نویسنده: یونس بهرامی
// دوشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۱

آیا بازی‌ های ویدیویی هم وارد ورزش های المپیک خواهند شد؟

کمیته بین‌المللی المپیک و گیمرهای حرفه‌ای دور یکدیگر جمع شدند تا به این سؤال پاسخ دهند: آیا بازی‌های ویدیویی هم وارد ورزش‌های المپیک خواهند شد؟ 

احتمال دارد که بازی‌های ویدیویی برای اولین بار، وارد یک رویداد جهانی شده و به یک ورزش در المپیک تبدیل شوند. در صورتی که این مورد اجرا شود، تورنمنت رقابتی پیرامون بازی‌های ویدیویی در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ در پاریس برگزار خواهد شد. اما این‌که ورزش های الکترونیک مثل بازی‌های ویدیویی وارد بازی‌های المپیک شوند به چه عاملی بستگی دارد؟ کمیته بین‌المللی المپیک (International Olympic Committe) باید در این مورد تصمیم‌گیری کند.

کمیته بین‌المللی المپیک و انجمن جهانی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی (Global Association of International Sports Federations)، در موزه‌ی المپیک واقع در شهر لوزان کشور سوئیس میزبان رویدادی با عنوان «انجمن ورزش‌های الکترونیک» بودند تا درباره‌ی حضور یا عدم حضور بازی‌های ویدیویی در بازی‌های المپیک با یکدیگر گفت‌وگو کنند. درباره‌ی هدف این جلسه نوشته شده است:

برقراری دیالوگ برای رسیدن به فهمی مشترک [پیرامون این موضوع] و ایجاد اهرمی برای همکاری‌های آینده میان ورزش‌های الکترونیک، صنعت بازی‌های ویدیویی و جنبش المپیک. 

گیمرهای حرفه‌ای مثل جیکوب لاین (Jacob Lyon)، هوستون اوتلاوز (Houston Outlaws) از لیگ تیم بازی Overwatch، نیت نانزر (Nate Nanzer) به‌عنوان کمیسیونر لیگ تیم بازی Overwatch و همچنین ریک فاکس (Rick Fox)، بازیکن سابق ورزش‌های الکترونیک و NBA، در این رویداد به همراه ۱۵۰ نماینده‌ی دیگر حضور داشتند. از نکات قابل توجه در این رویداد،‌ مصاحبه‌ی توماس باخ، رئیس کمیته بین‌امللی المپیک، با لایون بود. 

شرکت‌کنندگان در این رویداد درباره‌ی پتانسیل و فرصت‌های همکاری با یکدیگر صحبت کردند و در نتیجه، گفت‌وگو به این سؤال بزرگ رسید: آیا بازی‌های ویدیویی می‌توانند به‌عنوان یک رشته‌ی ورزشی در میان ورزش‌های المپیک شناخته شوند؟ با این حال، هدف رویداد این نبود تا در این مورد بخواهد قاطعانه تصمیم‌گیری کند؛ در عوض، همان‌طور که خودشان گفتند، هدف این بود تا به‌طور گسترده تنها درباره‌ی این موضوع «صحبت» کنند. 

انجمن ورزش‌های الکترونیک، فرصتی استثنائی بود تا نظر تعداد زیادی از سهامدارها و گیمرهای حرفه‌ای را در رابطه با این موضوع بشنویم. کیت مک‌کانل، رئیس بخش ورزشی کمیته بین‌المللی المپیک، در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد:

توافق بر سر این بود که همکاری‌های آینده بر اساس اطمینان حاصل کردن از این قضیه باشد که هرگونه فعالیتی، ترویج‌کننده و حامی موازین و شعونات ارزش‌های المپیک باشد. با این‌که به‌طورکلی هدف این نبود تا مسیری برای قرار گرفتن ورزش‌های الکترونیک در برنامه‌های المپیک ایجاد شود، اما ما مصمم هستیم تا به این دیالوگ ادامه دهیم. به جهت هماهنگ کردن و حمایت از ایجاد اشتغال‌های گسترده در جنبش المپیک با ورزش‌های الکترونیک، ما در موضع قدرت‌مندی قرار داریم. 

انجمن ورزش‌های الکترونیک، ادامه‌دهنده‌ی رویدادی است که در اجلاس سران المپیک در سال ۲۰۱۷ برگزار شد. در آنجا بود که برای اولین بار، کمیته بین‌المللی المپیک و افرادی از جامعه‌ی طرفدارهای بازی‌های ویدیویی کنار یکدیگر جمع شدند و درباره‌ی المپیک و بازی‌ها صحبت کردند. برای ادامه‌ی این گفت‌وگوها، کمیته بین‌المللی المپیک و همین‌طور انجمن جهانی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی، «گروه روابط ورزش‌های الکترونیک» (Esports Liaison Group) را ایجاد کردند. در اهداف این گروه نوشته شده است: 

برای ادامه‌ی برقراری ارتباط میان جنبش المپیک، ورزش‌های الکترونیک و سهامدارهای بازی‌های ویدیویی و برای شناسایی نقاطی که پتانسیل همکاری را افزایش می‌دهند [این گروه ساخته شد]. 

esports

اما با همه‌ی این تدارکات، بازی‌ها برای حضور در ورزش‌های المپیک باید راه زیادی را طی کنند. پیرامون این موضوع، بحث بعدی در ماه اکتبر، در آرژانتین و در Action Forum برگزار خواهد شد که در آن اعضای گروه روابط ورزش الکترونیک و گروه دیگری به نام «بازی‌های جوانان المپیک» (Youth Olympic Games) شرکت خواهند کرد. در ادامه، این گروه‌ها در ماه نوامبر، در سوئیس و در انجمن GAISF IF برای ادامه‌ی بحث حضور پیدا می‌کنند. سپس یک ماه بعد،‌ باید با هر یک از ۲۰۶ کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در ANOC General Assembly (بعد از خود بازی‌های المپیک، شلوغ‌ترین میتینگ برای جنبش المپیک است) پای صحبت بنشینند. در پایان، کمیته‌ بین‌المللی المپیک هم ورزش‌‌های الکترونیک را در اجلاس سران المپیک در دسامبر سال ۲۰۱۸ مورد رأی‌گیری قرار داده تا حضور یا عدم حضور این رشته در ورزش‌های المپیک مشخص شود. 

فهرست رویدادهای بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ در پاریس، کم‌کم از سال ۲۰۱۹ شکل می‌گیرد. اما فهرست رسمی ورزش‌هایی که در المپیک حضور خواهند داشت بعد از بازی‌های سال ۲۰۲۰ در توکیو اعلام خواهد شد.

سال پیش، باخ، در خبری اعلام کرد که در صورت حضور بازی‌های ویدیویی در ورزش‌های المپیک، بازی‌های «خشن» نمی‌توانند حضور داشته باشند. او در این مورد گفت: 

ما به دنبال ترویج بازی‌های خشن و تبعیض‌آمیز نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم صلح را میان مردم ترویج کنیم. بنابراین بازی‌هایی که در آن‌ها خشونت، انفجار و کشتن وجود دارد با این سیاست هم‌سو نیست. ما از الان و در همین‌جا مشی خود را واضح اعلام کردیم.

باخ به صحبت‌های خود اضافه کرد که احتمالاً بازی‌هایی مثل سری بازی‌های FIFA و سری بازی‌های NBA 2K در بازی‌های المپیک حضور خواهند داشت. البته باز هم این در صورتی است که حضور بازی‌ها در المپیک تأیید شود. 

با این حال، ورزش‌های الکترونیک در بیرون از المپیک هم پرطرفدار هستند و شاهد این ادعا، مسابقات eSports فیفا 18 هستند که بیست میلیون بازیکن داشتند. علاوه بر این، ورزش‌های الکترونیک بسیار پرسود هستند و مدتی قبل آمازون مسابقات ۱۰۰ هزار دلاری برای بازی‌های موبایل برگزار کرد. البته برای بازی‌های کنسولی مثل Fortnite هم مسابقاتی با جوایز نقدی برگزار شده است. به‌هرحال، باید تا دسامبر امسال صبر کرد تا دید در اجلاس سران المپیک این رشته‌ی ورزشی چه تعداد رأی می‌تواند بیاورد. 


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده