نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵

رونمایی مایکروسافت از سرویس استریم بازی Project xCloud

کمپانی مایکروسافت، سرویس استریم بازی اختصاصی خودش را با نام Project xCloud معرفی کرد که از سال ۲۰۱۹ به صورت آزمایشی در دسترس عموم خواهد بود. 

در سال‌های اخیر، سرویس‌های استریم بازی پیشرفت خوبی داشته‌اند و کمپانی‌های بزرگ، برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ابراز علاقه کرده‌اند. برای مثال، سونی از مدت‌ها پیش با Playstation Now وارد این حوزه شده است و گوگل هم اخیرا سرویس استریم خودش را معرفی کرد که فعلا، با پشتیبانی از بازی Assassin's Creed Odyssey در حال آزمایش شدن است. با این حال امروز، مایکروسافت هم رسما ورود خودش به این حوزه را اعلام و سرویس Project xCloud را معرفی کرد. 

Project xCloud در سایت رسمی مایکروسافت معرفی شد و این شرکت اعلام کرد که هدفش از این پروژه و سرویس استریم، این است که کاربران بتوانند هر زمان که خواستند و روی هر نوع صفحه نمایشی، صرفا از طریق استریم بازی‌های دلخواه‌شان را تجربه کنند. مایکروسافت این مورد را با موسیقی و فیلم و سرویس‌های استریم این نوع محتویات مقایسه و اعلام کرد که در حال حاضر، سرویس‌های استریم فیلم و موسیقی، این امکان را برای مخاطبان فراهم کرده‌اند که بتوانند در هر زمان و مکانی و روی انواع پلتفرم‌ها، خیلی سریع به محتوای مدنظر خودشان دسترسی داشته باشند و هدف Project xCloud، فراهم کردن چنین امکانی برای بازی‌های ویدیویی است. به بیان بهتر، از طریق این سرویس، کاربر صرفا با داشتن یک سرویس اینترنت پر سرعت می‌تواند بازی‌های مختلف و بزرگ را به شکل استریم‌شده، روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کند و دیگر نیازی به داشتن کنسول یا مثلا پی‌سی قدرتمند نخواهد بود. 

البته مایکروسافت اعلام کرده که Project xCloud پروژه بسیار بلندپروازانه‌ای است و به همین دلیل، توسعه کامل آن زمان‌بَر خواهد بود. با این حال انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹، این پروژه به شکل آزمایشی در دسترس عموم هم قرار بگیرد. البته احتمالا در ابتدا، در مناطق خاص و مخصوصا مناطقی که به شکل کامل از سرویس Microsoft Azure پشتیبانی می‌کنند شاهد در دسترس قرار گرفتن Project xCloud خواهیم بود و در ادامه، این سرویس در مناطق دیگر هم در دسترس قرار می‌گیرد. 

پروژه Project xCloud مراحل آزمایشی را در مایکروسافت پشت سر می‌گذارد و این شرکت اعلام کرده که این سرویس را با سرعت اینترنت ۱۰ مگابیت در ثانیه امتحان می‌کند که سرویس استریم گوگل هم دقیقا نیازمند چنین سرعت اینترنتی برای اجرا است. علاوه بر این برای اینکه Project xCloud روی گوشی‌های موبایل هم قابل استفاده باشد، مایکروسافت یک شیوه کنترل مخصوص صفحه نمایش‌های لمسی طراحی می‌کند که تا حد امکان، کاربردی باشد و کاربران بتوانند به‌سادگی از این شیوه کنترل بازی‌ها روی گوشی‌هایشان استفاده کنند. 

بدون شک و با وجود موانعی چون نبود اینترنت پر سرعت در همه نقاط جهان، سرویس‌های استریم هنوز راهی طولانی برای رسیدن به موفقیت کامل دارند، ولی ورود شرکت‌های بزرگی چون گوگل و مایکروسافت به این حوزه، نشان از اهمیت بالای این شیوه اجرای بازی‌ها دارد. در ادامه می‌توانید تریلر معرفی سرویس Project xCloud را تماشا کنید:

دانلود ویدیو از آپارات


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده