سه سال قبل بود آغاز کرد. اگرچه افت فروش کلی قسمت‌های مختلف یک مجموعه اتفاق غیرمعمولی نیست، اما دیدن چنین افت فروشِ شدیدی در آخرهفته‌ی افتتاحیه غیرمعمول است. با این حال «پادشاهی سقوط کرده» موفق شد تا جلوی خودش را از پیوستن به جمع «آلیس درون آینه» (Alice Through the Looking Glass)، «شکارچی: جنگ زمستان» (The Huntsman: Winter's War) و «لاک‌پشت‌های نینجا: بیرون از سایه‌ها» (TMNT: Out of Shadows) به عنوان دنباله‌هایی شکست‌خورده که به معنی مرگ مجموعه‌هایشان بوده‌اند بگیرد. در واقع حتی با وجود استاندارد بالایی که توسط فیلم اول ثبت شد، افتتاحیه‌ی ۱۵۰ میلیون دلاری «دنیای ژوراسیک ۲» در محدوده‌‌ی «خیلی خوب» قرار می‌گیرد. اگرچه با یک افت فروش ۲۷ درصدی به ۱۵۰ میلیون دلار طرف هستیم، اما این چیزی از اهمیت بخشِ ۱۵۰ میلیون دلاری‌اش کم نمی‌کند. این افتتاحیه کماکان بعد از «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲۵۸ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (۲۰۲ میلیون دلار) و «شگفت‌انگیزان ۲» (۱۸۳ میلیون دلار) در جایگاه چهارم بهترین افتتاحیه‌های سال ۲۰۱۸ قرار می‌گیرد.

این افتتاحیه حتی با احتساب نرخ تورم بیشتر از افتتاحیه‌ی «دنیای گم‌شده» (۷۴ میلیون دلار / ۱۴۳ میلیون دلار به امروز)، «پارک ژوراسیک» (۵۰ میلیون دلار / ۱۰۴ میلیون دلار به امروز) و «پارک ژوراسیک ۳» (۵۰ میلیون دلار / ۸۰ میلیون دلار به امروز) است. این یعنی «پادشاهی سقوط کرده» تنها پشت سر «دنیای ژوراسیک» (۲۰۸ میلیون دلار)، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌های این مجموعه قرار می‌گیرد. «دنیای ژوراسیک ۲» با وضعیتی مشابه «سریع و خشن ۸» (The Fate of the  Furious)  مواجه شد؛ فیلمی که اگرچه به درآمد خیلی کمتری نسبت به قسمت قبلی‌اش در آمریکای شمالی دست پیدا کرد، ولی آن‌قدر به فروش غول‌آسای قسمت اول در کشورهای خارجی نزدیک شد که در نهایت به مجموع جهانی دیوانه‌واری دست پیدا کند. «پادشاهی سقوط کرده» در حالی در نهایت به ۴۱۷ میلیون و ۷۰۰ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار فروش جهانی رسید که قسمت قبلی ۶۵۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار در خانه و یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته بود. «دنیای ژوراسیک ۲» با این ارقام بالاتر از «واندر وومن» (۴۱۲ و نیم میلیون دلار) و «داستان اسباب‌بازی ۳» (۴۱۵ میلیون دلار) در جایگاه بیست و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکای شمالی و یک پله پایین‌تر از «آخرین جدای» (یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار) در جایگاه دوازدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ گیشه جهانی جای گرفت.

 

mission impossible fallout

۲-بلک پنتر

Black Panther

مقالات مرتبط

قبل از اینکه «بلک پنتر» روی پرده برود، همه می‌دانستند که نباید انتظارِ شکستِ فیلم‌های مارول را داشته باشند. بنابراین همه می‌دانستند که «بلک پنتر» به زمین‌لرزه‌ی بزرگی تبدیل می‌شود، اما هیچکس انتظارش را نداشت که با چنین اختلافی قدرتِ این زمین‌لرزه را اشتباه حدس بزنند. این فیلم نه تنها به تحسین‌شده‌ترین فیلم مارول در راتن‌تومیتوز تبدیل شد، که چنان دوامِ طولانی‌مدتی را تجربه کرد که تا زمانی که «جنگ اینفینیتی» اکران شود روی پرده باقی مانده بود و همزمان با فیلم جدید مارول، پول در می‌آورد. «بلک پنتر» اکرانش را با کسب ۲۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در آخرهفته‌ی جمعه تا یکشنبه و ۲۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در جریان آخرهفته‌ی جمعه تا دوشنبه‌اش (تعطیلی روز ریاست جمهوری) شروع کرد. ارقامی که منجر به شکستن رکوردهای متعددی شدند. برای شروع «بلک پنتر» بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی ماه فوریه تاریخ را به خودش اختصاص داد. قبل از این رکورد بهترین افتتاحیه‌ی فوریه دست افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی ۱۳۲ میلیون دلاری و افتتاحیه‌ی جمعه تا دوشنبه‌ی ۱۵۲ میلیون دلاری «ددپول» (Deadpool) بود این در حالی است که «بلک پنتر» لقب بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی یک فیلم غیردنباله‌ای تاریخ را هم به دست آورده است. اگر «اونجرز» را یک فیلم غیردنباله‌ای به حساب نیاوریم (که البته از آنجایی که این فیلم دنباله‌ی مستقیم «مرد آهنی ۲»، «ثور»، «کاپیتان آمریکا» است، نباید هم این کار را کنیم)، در نتیجه «بلک پنتر» با پشت سر گذاشتن افتتاحیه‌ی ۱۵۲ میلیون دلاری قسمت اول «هانگر گیمز» (Hunger Games)، در جایگاه اول بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی یک فیلم غیردنباله‌ای/غیرپیش‌درآمدی قرار می‌گیرد.

thank you for your service

همچنین «بلک پنتر» لقب بزرگ‌ترین افتتاحیه تاریخ برای یک فیلم ابرقهرمانی مستقل را هم به دست می‌آورد. از آنجایی که این فیلم کارش را با کسب رقمی بزرگ‌تر از افتتاحیه‌ی ۱۷۴ میلیون دلاری «مرد آهنی ۳» شروع کرده است، پس جایگاه اول به پلنگ سیاه واکاندا می‌رسد. حتی اگر «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War)‌ را هم یک فیلم مستقل در نظر بگیریم، باز «بلک پنتر» بیشتر از افتتاحیه‌ی ۱۷۹ میلیون دلاری آن فیلم فروخته است. «بلک پنتر» با در نظر گرفتن نرخ تورم پشت سر «شوالیه‌ی تاریکی» (۱۵۸ میلیون در ۲۰۰۸ / ۲۰۲ و نیم میلیون با نرخ تورم)، «اونجرز: دوران اولتران» (۱۹۱ میلیون / ۲۰۳ میلیون) و «اونجرز» (۲۰۷ میلیون / ۲۳۴ میلیون)، «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲۵۷ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) در جایگاه پنجم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ قرار می‌گیرد. ساخته‌ی رایان کوگلر با کسب ۷۰۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی پشت سر «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون دلار) و یک پله بالاتر از «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۶۷۸ میلیون و ۸۱۵ هزار دلار) و دو پله بالاتر از «تایتانیک» (۶۵۹ میلیون و ۳۶۳ هزار دلار) در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی قرار گرفت. «بلک پنتر» همچنین در مجموع یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار در دنیا فروخت که آن را بالاتر از «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» (یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار)، «آخرین جدای» (یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (یک میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار) و پایین‌تر از «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار)، «خشن ۷» (یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار) و «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار) در جایگاه نهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ و در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های مارول و کلا ژانر ابرقهرمانی قرار می‌دهد و جلوتر از «مرد آهنی ۳» (یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار)، پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی سولوی سینما حساب می‌شود.

mission impossible fallout

۱-اونجرز: جنگ اینفینیتی

Avengers: Infinity War

اگرچه شکی وجود نداشت که «اونجرز: جنگ اینفینیتی» به عنوان اولین قسمتِ جمع‌بندی خط داستانی ۱۰ ساله‌ی دنیای سینمایی مارول قرار است پولِ گنده‌ای به جیب بزند، اما این فیلم کماکان موفق شد تا انتظاراتِ تحلیلگران را پشت سر بگذارد و به رکوردهای تازه‌ای در آمریکای شمالی و جهان در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش دست پیدا کند. فیلم کارش را با کسب ۲۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از سه روز اول (جمعه تا یکشنبه) اکرانش آغاز کرد که به معنی شکستن رکوردهای متعددی بود. اول از همه فیلم با عبور از افتتاحیه‌ی «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۷ میلیون دلار)، رکورد بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی را به دست آورد. «اونجرز ۳» با اینکه از بازارهای روسیه و چین بهره نمی‌برد، اما با کسب ۳۸۲ میلیون دلار از کشورهای خارجی، پشت سر «سریع و خشن ۸» (۴۴۳ میلیون دلار که شامل ۱۸۰ میلیون دلار از بازار چین می‌شود) در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌ی کشورهای خارجی قرار گرفت. مجموع افتتاحیه‌ی خانگی و خارجی «جنگ اینفینیتی» اما برابر با ۶۴۰ میلیون دلار بود که آن را بالاتر از افتتاحیه‌ی جهانی ۵۴۲ میلیون دلاری «سریع و خشن ۸» در جایگاه اول بهترین افتتاحیه‌ی جهانی تاریخ قرار می‌دهد. «جنگ اینفینیتی» در نهایت به مجموع فروش خانگی‌ ۶۷۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این رقم «جنگ اینفینیتی» را بالاتر از «دنیای ژوراسیک» (۶۵۲ میلیون دلار) و «تایتانیک» (۶۵۹ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکای شمالی قرار می‌دهد.

thank you for your service

«اونجرز ۳» هم‌اکنون پشت سر «بلک پنتر» (۶۹۹ میلیون دلار)، «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون دلار) در گیشه‌ی خانگی قرار دارد. این فیلم تا حالا یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار از کشورهای خارجی به دست آورده است که آن را پشت سر «تایتانیک» (یک میلیارد و نیم میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد دلار) در بین پرفروش‌ترین فیلم‌ها در گیشه‌ی خارجی قرار می‌دهد. مجموع درآمد جهانی «اونجرز ۳» ۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار است که آن را پشت سر «نیرو برمی‌خیزد» (۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار)، «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ دنیا قرار می‌دهد. این در حالی است که این فیلم موفق نشد تا بلیت‌های بیشتری نسبت به قسمت اول «اونجرز» (۶۲۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ / ۷۰۶ میلیون دلار به امروز) در آمریکای شمالی بفروشد. ساخته‌ی برادران روسو ۳۵۹ میلیون و ۵۴۳ هزار دلار به تنهایی از بازار چین به دست آورده است،؛ رقمی که آن را پشت سر «خشن ۷» (۳۹۲ میلیون دلار) و «سریع و خشن ۸» (۳۹۲ میلیون دلار)، در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی بازار چین قرار می‌دهد. در نهایت «اونجرز: جنگ اینفینیتی» با ۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار درآمد نهایی، بالاتر از «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار)، «مرد آهنی ۳» (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار)، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار) و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار)، با اقتدار در جایگاه اول پرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی گیشه‌ی جهانی قرار گرفت.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده