بهترین فیلم های علمی تخیلی ۲۰۲۱

بهترین فیلم های علمی تخیلی ۲۰۲۱

شنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۱ بپردازیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

فیلم‌های علمی‌تخیلی (Science Fiction) که با پیشرفت تکنولوژی و استودیو‌های سینمایی هم قدم هستند، طرفداران زیادی را در سرتاسر دنیا به دنبال خود می‌کشند. این ژانر هیجان‌انگیز نمودی از تخیل، آرزوها و ترس‌های آدمی است که گاهی می‌توانند منبع الهام دانشمندان نیز باشند! در فیلم‌های علمی تخیلی می‌توان همه جور موضوع و داستانی را پیدا کرد و یک سفر جذاب به سمت ناشناخته‌ها را برای خود ترتیب داد. سال گذشته فیلم‌های علمی تخیلی توانستند که خاطره‌های خوبی برای مخاطبان رقم بزنند و ببیندگان را راضی از سینماها بازگردانند، امسال نیز همانند سال ۲۰۲۰ پلتفرم‌ها و سرویس‌های آنلاین و کمپانی‌ها مملو از فیلم‌های علمی تخیلی بودند که البته کیفتشان مقداری نسبت به سال گذشته افول کرده بود.

هجوم پاندمی‌ها و ویروس‌ها (Little Fish/ ماهی کوچک)، حمله بیگانگان ( The Tomorrow War/ جنگ فردا)، هوش مصنوعی (OutSide The Wire / خارج از حصار)، لوپ‌های زمانی و دنیاهایی دیگر ( Boss Level /رتبه رئیس)، سفر به کیهان (Settlers/ مهاجران) و ... موضوعات و فیلم‌هایی هستند که می‌توان در آثار امسال به دنبالشان گشت. ما در این لیست بهترین فیلم‌های علمی‌ تخیلی امسال را  انتخاب کرده و به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. پس اگر به فیلم‌های اینچنینی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید چیزهای ناشناخته را ببینید با این لیست همراه ما باشید.

ترتیب فیلم‌های این لیست براساس زمان انتشار آن‌ها است.


سربازان در حال صحبت با یکدیگر در فیلم خارج از حصار

۲۰- فیلم OutSide The Wire

فیلم خارج از حصار

  • کارگردان: میکائیل هافستروم
  • نویسنده: روان آسال
  • بازیگران: آنتونی مکی، دامسون ادریس
  • تاریخ انتشار: ژانویه ۲۰۲۱ ( دی ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات OutSide The Wire در  IMDB: ۵/۴

 خلاصه داستان: در سال ۲۰۳۶ جنگی رخ می‌دهد گروهبان هارپ که یک خلبان از راه دور است به‌عنوان نیروی حافظ صلح به خاطر یک اشتباه جنگی به پایگاهی تبدیل تبعید می‌شود و در آنجا به‌همراه مافوق خود لئو که یک ربات آدم‌نما است به مأموریت مهمی می‌رود تا که بتواند جلوی نابودی دنیا را بگیرد اما او در حین این مأموریت به همه چیز شک می‌کند.

OutSide The Wire یک علمی تخیلی اکشن است که آینده‌ی جنگ‌های روی زمین را با ربات‌های سرباز و آدم‌نما گره می‌زند این فیلم، اکشنِ فوق‌العاده دلچسبی دارد و تا دلتان بخواهد می‌توانید در آن گلوله و اسلحه ببینید و یک لحظه هم در آرامش نباشید.خارج از حصار هم، مانند آثار اینچنینی این روزها فیلم‌نامه‌اش در جاهایی لنگ می‌زند و بعضی شخصیت‌ها آنچنان که باید به مخاطب نزدیک نمی‌شوند.

این فیلم درباره انسانیت است و از جنگ‌هایی صحبت می‌کند که به بهانه‌ی صلح‌های پایدار به‌وجود آمده‌ و دنیایی را به آشوب کشیده‌اند. فیلم به قسمت سیاه تکنولوژی نیز نگاهی می‌اندازد و روبات‌های ابرسرباز را تهدیدی برای انسان‌ها می‌داند و نگران استفاده‌ی دولت‌ها از آنهاست. خارج از حصار فیلمی هیجان‌انگیز است که می‌تواند شما را تا مدتی سرگرمی خودش کند.


بازیگر در حال رنگ زدن در فیلم ماهی کوچک

۱۹- فیلم Little Fish

فیلم ماهی کوچک

  • کارگردان: چاد هرتیگان
  • نویسنده: متسون تاملین
  • بازیگران: اولیویا کوک، جک اوکانل
  • تاریخ انتشار: فوریه ۲۰۲۱ ( بهمن ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات Little Fish در  IMDB: ۶/۹

 خلاصه داستان: یک بیماری خطرناکی به نام NIA در جهان شروع پیدا می‌کند. این بیماری حافظه افراد را از بین می‌برد و گذشته‌شان را از ذهن پاک می‌کند. در این بحبوحه یک زوج سعی می‌کنند که خاطرات و عشق خود را نگه دارند.

 فرض کنید به جای پاندمی کووید، ویروسی پخش شده که با ریته‌تان کاری ندارد و در عوض ذهنتان را نشانه گرفته و در هر لحظه ممکن است که خاطرات‌تان را پاک کند و دیگر چیزی را به خاطر نیاورید. Little Fish انتقال دهنده‌ی چنین حسی است و شما می توانید با آن ارتباط نزدیک برقرار کنید. این فیلم علمی تخیلی یک لاو استوری در دل استرس و تلخی است که گاهی می‌تواند مالیخولیایی نیز پیش برود.

ماهی کوچک که در خود را ردپایی از فرزندان انسان آلفونسوا کوارون و ممنتوی کریستوفر نولان را دارد از عشق، صبر، زندگی، زوال عقل، تساوی افراد در جامعه و... سخن می‌گوید و می‌تواند که شما را در یک آخرالزمان تلخ غوطه‌ور کند. این فیلم یکی از آثار خوب امسال است که همگام با ایده‌اش پیش می‌رود و می‌تواند بیننده را درگیر خود کند.


ری در حال کابل کشی در فیلم لپسیس

۱۸- فیلم Lapsis

فیلم لپسیس

  • کارگردان: نوا هاتون
  • نویسنده: نوا هاتون
  • بازیگران: دین امپریال، مادلین حکیم
  • تاریخ انتشار: فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات Lapsis در  IMDB: ۶/۲

 خلاصه داستان: ری برادری دارد که به یک بیماری سخت مبتلا است از آنجایی که او شغل پردرآمدی ندارد نمی‌تواند هزینه‌های برادرش را بپردازد او برای اینکه بتوانند مخارج زندگی‌شان را تامین کند وارد یک شغل عجیب می‌شود که در آن با کابل سر و کار دارد.

Lapsis یک فیلم علمی تخیلی عمیق است که طمع شرکت‌ها و استعمار کارگران را مورد هدف قرار داده است و به شیوه‌ای جدید به کلاهبرداری از نیروهای کار اشاره می‌کند. Lapsis دارای یک سبک طنزآمیز قوی، یک محیط هوشمند و شخصیت‌های فوق‌العاده است تا که بتواند در دیستوپی خود به موضوعات بسیار مدرن اجتماعی بپردازد. این فیلم علمی تخیلی و مستقل یک نقد سیاسی هوشمند از رویای آمریکایی است که توانست نامزد چند جایزه شود و سرمایه‌داری‌ را به نقد بکشاند. لپسیس فیلمنامه‌ای گیرا دارد و در بین آثار علمی‌تخیلی امسال می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای تماشا باشد چراکه یک جهان‌بینی فوق‌العاده را همراه خود حمل می‌کند.


بازیگران در لوپ زمانی در فیلم نقشه برای چیزهای کوچک

۱۷- فیلم The Map Of Tiny Perfect Things

فیلم نقشه چیزهای کوچک و عالی

  • کارگردان: یان ساموئل
  • نویسنده: لو گروسمن
  • بازیگران: کاترین نیوتون، کایل آلن
  • تاریخ انتشار: فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات The Map Of Things Perfect در  IMDB: ۶/۸

 خلاصه داستان: مارک در یک حلقه‌ی زمانی گیر کرده است و با این اتفاق به دیگران کمک می‌کند تا اینکه او دختری به‌نام مارگارت را می‌بیند که ازقضا او هم در همان زمان زندگی می‌کند. آن‌ها با یکدیگر وقت می‌گذراند و دنیا را به گونه‌ای دیگر تجربه می‌کنند. مارگارت برخلاف مارک دوست ندارد از حلقه زمانی بیرون بیاید.

The Map Of Tiny Perfect Things یک علمی تخیلی عاشقانه است که با کمدی هم پیش می‌رود. این فیلم که براساس داستان کوتاهی به‌همین نام ساخته شده با وجود اینکه ایده‌ای تکراری را دستمایه‌ی خود قرار داده است توانست نظرها را به خودش جلب کند. فیلم نقشه چیزهای کوچک و عالی با وجود تخیلی بودنش رئال پیش می‌رود و به مخاطبش فرصت این را می‌دهد که وارد جزئیات زندگی شده و از همه چیز حتی سر تراشیده شده و موهای فشن لذت ببرد و تجربیات جدیدی را کشف کند. این فیلم یک اثر متفاوت در میان لوپ‌های زمانی است که به جای اکشن و زدو‌خوردها، فضایی رومانتیک را خلق کرده است.


کودک در حال تماشا کردن فضا در فیلم رفتگران فضایی

۱۶- فیلم Space Sweepers

فیلم رفتگران فضایی

  • کارگردان: سونگ هی جو
  • نویسنده: سونگ هی جو
  • بازیگران: سانگ جونگ، کیم تی ری
  • تاریخ انتشار: فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات  Space Sweepers در  IMDB: ۶/۶

خلاصه داستان: در آینده‌ای دور زمین غیرقابل سکونت می‌شود و همه‌ی پوشش‌های گیاهی از بین می‌روند. شرکت UTS در مدار یک سیاره خانه‌ای جدید می سازد که البته هر کسی نمی‌تواند به این سکونتگاه تازه برود و کارگران نیز برای گذران زندگی باید زباله‌های فضایی را جمع‌آوری کنند.

Space Sweepers یک نئو وسترن علمی تخیلی فضایی از کره جنوبی است که آخرالزمانی هیجان‌انگیز را برای مخاطبان آماده کرده است. این فیلم که نظرش را روی فقر و فاصله طبقاتی تنظیم کرده است اینگونه به بیان جهان‌بینی خود در باب سرمایه‌داری می‌پردازد. رفتگران فضایی بازی‌های بسیار خوب و جلوه‌های ویژه حساب شده‌ای را به‌تصویر می‌کشد و می‌تواند شما را در یک حماسه‌ی فضایی غرق کند.

رفتگران فضایی یک نهلیسم دردآوری را برای تاثیرگذاری روی بینند آماده کرده است و او را ترغیب می‌کند که به مسائلی همچون زمین، انسانیت، جامعه، تبعیض و ... فکر کند. این فیلم فضایی آخرالزمانی که تقلیدی از آثار ساخته شده آمریکایی اینچنینی همچون الیزیوم است، راه فیلم‌های کره‌ای ضد سرمایه‌داری را در پیش می‌گیرد که البته موفق هم ظاهر می‌شود. Space Sweepers اثری است که می‌توان در آن همه چیز پیدا کرد و با آن تا مدتی سرگرم شد.


مارک در حال نگاه کردن به نقاش های دنیای دیگر در فیلم سعادت

 ۱۵- فیلم Bliss

فیلم سعادت

  • کارگردان: مایک کاهیل
  • نویسنده: مایک کاهیل
  • بازیگران: اوون ویلسون، سلما هایک
  • تاریخ انتشار: فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات Bliss در  IMDB: ۵/۴

 خلاصه داستان: مردی در روز اخراجش ناخواسته باعث مرگ رئیس‌اش می‌شود و برای اینکه گیر نیفتد فرار می‌کند  او در حین فرار با زنی مرموز در یک کافه آشنا می‌شود که می‌تواند دنیایی دیگر را به او نشان دهد.

 Bliss فیلمی علمی تخیلی با ایده‌ی جهان‌های موازی است که گاهی برایتان کسل‌کننده می‌شود و گاهی می‌تواند جذابیتی سرد و تلخ را خلق کند.  فیلم سعادت از آن دسته فیلم‌هایی است که ممکن است یا دوست‌اش داشته باشد و یا اینکه به کلی از آن متنفر شوید. Bliss بیشتر از آنکه بخواهد به دنبال داستان‌های علمی تخیلی و دنیا‌های مرموز  برود سر از مسائل اجتماعی درمی‌آورد و درصدد به‌نمایش گذاشتن فقر، اعتیاد، خانواده، عشق و... در فضایی سرد است.

فیلم اگرچه نتوانسته داستانی درخور را هنگام تماشای این فیلم تعریف کند و با ریتمی جذاب به‌جلو برود اما بازی‌ها، فصاسازی‌ها و طراحی‌های صحنه شما را درگیر خود خواهد کرد و به جهان‌بینی سرد کارگردان خواهید رسید.


فرماندار در حال تماشا در کردن در فیلم آشوب مدام

 ۱۴- فیلم Chaos Walking

فیلم آشوب مدام

  • کارگردان: داگ لیمان
  • نویسنده: پاتریک نس
  • بازیگران: تام هالند، دیزی ریدلی
  • تاریخ انتشار: مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات  Chaos Walking در  IMDB: ۵/۷

 خلاصه داستان: در آینده‌ای دور و در سیاره‌ای دیگر هیچ زنی وجود ندارد و مردان همگی دارای طنین‌هایی هستند که باعث می‌شود افکارشان برای یکدیگر مشخص باشد بعد از مدتی زنی با سفینه‌اش در مزرعه‌ی پسری سقوط می‌کند که فرماندار نیز برای پیدا کردن این زن، همه‌ی مردان را بسیج می‌کند.

Chaos Walking یک نئووسترن علمی تخیلی است که پادآرمانشهری فضایی را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم براساس اقتباسی از رمان چاقوی ایستادگی اولین کتاب از سه‌گانه آشوب مدام اثر پاتریک نس است که از لاینزگیت منتشر شد. فیلم جز آن دسته از آثاری است که با وجود پتانسیل بالای ایده‌اش نتوانسته به درامی با پرداخت خوب و شخصیت‌های خیره کننده دست پیدا کند. این فیلم سعی دارد که لایه‌ای به محتوای خود اضافه کند ولی در این راه نمی‌تواند آنچنان که شایسته‌ی فکر اولیه است پیش برود اما با این حال تا حدودی به مفهوم خود می‌رسد.

در جغرافیای فیلم مردان قانون را به نفع خود نوشته‌اند و از اینکه گروهی دیگر بیشتر بدانند عصبی می‌شوند و دست به قتل می زنند. فیلم جامعه‌ای را نشان می‌دهد که با دانایی مشکل دارد و از زنان می‌ترسد. تام هالند در اینجا از تجربه‌های خود در مارول، غیر ممکن و... استفاده می‌کند و یک بازی خوب را ارائه می‌دهد و از آن طرف هم مد میکلسن با اینکه شخصیتش کمی از مخاطبش دور است بار این دوری را به دوش می کشد و با بازی خوبش کاستی‌ها را جبران می نماید.  آشوب مدام در جلوه‌های ویژه و طراحی بصری نیز بسیار عالی است و طنین‌ها را آنچنان برایتان قابل لمس می‌کند که شما نیز ممکن است طنین افکارتان را ببینید!


رئیس و کاپیتان در حال مبارزه کردن در فیلم رتبه رئیس

۱۳- فیلم Boss Level

فیلم رتبه رئیس

  • کارگردان: جو کارنهان
  • نویسنده: کریس بوری
  • بازیگران: مل گیبسون، فرانک گریلو
  • تاریخ انتشار: مارس ۲۰۲۱ ( اسفند ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات  Boss Level در  IMDB: ۶/۸

 خلاصه داستان: روی کاپیتان سابق ارتش است که به‌واسطه‌ی تحقیقات فضا- زمانی همسرش وارد یک لوپ زمانی می‌شود و برهمین مبنا وقتی که او را به قتل می‌رسانند روز بعدش دوباره از خواب بیدار می‌شود حال او باید جلوی یک آخرالزمان را بگیرد و این لوپ را از کار بیندازد.

Boss Level یک علمی تخیلی اکشن است که از طنز استفاده می‌کند و قهرمانش باید از وقوع یک آخرالزمان و پایان دنیا جلوگیری کند. فیلم سرشار از اکشن و درگیری است و هر چقدر که بخواهید می‌توانید در آن شاهد زد و خورد، شمشیرزنی، اسلحه‌کشی و... باشید. فیلم با شخصیت قهرمانش به‌جلو حرکت می‌کند و با تقویت و رشد این کاراکتر از لحاظ مبارزه و جنگاوری خودش را روایت می‌کند.

این فیلم شباهت زیادی به فیلم لبه فردا دارد با این تفاوت که در رتبه رئیس بدمن‌ها آدم فضایی‌ها نیستند. چیزی که ممکن است هنگام تماشای این فیلم شما را اذیت کند محتوای کمی است که به بیننده منتقل می‌شود. این نمایش در بین آثار علمی‌تخیلی امسال می‌تواند یک اثر سرگرم کننده برای تماشا باشد.


سارا در حال تبدیل شدن به خون آشام در فیلم به حقیقت پیوستن

۱۲- فیلم Come True

فیلم به حقیقت پیوستن

  • کارگردان: آنتونی اسکات برنز
  • نویسنده:  آنتونی اسکات برنز
  • بازیگران: لندون لیبویرون، جولیا سارا استون
  • تاریخ انتشار: مارس ۲۰۲۱ ( اسفند ۱۳۹۹)
  • میانگین امتیازات Come True در  IMDB: ۵/۹

 خلاصه داستان: دختری برای حل مشکلاتش به یک کلینیک خواب‌درمانی مراجعه می‌کند و در آنجا حین‌ خواب تحت آزمایشاتی قرار می‌گیرد. آزمایشاتی که قرار است کابوس‌ها را به مرحله‌ای خطرناک برسانند.

Come True یک تریلر روانشناسانه است که در اتمسفری سرد و یخی خودش را روایت می‌کند. به حقیقت پیوستن مراحل خواب و کابوس‌های مرتبط با آن را دستمایه‌ی خود قرار داده است و سعی در برقراری ارتباط با آنها را دارد. این فیلم با ایده‌ی فوق العاده‌ی خود می‌تواند شما را به جهان ناشناخته‌ها بکشاند و ترس واقعی شدن کابوس‌ها را بر روح و روانتان وارد کند. هنگام تماشای این اثر نباید به دنبال داستانی منسجم و شخصیت‌پردازی‌های قوی بود و فقط باید سوار بر هیجان فیلم شد و خود را با اتفاقاتش منطبق کرد. به حقیقت پیوستن یک اثر سرگرم کننده و ترسناک برای شما خواهد بود. 


کودکان در حال سفر به سیاره ای دیگر در فیلم مسافران

۱۱- فیلم Voyagers

فیلم مسافران

  • کارگردان: نیل برگر
  • نویسنده:  نیل برگر
  • بازیگران: کالین فارل، تای شریدان
  • تاریخ انتشار: آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات    Voyagers در  IMDB: ۵/۴

 خلاصه داستان: زمین در آینده بر اثر گرما قابلیت زیست خود را از دست می‌دهد و دانشمندان برای اینکه بتوانند گونه‌ی انسان را نجات دهند از طریق نوعی لقاح کودکانی را به‌وجود می‌آورند و برای زاد‌ و‌ ولد به سیاره‌ای دیگر با فاصله‌ی ۸۰ سال از زمین می‌فرستند تا نوه‌های این گروه ساکن سیاره جدید شوند.

Voyagers یک تریلر فضایی است که شما را در یک محیط کلاستروفوبیک در فاصله‌ی زیادی از زمین و در میان ستاره‌ها و سیارات گیر می‌اندازد و حس ترسی ناامید کننده را به شما منتقل می‌کند که این حس بعد از کشته شدن ریچارد بیشتر نیز خواهد شد. این فیلم مانند دیگر آثار این روزها از ایده‌ی سرشار و موفق‌اش نمی‌تواند به‌خوبی استفاده کند و در جاهایی ممکن است برای مخاطبش تکراری و ناامید کننده به نظر برسد. اما چیزی که می‌تواند شما را جذب خودش کند و تحسین‌تان را در پی داشته باشد تصویربرداری جذاب و تاثیرگذار در یک لوکیشن محدود است، جائیکه همه‌اش راهرو و دیوار است و شما باید تمام مدت رنگ‌های سفید و سردی را بر تصویر ببینید.

Voyagres کار خود را با پرسشگری شروع می‌کند و با طغیان، شورش و در نهایت با تشکیل یک اجتماع مبتنی بر تصمیم‌گیری‌های اکثریتِ آدم‌های سفینه پایان می‌یابد. ایده و فکر اولیه‌ی مسافران از مسائل فلسفی و اجتماعی سرچشمه می‌گیرد ولی متاسفانه به پرداخت درستی نمی‌رسد اما می تواند ذهن مخاطب را درگیر مسائل اخلاقی، انسانی، تحقیقات دانشمندان و... کند.


فضانورد در حال ترمیم دریچه اکسیژن در فیلم مسافر قاچاق

۱۰- فیلم StowaAway

فیلم مسافر قاچاق

  • کارگردان: جو پنا
  • نویسنده: جو پنا
  • بازیگران: دانیل دای کیم، تونی کولت
  • تاریخ انتشار: آوریل ۲۰۲۱ ( فروردین ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات  StowaAway در  IMDB: ۵/۶

 خلاصه داستان: یک گروه ۳ نفره برای تحقیق امکان حیات به سمت مریخ می‌روند. آنها در حین مسیر متوجه حضور شخص دیگری در سفینه‌شان می‌شوند با ورود این غریبه سطح اکسیژن سفینه پایین می می‌رود و آنها وارد یک چرخه‌ی تلاش برای بقا می‌شوند.

فرض کنید به یک سفر طولانی و خطرناک رفته‌اید و یکهو و متوجه می‌شوید یک نفر اضافه همراه شما به این سفر آمده است و شما نیز به اندازه‌ی کافی غذا ندارید. این همان داستان مسافر قاچاق است اما در فضایی وحشتناک‌تر و تاریک‌تر آن هم وسط طوفان‌های خورشیدی. StowaAway نزاع بر سر بقا در مسیر مریخ است که مسافرانش می‌خواهند به هر قیمتی که شده زنده بمانند. این فیلم مسئله‌ی اصلی‌اش انسانیت است و این تفکر را با زندگی، تحقیقات علمی، فداکاری، وجدان‌ کاری، حیاتی دوباره در مریخ و... گره می‌زند. هنگام تماشای مسافر قاچاق ممکن است منطق فیلمنامه و اتفاقاتش قدری شما را آزار دهد و در پایان نیز سوالات بی‌جوابی را برایتان بگذارد اما با این حال بازی بازیگران، موجزگویی کارگردان، اتمسفر و طراحی سفینه قطعا می‌تواند شما را سر ذوق آورد و سرگرم‌تان کند.


لیزا در حال به هوش آمدن در فیلم اکسیژن

۹- فیلم Oxygen

فیلم اکسیژن

  • کاگردان: الکساندر آجا
  • نویسنده: الکساندر آجا
  • بازیگران: ملانی لوران، ماتیو آمالریک
  • تاریخ انتشار: مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات Oxygen در  IMDB: ۶/۵

 خلاصه داستان: لیز در یک محفظه سرمازیستی به هوش می‌آید. او بعد از چند دقیقه متوجه می‌شود که چیزی را به یاد نمی‌آورد و همچنین اکسیژن محفظه‌اش نیز رو به اتمام است. لیز در حین اینکه تمام تلاش خود را برای زنده ماندن انجام می‌دهد، متوجه رازی بزرگ درباره‌ی خودش می‌شود.

اگر روزی از خواب بیدار شوید و به جای اینکه در رختخوابتان باشید خود را درون یک تابوت هوشمندی ببینید که از قضا اکسیژن‌اش نیز رو به پایان است چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ این فیلم همان چیزی است که می‌تواند شما را در این شرایط قرار دهد. تمام لحظات و پلان‌های اکسیژن در این تابوت سرمازیستی می گذرد و از همان لحظات اولیه شما با ترس و تعلیقی عذاب‌آور و نگران‌کننده روبه‌رو خواهید شد و گیر افتادگی در یک مکان بسته را با گوشت و پوست خود احساس خواهید کرد. Oxygen با یک بازیگر اصلی و در یک لوکیشن تابوتی لحظاتی فوق‌العاده را خلق می‌کند که شاید هر کارگردانی نتواند از پس‌اش بربیاید به همین دلیل اکسیژن یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی ۲۰۲۱ خواهد بود.

اکسیژن انسانیت، هویت، ترس، انزوا، جنگ برای بقا و از همه مهمتر اخلاقیات را به چالش می‌کشد و این سوال را مطرح می‌نماید که آیا بشر می‌توان برای بقای نسل‌اش اخلاقیات را زیر پا بگذارد؟ این اثر با اینکه در جاهایی از ایده‌ی فیلم‌هایی چون (ماه) Moon و Pasengers (مسافران) استفاده می‌کند باز هم می‌تواند در زیرژانر خود به‌خوبی عمل کرده و اثری در خور در نوع خودش باشد.


بازیگر در حال فرار از موجودات در فیلم یک مکان ساکت ۲

۸- فیلم A Quiet Place 

فیلم یک مکان ساکت

  • کارگردان: جان کرازینسکی
  • نویسنده: جان کرازینسکی
  • بازیگران: امیلی بلانت، کیلیان مورفی
  • تاریخ انتشار: مه ۲۰۲۱ ( اردیبهشت ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات    A Quiet Place  در  IMDB: ۷/۳

 خلاصه داستان: موجوداتی خطرناک و وحشی که به صدا حساس هستند به زمین حمله کرده‌اند و می‌توانند کوچکترین صدا را تشخیص دهند. ریگن برای اینکه این موجودات را از بین ببرد باید خود را به ایستگاه رادیویی برساند تا بتواند با پخش نویزی آنها را فراری دهد.

اتفاقات این فیلم ادامه داستان قسمت اول آن است. یک مکان ساکت ۲ شاید به اندازه‌ی قسمت قبلی‌اش نتواند مخاطب را غافلگیر کند و او را در سکوتی تعلیق‌برانگیز برای جنگِ بقا قرار دهد. این سری فیلم آخر‌الزمانی که ایده‌ی فوق العاده‌اش کرازینسکی را به یک کارگردان نسبتا خوب علمی تخیلی وحشت تبدیل کرده است در این قسمت بیننده‌اش را مقداری ناامید می‌کند و او را نسبت به قسمت قبلی‌اش در  نوع روایت و قصه‌گویی سردرگم می‌نماید.

به‌واسطه‌ی تدوین‌های موازی، ممکن است هنگام تماشای این اثر حس کنید که قصه پاره پاره شده و باید برای گره زدن آن به یکدیگر تلاش نمایید که همین اتفاق قطعاً قدری آزار دهنده خواهد بود. با این حال این فیلم همچنان در فضاسازی و ایجاد فضایی آخرالزمانی خوب عمل می‌کند و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی از یک فیلم علمی‌تخیلی آخرالزمانی برای تماشا باشد.


زن دزدیده شده در حال فرار در فیلم راه پر پیج‌وخم

۷- فیلم Meander

فیلم راه پر پیچ‌ و خم

  • کارگردان: ماتیو توری
  • نویسنده: ماتیو توری
  • بازیگران: پیتر فرانزن، گایا ویس
  • تاریخ انتشار: مه ۲۰۲۱ ( اردیبهشت ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات Meander در  IMDB: ۵/۷

 خلاصه داستان: لیزا در جاده‌ای سوار اتومبیل یک مرد ناشناس می‌شود و وقتی که به خودش می‌آید دیگر سوار بر اتومبیل نیست. او در حالی که یک دستبند شمارش معکوس به روی بازویش بسته شده است در لوله‌هایی گیر افتاده و باید برای زنده ماندن تلاش کند.

Meander یک تریلر کلاستروفوبیک است که در فضایی پر پیچ‌و‌خم مخاطب‌اش را غرق در یک کابوسی می‌کند که در آن بازیگر زن‌اش سعی دارد با حرکت در هزارتوی حافظه از گذشته خود پیشی بگیرد. تنگنا، تلاش، اسارت، بقا، ترس، گذشته ... چیزهایی هستند که در فیلم خود را به‌نمایش می‌گذارند و داستانی تنش‌زا را برای بقا تعریف می‌کنند. اتمسفر و فضای Meander، بافت تصویری و... کاملا برای یک فیلم ترسناک رعب‌انگیز طراحی شده که می‌تواند به‌خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد. این اثر ردپاهایی از فیلم Cube ( مکعب) را با خود به‌همراه دارد و در داستان‌سرایی و قصه‌گویی در جاهایی کم می‌آورد. با این حال راه پر پیچ‌و‌خم می‌تواند برای یک بار هم که شده مخاطب را سرگرم کند و با او فضای خفه‌کننده و تعلیق‌گونه‌اش را به اشتراک بگذارد.


ایوان در حال مبارزه در فیلم بی نهایت

۶- فیلم Infinite

فیلم بی‌نهایت

  • کارگردان: آنتونی فوکوا
  • نویسنده: ایان شور
  • بازیگران: مارک والبرگ، چیوتل اجیوفور
  • تاریخ انتشار: ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات Infinite در  IMDB: ۵/۵

 خلاصه داستان: ایوان کالی که به بیماری اسکیزوفرنی مبتلاست دچار کابوس‌ها و توهماتی از زمان نوجوانی‌اش است. ایوان بعد از ملاقات با زنی متوجه می‌شود که توهماتش واقعی هستند و او متعلق به گروهی است که زندگی‌های گذشته‌شان را به‌خاطر دارند.

آیا تاکنون در زندگی صحنه‌ای را دیده‌اید که برایتان آشنایی داشته باشد؟ و یا رویاهایی معنادار و آشنا را در خواب‌هایتان ببینید؟ Infinite دقیقاً روی همین چیزها ایده‌ی خود را بارگذاری می‌کند و تناسخ را فکر مرکزی خود قرار می‌دهد. بی‌نهایت یک فیلم ابرقهرمانانه علمی تخیلی است که از قدیمی‌ترین کهن‌الگوی موجود یعنی نبرد خیر و شر بهره می‌گیرد و روایتش را اینگونه پیش می‌برد.

آدم‌های این قصه تجربیات زندگی‌های گذشته‌ی خود را به دوش می‌کشند و گروه مومنان‌شان می‌خواهند با استفاده از این موهبت دنیایی بهتر را سازماندهی کنند. بی‌نهایت جز آن دسته از فیلم‌هایی است که داستان خود را نمی‌تواند به اندازه‌ی ایده‌اش جذاب پیش ببرد. Infinite با اکشن، طراحی‌ها، جلوه‌های ویژه و فکر اولیه‌اش می‌تواند شما را سرگرم کند و برایتان جذابیت‌هایی را به‌همراه داشته باشد.


مهاجران در حال دعوا در فیلم مهاجران

۵- فیلم Settlers

فیلم مهاجران

  • کارگردان: وایت راکفلر
  • نویسنده: وایت راکفلر
  • بازیگران: سوفیا بوتلا، اسماعیل کروز
  • تاریخ انتشار: جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات  Settlers در  IMDB: ۴/۷

 خلاصه داستان: فیلم داستان یک خانواده ۳ نفره روایت می‌کند که در مریخ ساکن شده‌اند. آن‌ها بعد از مدتی مورد هجوم افرادی ناشناس قرار می‌گیرند که در این نزاع پدر خانواده کشته می‌شود و همسر و دخترش مجبور می‌شوند که با فرد مهاجم زندگی کنند.

Settlers یک نئووسترن علمی تخیلی فضایی درباره اولین آدم‌هایی است که به مریخ رفته‌اند. فیلم با طراحی‌ها و رنگ بندی‌های فوق‌العاده خود مریخ را آنچنان جذاب ترسیم کرده است که می‌توان در این اثر غوطه‌ور شد و تجربه‌ی یک خانه‌ی جدید بیرون زمین را نصیب خود کرد. مهاجران تعلیق و هیجانی حساب شده و درخود را از ناامنی، آوارگی، ترس امید و ناامیدی، خشم ... برای مخاطب‌اش آماده کرده و عمق فاجعه‌ی آینده‌ی بشری را به او گوشزد می‌کند.

شما با سکوت در این فیلم پیش خواهید رفت، سکوتی که تا مغز استخوان‌تان پیش می‌رود و می‌توانید درد تلخ آوارگی را با شدتی بالا بچشید. این نئو وسترن آخرالزمانی تصویری از آینده‌ی بشر است فیلمی که می‌تواند شما را درگیر خود کند و از طرفی هم می‌تواند تصویری از ذات بشری در طول تاریخ زندگی‌اش در زمین باشد.


بن در حال اعزام به جنگ در فیلم جنگ فردا

۴- فیلم The Tomorrow War

فیلم جنگ فردا

  • کارگردان: کریس مک کی
  • نویسنده: زک دین
  • بازیگران: کریس پرت، جی کی سیمونز
  • تاریخ انتشار: جولای ۲۰۲۱ ( خرداد ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات    The Tomorrow War در  IMDB: ۶/۶

 خلاصه داستان: نبردی در آینده و در سال 2051 و با موجودات فضایی در حال رخ دادن است. آدم‌ها از آینده به زمان حال می‌آیند و از هم‌نوعان خود کمک می‌گیرند. بن برای جنگ با موجودات به آینده اعزام می‌شود او از آنجا سمی را با خود می‌آورد که می‌تواند از وقوع این جنگ جلوگیری کند او در آنجا دخترش را ملاقات می‌کند.

 The Tomorrow War بلاک باستری سرگرم‌کننده است که فرم و اکشن‌اش بر فیلمنامه‌اش می‌چربد و هرچه که جلوتر می‌رود هیجان‌انگیزتر می‌شود. جنگ فردا یادآور یک فیلم دیستوپیایی دیگری به نام لبه فردا است که آنها نیز مورد هجوم موجودات فضایی قرار گرفته‌اند. کریس پرت که سابقه‌ی بازی در فیلم‌های اینچنینی را دارد بازی بسیار تاثیرگذاری را از خود به‌نمایش می‌گذارد و می‌تواند نبض مخاطبش را در دست بگیرد. طراحی‌ها، جلوه‌های ویژه، رنگ و لعاب فیلم و... به شدت تاثیرگذار هستند و می‌توانند ضعف‌های فیلم را بپوشاند و تصویری واقعی از جهان آینده را خلق کنند. جنگ فردا جهان‌بینی خود را در راستای حفاظت از آیندگان پیش می‌برد و مسئولیت نگهداری و مراقبت از زمین و نسل‌های دیگر را بر گردن انسان‌های امروزی می‌گذارد. فیلم به صورت خیلی ظریف به تغییرات اقلیمی و آب شدن یخ‌ها اشاره می‌کند و آن را فاجعه‌ای برای دنیای فردا می‌داند.


هیو جکمن در حال تصمیم گیری در فیلم خاطره پردازی

۳- فیلم Reminiscence

فیلم خاطره‌پردازی

  • کارگردان: لیسا جوی
  • نویسنده: لیسا جوی
  • بازیگران: هیو جکمن، ربکا فرگوسن
  • تاریخ انتشار: آگوست ۲۰۲۱ ( مرداد ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات      Reminiscence  در  IMDB: ۵/۹

 خلاصه داستان: زمانی در آینده نیک به همراه دستیارش خاطرات افراد را بازیابی می‌کنند تا اینکه زنی مرموز به‌نام می به آن‌ها مراجعه می‌کند و نیک وارد رابطه‌ای عاطفی با او می‌شود. بعد از مدتی می غیبش می‌زند و نیک رد او را در یک پرونده‌ی مهم پیدا می کند.

Reminiscence یک نئونوآر روانشناختی علمی تخیلی است که در یک دنیای دیستوپی حاصل از تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی شما را در خاطرات و گذشته‌تان غرق خواهد کرد. در این فیلم همه چیز در حال غرق شدن است شهر، آدم‌ها، آینده، گذشته، خاطرات ... که شما نیز از این اتفاق بی‌بهره نخواهید بود و اتمسفر این فیلم کاری با شما خواهد کرد که به درون خود رجوع کنید و چیزهایی را برای خود یادآور شوید.

خاطره‌پردازی که لذت بازی خوب هیو ‌جکمن را برایتان به ارمغان می آورد مانند دیگر آثار اینچنینی امسال متاسفانه ایده‌ی پرشور و مغزش را در سطح نگه می‌دارد و بیشتر سعی می‌کند که ادای دینی به فیلم‌های این‌گونه و سبک از سینما باشد و برایتان خاطره‌ی فیلم‌های محله‌ی چینی‌ها، بلید رانر، آثار هیچکاک و ... را زنده می‌کند. Reminiscence درست است که در جاهایی کلیشه‌ای پیش می‌رود اما می‌تواند مخاطبش را سرگرم کند و او را به درون دنیای غم‌انگیز خود بکشاند.


بلیک در حال تحقیق در فیلم مستعمره

۲- فیلم The Colony

فیلم مستعمره

کارگردان: تیم فلبوم

  • نویسنده: تیم فلبوم
  • بازیگران: ایین گلن، نورا آرنزیدر
  • تاریخ انتشار: آگوست ۲۰۲۱ ( مرداد ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات    The Colony در  IMDB: ۵/۴

 خلاصه داستان: زمین غیرقابل سکونت می‌شود و ثروتمندان کپلر ۲۰۹ را به عنوان سکونتگاه جدید انتخاب می‌کنند از آنجایی که کپلر شرایط باروری را برای آدم‌ها ندارد بعد از چندین سال گروهی برای بررسی مجدد زمین به این سیاره فرستاده می‌شوند. بلیک هنگام فرودش بازماندگان را ملاقات می‌کند و به رازهایی درباره‌ی پدرش پی می‌برد.

 The Colony یک دیستوپی علمی تخیلی است که به نام جزر و مد (Tides) نیز شناخته می‌شود. این اثر سرتاسر سرد است و می‌تواند فضای غم‌باری را خلق کند. در The Colony همه چیز روی آب است و بازماندگان در جزر و مدی بی‌پایان زندگی می‌کنند و بیننده باید در مه‌یی اعصاب‌ خردکن به‌دنبال روایتی از استعمار و استمعارگری بگردد. فیلم سلطه‌ی سرمایه‌داری و ثروت بر فقر است و آدم‌هایی که باید برای ثروتمندان زندگی کنند و اجتماعی مطابق میل آن‌ها را تشکیل دهند.

مستعمره در خلق فضایی آخرالزمانی و بن‌بستی بی‌پایان خوب عمل می‌کنند اما چیزی که ممکن است مخاطب را آزار دهد عدم تحقق ایده‌های زیبای فیلم به قصه‌ای استخوان‌دار و گم شدن هدف فیلم‌نامه است. با این حال Tides با بازی‌های جذاب و اکشن حساب شده‌اش کنجکاوی شما را برخواهد انگیخت و می تواند برای مدتی شما را سرگرم نماید.


نگهبان کهکشان در حال تماشا در فیلم دیون

۱- فیلم Dune

فیلم تل ماسه

  • کارگردان: دنیس ویلنوو
  • نویسنده: دنیس ویلنوو، جان اسپایتس
  • بازیگران: تیمونی شالامت، ربکا فرگوسن
  • تاریخ انتشار: اکتبر ۲۰۲۱ ( مهر ۱۴۰۰)
  • میانگین امتیازات Dune در  IMDB: ۸/۴ 

خلاصه داستان: در آینده‌ای دور که مردم توسط یک امپراطوری قدرتمند هدایت می‌شوند ماده‌ای معدنی وجود دارد که می‌تواند عمر انسان را طولانی‌تر کرده و سفرهای مافوق سرعت نور را ترتیب دهد. در این زمان که نیروها برای تصاحب این ماده به جنگ و جدال می‌پردازند پسری به نام پاول آتریدیس باید از این ماده نگهداری کند.

Dune یکی از مورد انتظارترین آثار علمی تخیلی امسال است که در جشنواره‌ی ونیز به‌نمایش درآمد. این فیلم علمی تخیلی  که اقتباسی از کتابی به‌همین نام و نوشته‌ی فرانک هربرت است عده زیادی را مشتاق خود کرد و توانسته نظرات مثبت منتقدان را به خود جلب کند. Dune که با نام تل‌ماسه نیز شناخته می‌شود تصویری از یک دنیای حماسی را ارائه می‌دهد، و در آن به سیستم‌های فئودالی می‌پردازد و وارد مسائل سیاسی می‌شود. تل ماسه تلفیقی از افسانه‌ی آرتورین و اشعار ناشناخته در ادبیات اروپا و انگلیس است و از امپراطوری‌های شرقی و غربی نیز الهام می‌گیرد و برپایه‌ی فرهنگ، اقلیم و فضاسازی‌های خاورمیانه‌ای و اعراب و‌... پیش می‌رود.

از طرفی دیگر هم این فیلم لایه‌هایی از روانشناسی، جامعه‌شناسی، اکولوژی... را در خود دارد.تل ماسه سرشار از نمادهایی است که از گوشه گوشه دنیا جمع شده و پرداختی سینمایی به خود گرفته است. موسیقی هانس زیمر یکی از برگ‌های برنده این فیلم است که اپرایی موسیقیایی را با ترکیب چندین سبک ساخته و بر محتوا نشانده است. این فیلم با تصاویر و جذاب و بیابان‌های چشم‌نوازش قطعا مخاطب را خواهد گرفت و او را تا مدت‌ها درگیر خود خواهد کرد.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های علمی تخیلی ۲۰۲۱ کدامند؟

از میان بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 می‌توان به فیلم Little Fish ، فیلم Come True و فیلم Oxygen اشاره کرد. فهرست کامل ۲۰‌ فیلم علمی تخیلی برتر ۲۰۲۱ را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- بهترین فیلم های علمی تخیلی عاشقانه 2021 چه فیلم‌هایی هستند؟

از میان نمونه‌های عاشقانه ترکیب شده با علمی تخیلی در سال گذشته، می‌توان به فیلم The Map Of Tiny Perfect Things، فیلم Little Fish و فیلم Bliss‌ اشاره کرد. فهرست کامل ۲۰‌ فیلم علمی تخیلی برتر ۲۰۲۱ را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده