بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۲ | از تاپ گان ماوریک تا مرد شمالی

بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۲ | از تاپ گان ماوریک تا مرد شمالی

شنبه, ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹

از بتمن جدید سینما تا ماجراجویی امسال تام کروز. با معرفی بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۲ همراه زومجی باشید.

هرچقدر سال ۲۰۲۱ برای سینما و مخصوصا ژانر اکشن سال خوبی نبود درمقابل در سال ۲۰۲۲ شاهد فیلم‌های به‌شدت هیجان‌انگیز و جذابی در این ژانر بودیم. از دنیای DC و شخصیت‌های محبوب آن گرفته که جای خالی آن‌ها در سال گذشته به‌شدت حس می‌شد تا فیلم های ابرقهرمانی دنیای مارول که با قدرت به کار خودشان ادامه می‌دهند. درمیان بهترین فیلم های اکشن 2022 می‌توانیم به فیلم‌هایی غیرابرقهرمانی و صدالبته موردانتظار مانند فیلم‌های Bullet Train و مرد شمالی اشاره کنیم که بدون شک طرفداران ژانر اکشن منتظر اکران آن‌ها بودند.

بااین‌حال نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که بیشتر فیلم های اکشن 2022 را فیلم‌های ابرقهرمانی تشکیل می‌دهند. سالی که در آن از بتمن جدید سینما با بازی رابرت پتینسون رونمایی شد و شخصیت‌های جدیدی از کتاب‌های کمیک د‌ی‌سی مانند بلک ادم به سینما راه پیدا کردند. سالی که در آن شاهد نبرد بزرگی میان جهان مارول و دی‌سی بودیم. دراین‌میان فیلم‌هایی مانند فیلم Uncharted با اقتباس از بازی ویدیویی محبوبی با همین نام ساخته شده‌اند که نه‌تنها طرفداران فیلم‌های اکشن که طرفداران بازی‌های ویدیویی نیز برای تماشای آن لحظه‌شماری می‌کردند. پس این شما و این ۲۵ فیلم اکشن برتر سال ۲۰۲۲.

«توجه داشته باشید که فیلم‌های حاضر در این فهرست براساس نظر اعضای تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های ۲۰۲۲

باز لایتیر و دوستش با لباس فضایی در انیمیشن Lightyear

۲۵- فیلم لایت یر

فیلم Lightyear

  • کارگردان: آنگوس مک‌لین
  • نویسنده: پیت داکتر
  • بازیگران: کریس ایوانز، تایکا وایتیتی
  • میانگین امتیازات Lightyear در IMDB: ۶ از ۱۰

اگر از هواداران بی‌شمار مجموعه Toy Story هستید بدون شک با شخصیت باز لایت‌یر آشنایی دارید. شخصیتی که یکی از آن اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی مجموعه سینمایی Toy Story به‌شمار می‌رود که همه ما خاطرات زیادی با آن‌ها داریم. بااین‌حال فیلم لایت‌یر به‌هیچ‌وجه قرار نیست یک دنباله جدید برای مجموعه سینمایی داستان اسباب‌بازی‌ها باشد بلکه قرار است به‌عنوان یک اسپین آف داستان زندگی فضانوردی را به تصویر بکشد که الهام بخش شخصیت باز بوده است. به بیان دیگر فیلم Lightyear به شخصیت لایت‌یر می‌پردازد و ما را هرچه بیشتر و بهتر با اصلیت این شخصیت و چگونگی خلق آن آشنا خواهد کرد.

حتی اگر این انیمیشن سینمایی دنباله‌ای برای مجموعه محبوب Toy Story تلقی نشود ولی مطمئن باشید تماشا کردن آن نه‌تنها برای علاقه‌مندان این مجموعه که برای تمام دوست‌داران انیمیشن‌های سینمایی لذت‌بخش خواهد بود. طبق اطلاعات منتشر شده این فیلم آخرین فیلم استودیو پیکسار در زمان حضور جان لستر خواهد بود. انیمیشن سینمایی Lightyear به تهیه‌کنندگی گالین سوزمن توسط استودیو پیکسار تولید و پس از اکران توانست فروشی معادل با ۲۳۰ میلیون دلار را پشت‌سر بگذارد.


والپیپر فیلم Thor: Love and Thunder

۲۴- فیلم ثور: عشق و تندر

فیلم Thor: Love and Thunder

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • نویسنده: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: کریس همسورث، تسا تامپسون، ناتالی پورتمن، کریستین بیل، کریس پرت، راسل کرو
  • میانگین امتیازات Thor: Love and Thunder در IMDB: ۶.۳ از ۱۰

فیلم Thor: Love and Thunder یکی دیگر از فیلم‌های فاز چهارم دنیای سینمایی مارول به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۲۲ اکران شد. جهانی که بدون شک یکی از تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین جهان‌های سرگرمی تلقی می‌شود و در سال ۲۰۲۲ هم شاهد انتشار فیلم‌های زیادی در آن بودیم که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این فیلم ادامه‌ای خواهد بود برای فیلم‌های ثور محصول سال ۲۰۱۱، ثور: دنیای تاریک محصول سال ۲۰۱۳ و ثور: رگناروک محصول سال ۲۰۱۷ که داستان آن‌ها را ادامه خواهد داد.

مانند قسمت‌های قبلی شاهد نقش‌آفرینی کریس همسورث در نقش ثور خواهیم بود و درکنار او بازیگران برجسته دیگری مانند کریستین بیل در نقش گور، راسل کرو در نقش زئوس، ناتالی پورتمن در نقش جین فاستر و کریس پرت در نقش پیتر کوئیل به هنرنمایی خواهند پرداخت. داستان فیلم روایت‌گر مقابله ثور و گور خواهد بود و پس از داستان قسمت‌های قبلی جریان خواهد داشت. فیلم Thor: Love and Thunder به تهیه‌کنندگی کوین فایگی توسط استودیو مارول با بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار عالی ۷۶۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.


والپیپر فیلم Uncharted

۲۳- فیلم آنچارتد

فیلم Uncharted

  • کارگردان: روبن فلیشر
  • نویسنده: مت هالووی، آرت مارکوم
  • بازیگران: تام هالند، مارک والبرگ، آنتونیو باندراس، سوفیا تیلور علی
  • میانگین امتیازات Uncharted در IMDB: ۶.۳ از ۱۰

اگر اهل بازی‌های ویدیویی باشید بدون شک بازی آنچارتد را تجربه کرده‌اید یا حداقل درباره آن شنیده‌اید. داستان شخصیتی به نام نیتن دریک که به‌همراه دوست خود یعنی ویکتور سالیوان به‌دنبال گنج‌هایی باارزش می‌روند. این فیلم پیش‌درآمدی به‌شمار می‌رود برای مجموعه بازی‌های آنچارتد و با اقتباس از قسمت چهارم این مجموعه یعنی بازی Uncharted 4: A Thief's End که با کارگردانی نیل دراکمن توسط استودیو ناتی‌داگ ساخته شد. تابه‌امروز اقتباس‌های ریز و درشت زیادی از بازی‌های محبوب در قالب فیلم و سریال تهیه شده که بیشتر آن‌ها با شکست روبه‌رو شدند ولی بااین‌حال اهالی سینما و به‌خصوص علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی و طرفداران سری آنچارتد امید زیادی داشتند تا این فیلم بتواند عملکرد موفقی داشته باشد.

احتمالا با داستان سری بازی‌های آنچارتد آشنایی هرچند مختصری دارید. فیلم Uncharted علاوه‌بر روایت همان داستان قصد دارد تا به شخصیت‌های اصلی آن یعنی نیتن دریک و سالیوان بیشتر بپردازد تا افرادی که آن‌ها را نمی‌شناسند هم بتوانند به‌خوبی با روایت داستانی این فیلم همراه شوند. این فیلم توسط Columbia Pictures به‌همراه بخش سرگرمی‌های سونی با بودجه‌ای ۱۲۰ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و در گیشه‌های فروشی معادل‌با ۴۰۲ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.


والپیپر فیلم Black Adam

۲۲- فیلم بلک ادم

فیلم Black Adam

  • کارگردان: ژاومه کویت‌سرا
  • نویسنده: آدام استیکیل، سهراب نوشیروانی
  • بازیگران: دوئین جانسون، نوحا سنتینو، آلدیس هاج، سارا شاهی، پیرس برازنان
  • میانگین امتیازات Black Adam در IMDB: ۶.۵ از ۱۰

فیلم Black Adam نخستین فیلم جهان سینمایی DC درمیان بهترین فیلم های اکشن 2022 به‌شمار می‌رود. سال ۲۰۲۲ برخلاف سالی که گذشت برای جهان سینمایی دی سی سالی بسیار شلوغ و پرمحتوا بود و فیلم‌های زیادی از این جهان سینمایی در این سال مهمان پرده‌های سینماها شدند. از بتمن گرفته تا همین فیلم بلک ادم همه و همه برای دوست‌داران فیلم‌های دی سی آثاری سرگرم‌کننده بودند. به‌همین‌دلیل در سال ۲۰۲۲ نبرد سنگینی را میان فیلم‌های مارول و DC تماشا کردیم. اتفاقی که بیشتر از همه برای طرفداران فیلم‌های اکشن خوشایند بود.

فیلم ‌‌‌Black Adam به‌عنوان یک اسپین‌آف برای فیلم شزم!‌ ساخته شد و قصد دارد تا به داستان آن فیلم بیشتر بپردازد. فیلمی که در سال ۲۶۰۰ پیش از میلاد جریان دارد و پادشاه ظالم خندق تمام تلاش خودش را به کار گرفته است تا قدرت‌هایی فوق بشری ایجاد کند. فیلم بلک ادم توسط استودیوی New Line Cinema به‌همراه استودیوی دی‌سی فیلمز با بودجه‌ای ۲۲۰ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش آن از مرز ۳۹۰ میلیون دلار فراتر نرفت. فروشی که احتمالا باتوجه‌به بودجه آن یک پیروزی مالی به‌شمار نمی‌رود.


نسخه عریض اولین پوستر فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

۲۱- فیلم دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون

فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

  • کارگردان: سم ریمی
  • نویسنده: جید برتلت
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ،‌ الیزابت اولسن، بندیکن وانگ، چیویتل اجیوفور
  • میانگین امتیازات Doctor Strange in the Multiverse of Madness در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

در اواخر سال ۲۰۲۱ دکتر استرنج را در فیلم Spider-man No Way Home دیدیم و در اواسط سال 2022 بار دیگر شاهد این شخصیت محبوب فیلم‌های مارول بودیم ولی بااین‌تفاوت که فیلم دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون کاملا با محوریت این شخصیت جریان داشت و بندیکت کامبربچ نقش اصلی آن را ایفا کرد. این فیلم که بیست‌ و هشتمین فیلم جهان سینمایی مارول به‌شمار می‌رود قرار است از لحاظ داستانی ادامه فیلم دکتر استرنج محصول سال ۲۰۱۶ تلقی شود. کارگردان ابتدایی این فیلم یعنی اسکات دریکسون به‌خاطر مشکلاتی همکاری خودش را با مارول برای کارگردانی این فیلم لغو کرد و به‌همین‌دلیل سم ریمی، کارگردان سه‌گانه محبوب مردعنکبوتی با بازی توبی مگوآیر وظیفه کارگردانی فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness را برعهده گرفت.

داستان این فیلم همان‌طور که اشاره کردیم درباره شخصیت دکتر استرنج جریان دارد و روایت‌گر داستان رویارویی این شخصیت با دوست قدیمی او خواهد بود. دوستی که اکنون به دشمن وی تبدیل شده و مشکلات بزرگی را پدید آورده است. فیلمی که علاوه‌بر المان‌های ابرقهرمانی المان‌های آثار دلهره‌آور را نیز در خود جای داده تا شاهد فیلمی متفاوت از این جهان سینمایی باشیم. فروش ۹۵۶ میلیون دلاری Doctor Strange in the Multiverse of Madness درمقابل بودجه ۲۰۰ میلیونی صرف شده برای ساخت آن بدون شک یک پیروزی مالی برای سازندگانش تلقی می‌شود.


بلو و بچش در فیلم Jurassic World Dominion

۲۰- فیلم دنیای ژوراسیک: قلمرو

فیلم Jurassic World: Dominion

  • کارگردان: کالین ترورو
  • نویسنده: امیلی کارمایکل، کالین ترورو، درک کانلی
  • بازیگران: کریس پرت،‌ برایس دالاس هاوارد، لورا درن، سم نیل
  • میانگین امتیازات Jurassic World: Dominion در IMDB: ۵.۶ از ۱۰

جهان مجموعه سینمایی ژوراسیک یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های سینمایی به‌شمار می‌رود که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. نخستین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۹۳ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع به محبوبیت بسیار زیادی رسید. فیلم Jurassic World Dominion قرار است قسمت ششم این مجموعه سینمایی و سومین قسمت از سه‌گانه دنیای ژوراسیک قلمداد شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی فرانک مارشال و پاتریک کراولی توسط استودیو Amblin Entertainment با بودجه‌ای ۱۶۵ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار عالی یک میلیارد دلاری را در گیشه‌ها پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم Jurassic World: Dominion چهار سال پس از قسمت قبلی آن یعنی فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom جریان دارد؛ پس اگر هنوز قسمت قبلی را مشاهده نکرده‌اید برای تماشا قسمت جدید مجموعه سینمایی دنیای ژوراسیک نیاز است که با داستان‌ قسمت قبلی آن آشنایی مختصری داشته باشید. به‌همین‌دلیل برای اینکه داستان قسمت قبلی این مجموعه برای شما اسپویل نشود اشاره‌ای به خلاصه داستان فیلم دنیای ژوراسیک: قلمرو نخواهیم کرد. قسمت جدید این مجموعه سینمایی قرار بود خیلی زودتر از تاریخ اعلام شده، اکران شود که به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مراحل ساخت آن برای مدتی طولانی به تعویق افتاد تا درنهایت در اواسط سال ۲۰۲۲ این فیلم روی پرده سینماها رفت.


کریس ایوانز و رایان گاسلینگ در پوستر فیلم The Gray Man

۱۹- فیلم مرد خاکستری

فیلم The Gray Man

  • کارگردان: برادران روسو
  • نویسنده: جو روسو
  • بازیگران: آنا د آرماس، رایان گاسلینگ، کریس ایوانز، جسیکا هنویک
  • میانگین امتیازات The Gray Man در IMDB: ۶.۵ از ۱۰

فیلم The Gray Man جدیدترین فیلم آنا د آرماس در این مقاله به‌شمار می‌رود و به‌خاطر داستان جذاب و شخصیت‌پردازی بسیار خوبش توانسته به یکی از بهترین فیلم‌های این بازیگر محبوب هالیوود تبدیل شود. فیلمی که با حضور رایان گاسلینگ و کریس ایوانز درکنار آنا د آرماس تیم بازیگری بسیار خوبی دارد و یادآور همکاری رایان گاسلینگ و آنا د آرماس در فیلم محبوب بلید رانر است. این فیلم به تهیه‌کنندگی جو روسو توسط استودیو AGBO با بودجه‌ای بسیار سنگین و معادل‌با ۲۰۰ میلیون دلار تولید و توسط شبکه استریم‌محور نتفلیکس دردسترس قرار گرفت.

داستان فیلم درباره یک قاتل جریان دارد که در زندان به‌سر می‌برد و از سوی یک مقام ارشد سازمان CIA پیشنهادی دریافت می‌کند که در ازای آزادی باید به‌عنوان مزدور برای این سازمان کارد کند و اینگونه می‌تواند آزادی خودش را بار دیگر به‌دست آورد و او هم این پیشنهاد را قبول می‌کند. داستان این مزدور سازمان CIA در یک پرونده در بانکوک گره می‌خورد و هدفی که قرار بود به قتل برساند به او اعتراف می‌کند که او هم یکی از مزدوران CIA به‌شمار می‌رود و همین موضوع پیچش‌های داستانی این فیلم را پدید می‌آورد.


دنیل ردکلیف در فیلم The Lost City

۱۸- فیلم شهر گمشده

فیلم The Lost City

  • کارگردان: ایرون نی، آدام نی
  • نویسنده: اورن یوزیل، ست گوردون
  • بازیگران: ساندرا بولاک، چنینگ تیتوم، پتی هریسون، اسکار نونز، دنیل ردکلیف
  • میانگین امتیازات The Lost City در IMDB: ۶.۱ از ۱۰

داستان شهر گمشده احتمالا درمیان فیلم‌های این فهرست کمی تازگی بیشتری خواهد داشت. داستانی که درباره شخصیت لورتا با ایفای نقش ساندرا بولاک جریان دارد. یک نویسنده رمان‌های عاشقانه که زندگی پرتب‌وتابی داشته و البته از آن راضی هم بوده است. لورتا تصمیم می‌گیرد برای تور جدید معرفی کتابش به‌خاطر محبوبیت شخص روی پوسترِ آن، همان شخصیت را به‌همراه خودش به این تور ببرد. لورتا و آلن با بازی چنینگ تیتوم به تور معرفی کتاب جدید لورتا می‌روند ولی مسیر برای آن‌ها آرام باقی نمی‌ماند و آن‌ها درگیر یک ماجرای آدم‌ربایی می‌شوند. همین موضوع آن‌ها را به یک جنگل بزرگ می‌کشاند و همین اتفاق روند اصلی داستان فیلم را شکل می‌دهد.

فیلم The Lost City به تهیه‌کنندگی لیزا چسین و خود ساندرا بولاک توسط استودیو Fortis Films با بودجه‌ای ۷۰ میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه‌ها فروش ۱۹۱ میلیون دلاری را تجربه کرد. پیش از شروع مراحل ساخت این فیلم اعلام شد که برد پیت هم به جمع بازیگران آن خواهد پیوست ولی این بازیگر محبوب قرار است تنها حضوری کوتاه و افتخاری در این فیلم داشته باشد. همچنین دنیل ردکلیف، بازیگر نقش محبوب هری پاتر نیز درمیان بازیگران این فیلم قرار دارد تا این فیلم خیلی راحت یکی از بهترین فیلم های اکشن 2022 لقب بگیرد.


ملاقات سونیک با تیلز روی هواپیما در فیلم Sonic the Hedgehog 2

۱۷- فیلم سونیک خارپشت ۲

فیلم Sonic the Hedgehog 2

  • کارگردان: جف فاولر
  • نویسنده: پاتریک کیسی
  • بازیگران: جیم کری، ادریس البا، جیمز مارسدن، بن شوارتز
  • میانگین امتیازات Sonic the Hedgehog 2 در IMDB: ۶.۵ از ۱۰

مگر می‌شود درباره شخصیت محبوب سونیک فیلمی ساخته شود و موفق عمل نکند؟ فیلم سونیک خارپشت ۲ هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ داستانی توانست راضی‌کننده عمل کند و طرفداران این شخصیت را راضی نگه دارد. فیلمی که دنباله قسمت نخست آن که در سال ۲۰۲۰ اکران شد، به‌شمار می‌رود و فروش ۴۱۰ میلیون دلاری آن نسبت‌به بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری صرف شده برای ساختش، یک پیروزی قلمداد می‌شود. قسمت سوم این مجموعه برای اکران در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده و همچنین یک اسپین‌آف از این مجموعه با تمرکز روی شخصیت ناکلز در دست ساخت قرار دارد.

داستان فیلم هشت ماه پس از اتفاقات فیلم نخست جریان دارد و سونیک پس از پذیرفته شدن توسط تام و مدی سعی می‌کند به مردم کمک کند. دراین‌میان ناگهان با حضور شخصیت دکتر رباتنیک آرامش زندگی او از بین می‌رود. رباتنیک با کمک ناکلز بازگشته است و ناکلز نیز قصد دارد تا احترام از دست رفته قبیله خودش را برگرداند و به‌دنبال الماس افسانه‌ای می‌گردد. سونیک و تیلز باید در مقابل این دو نفر و همراهانشان قرار بگیرند تا اجازه ندهند به اهداف شوم خود برسند.


تصویری از وایولا دیویس در فیلم The Woman King

۱۶- فیلم پادشاه زن

فیلم The Woman King

  • کارگردان: جینا پرینس-بایدوود
  • نویسنده: دینا استیونز
  • بازیگران: وایولا دیویس، توسو امبدو، لاشانا لینچ، شیلا آتیم
  • میانگین امتیازات The Woman King در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

اگر به فیلم‌های تاریخی به‌خصوص درباره تاریخ کشورهای آفریقایی علاقه دارید فیلم The Woman King بهترین گزینه برای تماشا کردن خواهد بود. فیلمی که با الهام گرفتن از اتفاق‌های واقعی و مکان‌های واقعی ساخته شده و داستان مدنظر خودش را به زیبایی در اختیار مخاطب خودش قرار می‌دهد. این فیلم به تهیه‌کنندگی کتی شولمن و خود وایولا دیویس توسط استودیو TriStar Pictures با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌های فروش نسبتا خوب ۹۵ میلیون دلاری را به نام خود ثبت کرد.

داستان فیلم درباره گروهی از جنگ‌جویان پادشاهی آگوجیه جریان دارد؛ قبیله‌ای که یکی از قدرتمندترین قبایل آفریقا در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی به‌شمار می‌رفت و برخی از یگان‌های جنگی آن‌ها را تماما زن‌ها شکل می‌دادند و فیلم The Woman King نیز روایت‌گر داستان ژنرال نانیسکا با هنرنمایی وایولا دیویس است که قصد دارد گروه بعدی جنگجویان این قبیله را آموزش دهد. مقر پادشاهی آگوجیه در کشور بنین امروزی واقع شده بود و در سال ۲۰۱۵ پس از بازدید تهیه‌کننده فیلم از این کشور داستان آن در ذهن وی شکل گرفت.


نمایی از ادریس آلبا درون یک ماشین در فیلم Beast

۱۵- فیلم هیولا

فیلم Beast

  • کارگردان: بالتاسار کورماکور
  • نویسنده: رایان انگل
  • بازیگران: ادریس البا، شارلتو کوپلی، ایانا هالی، لیه ساوا جفریس
  • میانگین امتیازات Beast در IMDB: ۵.۶ از ۱۰

فیلم اکشن ادریس آلبا پتانسیل زیادی در داستان خود دارد ولی در پرداخت آن خیلی موفق عمل نمی‌کند. بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم فیلم هیولا را یکی از بهترین فیلم های اکشن سال گذشته حساب نکنیم. این فیلم نه‌تنها یک اکشن مهیج خوب به‌شمار می‌رود که نقش‌آفرینی بازیگرانش نیز از دیگر نکات قوت آن هستند. فیلمی که با اقتباس از داستانی با همین نام به تهیه‌کنندگی جیمز لوپز توسط استودیوی Will Packer Productions با بودجه‌ای ۳۶ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و فروش نسبتا خوب ۶۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره دکتری به نام نیت ساموئلز جریان دارد که به‌تازگی از همسرش جدا شده و تصمیم می‌گیرد همراه‌با دو دختر نوجوانش به آفریقا برود و سفری برنامه‌ریزی شده را با آن‌ها سپری کند. در این سفر طبق هماهنگی‌های قبلی با دوست قدیمی خود که زیست‌شناس حیات‌وحش است، همراه‌با دخترانش از یک منطقه حفاظت شده دیدن می‌کنند ولی برنامه به همین خوبی و خوشی پیش نمی‌رود. در این منطقه یک شیر وحشی که تمایل به شکار انسان دارد به آن‌ها حمله می‌کند و شخصیت‌های داستان باید برای نجات جانشان تلاش کنند.


پوستر سینمایی فیلم Carter

۱۴- فیلم کارتر

فیلم Carter

  • کارگردان: یونگ بیونگ-گیل
  • نویسنده: یونگ بیونگ-گیل
  • بازیگران: جو وون، لی سانگ جی، جئونگ سو ری، کیم بو مین
  • میانگین امتیازات Carter در IMDB: ۵.۱ از ۱۰

فیلم کارتر شباهت‌های زیادی با فیلم‌های اکشن محبوبی مانند سری فیلم‌های بورن یا فیلم ممنتو دارد. شخصیتی به نام کارتر در یک هتل بین راهی بیدار می‌شود و هیچ خاطره و اطلاعاتی از گذشته خودش را به یاد نمی‌آورد. صدایی در ذهن او مدام او را کارتر صدا می‌کند و دراین‌میان باید از دست خطراتی که در کمین او هستند، فرار کند. بااینکه کارتر اطلاعاتی از خودش ندارد ولی به ماموریتی خطرناک فرستاده می‌شود و باید از این مأموریت موفق خارج شود تا بتواند هویت اصلی خودش را بار دیگر به‌دست آورد.

شبکه استریم‌محور نتفلیکس نقش بسیار پررنگی در دیده شدن فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان دارد؛ کماکه در همین فهرست فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان زیادی وجود دارند که همه آ‌ن‌ها از بستر این شبکه اینترنتی پخش شده‌اند. فیلم کارتر پس از انتشار در این شبکه در سه روز نخست توانست رکورد ۲۸ میلیون ساعت تماشا را به‌دست آورد و درمیان فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان در هفته نخست انتشارش بیشترین بازدید را داشته باشد. همچنین در این بازه زمانی در ۱۰ کشور مختلف این فیلم سینمایی درمیان ۱۰ فیلم پربازدید نتفلیکس قرار گرفته بود.


فیلم BLACK PANTHER WAKANDA FOREVER

۱۳- فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد

فیلم Black Panther: Wakanda Forever

  • کارگردان: رایان کوگلر
  • نویسنده: رایان کوگلر
  • بازیگران: لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، مارتین فریمن، لتیشیا رایت
  • میانگین امتیازات Black Panther: Wakanda Forever در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

بدون شک با شنیدن نام Black Panther به یاد چادویک بوزمن عزیز و دوست‌داشتنی خواهیم افتاد که سال گذشته براثر سرطان روده جان خودش را از دست داد. شخصیت پلنگ سیاه در فیلم‌هایی مانند کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی،‌ انتقام جویان: جنگ ابدیت و انتقام جویان: پایان بازی حضور داشت و در سال ۲۰۱۸ یک فیلم سینمایی تنها با محوریت او ساخته شد که به موفقیت و محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. به‌همین‌دلیل شرکت مارول تصمیم گرفت تا درغیاب بازیگر اصلی این نقش یعنی چادویک بوزمن فقید قسمت دوم Black Panther را تهیه و اکران کند. این فیلم به تهیه‌کنندگی کوین فایگی با بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلاری تولید شد و تابه‌امروز فروش آن مرز ۸۲۰ میلیون دلار را رد کرده است.

داستان فیلم Black Panther: Wakanda Forever برخلاف قسمت قبلی خود که بیشتر درباره شخصیت پلنگ سیاه جریان داشت، درباره سرزمین آن‌ها یعنی واکاندا جریان دارد و داستان این سرزمین را به‌تصویر خواهد کشید. در این فیلم شاهد معرفی سرزمین جدیدی با نام آتلانتیس خواهیم بود که تمدنی پیشرفته دارد و رهبران و مردم آن به‌دنبال ویبرانیوم هستند؛ ماده ارزشمندی که در واکاندا یافت می‌شود. بااین‌حال رهبران واکاندا علاقه‌ای به اشترک‌گذاری این ماده با سایر سرزمین‌دها ندارند و همین موضوع باعث شکل‌گیری یک درگیری بزرگ میان این دو سرزمین خواهد شد.


اسکات ادکینز و سایر بازیگران فیلم Accident Man: Hitman's Holiday

۱۲- فیلم مرد حادثه‌آفرین: تعطیلات آدم‌کش

فیلم Accident Man: Hitman's Holiday

  • کارگردان: جورج کیربی، هری کیربی
  • نویسنده: استو اسمال، اسکات ادکنیز
  • بازیگران: اسکات ادکنیز، ری استیونسون، پری بنسون، سارا چانگ
  • میانگین امتیازات Accident Man: Hitman's Holiday در IMDB: ۵.۹ از ۱۰

بازهم اسکات ادکینز و بازهم یک فیلم اکشن هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده. فیلم Accident Man: Hitman's Holiday که همه آن را با عنوان Accident Man 2 می‌شناسند ادامه فیلم Accident Man محصول سال ۲۰۱۸ به‌شمار می‌رود که امسال به تهیه‌کنندگی خود اسکات ادکینز تولید شد و در اکتبر ۲۰۲۲ در اختیار عموم قرار گرفت. فیلمی که المان‌های کمدی به‌جای آن درکنار صحنه‌های اکشنش می‌توانند جذابیت‌های آن را دوچندان کنند.

داستان فیلم دقیقا مانند روند داستانی قسمت قبلی خود درباره مرد حادثه‌آفرین با نقش‌آفرینی اسکات ادکینز جریان دارد که این بار مأموریت مهم‌تری را برعهده گرفته است. او وظیفه دارد برترین قاتل‌های جهان را شکست دهد تا بتواند از پسر بی‌عرضه و دست‌وپا چلفتی یکی از روسای بزرگ مافیا مراقبت کند. در این مسیر اتفاقات خطرناک و بعضا خنده‌داری برای وی رخ می‌دهد که روند اصلی فیلم را شکل می‌دهند. اگر به فیلم‌های اکشن و کمدی و از آن مهم‌تر از فیلم‌های اسکات ادکینز لذت می‌برید، تماشای این فیلم شما را ناامید نخواهد کرد.


معترض در خیابان در فیلم آتنا

۱۱- فیلم آتنا

فیلم Athena‎

  • کارگردان: رومن گاوراش
  • نویسنده: رومن گاوراش
  • بازیگران: دالی بن صلاح، سامی سلیمان، آنتونی بژون، اواسینی اِمبارک
  • میانگین امتیازات Athena‎ در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

فیلم آتنا با شروع طوفانی خود بیننده را میخکوب می‌کند و با دغدغه‌مندی خاصی تمام تلاش خودش را می‌کند تا پیام و مفهوم مهمی را به مخاطب خود منتقل کند. در این راه شاید به‌طور کامل به موفقیت نرسد ولی نمی‌توانیم از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های اکشن سال 2022 چشم‌پوشی کنیم. فیلمی که دیالوگ‌های آن به زبان‌های عربی و فرانسوی هستند و پس از اکران توانست تحسین بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به‌دست آورد. این فیلم هم مانند بسیاری از فیلم‌های این مقاله و مثل سایر فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان در این فهرست از شبکه نتفلیکس در اختیار کاربران آن قرار گرفت.

داستان فیلم روایت‌گر قتل یک پسر ۱۳ ساله به نام ایدیر است که به‌طرز وحشیانه‌ای کشته شده بود و برادرش عبدل که یک سرباز فرانسوی الجزایری به‌شمار می‌رود پس از مرگ او در یک کنفرانس خبری جلوی ایستگاه پلیس سخنرانی دردناکی می‌کند. ایدیر به‌دست نیروهای پلیس کشته شد و نیروهای پلیس جراحت‌های مرگ‌باری به وی وارد کرده بودند و اینگونه برادر کوچک‌تر عبدل جان خودش را از دست داد. پس از این موضوع عبدل و گروهی از افراد جوان آن منطقه به ایستگاه پلیس حمله کردند و تصمیم گرفتند عدالت را خودشان اجرا کنند.


نارو دربرابر غارتگر پوستر کانسپت آرت در فیلم Prey

۱۰- فیلم شکار

فیلم Prey

  • کارگردان: دن تراختنبرگ
  • نویسنده: پاتریک آیسون
  • بازیگران: امبر میدتاندر، داکوتا بیورز، میشل برفک، استورمی کیپ
  • میانگین امتیازات Prey در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

فیلم Prey بدون شک یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ بود که بسیاری از علاقه‌مندان فیلم‌های اکشن و علمی تخیلی بی‌صبرانه منتظر انتشار آن بودند. فیلمی که توانست انتظارات بسیاری از آن‌ها را برآورده کند و به اثری بسیار مهیج و سرگرم‌کننده برای اهالی سینما تبدیل شود. همچنین با تماشای فیلم شکار می‌توانید از جلوه‌های بصری چشم‌نواز و سکانس‌های اکشن بسیار هیجان‌انگیز آن لذت ببرید. فیلمی که به‌خاطر قرار گرفتن زبان قبیله کومانچی در آن با تحسین بسیاری از منتقدین روبه‌رو شد.

داستان فیلم در سال ۱۷۱۹ و درباره زنی جوان به نام نارو جریان دارد که اهل قبیله کومانچی است و آرزوی تبدیل شدن به یک شکارچی ماهر مانند برادرش را همیشه در سر داشته است. یک روز نارو متوجه اتفاقی نامتعارف در ابرها می‌شود و فکر می‌کند نمادی خرافاتی است ولی در واقعیت این اتفاق نامتعارف در ابرها مربوط‌به فضاپیمای یک غارتگر می‌شد که در آن منطقه حضور پیدا کرده بود. حضور این غارتگر و روبه‌رو شدن او با نارو و برادرش داستان جذاب این فیلم را شکل می‌دهند که اگر از سری فیلم‌های Predator خوشتان می‌آید از این فیلم هم لذت خواهید برد.


مبارزه برد پیت و آرون تیلور جانسون در قطار در فیلم Bullet Train

۹- فیلم قطار سریع‌السیر

فیلم Bullet Train

  • کارگردان: دیوید لیچ
  • نویسنده: زاک اولکویچ
  • بازیگران: برد پیت، ساندرا بولاک، جوئی کینگ، اندرو کوجی
  • میانگین امتیازات Bullet Train در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

سال ۲۰۲۲ برای طرفداران برد پیت سال خوبی خواهد بود، چراکه باز هم بازیگر محبوب خودشان را در یک فیلم اکشن تماشا کردند. فیلم Bullet Train از روی رمانی با نام Maria Beetle که در آمریکا با همان نام بولت ترین آن را می‌شناسند، اقتباس شده است. رمانی اثر کوتارو ایساکا، نویسنده ژاپنی که نشان داده در نوشتن داستان‌های هیجان‌انگیز فوق‌العاده عمل می‌کند. فیلم Bullet Train درابتدا قرار بود در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ روی پرده سینماها رود که به دلایلی تاریخ اکران آن به ۲۴ تیر ۱۴۰۱ تغییر پیدا کرد تا طرفداران برد پیت برای تماشای او مجبور باشند کمی بیشتر صبر کنند.

داستان فیلم درباره پنج آدمکش بسیار حرفه‌ای جریان دارد که در یک قطار سریع‌السیر یا همان قطار گلوله‌ای (Bullet Train) همدیگر را می‌بینند و متوجه می‌شوند که مأموریت هریک از ‌آن‌ها به مأموریت سایر آن‌ها مربوط است و همین موضوع روند اصلی داستان جذاب این فیلم را شکل می‌دهد. فیلم بولت ترین که با بودجه‌ای حدود ۸۶ میلیون دلاری به تهیه‌کنندگی دیوید لینچ و توسط استودیوی Columbia Pictures تولید شد و فروشی معادل‌با ۲۴۰ میلیون دلار را به نام خود ثبت کرد.


لو آیرس جلوی دهان یک سرباز دیگر را در فیلم All Quiet on the Western گرفته است

۸- فیلم در جبهه غرب خبری نیست

فیلم All Quiet on the Western Front

  • کارگردان: ادوارد برگر
  • نویسنده: ادوارد برگر
  • بازیگران: دانیل برول، آلبرشت شوخ، سباستین هالک، مارک توبروف
  • میانگین امتیازات All Quiet on the Western Front در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

فیلم All Quiet on the Western Front یکی دیگر از فیلم‌های غیرانگلیسی زبان سال گذشته به‌شمار می‌رود که بلافاصله پس از انتشار توجه بسیاری از اهالی سینما را به خودش جلب کرد و سر زبان‌ها افتاد. فیلمی با زبان آلمانی و فرانسوی که اتفاقات جنگ جهانی اول را به‌تصویر می‌کشد و با اقتباس از رمانی با همین نام اثر اریش ماریا رمارک تولید شده و از شبکه نتفلیکس دراختیار مخاطبان این شبکه استریم‌محور قرار گرفت. این فیلم سینمایی موفق شد در جوایز اسکار برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شود.

داستان فیلم روایت‌گر اتفاقات زندگی شخصیتی به نام پائول بویمر است. پسری که دوست دارد همراه‌با دوستان و آشنایان خود به جنگ برود ولی هنوز به سن قانونی برای اعزام به جبهه نرسیده است. دوستانش به‌خاطر اعتقادات میهن‌پرستانه به جنگ رفتند و پائول نیز با دروغ گفتن درباره سن خود به مسئولان موفق می‌شود همراه آن‌ها به مناطق جنگی برود. او با تجهیزات کم و بدون آموزش‌های موردنیاز خیلی سریع خودش را درمیان جبهه‌های سنگین جنگ پیدا می‌کند و باید تمام تلاشش را به کار بگیرد تا زنده بماند.


جیک جیلنهال در فیلم آمبولانس

۷- فیلم آمبولانس

فیلم Ambulance

  • کارگردان: مایکل بی
  • نویسنده: کریس فداک
  • بازیگران: جیک جیلنهال، یحیی عبدالمتین دوم، موزس اینگرام، ایزا گونزالس
  • میانگین امتیازات Ambulance در IMDB: ۶.۱ از ۱۰

فیلم سینمایی آمبولانس یکی از معدود فیلم‌های اکشن امسال است که یک بازسازی از روی یک فیلم قدیمی به‌شمار می‌رود. این فیلم قصد دارد تا یک فیلم دانمارکی با همین نام را که در سال ۲۰۰۵ اکران شد، بازسازی کند. فیلم آمبولانس دومین فیلم مهم یحیی عبدالمتین دوم در سال ۲۰۲۲ تلقی می‌شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی مایکل بی و بردلی فیشر توسط استودیو New Republic Pictures با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تولید شد و در اکران سینمایی نسبتا کوتاه خود فروش ۵۲ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم آمبولانس درباره شخصیت ویلیام، یک کهنه سرباز آمریکایی است که برای عمل جراحی همسرش به ۲۳۱ هزار دلار پول نیاز بسیار شدیدی دارد. به‌همین‌دلیل او نزد برادر ناتنی خود یعنی دنی می‌رود که یک مجرم حرفه‌ای حساب می‌شود. دنی پس از صحبت با ویلیام به او پیشنهاد می‌کند که در یک دزدی بانک هم‌دست او شود و مبلغی نزدیک به ۳۲ میلیون دلار را از بانک سرقت کنند. اما داستان به همین خوبی و خوشی پیش نمی‌رود و آن‌ها تصمیم می‌گیرند با دزدیدن یک آمبولانس که در آن یک مامور زخمی قرار دارد، از مهلکه خارج شوند. اگر از طرفداران جیک جیلنهال هستید تماشای این فیلم را از دست ندهید.


بازیگرهای فیلم هندی اکشن حماسی RRR

۶- فیلم آر آر آر

فیلم RRR

  • کارگردان: اس. اس. راجامولی
  • نویسنده: اس. اس. راجامولی
  • بازیگران: ان.تی راما رائو جونیور، رام چاران، اجی دیوگن، آلیا بات
  • میانگین امتیازات RRR در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

عنوان فیلم سینمایی RRR بدون شک یکی از عجیب‌ترین عناوینی است که در سینما با آن برخورد داشته‌ایم و این موضوع برای داستان فیلم نیز صادق است. فیلم RRR نه‌تنها یک فیلم غیرانگلیسی‌زبان یا به عبارت بهتر یک فیلم هندی به‌شمار می‌رود که یکی از بلند‌ترین فیلم‌های مقاله بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۲ نیز تلقی می‌شود. این فیلم سینمایی توسط استودیو DVV Entertainment با بودجه‌ای بسیار سنگین و معادل‌با ۷۰ میلیون دلار تولید شد و در گیشه‌های سینما فروش ۱۵۰ میلیون دلار را تجربه کرد.

داستان فیلم در سال ۱۹۲۰ در زمان راج بریتانیا و حکومت آن‌ها بر هند جریان دارد. شخصیت اسکات که یک مدیر مغرور و مستبد است به‌همراه همسر دیوانه خود یعنی کاترین از روستایی دیدن می‌کنند و در آن روستا تحت‌تاثیر استعداد دختری به نام مالی در آواز خواندن قرار می‌گیرند. کاترین تصمیم می‌گیرد مالی را بدزدد و همراه خود به محل سکونتشان ببرد و به‌همین‌دلیل محافظ آن روستا از ربوده شدن مالی توسط این افراد قدرتمند، خشمگین می‌شود و تصمیم می‌گیرد هرطوری که شده مالی را به خانه خود برگرداند.


پوستر فیلم The Batman

۵- فیلم بتمن

فیلم The Batman

  • کارگردان: مت ریوز
  • نویسنده: مت ریوز، پیتر کریگ
  • بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دینو، جفری رایت، کالین فارل، اندی سرکیس
  • میانگین امتیازات The Batman در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

پس از سه‌گانه شوالیه تاریکی ساخته کریستوفر نولان که نشان داد می‌توان دنیای ابرقهرمانی را به‌صورت واقع‌گرایانه به‌تصویر کشید بار دیگر شاهد اکران فیلمی با محوریت شخصیت بتمن در قالب یک فیلم درام با اتمسفری تاریک بودیم. بعد از کریستین بیل و بن افلک که در قرن جدید در نقش بتمن به ایفای نقش پرداختند این بار نوبت به رابرت پتینسون رسیده تا شنل این شخصیت را بر تن کند و به بروس وین تبدیل شود و به نبرد با شخصیت‌های شرور شهر گاتهام برود. فیلم‌های Justice League و Batman v Superman: Dawn of Justice که اتمسفری کامیک‌بوکی داشتند با حضور بن افلک در نقش بتمن روی پرده سینماها رفتند ولی فیلم The Batman قرار نیست مسیر آن‌ها را ادامه دهد.

در این فیلم شاهد حضور شخصیت‌هایی مانند ریدلر با بازی پل دینو، پنگوئن با بازی کارل فارل، سلینا کایل یا همان کت‌وومن با بازی زوئی کراویتز، جیمز گوردون با بازی جفری رایت و آلفرد پنی‌ورث دوست‌داشتنی با بازی اندی سرکیس بودیم و داستان بسیار جذاب فیلم نیز درباره تلاش بتمن برای حل کردن معماهای دیوانه‌وار و بسیار خطرناک شخصیت ریدلر جریان دارد. فیلم بتمن به تهیه‌کنندگی به تهیه‌کنندگی مت ریوز و توسط استودیو دی‌سی فیلمز با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۷۷۱ میلیون دلاری را تجربه کرد. پس از موفقیت‌های این فیلم ساخت ادامه آن نیز توسط سازندگانش تایید شد تا طرفداران بتمن منتظر قسمت بعدی این مجموعه سینمایی با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون باشند.


میشل یئو در فیلم Everything Everywhere All at Once

۴- فیلم همه چیز همه جا به یک‌باره

فیلم Everything Everywhere All at Once

  • کارگردان: دانیل کوان
  • نویسنده: دانیل کوان
  • بازیگران: میشل یئو، استفانی هسو، که هوی کوان، جنی سلیت
  • میانگین امتیازات Everything Everywhere All at Once در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم Everything Everywhere All at Once دقیقا مانند اسمش همه‌چیز دارد؛ از اکشن و کمدی گرفته تا لحظات غیرقابل پیش‌بینی و غافل‌گیرکننده که می‌تواند مخاطب خودش را به‌خوبی با خود همراه کند. البته که روند داستانی فیلم و اتمسفر موجود در آن چیزی نیست که در فیلم‌های زیادی دیده باشید و به‌همین‌دلیل این اثر باب میل همه نخواهد بود. فیلم Everything Everywhere All at Once توسط استودیو IAC Films با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌های فروش بسیار خوب ۱۰۴ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم دقیقا مانند عنوان فیلم سه بخش اصلی دارد؛ سه بخشی که شامل همه‌چیز، همه‌جا و به‌یک‌باره می‌شوند. شخصیت اِوِلین وانگ یک زن چینی آمریکایی به‌شمار می‌رود که همراه‌با همسرش ویموند اداره یک خشک‌شویی را برعهده دارد و مشکلات ریز و درشت زیادی در زندگی آن‌ها به‌وجود می‌آید. از یک طرف سازمان IRS به محل کار آن‌ها فشار می‌آورد و از طرفی ویموند قصد دارد از همسرش اولین جدا شود. مشکلات اولین و پدرش هم دراین‌میان به سایر مشکلات اضافه شده‌اند. دست‌وپنجه نرم کردن این دو نفر با مشکلات و پیچش‌های داستانی غیرقابل حدس در ادامه داستان که برای آن‌ها رخ می‌دهد، داستان جذاب این فیلم را شکل می‌دهند.


صحنه در شب فیلم فیلم Avatar: The Way of Water

۳- فیلم آواتار: راه آب

فیلم Avatar: The Way of Water

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • نویسنده: جیمز کامرون، جاش فریدمن
  • بازیگران: سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، وین دیزل، کیت وینسلت
  • میانگین امتیازات Avatar: The Way of Water در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

قسمت دوم مجموعه سینمایی آواتار نه‌تنها یکی از موردانتظارترین فیلم های اکشن 2022 که یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سینما درمیان تمام فیلم‌های این سال به‌شمار می‌رفت. فیلمی که قسمت دوم فیلم آواتار محصول سال ۲۰۰۹ تلقی می‌شود و طرفداران بی‌شمار این فیلم بیش از یک دهه برای قسمت دوم آن صبر کردند. پس از موفقیت‌های دیوانه‌وار قسمت نخست این مجموعه که درحال‌حاضر یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما لقب دارد تقریبا تمام سینمادوستان انتظار داشتند قسمت دوم آن هم خیلی سریع اکران شود ولی این اتفاق پس از گذشت ۱۳ سال سرانجام رخ داد. این فیلم با بودجه عظیم ۲۶۰ میلیون دلاری توسط Lightstorm Entertainment تولید شد و تا امروز فروش آن مرز ۱.۴ میلیارد دلار را رد کرده تا مثل قسمت نخست آن در آستانه ورود به جمع پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما قرار داشته باشد.

داستان فیلم Avatar: The Way of Water در پاندورا و درباره شخصیت‌های جیک سالی و نیتری جریان دارد. آن‌ها یک خانواده دوست‌داشتنی شکل داده‌اند و درکنار هم خوش و خرم زندگی می‌کنند ولی قرار نیست همه چیز همین‌طور آرام باقی بماند. یک تهدید قدیمی برعلیه پاندورا بار دیگر برمی‌گردد تا کار نیمه تمام خود را به پایان برساند و به‌همین‌دلیل جیک سالی و نیتری مجبور به ترک خانه خود می‌شوند و تصمیم می‌گیرند تا مناطق دیگری از پاندورا را کشف کنند. تمام این توضیحات این موضوع را به ما نشان می‌دهند که تماشای فیلم جدید مجموعه آواتار بدون شک لذت‌بخش خواهد بود.


الکساندر اسکارشگرد در فیلم The Northman

۲- فیلم مرد شمالی

فیلم The Northman

  • کارگردان: رابرت اگرز
  • نویسنده: رابرت اگرز
  • بازیگران: الکساندر اسکاشگورد، نیکول کیدمن، کلیس بنگ، آنیا تیلور-جوی
  • میانگین امتیازات The Northman در IMDB: ۷.۱ از ۱۰

اگر از طرفداران سریال‌هایی مثل سریال وایکینگ‌ها هستید یا از داستان‌های مربوط‌به وایکینگ‌ها خوشتان می‌آید، فیلم مرد شمالی می‌تواند گزینه‌ای بسیار سرگرم‌کننده و مهیج برای شما تلقی شود. فیلمی که ایده آن در ذهن الکساندر اسکاشگورد شکل گرفت و خود او به‌عنوان تهیه‌کننده و بازیگر نقش اصلی فیلم نقش پررنگی در ساخت آن داشت. فیلم The Northman با بودجه‌ای ۹۰ میلیون دلاری توسط Focus Features تولید شد و پس از اکران نتوانست انتظارات سازندگانش را برآورده کند و فروش آن از مرز ۷۰ میلیون دلار فراتر نرفت.

داستان فیلم درباره شخصیت آملث جریان دارد؛ پسر پادشاه اوروندیل که در سال ۸۹۵ پس از میلاد پس از جنگ‌های بسیار زیاد در جزیره هافن‌سی ساکن شده است. اوروندیل که پسرش را برای نشستن بر جای خود آماده می‌کند یک روز به‌دلیل کمین یک سری جنگ‌جو به فرماندهی شخصی به نام فیونیر کشته می‌شود و پسرش آملث با قایق فرار می‌کند. آملث در آن لحظه قسم می‌خورد که انتقام پدرش را بگیرد و تمام تمرکز خودش را روی این هدف بزرگ قرار می‌دهد تا درنهایت بتواند نه‌تنها انتقام پدرش را بگیرد که مادرش را نیز نجات دهد.


تام کروز در نقش ماوریک درکنار جنگنده F/A-18E سوپر هورنت در پوستر فیلم Top Gun: Maverick

۱- فیلم تاپ گان: ماوریک

فیلم Top Gun: Maverick

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی‌
  • نویسنده: پیتر کریگ، جاستین مارکس، کرستوفر مک‌کوری
  • بازیگران: تام کروز، مایلز تلر، وال کیلمر، جنیفر کانلی، گلن پاول
  • میانگین امتیازات Top Gun: Maverick در IMDB: ۸.۴ از ۱‍۰

در رتبه نخست بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۲ به فیلم Top Gun: Maverick رسیدیم. این موضوع که تام کروز را در فیلمی اکشن خارج از سری فیلم‌های مأموریت غیرممکن ببینیم، به خودیِ خود هیجان‌انگیز است. حالا اگر این فیلم اقتباسی باشد از یک کتاب جذاب با داستانی بسیار زیبا صددرصد انتظارها را از آن بیشتر می‌کند. اثر جدید جوزف کوشینسکی داستانی را روایت می‌کند که توسط پیتر کریگ و جاستین مارکس نوشته شده و بازیگران برجسته‌ای مانند مایلز تلر و وال کیلمر درکنار تام کروز بازیگران آن را تشکیل داده‌اند و تام کروز و وال کیلمر بار دیگر نقش‌های خود در قسمت نخست این فیلم را ایفا خواهند کرد. نکته حائز اهمیت این است که تهیه قسمتی از موسیقی فیلم برعهده هانس زیمر بود که واقعا نیازی به تعریف و تمجید از آثار او نیست.

داستان فیلم درباره ماموری به‌نام کاپیتان پیت میچل (مَوریک) جریان دارد. شخصی که حدودا ۳۰ سال در نیروی هوایی تجربه کسب کرده و در مأموریت‌های مختلف شرکت کرده است. داستان فیلم به او و افسرش مربوط می‌شود که موریک را برای انجام یک مأموریت جدید با هواپیمای فوق پیشرفته F18 خود اعزام می‌کند. موریک در این مأموریت باید با مشکلات مختلفی که سر راهش قرار می‌گیرند، مقابله کرده و مأموریت را با موفقیت به سرانجام برساند. فیلم Top Gun: Maverick به تهیه‌کنندگی جری بروکهایمر و خود تام کروز با بودجه‌ای ۱۷۰ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۱.۵ میلیارد دلاری را به نام خود ثبت کرد.

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۲ چیست؟ به‌نظر شما جای کدام‌یک از فیلم‌های اکشن سال گذشته در این فهرست خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۲ کدام‌اند؟

از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۲ که می‌توان به فیلم آواتار ۲ ، فیلم مرد شمالی و فیلم تاپ گان ماوریک اشاره کرد. فهرست کامل ۲۵ فیلم برتر اکشن ۲۰۲۲ را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- فیلم های اکشن ابرقهرمانی ۲۰۲۲ کدام‌اند؟

از میان آثار ابرقهرمانی و اکشن سال ۲۰۲۲ می‌توان به فیلم موربیوس ، فیلم The Batman و فیلم دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون اشاره کرد. فهرست کامل ۲۵ فیلم برتر اکشن ۲۰۲۲ را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده