بررسی راندمان نسخه پی سی Titanfall 2

بررسی راندمان نسخه پی سی Titanfall 2

پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

Titanfall 2 یکی از بازی‌هایی است که بالاتر از حد انتظار ظاهر شد و به همین جهت به بررسی راندمان آن روی پی‌سی خواهیم پرداخت.

Titanfall 2 یک بازی تیراندازی اول شخص و دومین نسخه از بازی‌ تایتان‌فال است که توسط استودیوی بازی‌سازی Respawn  ساخته شده و Electronic Arts  هم آن را منتشر کرده است. این بازی در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی مطابق با ۷ مهر ۱۳۹۵ برای کنسول‌های PlayStation 4 ، Xbox One و همین‌طور رایانه‌های ویندوزی منتشر شده است.

Respawn Entertainment یک استودیوی سازنده‌ی بازی‌های ویدیویی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط  جِیسون وست و وینس زامپِلا تاسیس شد، دو بازیساز مشهوری که قبلا در استودیوی اینفینیتی‌ وارد از کارمندانِ ارشد و سازندگان اصلی بازی‌های سری Call of Duty بوده‌اند. این استودیو در مدت کوتاهی با کمک دیگر اعضای اخراج شده از اینفینیتی‌ وارد و سرمایه گذاری الکترونیک آرتز توانست ساختِ اولین بازیِ خود را آغاز کند و به فاصله‌‌ی کوتاهی آن را در E3 2011 معرفی کند. سرانجام بازی شوتر با مایه‌های علمی تخیلیِ آنها در اواخرِ سال ۲۰۱۴ با نام Titanfall منتشر شد.

مشخصات فنی و ملزومات بازی

بازی تایتان‌فال ۲ موتور بازیِ Source ساخته‌ی شرکت Valve را در قلب خود جای داده است، موتوری که ولو قبلا برای ساخت بازی‌های خودش استفاده کرده است. بازی‌های معروفی مانند Half Life 2 و Counter-Strike: Source از این دسته‌اند.

موتور سورس دارای بخش‌های مختلفی شامل موتور گرافیکی، موتور فیزیک، سیستم اختصاصی انیمیشن کاراکترها و facial animation است و زیر مجموعه‌ی کاملی هم برای بکارگیری هوش مصنوعی در کاراکترهای داخل بازی دارد. موتور فیزیکِ Source در واقع بر اساس موتور مشهور Havok پیاده سازی شده است و قابلیت‌های فوق العاده‌ای برای طراحی اشیا و مواد مختلف دارد. در نتیجه تعامل بسیاری از آبجکت‌ها در این موتور واقع گرایانه و قابل تنظیم بر اساس قوانین فیزیکی است.

برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس 11 را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

دانلود 360p | دانلود 720p

مقاله‌ی مرتبط

طبق ملزوماتِ اعلام شده، این بازی برای اجرا به حداقل ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازی‌های جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی کار می‌کند. بررسیِ ما هم نشان داد که داشتنِ ۴ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای بازی قابل قبول نیست و اجرای بازی در این حالت امکان پذیر نخواهد بود. توصیه‌ی ما برای این بازی داشتنِ حداقل رم ۸ گیگابایتی است، هر چند که اگر بخواهید با تنظیمات گرافیکی و رزولوشنِ خیلی بالا بازی کنید، استفاده از ترکیبِ ۱۶ گیگابایتیِ حافظه توصیه می‌شود. فضای موردِ نیاز روی هارددیسک هم ۵۰ گیگابایت اعلام شده که البته نصبِ کامل آن از کلاینت Origin تا به حال ۴۱.۳ گیگابایت را روی ذخیره ساز اشغال کرده است.

حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

Intel Core i3-3600t or equivalent

حافظه‌ی اصلی:

8GB

سیستم عامل:

Win 7/8/8.1/10 64bit

کارت گرافیک:

NVIDIA Geforce GTX 660 2GB, AMD Radeon HD 7850 2GB

فضای دیسک:

45GB

ملزومات حالت آنلاین:

512KBPS or faster Internet connection


سیستم پیشنهادی

پردازنده:

Intel Core i5-6600 or equivalent

حافظه‌ی اصلی:

16GB

سیستم عامل:

Win 7/8/8.1/10 64bit

کارت گرافیک:

NVIDIA Geforce GTX 1060 6GB, AMD Radeon RX 480 8GB

فضای دیسک:

45GB

ملزومات حالت آنلاین:

512KBPS or faster Internet connection


سیستم ایده‌آل برای 4K و 60 فریم در ثانیه

پردازنده:

Intel Core i7-6700k or equivalent

حافظه‌ی اصلی:

16GB

سیستم عامل:

Win 7/8/8.1/10 64bit

کارت گرافیک:

NVIDIA Geforce GTX 1080 8GB

فضای دیسک:

45GB

ملزومات حالت آنلاین:

512KBPS or faster Internet connection

امکانات گرافیکی بازی

برای این بازی قابلیت‌های تکنیکی متنوعی مانند نور پردازی پویا، سایه‌های تعاملی، HDR و همچنین سیستمِ پیشرفته‌ی تخریب پذیری به توانایی‌های موتور اصلی اضافه شده و سیستمِ Net Code هم برای تعادلِ بهتر و ملزومات این بازی در حالت چند نفره‌ی آنلاین ارتقا پیدا کرده‌ است. البته گزینه‌ها به تنوعِ گزینه‌های Battlefield 1 و Gears of war 4 نیست و کیفیت گرافیک فنی بازی هم در سطح آنها نیست.

در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ها را مشاهده و مقایسه کنید. برای دقتِ بیشتر در مقایسه می‌توانید تمام عکس‌ها را دانلود کرده و در Windows Photo Viewer مقایسه کنید.

گزینه‌ی Anti-Aliasing در نسخه‌ی پی‌سی از تکنیک‌های MSAA و TSAA استفاده می‌کند. TSAA مخففِ Transparency Super-sampling Anti-aliasing تکنیکی است که خود از SSAA یا همان Super-sampling برای محیط دو بعدی و اشیای شفاف مانند نرده‌ها استفاده می‌کند، اما برا اشیای سه بعدی و متحرک می‌تواند تکنیک مجزای دیگری اعمال کند. متدهای Anti-Aliasing در این بازی از کیفیتِ قابل قبولی برخوردارند و بستگی به توان کارت گرافیکی خود می‌توانید تکنیک مناسب را از منوی گرافیکی بازی انتخاب کنید. اما اگر کارت گرافیک شما قدرتِ زیادی داشته باشد می‌توانید از افزایش رزولوشن از طریقِ گزینه‌ی Resolution در ترکیب با Adaptive Resolution FPS Target استفاده کنید تا وقتی نرخ فریم شما به کمتر از آن افت کند، رزولوشن پردازشی بازی نیز به صورت پویا کاهش پیدا کند تا کفِ میزان تعیین شده همیشه رعایت شود.

در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

HUD Options

Display Mode = FULLSCREEN /WINDOWED

Aspect Ratio = 4:3 /16:9 /16:10 /21:9

Resolution = 1920*1080

Field of View = 70 ~ 90

Color Blind Mode = ON /OFF

Smooth Sprint View = ON /OFF

ADVANCED

V-Sync = Disabled /Triple Buffered /Adaptive V-Sync /Adaptive V-Sync Half Refresh

Adaptive Resolution FPS Target = 72

Anti-aliasing = None /TSAA /MSAA 2X, 4X, 8X

Texture Quality = Low /Medium /High /Very High /Insane

Ambient Occlusion = Enabled /Disabled

Sun Shadow Detail = Disabled /Low /High /Very High

Spot Shadow Detail = Disabled /Low /High /Very High

Dynamic Spopt Shadows = Enabled /Disabled

Model Detail = Low /Medium /High

Impact Marks = Disabled /Low /High

Ragdolls = Low /Medium /High

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

 

در اینجا کارکردِ برخی از مهمترین تنظیماتِ گرافیکی بازی و انتخاب‌های موجود را مرور می‌کنیم. یادآوری کنیم که این بازی تنظیمات کلی Graphics Quality مثل باقیِ بازی‌های پی‌سی ندارد:

Field of View: میدانِ دید افقی شما را در بازی تعیین می‌کند. گیمرهای مجرب در بخش چند نفره‌ی آنلاین معمولا این مقدار را به میزان بالاتری تغییر می‌دهند، هر چند که باعث کشیدگی و اعوجاج تصویر می‌شود.

Adaptive Resolution FPS Target: در اینجا می‌توانید نرخِ فریم هدفِ بازی را به میزان مدنظر خودتان تنظیم کنید و با تنظیم رزولوشن اصلی بازی به میزانی بالاتر، خروجی با کیفیت‌تر و با لبه‌های هموارتر دریافت کنید و نیاز به کاربرد AA و افت راندمانِ ناشی از آن برطرف شود. به عنوان نمونه در رزولوشن 1080*1920، تنظیم روی ۲۰۰ درصد باعث تولیدِ خروجی با دقت 4K خواهد شد.

توصیه‌ی ما این است که اگر کارتِ گرافیکی قدرتمندی دارید، با توجه به نمودارهای تهیه شده از بنچمارک‌های ما در انتهای مقاله سعی کنید رزولوشن مناسب برای اجرای بازی را پیدا کنید و بازی را در همان رزولوشن Scale کنید. به این ترتیب تکنیکِ Supersampling را شبیه سازی کرده و کیفیت خیلی بهتری در جزئیاتِ بافت‌ها و محیط در بازی بدست خواهید آورد و از همه مهمتر، نیاز به استفاده از تکنیک‌های رفع ناهمواری لبه‌ها از طریق دو گزینه‌ی Antialiasing هم مرتفع می‌شود. توجه داشته باشید که با فعال بودن این گزینه فقط با Antialiasing در حالت TSAA سازگار است و حالت‌های دیگر قابل انتخاب نخواهند بود.

Antialiasing: با این گزینه می‌توان برای هموار سازی لبه‌ها یکی از تکنیک‌های AA را از میانِ 8XMSAA ،4XMSAA ،2XMSAA و TSAA انتخاب نمود. تاثیر TSAA روی راندمان زیاد نیست ولی در عوض طبق معمول کمی تصاویر را محو می‌کند. اما 2XMSAA تا دو برابر افت راندمانِ بیشتری را باعث خواهد شد.

Texture quality: کیفیتِ بافت‌ها را تنظیم می‌کند. تغییر این گزینه تاثیر محسوسی در راندمان بازی ندارد، به شرط این‌که کارت گرافیکی با میزان حافظه‌ی متناسب با رزولوشن خود در اختیار داشته باشید. این گزینه تنها گزینه‌ای است که سطحی بالاتر از Very High با نام Insane دارد که البته تفاوت کیفی محسوسی بین این دو مشاهده نکردیم.

Ambient Occlusion: یا AO سایه‌های تماسی را به بازی اضافه می‌کند، در جایی که دو سطح یا شئ در مجاورتِ هم باشند و یکی از آنها مانع رسیدن نور به دیگری شود. تکنیکی که استفاده می‌شود و کیفیت پیاده سازی آن روی جزییات و دقت سایه‌ها تاثیر خواهد داشت.

تنظیمات گرافیکی بازی

از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمان خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازه‌گیریِ زمانی برای ضبط گیم‌پِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحله‌ی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را از مسیری ثابت پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی و گزینه‌های مربوطه را در ادامه شاهد هستید:

Titanfall 2 Video Setting

بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردنِ تمام گزینه‌ها روی Ultra به ترتیب در رزولوشنِ 2K ،FULL HD و 4K اجرا شد. بازی را از طریقِ کلاینتِ Origin اجرا کردیم و آخرین درایورهای گرافیکی ای‌ام‌دی و انویدیا را هم نصب کردیم. در نظر داشته باشید که بازی در ابتدای عرضه از SLI و CF پشتیبانی نمی‌کند، اما ظاهرا با آخرین درایورها CrossFire به پروفایل درایور AMD اضافه شده، ولی کماکان از پشتیبانی SLI خبری نیست. این بازی روی مانیتورهای ۱۰۰ یا ۱۴۴ هرتزی هم با آخرین نرخ بازسازیِ تصویر اجرا خواهد شد و بنابراین مشکلی با مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای نخواهد داشت.

Titanfall 2 Screenshot

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز 10 نسخه‌ی Anniversary با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 375.70 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 16.11.1

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 1080 8GB
• GeForce GTX 1070 8GB
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• GeForce GTX 1060 6GB
• Radeon RX 470 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 4GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R9 270 2GB
• Radeon R9 Fury NANO

راندمان 1080p

اگر نگران بازدهی این بازی روی سیستم خود هستید باید گفت برای بیشتر کاربران خبرهای خوبی داریم. تنها کافی است که یک کارت ضعیفِ  GTX 950 داشته باشید تا بتوانید میانگین ۳۰ فریم بر ثانیه را در آخرین تنظیمات این بازی بدست آورید. البته سبک بازی به گونه‌ای است که داشتن ۶۰ فریم بر ثانیه تجربه‌ی کاملا مناسب‌تر و لذت بخش‌تری را در این بازی ارائه خواهد کرد و در نظر گرفتن این حدِ نصاب را برای گیمرهای پی‌سی در این بازی توصیه می‌کنیم.

با پیش فرضِ بالا کمترین کارت مناسب برای این رزولوشن را باید کارت پر طرفدار GTX 970 در نظر بگیریم و بهترین کارت برای مانیتورهای سرعت بالا با فرکانس ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز هم طبیعی است که مثل همیشه GTX 1080 باشد.

راندمان 1440p

در رزولوشن 2K اوضاع کمی بغرنج‌تر می‌شود و بدست آورد میانگینِ ایده‌آل ۶۰ فریم دیگر به سادگیِ رزولوشن 1080p نیست. در اینجا خط جدا کننده‌ی حداقل ۳۰ فریم در نمودارِ ما در زیر کارت گرافیکِ GTX 960 قرار می‌گیرد و برای ۶۰ فریم بر ثانیه هم داشتن کارت‌های R9 NANO از ای‌ام‌دی و GTX 980 Ti از انویدیا ضروری به نظر می‌رسد.

در این رزولوشن با آخرین تنظیمات گرافیکی رسیدن به ۱۰۰ فریم در ثانیه هم برای هیچ کارتی مقدور نیست و ترکیب‌های دو کارتی هم هنوز در بازی پشتیبانی نمی‌شوند، هر چند که پروفایل CF برای این بازی به آخرین نسخه‌ی بتای درایور AMD اضافه شده است.

راندمان 2160p

آنچه که در این رزولوشن بدست آمده نشان می‌دهد که بیشتر کاربران باید برای بهبودِ تجربه‌ی بازی به کاهش تنظیمات گرافیکی رضایت دهند. در اینجا تمام کارت‌های گرافیکی پایین‌تر از GTX 980 در نمودار ما، موفق به کسب حد نصابِ قبولی در آزمون 4K نمی‌شوند و تازه مدل‌های دیگر هم با وجود قبول شدن باز هم هیچ یک به نرخِ فریم ایدآل ۶۰ فریم در ثانیه نمی‌رسند. البته داشتن متوسط ۵۱ فریم در ثانیه هم کیفیت کاملا مناسبی در این رزولوشن تلقی می‌شود، اگر فقط به تجربه‌ی بازی و لذت از آن فکر کنید و نه به آمار و ارقامِ صرف.

مصرف حافظه‌ی گرافیکی

به نظرمی‌رسد که میزان مصرف حافظه‌ی گرافیکی در این بازی کمی بالاتر از میانگین بازی‌های بررسی شده‌ی اخیر باشد. برای رزولوشن 1080p بهترین مدل یک کارت گرافیکی ۴ گیگابایتی است و برای رزولوشن‌های 2K و 4K هم یک کارت ۶ یا ۸ گیگابایتی توصیه می‌‌شود. البته کارت‌های ۳ گیگابایتی هم در رزولوشن 1080p و 1440p مشکل حادی در بنچمارک‌ها نشان ندادند.

جمع بندی

نقطه‌ی قوت این بازی گیم پلی اعتیادآور و هیجان انگیزی است که آن را از بقیه‌ی بازی‌های همرده‌اش تا حدی متمایز ساخته و آن را با ابزاری که مختص همین بازی تدارک و توسعه پیدا کرده، بهبود بخشیده است. از نقطه نظر فشار کاری هم محرز است که با یک بازی GPU-Bound طرف هستیم و بیشتر فشار کاری در سیستم روی تراشه‌ی گرافیکی اعمال خواهد شد. درست است که موتور این بازی مانند بازی بتلفیلد ۱ گرافیکِ تکنیکی خارق العاده‌ای ندارد، اما باز هم درسطح بالا طبقه بندی می‌شود و در عین حال روی سیستم‌های ضعیف هم به خوبی اجرا خواهد شد و تطابق پیدا خواهد کرد.

از نظر راندمان گرافیکی در رزولوشن 1080p تقریبا تمام کارت‌ها راندمان قابل بازی عرضه می‌کنند، اما در این بازی و گیم پلی سریعی که دارد، توصیه‌ی ما تلاش برای بدست آوردن ۶۰ فریم در ثانیه است و تجربه‌ی مطلوب‌تری را ایجاد خواهد کرد. با در نظر گرفتن تنظیماتِ بالا در رزولوشنِ 2K هم GTX 960 یا بالاتر و در 4K هم GTX 980 یا  بالاتر قابل بازی خواهند بود.

بدست آوردن فریم قابل بازی در رزولوشن 1080p برای بیشتر کارت‌های گرافیکی کار آسانی است

اما اگر در بررسی Battlefield 1 به خاطر ایجادِ بار پردازشی بالا روی پردازنده، پردازنده‌های چهار هسته‌ای Core i5 و Core i7 را توصیه کرده بودیم، بررسی ما نشان می‌دهد که یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای 6300 Core i3 هم می‌تواند بالاترین راندمان مورد نیاز برای یک کارتِ گرافیک حرفه‌ای را در این بازی فرآهم کند. این بازی فقط ۴ رشته‌ی پردازشی را مورد استفاده قرار داد که یک Core i3 هم با دو هسته‌ی فیزیکی و دو هسته‌ی مجازی می‌تواند از پس اجرای مناسب آنها برآید.

صحنه ای از بازی بتلفیلد 1

این بازی قطعا یک بهبودِ همه جانبه و مثبت نسبت به بازی قبلی است و چه از نظر تکنیکی و چه گیم‌پلی تغییرات محسوسی داشته است. بازی را می‌توانید از طریق کلاینت اختصاصی شرکت EA با نام Origin خریداری کرده و سپس دانلود کنید. دریافتِ دیتا از سایت‌های دیگر هم امکان‌پذیر است و قرار دادن آن در پوشه‌ی نصب برنامه کار دشواری نیست. فقط در نظر داشته باشید که در نتیجه‌ی تحریم اعمال شده از طرفِ EA روی آدرس‌های اینترنتی ایرانی، دسترسی عادی به نرم افزار و بازی‌های خریداری شده میسر نیست. برای رفع این مشکل هم به سادگی می‌توان از یک ابزار تغییر آی‌پی استفاده کرد و بعد از اجرای برنامه و نمایش لیست بازی‌‌ها، به صورت عادی از آن استفاده کرد.

تایتان‌فال ۲ بر خلاف انتظار یکی از بازی‌های ارزشمند و با تجربه‌ی سطح بالایی در بین بازی‌های امسال خواهد بود که تنها به خاطرِ تاریخ عرضه‌ی نزدیکی که با آخرین نسخه‌ی بازی‌های بتلفیلد و Call of Duty دارد، نتوانسته هنوز جامعه‌ی بزرگی از گیمرها را معطوف خود کند. همان تاکیدی را که در بررسی قبلی روی خرید و تجربه‌ی دیگر بازی شوتر امسال داشتیم را در این مورد هم تکرار می‌کنیم، Titanfall 2 و خصوصا بخشِ داستانی آن را حتما تجربه کنید.

اگر از علاقه‌مندان به بازی Titanfall 2 هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه‌ی Titanfall 2 مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده