دوری از زندگی مدرن، رفتن به یک مزرعه، کشاورزی، ماهی‌گیری، دامداری، زندگی در یک دهکده بزرگ و تشکیل خانواده؛ Stardew Valley روی موبایل دقیقا همان بازی شگفت‌انگیزی است که پیش‌تر روی کنسول‌هایمان تجربه‌اش کردیم. با بررسی زومجی همراه باشید.

روزمرگی از آن کلمه‌هایی است که بدون شک و درواقع، حقیقتا هیچ کدام از ما با شنیدنش حس خوبی به‌مان دست نمی‌دهد. به‌هرحال چه بخواهیم چه نخواهیم، متاسفانه همه‌ی ما با این پدیده‌ی کسالت‌بار و دوست‌نداشتنی در طول روزها، ماه‌ها و سال‌های خود روبه‌رو و درگیر هستیم. اصلا شاید به‌همین دلیل باشد که طی حیات خود دست به‌دامن سرگرمی‌هایی مثل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، تماشای مسابقات ورزشی و تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی و مواردی از این دست می‌شویم. اما گاهی اوقات هیچ سرگرمی، هیچ بازی، هیچ مسابقه‌ی فوتبال، هیچ موزیک جذاب، هیچ فیلم یا انیمیشن سرگرم‌کننده و هیچ چیزی نیست که بتواند دست شما را بگیرد و از گردآب مدرنیته و روزمرگی خارج بکند. اینجا است که شاید یک سفر طولانی و کسب تجربه‌های کاملا جدید به‌دادمان برسند.

البته که سرگرمی‌های جدید می‌توانند جای سفر کردن را تاحدی برایمان پر کنند و دیگر خودتان بهتر می‌دانید که چقدر یک فیلم یا یک بازی جذاب، می‌تواند ما را در خودشان غرق بکند و تا ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها، تجربه‌ای کاملا نو و فراموش‌نشدنی را در اختیارمان قرار بدهند؛ شاید اشاره به سفری که در جریان Red Dead Redemption 2 با آرتور مورگان داشتیم بتواند این جمله‌ را توصیف کند. اما خب گاهی اوقات چنین فرم از تجربه‌ها، نمی‌توانند راه‌گشا باشند و به یک جابه‌جایی جغرافیایی/فیزیکی و یک تحول کاملا جدید نیاز داریم. اینجا است که اعضای تیم مستقل Sickhead Games همراه‌با اریک بارون، بازی Stardew Valley را می‌سازند و فرار از مدرنیته و روزمرگی را در قالبی جذاب، سرگرم‌کننده و به‌یادماندنی به‌ما عرضه می‌کنند.

بازی Stardew Valley

قبل از بررسی و شکافتن دل نسخه‌ی موبایل «دره‌ی استاردیو» شاید بهتر باشد که کمی بیشتر از پیشینه‌ی این بازی و تیم سازنده‌اش صحبت کنیم تا ببینیم با چه اثری طرف هستیم. بازی در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۲۰۱۶ برای ویندوز و مکینتاش عرضه شد. موفقیت بازی در ادامه، موجبات انتشارش برای کنسول‌های موجود و انتشار محتویات جدید را برایش فراهم کرد بخش چندنفره و بسته‌های الحاقی مختلف از موارد جدیدی بودند که بازیکنان در روزها، ماه‌ها و سال‌های پس از انتشار بازی، دریافتشان کردند. نزدیک حدودا یک یا دو سال پیش بود که سازندگان بازی تصمیم گرفتند اثر موفق و تحسین‌شده‌ی خود را برای پلتفرم‌های اندروید و iOS نیز، پورت کنند تا بازیکنان بیشتری بتوانند لذت تجربه کردن «استاردیو ولی» را بچشند. اینگونه بود که استودیو Sickhead Games، Concarned Ape و تیم The Secret Police عزم خود را برای پورت و انتشار بازی برای موبایل، جزم کردند و حالا که نسخه‌ی اندروید بازی حدودا یک سال پس از عرضه‌ی نسخه‌ی آیفون منتشر شده است، تصمیم گرفتیم نگاهی به بازی و عملکردش روی گوشی‌های هوشمند بیندازیم و بهانه‌ای شد تا باری دیگر، دل به دنیای شدیدا جذاب و عمیق Stardew Valley بزنیم و آن را زیر ذره‌بین ببریم.

بازی Stardew Valley

بازی در همان لحظات ابتدایی، با چند نمایش کوتاه با مضمون «یک زندگی مدرن و روزمره‌ی کسالت‌بار»، مخاطبش را برای پذیرش، ورود و غرق شدن در جهان بازی آماده می‌کند

ابتدا سراغ داستان بازی برویم. نویسنده‌ی داستان بازی خود شما هستید و پس از اینکه بنیان داستانی اثر برای‌تان ترسیم می‌شود، ریش و قیچی را در دست می‌گیرید و ماجرای به‌خصوص‌تان را در دنیای بازی رقم می‌زنید. ماجرا هم از این قرار است که شما در اوج غرق شدن در کار و زندگی مدرن و رویارویی با روزمرگی‌های شدیدا حوصله‌سربر، نامه‌ای از پدربزرگ‌تان دریافت می‌کنید؛ پدربزرگی که حالا مزرعه‌ی بزرگ خود را به شما بخشیده و ازتان می‌خواهد که هروقت توانستید، به آن زمین بزرگ و حاصل‌خیز سربزنید و دوباره آن را به‌روزهای اوجش بازگردانید! اینجا است که شما کنترل بازی را در دست می‌گیرید و با ساخت قهرمان داستان خود، قدم در خلق ماجرایی جذاب و به‌یادماندنی می‌گذارید.

مزرعه‌ی قصه‌ی ما اما از همان ابتدا آماده‌ی کشاورزی نیست و پر از علف هرز، سنگ‌های بزرگ، درخت و درختچه‌های قدیمی و موارد دورریختنی مختلف است و این شما هستید که باید رفته‌رفته، زمین مزرعه‌تان را از این مواد خالی کنید و رویای خود را بسازید که خب کاری بسیار بزرگ و زمان‌بر است و پیچیدگی‌ها و عمقی که بازی به شما ارائه می‌کند، موجبات غرق شدن‌تان در بازی را به‌بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند و پس از اینکه به خودتان می‌آیید، درمی‌یابید که ساعت‌ها از وقت‌تان را پای شخم زدن زمین، خرید و کاشت دانه و آب‌یاری کردنشان گذاشته‌اید. نوار استقامت و ابزارآلات کشاورزی که دارید، همراهان شما در نبردتان با زمین سخت و علف‌های هرز خواهند بود. در کل می‌توان گیم‌پلی بازی را به کشاورزی داخل مزرعه‌ و گشت و انجام دادن فعالیت‌های مختلف در دهکده‌ خلاصه کرد.

بازی Stardew Valley

بازی در ارائه‌ی اثری که زندگی روستایی را شبیه‌سازی می‌کند، کاملا موفق است و با ارائه‌ی مکانیک‌ها و قابلیت‌هایی خاص به بازیکن، حس و حالی ویژه را به او منتقل می‌کند

خارج از زمین کشاورزی، زمان گشت‌و‌گذار شما در دهکده فرا می‌رسد. شما می‌توانید در فضای کاملا باز «دره‌ی استاردیو» که در در دسترس‌تا قرار می‌گیرد قدم بزنید، با اهل محل دوست شوید، ابزار آلات کشاورزی/دامپروری خریداری کنید و زندگی خود را بگذرانید. رویدادها و مراسمی مختلفی طی زمان سکونت شما در دهکده برگزار می‌شود و با شرکت در آن‌ها، می‌توانید خودتان را بیشتر و بهتر به‌دیگران بشناسانید و از این طریق، هم می‌توانید از فروشنده‌های داخل بازی تخفیف بگیرید و شاید بتوانید سوژه‌ی ازدواج خود را هم  بیشتر بشناسید و رابطه‌ای قدرتمند را با او شکل بدهید. اما بازی اینقدرها هم که شاید به‌نظر می‌رسد، ساده نیست و عمیق‌تر از این حرف‌ها است.

با پیشرفت در پاک‌سازی مزرعه و کاشت گیاهان مختلف، می‌توانید محل نگه‌داری حیوانات مختلفی را هم با استفاده از چوب‌هایی که به‌دست می‌آورید، بسازید و با دامداری کردن، از فروش محصولات حیوانی مثل فروش محصولات گیاهی، پول دربیاورید. شما همچنین می‌توانید به اعماق معادن بروید و درکنار مبارزه با موجودات مختلف، منابع و سنگ‌های مسی، آهنی و مواردی از این دست را همراه‌با خودتان به خانه ببرید. ماهیگیری هم از دیگر کارهایی است که می‌توانید انجامش بدهید و از کنارش پول به‌جیب بزنید.

بازی Stardew Valley

باید عملکردتان در طی یک روز از بازی را به‌خوبی مدیریت کنید که بیش از حد خسته‌ و در نتیجه‌ی آن، راهی بیمارستان نشوید! بازی از یک چرخه‌ی شب و روز کامل بهره می‌برد که به گذران فصل‌های مختلف و تغییر سال می‌انجامد.باید حواس‌تان باشید که با تغییر فصل‌ها، مکانیک‌های نگه‌داری از گیاهان نیز طبیعتا تفاوت‌هایی خواهند کرد و باید خودتان را برای پیش‌آمدهای مختلفی که برسر راه‌تان قرار می‌گیرد، آماده کنید. تنها مشکلی که شاید تنها برای گیمرهایی که بازی را روی گوشی‌های هوشمند تجربه می‌کنند پیش بیاید، سختی کنترل کردن بازی است که البته با وجود توانایی بازیکن در کوچک و بزرگ کردن میزان بزرگ‌نمایی نقشه و محیط‌های بازی، بازهم سختی‌هایی در کنترل بازی برای گیمرهای موبایل پیش می‌آید که خب کم و بیش، روی تجربه‌ای که از بازی کسب می‌کنند تاثیر دارد.

بازی فاقد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است؛ بهینه‌سازی خوب سازندگان موجب می‌شود تا تمامی دارندگان گوشی‌های هوشمند بتوانند لذت تجربه‌ی اثر را روی سخت‌افزار خود بچشند

بازی رو دیگر پلتفرم‌ها از قابلیت بازی چندنفره بهره می‌برد اما فعلا نسخه‌ی موبایل آن از این ویژگی، بی‌بهره است و فعلا نمی‌توانید بازی را همراه‌با دوستان خود تجربه کنید. احتمالا در آینده یک آپدیت با این محور برای بازی منتشر شود.

بازی از نظر جلوه‌های صوتی/بصری نیز عملکرد خوبی دارد و نمره‌ی قبولی را خیلی راحت کسب می‌کند. گرافیک بازی از آنجایی که سبک و سیاقی پیکسلی دارد، فشار چندانی برای اجرا روی گوشی‌های هوشمند نمی‌آورد و انواع موبایل‌های مختلف با سخت‌افزارهای گوناگون می‌توانند بازی را اجرا کنند.

استفاده از رنگ‌های مختلف و شاد، فضاسازی بصری اثر را بسیار زیبا کرده و گیمر با تماشای صفحه‌ی مانیتور خود، از چیزی که می‌بیند لذت کامل را خواهد برد. موزیک و صداگذاری بازی نیز همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، کیفیت لازم برای یک اثر همه‌چیزتمام را دارد و جلوه‌های صوتی و موزیک‌هایی که طی بازی کردن‌ به‌گوش‌تان می‌خورد، حس و حال بازی را درکنار جلوه‌های بصری، به‌بهترین شکل ممکن به شما منتقل خواهند کرد.

بازی Stardew Valley

در پایان و برای نتیجه‌گیری باید گفت که بازی اندروید و آیفون Stardew Valley روی موبایل، دقیقا همان تجربه‌ی معرکه و خاصی که پیش‌تر با این بازی روی کنسول‌های خود تجربه کردیم را در اختیارمان قرار می‌دهد که حالا با وجود پورت شدنش رو گوشی‌های هوشمند، می‌توانیم در تک تک لحظات بی‌حوصلگی‌مان تجربه‌اش کنیم و با این اثر شبیه‌ساز زندگی که نگرش خاص سازندگانش در ارائه‌ی یک بازی تمام و کمال در این سبک را نمایان می‌کند، لذتی خاص و شگفت‌انگیز را تجربه کنیم و در آن غرق شویم. تجربه‌ی «دره‌ی استاردیو» را به تمامی گیمرها با هر نوع از علاقه و سلیقه توصیه می‌کنیم.

این بازی رو پلتفرم اندروید بررسی شده است


منبع زومجی

Stardew Valley

اگر دوست دارید یک زندگی کشاورزی و روستایی را به شکلی کامل و تمام‌عیار تجربه کنید، Stardew Valley را باید روی گوشی‌های هوشمندتان نصب کنید؛ اثری که در کنار ایراداتی کوچک در مکانیک‌های قسمت کنترل و حرکت کاراکترش دارد، با ارئه‌ی دسترسی‌ها و مکانیزم‌هایی شدیدا جذاب، متنوع و سرگرم‌کننده، مخاطبش را برای مدت‌های طولانی سرگرم و از انتخابش، خشنود می‌کند.
علی گودرزی

9.5

نقاط قوت

  • + گرافیک و صداگذاری عالی
  • + تنوع بالایی محیط‌ها و شخصیت‌ها
  • + گیم‌پلی عمیق، لذت‌بخش و درگیرکننده
  • + شبیه‌سازی زندگی روستایی به‌بهترین شکل ممکن
  • + بهینه‌سازی و اجرای عالی روی انواع سخت‌افزارهای گوشی‌های هوشمند

نقاط ضعف

  • - برخی ایراد‌ها در سیستم کنترل بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده