بهترین فیلم های فضایی | تجربه‌ی جهان‌های ناشناخته

بهترین فیلم های فضایی | تجربه‌ی جهان‌های ناشناخته

یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین فیلم های فضایی تاریخ سینما بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

علمی تخیلی-فضایی یک ژانر مدرن است که با گسترش فناوری‌های خارق‌العاده و برتر، روز به روز جایگاهش را در سینما محکم‌تر می‌کند. فیلم‌های فضایی مثالی از آرزوها و بدبینی‌های بشر نسبت به آینده‌ی انسان و زمین هستند. آینده‌ای که کمپانی‌های فیلمسازی به هر شکل که دوست دارند در این فیلم‌ها آن را به‌تصویر می‌کشند. زیرژانر فضایی که در دسته‌ی علمی تخیلی‌ها قرار میگیرد، عقل و احساسات مخاطب را در دست گرفته و طرفداران زیادی نیز دارد. مانند دیگر ژانرهای سینمایی، عناصر و المان‌های خودش هم را دنبال می‌کند.

رویارویی با بیگانگان و سفینه‌ها ( فیلم بیگانگان، ورود...)، سفرهای فضایی ( سولاریس، به‌سوی ستارگان ...)، جنگ‌های فضایی ( پیشتازان فضا...)، بنا کردن خانه‌ای جدید در بیرون از زمین ( فیلم تبعیض)، سفرهای اکتشافی فضایی (نخستین انسان)، زیست فرازمینی ( گزارش اروپا...) حکمرانی و بهره‌گیری از منابع کیهان (فیلم ماه...) و غیره، عناصر مشترکی هستند که در این نوع از فیلم‌ها وجود دارند. فیلم‌های فضایی از آنجایی که مخاطب را وارد یک دنیای تجربه نشده می‌کند، می‌تواند بسیار لذت‌بخش و تعلیق برانگیز باشد. در ادامه فهرست نسبتا جامعی از بهترین فیلم‌های فضایی سینما ارائه شده است.

فیلم‌ها بر اساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه بندی شده‌اند


    

بهترین فیلم های فضایی

برخورد کپسول به چشم ماه در فیلم سفر به ماه

۳۰-  فیلم فضایی تخیلی A Trip To The Moon

فیلم سفر به ماه

  • کارگردان: ژرژ ملیس
  • نویسنده: ژرژ ملیس 
  • بازیگران: ویکتور آندره ژرژ ملیس
  • تاریخ انتشار: ۱۹۰۲
  • میانگین امتیازات  A Trip To The Moon در IMDB: ۸.۲

 خلاصه داستان: یک پروفسور در آزمایشگاه خود یک وسیله حمل و نقل فضایی را برای فرستادن چند فضانورد به ماه می‌سازد. فضانوردان به ماه می روند و برنامه اکتشافات فضایی خود را انجام می‌دهند. آن‌ها هنگام بازگشت به زمین مورد استقبال قرار می‌گیرند.

سفر به ماه اولین فیلم علمی تخیلی تاریخ سینماست که ازقضا به‌عنوان اولین فیلم فضایی سینما نیز شناخته می‌شود. این فیلم که یک اثر صامت فرانسوی بود براساس رمان زمین تا ماه ژول ورن و کتاب اولین انسان در ماه اچ. جی. ولز ساخته شده است. این فیلم که در زمان خودش انقلابی برپا کرده بود در سرتاسر جهان با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و توانست ژرژ ملیس پدر جلوه‌های ویژه میدانی را به شهرتی برساند. ملیس از نوردهی مضاعف، بکگراندهای نقاشی شده، طراحی‌های عجیب و غریب، قرار دادن چهره‌های واقعی در کنار اشیا و تکنیک‌های استاپ موشنی در این اثر استفاده کرده است. صحنه معروف اصابت کپسول فضایی به چشم ماه را که ممکن است در جاهای مختلفی دیده باشید یکی از ماندگارترین پلانهای زیبای این اثر است که در زمان خودش هوشمندانه ثبت شده است این فیلم توانسته نمرات خوبی را در سایت‌های معتبر به‌دست آورد.


شورشیان در حکومت در فیلم نگهبانان کهکشان

۲۹- فیلم Guardians Of The Glaxy

فیلم نگهبانان کهکشان

  • کارگردان: جیمز گان
  • نویسنده: جیمز گان
  • بازیگران: کریس پرت، ون دیزل
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴ 
  • میانگین امتیازات Guardians Of The Glaxy در IMDB: ۸

 خلاصه داستان: گروهی از دزدان فضایی پسری زمینی را می‌دزدند و با خود به فضا می‌برند. بعد از چندین سال او با برداشتن سنگ آرزو با چند نفر دیگر هم پیمان می‌شود و قصد دارد که کهکشان را از یک توطئه و نابودی نجات دهد.

Guardians Of The Glaxy فیلمی ابرقهرمانی فضایی است که براساس یک مجموعه کتاب مصور به‌همین نام و توسط شرکت مارول کامیکس منتشر گردید. این فیلم توانست هم نظر منتقدان را به خود جلب کند و هم اینکه شرایط خوبی را در گیشه نصیب سازندگانش کرد به‌ طوریکه نگهبانان کهکشان جز فیلم‌های پرفروش ابرقهرمانی سینما شناخته می‌شود. نگهبانان کهکشان در جلوه‌های ویژه و طراحی گرافیکی بسیار عالی پیش می‌رود و فضای بسیار حساب شده‌ای را برای مخاطب خلق می‌کند که همین باورپذیری اثر را با توجه به نوع زیر ژانرش بالا می‌برد. فیلم فضای سرگرم کننده و شادی دارد و می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد اما اگر شما مخاطب دنیای مارول و فیلم‌های ابرقهرمانی نباشید هنگام تماشای این فیلم کاستی‌هایی را در داستان و محتوا حس خواهید کرد و متوجه خواهید شد که شخصیت‌ها مقداری از شما دور هستند و از طرفی هم ممکن است نتوانید ارتباط درستی را با فیلم برقرار کنید ولی قطعا اکشن و زد و خوردهایش برایتان جذاب خواهد بود. 


درگیری دکتر با ماموران در فیلم سرنیتی

۲۸- فیلم Serenity

فیلم سفینه‌ای به نام آرامش

  • کارگردان: جاس ویدن
  • نویسنده: جاس ویدن
  • بازیگران: جینا تورس، ناتان فیلیون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۵
  • میانگین امتیازات Serenity در IMDB: ۷/۸

 خلاصه داستان: در آینده‌ای‌ دور زمین دیگر نمی‌تواند انسان‌ها را در خود نگه دارد و آدم‌ها برای زندگی مجبور شده‌اند که به منظومه دیگری بروند. در منظومه‌ی جدید گروهی رهبری و فرماندهی سیاسی را به‌عهده گرفته‌اند. در این میان دختری که دارای نیروهای فوق‌العاده‌ای است پی به رازهای مهمی از آن‌ها می‌برد و برای در امان ماندن به سفینه سرنتی پناهنده می‌شود.

اتفاقات سفینه‌ای به‌نام آرامش پس از اتفاقات سریال firefly رخ می‌دهد. یک مجموعه تلویزیونی که این فیلم براساس آن ساخته شده است. Serenity از آنجایی که بودجه کمتری نسبت به سریال اصلی دارد از جلوه‌های ویژه میدانی استفاده می‌کند و به خاطر همین محدودیت منابع مالی نسبت به دیگر آثار اینچنینی از جلوه‌های فضایی کمتری برخوردار است. این فیلم می تواند اثر سرگرم کننده‌ای باشد و برای مدتی مخاطب را با خودش همراه کند ولی از آنجا که به محتوای خوب و عمیقی نمی‌تواند دست پیدا کند بیننده خود را درگیر یک اثر فرمیک اکشن می‌‌بیند. Serenity اصلا لحن سرد آخرالزمانی ندارد و خیلی راحت با مشکلات فضایی کنار می‌آید و با مهاجمان می جنگد. فیلم شاید نتواند مدت زیادی در خاطر شما بماند اما می‌تواند لحظاتی هیجان‌انگیز را برایتان رقم بزند.


دکتر در سفینه فضایی در فیلم خورشید

۲۷- فیلم Sunshine

فیلم آفتاب سوزان

  • کارگردان: دنی بویل
  • نویسنده: الکس گارلند
  • بازیگران: کیلیان مورفی کریس ایوانز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Sunshine در IMDB: ۷/۲

 خلاصه داستان: در آینده‌ای دور زمین به‌علت کاهش نوردهی خورشید سرد می‌شود و گروهی از دانشمندان و فضانوردان در مأموریتی به نام ایکاروس ۲ تصمیم می‌گیرند برای تحریک خورشید موشکی را به سمت آن بفرستند. آنها به‌علت یک اشتباه محاسباتی در ماموریتشان افراد زیادی را از دست می‌دهند.

دنیل بویل کارگردان فیلم ۲۸ روز بعد تفکرات آخرالزمانی‌اش را در یک فیلم فضایی پیاده کرده است. Sunshine فیلمی است که از ابتدای یک آخرالزمان در زمین شروع می‌شود و با پایانی حماسی در فضا پایان می‌یابد. این فیلم با الهام از ادیسه فضایی، بلیدرانر و بیگانه پیش می‌رود و ردپای آن‌ها را در خود جای می‌دهد. در حین ساخت این فیلم متخصصانی برای بالا بردن بار علمی اثر در پروژه حضور داشته‌اند و سعی بر این بوده که آفتاب سوزان را به منطق علمی نزدیک کنند. هنگام تماشای این اثر به واسطه جلوه های ویژه فیلم می توانید خود را در آن فضا احساس کنید و شرایط سخت آن را با تمام وجود درک نمایید البته این فیلم فقط می‌تواند از لحاظ فرم به تماشاگر نفوذ کند و از لحاظ پرداخت شخصیت و داستان قدری عقب می ماند. با این حال مخاطب می‌تواند تا مدتی خود را با این اثر سرگرم کند.


هومر در حال فرستادن موشک در فیلم آسمان اکتبر

۲۶- فیلم October Sky

فیلم آسمان اکتبر

  • کارگردان: جو جانسون
  • نویسنده: لوئیس کولیک
  • بازیگران: جیک جیلنهال، لورا درن
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۹
  • میانگین امتیازات October Sky در IMDB: ۷/۸

 خلاصه داستان: وقتی که اسپوتنیک ۱ توسط روس‌ها به فضا پرتاب می‌شود هومر که یک دانش‌آموز دبیرستانی است به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌ گیرد و با تشویق معلمش و به همراه تعدادی از دوستان خود شروع به ساخت موشک‌های خودشان می‌کنند این درحالی است که پدر هومر به این مسئله دید خوبی ندارد.

 این فیلم که براساس خاطرات واقعی هومر هیکام جونیز ساخته شده است در زمان جنگ سرد بین آمریکا و شوروی روایت می‌شود. آسمان اکتبر یک فیلم به شدت الهام‌بخش و امید دهنده است که هر کسی حداقل برای یک بار هم که شده باید آن را تماشا کند. این درام جاه‌طلبی و بلندپروازی را در روح انسان زنده می‌کند و به او امید می‌دهد که آرزوهایش را دنبال کند. October Sky به ارزش یادگیری می‌پردازد و شرایط رسیدن به آرزوها را در یک محیط غیر امیدوارکننده و بدون عناصر کلیشه‌ای پرداخت می‌کند. October Sky یکی از واقعی‌ترین و تاثیرگذارترین روابط پدر و پسری در سینما را نشان می‌دهد و با اتمسفر خاصی به آنها می‌پردازد و دشواری این رابطه‌ی پرچالش را به زیبایی نشان می‌دهد.


میمون‌ها در حال آماده باش در فیلم سیاره میمون ها

 ۲۵- فیلم Planet Of The Apes

فیلم سیاره میمون‌ها

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: ویلیام جونیور
  • بازیگران: مارک والبرگ، هلنا بونهام کارتر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات Planet Of The Apes در IMDB: ۵/۷

 خلاصه داستان: در ایستگاه فضایی نیروی هوایی آمریکا طوفانی ‌مغناطیسی رخ می‌دهد. لئو به دنبال پیدا کردن میمون مورد علاقه‌اش درگیر این طوفان می‌شود و با سفینه‌اش در جایی دیگر فرود می‌آید، جائیکه میمون‌ها شبیه‌به انسان‌ها رفتار می‌کنند و با انسان‌ها در نزاع هستند. لئو در آنجا دست به شورش می‌زند.

سیاره میمون‌ها که براساس رمان سیاره میمون ها به‌نوشته‌ی پیر بول ساخته شده است بازسازی فیلمی به‌همین نام در سال ۱۹۶۸ است. فیلم هنگام اکرانش نظرات متفاوت و نسبتا منفی  را دریافت کرد چراکه به‌ گفته‌ی منتقدین، اثر  از فیلم اولیه فاصله گرفته بود و مردم نمایشی وفادارانه می‌خواستند. کمپانی تولید کننده این اثر سال‌ها بعد  ظهور سیاره میمون‌ها را ساخت که داستانش ربطی به این فیلم نداشت. Planet Of The Apes اثری است که به مسائل اجتماعی و تکامل اشاره می‌کند و با یک پایان‌بندی زیبا شما را غافل‌گیر می‌کند. فیلم تنها یک اثر فضایی نیست بلکه در دل خود مسائلی را می‌کشد که باعث می‌شود مخاطب تفکرات بیشتری را پیرامون مسائل انسان داشته باشد. Planet Of The Apes گریم‌های خوبی دارد که می‌تواند برای شما هیجان‌انگیز باشد. 


اسپایک در حال تفکر در فیلم پیشتازان فضا

۲۴- فیلم Star Trek

فیلم پیشتازان فضا

  • کارگردان: جی جی آبرامز
  • نویسنده: روبرتو اورچی
  • بازیگران: کریس پاین، زکری کینتو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات Star Trek در IMDB: ۷/۹

     خلاصه داستان: جیم که فردی خوش‌گذران است همانند پدرش برای خدمت به فدراسیون به ناوگان می‌رود. بعد از مدتی نرو که از آینده آمده و اطلاعاتی از آنجا دارد به آن‌ها حمله می‌کند و در همین زمان جیم به‌علت سرپیچی از دستورات توسط اسپایک تبعید می‌شود.    

این فیلم یازدهمین اثر از سری فیلم‌های ساخته شده براساس سری پیشتازان فضا است. فیلم از ابتدای شروعش هیجان‌انگیز است و بیننده را به یک جنگ فضایی مهیج می‌برد. پیشتازان فضا سرشار از جلوه‌های ویژه‌ی قدرتمندی است که شما را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و لذت یک نزاع خاص را نصیبتان خواهد کرد. آنچنان این طراحی‌ها و جلوه‌ها میلیمتری حرکت می‌کنند که شما ممکن است خود را آنجا حس کنید. موسیقی فیلم هم به کمک اکشن و شخصیت‌ها می‌آید و فضایی فوق‌العاده را خلق می‌کند. فیلم هم ادای دینی به سری آثار قبلی  پیشتازان فضا است و هم اینکه مخاطب امروزی را کاملا در مشت خودش می‌گیرد. اگر به فیلم‌های تخیلی فضایی اکشن با فرمی جذاب علاقه‌مند هستید این فیلم گزینه‌ی خوبی برایتان خواهد بود اما اگر در کنارش به داستانی پر مفهوم و عمیق نیز فکر می‌کنید ممکن است این اثر نتواند شما را راضی نگه دارد. 


فضانوردان در حال تماشا در فیلم مسافران

 ۲۳- فیلم Passengers

فیلم مسافران

  • کارگردان: مورتن تیلدوم
  • نویسنده: جان اسپایتس
  • بازیگران: کریس پرت، جنیفر لارنس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات Passengers در IMDB: ۷

 خلاصه داستان: یک شرکت فضایی قرار است هزاران نفر را برای یک زندگی جدید به‌وسیله‌ی یک سیاره پیما به سیاره‌ای دوردست بفرستد. مسافران این پروژه تا رسیدن به مقصد به یک خواب مصنوعی چندین ساله وارد شده‌اند اما سفینه دچار مشکلاتی می‌شود و یکی از مسافران خارج از برنامه و ۹۰ سال زودتر از خواب بیدار می‌گردد.

مسافران یک عاشقانه‌ی فضایی است که می‌توانید به‌عنوان فیلمی سرگرم کننده به آن نگاه کنید اما نباید انتظار یک درام استخوان‌دار را از آن داشته باشید چراکه فیلم نمی‌تواند به‌خوبی ایده‌های جذاب خود را تبدیل به قصه‌ای قدرتمند و ریشه‌دار نماید. هنگام تماشای Passengers شاید نتوانید اتفاقات را به خوبی کنار یکدیگر بچینید و دلایل خوبی  مثلاً برای وجود یک رباتی که قرار است تا ۱۲۰ سال بیدار باشد را بیابید.

فیلم اما طراحی و اتمسفر خوبی دارد و می‌تواند تا حدودی شما را در جریان تنهایی و احساسات دو بازیگر بیدار شده در این ابر سیاره پیما قرار دهد. Passengers سعی می‌کند که تنهایی انسان و نیازهای عاطفی و اجتماعی او را به تصویر بکشد و فیلم را از بعد عاشقانه دراماتیزه کند. مسافران جز آن دسته از فیلم‌هایی است که ظاهر جنجال برانگیزی برای مخاطب دارد و می‌تواند او را تحت تاثیر قرار دارد.


مامور در حال تیراندازی در فیلم الیسیوم

۲۲- فیلم Elysium

فیلم تبعیض

  • کارگردان: نیل بلومکامپ
  • نویسنده: نیل بلومکامپ
  • بازیگران: مت دیمون، جودب فاستر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات Elysium در IMDB:۶/۶

 خلاصه داستان: زمین در حال نابودی است و ثروتمندان برای ادامه زندگی به یک اقامتگاه فضایی رفته‌اند. مکس که در زمین زندگی می‌کند به‌وسیله‌ی مواد رادیواکتیو آلوده می‌شود و شانس زیادی برای زنده ماندن ندارد. او برای درمان خود باید خودش را به الیسیوم اقامتگاه فضایی ثروتمندان برساند.

تبعیض تصویری از یک  آخرالزمان در آینده است زمانی که فقط ثروتمندان حق زندگی، درمان ... را دارند. Elysium یک فضایی اجتماعی است که به ساختارهای جوامع با دو قطب فقیر و غنی می‌پردازد. نیل بلومکمپ که با فیلم منطقه ۹ پایش را به سینما گذاشت و اثری ماندگار را خلق کرد حالا با این فیلم ثابت کرده که هم به داستان‌های فضایی علاقه‌مند است و هم اینکه درگیر سیاست و جامعه شده است و هدفش نقد تصمیماتی است که شرایط را برای فقرا سخت‌تر می‌کند. Elysium از نظر جلوه‌های ویژه و اکشن بسیار در حد انتظار خوب پیش می‌رود و کاملاً فرم‌های هیجان انگیز را برای مخاطبش فراهم می‌کند. چیزی که ممکن است شما را حین تماشای این اثر کمی اذیت کند فشردگی در پیشبرد درام است. چراکه ممکن است مخاطب با خودش فکر کند کاش فیلم در زمان بیشتری روایت می‌شد و اتفاقات فیلم کمی کشش بیشتری داشتند. با این حال تبعیض مخاطب را راضی نگه می‌دارد و تصویر سردش را با او همراه می‌کند.


سم در حال کار با ربات در فیلم ماه

۲۱- فیلم Moon

فیلم ماه

  • کارگردان: دانکن جونز
  • نویسنده: ناتان پارکر
  • بازیگران: سام راکول، کوین اسپیسی (صدا)
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات Moon در IMDB:۷/۸

 خلاصه داستان: در سالهای دور وقتی که زمین انرژی‌هایش را از دست می‌دهد شرکتی با استفاده از انرژی‌های موجود در خاک ماه به تولید هلیوم و دیگر انرژی ها می‌پردازد. سم یکی از کارکنان این شرکت مستقر در پایگاه ماه است که در روزهای آخر مأموریتش متوجه رازی بسیار بزرگ می‌شود.

ماه شروعی بزرگ برای یک کارگردان تازه کار است. Moon با یک لوکیشن محدود و حداکثر دو بازیگر و یک ربات بیننده را کاملا در اختیار خود می‌گیرد و در تمام مدت او را در اتمسفر خود غرق می‌کند. فیلم با آنکه با بودجه‌ای کم ساخته شده است تاثیرگذاری خود را دارد و می‌تواند بسیار باورپذیر فضای خارج از جو را طراحی کند. این فیلم همانند سریال آینه سیاه به قسمت تاریک و سیاه تکنولوژی می‌پردازد و حرص و طمع بی حد و اندازه‌ی انسان را نهی می‌کند و ایده‌ی فضایی بودن فیلم هم بهانه‌ایست برای جذاب کردن و تزریق هیجانی دو چندان به ببینده! Moon اکشن و زد و خوردهای فیلم‌های اینچنینی را ندارد و بیشتر تمرکزش را روی محتوا قرار داده است. ماه آینده‌ای را نشان می‌دهد که انسان‌ها برای مقاصد خود می‌توانند روبات‌هایی با خاطرات مشابه و شبیه به خودشان را تکثیر کنند که در آن صورت تعریف وجودی انسان و هویت او بسیار متفاوت خواهد بود.


فضانوردان در حال صحبت کردن در فیلم مردان واقعی

۲۰- The Right Stuff

فیلم مردان واقعی

  • کارگردان: فلیپ کافمن
  • نویسنده: فلیپ کافمن
  • بازیگران: سام شپرد، اسکات گلن
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۳
  • میانگین امتیازات The Right Stuff در IMDB: ۷/۸

خلاصه داستان: این فیلم با تمرکز بر زندگی فضانوردان عطارد از جمله جان لگن و آلن شپرد پیش می‌رود و خطرات و سرخوردگی‌های افراد درگیر با اولین دستاوردهای ناسا را بازگو می‌کند و زندگی خانوادگی آن‌ها و بحران‌های شخصی را که در دوران نوآوری‌های تکنولوژی متحمل شدن را به‌تصویر می‌کشد.

مردان واقعی اثری است که در سال ۱۹۸۳ بر اساس کتابی به‌همین نام نوشته و منتشر گردید. این فیلم یک اثر جذاب و قابل اعتناست که باعث شد در بین منتقدان نظرات مثبتی را به‌دست آورد اما متاسفانه در گیشه شکست خورد و تماشاگران علتش را عدم برقراری ارتباط مناسب با اتفاقات فیلم اعلام کردند. The Right Stuff در به‌وجود آوردن درامی پرکشش تمام سعی‌اش را می‌کند و می‌تواند فضایی نسبتا خوب را برای انتقال گفته‌هایش خلق کند. مردان واقعی پس از گاو خشمگین اسکورسیزی دومین فیلم برتر دهه ۸۰ میلادی شناخته می‌شود. در سال ۲۰۲۰ شبکه دیزنی پلاس براساس این فیلم و کتاب تام وولف سریالی با همین نام را برای علاقه‌مندان به داستان‌های فضایی منتشر کرد. The Right Stuff توانست چهار جایزه اسکار از جمله بهترین موسیقی متن فیلم و بهترین تدوین را با خود به خانه ببرد.


فضانورد در حال تفکر در فیلم گزارش اروپا

۱۹- فیلم Europa Report

فیلم گزارش اروپا

  • کارگردان: سباستین کودرو
  • نویسنده: فیلیپ ژلات
  • بازیگران: مایکل نیکویست، کارولینا ویدرا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات Europa Report در IMDB: ۶/۴

 خلاصه داستان: تعدادی فضانورد در یک ماموریت سری برای پی بردن به وضعیت حیات در قمر اروپای مشتری عازم کیهان می‌شوند، که یک اختلال ارتباط آن‌ها را با زمین قطع می‌کند. اما آنها همچنان گزارش‌های خود را به زمین می‌فرستند.

گزارش اروپا، یکی از فیلم‌های واقع‌گرایانه در بین آثار فضایی است چرا که سعی خود را روی اکتشافات فضایی قرار داده و می‌خواهد که اثر واقعی به‌نظر برسد. فیلم از لحاظ علمی نسبتاً پایبند به منطق می‌باشد. این تریلر فضایی تعلیق ایجاد شده در خود را به‌درستی به مخاطبش انتقال می‌دهد و ترس یک اکتشاف خطرناک و پیچیده را با او همراه می‌کند. این فیلمِ داستانی به‌شیوه‌ای مستندوار تولید شده است تا که تاثیر خود را به حداکثر برساند. چیزی که هنگام تماشای گزارش اروپا ممکن است شما را آزار دهد فاصله‌ی اثر از بیننده است چراکه شخصیت‌ها قدری دور از پرداختی استخوان‌دار هستند. با این حال Europa Report شما را در فضایی کلاستروفوبیک قرار خواهد داد و ترسی ناامید کننده را در دلتان خواهد نشاند که این باعث می‌شود اثر تا مدت‌ها از ذهنتان فراموش نشود از طرفی دیگر نیز تصویربرداری هوشمندانه‌ی آن شما را درگیر خود خواهد کرد.


فضانورد در حال نگاه کردن در فیلم حیات

۱۸- فیلم Life

فیلم حیات

  • کارگردان: دانیل اسپینوسا
  • نویسنده: پل ورنیک، رت ریس
  • بازیگران: جیک جیلنهال، رایان رینولدز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات Life در IMDB: ۶/۶

 خلاصه داستان: چند فضانورد در ایستگاه فضایی نمونه‌ای از یک حیات فضایی که متعلق به سیاره مریخ است را کشف کرده و مشغول آزمایشات خاص روی آن هستند. آن‌ها حین تحقیقاتشان متوجه می‌شوند که نمونه‌ی مورد آزمایش دارای سطح مورد قبولی از شعور و هوش است و قصد مقابله با فضانوردان را دارد.

فیلم یک تریلر فضایی است که با تعلیق و دلهره‌ی حساب شده‌ای پیش می‌رود. این اثر نسبت به دیگر آثار فاخر این ژانر از لحاظ محتوا و درگیری‌های فلسفی و روانشناسی از جایگاه پایین‌تری برخوردار است و یا حداقل نمی‌تواند فکر خود را به‌خوبی دراماتیزه نماید. Life سرشار از جلوه‌های ویژه کار شده و طراحی‌های فوق‌العاده‌ی صحنه است به طوریکه به‌ راحتی می‌تواند از لحاظ بصری مخاطب را در دل خود فرو ببرد. فیلم مانند بیشتر آثار اینچنینی تلاشی برای زنده ماندن را در دل خود پرداخت می‌کند و این غریزه را مختص به آدمها نمی داند. اتمسفر Life با شرایط داستانی خود آدرنالین‌تان را جابه‌جا خواهد کرد و شما را در یک دلهره‌ فرو خواهد بود. از آنجائیکه اثر ردپایی از فیلم‌های بیگانه، سولاریس و آفتاب سوزان را در خود دارد با آن احساس غریبگی نخواهید کرد. حیات ممکن است که تا مدت‌ها نتواند در ذهن شما باقی بماند اما از آثار تجاری قطعا بهتر و سرگرم کننده‌تر خواهد بود.


فضانوردان در حال نزاع در فیلم جنگ ستارگان

۱۷- فیلم Star Wars

فیلم جنگ ستارگان

  • کارگردان: جورج لوکاس
  • نویسنده: جورج لوکاس
  • بازیگران: هریسون فورد، کری فیشر
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۷
  • میانگین امتیازات Star Wars در IMDB: ۸/۶

 خلاصه داستان: در نقطه‌ای دور دست از کهکشان بین یک امپراتوری و اتحادیه‌ی شورشیان نبردی صورت می‌گیرد لوک اسکای واکر که جوانی بلند پرواز است درگیر نبرد می‌شود و سعی در نجات پرنسس لیا از چنگال امپراتوری دارد.

جنگ ستارگان که یک سری فیلم‌های فضایی را شامل می‌شود قدمت زیادی در تاریخ سینما دارد. قسمت اولش به کارگردانی جورج لوکاس در سال ۱۹۷۷ روانه‌ی بازار شد. این عنوان شامل یک سه‌گانه‌ی اصلی است که دو قسمت دیگرش با دو کارگردان دیگر در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ اکران شدند. Star Wars یک سه‌گانه پیش درآمد و یک سه‌گانه‌ی دنباله را نیز تولید و پخش کرد که به دنبال موفقیت آنها دو فیلم دیگر نیز براساس این سری‌ها ساخته شدند. جنگ ستارگان: امیدی تازه در زمان اکرانش عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را به‌دست آورد و همچنین منتقدان آن را ستودند. جلوه‌های ویژه و تمهیدات استفاده شده در آن انقلابی در آثار سینمایی به‌حساب می‌آمد.

مجموعه آثار جنگ ستارگان تاثیر زیادی بر هنر و مناسبات فرهنگی گذاشت و کتاب‌ها و کمیک‌هایی براساس آن‌ها نوشته شدند و بازی‌های رایانه‌ای نیز طبق آنها به بازار آمدند. با اینکه مجموعه‌ی این فیلم‌ها محبوبیت زیادی را به‌دست آورد و در گیشه هم فروش خوبی را تجربه کرد اما برای منتقدان سه‌گانه‌ی اصلی لذت بخش‌تر بود. جنگ ستارگان جز آثار خاطره‌انگیز برای تماشاگران سینما محسوب می‌شود و هیچگاه نیز  از ذهن بینندگان پاک  نخواهد شد.


فضانوردان در فیلم آپولو 13

۱۶- فیلم فضایی ناسا Apolo 13

فیلم آپولو ۱۳

  • کارگردان: ران هوارد
  • نویسنده: ویلیام برویلز
  • بازیگران: تام هنکس، بیل پکستون
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۵
  • میانگین امتیازات Apolo 13 در IMDB: ۷/۶

 خلاصه داستان: فیلم ماموریت آپولو ۱۳ را به‌تصویر می‌کشد. زمانی که ۳ تن از فضانوردان می‌خواستند فرودی در ماه داشته باشند که در بین راه کپسول‌های انرژی منفجر می‌شود.

فیلم آپولو ۱۳ مربوط به سومین مأموریت ناسا است زمانیکه فضانوردانش را می‌خواست روی ماه فرو بنشاند. فیلم براساس کتابی به نام ماه از دست رفته، سفر پرمخاطره آپولو ۱۳ نوشته جیمز لاول و جفری کلوگر ساخته شده است. Apolo 13 از المان‌های پرداختی آثار مستند بهره برده است. فیلم جز آن دسته از آثار فضایی است که برای هرچه واقعی‌تر نشان دادن وقایع از دانشمندان کمک گرفته است و سازندگانش از وسایل و تجهیزات ناسا برای تصویربرداری استفاده کرده‌اند و فضاپیمای موجود در این  اثر اختصاصا توسط ناسا برای فیلم ساخته شده است.

Apolo 13 از تعلیق خارق العاده‌ای برخوردار است و حتی مخاطبی که از پایان این عملیات باخبر است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اثر داستان کامل آن اتفاق تاریخی و تلخ را روایت می‌کند و شما می‌توانید در جریان کامل آن رویداد قرار بگیرید اتفاقی که مردم کره زمین را به بهت و اضطراب فرو برد. آپولو ۱۳ دلهره انگیزترین عملیات نجات هالیوود می‌تواند تا مدت‌ها شما را درگیر خودش نگه دارد.


روی در حال دادن تست در فیلم به سوی ستارگان

۱۵- فیلم Ad Astra

فیلم به سوی ستارگان

  • کارگردان: جیمز گری
  • نویسنده: جیمز گری
  • بازیگران: برد پیت، تامی جونز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات Ad Astra در IMDB: ۶/۵

 خلاصه داستان: کلیفورد پدر روی سال‌ها پیش برای جستجوی حیات به همراه گروهش به سیاره نپتون می‌رود و دیگر خبری از آنها نمی‌شود. بعد از مدتی دانشمندان نوسانات خطرناکی را از سمت سیاره نپتون رصد می‌کنند و گمان می‌برند که کلیفورد هنوز زنده باشد به‌همین دلیل روی را برای جستجوی پدرش و منشاء نواسانات به نپتون می فرستند.

فیلم به‌سوی ستارگان از آن دسته آثار فضایی است که می‌تواند شما را در تک تک لحظات‌ خود شریک کند و تجربه یک سفر فضایی را به بیننده هدیه دهد. هنگام تماشای این فیلم همه چیز برای شما ملموس و واقعی است و مخاطب گویی باورش شده که سفرهای فضایی و اقامت در ماه ممکن است وجود داشته باشند. Ad Astra اثری روانشناختی فضایی است که بیش از آنکه به اکتشافات و لبه‌ی منظومه شمسی بپردازد به دنبال انسانیت است و سفر اودیسه‌وار یک انسان گمگشته در خود را دنبال می‌کند و نیمه‌ی تاریک سفر به کیهان را با لحنی سرد به‌نمایش می‌گذارد.

فیلم با اینکه ردپای ادیسه فضایی را در خود دارد اما اصلاً نمی‌توان به آن ذره‌ای شک کرد و فیلم را زیر سایه‌ی شاهکار کوبریک برد. نمایش به‌قدری چشم‌نواز و هیجان‌انگیز است که تا مدت‌ها در ذهن بیننده باقی خواهد ماند و او را رها نخواهد کرد. Ad Astra توانست نامزد چند جایزه‌ی اسکار شود که در این میان جایزه‌ی بهترین طراحی صدا را با خود به خانه برد.


فضانورد در حال سفر در زمان در فیلم تماس

۱۴- فیلم Contact

فیلم تماس

  • کارگردان: رابرت زمیکس
  • نویسنده: جیمز وی هارت
  • بازیگران: جودی فاستر، متیو مک کانهی
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۷
  • میانگین امتیازات Contact در IMDB: ۷/۵

 خلاصه داستان: النور برای پیدا کردن نشانه‌ای از حیات و تمدن در دیگر نقاط کهکشان پروژه‌ای را شروع می‌کند که در این میان پیامی از سمت بیگانگان به او می‌رسد. پیام حاوی اطلاعات ساخت یک ماشین زمان است و النور به‌وسیله‌ی این اطلاعات به دیدار موجودات فرازمینی می‌رود.

فیلم تماس با اقتباس از رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی کارل سیگن ساخته شده است و ردپایی از ادیسه فضایی و جنگ ستارگان را در خود دارد. Contact داستانی فراتر از قصه‌های فضایی و سرگرم کننده است و قبل از آنکه کرمچاله‌ها و موجودات فضایی را دستمایه‌ی خودش کند به فلسفه و سیاست می‌پردازد و از این طریق جهان بینی‌اش را به‌تصویر می‌کشد. کارگردان اعتقادات دو شخص با دیدگاه‌های متفاوت را، مسیر خودش قرار می‌دهد و از این راه سیاستمداران را نیز وارد نمایش خود می‌کند. اعتقاد، سیاست و علم مضامینی هستند که تماس آنها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و با لحنی زیبا به نزدیک کردن آن‌ها به یکدیگر می‌پردازد. Contact جز آن دسته آثاری است که هیچگاه قدیمی نخواهد شد و نبوغ‌اش برای سینما همیشه تازگی خواهد داشت.


خبرنگاران در حال صحبت با بیگانگان در فیلم منطقه ۹

۱۳- فیلم District 9

فیلم منطقه ۹

  • کارگردان: نیل بلومکامپ
  • نویسنده: نیل بلومکامپ
  • بازیگران: دیوید جیمز، جیسون کوپ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات District 9 در IMDB: ۷/۹

خلاصه داستان: موجودات فضایی به زمین می‌آیند و با سفینه‌شان روی آسمان معلق می‌مانند. در ژوهانسبورگ بعد از اینکه آنها هیچ حرکتی از خود نشان نمی‌دهند انسان‌ها به درون سفینه‌شان می‌روند و بیگانگان را در اردوگاه‌هایی اسکان می‌دهند.

منطقه ۹ اثری جالب از این لیست است که قصه‌ای متفاوت را نسبت به دیگر آثار این زیر ژانر تعریف می‌کند. فیلم پر از استعاره است و اتفاقات و نام‌هایش به جایی و یا چیزی اشاره دارد. District 9 در معنای دور خود به آپارتاید در آفریقای جنوبی، نژادپرستی، اختلافات طبقاتی، نفوذ رسانه‌ها و... می‌پردازد که سازندگان نیز برای غلظت بیشتر اثر خود، جغرافیای فیلم را به آفریقا برده‌اند. این فیلم داستانی به شیوه‌ای مستندوار خودش را آغاز می‌کند که خیلی هم خوب از آب درآمده است. جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و کارگردانی نیز به‌قدری حساب شده پیش می‌روند که می‌تواند مخاطب را در اتمسفر فیلم تا مدت‌ها نگه دارد.

منطقه ۹ با اینکه با بودجه‌ای کم ساخته شده چیزی از فیلم‌های پر زرق و برق و گران قیمت این زیرژانر کم نمی‌آورد. فیلم که شروعی عالی برای یک کارگردان تازه کار بود توانست با تهیه کنندگی پیتر جکسون آنچنان موفقیتی را به‌دست آورد که سازندگانش تشویق به ساخت ادامه‌ی آن شدند.


مارک در مریخ در فیلم مریخی

۱۲- فیلم Martian

فیلم مریخی

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: درو گودارد
  • بازیگران: مت دیمن، جسیکا چستین
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات Martian در IMDB: ۸

 خلاصه داستان: مارک به همراه گروهی از دانشمندان و فضانوردان برای یک ماموریت تحقیقاتی به مریخ رفته‌اند که در آنجا دچار یک طوفان فضایی می‌شوند. اعضای گروه بعد از این اتفاق فکر می‌کنند که مارک مرده است و به‌همین دلیل بدون او مریخ را ترک می‌کنند و به ایستگاه بازمی‌گردند.

مریخی که اثری علمی تخیلی فضایی است نسبت به دیگر آثار این ژانر اتفاقاتش واقع گرایانه‌تر و منطقی‌تر رخ می‌دهد. در این اثر خبری از آخرالزمان‌های فیلم‌های فضایی نیست و حوادث خارق‌العاده و تهدیدکننده‌ای رخ نمی‌دهد. Martian تمام مدت به تنهایی یک انسان در مریخ می‌پردازد و جنگ برای بقا را در خارج از جو زمین به‌تصویر می کشد. مریخی خیلی دقیق و میلیمتری بیننده را در فضای دلهره‌آور قرار می‌دهد و با تعلیق حساب شده‌ای پیش می‌رود و کاری می‌کند که او خودش را با مارک همراه ببیند و در کنار او برای زنده ماندن بجنگد. Martian تصویری از امید و ناامیدی، تلاش، علم، دلهره و... است که لحنی بسیار امیدوار کننده دارد و هرگز مخاطب را در ناراحتی قرار نمی‌دهد. از آنجایی که دانشمندان ناسا در این پروژه علمی اسکات را همراهی کرده‌اند مریخی جز آن دسته از آثاری است که از لحاظ علمی و واقعیت‌های منطقی از سطح خوبی برخوردار است. مت دیمن در این فیلم توانست خودش را نشان دهد و از گلدن گلوب جایزه بهترین بازیگر را با خود به خانه ببرد.


نیل در حال فرود در فیلم نخستین انسان

۱۱- فیلم First Man

فیلم نخستین انسان

  • کارگردان: دیمن شزل
  • نویسنده: جاش سینگر
  • بازیگران: رایان گوسلینگ، جیسون کلارگ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات First Man در IMDB۷/۳

 خلاصه داستان: فیلم داستان نیل آرمسترانگ را به‌تصویر می کشد اولین کسی که در زمان جنگ سرد موفق شد به ماه صعود کند.

نخستین انسان براساس کتابی به نام نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ نوشته جیمز آر هانسن ساخته شده است. First Man یک اثر بیوگرافی فضایی است که در دهه ۶۰ روایت می‌شود و به داستان نیل آرمسترانگ می‌پردازد شما در این فیلم شاهد ماموریت آپولو ۱۱ خواهید بود. نخستین انسان فضایی واقعی و ملموس دارد.  بیننده هنگام تماشای این فیلم چیز زیادی از کیهان و ماموریت‌های پیچیده‌ی ناسا در ایستگاه فضایی نمی‌بینید و قرار است که وارد زندگی نیل آرمسترانگ شود و جزئیات آن را بفهمد. فیلم نقدهای مثبت و منفی زیادی را به خود اختصاص داد و از طرفی هم توانست مخاطبان را سر ذوق بیاورد.

فیلم نخستین انسان در چند رشته نامزد جایزه اسکار شد و جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را از آن خود کرد. فیلم در گلدن گلوب نیز جایزه بهترین موسیقی متن را با خود به خانه برد، موزیک متنی که به همراه بازی‌های چشمگیر بازیگران و دنیای متفاوت دیمن شزل فضای خاصی را برای مخاطبان به‌وجود می‌آورد. First Man داستان سکوت و تنهایی یک آدمی است که به دنبال کشف ناشناخته‌هایی می‌رود. ناشناخته‌هایی که از درون و بیرون وجودش را فرا می‌خوانند. دیدن یک فیلم فضایی آن هم از کارگردانی که داستان خاص خود را دارد قطعا می تواند شگفت‌انگیز باشد.


دانشمندان در حال ازمایش در فیلم پرومتئوس

۱۰- فیلم Prometheus

فیلم پرومتئوس

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: جان اسپایتس، دیمون لیندلوف
  • بازیگران: نومی راپاس، لوگان مارشال گرین
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات Prometheus در IMDB: ۷

 خلاصه داستان: گروهی از دانشمندان و فضانوردان بعد از یکسری اکتشافات توسط باستان شناسان در غاری مرموز برای کشف رازهایی به یک سیاره اعزام می‌شوند تا که در آنجا به رابطه‌ی انسان‌ها و زمین با دیگر موجودات فضایی پی ببرند.

 پرومتئوس که به گفته‌ی خالقش ریدلی اسکات پیش درآمدی بر فیلم بیگانه است قصه‌ای نسبتاً جداگانه و مستقل نسبت به بیگانه دارد. فیلم پر از مفاهیم و نمادهای استعاری است که پیش از آنکه به فضا و اکتشافات کهکشان بپردازد وارد فلسفه می‌شود و می‌خواهد از دید خود به مسئله‌ی زایش انسان و خلقت بپردازد و از داستان‌های اساطیری یونان نیز الهام می گیرد. اسکات نبوغ و جسارتی که در بیگانه به‌تصویر کشیده بود را نمی‌تواند در پرومتئوس تداعی کند و ایده‌های قوی‌اش به پرداخت درخوری نمی‌رسند. Prometheus در فرم و جلوه‌های ویژه و  خلق اتمسفری مناسب برای محتوایش عالیست و در اکشن نیز خوب حرکت می‌کند. 


پدر و دختر زنده مانده در فضا در فیلم زندگی برتر

۹- فیلم High Life

فیلم زندگی برتر

  • کارگردان: کلر دنیس
  • نویسنده: کلر دنیس
  • بازیگران: رابرت پتینسون، ژولیت بینوش
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات High Life در IMDB: ۵/۸

 خلاصه داستان: گروهی از زندانیان متهم به مرگ به سیاهچاله‌ای فرستاده می‌شوند تا که در یکسری آزمایشات از آنها استفاده شود. فیلم با روایت غیرخطی پیش می‌رود.

 زندگی برتر فیلمی به‌شدت تلخ است و فضای سرتاسر سرد آن مخاطب را در یک ناامیدی بی انتها قرار می‌دهد. مرگ و میل به زندگی در اولین اثر غیرانگلیسی ‌زبان این کارگردان خاص تا مغز استخوان بیننده نفوذ می‌کند و او را به فکر در باب مسائل پیچیده وادار می‌نماید. تفکراتی که در آخر به جوابِ عدم آگاهی می‌رسد. High Life روایت غیر خطی دارد و با فلش بک درام خود را به‌جلو می‌کشاند که این تمهید هوشمندانه به‌شدت توانسته در انتقال جهان بینی کارگردان موثر واقع شود. در این فیلم پیچیده و هزارتو نمادها و نشانه‌هایی از ناخودآگاه بشری از ابتدای خلقت تا به امروز حضور دارند.

چیزهایی که تا همیشه برای انسان معما خواهند ماند. زندگی عالی که یک تریلر فضایی نگران‌کننده از استعمار و تکنولوژیست. زندگی برتر ردپایی از سینمای آندره تارکوفسکی را با خود به‌همراه دارد و گاهی هم برایمان تداعی کننده بیگانه و ادیسه فضایی در سکانس هایی از خودش است. High Life همانند دیگر آثار کمپانی A۲۴ در زیر خروارها استعاره قرار دارد و می‌تواند همچون معمایی برای حل کردن لذت‌بخش باشد.


مککانهی درگیر بعد زمان در فیلم میان ستاره ای

۸- فیلم Interstellar

فیلم میان ستاره‌ ای

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: کریستوفر نولان، جاناتان نولان
  • بازیگران: متیو مک کانهی، آن هاتاوی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات Interstellar در IMDB: ۸/۶

 خلاصه داستان: در آیند‌ه‌ای دور زمین قابلیت کشاورزی خود را از دست می‌دهد و نسل بشر در خطر انقراض قرار می‌گیرد طی کشفیاتی که دانشمندان از فضا به دست آورده‌اند، ناسا، کوپر و چند نفر دیگر را از طریق یک کرمچاله برای بررسی چند سیاره‌ی کاندید سکونت به کیهان اعزام می‌کند.

میان ستاره‌ای فیلمی است که برای تولیداش از لحاظ علمی و منطقی وسواس زیادی را به خرج داده‌اند. در این فیلم سعی شده همه چیز به مانند واقعیت‌های علمی پیش برود که برای رسیدن به این هدف مشاوران علمی در پروژه حضور داشته‌اند. نولان برای ساخت این فیلم تاثیراتی را از فیلم‌های مطرح سینما گرفته است و ما می‌توانیم شاهد حضور آثاری چون ادیسه فضایی، آینه (تارکوفسکی)، بیگانه، بلیدرانر و... باشیم و تفکرات اسکورسیزی را هم در جاهایی از آن ببینیم. Instellar برای اینکه بتواند در مخاطب حداکثر نفوذ را داشته باشد احساسات او را هدف می‌گیرد و بسیار هم در این کار موفق می شود این فیلم با همه جذابیت‌ها و احساساتی که در مخاطب جابجا می‌کند روایت و قصه‌گویی‌اش به اندازه‌ی آثار قبلی نولان (ممنتو و تلقین و...) درخشان نیست. میان ستاره‌ای به جوایز زیادی در اسکار رسید و توانست از منتقدان نقدهای خوبی را دریافت کند این فیلم در بین مخاطبان و طرفداران فیلم‌های فضایی اثری محبوب محسوب می‌شود.


زبان شناس در فیلم ورود

۷- فیلم Arrival

فیلم ورود

  • کارگردان: دنیس ویلنوو
  • نویسنده: اریک هایسرر
  • بازیگران: امی آدامز، جرمی رنر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات Arrival در IMDB: ۷/۹

 خلاصه داستان: بیگانگان به زمین می‌آیند و در کشورهای مختلف ظاهر می‌شوند. ارتش به سراغ یک زن زبان‌شناس خبره می‌رود و از او می‌خواهد که با ارتباط برقرار کردن با بیگانگان به کمک دیگر ارگان‌ها بیاید و به حل این بحران کمک کند.

ورود فیلمی علمی تخیلی فضایی است که با اقتباسی از کتاب داستان زندگی تو و به ‌نویسندگی تد چیانگ ساخته شده است. فیلم در زمان اکرانش توانست توجه مختلف منتقدان را به خود جلب کند و در هشتاد و نهمین دوره‌ی فصل جوایز اسکار نامزد ۸ جایزه شد که توانست جایزه اسکار بهترین تدوین صدا را با خود به خانه ببرد همچنین در گلدن گلوب نیز نامزدی بهترین بازیگری زن را برای امی آدامز به همراه داشت. در ساخت این فیلم زبان شناسان و دانشمندانی برای ساخت زبانی جدید و همچنین دادن راهبرد در قسمت‌های علمی فیلم همکاری داشته‌اند.

فیلم از آن دسته آثاری است که در جستجوی معنا است و به دنبال رویاهای متداول در فیلم‌های فضایی تجاری نیست. Arrival ذات زندگی و انسانیت را می‌جوید و می‌خواهد بستری را برای بیداری احساسات خوابیده و صلح فراموش شده انسان فراهم کند. شخصیت پردازی و موسیقی در فیلم به اوج خود می‌رسد به طوریکه مخاطب می‌تواند تا مدت‌ها در جو فیلم خودش را غوطه‌ور ببیند. Arrival فیلمی خاص در این زیر ژانر است، نمایشی که سفری خارق‌العاده را برای مخاطب‌اش تدارک دیده است.


دختر رییس قبیله در فیلم آواتار

۶- فیلم Avatar

فیلم آواتار

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • نویسنده: جیمز کامرون
  • بازیگران: سام وورتینگتون،زویی سالدانا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات Avatar در IMDB: ۷/۸

 خلاصه داستان: جیک سالی که یک سرباز و تفنگدار سابق نیروی دریایی است و از دو پا نیز فلج شده است برای بهره‌برداری از منابع سیاره‌ای پاندورا به آنجا فرستاده می‌شود او برای اینکه بتواند به افراد بومی پاندورا نزدیک شود باید از آواتار خود استفاده کند.

آواتار یک فیلم انقلابی در آثار سینمایی است چرا که جلوه‌های ویژه و سه بعدی سازی را به حد اعلا می‌رساند و در بهره گیری از تکنیکهای آن خودی نشان می‌دهد. جیمز کامرون با این تمهیدات سیاره‌ی خودش را خلق می‌کند و مخاطب را به پاندورا می‌کشاند. Avatar توانست در سال ۲۰۰۹ لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را به خود بگیرد و تحسین منتقدان و علاقه‌ی مخاطبان را با خود همراه کند.

این فیلم یک اثر نمادگرا و حماسی اسطوره ای است که در آن درختان مقدس، ناوی‌ها، ایوا، آواتار، پاندورا، گایا، جنگ بین خیر و شر و... اتمسفری باستانی را در ناخودآگاه فیلم به‌وجود آورده‌اند. فیلم به جز پیام‌های سیاسی‌اش به دنبال عرفان است و به طبیعت ادای احترام می‌کند و آن را مادر حیات و زندگی می داند. به دنبال موفقیتی که آواتار کسب کرد بنا شد که ۳ دنباله برای آن ساخته ساخته شود. Avatar در گلدن گلوب جایزه‌ی بهترین کارگردانی و فیلم درام را به‌دست آورد و در اسکار نیز برنده‌ی چند جایزه از جمله بهترین جلوه‌های ویژه شد.


کریس در حال فکر کردن در فیلم سولاریس

۵- فیلم Solaris

فیلم سولاریس

  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • نویسنده: استیون سودربرگ
  • بازیگران: جورج کلونی، ناتاشا مک الهون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات Solaris در IMDB: ۶/۲

 خلاصه داستان: کریس کلوین که یک روانشناس است از ایستگاه فضایی خارج از زمین یک پیغام کمک دریافت می‌کند. او که در سوگ همسر متوفای خود به سر می‌برد برای کمک عازم سولاریس می‌شود. کریس  آنجا همسرش را در کنار خود دوباره زنده می‌بیند و متوجه می‌شود که سولاریس اصلا مکانی عادی نیست و آگاهی دارد.

سولاریس استیون سودربرگ اقتباسی از رمان استنیسلاو لم است اثری که بعد از ساختش به زیر سایه‌ی مقایسه سولاریس آندره تارکوفسکی رفت. سودربرگ در اثر خود سعی کرده فیلم را به صورت موجز روایت کند تا که خستگی‌ها و دشواری‌های معنای سولاریس قبلی مخاطب را اذیت نکند. در فیلمی که سودربرگ سه دهه بعد از نسخه روسی‌اش ساخت دیگر خبری از نماهای طولانی و ریتم کند نیست و مدیوم‌ها به‌سمت سیاست‌های هالییودی پیش رفته است.

سولاریس از جمله آثار علمی تخیلی است که در آن نباید به دنبال داستان‌های اکشن و زد و خوردهای متناوب بود بلکه باید در این اثر به‌دنبال فلسفه و معنا گشت. عشق، ملاقات با وجود خود، سفری درونی، مرگ و نیستی، ماورا، اندوه و... چیزهایی هستند که باید با تفکری خاص در پی آن‌ها بود. اثر با اینکه فیلمی خاص و عمیق است و طرفداران زیادی نیز دارد اما لم هرگز آن را نپسندید و به‌نظرش شاخ و برگ‌های سینمایی آن زیادی دست و پا گیر بودند. با این حال سولاریس جز آثار ماندگار سینما خواهد بود چراکه با خود معناهای ژرفی از معنا و فلسفه را می‌کشد و برای همه‌ی سینما دوستان درسی از سینماست.


رایان در حال تعمیر سفینه در فیلم جاذبه

۴- فیلم Gravity

فیلم جاذبه

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • نویسنده: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: ساندرا بولاک، جورج کلونی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات Gravity در IMDB: ۷/۷

 خلاصه داستان: تعدادی فضانورد برای یک سری تعمیرات فضایی به خارج از زمین اعزام می‌شوند آنها در حین ماموریتشان با زباله‌های فضایی برخورد می‌کنند و دچار سانحه‌ی شدیدی می‌شوند که در این اتفاق همه‌ی افراد به جز دکتر رایان کشته می‌شوند.

جاذبه یک پیاده‌روی مهیج فضایی را برایتان رقم خواهد زد. آلفونسو کوارون در خلا، تنهایی مطلق و با حداکثر دو بازیگر قصه‌ای را برای مخاطب تعریف می‌کند که شاید هر فیلمسازی از پس‌اش برنیاید. Gravity داستانی بسیار ساده دارد و در ورای این سادگی امید، هیجان، ترس، ناامیدی و وهم، به خوبی خود را پدیدار می‌کنند. در این فیلم لازم نیست به دنبال داستانی پرکش و قوس دار باشیم و یا معمایی را برای حل کردن بیابیم چون همه‌ی اینها جای خود را به یک تعلیق نفس گیر داده است و قهرمان را در میدان بزرگ‌ترین نزاع تاریخ یعنی بقا قرار می‌دهد.

شخصیت‌پردازی و نگاه خاص کوارون به زنان در این اثر تجربه‌ای عالی برای مخاطب خواهد بود چرا که در جایی مانند فضا که خبر از هیچ جنبنده ای نیست بیننده کاملاً با کاراکتر رایان ارتباطی تنگاتنگ برقرار می کند. Gravity از آن دسته آثار فضایی است که فرم و محتوایش روی یکدیگر می‌نشیند و فضایی فوق‌العاده خلق می‌کند. جلوه‌های سه بعدی اثر المانی میخکوب کننده برای شما خواهد بود و شما با این تکنیک ها به دنیای خارج از زمین پرتاب خواهید شد و قطعاً با قهرمان داستان همزاد پنداری خواهید کرد. فیلم موفق به دریافت ۷ جایزه‌ی اسکار از جمله بهترین کارگردانی، جلوه‌های ویژه، صدا و ... شد‌.


الن در حال صحبت در فیلم بیگانگان

۳- فیلم Aliens

فیلم بیگانگان

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • نویسنده: جیمز کامرون، دیوید گیلر
  • بازیگران: سیگورنی ویور، مایکل بین
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۶
  • میانگین امتیازات Aliens در IMDB: ۸/۳

 خلاصه داستان: یک پایگاه تحقیقاتی سفینه‌ی الن را پیدا می کند. وقتی که او داستان بیگانگان را توضیح می دهد کسی حرفش را قبول نمی‌کند تا اینکه کمپانی تصمیم می‌گیرد برای روشن شدن وضعیت عده‌ای را به LV بفرستد که در این میان نیز از الن کمک می‌خواهند.

فیلم بیگانگان دومین قسمت از مجموعه فیلم‌های بیگانه است که دنباله‌ای برای بیگانه‌ی ریدلی اسکات محسوب می‌شود. این فیلم نامزد دریافت ۷ جایزه اسکار شد که توانست جایزه بهترین جلوه‌های تصویری و تدوین صدا و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن را برای سازندگانش به ارمغان بیاورد. بیگانگان فضایی سرتاسر تعلیق برانگیز دارد و با هیجان و ترس مخاطب را با خود همراه می‌کند. فیلم‌های‌ بیگانه وقتی که وارد چرخه تولید و پخش شدند داستان‌های اضافه‌تری نسبت به آثار علمی تخیلی همدوره‌ی خود داشتند چرا که به‌جز اکشن و زد و خوردهای متداول و مرسوم و داستان‌های سطحی به لایه‌های عمیق‌تری رسیده بودند.

بیگانگان به لایه‌ای از فلسفه و داستان‌های استعاری وارد می‌شود و به‌خوبی مسئله‌ی بقا و تهدید علیه انسان را به‌تصویر می‌کشد. نظریه‌ی روانکاوی فروید در بیگانگان نیز با پرداختن به مادینگی و کهن‌الگوی مادر دراماتیزه می‌شود و تاثیر ماندگاری از خودش را در فیلم باقی می‌گذارد. بیگانگان در تاریخ سینمای جهان از جایگاه والایی برخوردار است و به‌عنوان یک تریلر مهم در این ژانر شمرده می‌شود.


دکتر روانشناس در حال دیدن سفینه در فیلم سولاریس

۲- فیلم Solaris

فیلم سولاریس

  • کارگردان: آندره تارکوفسکی
  • نویسنده: آندره تارکوفسکی
  • بازیگران: ناتالیا بوندارچوک، دوناتاس بانیونیس
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۲
  • میانگین امتیازات Solaris در IMDB: ۸/۱

 خلاصه داستان: کریس کلوین روانشناسی است که همسرش را از دست داده و نمی‌تواند با این قضیه کنار بیاید. او به سیاره‌ی سولاریس می‌رود تا که در جریان یک مشکل در ایستگاه فضایی قرار بگیرد کریس در آنجا همسر مرده‌ی خویش را زنده می بیند.

سولاریس تارکوفسکی اثر علمی تخیلی است که تارکوفسکی آن را براساس رمان مهم نویسنده‌ی لهستانی استانیسلاو لم نوشته است فیلمی که برایش نامزدی نخل طلای کن و همچنین جایزه‌ی بزرگ جشنواره فیلم کن را به ارمغان آورد. سولاریس از آن دسته آثار تخیلی است که نگاهش بر محتوایی روانشناسی و فلسفی است و نمی‌خواهد به تکنولوژی و داستان‌های فضایی پر زد و خورد مرسوم وارد شود. در این فیلم تارکوفسکی انسان را با نیمه‌ی پنهان درونی انسان، گذشته‌ی او و خاطراتش، گناه، بها دادن، هویت و... روبه‌رو می‌کند و سفری برای تجسم خاطرات سرکوب شده تدارک می‌بیند.

تارکوفسکی برای اینکه بتواند از زیر تیغ سانسور در اتحادیه جماهیر شوروی گذر کند فیلم را با استعاره و نماد ساخته است که همین یکی از دلایل متفاوت بودن فیلم‌نامه نسبت به کتاب اصلی است. Solaris از ریتمی کند و برداشت‌های طولانی بهره برده است و مخاطب را به درون تفکرات فیلم پرتاب میکند. اقیانوس سولاریس ناخودآگاه شما را از زیر آب بیرون می کشد تا تجسد درونیات‌تان را با نمادها و استعاره‌ها نظاره‌گر باشید. فیلم یک تراپی خارق‌العاده برای مخاطب است و کاری می‌کند که او به‌ دنبال نیمه‌ی فراموش شده‌ی خودش برود.


فضانورد در حال عبور از سیاهچاله

۱- فیلم 2001: A Space Odyssey

فیلم ۲۰۰۱ ادیسه فضایی

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • نویسنده: استنلی کوبریک
  • بازیگران: گری لاک وود، ویلیام سیلوستر
  • تاریخ انتشار: ۱۹۶۸
  • میانگین امتیازات 2001: A Space Odyssey در IMDB: ۸/۳

خلاصه داستان: فیلم تصویری از میمون‌ها را نشان می‌دهد که بر سر غذا در حال جدال با یکدیگر هستند بعد از مدتی تخته سنگ‌هایی نمایان می‌شود و میمون‌ها تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرند. در قسمت بعدی فیلم که میلیون‌ها سال گذشته است و در سال ۲۰۰۱، فضانوردان تخته سنگ‌هایی را در ماه پیدا می‌کنند. فیلم در چند بخش روایت می‌شود.

فیلم ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی، داستان یک سفر نمادین فضایی است که همچون ادیسه‌ی هومر، پر از رمز و راز و داستان‌های عمیق قهرمانانه است. اودیسه یک اثر پیشرو است. فیلمی که برای تمام دوران تازگی دارد و هیچگاه قدیمی نخواهد شد. شاهکار کوبریک زمانی که ساخته شد خیلی‌ها از درکش عاجز ماندند و نتوانستند که ارتباط لازم را با آن برقرار کنند. چرا که ادیسه فضایی متعلق به آن سال‌ها نبود. استنلی کوبریک از مخاطبان‌اش خواست که فیلم را به‌عنوان یک سفر ببینند و با درونیات خود آن را لمس کنند. چرا که او معتقد بود هر بیننده‌ای قرار است لایه‌ای جدید و تازه را از فیلم رمزگشایی کند. خدا و مذهب، تنازع برای بقا، علم و دانش، ناخودآگاه بشری، تکامل، سلطه‌ی هوش مصنوعی، سوپرمن، ابزار و پیشرفت، فرگشت و غیر، مسائلی هستند که می‌شود در فیلم آن‌ها را کشف کرد. البته اودیسه‌ی فضایی بر هرکسی داستان‌های خودش را بازگو می‌کند.

مچ کات تاثیرگذار ابتدای فیلم از مضامین اصلی ادیسه‌ی فضایی است و کوبریک تاکید می‌کند که آدم از ابتدای تاریخ تا انتهایش فقط ابزارش (به‌واسطه‌ی دانش) تغییر می‌کند و همچنان خلقیات اولیه‌ی خود را به‌همراه خواهد داشت. اثر سرشار از تجربه‌های گوناگون است از داستان‌های روانشناسی و فلسفی گرفته تا نمادها و تلنگرهای استعاری و قصه‌های یونانی چرا که کوبریک ادیسه‌ی فضایی را محلی برای دیدار نظریات فروید و نیچه قرار داده است. 2001 Space Odyssey  یکی از تاثیرگذارترین آثار شاخص سینمایی است و ردپایش در فیلم‌های زیادی به چشم می‌خورد. نولان در فیلم «میان ستاره‌ای» اش، ادیسه فضایی را سفر می‌کند و روی در «به‌سوی ستارگان» نیز سفری اودیسه وار دارد. تعداد فیلم‌های تاثیر گرفته‌ی اینچنینی کم نیستند و بیننده می‌تواند در آثار سینمایی زیادی به دنبال شاهکار کوبریک باشد.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های فضایی کدامند؟

از میان بهترین فیلم‌های فضایی می‌توان به فیلم Arrival،  فیلم Space Odyssey و فیلم Ad Astra اشاره کرد.  فهرست ۳۰ فیلم از بهترین فیلم های فضایی را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- بهترین فیلم های فضایی تخیلی با موضوع بیگانگان چه فیلم هایی هستند؟

از میان بهترین فیلم‌های فضایی با موضوع بیگانگان می‌توان به فیلم Aliens و فیلم District 9 اشاره کرد. فهرست ۳۰ فیلم از بهترین فیلم‌های فضایی را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۳- بهترین فیلم های فضایی ۲۰۲۰ کدامند؟

در سال ۲۰۲۰ فیلم شاخص Ad Astra با بازی برد پیت در دسترس کاربران ایرانی برای تماشا قرار گرفت. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده