بازی Forza Horizon 3 عرضه شد و توانست بهترین ریسینگ آرکید حال حاضر شود. با زومجی و نقد بازی همراه باشید.

بعد از موفقیت‌های سری بازی‌ها Forza Motorsport در نسل هفتم کنسول‌ها و همچنین کاهش چشم‌گیر بازی‌های ریسینگ آرکید، چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت، دیگر بازی جالبی وجود نداشت که طرفداران این سبک از بازی‌های ریسینگ را سرگرم خود کند. اما در نسل هفتم فرزندی از خانواده Forza متولد شد که توانست نوید‌بخش تولد دوباره ریسینگ آرکید باشد. سری Forza Horizon توانست از همان ابتدا نظر خیلی‌ها را جذب خود کند و حال با تجربه‌ای که از سومین نسخه Forza Horizon داشتم، به جرات می‌توانم بگویم که این سری، با این قسمت، به حد کمال رسیده است.

پس از عرضه نسخه دوم، با خودم می‌گفتم استودیو پلی‌گراند گیمز چگونه می‌تواند چیزی بزرگ‌تر و بهتر از این بسازد؟ حال پس از تجربه نسخه سوم، باز هم این سوال برای من پیش آمده که پلی‌گراند چه چیزی برای نسخه بعدی تدارک دیده است که از این بهتر باشد؟ چرا که این نسخه از هر نظر بسیار عظیم و بزرگ ساخته شده و یک نسخه دیگر از این سری کاملا غیر قابل تصور است! اما چه چیزی باعث شد که به راحتی چنین فکرهایی به سرم بزند؟ خب بهتر است از ابتدا، و از نقطه‌ای که بازی را شروع کردم برای‌تان بگویم.

دانلود 360p | دانلود 720p | دانلود 720p از شاتل‌لند

طبق عادت سری Horizon که همیشه با ماشین آیکون و تبلیغاتی این سری مراحل اولیه بازی را طی می‌کنیم، درست در شروع مسابقه، پشت ماشینی فوق‌العاده به نام لامبورگینی چنتناریو می‌شینیم و همان اول با فشار دادن پدال‌ها متوجه می‌شویم که این یک بازی ریسینگ واقعا جذاب است. از سرعت و قدرت بالای این ماشین که بگذرین، همان ابتدا مطمئنا چیز دیگری شما را غرق در خودش خواهد کرد. یک محیط خیلی بزرگ که گوشه‌ای از آن یک جنگل سرسبز است و گوشه‌ای دیگر ساحلی بسیار زیبا، شمال آن بخش صحرایی بازی را تشکیل داده است و جنوب آن بخش شهری. و این اولین چیزی است که عظمت Forza Horizon 3 را به رخ می‌کشد؛ یک نقشه فوق‌العاده بزرگ از استرالیا که جزییات گرافیکی آن، از آسمان گرفته تا زمین، با دقت و کیفیت بسیار بالایی طراحی و خلق شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های خیلی مهمی که نقشه بسیار بزرگ بازی که مقیاسی حدود 2 برابر نقشه Forza Horizon 2 دارد این است که محیط‌های آن حالا حالاها بازیکنان را، مخصوصا آن بازیکنانی که بیش از ۱۰۰ ساعت از وقت خود را پای سری Forza می‌گذارند، خسته نمی‌کند. استودیو پلی‌گراند دقیقا دست روی منطقه‌ای از دنیا گذاشته که می‌توان هم محیط‌های سرسبز جنگلی را دید، هم از سواحل طلایی آن لذت برد، سپس به شهری با آسمان خراش‌ها بلندش رفت و در ادامه در نقطه‌ای با یک ماشین آفرود در دشت‌ها جولان داد و در نهایت، به کویر بی‌آب و علف آن سفر کرد.

خودتان را برای کامل‌ترین نسخه از سری Horizon آماده کنید. این بازی از هر نظر تکمیل و عالی است

همین بزرگی بازی نیز باعث شده که تعداد بیشتری از مسابقات چه از نظر کمیت و چه از نظر تنوع در جای جای نقشه قرار بگیر‌ند. در نقاطی از نقشه فستیوال‌هایی قرار داده شده‌اند که هر کدام مسابقات خاص خود را دارند و در اصل آن‌ها هسته اصلی مسابقات Forza Horizon 3 محسوب می‌شوند. هر بار که مسابقات آن فستیوال را تا حد خاصی پیش ببرید و طرفداران زیادی را در بازی جمع کنید، این امکان را خواهید داشت تا فستیوال را گسترش دهید و در نتیجه با مسابقاتی بیشتر و متنوع‌تر رو به رو شوید. مسابقات همیشگی بازی‌های ریسینگ، آفرود، مسابقات مهارت، مسابقات سرعت و بسیاری دیگر در این فستیوال‌ها قرار داده شده‌اند که با توجه به محیط و نوع جاده آن، نوع مسابقات نیز حس و حالی متفاوت نسبت به یکدیگر خواهند داشت. اما مسابقاتی بسیار جذاب‌تر به نام مسابقات خیابانی در بازی وجود دارند که فقط در هنگام شب و تاریکی محض استرالیا انجام می‌شود. سرعت بالای دیگر خودروها، تاریکی جاده و اضطراب برای اول شدن در این نوع از مسابقات باعث شده تا این نبرد میان خودروها به هیجانی وصف نشدنی دست پیدا کنند.

Forza Horizon 3

همچنین مسابقات Show Caseها همچنان نقش مهمی در بازی ایفا می‌کنند، اما متاسفانه این مسابقات در عین حال که جذاب هستند، اما باز هم تعداد بسیار محدودی از آن‌ها در بازی گنجانده شده است. مسابقاتی مانند نبرد با قطار، قایق‌ها و هلیکوپتر در این بخش قرار داده شده‌اند. اما دقیقا همانند Forza Horizon 2 زمانی که داشتیم واقعا از این بخش بازی لذت می‌بردیم، در Forza Horizon 3 نیز با همان تعداد مسابقات رو به رو شدیم که از نظر من این تعداد و با توجه به جذابیت بالای آن بسیار ناامید کننده ظاهر شدند. پنج مسابقه Show Case، آن هم برای بازی به این بزرگی که تعداد بی‌شماری از مسابقات متنوع و جذاب را در خود جای داده است، واقعا تعداد کمی محسوب می‌شود. اما از طرفی دیگر، مسابقات محبوب سری Horizon یعنی باکت لیست‌ها به تعداد و تنوع بسیار خوبی رسیده‌اند. در این مسابقات، باید با ماشین‌های خاصی که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد، در مسابقاتی مانند دریفت، رکورد سرعت یا رکورد زمان شرکت کنید. جالب است بدانید که استودیو پلی‌گراند در این زمینه خلاقیت خوبی به خرج داده و گاها شما را شگفت‌زده خواهد کرد! البته اگر الان در مورد آن‌ها به شما بگویم، آن مزه خوبش از دست می‌رود، پس خودتان آن‌ها را تجربه کنید.

البته مسابقات تنها به فستیوال‌ها ختم نمی‌شوند. ترافیک در جاده‌های استرالیا در حد معمولی و نسبتا خلوتی قرار دارد. اما از سوی دیگر، محال است که از جایی بگذرید و شاهد درایو‌آتارهای دوستان و دیگر بازیکنان سرتاسر دنیا در جاده‌های بازی نباشید. همانطور که می‌دانید، سازندگان در سری بازی‌های Forza دور هوش مصنوعی را خط کشیده‌اند و درایوآتارها را جایگزین آن‌ها کرده‌اند. تک تک دوستان‌تان یک در‌ایو‌آتار منحصر به فرد خواهند داشت و با ویژگی مخصوصی که دارند، قادر هستند رانندگی را از صاحب خود یاد بگیرند و در دنیای بازی شما با توجه به رفتار و مهارت‌های رانندگی شخص، به رانندگی بپردازند. Forza Horizon 3 به بالاترین سطح از هوشمندی این درایوآتارها دست پیدا کرده است و اگر در مسابقات مختلف، سطح هوش آن‌ها را بالا ببرید، مطمئنا درگیر چالشی نفس‌گیر خواهید شد. دیگر آن روزها گذشت که با فاصله‌ای بسیار زیاد از رقبا اول می‌شدیم. تنها کافی است تا سطح سختی این درایوآتارها را روی حالت حرفه‌ای یا بالاتر قرار دهید؛ آن گاه مشخص خواهد شد که چه کسی با فاصله زیاد بازی را خواهد باخت! همچنین هنگامی که در نزدیکی این درایوآتارها قرار بگیرید، تنها با زدن یک دکمه آن‌ها را به یک مسابقه خیابانی دعوت خواهید کرد. البته به شما پیشنهاد می‌کنم همیشه آنلاین بازی کنید تا درایوآتار دوستان‌تان همیشه بروزرسانی شوند.

Forza Horizon 3

در بین درایوآتارهای دوستانتان نیز، قادر هستید با شکست دادن آن‌ها چهار نفر را به استخدام درآورید و از این طریق با فرستادن آن‌ها به مسابقات، توسط این ۴ نفر پول رایج در بازی را کسب کنید. البته پول درآوردن در بازی هم آن قدرها سخت نیست. این طور نیست که آرزوی داشتن یک ماشین گران قیمت را داشته باشید و حالا حالاها برای به دست آوردن آن تلاش کنید. چه مسابقات تک نفره و چه مسابقات آنلاین، آن قدر بی‌شمار و متنوع هستند که به راحتی می‌توان پول درآورد. در کنار مسابقات، با هر بار بالاتر رفتن سطح‌تان در بازی، جوایزی به صورت شانسی به شما ارایه می‌شود. حال این جوایز می‌توانند مبالغ مختلفی از پول باشند یا ماشین‌های مختلف.

اما ماشین‌ها نیز حضور بسیار گسترده و خوبی در این قسمت داشته‌اند. تعداد بیش از ۳۵۰ ماشین در همان ابتدای کار باعث خواهد شد تا به این زودی‌ها از نظر تعداد و تنوع اتومبیل‌ها خسته نشوید. تنوع کلاس ماشین‌ها نیز هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشته‌اند. از کلاس D تا S2، شاخه‌های تنوع ماشین‌ها بسیار زیاد هستند. سوپرماشین‌های مدرن یا قدیمی، ماشین‌های هایپر، ماشین‌های شرقی و اروپایی، عضله‌های آمریکایی، ترک تویزها و آفرودها یا حتی مانسترهای رالی در بازی قرار داده شده‌اند. حتی جالب است بدانید که می‌توان نوع ماشین‌ها را بر اساس پیشرانه‌های مختلف مانند عقب یا جلو تقسیم بندی کرد.

وجود ۳۵۰ ماشین مختلف از تمامی کلاس‌ها و تعداد بی‌شماری از مسابقات متنوع، جای هیچ حرفی باقی نگذاشته است

از کلاس و تنوع ماشین‌ها که بگذریم، کیفیت، فیزیک و ظرافت تک تک ماشین‌ها جای تحسین دارند؛ که البته باید در این مورد از استودیو ترن 10 تشکر کرد. تمام این ماشین‌هایی که در بازی وجود دارند در بخشی به نام Auto Vista و در گاراژ مدرنی که در اختیار دارید قابل مشاهده هستند؛ البته منظور از قابل مشاهده بودن این نیست که در یک گوشه باستید و به ماشین نگاه کنید. به راحتی می‌توان تمامی درب‌ها، کاپوت و صندوق را بالا زد و به تمامی جزییات آن‌ها نگاه کرد. دوست دارید شاهکار مهندسی موتورهای لامبورگینی و فراری را تماشا کنید؟ دوست دارید از جزییات داخل خودرو ماشین‌های آلمانی بازدید کنید؟ Forza Horizon 3 تمام این‌ها را در بخش گاراژ برای‌تان میسر کرده است.

Forza Horizon 3

اما بخش گاراژ تنها به تماشای ماشین‌ها ختم نمی‌شود، بلکه می‌توانید ماشین‌های خود را در آن زیر و رو کنید! از نظر ظاهر، بدنه، رنگ و همچنین قدرت داخلی ماشین مانند موتور، هندلینگ، پیشرانه، لاستیک‌ها  و بسیاری از بخش‌های دیگر، ماشین‌ها قابل تغییر و دست‌کاری هستند. حتی در این قسمت می‌توان صدای بوق ماشین را نیز تغییر داد. اما قرار دادن بوق‌های عروسی، جینگل بلز یا حتی صدای زنگوله گاوهای مزرعه و زنگ دچرخه‌های قدیمی تنها جنبه تجملی ندارند! هنگامی که در جاده‌ها مشغول به رانندگی هستید، هنگامی که با درایوآتارهای مختلف رو به رو شوید، با زدن بوق در نزدیکی‌ آن‌ها، این درایوآتارها شما را همراهی خواهند کرد  که در بازی به نام Convoy یا کاروان شناخته می‌شود. پس از این که همراه با تعدادی از ماشین‌ها یک کاروان راه انداختید، آن‌ها به شما پیشنهاد یک مسابقه خیابانی می‌دهند که در نوع خود بسیار جالب و جذاب طراحی شده است.

البته همه ماشین‌ها در گاراژ قابل خریداری نیستند. ماشین‌های کمیابی نیز وجود دارند که تنها از بخش جوایز شانسی قابل دستیابی هستند و نمی‌توانید آن‌ها را در لیست بلند بالای ماشین‌ها پیدا کنید. برای مثال، یکی از ماشین‌های کمیاب و عالی Forza Horizon 3 چیزی نیست جز یکی از غول‌های لامبورگینی؛ Murciélago که به زبان ایتالیایی لامبورگینی مورچیِلاگو خوانده می‌شود. البته به غیر از جوایز، اگر با شخصی رو به رو شوید که چنین ماشینی سوار شده و با او به مسابقه ریسینگ خیابانی بپردازید، با غلبه بر آن، صاحب ماشین او خواهید شد. اما بخش دیگری هم به نام Action House وجود دارد که ماشین‌ها در آن داد و ستد می‌شود. شما یا هر بازیکن دیگری در دنیای Forza Horizon می‌توانید ماشین‌های خود را، چه یک ماشین ساده، چه یک ماشینی که روی آن از  نظر ظاهری و داخلی کار شده باشد، در این بخش به فروش برسانید یا خریداری کنید. حال می‌توان یک ماشین کمیاب را در آن پیدا کرد یا یک سوپراسپرت با قیمتی مناسب.

یکی از بخش‌های بسیار خوب بازی Forza Horizon 3، قسمت آنلاین بازی محسوب می‌شود. خوشبختانه به راحتی، بدون مشکل و به صورت کاملا یک‌‌پارچه قادر هستید تنها با زدن یک دکمه، از بخش تک نفره به بخش آنلاین آن هم تنها در کسری از ثانیه متصل شوید. این بخش نیز شامل قسمت‌های مختلفی می‌شود. یکی از جدیدترین بخش‌های آنلاین بازی، همکاری چند نفره در بخش کمپین محسوب می‌شود. شما به همراه یک تا سه نفر از دوستان خود قادر هستید مسابقات بخش تک نفره را کنار یکدیگر به انجام برسانید. شاید در نگاه اول این موضوع جذاب به نظر نرسد، اما وقتی برای اولین بار همراه با دوست‌تان یک ریسینگ خیابانی را انجام دهید، ادامه دادن بازی به صورت تکی برای‌تان سخت خواهد شد!

 

همچنین بخش بسیار جذاب دیگر آنلاین را باید قسمت آنلاین ادونچر نامید. در این بخش از بازی، شما به مسابقات دیگر بازیکنان متصل خواهید شد و به رقابت خواهید پرداخت. این رقابت‌ها که در چهار مسابقه مختلف دنبال می‌شوند، با رای گیری بازیکنان، نوع کلاس بندی و جاده‌ها مشخص می‌شوند و سپس وارد نبرد خواهید شد. در این بین مسابقات اختصاصی پلی‌گراند هم قرار داده شده‌اند که یکی از سرگرم کننده‌ترین بخش‌های قسمت آنلاین بازی محسوب می‌شوند. مسابقاتی نظیر King ،Infected و Flag Rush شامل مسابقات اختصاصی پلی‌گراند می‌شوند.

اما بازی شامل بخش دیگری هم به نام اسکیل شاپ است که به نوعی یک سیستم پیشرفت در Forza Horizon 3 محسوب می‌شود. این قسمت به سه بخش مختلف تقسیم شده که یکی از آن‌ها مربوط به مسائل ریاست و اختیارات‌تان در فستیوال‌ها می‌شود. بالاتر رفتن میزان XP، تعداد و تنوع بیشتر بوق‌ها، قابلیت عکاسی با پهپاد یا حتی جایگاه قراری گیری‌تان در شروع هر مسابقه در این بخش قرار داده شده‌اند. بخش دیگر مربوط به مهارت‌ها در بخش تک‌نفره و چند نفره می‌شود و با خریداری مهارت‌ها در این بخش، برتری نسبی نسبت به دیگر بازیکنان پیدا می‌کنید. بخش آخر نیز مربوط به جوایز می‌شود. به طور مثال می‌توانید به جای آپگرید کردن دو بخش قبلی، به این قسمت بیایید و به طور مثال با خرج کردن ۵ امتیازی که کسب کرده‌اید، یک کردیت ۱۰۰ هزارتایی به صورت آنی دریافت کنید.

Forza Horizon 3

اما اگر فکر می‌کنید سرگرمی‌های مختلف بازی تنها به مسابقات آفلاین و آنلاین ختم می‌شوند سخت در اشتباه هستید. بخش ویژه و همیشگی سری Forza Horizon یعنی انبارهایی که در آن ماشین‌های فرسوده خوابیده‌اند در این قسمت نیز همچنان وجود دارند و تنوع و تعداد‌شان بالاتر رفته است. در بخش‌های مختلف نقشه، انبارهایی وجود دارند که ماشین‌های فرسوده و بسیار با ارزشی در آن‌ها قرار دارند. با کمی حوصله و یافتن آن‌ها می‌توانید صاحب ماشین‌هایی که در این انبارها قرار دارند شوید. بخش جدید و جالب دیگری نیز به اسم Skill Song در بازی قرار داده شده که در نوع خود بسیار جالب است. وقتی در نقشه بازی برای خود مشغول رانندگی باشید، از بخش رادیو بازی یک دی‌جی آهنگی مخصوص را پخش می‌کند که تا تمام شدن این آهنگ امتیازاتی که کسب می‌کنید دو برابر خواهند شد. دریفت زدن، سبقت گرفتن یا هر کار دیگری که در مدت زمان پخش این آهنگ انجام دهید به صورت دو برابر حساب می‌شوند و می‌توانید زودتر از هر زمان دیگری، به امکانات مختلف بخش اسکیل شاپ دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را بخرید.

گرافیک بازی، چه از نظر بصری و چه از نظر فنی، بدون هیچ شکی شما را شگفت‌زده خواهد کرد

اما در نهایت باید گفت، تمام زیبایی این بازی، از محیط‌های خارق‌العاده استرالیا گرفته تا ماشین‌های بی‌نظیر، به لطف قدرت گرافیکی فنی و بصری Forza Horizon 3 می‌درخشند. همانطور که خوب متوجه شدید، محیط بازی بسیار عظیم است و تنوع آن اصلا شما را خسته نمی‌کند. این در حالی است که در طول بازی اصلا شاهد افت فریم نخواهید بود و همه چیز بسیار روان و عالی پیش می‌روند. استودیو پلی‌گراند برای ساخت این بازی نیز از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها بهره برده و ما به خوبی می‌توانیم تلاش آن‌ها در بازی حس کنیم. محسوس‌ترین بخش آن نیز آسمان بی‌کران استرالیا محسوب می‌شوند. هر چقدر که محیط بازی روی زمین زیبا باشد، آسمان بازی چند برابر آن زیباتر است! وقتی در یک روز آفتابی نور خورشید ماشین شما را لمس می‌کند، هنگامی که باران آن قدر طبیعی کار شده که اتمسفر بارانی استرالیا را در هنگام رانندگی به خوبی حس می‌کنید، یا حتی زمانی که از غروب فوق‌العاده تا هنگام سحر در جاده به رانندگی می‌پردازید، مطمئنا با خود خواهید گفت که آسمانی که پلی‌گراند برای Forza Horizon 3 خلق کرده، بی‌نظیر است. به طور کلی، از هر نظر، چه گرافیک بصری و چه گرافیک فنی، آن قدر خوب کار شده است که باید استودیو پلی‌گراند را تشویق کرد.

Forza Horizon 3

از بخش بسیار خوب گرافیک فنی و هنری بازی که بگذریم، موسیقی‌ها نیز به شدت پیشرفت کرده‌اند و به این زودی‌ها برای‌تان خسته کننده نخواهند شد. 8 موج رادیویی مختلف از سبک‌های مختلف موسیقی، از کلاسیک گرفته تا پاپ و از رپ گرفته تا راک، برای گوش دادن در هنگام رانندگی قرار داده شده‌اند. اما از این هشت موج رادیویی بهتر این است که با استفاده از برنامه‌های وان درایو و گروو موزیک مایکروسافت می‌توانیم آهنگ‌های دلخواه خودتان را در هنگام رانندگی گوش کنید که مطمئنا این امر برای بسیاری از ما بهترین نکته در بخش موسیقی یک بازی اتومبیل رانی محسوب می‌شود.

بازی Forza Horizon 3، یک ریسینگ واقعا کامل و بدون نقص است. هر عنصری که یک عاشق سبک ریسینگ نیاز داشته باشد، در این اثر وجود دارد. مسابقات عالی، محیط فوق‌العاده و لیست بلند بالایی از ماشین‌ها در تمام سبک‌ها، این بازی را به بهترین انتخاب برای شخصی که بازی‌های ریسینگ را دوست دارد تبدیل کرده است. اما از آن بالاتر، Forza Horizon 3 آنقدر خوب و بزرگ و صد البته بی‌نقص است که به راحتی می‌توان گفت، این بازی، برترین ریسینگ چند سال اخیر محسوب می‌شود. از حالا، برای پروژه بعدی استودیو کار بلد پلی‌گراند لحظه شماری می‌کنم.

بازی Forza Horizon 3 روی ایکس‌باکس وان بررسی شده است.


منبع زومجی

Forza Horizon 3

بازی Forza Horizon 3، یک ریسینگ واقعا کامل و بدون نقص است. هر عنصری که یک عاشق سبک ریسینگ نیاز داشته باشد، در این اثر وجود دارد. مسابقات عالی، محیط فوق‌العاده و لیست بلند بالایی از ماشین‌ها در تمام سبک‌ها، این بازی را به بهترین انتخاب برای شخصی که بازی‌های ریسینگ را دوست دارد تبدیل کرده است. اما از آن بالاتر، Forza Horizon 3 آنقدر خوب و بزرگ است که به راحتی می‌توان گفت، این بازی، برترین ریسینگ چند سال اخیر محسوب می‌شود.
نیلوفر ابراهیم پور

9.5

نقاط قوت

  • گیم‌پلی و فیزیک فوق‌العاده
  • تعداد بالای ماشین‌ها
  • مسابقات بسیار متنوع و بی‌شمار
  • گرافیک فنی و بصری بی‌نقص
  • زیباترین محیط یک بازی ریسینگ

نقاط ضعف

  • تعداد کم مسابقات Show Case
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده