بهترین بازی‌ های چند نفره آنلاین نسل هشتم

بهترین بازی‌ های چند نفره آنلاین نسل هشتم

اگر به دنبال بهترین بازی‌های چند نفره نسل هشتم هستید، با زومجی همراه باشید تا علاوه بر معرفی برترین‌ مولتی‌پلیرهای این نسل، در مورد آن‌ها با هم بحث کنیم.

این روزها بخش چند نفره یا همان مولتی‌ پلیر، یکی از مهم‌ترین ستون‌های یک بازی به‌شمار می‌رود. درست است که بخش‌های داستانی یک بازی، اگر به اندازه کافی خوب و عالی باشند، آن بازی می‌تواند به اثری ماندگار تبدیل شود، اما یک بخش چند نفره کار شده و غنی می‌تواند چه از نظر فروش و چه از نظر جذب بازیکنان، به رشد یک بازی کمک کند. برای مطالعه در رابطه با بهترین بازی های آنلاین اندروید می‌توانید به مقاله زومجی مراجعه کنید. 

در نسل هشتم صنعت گیم، بخش چند نفره بازی‌های ویدیویی بیشتر و بیشتر رشد کرد و میلیون‌ها نفر به صورت آنلاین مشغول به انجام بازی و رقابت با دیگر بازیکنان سرتاسر دنیا می‌شوند. حتی دیگر امری واضح است که اگر یک بازی بخش چند نفر خوبی نداشته باشد، فروش آن ممکن است دچار افتی شدید شود، مگر در مواردی خاص مانند آثاری مثل Skyrim ،The Witcher 3 یا BioShock Infinite که بخش تک نفره آن‌ها آن‌قدر خوب بود که کسی به بخش چند نفره توجهی نداشت. اما در هر صورت، در نسل حاضر، وجود بخش چند نفره یکی از فاکتورهای ساخت یک بازی به‌شمار می‌رود. این موضوع آن قدر از اهمیت بالایی برخوردار است که استودیوهای بزرگ تیمی کاملا جدا نسبت به تیم ساخت بخش تک نفره تدارک می‌بینند تا تمام تمرکزشان را روی ساخت مولتی پلیر بگذارند.

در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی، آثار مختلفی عرضه شدند که بخش چند نفره آن‌ها آن قدر فوق‌العاده بود که بخش داستانی آن‌ها زیر سایه مولتی‌پلیر غنی و سرگرم کننده آن بازی قرار گرفت. برخی بازی‌ها هم وجود دارند که با اضافه کردن یک بخش چند نفره کاملا متصل با بخش تک نفره، لذت بازی را دوچندان می‌کنند. در نهایت حتی بازی‌هایی وجود دارد که کاملا یک بخش داستانی را کنار گذاشتند و تمام تمرکز خود را روی بخش چند نفره گذاشتند. در نهایت این بازی‌های سبک Battle Royale هستند که انگار قصد دارند به لایه لایه تمامی بازی‌ها نفوذ کنند. چرا که آثاری مثل Fortnite به لطف بخش بتل رویال خود آن قدر بزرگ شده‌اند که بزرگان این صنعت مثل راک‌استار به فکر گنجاندن چنین بخشی برای بازی Red Dead Redemption 2 هستند.

پس از گذشت چند سال از نسل هشتم، در زومجی تصمیم گرفتیم تا برترین بازی‌هایی را که دارای بخش مولتی‌پلیر عالی هستند به شمایی که عاشق رقابت‌های چند نفره هستید معرفی کنیم. حتی اگر تا به حال سمت بخش چند نفره بازی‌ها نرفتید و دوست دارید برای اولین بار پا به دنیای بازی‌های آنلاین رقابتی بگذارید، در این مقاله سعی کردیم تا با توضیحات کامل و مفید، شما را با بخش چند نفره این بازی‌ها آشنا کنیم. 

«این لیست تنها جنبه معرفی بهترین‌ها را برای علاقمندان به بازی‌های چندنفره دارد و فاقد رتبه‌بندی است»

این مقاله در تاریخ ۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ بروزرسانی شده است.

Distney 2

Destiny 2

سازنده: بانجی                              ناشر: اکتیویژن

سبک: اول‌شخص تیراندازی             پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پی سی

از نظر من، این بانجی، با آن بانجی که شاهکارهای هیلو را می‌ساخت فرق کرده است، نه اینکه استودیو بدی پشت بازی‌های Destiny باشد، اما آن استودیو دیگر آن ستون‌های مستحکمی را که هیلو روی آن سوار بود از دست داده و اگر بگویند بانجی قرار است نسخه جدیدی از سری Halo را بسازد، من دیگر خوشحال نمی‌شوم. اما خب حالا آن‌ها بازی جدید خود را دارند و IP جدید آن‌ها یعنی Destiny عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. نسخه دوم بازی همانند نسخه اول بخش داستانی درگیر کننده و پیچیده‌ای ندارد. هرچند که بانجی از اول هم هدفش ساخت یک شوتر آنلاین بوده است و در این مطلب کاری به بخش داستانی بازی نداریم. اگر از جمله افرادی هستید که نسخه اول بازی را تجربه کرده‌اید، به خوبی با شرایط و قوانین این بازی آگاهی دارید، اما اگر یک تازه‌کار هستید، نباید فراموش کرد که ذات بازی‌هایی مانند Destiny 2 با بازی‌های شوتری مانند Battlefied یا Call of Duty متفاوت است. این بازی ترکیبی از شوترهای تراز اول، همراه با المان‌های نقش‌آفرینی و ستون‌های بازی‌های MMO است. در این بازی تنها با دیگر بازیکنان رو به رو نخواهید شد، چرا که از زمین و زمان دشمن می‌بارد و باید با آن‌ها هم دست و پنجه نرم کنید. هرچند که این دشمنان مشکلاتی هم دارند، دشمنان Destiny 2 از نظر ظاهر تفاوت زیادی با یکدیگر دارند، اما زمانی که به رفتار آنها توجه می‌کنید، خالی از هوش هستند و تنها به رها کردن چند تیر به سمت شما فکر می‌کنند. موضوع اینجاست که این به اصطلاح خنگ بودن دشمنان به ویژه از میانه بازی خودنمایی می‌کند و تنها و بدون هدف باید سلاح‌های متنوع و البته شیک بازی را بردارید و سعی کنید تا تک تک آنها را از دم تیغ بگذرانید.

اگر به دنبال شوتر آنلاین متفاوتی هستید، بازی Destiny 2 شاید بتواند با سلیقه شما جور در بیایید
از بخش بازیکن در برابر محیط «PvE» که بگذریم، بخش اصلی بازی مربوط به بازیکن در برابر بازیکن «PvP» محسوب می‌شود. این بخش‌ حالت‌های بیشتری دارد و اوضاعش هم از نسخه اول بهتر شده است. نکته مهم این است که حالت PvP یا همان Crucible، تغییرات مثبتی از جمله کوتاه‌تر شدن مبارزات را دارد و در کنار مناسب بودن برای بازیکنان مبتدی، بازیکان حرفه‌ای نیز می‌توانند از تجربه‌ آن لذت ببرند. در برخی نبردها و حالت‌ها، شما اگر حرفه‌ای باشید می‌توانید به تنهایی از پس دشمنان بربیایید، اما برخی از حالت‌هایی هم وجود دارند که نیاز به ارتباط مستقیم با دیگر بازیکنان است.

به طور کلی، اگر احساس می‌کنید که نیاز به یک بازی آنلاین متفاوت دارید و می‌خواهید تجربه‌ای جدید و جدا از بازی‌هایی نظیر بتلفیلد و کالاف دیوتی داشته باشید، Destiny می‌تواند گزینه مورد نظر شما باشد، هرچند که سبک بازی متفاوت است و باید مطمئن شوید که این بازی به خوبی با سلیقه شما هماهنگ باشد. میثم خلیل‌زاده در نقد خود می‌گوید:

هرچند دستینی ۲ در زمینه داستان نمی‌تواند آنچنان که باید بازیکن را درگیر کند، اما این بازی با محیط‌های انبوهی که دارد، قادر است تا ساعت‌ها شما و دوستان‌تان را وارد ماجراجویی پر هیجانی کند. موسیقی و صداگذاری دستینی ۲ یکی از برجسته‌ترین خصوصیات آن است و با شنیدن نت‌های دلنشین غرق در روند بازی می‌شوید. لودینگ‌های طولانی مورد نیاز برای ملحق شدن به بخش چندنفره، آزاردهنده است و باید در آینده بانجی روند پیوستن به بازی‌ها را تسریع ببخشد. 

Titanfall 2

Titanfall 2

سازنده: رسپان اینترتینمنت                          ناشر: الکترونیک آرتز

سبک: اول‌شخص تیراندازی                         پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ویندوز، پلی‌استیشن 4

خب بعد از معرفی بازی بانجی، به معرفی یک بازی چند نفره با حالتی سنتی‌تر می‌رویم. سری Titanfall در اولین قسمت خود فاقد هرگونه بخش تک نفره بود و سعی داشت یک بازی تماما چند نفره را ارایه دهد که البته بسیار هم موفق ظاهر شد. خالقین سری Modern Warfare، با تاسیس استودیویی جدید و رفتن به زیر سایه کمپانی الکترونیک آرتز، اولین اثر خود را به صورت انحصاری برای کنسول‌های مایکروسافت عرضه کرد و بازخوردهای خوبی را از بازی دریافت کرد. اما چیزی که Titanfall را بعد از چند وقت به یک بازی خسته کننده تبدیل می‌کرد، کمبود محتوا و یک سری المان‌های بخش چند نفره بود.

گاهی باید تانک‌ها و هواپیماها را رها کرد و سوار یک تایتان شد؛ برای این کار به ایستگاه Titanfall 2 مراجعه کنید

اما در Titanfall 2 بسیاری از مشکلات حل شد و حتی بخش تک نفره بسیار جذابی نیز برای بازی ساخته شد. در بازی Titanfall 2، شما نقش یک پایلوت ربات‌های درشت جثه را ایفا می‌کنید. بازی دارای چند کلاس مختلف از پایلوت‌ها و چند کلاس مختلف از تایتان‌ها می‌شود. بازی شامل چندین نقشه است که از جزییات بسیار بالایی برخوردار هستند. نکته مثبت ماجرا این است که نقشه‌ها و بسته‌های الحاقی بازی به مرور زمان به صورت کاملا رایگان عرضه شدند و شاهد پشتیبانی خوبی از تیم سازنده هستیم. اما نکته اصلی بازی Titanfall 2، هیجان فوق‌العاده عجیب آن در خلق نبردهای شلوغ بین تایتان‌ها و هدایت‌گران آن‌هاست.

بازی دارای چند حالت Attrition ،Last Titan Standing و Capture the Flag  و Bounty Hunter است و بازیکنان به صورت دو تیم ۵ نفره رو به روی هم قرار خواهند گرفت. وجود تایتان‌ها، قابلیت‌های عالی پایلوت‌ها، گیم‌پلی عالی، شخصی‌سازی و بسیاری از قسمت‌های دیگر  Titanfall 2 به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عاشقان بازی‌های چند نفره تبدیل کرده است.  میثم خلیل‌زاده در نقد خود می‌گوید:

ریسپاون اینترنتیمنت باری دیگر با انتشار تایتان‌فال 2 نشان داد که ‌می‌داند، دقیقا قصد ارائه چه محصولی را به طرفداران سبک شوتر سرعتی دارد. با وعده ارائه محتوای کاملا رایگان،‌ Titnfall 2 می‌تواند تا مدت‌ها بازیکنان و تایتان‌های آنها را به جان یکدیگر انداخته و حس واقعی یک نبرد بی پایان میانِ دو ارتش آینده را به تصویر بکشد.

Call of Duty

Call of Duty WWII

سازنده: اسلج‌همر                            ناشر: اکتیویژن

سبک: اول‌شخص تیراندازی             پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ویندوز، پلی‌استیشن 4

بعد از مدت‌ها انتظار، بعد از مدت‌ها درد و رنج از بازی‌های مضحکی که نام Call of Duty خط خطی کرده بودند، بالاخره اکتیویژن حرف حساب حالیش شد و ندای وظیفه را به جنگ جهانی دوم بازگردادند. هرچند خیلی‌ها دیگر همانند سابق نتوانستند از این بازی لذت ببرند، اما استودیو سازنده بازی یعنی اسلج‌همر برای این اثر کم نذاشت و یک بخش داستانی خوب را تحویل طرفداران داد؛ حداقل چیزی به دور از آن آشفته‌بازار نچسب چند شماره قبل. این قسمت حداقل باعث شد بسیاری از طرفداران قدیمی برای لحظاتی هم که شده سرشان را برگردانند و نگاهی به بازی جدید Call of Duty بندازند. برعکس آن چیزی که شماره‌های اخیر انجام می‌دادند؛ دور کردن هر چه بیشتر طرفداران کهنه‌کار مجموعه. این بازی در بخش چند نفره، چند حالت مختلف را برای بازیکنان تدارک دیده است. البته با این که بازی به سال‌ها قبل رفته و سر فصل جنگ جهانی دوم را برای خود انتخاب کرده، اما حقیقت این است که بازی نتوانسته نوآوری قابل توجه‌ای را نسبت به شماره‌های قبلی بازی ارایه دهد و سازنده در این امر شکست خورده است. البته منظور این نیست که بازی بخش‌های جدیدی ندارد، اما اسلج‌همر با اینکه امتیاز ساخت یک بازی جنگ جهانی را به دست اورده بود، اما نتوانست از این موقعیت استفاده کند و حس و حالی متفاوت نسبت به آن چه که نسخه‌های قبلی ارایه داده بودند تحویل بازیکن بدهد.

حقیقتش را بخواهید، CoD: WWII در خلق آن هیجان دیوانه‌وار رقیبش عاجز است، اما نسبت به نسخه‌های اخیر خود بهترین است

این مورد را کنار بگذاریم، خیلی‌ها هنوز عاشقانه این بازی را دوست دارند، چه بازیکنان قدیمی و چه بازیکنان تازه‌کار. یکی از بهترین بخش‌های مهم چند نفره بازی،  حالت War است که به سبب جدید بودن و هیجان بالایش، جذابیت بیش‌تری را نسبت به حالت‌های دیگر و تقریبا همیشگی این سری می‌توان در آن مشاهده کرد. به‌علاوه ویژگی جدید دیگر این بخش یعنی قسمت Headquarters، بیش از آنکه یک بخش جذاب باشد، شبیه به یک فروشگاه به نظر می‌رسد که هدف سازندگان از قرار دادن آن در بازی، جذاب‌تر کردن خرید‌های درون برنامه‌ای بوده است و مواردی مثل تمرین تیراندازی هم خیلی جذابیت خاصی ندارند که بتوانند این بخش را به قسمتی مهم در بازی تبدیل کنند

البته علاوه بر بخش War و نبردهای مرسوم سری Call of Duty، بخش زامبی این بازی را فراموش نکنید که قادر هستید همراه با دیگر دوستان‌تان به صورت همکاری چند نفره مشغول بازی شوید. می‌توان به راحتی گفت این بخش بسیار هیجان‌انگیز است و از تجربه آن پشیمان نخواهید شد. افشین پیروزی در نقد خود نوشته:


سازندگان Call of Duty: WWII پیش از انتشار آن، وعده بازگشت به ریشه‌های سری را داده بودند و خب می‌توان گفت که تا حدود زیادی در این کار موفق شده‌اند. پرداختن به جنگ جهانی دوم باعث شده تا بازی بتواند داستانی خوب و یک کمپین سرگرم‌کننده را ارائه کند. از طرف دیگر، بخش زامبی هم پیشرفت خیلی خوبی نسبت به قبل داشته و شاید اگر اسلج‌همر می‌توانست تجربه چندنفره بهتری را هم در بازی خلق کند، شاهد اثری بی‌نقص بودیم. 

Forza Horizon 3

Forza Horizon 3 و Forza Motorsport 7

سازنده: پلی‌گراند گیمز                    ناشر: مایکروسافت

سبک: ریسینگ                             پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ویندوز

بله، همه بازی‌های آنلاین قرار نیست تیراندازی‌های اول شخص و سوم شخص باشند! بازی Forza Horizon 3 یکی از زیباترین بازی‌های ریسینگ نسل هشتم به شمار می‌رود که در کنار گرافیک بی‌نظیر خود که به بهترین شکل ممکن استرالیا را به تصویر کشید، توانست بهترین گیم‌پلی یک بازی ریسینگ آرکید را به بازیکنان ارایه دهد. اما در کنار بخش تک نفره بسیار بزرگ و سرگرم کننده، Forza Horizon 3 یک بخش چند نفره کاملا یک پارچه را در اختیار طرفداران سبک ریسینگ قرار می‌دهد.

داریم در مورد مجموعه‌ای صحبت می‌کنیم که آبروی سبک ریسینگ را خریده‌اند؛ در تجربه این دو برادر خوش قد و بالا به دل‌تان شک راه ندید

به راحتی، بدون مشکل و به صورت کاملا یک‌‌پارچه قادر هستید تنها با زدن یک دکمه، از بخش تک نفره به بخش آنلاین، آن هم تنها در کسری از ثانیه متصل شوید. اولین بخش جالب بازی مربوط به همکاری چند نفره می‌شود که شما همراه با دوستان‌تان قادر هستید مسابقات مختلفی که در بخش تک نفره وجود دارد را با آن‌ها پشت سر بگذارید. همچنین بخش بسیار جذاب دیگر آنلاین را باید قسمت آنلاین ادونچر نامید. در این بخش از بازی، شما به مسابقات دیگر بازیکنان متصل خواهید شد و به رقابت خواهید پرداخت. این رقابت‌ها که در چهار مسابقه مختلف دنبال می‌شوند، با رای گیری بازیکنان، نوع کلاس‌بندی و جاده‌ها مشخص می‌شوند و سپس وارد نبرد خواهید شد. در این بین مسابقات اختصاصی پلی‌گراند هم قرار داده شده‌اند که یکی از سرگرم کننده‌ترین بخش‌های قسمت آنلاین بازی محسوب می‌شوند. مسابقاتی نظیر King ،Infected و Flag Rush شامل مسابقات اختصاصی پلی‌گراند می‌شوند. زومجی در نقد خود می‌گوید:

بازی Forza Horizon 3، یک ریسینگ واقعا کامل و بدون نقص است. هر عنصری که یک عاشق سبک ریسینگ نیاز داشته باشد، در این اثر وجود دارد. مسابقات عالی، محیط فوق‌العاده و لیست بلند بالایی از ماشین‌ها در تمام سبک‌ها، این بازی را به بهترین انتخاب برای شخصی که بازی‌های ریسینگ را دوست دارد تبدیل کرده است. اما از آن بالاتر، Forza Horizon 3  آنقدر خوب و بزرگ است که به راحتی می‌توان گفت، این بازی، برترین ریسینگ چند سال اخیر محسوب می‌شود.

البته بعد از این بازی آرکید، شما یک انتخاب تازه دیگر هم دارید و آن برادر بزرگ‌تر سری Horizon، یعنی Motorsport است. شماره هفتم سری Motorsport آن قدر خوب و کامل است که می‌توانم بگویم چیزی رو دست این بازی نمی‌توانید پیدا کنید. بازیی بیش از ۷۰۰تا ماشین و ۲۰۰تا مسیر مختلف را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد و بخش چند نفره آن با حالت‌های مختلف، تجربه یک شبیه ساز درست حسابی و بی عیب و نقص را برای بازیکنان فراهم می‌کند. زومجی در نقد خود نوشته:

بازی Forza Motorsport 7 دقیقا همان چیزی است که یک عاشق ریسینگ به آن نیاز دارد. لیست بلند بالایی از ماشین‌ها در تمامی کلاس‌ها، پیست‌های متنوع و با جزییات، آب و هوای پویایی که از هر نظر تاثیری مثبت روی بازی گذاشته و در نهایت، گیم‌پلی بی‌نقص، این بازی را به بهترین انتخاب برای دوست‌داران بازی‌های ریسینگ شبیه‌ساز تبدیل کرده است. نکته بسیار مثبت بازی این است که حتی اگر تا به حال یک بازی شبیه‌ساز تجربه نکرده‌اید یا حتی همیشه از این سبک بازی‌ها زود خسته می‌شدید، Forza 7 به اندازه کافی آنقدر جذاب و هیجان‌انگیز هست که نظرتان را عوض کند.

rainbow six

Rainbow Six Siege

سازنده: یوبیسافت مانتریال                         ناشر: یوبیسافت

سبک: تیراندازی تاکتیکی اول شخص             پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4، ویندوز

در بین بازی‌های تیراندازی چند نفره شلوغ و بی‌توقف، یوبیسافت با عرضه Rainbow Six Siege راهی متفاوت را پیش گرفت. این بازی سعی کرده تا به جای این که ما را وادار کند تا به دل دشمن بزنیم و انگشت خود را از روی ماشه اسلحه برنداریم، استراتژی و تاکتیک تیمی را در رگ‌های بازی به جریان بندازد. این بازی هم فاقد یک بخش داستانی و تک نفره است و سعی کرده تا بخش چند نفره‌ای کاملا تیمی و تاکتیکی را پیاده کند.

تمیزترین بازی شوتر چند نفره تاکتیکی، قطعا همین Rainbow Six Siege است

در Rainbow Six Siege بازیکنان به دو دسته Rainbow Team و نیروهای تروریستی تقسیم می‌شوند. هر دو گروه دارای چندین و چند کلاس خاص هستند که در بازی به نام اپراتور خوانده می‌شوند و هر کدام قابلیت‌ها و اسلحه‌های منحصر به فرد خود را در اختیار دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Rainbow Six Siege این است که در کنار کار گروهی و هماهنگی کامل با دیگر اعضای تیم، باید اپراتور درست و هماهنگ با دیگر اپراتورهایی که هم تیمی‌های شما انتخاب کرده‌اند را در اختیار بگیرید.

اعضای گروه تروریستی معمولا در یک امارت یا یک مکان بزرگ مستقر شده‌اند و اعضای گروه مقابل نیز باید ماموریت‌های معین شده را به سرانجام برسانند. حال تمام اعضای تیم تروریستی دارند تا محل مورد نظر را به شیوه‌های مختلف مقاوم یا تله گذاری کنند. ابزار زیادی هم برای این کار در اختیار بازیکنان قرار دارد که شامل بمب‌ها، سیم خاردار و بسیاری دیگر می‌شود. در طرف مقابل نیز گروه Rainbow Team باید با ابزار مختلف خود که شامل پهپادها یا ماشین‌های کنترلی می‌شود ابتدا محیط را به خوبی بررسی کنند و سپس با استراتژی خود وارد عمل شوند. پیروزی در هر مسابقه کاملا به اعضای تیم بستگی دارد و این که چه تاکتیکی به کار ببرید که تیم مقابل سورپرایز یا قافلگیر شود، یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های Rainbow Six Siege به شمار می‌رود. فراموش نکنید که این  بازی به خوبی توسط استودیو یوبی‌سافت پشتیبانی می‌شود و یکی از بهترین بازی‌های حال حاضر این کمپانی است. زومجی در نقد خود نوشته:

به دور از فضای عامه پسند بازی‌های مشابه، Rainbow Six Siege یک بستر تاکتیکی و بسیار حرفه‌ای را پیش روی بازیکنان گذاشته و آن‌ها را به جان هم انداخته است. همه چیز به کار تیمی بستگی دارد و اولین اشتباه، آخرین اشتباه شما خواهد بود!

Rocket League

Rocket League

سازنده: سایونیکس                        ناشر: سایونیکس

سبک: ورزشی                               پلتفرم: رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان

شاید خیلی‌ها قادر به تجربه این بازی نشدند، اما چند دقیقه تجربه آن معادل چند سی‌سی آدرنالین است
Rocket League را باید یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های چند نفره نسل هشتم نام برد. زمانی که این بازی توسط استودیو سایونیکس ساخته می‌شد، هیچ شخصی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که این اثر به یکی از شگفتی‌های سال ۲۰۱۵ تبدیل شود. این بازی آن قدر غیر منتظره عمل کرد که حتی خود سازندگان بازی هم انتظار این موفقیت را نداشتند. به طوری که تنها در یک هفته، بیش از ۲ میلیون نفر این بازی را دانلود کردند و در پایان ماه نیز این رقم به ۵ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. حال تا امروز تعداد بیش از ۲۰ میلیون بازیکن فعال در سرورهای راکت لیگ مشغول به بازی هستند و این رقم روز به روز در حال افزایش است.

بازی راکت لیگ شاید ساده به نظر برسد، اما شدیدا هیجان‌انگیز و اعتیاد آور است. بازیکنان کنترل ماشین‌هایی را در اختیار می‌گیرند که توسط راکت‌هایی که در پشت آن‌ها تعبیه شده، سرعت بالایی می‌گیرند و همانند یک بازی فوتبال باید توسط این ماشین‌ها توپ را به سمت دروازه‌های حریف هدایت کنند. البته توپی که در میدان بازی قرار دارد، دو برابر هر یک از ماشین‌هایی موجود در مسابقه است که باعث شده هیجان و سرگرمی بازی به مراتب بالاتر برود. همچنین به وسیله راکت‌هایی که در ماشین‌ها تعبیه شده است، بازیکنان قادر هستند تا در هوا بپرند و به توپ ضربه بزنند. این کار باعث می‌شود تا تنوع گل‌ها بیشتر شود و حتی امکان دروازه بانی را به بازی اضافه کند. البته این وسط ممکن است ماشین شما هم منفجر شود که بعد از چند ثانیه با یک ماشین تر و تازه وارد میدان خواهید شد.

علاوه بر فوتبال، استودیو سایونیکس مادهای مختلفی برای بازی طراحی کرده است که در بین آن‌ها حالت‌های ورزشی مختلفی مثل هاکی روی یخ، و بسکتبال دیده می‌شود. Rocket League یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های چند نفره است که علاوه بر هیجان بالا، کیفیت بسیار قابل قبولی را به بازیکنان ارایه می‌دهد.

GTA V

Grand Theft Auto V

سازنده: راک‌استار نورث                                             ناشر: راک‌استار گیمز

سبک: اکشن ماجراجویی، سوم شخص تیراندازی          پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان

بخش آنلاین بازی GTA مرز‌های دیوانگی این مجموعه را جا به جا کرده است

دیگر تبدیل به یک قانون شده است که هر بار راک‌استار یک قسمت جدید از سری GTA را عرضه می‌کند، آن بازی تبدیل به یکی از برترین آثار دوره خود می‌شود. اما این بار نسخه جدید GTA علاوه بر پیشرفت‌های عظیمی که نسبت به نسخه‌های قبل داشت، یک فرق اساسی دیگر نیز در آن دیده می‌شود؛ بخش آنلاین. در کنار بخش داستانی تحسین برانگیز این بازی، بخش آنلاین نیز تجربه‌ای ناب و متفاوت را خلق کرده است. در Grand Theft Auto Online، سی بازیکن مختلف قادر هستند در دنیای بازی به یکدیگر متصل شوند و به انجام کارهای مختلفی نظیر بخش‌های داستانی همکاری چند نفره، شلوغ بازی‌های همیشگی سری GTA و بسیاری از کارهای دیوانه‌وار دیگر بپردازند.

همچنین این امکان وجود دارد تا بازیکنان به خودی خود بتوانند برای این بخش محتوا ایجاد کنند. در کنار این مورد، همراه با دوستان خود قادر هستید گروهی از خلاف‌کارها را ایجاد کنید و به انجام کارهای مختلف بپردازید. از زمان عرضه تا به امروز، حالت‌های مختلفی هم برای این بازی طراحی و عرضه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مسابقات ماشین‌سواری و سرقت اشاره کرد. چیزی که باعث شده Grand Theft Auto Online به یکی از جذاب‌ترین بازی‌های آنلاین نسل هشتم تبدیل شود، آزادی عمل تک تک بازیکنان است. همین آزادی عمل در بازی باعث شده تا هزاران اتفاقات غیر منتظره در بازی رخ دهد که با هیچ اثری در نسل هشتم قابل مقایسه نیستند.

PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds

سازنده: PUBG Corporation                                      ناشر: PUBG Corporation، مایکروسافت

سبک: بتل رویال                            پلتفرم: ویندوز  مایکروسافت، ایکس‌باکس وان

همانطور که قطعا خودتان مطلع هستید، سال ۲۰۱۷، شاهد ظهور سبکی بودیم که شاید مدت‌ها پیش همانند یک مارمولک کوچک در لابه‌لای دیگر سبک‌ها می‌خزید، اما ناگهان، با انتشار بازی PUBG، آن هم به صورت دسترسی پیش از موعود، این مارمولک کوچک‌ را تبدیل به یک گودزیلای عظیم‌الجثه کرد. البته نه از این نظر که بتواند دیگر سبک‌ها را ببلعد، نه، بلکه توانست میلیون‌ها بازیکن را به سمت خود بکشاند و صاحبش میلیاردها پول به جیب بزند و آن قدر بزرگ شد که مایکروسافت برای انتشار هرچه سریع‌تر این بازی روی کنسول خود با استودیو سازنده بازی شروع به همکاری کرد. از آن مهم‌تر، سبک بتل رویال تبدیل به یک معجون وسوسه کننده برای دیگر بازی‌های آنلاین چند نفره شد.

پابجی یکی از آن بازی‌های انقلابی است که سبک بتل رویال را به یکی از استانداردهای تراز اول بازی‌های مولتی پلیر تبدیل کرد

 پابجی از همان ابتدا شما را به چالش می‌کشد، بازی بدون هیچ آموزش مشخصی، مستقیما شما را در رقابت با ۹۹ بازیکن دیگر قرار می‌دهد و بدون کوچکترین رحمی، مرگ و شکست بازیکن را اعلام می‌کند. اولین بار که وارد بازی می‌شوید،‌ به ناگاه شاهد کم شدن جان‌تان خواهید بود زیرا از قضا دایره‌ای قرار دارد که همه بازیکنان باید به داخل آن بروند و دریغا که شما از آن آگاه نبوده‌اید. دفعه دوم نقشه را بررسی می‌کنید و این‌بار به سرعت خودتان را قبل از به پایان رسیدن زمان به دایره می‌رسانید، اما از دور صدای غرش تیری را می‌شنوید و نوشته معروف «Better Luck Next Time» را مشاهده می‌کنید! اما دفعه سوم می‌دانید که تنها دویدن در فضای باز برای رسیدن به دایره مهم نیست و این داشتن تجهیزات مناسب برای رویارویی با دشمنان است که اهمیت زیادی دارد. این بار دیگر خانه‌ها را می‌گردید و به صدای قدم‌های دشمنان توجه می‌کنید، از میان درختان رد می‌شوید و با شنیدن کوچک ترین صدایی روی زمین می‌خوابید و اطراف‌تان را بررسی می‌کند. بازیکنان پابجی مانند بازی که ایرادات فراوانی دارد، به مرور مشکلات‌شان را متوجه می‌شوند و سعی می‌کنند تا این مشکلات را رفع کنند. میثم خلیل زاده در نقد بازی نوشت:

بازی PlayerUnknown's Battlegrounds جریان جدیدی در صنعت بازی‌های ویدیویی و به ویژه شوتر است که با ارائه محتوایی جذاب و شدیدا اعتیادآور، ۱۰۰ بازیکن را به صورت همزمان وارد منطقه‌ای خالی از سکنه می‌کند تا برای پیروزی تلاش کنند. هرچند بازی از بعد فنی ایرادات زیادی دارد، اما نباید فراموش کرد که پابجی بازی جریان‌سازی است که مفهموم جدیدی را به بازی‌های ویدیویی آورده است و تبعات انتشار آن را تا سال‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی خواهیم دید.

Fortnite

Fortnite

سازنده: اپیک گیمز                             ناشر: اپیک گیمز

سبک: تیراندازی سوم شخص بقا            پلتفرم: ویندوز مایکروسافت، ایکس‌باکس وان، پلی استیشن 4

سبک بتل رویال این روزها در اوج محبوبیت خود قرار دارد و هر روز بازی‌های جدیدی برای عقب نماندن از غافله، این سبک را به بخش چندنفره‌ی خود اضافه می‌کنند. بعد از فوران محبوبیت بازی Player's Unknown Battlegrounds در قرار گرفتن در لیست نامزدهای بهترین بازی سال، این نوبت بازی رایگان اپیک گیمز یعنی Fortnite بود که خودی نشان دهد. بازی‌ای که سال‌ها پیش معرفی شده و تنها حدود یک سال است که بخش بتل رویال به آن اضافه شده. اما همین مدت کوتاه کافی است تا از رقیب خود جلو بزند و رکوردها را جابه‌جا کند. فورتنایت که هنوز در فاز Early Access قرار دارد پرطرفدارترین بازی توییچ و بی‌شک یکی از شلوغ‌ترین بازی‌های چندنفره‌ی این روزهاست. دلیل موفقیت بازی اما تنها سوار شدن بر موج بتل رویال نیست، بلکه اپیک گیمز چاشنی خاص خود را نیز به این سبک اضافه کرده تا بازی بتواند به راحتی از پابجی و دیگر بازی‌های مشابه فاصله بگیرد. گشتن دنبال سلاح‌ها و منابع و زنده ماندن در بین ۱۰۰ نفر تنها یک بخش بازیست، بخش بزرگ دیگر ساخت و ساز و توانایی محافظت از خود هنگام نبردهای نزدیک است.

اگر مکانیزم‌های بیشتر و البته تجربه‌ای متفاوت‌تر نسبت به پابجی می‌خواهید، فورتنایت برای شما ساخته شده است

همین مکانیک جدید، تنوع بی‌نظیری به گیم‌پلی بازی می‌بخشد. جمع کردن چوب، آجر و آهن و ساختن سطح شیب‌دار برای رفتن بالای کوه یا ساختن کاوری از جنس آجر هنگامی که اطرافتان باز است، دقت و سرعت عمل زیادی می‌طلبد. تخریب‌پذیری عالی نقشه‌ی بازی به این معنی است که می‌توانید به راحتی منابع خود را افزایش دهید اما ساخت و ساز سریع و هدف‌مند مهارت راحتی نیست و نیازمند تمرین و وقت است. شاید همین عامل است که گیمرها را پای این بازی نگه می‌دارد: حس پیشرفت با هر بار بازی کردن. همیشه کسانی هستند که پیچ و خم نقشه را بلدند و با سرعتی باورنکردنی از خودشان محافظت می‌کنند و از مهارت بیشتری برخوردارند، اما حتی کشتن یک نفر هم در هرمسابقه لذتی دوچندان دارد که در کمتر بازی مشابهی تجربه می‌شود.

تنوع سلاح‌های بازی که با رنگ‌بندی‌هایی که بیانگر کیفیت آن‌ها (معمولی، کم‌یاب، نادر، رویایی) هستند به اضافه‌ی تعداد زیادی گجت‌های جذاب مانند تله یا بمب‌های کنترلی به جذابیت گیم‌پلی بازی می‌افزاید و قطعا گرافیک کارتونی و افکت‌های تصویری کمیک لحن فورتنایت را دلنشین‌تر از بازی‌های جدی و خشکی مانند پابجی کرده است. اپیک گیمز با مدیریت و پشتیبانی عالی خود گیمرها را راضی نگه داشته و برخلاف برخی استودیوها، رضایت مخاطبانش را هدف اصلی خود قرار داده است. تمام موارد پولی بازی مربوط به لباس‌ها و شکل‌های متفاوت تبر و چتر می‌شود و هیچ آیتمی که تاثیری روی گیم‌پلی بازی بگذارد فروخته نمی‌شود. البته حالت همکاری تیمی بازی به نام Save the World که از ابتدا تنها بخش فورتنایت بود، همچنان پولی است اما به گفته‌ی اپیک گیمز به زودی رایگان خواهد شد. اگر اهل رقابت برای بقا هستید، حتما سری به بازی Fortnite بزنید و چه تک نفره چه با گروه دوستان خود، این پدیده‌ی روز بازی‌های ویدیویی را تجربه کنید.

 

Battlefield 1

Battlefield 1

سازنده: دایس                                            ناشر: الکترونیک آرتز

سبک: تیراندازی اول شخص                         پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

پس از سال‌ها دوری از بازی‌هایی که ما را به جنگ‌های جهانی دوم می‌بردند، خیلی از ما خواستار بازگشت به آن دوران توسط اکتیویژن و بازی‌های Call of Duty بودیم. اما درست زمانی که چیزی جز ناامیدی برای ما باقی نماند، این استودیو دایس و کمپانی الکترونیک آرتز بودند که در عین ناباوری، همه عاشقان سبک تیراندازی را شگفت زده کردند و ما را به سال‌ها قبل از جگ جهانی دوم، یعنی به جنگ جهانی اول بردند.

بتلفیلد ۱، شوتر نظامی پرهیجان و بی‌نظیری است که باید تجربه کنید

کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که این بازی چگونه می‌تواند در عین حال که واقعی به نظر برسد، بسیار هیجان انگیز باشد و سرعت بالای سری Battlefield را حفظ کند. اما استودیو دایس نه تنها توانست از پس این کار بربیاید، بلکه Battlefield 1 به یکی از متفاوت‌ترین و منحصر به فردترین بازی‌های چند نفره نسل هشتم تبدیل شد. بر خلاف بسیاری از بازی‌ها، بخش تک نفره این اثر بسیار ناامید کننده ظاهر شد و تنها همانند یک بخش تمرینی برای قسمت چند نفره بازی بود. اما هنگامی که وارد بخش چند نفره شوید، هیجان بازی به قدری بالاست، جزییات بازی به قدری با دقت کار شده‌اند که دقیقا خود را در یک میدان نبرد احساس می‌کنید. به لطف گرافیک فنی و بصری باور نکردنی بازی، Battlefield 1 هیچ جزییاتی از یک جنگ واقعی را کم نذاشته است. از وسایل نقلیه مختلف گرفته تا تک تک اسلحه‌هایی که به واقعی‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند، شما را محو یک جنگ واقعی می‌کنند. آرش عیاری در نقد خود در مورد بازی Battlefield 1 می‌گوید:

جنگ‌جهانی اول از زیر سایه جنگ‌های مدرن، ربات‌هایی از آینده و جنگ جهانی دوم با Battlefield 1 بیرون آمد تا نشان دهد اگرچه جامعه بشری شرمسار از وجود چنین کارزار وحشتناکی است اما به زیبایی می‌تواند تبدیل به یک سرگرمی در قاب بازی ویدیویی شود. استودیو دایس با قدرت گرفتن از موتور فراست‌باست ۳ و وفادار ماندن به ریشه‌های مجموعه نشان داد راه و روش ساخت یک بازی تیراندازی اول شخص نظامی با یک بخش چند نفره فوق‌العاده جذاب و عظیم، چگونه است. بتلفیلد ۱ با جلوه‌های سمعی و بصری خیره‌کننده، بخش چند نفره جذاب با نقشه‌های هوشمندانه و یک بخش داستانی که نشان از بهبود آن در این مجموعه دارد، توانست یکی از بهترین نسخه‌های سری بتلفیلد ۱ را خلق کند، آن هم با عقب‌گرد با ۱۰۰ سال قبل و جنگ‌جهانی اول! 

Halo 5

Halo 5: Guardians

سازنده: ۳۴۳ اینداستریز                               ناشر: مایکروسافت

سبک: تیراندازی اول شخص                         پلتفرم: ایکس‌باکس وان

سری هیلو زمانی یکی از بهترین داستان‌پردازی‌ها و شخصیت پردازی‌های یک بازی تیراندازی اول شخص را داشت. اما با تمام شدن سه‌گانه اصلی و فراموش نشدنی سری Halo، بخش تک نفره این بازی رفته رفته افت کرده و بسیاری از طرفداران از آن ناامید شدند. اما دقیقا برعکس بخش تک نفره بازی Halo 5: Guardians، بخش چند نفره این بازی را می‌توان فوق العاده دانست. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شده این بخش از پنجمین قسمت Halo به بهترین در سری خود تبدیل شود، گان‌پلی عالی و بدون نقصی است که 343 اینداستریز برای آن وقت گذاشته و پس از قسمت ناموفق Halo 4، آن را تکمیل و بی‌مانند ساخته است. از وزن اسلحه‌ها گرفته تا صداگذاری تک تک آن‌ها، گیم‌پلی و گان‌پلی Halo 5: Guardians را تبدیل به بهترین تیراندازی چند نفره با محوریت علمی تخیلی کرده است.

مولتی‌پلیر Halo 5 ناب است؛ دقت، مهارت و سرعت باعث پیروزی شما در بازی خواهند بود

حالت‌های زیادی در بخش چند نفره بازی طراحی شده‌اند که از تنوع خوبی برخوردارند. بخش آرنا شامل حالت‌هایی نظیر ازالت، بریک اوت، فیستا، گریف بال، استرانگهولد، کپچر فلگ، بیگ تیم بتل و چندین حالت دیگر می‌شود که هر کدام به لطف قوانین خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند. بخش دیگری به نام Warzone وجود دارد که برای اولین بار در سری Halo طراحی شد و طرفداران بسیار زیادی هم پیدا کرد. در بخش Warzone تعداد ۲۴ اسپارتان رو به روی هم قرار می‌گیرند و در نقشه‌های بزرگ و متنوع بازی باید علاوه بر تیم حریف، با نژادهای مختلف دشمن نیز رو به رو شوند. از ویژگی‌های مثبت این بازی می‌توان تعداد بی‌شمار اسلحه‌ها که هر کدام کارایی و طراحی منحصر به فرد خود را دارند اشاره کرد. هر یک از نژادهای بازی دارای چندین و چند اسلحه هستند که هر کدام از آن‌ها نیز دارای باز هم به چند دسته تقسیم می‌شوند. از طرفی دیگر می‌توان اسپارتان‌های بازی را با زره‌های مختلف شخصی‌سازی کرد. زومجی در نقد خود درباره بخش چند نفره Halo 5: Guardians می‌گوید:

در کل، بدون هیچ شکی، بخش چند نفره بازی Halo 5: Guardians یک جواهر در گنجینه سری Halo است که با تجربه‌اش کاملا غرق آن می‌شوید.

Gears of war 4

Gears of War 4

سازنده: کوالیشن                             ناشر: مایکروسافت

سبک: تیراندازی سوم شخص            پلتفرم: ویندوز مایکروسافت، ایکس‌باکس وان

پس از چند سال دوری از بهترین بازی سوم شخص نسل هفتم، مایکروسافت نام تجاری Gears of War 4 را تصاحب کرد تا این مجموعه با ارزش و پرطرفدار از حالا به بعد آینده‌ای روشن و طولانی‌تری داشته باشد. با این که کار ساخت این بازی به دست استودیویی دیگر سپرده شد و بسیاری نگران عملکرد آن بودیم، اما استودیو کوالیشن از پس ساخت اولین نسخه از سری جدید Gears of War به خوبی برآمد و توانست یک Gears of War درخور شایسته بسیاری از طرفداران این سری عرضه کند. چه بخش داستانی و چه بخش چند نفره Gears of War 4 هر دو خوب عمل کردند و آن چیزی که باید ارایه می‌دادند را به نحو احسن انجام داد.

مولتی‌پلیر گیرز را با هیچ چیز مقایسه نکنید؛ نشر را بردارید و حریف را به یک اثر هنری خونین تبدیل کنید

بخش چند نفره بازی Gears of War شاید تفاوت آن چنانی نسبت به نسخه سوم این سری نداشته باشد و استودیو کوالیشن در اولین تجربه ساخت بازی خود آن چنان ریسک نکرده است، اما به جرات می‌توان گفت هنوز که هنوزه این بازی در سبک خود بی نظیر است چرا که این بازی در گیم‌پلی و گان‌پلی رقیبی رو به روی خود نمی‌بیند. بخش چند نفره بازی شامل دو قسمت رقابتی و اصلی می‌شود. بخش اصلی یا Core شامل مسابقات معمولی و همیشگی بازی‌های آنلاین است. چند حالت مختلف مانند Deathmatch در این بخش طراحی شده است. اما بخش رقابتی شرایط و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به بخش اصلی دارد و هماهنگی با دیگر اعضای تیم بسیار مهم و ضروری است، سطح بازیکنان در این بخش بالاست و تک تک بازیکنان باید برای پیروزی تلاش کنند. البته تغییرات مختلفی در سیستم اصلی بازی‌ها ایجاد شده که جذابیت را افزایش داده است. مانند سیستم امتیازدهی، کارت‌هایی با ویژگی‌های خاص  و بسیاری دیگر. یکی از بخش‌های بسیار جذاب دیگر Gears of War چیزی نیست جز هورد. در این بخش پنج نفر از بازیکنان در کنار هم باید در مقابل موج‌های دشمنان ایستادگی کنند. از جمله تغییرات آن نسبت به نسخه‌های گذشته می‌توان به سیستم کلاس‌بندی و سیستم خرید ابزار جنگی و دفاعی اشاره کرد. زومجی در نقد خود درباره Gears of War 4 نوشت:

Gears of War 4 دیگر همانند گذشته یک بازی انقلابی نیست و آن تاثیری که سه‌گانه قبل در صنعت گیم گذاشت را تکرار نمی‌کند. اما Gears of War 4 یک بازی فوق‌العاده است که طعم و مزه گذشته خود را حفظ کرده و حتی با عوض شدن سرآشپز جدید آن که The Coalition نام دارد، اوضاع گیم‌پلی و گان‌پلی حتی بهتر از قبل شده است. به عنوان اولین بازی استودیو کوالیشن، Gears of War 4 عالی عمل کرد و از بسیاری جهات، یکی از برترین بازی‌های نسل هشتمی مایکروسافت به شمار می‌رود.

Overwatch

Overwatch

سازنده: بلیزارد اینترتینمنت                          ناشر: بلیزارد اینترتینمنت

سبک: تیراندازی اول شخص                         پلتفرم: رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4

بدون هیچ شکی بازی Overwatch یکی از پدیده‌های نسل هشتم است. این بازی فوق‌العاده موفق که به دست یکی از خوش‌نام‌ترین استودیوهای بازی‌سازی یعنی بلیزارد خلق شد، توانست به یکی از بهترین آثار چند نفره‌ای تبدیل شود که میلیون‌ها نفر بازیکن را جذب خود کرده است. ما که عادت داشتیم همیشه بازی‌های استراتژی خوش رنگ و لعاب را از استودیو بلیزارد ببینیم و تجربه کنیم، آن‌ها به خوبی نشان دادند که در دیگر سبک‌ها نیز می‌توانند استادانه عمل کنند و تبدیل به یک نمونه مثال زدنی کامل و بارز برای دیگر استودیوها شوند.

اورواچ، حس و حالی متفاوت، جذاب، درگیر کننده و هیجان انگیز دارد؛ از بلیزراد چیزی کمتر از این هم انتظار نمی‌رود

تا این لحظه از نوشتن این مقاله، این بازی شامل ۲۷ قهرمان می‌شود که به چهار دسته حمله، دفاع، تانک و پشتیبان تقسیم می‌شود و تعداد آن‌ها به مرور زمان در حال افزایش است. یکی از نکاتی که باعث شده بازی فوق‌العاده به نظر برسد، همین قهرمان‌های بی‌نظیر هستند که بلیزارد برای بازی خود طراحی کرده است. آن‌ها که شامل مردان، زنان و قهرمان‌های غیر انسان می‌شوند، چه از نظر ظاهری و چه از نظر پس زمینه داستانی، بسیار عمیق و دقیق کار شده‌اند. Overwatch دارای بخش داستانی نیست، اما هر یک از کاراکترها توسط انیمیشن‌های باکیفیت به خوبی معرفی شده‌اند.

این بازی دارای چند بخش Quick Play، Arcade و بخش رقابتی می‌شود. بخش Quick Play همانند بسیاری از بازی‌ها بازیکنان را در حالت‌های مختلف رو به روی هم قرار می‌دهد. حالت‌های بازی شامل ازالت که باید دو منطقه از بازی توسط تیم‌ها تصاحب شوند، اسکورت که باید یک وسیله را تا نقطه‌ای مشخص پشتیبانی کنند، هایبرد که ترکیبی از دو حالت قبل است و در نهایت حالت کنترل که هر تیم باید منطقه مورد نظر را تا حد نصاب ۱۰۰ درصد در اختیار خود قرار دهد. بخش آرکید نیز شامل پنج مسابقه مختلف است که بازیکنان را از یک به یک تا ۶ به ۶ نفر رو به روی هم قرار می‌دهد. اما بخش رقابتی دارای هیجان خاص خود است و با رنک بندی و امتیاز منحصر به فرد خود جذابیت بسیار بالاتری دارد که شامل همان مسابقات بخش Quick Play می‌شود. افشین پیروزی در نقد زومجی بازی Overwatch می‌گوید:

بلیزارد با خلق Overwatch نشان داد که هرگز کیفیت بازی‌های خود را فدای هیچ عامل دیگری نمی‌کند. اورواچ ترکیبی ایده‌آل از تمامی المان‌هایی است که می‌توانند یک بازی را تبدیل به شاهکار کنند. در راس این المان‌ها گیم‌پلی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده بازی حضور دارد و دیگر ویژگی‌های بازی مثل گرافیک و جلوه‌های صوتی هم به خوبی هم راستا با گیم‌پلی آن قرار می‌گیرند و در به کمک هم تجربه‌ای ناب از یک شوتر اول‌شخص چندنفره فراهم می‌کنند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده