نگاهی جامع به مهم‌ترین رویدادهای موبایل گیمینگ در سال ۲۰۱۹

نگاهی جامع به مهم‌ترین رویدادهای موبایل گیمینگ در سال ۲۰۱۹

پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱

در این مقاله قصد داریم نگاهی به صنعت گوشی های گیمینگ ایران در سال گذشته بیاندازیم و در ادامه به‌صورت جامع آن را در وسعت جهانی و در سال ۲۰۱۹ میلادی مورد بررسی قرار دهیم. با زومجی همراه باشید.

سال ۲۰۱۹ هم با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید. سالی که در آن شاهد پیشرفت‌های متعددی در صنعت موبایل بودیم و شرکت‌های سازنده سعی کردند تا با ارائه امکانات و ویژگی‌های مختلف، نظر مخاطبان خود را جلب جدیدترین محصولات خود کنند. با قوی‌تر شدن سخت‌افزار موبایل‌ها دست سازندگان بازی‌های ویدیویی روی این پلتفرم هم بازتر از قبل شده است و هرساله شاهد انتشار بازی‌های باکیفیت‌تر و پرجزئیات‌تری روی این پلتفرم هستیم. بازی‌هایی که بعضی از آن‌ها از لحاظ جلوه‌های بصری و گرافیکی حتی توانایی رقابت با آثار کنسولی را دارا بوده‌اند و تجربه فوق‌العاده‌ای را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. درکنار بازی‌های باکیفیت که معمولا نیاز به سخت‌افزار قدرتمند دارند، طبیعی است که بازی‌های بسیار دیگری هم برای دیگر مخاطبان با گوشی‌های میان‌رده و حتی پایین‌رده هم منتشر شود. از بازی‌های کژوال گرفته تا آثار مستقلی که با ارائه خلاقیت‌های سازندگان لحظات لذت‌بخش و به‌یادماندنی را برای مخاطبان رقم می‌زنند. از سویی دیگر سال ۲۰۱۹ شاهد معرفی سرویس‌های اشتراکی گیمینگ موبایل بودیم که به کاربران اجازه می‌دهند تا همانند سرویس‌های ایکس‌باکس گیم‌پس و پلی‌استیشن ناو به‌ازای پرداخت مبلغ ماهانه، به تعداد زیادی بازی پرمیوم بدون هیچ محدودیتی دسترسی کامل پیدا کنند. همچنین سرویس‌های استریمینگ هم با همه‌گیر شدن دسترسی به اینترنت پرسرعت درحال گسترش هستند و انتظار می‌رود به‌زودی بخش مهمی از صنعت ویدیو گیمینگ را به‌خود اختصاص دهند. در این مقاله قصد داریم تا با نزدیک شدن به سال ۹۹ شمسی و پایان یافتن سال ۲۰۱۹ میلادی مهم‌ترین رویدادهای مهم صنعت موبایل گیمینگ را در سال گذشته مرور کنیم و نگاهی هم به سال پیش‌رو و آینده این بازار پرسود داشته باشیم. با ما همراه باشید.

Call of Duty: Mobile

بدون شک بازی Call of Duty: Mobile سطح انتظارات را از بازی‌های موبایل یک سروگردن بالاتر برد

قوی‌تر شدن سخت‌افزارهای موبایل

سال ۲۰۱۹ به سنت هرساله شاهد عرضه پرچم‌داران برندهای مختلف شرکت‌های بزرگ صنعت موبایل بودیم. چند سالی است که شاید دیگر همانند قبل خبر وقوع یک انقلاب اساسی در این صنعت را نمی‌شنویم و تنها گوشی‌‌های موبایلی را می‌بینیم که مدام به شماره آن‌ها اضافه می‌شود و تنها سازندگان با قبول‌ کردن کم‌ترین ریسک، کوچک‌ترین تغییرات ممکن را در آن‌ها ایجاد می‌کنند. نمی‌توان منکر این قضیه بود که در حال حاضر شکل ظاهر گوشی‌های موبایل تقریبا به بلوغ رسیده است و بزرگ‌ترین تغییراتی که در ظاهر آن‌ها می‌بینیم به محل حسگر اثر انگشت، محل و تعداد لنزهای دوربین و موارد این‌چنینی محدود می‌شود. از ظاهر دستگاه‌های موبایل که بگذریم، به سخت‌افزار آن‌ها می‌رسیم. سخت‌افزارهایی که مشخصات آن‌ها در گوشی‌های پرچم‌دار برندهای مختلف سر به فلک می‌کشند و شاید هیچ‌وقت حداکثر توان آن‌ها توسط اکثر کاربران مورد استفاده قرار نگیرد. به‌عنوان مثال آخرین گوشی سامسونگ که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، Galaxy Note 10 بود که در دو مدل با رم‌های ظرفیت ۸ و ۱۲ گیگابایتی عرضه شد. این گوشی از آخرین تکنولوژی پردازنده گرافیکی سامسونگ یعنی Mali-G76 MP12 بهره می‌برد که با پردازنده قدرتمند Exynos 9820 آن ادغام شده است. محصول دیگری که در سال ۲۰۱۹ توانست نظر گیمرها را به‌خود جلب کند، جدیدترین محصول شرکت شیائومی یعنی گوشی بلک شارک ۲ بود. در این دستگاه ما شاهد حضور پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۵۵ درکنار ۱۲ گیگابایت حافظه رم هستیم که با کنترلرهای گیم‌پاد شارک ۲.۰ خود که به‌صورت جداگانه عرضه می‌شود، تجربه‌ای مشابه با کنسول‌ای نینتندو سوییچ را دراختیار کاربران خود قرار می‌دهد. طبیعتا این گوشی با قیمت رقابتی ۴۲۴ دلاری خود می‌تواند به یکی از انتخاب‌های جدی افرادی باشه که قصد دارند روی گوشی‌های خود بازی‌هایم ختلف را تجربه کنند. به‌هر حال وجود بازی‌هایی همانند پابجی موبایل، فورتنایت و Call of Duty روی پلتفرم موبایل می‌تواند هر کاربری را برای خرید یک گوشی با مشخصات سخت‌افزاری بالا وسوسه کند. حضور پردازنده‌های قدرتمندی همانند کرین ۹۸۰ و اسنپ‌درگون ۸۵۵ در سال ۲۰۱۹ دست سازندگان را باز گذاشته است تا بازی‌های خود را با جزئیات و کیفیت‌های بالایی روی موبایل عرضه کنند.

صنعت بازی‌های موبایل در ایران

در سال گذشته شاهد درخشیدن بازی‌های موبایل ایرانی در وسعت جهانی بودیم که بدون شک می‌تواند خبری بسیار خوشحال‌کننده باشد. به‌عنوان مثال اواخر سال ۹۷ بود که در جریان گردهمایی معرفی تعدادی از بازی‌های هشتمین جشنواره باز‌ی‌های ویدیویی در ایران، استودیو فانوس از بازی خود یعنی آن‌سوی باران (Linn: Path of Orchards) صحبت کردند. این بازی موفق شد پس از یک هفته از انتشار در فروشگاه‌های خارجی، در دسته‌بندی بازی‌های پازلی در کشور امریکا جایگاه دوم و در کشور انگلستان رتبه اول را کسب کند. درمجموع این بازی موفق شد در آن زمان در ۲۴ دسته‌بندی و در ۱۵۰ کشور به‌روش‌های مختلف فیچر شود و محبوبیت بسیاری را به‌دست آورد. همچنین یازدهم آبان ماه ۹۸ بود که چهارمین دوره از جشنواره بین‌المللی بازی‌های موبایل در منطقه خاورمیانه و شما افریقا (IMGA MENA) برگزار شد و در این رویداد بازی ایرانی Shadow of Naught موفق شد بزرگ‌ترین جایزه این رویداد یعنی Grand Prix را از آن خود کند. این بازی یک داستان تعاملی درباره سه شخصیت به‌نام‌های مارتین، اندرو و آنا را روایت می‌کند که در آن شما با چالش‌های زندگی این سه نفر درگیر می‌شوید و انتخاب‌های شما لایه‌های مختلفی از داستان را رونمایی می‌کند. بازی در جشنواره IMGA MENA علاوه‌بر جایزه اصلی، سه جایزه دیگر برای بهترین روایت داستانی، بهترین بازی پیش‌رو و بهترین بازی‌معناگرا را دریافت کرد.

Cafe Bazaar Report Autumn 1398

در انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی، کافه بازار هم گزارش فصل پاییز سال ۹۸ خود را منتشر و آمار کاربران و عملکرد هر دسته از محصولات خود را ارائه کرد. این گزارش اطلاعات دقیق و کاملی از عملکرد کاربران ایرانی روی خرید و استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های کافه بازار و موضوعات مختلفی همانند سهم کاربران هر برند گوشی موبایل، رشد تعداد خریداران و رشد نصب فعال برنامه‌ها را ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال در این گزارش آمده است که کاربران بازی های سبک های استراتژی، امتیازی و شبیه‌سازی را نسبت به فصل تابستان، کم‌تر نصب کرده‌اند. درحالی‌‌که تعداد نصب بازی‌های ماجراجویی و کلمات رشد ۸.۷ درصدی را نشان می‌دهند. از دیگر نمودارهای منتشر شده در این گزارش می‌توان به فهرست دسته بازی‌هایی اشاره کرد که از زمان انتشار خود تا پایان فصل پاییز به تعداد ۱۰ هزار نصب فعال رسیده‌اند. برای مثال، ۵۷۵ بازی تفننی که شامل ۱۳ درصد کل این بازی‌ها می‌شوند، موفق شدند تا در فصل پاییز بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته باشند. بخش دیگری از این گزارش رشد درآمد ۳۸ درصد از بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها و ۳۱ درصد از بازی‌های دسته استراتژی را در پلتفرم کافه بازار نشان می‌دهد. در انتهای گزارش هم مشاهده می‌کنیم که درآمد بازی‌ها ازطریق پرداخت درون‌برنامه‌ای به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

برترین بازی‌های موبایل در سال ۲۰۱۹

در سالی که گذشت شاهد انتشار بازی‌های مختلفی روی پلتفرم موبایل بودیم که هرکدام سعی کرده بودند تا مخاطبان خود را سرگرم کنند. از بازی‌های کژوال و ساده‌ای همانند Mario Kart Tour گرفته تا بازی Call of Duty: Mobile که براساس مجموعه‌های معروفی ساخته شده‌اند. سال ۲۰۱۹ همچنین ما مراسم The Game Award را داشتیم که در آن نام پنج بازی در بین بهترین آثار پلتفرم موبایل به چشم می‌خورد. این بازی‌ها Call of Duty: Mobile ،Grindstone ،Sayonara Wild Hearts ،Sky: Children of Light و ?WHAT THE GOLF نام داشتند که از بین آن‌ها بازی Call of Duty: Mobile موفق به کسب عنوان بهترین بازی موبایل سال شد که کمتر کسی نسبت به این انتخاب تردید داشت. همان‌طور که گفته شد در بین بازی‌هایی که در سال ۲۰۱۹ میلادی برای پلتفرم موبایل منتشر شد، نام‌های آشنایی از مجموعه‌های محبوب هم به‌چشم می‌خورد. زمانی‌که صحبت از بازی‌های ویدیویی شوتر می‌شود، شاید تنها چند بازی را بتوان مثال زد که تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر از Call of Duty شرکت اکتیویژن را ارائه دهند.

بازی Call of Duty: Mobile در هفته اول انتشار خود بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شد؛ بیش از هر بازی دیگر

آخرین بازی این مجموعه Call of Duty: Mobile نام دارد که از همان ابتدا شروع قدرتمندی داشت و در هفته اول موفق شد ۱۰۰ میلیون دانلود را تجربه کند. تا این لحظه براساس گزارش وب‌سایت Sensor Tower این بازی بیش از ۱۸۰ میلیون بار از زمان انتشار دانلود شده و بیش از ۹۰ میلیون دلار برای سازندگان خود سودآوری داشته است. این درحالی است که این عدد تقریبا دوبرابر دیگر رقبا است و همین موضوع ثابت می‌کند که این بازی تا چه اندازه موفق بوده است. برای مثال بازی Sand Balls تاکنون نزدیک به ۹۰ میلیون بار دانلود شده و کال‌آف دیوتی به‌راحتی بازی‌هایی همانند Mario Kart Tour ،PUBG و کندی کراش ساگا را پشت سر گذاشته است. از سویی دیگر سال ۲۰۱۹ نینتندو سال موفقی را پشت سر گذاشت. آن‌ها دو بازی از مجموعه ماریو با نام‌های Mario Kart Tour و Dr. Mario World را برای پلتفرم موبایل منتشر کردند که مخاطبان بسیاری را مجذوب خود کردند. شرکت مایکروسافت نیز سال ۲۰۱۹ را با یک بازی از سری محبوب خود پشت سر گذاشتند. در نمایشگاه E3 2018، شرکت مایکروسافت بازی !Gears POP را درکنار دیگر نسخه‌های این مجموعه معرفی کرد و این بازی در این مدت به یکی آثار مورد انتظار پلتفرم موبایل تبدیل شده بود. !Gears POP بالاخره شهریور ماه ۱۳۹۸ منتشر شد و شاید با اینکه نتوانست آن‌طور که باید نظر مخاطبان را جلب کند اما به علاقه‌مندان این مجموعه محبوب اجازه داد تا شخصیت‌های محبوب این مجموعه را در غالب فانکو پاپ و در یک بازی استراتژی ملاقات کنند.

First Week Sale

بازی کال‌آف‌دیوتی: موبایل در هفته اول انتشار خود بیش از ۱۰۰ میلیون‌بار دانلود شد

از دیگر نکات جالب توجه سال ۲۰۱۹ عرضه اولین بازی موبایل استودیو Valve بود. Dota Underlords یک بازی استراتژیک کارتی است که در آن قهرمانان بازی Dota در یک اثر شطرنجی به‌نبرد یکدیگر می‌روند. این بازی موفق شد از وب‌سایت زومجی نمره خوب ۸ را دریافت کند. ۲۰۱۹ همچنین سال خوبی برای طرفداران بازی‌های واقعیت افزوده و مجموعه هری پاتر بود. استودیو Niantic سازنده بازی Pokémon Go در سال میلادی گذشته بازی Harry Potter: Wizards Unite را برای کاربران اندروید و iOS منتشر کرد که با استقبال نسبی خوب مخاطبان مواجه شد. طرفداران بازی‌های استراتژی و مخاطبان سیستم‌عامل اندروید هم بالاخره در سال ۲۰۱۹ موفق شدند تا بازی شبیه‌ساز کشاورزی Stardew Valley را روی گوشی‌های خود تجربه کنند. با ورود شرکت‌های بزرگی همانند مایکروسافت و ولو به پلتفرم موبایل، مشخص می‌شود که این بازار تا چه اندازه توانسته برای سازندگان بازی‌های ویدیویی جذاب جلوه کند و انتظار می‌رود در آینده شرکت‌های بیشتری نگاهی جدی‌تر به این پلتفرم داشته باشند.

آمار بازی های موبایل در سال ۲۰۱۹

بنابه گزارشی که وب‌سایت استاتیستا منتشر کرده است، کاربران روزانه موبایل از ۱۵۲ دقیقه در روز در سال ۲۰۱۴ به ۲۱۵ دقیقه در روز در سال ۲۰۱۸ رسیده‌اند و انتظار می‌رود این عدد تا سال ۲۰۲۱ به ۲۳۴ دقیقه برسد. یکی از دلایل اصلی این قضیه هم این است که مردم به‌جای آن‌که روی دستگاه‌های سنتی خود همانند پی‌سی و لپ‌تاپ به جست‌وجوی وب بپردازند، به‌ استفاده از موبایل روی آورده‌اند. به‌نحوی‌که نیمی از کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۹ از موبایل بوده‌اند و این مقدار نسبت به سال ۲۰۱۳ به میزان ۲۷ درصد رشد داشته است. علاوه‌بر اینترنت بازی‌های موبایل هم نقش مهمی در رشد استفاده از موبایل را در سال‌های اخیر بازی کرده‌اند. این صنعت در سال ۲۰۱۸ در امریکای شمالی حدود ۹.۸ میلیارد دلار بوده است که این عدد در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرد. تاکنون بزرگ‌ترین منطقه‌ای که از بازی‌های موبایل استفاده می‌کنند قاره آسیا بوده است. به‌صورتی که درآمد موبایل در این قاره در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۱.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این میزان سود بدین معنا است که بازی‌های موبایل تجارت بسیار بزرگی برای سیستم‌عامل‌های موبایل است. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۱ صنعت بازی‌های موبایل بزرگ‌ترین سهم بازی‌ها را در سراسر جهان از آن خود کند. باتوجه‌به این موضوع که برخی از بزرگ‌ترین بازی‌های موبایل سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند، این عدد چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نیست. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۲ بازی Candy Crush Saga تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های تاریخ موبایل شد. درحالی‌که بازیکنان در بازی‌ اصلی و دنباله‌های آن تا سال ۲۰۱۸ نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. این بازی حتی با گذشت هفت سال از اولین انتشار آن تاکنون در کشور امریکا و در پلتفرم آیفون در بین فهرست پرفروش‌ترین و پردرآمدترین بازی‌های فهرست قرار داشته است.

First Week Sale

کاربران در سال ۲۰۱۹ بیش از سال گذشته در فروشگاه‌های اپ‌استور و پلی‌استور هزینه کرده‌اند

درآمد فروشگاه‌های اپ‌استور و پلی‌استور

پردرآمدترین بازی سال ۲۰۱۹، Honor of Kings استودیو Tencent بود که نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار برای سازندگان خود کسب درآمد کرد

وب‌سایت سنسورتاور گزارشی منتشر کرده است که براساس آن در سال ۲۰۱۹ کاربران دو پلتفرم اندروید و آیفون نزدیک به ۶۱.۷ میلیارد دلار در زمینه بازی‌های موبایل هزینه کرده‌اند و این مقدار ۱۲.۸ درصد بیشتر از ۵۴.۷ میلیارد هزینه سال گذشته است. جالب است بدانید این مبلغ ۷۴ درصد تمامی هزینه‌های داخل برنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۹ پرداخت شده است. بازی‌های موبایل سهم ۸۲ درصدی سود هر دو فروشگاه پلی‌استور و اپ‌استور را در سال ۲۰۱۷ دارا بودند و نشان می‌دهد این مقدار در دو سال گذشته در مقایسه با کسب درآمد برنامه‌های غیر بازی در حال کاهش است و می‌توان یکی از دلایل اصلی آن را سرویس‌های اشتراکی برنامه‌ها دانست. درحال حاضر بازی‌ها ۶۸ درصد سود سیستم‌عامل iOS و ۸۴ درصد سود فروشگاه گوگل‌پلی را تشکیل می‌دهند. بااین‌حال در سال ۲۰۱۹ هزینه‌های درون بازی در اپ‌استور به ۳۷ میلیارد دلار رسید و نسبت به ۳۳.۲ میلیارد دلار سال گذشته میزان ۱۱.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

جالب است بدانید که بازی Honor of Kings استودیو Tencent با کسب درآمد ۱.۴۳ میلیارد دلار در سال گذشته رتبه یک بازی پرسود پلتفرم iOS را از آن خود کرد. همچنین سود بازی‌ها در فروشگاه پلی‌استور با ۱۵ درصد رشد از مبلغ ۲۱.۵ میلیارد دلار به ۲۴.۷ میلیارد دلار رسیده‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۹ تعداد نصب بازی‌ها برای اولین‌بار به رقم ۴۲.۱ میلیارد عدد رسیده است و با ۹.۹ درصد رشد، میزان افزایش ۶.۴ درصدی سال ۲۰۱۸ را پشت‌سر گذاشت. در این بین ۷۸ درصد تمامی بازی‌ها نصب شده با تعداد ۳۲.۹ میلیارد عدد و رشد ۱۱.۹ درصدی متعلق به فروشگاه گوگل پلی بوده است. همچنین در فروشگاه اپ‌استور شاهد رشد ۳.۴ درصدی و رسیدن به تعداد ۹.۲ میلیارد عدد تعداد نصب رسیدیم که صدرنشینی بازی Call of Duty: Mobile تأثیر به‌سزایی در این بین داشته است. این اعداد که مربوط‌به تعداد نصب و سود حاصل از بازی‌ها هستند، نشان می‌دهد که فروشگاه‌های نرم‌افزار پلتفرم موبایل با ورود به سال ۲۰۲۰ میلادی تا چه اندازه می‌توانند مکانی مناسب برای کسب درآمد باشند. این رشد با لطف نوآوری‌ها و فروش نرم‌افزارها با وجود اشباع شدن تعداد کاربران درحال افزایش است.

از دیگر اتفاقات جالب سال ۲۰۱۹ می‌توان به کسب درآمد فوق‌العاده بازی Pokémon GO با وجود انتشار در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. این بازی در سال ۲۰۱۶ توسط استودیو Niantic منتشر شده بود و جالب است بدانید که با مبلغ ۸۹۴ میلیون دلاری که بازیکنان هزینه کردند، بهترین سال مالی خود را پس از گذشت سه سال از زمان عرضه تجربه کرده است! این بازی در سال ۲۰۱۶ و در زمان انتشار مبلغ ۸۳۲ میلیون دلار درآمد برای سازندگان داشت. بازی با درآمد ۵۸۹ دلاری در سال ۲۰۱۷ دچار افت نسبی شد. اما موفق شده بود که در سال ۲۰۱۸ دوباره با درآمد ۸۱۶ میلیون دلاری خود را برسر زبان‌ها بیاندازد. حال این بازی بهترین سال کسب درآمد خود را در سال ۲۰۱۹ تجربه کرد و سال را در بین پنج بازی برتر سال به پایان رساند. بااین‌حال اگر تنها سود بازی‌ها را به کشور اصلی که در آن‌ها منتشر شده‌اند، محدود کنیم، بازی Pokémon GO با اختلاف بسیار چشم‌گیر در رتبه اول قرار می‌گیرد. در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ بود که استودیو اسکوئر انیکس بازی Dragon Quest Walk را منتشر کرد و این بازی با آن‌که تنها در کشور ژاپن منتشر شده بود، موفق شد طی مدت ۴ ماه مبلع ۲۰۱ میلیون دلار برای سازندگان کسب درآمد کند. رتبه سوم این فهرست باز هم به یک بازی از استودیو Tencent اختصاص دارد. بازی Let's Hunt Monsters که تنها در کشور چین عرضه شد و سال ۲۰۱۹ را درآمد ۶۰ میلیون دلاری به پایان رساند. لازم به‌ذکر است که این اعداد تنها مربوط‌به نسخه‌های اپ‌استور این بازی‌ها می‌شود.

همان‌طور که گفته شد استودیو نینتندو دو بازی مهم Mario Kart Tour و Super Mario Run را در سال گذشته منتشر کرد که Super Mario Run موفق شد رکورد روز اول انتشار را بشکند و با ۸ درصد کل درآمد نینتندو به پرسودترین بازی این استودیو تبدیل شود. این استودیو در کشور خانگی خود ژاپن عملکرد بسیار خوبی را در پلتفرم موبایل داشته است و با درآمد ۵۸۱ میلیون دلاری، ۵۴ درصد سود کل را کسب کرده است. بنابه‌ گزارش سنسورتاور از نظر تعداد دانلود بازی Super Mario Run با ۲۴۴ میلیون عدد دانلود ۵۴ درصد کل ۴۵۲ میلیون دانلود بازی‌های نینتندو را شامل شده است. درحالی‌که Mario Kart Tour تعداد  ۱۴۷ میلیون نصب و میزان ۳۲ درصد کل را از آن خود کرده است و پرفروش‌ترین بازی تاریخ نینتندو یعنی Fire Emblem Heroes که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود، تنها ۴ درصد تعداد کل دانلودها را در بر گرفته است. نینتندو درمجموع در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار از بازی‌های موبایل خود درآمد کسب کرد که بدون شک با انتشار بازی‌های بیشتر در سال پیش‌رو نگاهی دقیق به این بازار پرسود خواهد داشت. از دیگر نکات جالب سال ۲۰۱۹ می‌توان به درآمد ۷۲۷ میلیون دلاری بازی کلش آف کلنز و رشد ۲۷ درصدی آن نسبت به سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. سوپرسل در ماه آوریل ۲۰۱۹ سیستم Gold Pass یک قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای ویژه را برای این بازی معرفی کرد که چالش‌های سیزن‌های ماهانه بازی را کامل می‌کرد. معرفی این سرویس باعث شد تا باری دیگر این بازی سوددهی خود را حتی با گذشت پنج سال از زمان انتشار برای استودیو سازنده از سر گیرد.

Video Game Services

اپل آرکید: بالا سمت راست، گوگل پلی پس: بالا سمت چپ، گوگل استیدیا: پایین سمت راست، گوگل ایکس‌کلاود: پایین سمت چپ

ظهور سرویس‌های اشتراکی گیمینگ موبایل

سال ۲۰۱۹، سال ظهور سرویس‌های اشتراکی گیمینگ پلتفرم موبایل بود

یکی از اتفاقات مهم سال ۲۰۱۹ در صنعت موبایل می‌توان به ظهور سرویس‌های اشتراکی گیمینگ اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید پیش از این شرکت‌های مایکروسافت و سونی با سرویس‌های ایکس‌باکس پلی پس و پلی‌استیشن ناو بازی‌هایی را به‌صورت رایگان در ازای پرداخت مبلغ ماهانه در اختیار کاربران خود قرار می‌دادند. بااین‌حال جای خالی این سرویس‌ها در پلتفرم موبایل خالی بود و این موضوع بالاخره اولین‌بار توسط اپل مطرح شد. آن‌ها سرویسی به‌نام اپل آرکید را معرفی کردند که در آن کاربران با عضویت در آن می‌توانستند به بازی‌های پرمیومی دست پیدا کنند که در هیچ‌جای دیگر وجود نداشته باشند و همگی آن‌ها به‌صورت آفلاین و رایگان بتوان تجربه کرد. با حرکت اپل انتظار می‌رفت که گوگل هم بی‌صدا ننشیند و در ازای فروشگاه پلی‌استور خود هم رویه مشابه‌ای را اتخاذ کند. چندی نگذشت که گوگل هم سرویس گوگل پلی پس خود را با اندکی تفاوت با اپل آرکید به کاربران خود معرفی کرد. این بار کاربران می‌توانستند با پرداخت ماهانه ۵ دلار به بیش از ۳۰۰ بازی پولی فروشگاه پلی‌استور دسترسی کامل و رایگان داشته باشند. باتوجه‌به اینکه سرویس پلی پس هنوز به‌صورت آزمایشی در انحصار کاربران کشور امریکا است و طول عمر این دو سرویس مدت زیادی نگذشته است، هنوز اظهارنظر راجع به برنده بین این دو یا اصلا مورد استقبال بودن سرویس اشتراکی گیمینگ روی پلتفرم موبایل کمی زود است و باید منتظر بمانیم ببینیم در سال میلادی پیش رو این دو غول نرم‌افزاری پلتفرم‌های iOS و اندروید چه امکانات دیگری را برای گیمرهای موبایل تدارک می‌بینند. به‌هرحال واضح است که با سودآوری آثاری همانند کلش آف کلنز، فورتنایت، کال آو دیوتی و ...، پلتفرم موبایل ثابت کرده است که می‌تواند به مکانی بسیار مناسب برای کسب درآمد توسعه‌دهندگان تبدیل شود.

اپل آرکید

فروردین ماه ۱۳۹۸ بود که شرکت اپل از سرویس اشتراکی گیمینگ خود به‌نام اپل آرکید رونمایی کرد. این سرویس بالاخره در شهریورماه ۹۸ به‌صورت رسمی در دسترس کاربران قرار گرفت و کاربران موفق شدند تا بازی‌های آن را تجربه کنند. اپل در این سرویس بیش از ۱۰۰ بازی منحصربه‌فرد و انحصاری را در خود جای داده است که بسیاری از آن‌ها را در هیچ‌ مکان دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. آن‌ها برای توسعه بازی‌های سرویس خود با توسعه‌دهندگان بزرگی همچون هیرونوبو ساکاگوچی ‌(Hironobu Sakaguchi)، کن وانگ (Ken Wong)، ویل رایت (Will Wright) وارد همکاری شده بودند. اپل اعلام کرد که کاربران برای تجربه بازی‌های این سرویس باید ماهانه مبلغ ۴.۹۹ دلار پرداخت کنند و حتی می‌توانند یک ماه اول بازی‌های این سرویس را به‌صورت رایگان تجربه کنند. بازی‌های اپل آرکید همگی پرمیوم هستند و هیچ‌گونه پرداخت درون‌برنامه‌ای یا تبلیغات اضافی در خود ندارند. ضمن اینکه اپل با کاربران اجازه می‌دهد تا مخاطبان از این سرویس به‌صورت خانوادگی ۶ نفره از آن استفاده کنند. از دیگر نکات جذاب اپل آرکید می‌توان به چندپلتفرمی بودن آن اشاره کرد، به‌نحوی که صاحبان هرکدام از دستگاه‌های آیپد، آیفون، مک و اپل تی‌وی می‌توانند بازی‌ها را تجربه کرده و هرزمان که بخواهند ادامه بازی خود را روی دستگاه دیگر تجربه کنند.

گوگل پلی پس

تنها پس از مدت اندکی از معرفی سرویس اپل آرکید، اخباری از شرکت گوگل به‌گوش رسید که آن‌ها هم قرار است سرویس اشتراکی گیمینگ خود را برای فروشگاه پلی‌استور معرفی کنند. این اتفاق بالاخره در اول مهرماه ۱۳۹۸ رخ داد و گوگل سرویس پلی‌پس را با محتوای بیش از ۳۵۰ نرم‌افزار و بازی پرمیوم معرفی کرد. گوگل سعی کرد برخلاف اپل علاوه‌بر بازی‌های موبایل نگاهی هم به نرم‌افزارهای محبوب فروشگاه خود داشته باشد. آن‌ها اعلام کردند که نزدیک به ۲۰۰ بازی پولی در این سرویس به‌شکل کامل و بدون هیچ‌گونه تبلیغات و پرداخت درون‌برنامه‌ای در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سرویس همانند اپل آرکید با قیمت ۴.۹۹ دلار در ماه در اختیار کاربران قرار گرفته است. همان‌طور که گفته شد اپل آرکید بیش از ۱۰۰ بازی منحصربه‌فرد و بعضا انحصاری جدید را در خود جای داده است، درحالی‌که گوگل بازی‌هایی را در سرویس خود گنجانده است که پیش از این برای پلی‌استور و حتی دیگر پلتفرم‌ها منتشر شده بود. درواقع اپل آرکید بیشتر کیفیت را مدنظر قرار داده است و گوگل پلی‌پس روی تعداد و کمیت بازی تمرکز کرده است. لازم به‌ذکر است که گوگل هم سرویس خود را به‌صورت اشتراک خانوادگی ۶ نفره در اختیار کاربران قرار داده است. درمجموع این سرویس هم درکنار سرویس اپل آرکید پلتفرم iOS می‌تواند گزینه مناسبی برای کاربران اندرویدی باشد که پیش از این بسیاری از بازی‌های این پلتفرم را تجربه نکرده‌اند و حالا می‌توانند با پرداخت ماهانه تنها ۴.۹۹ دلار به مجموعه‌ای از آثار باکیفیت دسترسی داشته باشند.

سرویس استیدیا

سال ۲۰۱۹ سال بزرگی برای گوگل بود. آن‌ها در این سال نشان دادند که نگاهی جدی به زمینه ویدیو گیمینگ و بازار آن دارند و نمی‌خواهند از رقیبان خود در این عرصه عقب بمانند. همان‌طور که گفته شد شرکت گوگل پس از معرفی سرویس اپل آرکید توسط اپل، بیکار ننشست و سرویس پلی‌پس را برای فروشگاه پلی‌استور خود معرفی کرد. از سویی دیگر با داغ شدن بازار ویدیو گیم استریمینگ آن‌ها این بازار را هم با معرفی سرویس گوگل استیدیا نشانه گرفتند. گوگل استیدیا یک پلتفرم ابری گیمینگ است که بدون نیاز به سخت‌افزاری خاص و تنها با استفاده از یک دستگاه میزبان و یک اینترنت پرسرعت، به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های درجه یک امروزی را تجربه کنند. یکی از پلتفرم‌های اصلی این سرویس، دستگاه‌های موبایل است. به‌صورتی‌که تصور کنید بازی‌های باکیفیتی همانند Doom Eternal و Watch Dogs: Legion را روی گوشی‌های هوشمند خود تجربه کنید. همان‌طور که می‌دانید پیش از این شرکت مایکروسافت هم از سرویس پروژه ایکس‌کلاود (Project xCloud) خود رونمایی کرده بود و آن را به‌صورت محدود در اختیار برخی کاربران قرار داده بود. انتظار می‌رود این سرویس‌ها در سال ۲۰۲۰ به پختگی کامل برسند و درکنار معرفی کامل کنسول‌های نسل نهم، شاهد عرضه کامل و رسمی آن‌ها باشیم. این سرویس‌ها بدون شک به اینترنت پرسرعتی نیاز دارند و همه‌‌گیر شدن آن‌ها هم منوط به همه‌گیر شدن اینترنت ارزان و پرسرعت برای مخاطبان کشورهای مختلف دنیا است.

سرویس ایکس‌کلاود مایکروسافت

درجریان رویداد نمایشگاه E3 2018 بود که شرکت مایکروسافت به‌صورت رسمی از پروژه ایکس‌کلاود (Project xCloud) رونمایی کرد. در این سرویس ردموندی‌ها برای ارائه یک تجربه فوق‌العاده از دیتاسنترهای سرویس مایکروسافت Azure بهره گرفته‌اند و کاربران به‌وسیله آن خواهد توانست تا روی هر دستگاهی از جمله گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها جدیدترین بازی‌های ویدیویی را تجربه کنند. این سرویس استریمینگ می‌تواند بیش از ۵۰ بازی محبوب ایکس‌باکس از قبیل Gears 5 ،Devil May Cry 5 ،Tekken 7 و غیره را روی موبایل شما استریم کند. درحال حاضر این سرویس در حالت آزمایشی خود به‌سر می‌برد و تنها برخی از کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند آن را تجربه کنند. برای تجربه این سرویس شما علاوه‌بر یک اینترنت پرسرعت تنها به یک گوشی موبایل با اندروید نسخه ۶ یا بالاتر و یک کنترل ایکس‌باکس احتیاج دارید. تجربه کاربرانی که تاکنون از این سرویس استفاده کرده‌اند نشان داده است که ایکس‌کلاود برخلاف استیدیا بسیار پایدارتر است و به اینترنت با سرعت کم‌تری نیاز دارد. بااین‌حال جالب است بدانید که این سرویس توسط شبکه 5G شرکت SK Telecom پشتیبانی می‌شود که از سرعت بسیار بالا و زمان تأخیر بسیار پایینی برخوردار است و تجربه بی‌مانندی را دراختیار بازیکنان قرار می‌دهد.

Video Game Services

تست سرعت نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) ورایزن روی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۰

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)

ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ بود که دو شرکت بزرگ SK Telecom و مایکروسافت در جریان یک کنفرانس خبری از برنامه‌های‌شان برای یک سرویس ابری 5G در کشور کره سخن گفتند. همان‌طور که گفته شد SK Telecom یک اپراتور ارتباطی وایرلس در کشور کره جنوبی است که در ماه ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که قرار است با همکاری شرکت Swisscom اولین سرویس رومینگ 5G را راه‌اندازی کنند. ‌کشور کره چهارمین بازار بازی‌های موبایل را در سراسر جهان دراختیار دارد. درضمن SK Telecom یک شریک تجاری انحصاری برای سرویس ابری مایکروسافت در کشور کره خواهد بود. براساس این رابطه، انتشار می‌رود که SK Telecom به مایکروسافت کند کند تا بازار موبایل خود را با قدرتمند ساختن ساختار 5G و LTE در این کشور قدرتمند سازد. بااین‌حال رشد سرویس‌های اشتراکی و ابری و تجربه بازی‌ها با بالاترین کیفیت ممکن نیاز به اینترنت پرسرعت دارد. درحال حاضر هم گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌های بزرگ پشتیبانی از 5G را آغاز کرده‌اند و تنها مانده که این سرویس به‌صورت کامل و عمومی در اختیار مردم قرار گیرد.

چه انتظاری از سال ۲۰۲۰ داریم؟

به‌نظر می‌رسد به‌ این زودی شاهد معرفی پردازنده‌های ۵ نانومتری گوشی‌های هوشمند نخواهیم بود

همان‌طور که می‌دانید به احتمال خیلی زیاد سرویس ایکس‌کلاود مایکروسافت در سال میلادی جاری به‌صورت کامل عرضه خواهد شد. از سویی دیگر هم به‌زودی سرویس استیدیا در دسترس همگان خواهد گرفت و سامسونگ هم سرویس استریمینگ PlayGalaxy Link خود را گسترش خواهد داد. به‌همین دلیل نباید احتمال ورود شرکت‌های دیگر را در زمینه استریمینگ به پلتفرم موبایل را پایین درنظر بگیریم. انتظار می‌رود به‌زودی نسل پنجم اپراتورهای موبایل در دسترس اکثر مخاطبان قرار گیرد و طبیعتا سرعت اینترنت بیشتر کیفیت تجربه ویدیو گیمینگ را بسیار بالا خواهد برد. واضح است که هرچه سرعت اینترنت و زمان تأخیر پایین‌تر باشد، تجربه بازی‌های آنلاین یا بازی‌های مبتنی بر استریمینگ با کیفیت بیشتری و بهتری انجام می‌شوند. از سویی دیگر در سال‌های اخیر شاهد عرضه بازی‌های مهمی همانند PUBG و Fortnite روی دستگاه موبایل بوده‌ایم و پس از عرضه نسخه موبایل بازی Call of Duty شرکت اکتیویژن و موفقیت‌های آن، انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری بازی‌های بزرگ خود را روی این پلتفرم منتشر کنند. استودیوهای بزرگی همانند الکترونیک‌آرتز، یوبی‌سافت، مایکروسافت، سونی و غیره می‌توانند بازی‌های مجموعه‌های محبوب خود را روی این پلتفرم منتشر کنند و طرفداران بسیار زیادی را به تجربه‌های آن‌ها سوق دهند. همچنین همان‌طور که گفته شد اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی گوگل سرویس استیدیای خود را به‌صورت محدود در اختیار کاربران قرار داده است و انتظار می‌رود با رفع مشکلات این سرویس و انتشار جهانی آن گامی بزرگ در زمینه بازی‌های استریمینگ بردارد. به‌احتمال زیاد هم شرکت مایکروسافت سرویس ایکس‌کلاود خود را از حالت آزمایشی خارج کند و به‌صورت رسمی در اختیار کاربران قرار دهد. در حال حاضر کاربرانی که هر دو سرویس استریمینگ را تجربه کرده‌اند اذعان داشته‌اند که از لحاظ کیفیت و عملکرد سرویس ایکس‌کلاود تاکنون عملکرد به‌مراتب بهتری از خود نشان داده است.

سخت‌افزارهای قدرتمندتر

این روزها پردازنده‌های موبایل از جایگاه مهمی برخوردار هستند. گوشی‌های پرچم‌دار امروزی عملکرد بسیار فراتر از کارهای همانند چک کردن ایمیل، جست‌وجو در وب و چت کردن را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته که شما می‌توانید با پرداخت مبلغی کم‌تر گوشی‌های میان‌رده با بازدهی مناسبی را هم خریداری کنید. وقتی که صحبت از معرفی چیپ‌های جدید سالانه و چیزی که در سال ۲۰۲۰ انتظار آن را می‌کشیم،‌ می‌شود، عملکرد بهتر پردازنده چیزی نیست که قرار باشد همانند قبل ورق را برگرداند. چیپ‌های پردازنده‌های ۷ نانومتری با سرعت کمی در حال بهبود هستند و در مقایسه با نسل‌های عملکردی نسبتا بهتر دارند و به‌نظر می‌رسد برای رسیدن نسل ۵ نانومتری باید کمی بیشتر منتظر بمانیم. در ادامه برخی از قدرتمندترین پردازنده‌های پرچم‌داران سال ۲۰۲۰ را به‌ شما معرفی کنیم:

  • Qualcomm Sanppdragon 865: آخرین نسل پردازنده‌های کوالکام که در تاریخ ۴ دسامبر معرفی شد. این پردازنده از معمای ۷ نانومتری بهره می‌برد و نسبت به نسل قبل خود ۲۵ درصد قدرت پردازشی قوی‌تر خواهد داشت.
  • Samsung Exynos 990: نسل بعدی پردازنده‌های سامسونگ که با معماری ۷ نانومتری و هشت پردازنده خود می‌تواند عملکردی ۲۰ درصد بهتر نسبت به Exyson 9820 از خود نشان دهد.
  • Huawei Kirin 990: درجریان رویداد IFA 2019 بود که شرکت چینی هواوی از جدیدترین و قوی‌ترین پردازنده خود به‌نام Kirin 990 پرده برداشت. این پردازنده را بدون می‌توانیم در سری Mate 30 این شرکت ببینیم. هواوی قول داده است که این پردازنده برای اولین‌بار مودم‌ 5G را درون خود جای داده باشد و از نظر پردازش تصویر بازدهی به‌مراتب بیشتری را نسبت به نسل‌های پیشین خود نشان دهد.
  • MediaTek Dimensity 1000: اوایل سال ۲۰۱۹ بود که شرکت مدیاتک (MediaTek) از آخرین نسل پردازنده‌های خود با نام Dimensity 1000 رونمایی کرد. این شرکت تایوانی در پردازنده‌ خود از مودم 5G داخلی استفاده کرده است و قرار است آن را با معمای ۷ نانومتر و چینش هشت‌هسته‌ای منتشر کند.

رشد بزرگ بازار گوشی‌های گیمینگ و موفقیت نینتندو سوییچ که از پردازنده موبایلی بهره می‌برد، ثابت می‌کند که گیمینگ حرفه‌ای هنوز هم روی پلتفرم‌های دستی جا برای دستاوردهای بیشتر دارد. کوالکام با ارائه پردازنده‌های اسنپ‌دراگون 730G و 765G نسخه‌های بهبودیافته و بازی‌محور خود را ارائه کرده است که از عملکرد قابل قبولی برخوردار هستند. آن‌ها همچنین در پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۶۵ علاوه‌بر نرخ نوسازی بالا، ویژگی‌های گیمینگ متعددی را تعبیه کرده‌اند. اما چیزی که واقعا مورد نیاز است فضای سیلیکونی بیشتر برای گرافیک‌ها درکنار طراحی هسته‌ها با مصرف بهینه انرژی است که بتواند مصرف باتری را هم تحت کنترل دربیاورد. کوالکام ادعا کرده است که توانسته عملکرد گرافیک سه‌بعدی خود را از پردازنده گرافیکی Adreno 640 در اسنپ‌دراگون ۸۵۵ به میزان ۲۵ درصد در Adreno 650 در اسنپ‌دراگون ۸۶۵ ارتقا دهد.

درکنار کوالکام، در سال ۲۰۱۹ بود که سامسونگ و AMD قرار دادی امضا کردند که از معماری RDNA شرکت AMD در طراحی چیپ‌های آینده موبایل‌های خود استفاده کنند. AMD ادعا کرده است که این پردازنده‌ها از لحاظ عملکردی می‌توانند GPUهای Adreno شرکت اسنپ‌دراگون را شکست دهد. این قرارداد مربوط‌به ریزمعماری‌های پس از سری Navi می‌شود و شاید حتی آن‌ها را تا سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ هم مشاهده نکنیم. اما این نشانه خوبی است که نشان می‌دهد تولیدکنندگان چیپ‌های موبایل به شکل جدی قصد دارند تا از حداکثر امکانات برای ارائه پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تر و در عین‌حال مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده کنند.

Razer Kishi

ریزر کیشی (Razer Kishi) کنترلری است که به‌واسطه آن می‌توانید روی موبایل خود بازی‌ها را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید

یکی از بهترین ابزارهای جانبی محبوب دستگاه‌های موبایل در سال ۲۰۱۹ کنترلری به‌نام Razer Raiju بود که می‌توان از آن برای دستگاه‌های اندرویدی و آیفون‌ها هم استفاده کرد. حال در نمایشگاه CES 2020 شرکت ریزر از ابزار جانبی جدید خود با نام Razer Kishi رونمایی کردند که توسط USB-C به موبایل متصل می‌شوند و کنترلری فیزیکی به دستگاه شما اضافه می‌کنند. علاوه‌بر طراحی فوق‌العاده باکیفیت این وسیله، انتظار می‌رود که Kishi با سرویس‌های xCloud و Stadia هم کار کند.

به گوشی‌های هوشمند باز گردیم. همان‌طور که می‌دانید شرکت ریزر با گوشی Razer Phone 2 خود میزان نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را به مخاطبان خود ارائه داد که واقعا پس از آن تجربه کار با گوشی‌های ۶۰ هرتزی را سخت می‌کرد. به‌همین دلیل خبر اینکه سامسونگ در گوشی گلکسی اس ۲۰ خود از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند، بسیار خوشحال‌کننده است. بااین‌حال همه‌چیز تاکنون در حد شایعه است و باید تا زمان عرضه رسمی این گوشی صبر کنیم و ببینیم که آیا این شرکت کره‌ای از فناوری در گوشی‌های آینده خود استفاده می‌کند یا خیر. در سال ۲۰۱۹ ما در گوشی‌های OnePlus 7 Pro و Google Pixel 4 نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را مشاهده کردیم که تجربه بسیاری خوبی را به کاربر ارائه می‌دادند، اما مسلما سامسونگ با عرضه این نرخ نوسازی در گوشی‌های پرچم‌دار خود گامی بزرگ را در صنعت موبایل ایجاد خواهد کرد و می‌تواند استانداردی جدید در ساخت گوشی‌های موبایل ایجاد کند.

بازی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ انتظار آن‌ها را می‌کشیم

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به‌صورت خلاصه چند بازی موبایل را که در سال ۲۰۲۰ انتظار آن‌ها را می‌کشیم، معرفی کنیم. اولین بازی جدیدترین نسخه از مجموعه محبوب دیابلو یعنی Diablo Immortal‏ است که انتظار می‌رود شرکت بلیزارد آن را در سال پیش‌رو منتشر کند. این بازی ابتدا در نمایشگاه BlizzCon سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و برخلاف انتظار بلیزارد، مخاطبان استقبال چندانی از آن نکردند. باید منتظر ماند و دید که آیا آن‌ها می‌توانند اعتبار از دست رفته خود را با انتشار این بازی بازگردانند؟

اوایل شهریورماه ۹۸ بود که استودیو Motion Twin با همکاری با استودیو Playdigious بازی Dead Cells را برای پلتفرم موبایل و سیستمعامل iOS عرضه کرد. این بازی با قیمت ۸.۹۹ دلاری به‌همراه تمامی محتویات خود و بدون هیچگونه پرداخت درون‌برنامه‌ای و تبلیغات در دسترس کاربران گوشی‌های آیفون قرار گرفته است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ نسخه اندرویدی آن هم به‌همین شکل به فروشگاه پلی‌استور راه پیدا کند.

در سال‌های اخیر شاهد حضور بازی‌های بتل‌رویال محبوب فورتنایت و پابجی روی پلتفرم موبایل بوده‌ایم که با استقبال بسیار خوب طرفداران روبه‌رو شده‌اند. از این‌رو انتظار می‌رفت که استودیو الکترونیک‌آرتز هم بیکار ننشیند و برای عرضه بازی بتل‌رویال استودیو ریسپاون یعنی ایپکس لجندز (Apex Legends) روی پلتفرم موبایل برنامه‌ریزی کند. بالاخره چند ماه پیش بود که این استودیو اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ بازی Apex Legends را به پلتفرم موبایل خواهد آورد و رقابت بین بازی‌های بتل رویال پلتفرم موبایل را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد. عملا با حضور هر سه بازی پابجی، فورتنایت و ایپکس لجندز در پلتفرم موبایل، ثابت می‌شود که سخت‌افزار موبایل‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند پیشرفت کنند و میزبان چه بازی‌های محبوب و باکیفیتی باشند.

واقعیت افزوده

در این بین ما بازی‌های واقعیت افزوده (AR) را داریم که یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد بازار موبایل گیمینگ در سال‌های اخیر بوده‌اند. واقعیت افزوده محتوای بصری و صوتی بازی‌ها را با محیط اطراف بازیکنان در حالتی همزمان ادغام می‌کند. برای مثال بازی‌ Pokemon GO که توسط استودیو Niantic توسعه داده شده است، میدان نبرد را به محیط اطراف واقعی می‌برد و اشیا مجازی را در محیط اطراف شبیه‌سازی می‌کند. افزایش تعداد بازی‌های واقعیت افزوده باعث شده تا شرکت‌های بزرگی همانند مایکروسافت، گوگل، اپل، سونی، نینتندو و حتی استودیو موجانگ که ما آن را با بازی ماین‌کرافت می‌شناسیم، برای بهبود تجربه بازی بازیکنان روی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری تمرکز کنند. برای مثال استودیو موجانگ به‌پشتیابی مایکروسافت به‌تازگی بازی Minecraft Earth را معرفی کردند که در آن بازیکنان می‌توانند دنیای ماینکرفت را با گشت‌وگذار در دنیای واقعی تجربه کنند. عواملی همانند رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، رشد نفوذ اینترنت و ادغام تکنولوژی AR با دستگاه‌های موبایل باعث می‌شود در آینده شاهد حضور بیشتر تکنولوژی واقعیت افزوده با موبایل گیمینگ باشیم.

افزایش تعداد گیمر و رشد صنعت موبایل گیمینگ

براساس گزارشی که وب‌سایت Technavio منتشر کرده است، بازار جهانی موبایل گیمینگ این ظرفیت را دارد که در بازه ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۴ با ۱۲ درصد رشد به مبلغ ۴۴.۶۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود این رشد در نیمه دوم روندی کاهشی را تجربه کند. این گزارش نشان می‌دهد که امریکای شمالی با بیش از ۴۱ درصد رشد بازار، بیشترین فرصت رشد را در طول این دوره پیش‌بینی از خود نشان می‌دهد. رشد ورزش‌های الکترونیک (E-Sports)، رشد تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند، افزایش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت و حضور فروشند‌ه‌های اصلی صنعت موبایل در امریکای شمالی از دلایل رشد موبایل گیمینگ در این منطقه هستند. از سویی دیگر قدرتمندتر شدن گوشی‌های موبایل و رشد نفوذ اینترنت بین کاربران توسعه‌دهندگان را تشویق به ساخت بازی‌های آنلاین برای دستگاه‌های موبایل می‌کند. بازی‌های آنلاین به گیمر‌ها اجازه می‌دهند که بازی‌ها را از هرجایی تجربه کنند و با دوستان خود یک جامعه را تشکیل دهند. عواملی همانند رشد تعداد بازی‌های MMO و افزایش تعداد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای به‌خودی خود باعث افزایش صنعت آنلاین موبایل گیمینگ شده است و مطمئنا این روند به این زودی متوقف نخواهد شد.

با پایان یافتن سال ۲۰۱۹ میلادی و نزدیک شدن به سال ۱۳۹۹، در این مقاله ابتدا به معرفی صنعت موبایل گیمینگ در کشور ایران و بررسی اتفاق‌های مهم آن در سال ۱۳۹۸ پرداختیم. همچنین به‌شکلی جامع سعی کردیم جنبه‌های مختلف این صنعت را در سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار دهیم و از آینده آن در سال پیش‌رو سخن گفتیم. حال نوبت شما کاربران زومجی است که نظرات خود را با ما درمیان بگذارید و از تجربیات موبایل گیمینگ خود در سال گذشته برای ما بگویید.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده