بازی‌ های ویدیویی مسیری طولانی را برای تبدیل شدن به سرگرمی مورد علاقه‌ی ما طی کرده‌اند. با زومجی همراه باشید تا میراث طلایی این هنر-صنعت را در طول هشت نسلی که از عمرش می‌گذرد مورد بررسی قرار دهیم.

چند سالی می‌شود که لقب «هنر هشتم» را برای بازی‌های ویدیویی در نظر گرفته‌اند. تا قبل از این، هنرهای هفتگانه‌ی بشر شامل موسیقی، هنرهای دستی (مانند مجسمه‌سازی)، هنرهای تجسّمی (مانند نقاشی)، ادبیات (مثل شعر و داستان)، معماری، رقص و هنرهای نمایشی (همچون تئاتر و سینما) بودند. پس از پیدایش و فراگیر شدن بازی‌های ویدیویی، به دلیل شباهت‌های ظاهری که این سرگرمی با سینما داشت، عده‌ای به غلط آن را در گروه هنرهای نمایشی قرار می‌دادند، اما در سال‌های اخیر صنعت بازی ثابت کرده‌ است که نه‌تنها تمایزهای فراوانی با سینما دارد، بلکه می‌تواند به عنوان یک رسانه‌ی کاملا مستقل، سهم بزرگی از تجارت جهانی داشته باشد.

اکنون بازی‌های ویدیویی صرفا یک سرگرمی نیستند، بلکه به لحاظ تاثیرگذاری روی مخاطب از هر وسیله‌ی دیگری قوی‌تر عمل می‌کنند و این موضوع باعث شده تا هر روز به اهمیت آنها اضافه شود. اگرچه هنر هشتم هنوز یک پدیده‌ی جوان محسوب می‌شود ولی نسبت به سایر هنرها پیشرفت بسیار سریعی را تجربه کرده است. زمانی بود که بازی‌ها روی دستگاه‌های ساده و ابتدایی اجرا می‌شدند و انجام آنها با محدودیت‌های فراوانی همراه بود، اما حالا کنسول‌های بازی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها ساخته می‌شوند و امکانات زیادی را در اختیار بازیکن‌ها می‌گذارند. این کنسول‌ها نسل به نسل پیشرفته‌تر شده‌اند و ویژگی‌های تازه‌ای را معرفی کرده‌اند. بازی‌های جدید پر از جزییات بصری هستند و گرافیک واقع‌گرایانه‌ای را ارائه می‌دهند؛ گیم‌پلی این بازی‌ها به مراتب پیچیده‌تر از قبل است و حتی بازیکن‌ها می‌توانند با حرکات بدن خود آنها را کنترل کنند. بدون تردید همه‌ی این ویژگی‌های خوب به لطف وجود کنسول‌های قدرتمند امروزی مهیا شده‌اند. با این روند پیشرفت، اصلا دور از ذهن نیست که در آینده‌، یک کنسول بازی شرایطی را فراهم نمایند تا بازیکن‌ها بتوانند شخصیت‌های دنیای مجازی را با ذهن‌شان و بدون کوچک‌ترین حرکت فیزیکی هدایت کنند.

البته کنسول‌های بازی یک شبه به چنین کیفیت و قدرتی دست نیافته‌اند. هشت نسل از عمر کنسول‌ها می‌گذرد و این اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی بیش از ۴۰ سال است که مهمان خانه‌های ما هستند. شاید بد نباشد حالا که کنسول‌ها به بخش جدایی‌ناپذیری از صنعت بازی تبدیل شده‌اند نگاهی به گذشته‌ی آنها و مسیر طولانی که برای رسیدن به جایگاه کنونی‌شان طی کرده‌اند داشته باشیم. در اینفوگرافیک زیر شما می‌توانید مهم‌ترین کنسول‌هایی را که طی هشت نسل از بازی‌های ویدیویی عرضه شده‌اند مشاهده کنید و یک مقایسه‌ی ساده از کیفیت گرافیکی بازی‌های هر نسل داشته باشید.   Video game console generations در ادامه‌ی این مقاله نسل‌های مختلف کنسول‌های بازی را به صورت جداگانه به شما معرفی می‌کنیم. با اینکه تعداد کنسول‌هایی که تا به امروز عرضه شده‌اند بسیار زیاد است، اما سعی کرده‌ایم که هیچ کدام‌شان را از قلم نیندازیم. در مورد کنسول‌های مهم‌ یا «طلایی» هر نسل توضیحات بیشتری ارائه شده است و حتی ۸ بازی برتر آنها را نیز انتخاب کرده‌ایم. با ما همراه باشید.  

نسل اول

اولین نسل از کنسول‌های بازی در سال ۱۹۷۲ میلادی و با مگناوکس ادیسه آغاز شد. این نسل تا سال ۱۹۷۷ ادامه پیدا کرد و قبل از انتشار نخستین کنسول‌هایی که از ریزپردازنده‌ها استفاده می‌کردند به کار خود پایان داد. البته در ژاپن کنسول کالر تی‌وی-گیم باعث شد که نسل اول تا سال ۱۹۸۰ استمرار داشته باشد. کنسول‌های این نسل به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری که داشتند دارای بازی‌های بسیار ساده‌ای بودند که شخصیت‌ها و محیط در این بازی‌ها با کنار هم قرار گرفتن چند نقطه یا خط شکل می‌گرفتند. این بازی‌ها معمولا سیاه و سفید بودند و یا از تعداد رنگ‌های بسیار کمی استفاده می‌کردند؛ حتی در بعضی از آنها صدا هم وجود نداشت و همه چیز درون یک صفحه‌ی ثابت اتفاق می‌افتاد. کنسول‌های نسل اول از کارتریج‌ها پشتیبانی نمی‌کردند و فقط قادر به اجرای بازی‌هایی بودند که از ابتدا در داخل کنسول وجود داشت.  

کنسول‌های نسل اول

Magnavox-Odyssey مگناوکس ادیسه: مگناوکس ادیسه (Magnavox Odyssey) اولین کنسول خانگی است که به صورت تجاری در سال ۱۹۷۲ عرضه شد. مگناوکس ادیسه که نمونه‌ی اولیه‌ی آن با نام «جعبه‌ی قهوه‌ای» شناخته می‌شد به وسیله‌ی رالف اچ بائر طراحی شده است. تعداد بازی‌های این کنسول انگشت‌شمار است و اکثر آنها دارای سبک ورزشی هستند.
Home-Pong پونگ: پس از موفقیت چشمگیر بازی Pong روی دستگاه‌های آرکید، شرکت آتاری تصمیم گرفت تا نسخه‌ای از آن را در قالب یک کنسول خانگی منتشر کند. کنسول خانگی پونگ که در سال ۱۹۷۵ به بازار آمد امکان بازی کردن Pong را در خانه و با استفاده از تلویزیون‌های خانگی فراهم می‌کرد.
telstar تل‌استار: کنسول تل‌استار (Telstar) در سال ۱۹۷۶ به وسیله‌ی شرکت کولکو (Coleco) منتشر شد. تل‌استار دارای ۱۴ مدل مختلف است که در مجموع حدود یک میلیون دستگاه از آنها به فروش رسید. تعداد بازی‌های این کنسول هم معدود است و ورزش‌هایی مثل تنیس، هندبال و هاکی را شامل می‌شود.
APF-TV-Fun ای‌پی‌اف تی‌وی فان: ای‌پی‌اف تی‌وی فان (APF TV Fun) یکی دیگر از کنسول‌های نسل اول است که بر اساس نسخه‌ی خانگی پونگ ساخته شد، اما امکان انجام بازی‌های دیگری را هم برای بازیکن‌ها فراهم می‌کرد. ای‌پی‌اف تی‌وی فان در سال ۱۹۷۶ در کشور ژاپن عرضه شد.
Color-TV-Game کالر تی‌وی-گیم: کالر تی‌وی-گیم (Color TV-Game) یک کنسول اختصاصی از کمپانی نینتندو است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. کنسول اختصاصی به کنسولی گفته می‌شود که فقط دارای یک یا چند بازی است و به جز آنها توانایی اجرای بازی‌های دیگر را ندارد. کالر تی‌وی-گیم دارای ۵ مدل مختلف است و به عنوان پرفروش‌ترین کنسول نسل اول شناخته می‌شود.
Video-Pinball ویدیو پینبال: شرکت آتاری در سال ۱۹۷۸ کنسول اختصاصی ویدیو پینبال (Video Pinball) را عرضه کرد. در این کنسول علاوه بر دو بازی پینبال و بسکتبال، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آرکید به نام Breakout هم وجود داشت.

 

نسل دوم

نسل دوم بازی‌های ویدیویی از سال ۱۹۷۶ و با کنسول چنل اف آغاز شد. این نسل با دوران طلایی بازی‌ های آرکید همراه بود و در آن شاهد پیشرفت و افزایش محبوبیت صنعت بازی در جهان بودیم. با سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف در این حوزه، کنسول‌های زیادی در نسل دوم منتشر شدند که پیشتاز همه‌ی آنها آتاری 2600 بود. با این حال سایر کنسول‌ها مثل اینتلی‌ویژن، کولکوویژن و مگناوکس ادیسه ۲ هم سهم نسبتا بزرگی از بازار بازی را در اختیار داشتند. در سال ۱۹۸۳ صنعت بازی در امریکای شمالی با رکودی بی‌سابقه مواجه شد و بسیاری از شرکت‌های فعال در این صنعت ورشکست شدند. سرانجام در سال ۱۹۹۲ و با توقف عرضه‌ی آتاری ۲۶۰۰ نسل دوم بازی‌ها نیز به کار خود پایان داد. به خاطر طول عمر بالای کنسول آتاری ۲۶۰۰ (از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۲) نسل دوم به عنوان طولانی‌ترین نسل بازی‌های ویدیویی نیز شناخته می‌شود. کنسول‌های نسل دوم برای اولین‌بار از ریزپردازنده‌ها استفاده می‌کردند و به همین دلیل توان پردازشی بالایی (نسبت به قبل) داشتند. در بازی‌هایی که برای این کنسول‌ها عرضه می‌شدند دشمنان دارای هوش مصنوعی بودند و بازیکن‌ها می‌توانستند به صورت تک‌نفره هم بازی کنند. همچنین کیفیت گرافیکی بازی‌های این نسل پیشرفت کرده بود و دیگر فقط با یک صفحه‌ی ثابت و بدون تغییر مواجه نبودیم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که کنسول‌های نسل دوم معرفی کردند عرضه‌ی بازی‌ها به وسیله‌ی کارتریج‌ها بود؛ یعنی بازی‌ها در قالب یک قطعه‌ی کوچک منتشر می‌شدند که مثل خشاب به کنسول وصل می‌شد و امکان اجرای بازی مورد نظر را فراهم می‌کرد. به این ترتیب محدودیت در تعداد بازی‌هایی که برای یک کنسول عرضه می‌شدند نیز از بین رفت.  

کنسول طلایی: آتاری ۲۶۰۰

Atari-2600
آتاری ۲۶۰۰ (Atari 2600) معروف‌ترین کنسول نسل دوم است که در سپتامبر ۱۹۷۷ به وسیله‌ی شرکت آتاری منتشر شد. این کنسول به دلیل استفاده از ریزپردازنده‌ها و همچنین کارتریج‌های بازی، مورد توجه بازیکن‌ها قرار گرفت و به محبوبیت بالایی دست یافت؛ البته قبل از آتاری ۲۶۰۰ کنسول چنل اف شرکت فرچایلد هم چنین ویژگی‌هایی را ارائه می‌داد. کنسول‌های قدیمی‌تر از ریزپردازنده‌ها استفاده نمی‌کردند و به دلیل داشتن سخت‌افزار اختصاصی، توانایی اجرای بازی‌های معدودی را داشتند. آتاری ۲۶۰۰ در ابتدا با نام آتاری وی‌سی‌اس (VCS مخفف Video Computer System) شناخته می‌شد، اما از سال ۱۹۸۲ و با عرضه‌ی کنسول جدید آتاری (آتاری ۵۲۰۰)، نام این کنسول نیز به آتاری ۲۶۰۰ تغییر پیدا کرد. آتاری ۲۶۰۰ به همراه دو دسته و یک کارتریج (در ابتدا بازی Combat و بعدها بازی Pac-Man) به فروش می‌رسید.
هشت بازی طلایی کنسول آتاری ۲۶۰۰
pitfall

Pitfall!

Pitfall! یک سکوبازی قدیمی و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های آتاری ۲۶۰۰ است. بازیکن‌ها در این بازی هدایت یک شخصیت را در جنگل به دست می‌گرفتند و باید ۳۲ جواهر قیمتی را در زمان ۲۰ دقیقه پیدا می‌کردند. اکتیویژن سازنده‌ی Pitfall! بود.
ms-pac-man

Ms. Pac-Man

Ms. Pac-Man یکی از معروف‌ترین بازی‌های آرکید است. با اینکه بازی اصلی Pac-Man روی آتاری ۲۶۰۰ عملکرد ضعیفی داشت و با ایرادات فنی زیادی همراه بود، اما از Ms. Pac-Man باید به عنوان یکی از بهترین بازی‌های این کنسول یاد کنیم.
river-raid

River Raid

اگر شما هم تجربه‌ی بازی کردن با آتاری ۲۶۰۰ را داشته‌اید تقریبا محال است که River Raid را یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این کنسول ندانید. این تیراندازی اسکرولی (پیمایشی) در سال ۱۹۸۲ به وسیله‌ی اکتیویژن برای آتاری ۲۶۰۰ منتشر شد.
frogger

Frogger

Frogger یکی دیگر از یادگارهای دوران طلایی بازی‌های آرکید است که امکان تجربه‌ی آن روی آتاری ۲۶۰۰ هم وجود دارد. در این بازی جالب می‌بایست قورباغه‌ها را از یک خیابان شلوغ عبور می‌دادیم و سپس با گذشتن از یک رودخانه‌ی خطرناک آنها را به خانه‌هایشان می‌رساندیم.
Missile-Command

Missile Command

Missile Command هم مثل خیلی از بازی‌های عالی کنسول آتاری ۲۶۰۰ ابتدا رو دستگاه‌های آرکید منتشر شد. این بازی در سال ۱۹۸۱ برای آتاری ۲۶۰۰ عرضه شد.
ET-Atari-2600

E.T. the Extra-Terrestrial

E.T. the Extra-Terrestrial یکی از بازی‌های ماجراجویی خاطره‌انگیز آتاری ۲۶۰۰ است که بر اساس فیلمی به همین نام ساخته شده بود. در این بازی باید به یک موجود فضایی به اسم ای‌تی کمک می‌کردیم که سه قطعه‌ی گمشده از یک تلفن مخصوص را پیدا کند تا بتواند با سیاره‌اش تماس بگیرد.
Space_Invaders

Space Invaders

از Space Invaders به عنوان یک نماد در دنیای بازی‌های ویدیویی یاد می‌کنند. این بازی که روی دستگاه‌های آرکید به محبوبیت رسید برای آتاری ۲۶۰۰ نیز منتشر شد و فروش موفقیت‌آمیزی را تجربه کرد.
adventure_2

Adventure

Adventure که نمونه‌ی گرافیکی از بازی ماجراجویی متنی به نام Colossal Cave Adventure است در سال ۱۹۷۹ (یا ۱۹۸۰) برای آتاری ۲۶۰۰ عرضه شد. بازیکن‌ها در این بازی قهرمانی به شکل مربع را هدایت می‌کردند و ماموریت اصلی آنها پیدا کردن یک شئ جادویی و بازگرداندن آن به قلعه‌ی طلایی بود.

 

سایر کنسول‌ها

Fairchild-Channel-F چنل اف: کنسول چنل اف (Channel F) که به وسیله‌ی شرکت فرچایلد (Fairchild) در سال ۱۹۷۶ منتشر شد اولین کنسول خانگی بود که ریزپردازنده داشت و از کارتریج‌ها پشتیبانی می‌کرد.
1292-Advanced-Programmable-Video-System ۱۲۹۲ سیستم ویدیویی قابل‌برنامه‌ریزی پیشرفته: ۱۲۹۲ سیستم ویدیویی قابل‌برنامه‌ریزی پیشرفته (1292 Advanced Programmable Video System) یکی از کنسول‌های نسل دوم است که به وسیله‌ی شرکت ریدوفن در سال ۱۹۷۶ عرضه شد.
RCA-Studio-II آرسی‌ای استودیو ۲: آرسی‌ای استودیو ۲ (RCA Studio II) در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد و بازی‌هایی با گرافیک سیاه و سفید را به نمایش گذاشت. آرسی‌ای استودیو ۲ برخلاف سایر کنسول‌ها دسته نداشت و به جای آن دو صفحه‌کلید با ۱۰ دکمه روی خودِ کنسول قرار گرفته بودند.
Bally-Astrocade بالی استروکید: کنسول بالی استروکید (Bally Astrocade) که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد به عنوان یکی از قوی‌ترین کنسول‌های نسل دوم از نظر پردازش گرافیکی شناخته می‌شود.
Apple-II اپل ۲: اپل ۲ (Apple II) یک کامپیوتر خانگی ۸ بیتی است که بسیاری از بازی‌های بزرگ کلاسیک مثل Castle Wolfenstein و Prince of Persia و Wasteland بر روی آن منتشر شده‌اند.
APF-MP1000 ای‌پی‌اف-ام‌پی ۱۰۰۰: کنسول ای‌پی‌اف-ام‌پی ۱۰۰۰ (APF-MP1000) جانشین ای‌پی‌اف تی‌وی فان از نسل اول کنسول‌های بازی است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید دسته‌های این کنسول از بدنه‌اش جدا نمی‌شوند.
VC-4000 وی‌سی ۴۰۰: وی‌سی ۴۰۰ (VC 4000) در سال ۱۹۷۸ به وسیله‌ی شرکت اینترتون در آلمان منتشر شد. این کنسول در خارج از آلمان به شهرت زیادی دست پیدا نکرد.
Magnavox-Odyssey2 مگناوکس ادیسه ۲: مگناوکس ادیسه ۲ (Magnavox Odyssey²) که با نام فیلیپس ادیسه ۲ (Philips Odyssey²) هم شناخته می‌شود در سال ۱۹۷۸ عرضه شد.
apf-imagination-machine ای‌پی‌اف آی‌ام: ای‌پی‌اف آی‌ام (APF Imagination Machine) در واقع ترکیبی از کنسول بازی و یک رایانه‌ی خانگی است که در سال ۱۹۷۹ عرضه شد. ای‌پی‌اف آی‌ام جزء اولین رایانه‌هایی است که باید آن را به تلویزیون متصل می‌کردند.
Bandai-Super-Vision-8000 بندای سوپر ویژن ۸۰۰۰: کنسول بندای سوپر ویژن ۸۰۰۰ (Bandai Super Vision 8000) به وسیله‌ی شرکت بندای در سال ۱۹۷۹ عرضه شد.
Intellivision اینتلی‌ویژن: اینتلی‌ویژن (Intellivision) محصول بزرگترین شرکت اسباب‌بازی‌سازی جهان یعنی ماتیل (Mattel) است که به نوعی رقیب اصلی آتاری ۲۶۰۰ در نسل دوم کنسول‌ها محسوب می‌شود. در مجموع ۱۲۵ بازی برای این کنسول وجود دارد.
VTech-CreatiVision کریتی‌ویژن: کریتی‌ویژن (CreatiVision) ساخته‌ی شرکت وی‌تک (VTech) است که در سال ۱۹۸۱ عرضه شد. کریتی‌ویژن ترکیبی از کنسول و رایانه است و از این نظر می‌توان آن را با کنسول ای‌پی‌اف آی‌ام مقایسه کرد.
Cassette-Vision کست ویژن: کست ویژن (Cassette Vision) در سال ۱۹۸۱ به وسیله‌ی کمپانی ایپوک (Epoch) در کشور ژاپن به انتشار رسید. دسته‌های کست ویژن هم روی خودِ کنسول تعبیه شده‌اند.
Arcadia-2001 آرکادیا ۲۰۰۱: آرکادیا ۲۰۰۱ (Arcadia 2001) یکی دیگر از کنسول‌های ۸ بیتی نسل دوم است که در سال ۱۹۸۲ به وسیله‌ی شرکت امرسون ریدیو منتشر شد. آرکادیا ۲۰۰۱ در مجموع ۳۵ بازی دارد.
ColecoVision کولکوویژن: کولکوویژن (ColecoVision) در سال ۱۹۸۲ عرضه شد. این کنسول گرافیکی در حد دستگاه‌های آرکید را ارائه می‌داد و حدود ۱۴۵ بازی مختلف داشت.
Atari-5200 آتاری ۵۲۰۰: شرکت آتاری در سال ۱۹۸۲ کنسول آتاری ۵۲۰۰ را منتشر کرد که نسبت به آتاری ۲۶۰۰ پیشرفته‌تر بود. آتاری ۵۲۰۰ رقیب اصلی کنسول کولکوویژن در نسل دوم بود.
Vectrex وکترکس: کنسول وکترکس (Vectrex) هم در سال ۱۹۸۲ عرضه شد. برخلاف سایر کنسول‌های خانگی، وکترکس نیازمند اتصال به تلویزیون نیود و یک نمایشگر نسبتا بزرگ داشت که می‌توانست تصاویر ساده و تک‌رنگ را به نمایش بگذارد.
Microvision میکروویژن: میکروویژن (MicroVision) اولین کنسول دستی بود که از کارتریج‌ پشتیبانی می‌کرد. میکروویژن که به وسیله‌ی طراح کنسول خانگی وکترکس ساخته شده است در سال ۱۹۷۹ عرضه شد.
Game-&-Watch گیم اند واچ: گیم اند واچ (Game & Watch) نام کنسول‌های دستی اختصاصی است که به وسیله‌ی نینتندو در سال ۱۹۸۰ عرضه شدند. هر کنسول گیم اند واچ دارای یک بازی و یک ساعت دیجیتالی بود. گیم اند واچ اولین محصول نینتندو بود که به موفقیت بالایی دست یافت.
Entex-Select-A-Game انتکس سلکت-ای-گیم: انتکس سلکت-ای-گیم (Entex Select-A-Game) یک کنسول دستی است که به وسیله‌ی شرکت انتکس در سال ۱۹۸۱ عرضه شد. این کنسول دارای ۶ بازی بود.
Adventure-Vision انتکس ادونچر ویژن: ادونچر ویژن (Adventure Vision) دومین کنسول شرکت انتکس در نسل دوم محسوب می‌شود. این کنسول یک نمایشگر داشت و به همین دلیل برای بازی کردن با آن نیازی به تلویزیون نبود.
Epoch-Game-Pocket-Computer ایپوک گیم پاکت کامپیوتر: ایپوک گیم پاکت کامپیوتر (Epoch Game Pocket Computer) یک کنسول دستی از شرکت ایپوک است که در سال ۱۹۸۴ در ژاپن منتشر شد. این کنسول با وجود کیفیت نسبتا خوبی که داشت نتوانست به موفقیت زیادی دست یابد و تنها ۵ بازی برای آن به انتشار رسید.
 
 

 

نسل سوم

نسل سوم بازی‌های ویدیویی که به دوران بازی‌های ۸ بیتی نیز مشهور است، از سال ۱۹۸۳ و با انتشار دو کنسول ان‌ای‌اسِ نینتندو و اس‌جی ۱۰۰۰ سگا آغاز شد. با آمدن نسل سوم بازی‌های ویدیویی، بحران رکود این صنعت در امریکای شمالی پایان یافت و کنسول‌های خانگی به عنوان پلتفرم اصلی برای بازی کردن مطرح شدند. در این دوره استفاده از پس‌زمینه‌های اسکرولی و انیمیشن‌های دوبعدی برای شخصیت‌ها باعث شد تا شاهد یک جهش بزرگ در بخش گرافیک بازی‌ها باشیم. پرفروش‌ترین کنسول‌های نسل سوم ان‌ای‌اس، مستر سیستم و آتاری ۷۸۰۰ بودند. اگرچه کنسول‌های نسل دوم هم پردازنده‌های ۸ بیتی داشتند، اما دسته‌بندی کنسول‌ها بر حسب تعداد بیت‌های پردازنده‌ی آنها از نسل سوم آغاز شد؛ بر این اساس ان‌ای‌اس یک کنسول ۸ بیتی است و مگادرایو (نسل چهارم) ۱۶ بیتی محسوب می‌شود. در نسل سوم، ان‌ای‌اس در ژاپن و آمریکا و مستر سیستم در اروپا بیش از هر کنسول دیگری طرفدار داشتند. بسیاری از کنسول‌های نسل سوم به جای آنالوگ از کلید‌های چهارجهته (D-Pad) برای دسته‌ها استفاده می‌کردند. در بازی‌های این نسل محیط‌ها و تصاویر پس‌زمینه از کنار هم قرار گرفتن قطعات کوچکی که اصطلاحا به آنها «کاشی» گفته می‌شود ساخته می‌شدند. بازیکن‌ها در داخل این بازی‌ها می‌توانستند به بخش‌های مختلف محیط بروند و دوربین بازی نیز شخصیت اصلی را دنبال می‌کرد. علاوه بر افزایش تعداد رنگ‌های قابل نمایش، کیفیت صدای بازی‌ها هم در کنسول‌های نسل سوم ارتقا پیدا کرده بود.  

کنسول طلایی: ان‌ای‌اس

nes
کنسول ان‌ای‌اس (NES یا Nintendo Entertainment System) یکی از کنسول‌های ۸ بیتی نسل سوم و محصول کمپانی نینتندو است. این کنسول ابتدا در سال ۱۹۸۳ با نام رایانه‌ی خانوادگی (Family Computer) یا به اختصار فامیکام (Famicom)، در ژاپن منتشر شد و دو سال بعد نیز در آمریکای شمالی به انتشار رسید. ان‌ای‌اس که در زمان خودش پرفروش‌ترین کنسول بازی جهان بود نقشی اساسی را در احیای صنعت بازی آمریکا پس از بحران سال ۱۹۸۳ ایفا کرد. نینتندو با کنسول ان‌ای‌اس یک مدل جدید تجاری را معرفی کرد که در آن حق ساخت و انتشار بازی‌ها برای پلتفرم نینتندو به استودیوهای دسته‌سوم (Third-Party) اعطا شده بود؛ این مدل امروزه نیز به وسیله‌ی سایر شرکت‌های کنسول‌ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنسول ان‌ای‌اس در ایران گاهی به اشتباه «میکرو» نامیده می‌شد.
هشت بازی طلایی کنسول ان‌ای‌اس
super-mario-bros-3

Super Mario Bros. 3

Super Mario Bros. 3 چهارمین بازی از مجموعه‌ی Super Mario Bros است که در سال ۱۹۸۸ برای ان‌ای‌اس منتشر شد. این بازی با فروش بیش از ۱۷ میلیون نسخه‌ای به عنوان سومین بازی پرفروش کنسول ان‌ای‌اس شناخته می‌شود.
zelda1

The Legend of Zelda

بازی اکشن-ماجراجویی The Legend of Zelda که در سال ۱۹۸۶ به وسیله‌ی نینتندو منتشر شد، پایه‌گذار یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است. The Legend of Zelda تاثیرات فراوانی در شکل‌گیری ژانر نقش‌آفرینی نیز داشته است.
megaman2

Mega Man 2

بازی Mega Man 2 که در ژاپن با نام Rockman 2: Dr. Wily no Nazo شناخته می‌شود، یک سکوبازی اکشن از شرکت کپکام است. Mega Man 2 پرفروش‌ترین بازی این مجموعه هم به شمار می‌رود.
metroid

Metroid

اولین شماره‌ی Metroid که در سال ۱۹۸۶ عرضه شد یکی از بهترین بازی‌های کنسول ان‌ای‌اس است. Metroid همچنین جزء اولین بازی‌هایی است که در آن شاهد حضور یک قهرمان مونث هستیم.
Bionic-Commando

Bionic Commando

Bionic Commando در رده‌ی محبوب‌ترین بازی‌های کلاسیک کپکام قرار دارد. این بازی که در ژاپن با نام Hitler's Revival: Top Secret منتشر شده، یکی از معدود سکوبازی‌هایی است که شخصیت اصلی آن توانایی پریدن ندارد.
castlevania-III

Castlevania III: Dracula's Curse

Castlevania III: Dracula's Curse سومین و آخرین شماره از مجموعه‌ی پرطرفدار کونامی است که برای کنسول ان‌ای‌اس منتشر شده و یکی از برترین بازی‌های این کنسول به شمار می‌رود.
contra_47646

Contra

Contra پس از مطرح شدن روی دستگاه‌های آرکید، با تغییرات زیادی برای ان‌ای‌اس هم منتشر شد و توانست به موفقیت‌های خود روی این کنسول خانگی نیز ادامه دهد. نسخه‌ی ان‌ای‌اس این بازی در سال ۱۹۸۸ به انتشار رسید.
metal-gear

Metal Gear

Metal Gear ابتدا در سال ۱۹۸۷ برای رایانه‌های ام‌اس‌ایکس ۲ عرضه شد و سپس کونامی نسخه‌ی ان‌ای‌اس بازی را نیز منتشر کرد. Metal Gear که اولین بازی هیدئو کوجیما نیز هست لقب پدربزرگ بازی‌های مخفی‌کاری را یدک می‌کشد.

 

کنسول طلایی: مستر سیستم

Master-System
کنسول مستر سیستم (Master System) کمپانی سگا جدی‌ترین رقیب ان‌ای‌اس در نسل سوم کنسول‌های خانگی به شمار می‌رود. این کنسول ابتدا در سال ۱۹۸۵ با نام سگا مارک ۳ (Sega Mark III) در ژاپن عرضه شد و پس از بازطراحی، نامش به مستر سیستم تغییر پیدا کرد و در امریکای شمالی، اروپا و سایر نقاط دنیا نیز به انتشار رسید. Master-System_234
هشت بازی طلایی کنسول مستر سیستم
sonic

Sonic the Hedgehog

نسخه‌ی ۸ بیتی بازی Sonic the Hedgehog در سال ۱۹۹۱ برای مستر سیستم عرضه شد. Sonic the Hedgehog آخرین بازی این کنسول بود که در امریکای شمالی به انتشار رسید.
phantasy-star

Phantasy Star

Phantasy Star اولین بازی از این مجموعه‌ی نقش‌آفرینی است که در سال ۱۹۸۷ برای مستر سیستم منتشر شد. Phantasy Star هم به خاطر گرافیک پیشرفته و هم برای داستان جذابش در بین تاثیرگذارترین بازی‌های سبک نقش‌آفرینی جای دارد.
prince-of-persia

Prince of Persia

Prince of Persia نخستین بازی در سبک سکوبازی سینمایی بود که در سال ۱۹۸۹ برای رایانه‌های اپل ۲ عرضه شد. نسخه‌ی مستر سیستم این بازی در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد.
golden-axe-warrior

Golden Axe Warrior

Golden Axe Warrior یک نسخه‌ی فرعی از مجموعه‌ی مشهور Golden Axe است. این بازی اکشن-ماجراجویی در زمان خودش با The Legend of Zelda کنسول ان‌ای‌اس مقایسه می‌شد.
wonder-boy-3

Wonder Boy III: The Dragon's Trap

Wonder Boy III: The Dragon's Trap یکی از عناوین سکوبازی کنسول مستر سیستم است که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. Wonder Boy III: The Dragon's Trap از گرافیک رنگارنگ و کارتونی بهره می‌برد و گیم‌پلی آن مشابه‌ مجموعه‌های Castlevania و Metroid است.
alex-kidd

Alex Kidd in Miracle World

Alex Kidd in Miracle World معروف‌ترین بازی این مجموعه و یک سکوبازی جذاب است که در سال ۱۹۸۶ برای کنسول مستر سیستم به انتشار رسید.
asterix

Asterix

Asterix یک سکوبازی دوبعدی است که بر اساس کمیک مشهور فرانسوی به همین نام ساخته شده و در سال ۱۹۹۱ برای کنسول مستر سیستم عرضه گردیده است.
mm-land-of-illusion

Land of Illusion Starring Mickey Mouse

این بازی که در ژاپن با نام Mickey Mouse's Magical Crystal شناخته می‌شود یکی از بازی‌های به‌یاد‌ماندنی مستر سیستم است که امکان بازی با شخصیت محبوب میکی موس را برای صاحبان این کنسول فراهم می‌کند.

 

سایر کنسول‌ها

MSX ام‌اس‌ایکس: ام‌اس‌ایکس (MSX) نام یک سری از رایانه‌های خانگی است که اولین بار به وسیله‌ی مایکروسافت در سال ۱۹۸۳ معرفی شد. انتشار این رایانه تقریبا هم‌زمان با کنسول ان‌ای‌اس نینتندو بود، به همین دلیل از ام‌اس‌ایکس به عنوان یکی از رقبای این کنسول خانگی یاد می‌کنند. بسیاری از مجموعه‌های بزرگ مثل Metal Gear ابتدا روی ام‌اس‌ایکس منتشر شدند.
SG-1000 اس‌جی-۱۰۰۰: اس‌جی-۱۰۰۰ (SG-1000) که از آن با نام سگا گیم ۱۰۰۰ (Sega Game 1000) نیز یاد می‌کنند، اولین کنسول خانگی شرکت سگا است که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد. انتشار اس‌جی-۱۰۰۰ و کنسول ان‌ای‌اس نینتندو در یک روز اتفاق افتاد. اگرچه اس‌جی-۱۰۰۰ به توفیق تجاری چندانی نرسید، اما زمینه را برای عرضه‌ی کنسول بعدی سگا یعنی مستر سیستم فراهم کرد.
PV-1000 پی‌وی-۱۰۰۰: پی‌وی-۱۰۰۰ (PV-1000) یک کنسول خانگی نسل سومی از کمپانی کاسیو (که به خاطر ساخت ماشین حساب و ساعت مچی شهرت دارد) است که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد. این کنسول به لحاظ تجاری عملکرد ضعیفی داشت، به طوری که تنها ۱۵ بازی برای آن منتشر شده‌ است.
rdi-halcyon هالسین: هالسین (Halcyon) یک کنسول خانگی است که بر مبنای دیسک‌های لیزری ساخته شد و قرار بود در سال ۱۹۸۵ عرضه شود، اما به دلیل قیمت بالایی که داشت (۲۵۰۰ دلار)، تعداد انگشت‌شماری از آن منتشر شد. عدم استقبال از هالسین باعث شد که حتی از ۶ بازی برنامه‌ریزی شده برای آن فقط دو بازی به مرحله‌ی تکمیل و انتشار برسند.
Family-Computer-Disk-System فامیکام دیسک سیستم: فامیکام دیسک سیستم (Famicom Disk System یا Family Computer Disk System) در واقع یک قطعه‌ی جانبی برای کنسول ان‌ای‌اس است که در سال ۱۹۸۶ به وسیله‌ی نینتندو منتشر شد. فامیکام دیسک سیستم پس از اتصال به ان‌ای‌اس امکان خواندن دیسک‌های فلاپی را برای این کنسول فراهم می‌کرد.
Atari-7800 آتاری ۷۸۰۰: کنسول آتاری ۷۸۰۰ (Atari 7800) در سال ۱۹۸۶ منتشر شد. این کنسول قابلیت اجرای بازی‌های آتاری ۲۶۰۰ را داشت و با قیمت مناسب ۱۴۰ دلار در قفسه‌ی فروشگاه‌ها قرار گرفت؛ با این حال سلطه‌ی مطلق کنسول ان‌ای‌اس بر بازار بازی‌های نسل سوم مانع شد که آتاری با کنسولش بتواند خودی نشان بدهد.
Atari_XEGS آتاری ایکس‌ای‌جی‌اس: آتاری ایکس‌ای‌جی‌اس (Atari XEGS) یکی دیگر از کنسول‌های خانگی شرکت آتاری در نسل سوم است. این کنسول که در سال ۱۹۸۷ عرضه شد، با استفاده از قطعات جانبی مثل یک صفحه کلید اختصاصی، می‌توانست به عنوان رایانه‌ی شخصی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
Action-Max اکشن مکس: اکشن مکس (Action Max) یک کنسول خانگی است که از نوارهای ویدیویی (VHS) برای اجرای بازی‌ها استفاده می‌کرد. برای بازی کردن با اکشن مکس بازیکن‌ها باید از یک پخش‌کننده‌ی ویدیو هم استفاده می‌کردند چون این کنسول به تنهایی قادر به اجرای نوارهای ویدیویی نبود. تقریبا همه‌ی بازی‌های این کنسول در سبک تفنگ نوری بودند.
VTech-Socrates وی‌تک ساکرتیز: وی‌تک ساکرتیز (VTech Socrates) یک کنسول خانگی آموزشی است؛ بدین معنی که بازی‌های آن بیشتر جنبه‌ی آموزشی دارند. این کنسول یک شخصیت ربات را به نمایش می‌گذاشت که نامش ساکرتیز (همان سقراط، فیلسوف یونانی) بود. وی‌تک ساکرتیز دارای دسته‌های بی‌سیمی بود که ارتباط آنها با کنسول از طریق مادون قرمز برقرار می‌شد.
Amstrad-GX4000 جی‌ایکس ۴۰۰۰: جی‌ایکس ۴۰۰۰ (GX4000) در سال ۱۹۹۱ به وسیله‌ی کمپانی امسترد (Amstrad) منتشر شد. این اولین و آخرین تلاش این شرکت برای ورود به بازار کنسول‌های خانگی بود، چون جی‌ایکس ۴۰۰۰ با وجود داشتن قابلیت‌های گرافیکی بالا هرگز نتوانست به محبوبیت دست پیدا کند و آمار فروشش از ۱۵۰۰۰ دستگاه تجاوز نکرد.
Commodore-64 کمودور ۶۴: کمودور ۶۴ (Commodore 64) نام یک رایانه‌ی خانگی ۸ بیتی است که کنسول کمودور ۶۴ گیمز سیستم (Commodore 64 Games System) هم بر اساس آن طراحی و ساخته شده است. این کنسول به دلیل وجود رقبای قدرتمندی مثل نینتندو و سگا نتوانست در نسل سوم موفق ظاهر شود، اما برای رایانه‌ی خانگی کمودور ۶۴ بازی‌های خاطره‌انگیز زیادی وجود دارد.
NES-101 ان‌ای‌اس-۱۰۱: نیتندو در سال ۱۹۹۳ مدل جدیدی از کنسول ان‌ای‌اس را منتشر کرد. این مدل که ان‌ای‌اس-۱۰۱ (NES-101) نامیده می‌شد نسبت به نسخه‌ی قدیمی‌ جمع‌وجورتر بود و یک سری تغییرات ظاهری برای کنسول و دسته‌ی آن را شامل می‌شد.

 

نسل چهارم

نسل چهارم بازی‌های ویدیویی که به نسل کنسول‌های ۱۶ بیتی مشهور است از سال ۱۹۸۷ و با انتشار کنسول توربوگراف‌ایکس-۱۶ به وسیله‌ی شرکت ان‌ای‌سی (NEC) آغاز شد. با این حال رقابت اصلی در نسل چهارم بین دو شرکت نینتندو و سگا با کنسول‌های پرطرفدارشان یعنی سوپر نینتندو و مگا درایو جریان داشت. نینتندو با پشتوانه‌ی موفقیت در نسل سوم توانست سهم بزرگی از بازار را در نسل چهارم در اختیار بگیرد. از سوی دیگر سگا هم از ابتدا کار را جدی گرفت و با انتشار مجموعه‌ی Sonic یک رقیب تازه برای Mario و نینتندو معرفی کرد. نسل چهارم هم‌زمان با توقف عرضه‌ی کنسول سوپر نینتندو در آمریکای شمالی و اروپا در سال ۱۹۹۹ به پایان راه رسید. استفاده از ریزپردازنده‌های ۱۶ بیتی در کنسول‌های نسل چهارم باعث شد تا بازی‌های این نسل به لحاظ گرافیکی از کیفیت بهتری نسبت به قبل برخوردار باشند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در اکثر کنسول‌های این نسل مشاهده می‌شد افزایش تعداد دکمه‌‌ی دسته‌ها (۳ تا ۸ دکمه) بود که این مسئله به ایجاد گیم‌پلی کامل‌تر هم کمک می‌کرد.  

کنسول طلایی: سوپر نینتندو

snes
کنسول سوپر نینتندو (Super Nintendo) که به آن سوپر ان‌ای‌اس (Super NES یا SNES) نیز گفته می‌ شود ابتدا در سال ۱۹۹۰ و با نام سوپر فامیکام در کشور ژاپن عرضه شد. سوپر نینتندو که دومین کنسول خانگی شرکت نینتندو پس از ان‌ای‌اس محسوب می‌شود، نسبت به سایر کنسول‌های زمان خود از قابلیت‌های گرافیکی و صوتی بالاتری برخوردار بود. علاوه بر این سوپر نینتندو طوری ساخته شده بود که با بهره‌گیری از تراشه‌های اضافی روی کارتریج بازی‌ها، توان پردازشی‌اش افزایش می‌یافت؛ به این ترتیب با انتشار بازی‌های جدید برای سوپر نینتندو، این کنسول عملکرد گرافیکی بهتری را از خود نشان می‌داد و همین مسئله باعث افزایش طول عمر کنسول نیز شد. سوپر نینتندو پرفروش‌ترین کنسول ۱۶ بیتی است و حتی با عرضه‌ی کنسول‌های نسل پنجم هم جایگاه خود را در بین بازیکن‌ها از دست نداد.
هشت بازی طلایی کنسول سوپر نینتندو
the-legend-of-zelda-a-link-to-the-past

The Legend of Zelda: A Link to the Past

سومین شماره از مجموعه‌ی The Legend of Zelda با نام A Link to the Past برای کنسول سوپر نینتندو منتشر شد و امتیازات بسیار درخشانی را از منتقدان دریافت کرد.
Super-Mario-World

Super Mario World

Super Mario World پنجمین بازی از سری Super Mario است که در ژاپن به اسم Super Mario Bros. 4 هم شناخته می‌شود. بیش از ۲۰ میلیون نسخه از این بازی در جهان به فروش رسیده است.
super-metroid

Super Metroid

Super Metroid سومین قسمت از این مجموعه‌ی محبوب است که در سال ۱۹۹۴ برای کنسول سوپر نینتندو منتشر شد.
chrono-trigger

Chrono Trigger

Chrono Trigger یک نقش‌آفرینی منحصربه‌فرد از شرکت اسکوئر است که در سال ۱۹۹۵ برای سوپر نینتندو عرضه شد. Chrono Trigger تقریبا در تمام فهرست‌هایی که از بهترین بازی‌های تاریخ تهیه می‌شوند حضور دارد.
super-mario-kart

Super Mario Kart

Super Mario Kart اولین بازی از این مجموعه‌ی مسابقه‌ای است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و به عنوان سومین بازی پرفروش کنسول سوپر نینتندو شناخته می‌شود.
final-fantasy-vi

Final Fantasy VI

Final Fantasy VI ششمین بازی از مجموعه‌ی قدیمی شرکت اسکوئر است که در سال ۱۹۹۴ عرضه شد. این بازی سومین شماره‌ی سری است که در آمریکای شمالی هم به انتشار رسید، به همین دلیل به آن Final Fantasy III هم می‌گویند.
mega-man-x

Mega Man X

بازی Mega Man X که در ژاپن با نام Rockman X هم شناخته می‌شود در سال ۱۹۹۳ به وسیله‌ی شرکت کپکام برای کنسول سوپر نینتندو منتشر شد.
street-fighter-ii-turbo

Street Fighter II Turbo

Street Fighter II Turbo ابتدا به وسیله‌ی شرکت کپکام بر روی دستگاه‌های آرکید عرضه شد و سپس برای کنسول سوپر نینتندو و سایر کنسول‌های خانگی به انتشار رسید.

 

کنسول طلایی: سگا جنسیس (مگا درایو)

Mega-Drive
سگا جنسیس (Sega Genesis) که در خارج از آمریکای شمالی با نام مگا درایو (Mega Drive) مشهور است، سومین کنسول خانگی کمپانی سگا بعد از مستر سیستم به شمار می‌رود. برای این کنسول بیش از ۹۰۰ بازی وجود دارد که بخش زیادی از آنها نسخه‌های کنسولی بازی‌های آرکید هستند. مجموعه‌ی اختصاصی Sonic the Hedgehog نیز نقش مهمی در محبوبیت مگا درایو و فروش بیش از ۳۰ میلیون دستگاهی این کنسول ایفا کرده است. مگا درایو که ابتدا در سال ۱۹۸۸ در کشور ژاپن منتشر شد جدی‌ترین رقیب سوپر نینتندو در بین کنسول‌های کارتریجی و ۱۶ بیتی بود. البته موفقیت این کنسول در خارج از ژاپن به مراتب بیشتر از داخل این کشور بود. تولید کنسول مگا درایو در سال ۱۹۹۷ متوقف شد.
هشت بازی طلایی کنسول سگا جنسیس (مگا درایو)
sonic-the-hedgehog-2

Sonic the Hedgehog 2

Sonic the Hedgehog 2 دومین بازی از پرطرفدارترین مجموعه‌ی کنسول مگادرایو است. این بازی در سال ۱۹۹۲ به وسیله‌ی شرکت سگا منتشر شد.
gunstar-heroes

Gunstar Heroes

Gunstar Heroes یک تیراندازی دوبعدی است که در سال ۱۹۹۳ برای مگا درایو عرضه شد و نمرات درخشانی را از منتقدین دریافت کرد. این بازی بعدها برای سایر پلتفرم‌ها نیز منتشر شد.
super-street-fighter-ii

Super Street Fighter II

Super Street Fighter II یک نسخه‌ی فرعی از بازی Street Fighter II است که ابتدا برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد. این بازی نسبت به نسخه‌ی اصلی ویژگی‌های تازه‌ای را ارائه می‌داد و ۴ مبارز جدید داشت.
phantasy-star-iv

Phantasy Star IV

بازی نقش‌آفرینی Phantasy Star IV در سال ۱۹۹۳ برای مگا درایو منتشر شد. Phantasy Star IV آخرین بازی از این مجموعه و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های نسل چهارم بود.
streets-of-rage-ii

Streets of Rage II

سگا بازی زیبای Streets of Rage II را در سال ۱۹۹۲ برای کنسول مگا درایو منتشر کرد. این بازی که نسبت به شماره‌ی اول مجموعه دو شخصیت جدید را معرفی می‌کرد، در زمان انتشار با استقبال زیادی مواجه شد.
castlevina-bloodlines

Castlevania: Bloodlines

Castlevania: Bloodlines که در ژاپن به اسم Vampire Killer هم شناخته می‌شود تنها بازی از سری Castlevania است که برای کنسول مگا درایو منتشر شده است.
golden-axe

Golden Axe

Golden Axe یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آرکید است که نسخه‌ی مگا درایو آن نیز طرفداران زیادی دارد.
earthworm-jim

Earthworm Jim

Earthworm Jim یکی از بازی‌های به یادماندنی کنسول مگا درایو است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد. این بازی ترکیبی از دو سبک سکوبازی و شوت‌ام‌آپ بود و کیفیت گرافیکی بالایی هم داشت.

 

سایر کنسول‌ها

TurboGrafx-16 توربوگراف‌ایکس-۱۶: کنسول توربوگراف‌ایکس-۱۶ (TurboGrafx-16) که در ژاپن و برخی از کشورها پی‌سی انجین (PC Engine) نامیده می‌شود در سال ۱۹۸۷ به وسیله‌ی شرکت ان‌ای‌سی (NEC) عرضه شد. توربوگراف‌ایکس-۱۶ اولین کنسول نسل چهارمی بود که به بازار آمد.
PC-Engine-SuperGrafx توربوگراف‌ایکس: توربوگراف‌ایکس (SuperGrafx) که به آن پی‌سی‌ انجین ۲ (PC Engine 2) هم گفته می‌شود نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی توربوگراف‌ایکس-۱۶ بود که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. این کنسول به لحاظ تجاری موفقیت چندانی کسب نکرد و تنها ۷ بازی برای آن به انتشار رسید.
Neo-Geo نئو جئو: نئو جئو (Neo Geo) نام کنسول خانگی و همچنین سیستم آرکید کارتریج‌محور شرکت اس‌ان‌کی (SNK) است که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد.
Commodore-CDTV کمودور سی‌دی‌تی‌وی: کمودور سی‌دی‌تی‌وی (Commodore CDTV) کنسول خانگی شرکت کمودور است که در سال ۱۹۹۱ عرضه شد. این کنسول در واقع یک رایانه‌ی خانگی آمیگا ۵۰۰ به همراه سی‌دی-رام (CD-ROM) و کنترل از راه دور بود.
TurboDuo توربودواو: توربودواو (TurboDuo) یکی دیگر از کنسول‌های شرکت ان‌ای‌سی در نسل چهارم است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. توربودواو نسخه‌ی پیشرفته‌تر از کنسول توربوگراف‌ایکس-۱۶ با یک سی‌دی-رام برای خواندن دیسک‌های نوری بود.
Philips-CD-i فیلیپس سی‌دی‌-آی: فیلیپس سی‌دی‌-آی (Philips CD-i) یکی از اولین کنسول‌های خانگی است که به وسیله‌ی یک شرکت اروپایی (شرکت فیلیپس) تولید شد. فیلیپس سی‌دی‌-آی که به جای کارتریج از لوح‌های فشرده پشتیبانی می‌کرد جزء نخستین کنسول‌هایی بود که از قابلیت‌های آنلاین نیز بهره می‌برد.
Sega-CD سگا سی‌دی: سگا سی‌دی (Sega CD) که در خارج از آمریکای شمالی با عنوان مگا سی‌دی (Mega-CD) هم شناخته می‌شود یک دستگاه جانبی برای کنسول سگا جنسیس است که قابلیت اجرای بازی‌ها با فرمت لوح فشرده (CD) را برای این کنسول فراهم می‌کند.
Sega-Pico سگا پیکو: سگا پیکو (Sega Pico) یک کنسول آموزشی از کمپانی سگا است که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد. هدف اصلی از ساخت این کنسول ارائه‌ی آموزش به کودکان کم سن و سال بود.
Pioneer-LaserActive پایونیر لیزراکتیو: پایونیر لیزراکتیو (Pioneer LaserActive) یک دستگاه چندکاره است که علاوه بر لوح‌های فشرده توانایی اجرای کارتریج بازی‌ها را نیز دارد. این کنسول در سال ۱۹۹۳ به انتشار رسید.
Neo-Geo-CD نئو جئو سی‌دی: نئو جئو سی‌دی (Neo Geo CD) دومین کنسول خانگی شرکت اس‌ان‌کی‌ در نسل چهارم است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد. این کنسول جانشین نئو جئو و مشابه آن بود، با این تفاوت که به جای کارتریج از فرمت لوح فشرده استفاده می‌کرد.
Super-A-Can سوپر ای‌کن: سوپر ای‌کن (Super A'Can) در سال ۱۹۹۵ و فقط در کشور تایوان عرضه شد. این کنسول در مجموع دارای ۱۲ بازی است.
SNS-101 اس‌ان‌اس-۱۰۱: اس‌ان‌اس-۱۰۱ (SNS-101) نام مدل جمع و جورتر کنسول سوپر نینتندو است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. این کنسول هم باریکتر و سبک‌تر از سوپر نینتندو بود و هم قیمت پایین‌تری نسبت به آن داشت.
Game-Boy گیم بوی: گیم بوی (Game Boy) دومین کنسول دستی شرکت نینتندو پس از گیم اند واچ بود که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. مدل‌های مختلف این کنسول ۸ بیتی با نام‌های گیم بوی پاکت و گیم بوی لایت عرضه شده‌اند.
Atari-Lynx آتاری لینکس: شرکت آتاری کنسول دستی نسل چهارمی خود را با عنوان آتاری لینکس (Atari Lynx) در سال ۱۹۹۰ منتشر کرد. آتاری لینکس اولین کنسول دستی تاریخ بود که از نمایشگر رنگی استفاده می‌کرد. این کنسول دستی ۸ بیتی اصلی‌ترین رقیب گیم‌ بوی نیز به شمار می‌رفت.
TurboExpress توربواکسپرس: توربواکسپرس (TurboExpress) که به وسیله‌ی شرکت ان‌ای‌سی در سال ۱۹۹۰ عرضه شد در واقع نمونه‌ی دستی کنسول توربوگراف‌ایکس-۱۶ بود و حتی قابلیت اجرای برخی از بازی‌های این کنسول خانگی را نیز داشت.
Game-Master گیم مستر: کنسول دستی گیم مستر (Game Master) در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. این کنسول را می‌توان از نظر طراحی ظاهری و شکل قرارگیری دکمه‌ها با سگا گیم گیر مقایسه کرد.
Gamate گامیت: گامیت (Gamate) یک کنسول دستی نه چندان مطرح در نسل چهارم بود که فروش بالایی نداشت. بیش از ۷۰ بازی مختلف برای این کنسول عرضه شده است.
Sega-Game-Gear سگا گیم گیر: کنسول دستی ۸ بیتی سگا گیم گیر (Sega Game Gear) در سال ۱۹۹۰ به انتشار رسید. این کنسول به دلیل داشتن قیمت مناسب و استفاده از نمایشگر رنگی موفق‌تر از آتاری لینکس و توربواکسپرس ظاهر شد، اما مشکلاتی مثل کمبود بازی‌های خوب و عمر کم باتری مانع از برتری گیم گیر نسبت به گیم بوی شرکت نینتندو شدند.
Watara-Supervision واتارا سوپرویژن: کنسول دستی واتارا سوپرویژن (Watara Supervision) در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. یکی از قابلیت‌های جالب این کنسول امکان متصل شدندش به تلویزیون بود که در این حالت بازی‌ها با چهار رنگ نمایش داده می‌شدند.
Mega-Duck مگا داک: کنسول دستی مگا داک (Mega Duck) که به کوگر بوی (Cougar Boy) نیز معروف است در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. این کنسول هم از نظر ظاهری و هم سخت‌افزار داخلی شباهت‌های زیادی با کنسول واتارا سوپرویژن دارد، اما نمایشگر آن کمی کوچکتر است.

 

نسل پنجم

نسل پنجم کنسول‌های بازی که به دوران ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی و همچنین عصر سه‌بعدی مشهور است، بازه‌ی زمانی بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ را شامل می‌شود. مهمترین کنسول‌های خانگی نسل پنجم پلی‌استیشن، نینتندو ۶۴ و سگا ساترن هستند و گیم‌ بوی کالر نیز سرآمد کنسول‌های دستی در این نسل به شمار می‌رود. دو تغییر بسیار مهم و اساسی که در نسل پنجم بازی‌ها اتفاق افتاد جهش از گرافیک دوبعدی به سه‌بعدی و همچنین کنار گذاشته شدن کارتریج‌ها و رواج دیسک‌های نوری بود. نسل پنجم با توقف تولید کنسول پلی‌استیشن در سال ۲۰۰۶ رسما به پایان رسید؛ این در حالی است که حتی نسل هفتم بازی‌ها نیز چند ماه قبل از این تاریخ آغاز شده بود. در نسل پنجم استفاده از دیسک‌های نوری امکان ارائه‌ی محتوا با حجم بالا را فراهم می‌کرد و این امر موجب شد که بازی‌سازها بتوانند کیفیت بازی‌های خود را (به خصوص در بخش گرافیک) افزایش دهند. بیشتر بازی‌های نسل پنجم به صورت سه‌بعدی ساخته می‌شدند و از جلوه‌های بصری پیشرفته‌ای بهره می‌بردند.  

کنسول طلایی: پلی‌استیشن

PlayStation
پلی‌ استیشن (PlayStation) اولین کنسول خانگی شرکت سونی است که در سال ۱۹۹۴ عرضه شد و به عنوان یک کنسول نسل پنجمی، اصلی‌ترین رقیب نینتندو ۶۴ و سگا ساترن به شمار می‌رفت. در سال ۲۰۰۰ یک نسخه‌ی باریک‌تر از این کنسول با نام پی‌اس‌وان (PSone) منتشر شد و جای کنسول خاکستری قدیمی را گرفت. پلی‌استیشن اولین پلتفرم سرگرمی دنیا بود که توانست به رکورد فروش ۱۰۰ میلیون نسخه دست پیدا کند. این کنسول پس از انتشار با استقبال زیادی مواجه شد و قدرتش در پردازش گرافیک سه‌بعدی مورد تعریف و تمجید کارشناسان و بازیکن‌ها قرار گرفت؛ حتی بیل گیتس، رییس سابق مایکروسافت هم پلی‌استیشن را با سگا ساترن مقایسه کرد و کنسول سونی را برتر نامید. تولید پلی‌استیشن در سال ۲۰۰۶ پس از گذشت ۱۱ سال از زمان انتشار این کنسول (و حدود یک سال قبل از انتشار پلی‌استیشن ۳) متوقف شد.
هشت بازی طلایی کنسول پلی‌استیشن
castlevania-symphony-of-the-night

Castlevania: Symphony of the Night

کونامی در سال ۱۹۹۷ بازی Castlevania: Symphony of the Night را به عنوان دنباله‌ی Castlevania: Rondo of Blood برای کنسول پلی‌استیشن منتشر کرد. این بازی هنوز هم جزء یکی از خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های مجموعه شناخته می‌شود.
metal-gear-solid

Metal Gear Solid

کونامی یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ یعنی Metal Gear Solid را در سال ۱۹۹۸ برای کنسول پلی‌استیشن منتشر کرد. دو نسخه‌ی دیگر از این بازی با نام‌های MGS: Integral (برای پلی‌استیشن و رایانه‌های شخصی) و MGS: The Twin Snakes (برای گیم‌کیوب) عرضه شده‌اند.
resident-evil

Resident Evil

بازی Resident Evil ابتدا در سال ۱۹۹۶ و با نام Bio‌Hazard در ژاپن منتشر شد. این بازی هم از نظر فروش موفق بود و هم نقدهای مثبتی را دریافت کرد. Resident Evil پایه‌گذار نوع امروزی سبک ترس و بقا است.
silent-hill

Silent Hill

شماره‌ی اول از مجموعه‌ی ترسناک Silent Hill در سال ۱۹۹۹ برای کنسول پلی‌استیشن عرضه شد. این بازی‌ بعدها به یک الگوی اصلی برای ساخت بازی‌های ترس و بقا تبدیل شد.

final fantasy vii

Final Fantasy VII

شرکت اسکوئر هفتمین قسمت از مجموعه‌ی نقش‌آفرینی Final Fantasy را در سال ۱۹۹۷ برای پلی‌استیشن منتشر کرد. Final Fantasy VII اولین بازی سری بود که از گرافیک سه‌بعدی بهره می‌برد.
chrono-cross

Chrono Cross

اسکوئر بازی نقش‌آفرینی Chrono Cross را به عنوان دنباله‌ی Chrono Trigger در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد. این بازی با تحسین منتقدان مواجه شد و توانست نمره‌ی کامل (۱۰ از ۱۰) را از وبسایت معتبر گیم‌اسپات دریافت کند.
tekken-3

Tekken 3

بازی Tekken 3 در سال ۱۹۹۷ برای دستگاه‌های آرکید و یک سال بعد روی کنسول پلی‌استیشن عرضه شد. Tekken 3 هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سبک مبارزه‌ای شناخته می‌شود.
tony-hawks-pro-skater-2

Tony Hawk's Pro Skater 2

شماره‌ی دوم مجموعه‌ی اسکیت‌سواری Tony Hawk's در سال ۲۰۰۰ برای پلی‌استیشن منتشر شد. اگر به فهرست برترین بازی‌های تاریخ در وبسایت متاکریتیک نگاه کنید نام Tony Hawk's Pro Skater 2 را پس از The Legend of Zelda: Ocarina of Time در رتبه‌ی دوم خواهید دید.

 

کنسول طلایی: نینتندو ۶۴

Nintendo-64
نینتندو ۶۴ (Nintendo 64) سومین کنسول خانگی شرکت نینتندو و آخرین کنسول خانگی مطرحی بود که از کارتریج‌ها به عنوان فرمت اصلی ذخیره‌سازی استفاده می‌کرد. نینتندو 64 که از آن به عنوان یکی از بهترین کنسول‌های تاریخ یاد می‌کنند در نسل پنجم با پلی‌استیشن و سگا ساترن رقابت نزدیکی داشت. با اینکه نینتندو ۶۴ قدرت گرافیکی بالایی داشت، اما تعداد بازی‌های آن نسبت به سایر کنسول‌های بزرگ نسل پنجم کمتر بود و همین مسئله باعث شد تا میزان فروش این کنسول در مقایسه با پلی‌استیشن به مراتب پایین‌تر باشد. در مجموع بیش از ۳۲ میلیون دستگاه نینتندو ۶۴ در سراسر جهان به فروش رسید. نینتندو ۶۴ از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ در خرده‌فروشی‌ها موجود بود. این کنسول در سال انتشارش از سوی مجله‌ی معروف Time به عنوان «دستگاه سال» برگزیده شد.
هشت بازی طلایی کنسول نینتندو ۶۴
The_Legend_of_Zelda_Ocarina_of_Time

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Ocarina of Time نام پنجمین بازی از سری The Legend of Zelda است که در سال ۱۹۹۸ برای کنسول نینتندو ۶۴ منتشر شد. Ocarina of Time اولین بازی سه‌بعدی این مجموعه بود و گیم‌پلی بی‌نقصی را ارائه می‌داد. میانگین امتیازات این بازی در وبسایت متاکریتیک ۹۹ از ۱۰۰ است.
super-mario-64

Super Mario 64

Super Mario 64 یکی از بازی‌هایی بود که هم‌زمان با عرضه‌ی کنسول نینتندو ۶۴ منتشر شد. Super Mario 64 تاثیرات فراوانی روی بازی‌های سه‌بعدی پس از خود داشت. از ابداعات مهم این بازی می‌توان به سیستم دوربین پویا و کنترل آنالوگ ۳۶۰ درجه‌ای اشاره کرد.
golden-eye-007

GoldenEye 007

بازی تیراندازی اول‌شخص GoldenEye 007 که بر اساس فیلم GoldenEye از سری James Bond ساخته شده بود در سال ۱۹۹۷ به صورت اختصاصی برای کنسول نینتندو ۶۴ منتشر شد. جانشین معنوی این بازی با عنوان Perfect Dark در سال ۲۰۰۰ عرضه شد.
perfect-dark

Perfect Dark

استودیوی‌ رر (Rare) پس از انتشار بازی زیبای GoldenEye 007 دنباله‌ی معنوی آن را با نام Perfect Dark در سال ۲۰۰۰ برای نینتندو ۶۴ منتشر کرد. این بازی هم مثل GoldenEye 007 مورد تحسین منتقدان قرار گفت.
The_Legend_of_Zelda_majoras-mask

The Legend of Zelda: Majora's Mask

ششمین قسمت از مجموعه‌ی The Legend of Zelda از سایر قسمت‌های این سری سیاه‌تر و پیچیده‌تر بود. Majora's Mask در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و توانست موفقیت Ocarina of Time را تکرار کند.
banjo-kazooie

Banjo-Kazooie

اولین بازی از مجموعه‌ی سکوبازی‌ سه‌بعدی Banjo-Kazooie در سال ۱۹۹۸ به وسیله‌ی استودیوی رر منتشر شد. این بازی به خاطر طراحی مراحل پیچیده و همچنین گرافیک رنگارنگ و پرجزییاتش مورد تحسین قرار گرفت.
rayman-2

Rayman 2: The Great Escape

یوبی‌سافت دومین شماره از مجموعه‌ی Rayman را در سال ۱۹۹۹ عرضه کرد. Rayman 2: The Great Escape یک سکوبازی سه‌بعدی بود که از گیم‌پلی و طراحی مراحل خوبی بهره می‌برد.
donkey-kong-64

Donkey Kong 64

یکی دیگر از بازی‌های زیبایی که به وسیله‌ی استودیوی رر برای کنسول نینتندو ۶۴ ساخته شد Donkey Kong 64 بود. این بازی که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد یک سکوبازی سه‌بعدی جذاب بود و کیفیت گرافیکی بالایی نیز داشت.

 

کنسول طلایی: سگا ساترن

Sega-Saturn
کنسول ۳۲ بیتی سگا ساترن (Sega Saturn) در سال ۱۹۹۴ به وسیله‌ی کمپانی سگا و به عنوان جانشین کنسول موفق مگا درایو عرضه شد. سگا ساترن دارای ساختار CPU دوگانه با هشت پردازنده بود و از لوح‌های فشرده (CD) پشتیبانی می‌کرد. انتشار این کنسول در ژاپن با موفقیت نسبی همراه بود، اما سگا ساترن نتوانست در امریکا جایگاه مناسبی برای خود پیدا کند؛ مخصوصا با عرضه‌ی نینتندو ۶۴ در سال ۱۹۹۶ وضعیت برای کنسول سگا بدتر هم شد. میزان فروش این کنسول به ۱۰ میلیون دستگاه هم نرسید و سرانجام در سال ۱۹۹۸ تولید آن متوقف شد. گفته می‌شود لغو شدن پروژه‌ی ساخت بازی Sonic X-treme که قرار بود یکی از بازی‌های بزرگ سگا ساترن باشد در شکست تجاری این کنسول تاثیرگذار بوده است. البته بازی‌های خوبی هم برای سگا ساترن منتشر شده‌اند که در ادامه می‌توانید با آنها آشنا شوید.
هشت بازی طلایی کنسول سگا ساترن
Panzer-Dragoon-Saga

Panzer Dragoon Saga

بازی نقش‌آفرینی Panzer Dragoon Saga در سال ۱۹۹۸ برای سگا ساترن منتشر شد. این بازی سومین قسمت از مجموعه‌ی Panzer Dragoon و تنها شماره‌ی این سری بود که سبک تیراندازی ریلی نداشت.
Sega-Rally-Championship

Sega Rally Championship

Sega Rally Championship یک بازی مسابقه‌ای است که در سال ۱۹۹۵ برای سگا ساترن منتشر شد. این بازی برای اولین بار ویژگی‌هایی مثل رانندگی در جاده‌های مختلف (آسفالت، گِلی و غیره) را ارائه می‌کرد و به همین‌ دلیل یکی از بازی‌های تاثیرگذار سبک مسابقه‌ای به شمار می‌رود.
Nights-into-Dreams

Nights into Dreams...

Nights into Dreams... یک بازی اکشن از استودیوی سونیک تیم، سازنده‌ی مجموعه‌ی Sonic است که در سال ۱۹۹۶ برای کنسول سگا ساترن عرضه شد. داستان بازی در مورد دو نوجوان به نام‌های کلاریس و الیوت بود که به دنیای رویاها قدم گذاشته بودند.
virtua-fighter-2

Virtua Fighter 2

بازی مبارزه‌ای Virtua Fighter 2 پس از انتشار روی دستگاه‌های آرکید برای کنسول سگا ساترن هم عرضه شد. شاید بارزترین ویژگی Virtua Fighter 2 گرافیک با کیفیت آن بود. شخصیت‌های این بازی کاملا سه‌بعدی بودند و حرکات آنها با تکنولوژی موشن کپچر شبیه‌سازی شده بود.
Saturn-Bomberman

Saturn Bomberman

Saturn Bomberman یک بازی از مجموعه‌ی باسابقه‌ی Bomberman است که به صورت اختصاصی برای کنسول سگا ساترن منتشر شد. این بازی به خاطر بخش چندنفره‌اش که امکان بازی کردن حداکثر ۱۰ بازیکن را فراهم می‌کرد مشهور بود.
Panzer-Dragoon-II-zwei

Panzer Dragoon II Zwei

Panzer Dragoon II Zwei یک بازی در سبک تیراندازی ریلی است که در سال ۱۹۹۶ برای کنسول سگا ساترن و به عنوان پیش‌درآمدی برای بازی Panzer Dragoon منتشر شد.
Guardian-Heroes

Guardian Heroes

Guardian Heroes یک بازی دوبعدی در سبک بیت‌ام آپ است که در سال ۱۹۹۶ برای سگا ساترن عرضه شد. گیم‌پلی این بازی مشابه بازی‌های Final Fight و Golden Axe بود، با این تفاوت که المان‌های نقش‌آفرینی هم در آن به چشم می‌خورد.
Virtua-Cop

Virtua Cop

Virtua Cop یک بازی تیراندازی اول‌شخص در سبک تفنگ نوری است که ابتدا برای دستگاه‌های آرکید و سپس در سال ۱۹۹۵ روی سگا ساترن منتشر شد. بازیکن‌ها برای انجام این بازی باید از تفنگ نوری و یا موس مخصوص کنسول سگا ساترن استفاده می‌کردند.

 

سایر کنسول‌ها

FM-Towns-Marty اف‌ام تاونز مارتی: اف‌ام تاونز مارتی (FM Towns Marty) که در سال ۱۹۹۳ به وسیله‌ی کمپانی فوجیتسو (Fujitsu) به طور اختصاصی برای کشور ژاپن منتشر شد به عنوان اولین کنسول خانگی ۳۲ بیتی شناخته می‌شود. این کنسول از دیسک‌های سی‌دی-رام پشتیبانی می‌کرد.
Amiga-CD32 آمیگا سی‌دی۳۲: آمیگا سی‌دی۳۲ (Amiga CD32) نخستین کنسول خانگی ۳۲ بیتی بود که در غرب منتشر شد. این کنسول که از فرمت سی‌دی-رام استفاده می‌کرد به وسیله‌ی شرکت کمودور (سازنده‌ی رایانه‌ی کمودور ۶۴) ساخته شده بود.
3DO-Interactive-Multiplayer ۳دی‌او: کنسول ۳دی‌او (3DO یا 3DO Interactive Multiplayer) در سال ۱۹۹۳ به عنوان یک کنسول نسل پنجمی عرضه شد. این کنسول از سخت‌افزار نسبتا پیشرفته‌ای بهره می‌برد، اما قیمت بالای آن مانع از موفقیتش در بازار اشباع شده‌ی کنسول‌های بازی شد.
Atari-Jaguar آتاری جگوار: آتاری جگوار (Atari Jaguar) آخرین کنسول خانگی شرکت آتاری بود که به عنوان اولین کنسول ۶۴ بیتی منتشر شد اما نتوانست موفقیت کنسول‌های قدیمی‌تر این کمپانی را تکرار کند. آتاری جگوار یک کنسول کارتریجی بود ولی به کمک یک قطعه‌ی جانبی می‌توانست دیسک‌های نوری را هم اجرا کند.
Capcom-Power-System-Changer سی‌پی‌اس چینجر: سی‌پی‌اس چینجر (CPS Changer یا Capcom Power System Changer) نام یک آداپتور مخصوص است که امکان تجربه‌ی بازی‌های آرکید شرکت کپکام را در خانه فراهم می‌کرد. این آداپتور در سال ۱۹۹۴ منتشر شد.
Playdia پلیدیا: کنسول پلیدیا (Playdia) در سال ۱۹۹۴ و به صورت اختصاصی در کشور ژاپن عرضه شد. این کنسول که از سی‌دی-رام پشتیبانی می‌کرد مانند بسیاری از کنسول‌های هم‌نسل خود به عنوان یک دستگاه سرگرمی چندرسانه‌ای معرفی می‌شد.
PC-FX پی‌سی-اف‌ایکس: پی‌سی-اف‌ایکس (PC-FX) آخرین کنسول خانگی کمپانی ان‌ای‌سی و جانشین کنسول توربوگراف‌ایکس-۱۶ بود. این کنسول فقط در ژاپن عرضه شد و به دلیل سخت‌افزار ضعیفی که داشت نتوانست با کنسول‌های قدرتمند نسل پنجم رقابت کند.
Apple-Bandai-Pippin اپل بندای پیپین: اپل بندای پیپین (Apple Bandai Pippin) یک دستگاه سرگرمی چندرسانه‌ای بود که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. این کنسول با همکاری دو شرکت اپل و بندای طراحی شده بود.
Casio-Loopy کاسیو لوپی: کاسیو لوپی (Casio Loopy) یک کنسول ۳۲ بیتی و کارتریجی است که در سال ۱۹۹۵ در کشور ژاپن منتشر شد. این کنسول که به نوعی مخصوص بازیکن‌های مونث طراحی شده بود یک پرینتر داخلی داشت و قادر بود با استفاده از تصاویر بازی‌های مختلف استیکر چاپ کند.
Design-Master-Senshi-Mangajukuu دیزاین مستر سنشی مانگاجوکو: دیزاین مستر سنشی مانگاجوکو (Design Master Senshi Mangajukuu) نخستین کنسول دستی دارای صفحه‌ی لمسی بود. این کنسول در سال ۱۹۹۵ و به وسیله‌ی شرکت بندای منتشر شد.
R-Zone آر-زون: کنسول قابل حمل آر-زون (R-Zone) در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. این کنسول شامل یک هدست و یک دسته بود و از کارتریج‌های مخصوصی پشتیبانی می‌کرد. کارتریج‌های این کنسول دارای یک نمایشگر شفاف بودند که نور از داخل آن عبور می‌کرد و با بازتاب از یک آینه به چشم بازیکن می‌رسید.
Virtual-Boy ویرچوال بوی: ورچول بوی (Virtual Boy) به عنوان یک کنسول سه‌بعدی رومیزی و قابل حمل در سال ۱۹۹۵ به وسیله‌ی نینتندو عرضه شد. این کنسول با ایرادات متعددی که داشت مورد انتقاد شدید قرار گرفت و خیلی زود تولید آن متوقف شد.
Sega-Nomad سگا نومد: کنسول دستی سگا نومد (Sega Nomad) در واقع نمونه‌ی قابل حمل کنسول سگا جنسیس (مگا درایو) است. این کنسول به عنوان جانشین سگا گیم گیر در سال ۱۹۹۵ منتشر شد.
Game_com گیم‌کام: گیم‌کام (Game.com) یکی از کنسول‌های دستی نسل پنجم بود که در سال ۱۹۹۷ عرضه شد. این کنسول دو شکاف برای قرارگیری کارتریج بازی‌ها داشت و از صفحه‌ی لمسی بهره می‌برد.
Game-Boy-Color گیم بوی کالر: نینتندو کنسول دستی گیم‌ بوی کالر (Game Boy Color) را در سال ۱۹۹۸ و به عنوان جانشین گیم بوی منتشر کرد. گیم بوی کالر همانطور که از نامش مشخص است دارای یک صفحه‌ی نمایش رنگی بود. این کنسول محبوبیت زیادی در نسل پنجم داشت و فروش بالایی را تجربه کرد.
Neo-Geo-Pocket نئو جئو پاکت: نئو جئو پاکت (Neo Geo Pocket) اولین کنسول دستی شرکت اس‌ان‌کی است که در سال ۱۹۹۸ وارد بازار شد. این کنسول در غرب عرضه نشد و با تعداد بازی‌های کمی که داشت نتوانست در بخش فروش به توفیقی دست پیدا کند.

 

نسل ششم

نسل ششم بازی‌های ویدیویی از سال ۱۹۹۸ و با عرضه‌ی کنسول دریم‌کست از سوی شرکت سگا آغاز شد. علاوه بر این کنسول، پلی‌استیشن 2، گیم‌کیوب و ایکس‌باکس از مهمترین کنسول‌های نسل ششم هستند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۵ و با انتشار کنسول ایکس‌باکس 360 نسل هفتم بازی‌ها نیز شروع شد، اما نسل ششم تا سال ۲۰۱۳ که سونی خبر توقف تولید پلی‌استیشن 2 را رسما اعلام کرد ادامه داشت. با اینکه از نسل ششم به عنوان دوران کنسول‌های ۱۲۸ بیتی هم یاد می‌کنند، اما از این نسل به بعد، طبقه‌بندی کنسول‌های بازی بر این اساس به تدریج منسوخ شد.  

کنسول طلایی: پلی‌استیشن 2

PlayStation-2
سونی دومین کنسول پلی‌‌استیشن را در سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر کرد. پلی‌ استیشن 2 (PlayStation 2) با فروش بیش از ۱۵۵ میلیون دستگاه به عنوان پرفروش‌ترین کنسول تاریخ شناخته می‌شود. بیش از ۳۸۰۰ بازی مختلف برای این کنسول نسل ششمی منتشر شده‌اند که در مجموع حدود ۱.۵ میلیارد نسخه از آنها به فروش رسیده است. سونی بعدها نسخه‌های باریک‌تر پلی‌استیشن 2 را با عنوان Slimline منتشر کرد. حتی پس از عرضه‌ی پلی‌استیشن 3 در سال ۲۰۰۶ و آغاز نسل هفتم هم پلی‌استیشن 2 محبوبیت خود را از دست نداد و تولید آن تا سال ۲۰۱۳ (همان سالی که کنسول نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 عرضه شد) ادامه پیدا کرد. طول عمر پلی‌استیشن 2 یکی از طولانی‌ترین‌ها در بین کنسول‌های بازی به شمار می‌رود.
هشت بازی طلایی کنسول پلی‌استیشن 2
resident-evil-4

Resident Evil 4

بازی Resident Evil 4 ابتدا برای کنسول گیم‌کیوب نینتندو منتشر شد و پس از چند ماه برای پلی‌استیشن 2 هم عرضه گردید. Resident Evil 4 روی کنسول سونی هم مانند گیم‌کیوب موفق ظاهر شد و نمرات بالایی را دریافت کرد.
Metal-gear-solid-2-sons-of-liberty

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

دنباله‌ی بازی Metal Gear Solid و چهارمین بازی از سری Metal Gear در سال ۲۰۰۱ برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty یکی از بهترین بازی‌های این مجموعه به شمار می‌رود.
GTA_San_Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas که یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های سری GTA است در سال ۲۰۰۴ برای کنسول پلی‌استیشن 2 منتشر شد. این بازی با فروش بیش از ۲۷ میلیون نسخه‌ای به عنوان پرفروش‌ترین بازی پلی‌استیشن 2 هم شناخته می‌شود.
Shadow-Of-The-Colossus

Shadow of the Colossus

بازی تحسین‌شده‌ی Shadow of the Colossus که در ژاپن به آن Wander and the Colossus نیز می‌گویند در سال ۲۰۰۵ به انتشار رسید. از Shadow of the Colossus به عنوان دنباله‌ی معنوی بازی ICO یاد می‌کنند.
god-of-war-2

God of War II

God of War II که دومین بازی از مجموعه‌ی محبوب God of War است در سال ۲۰۰۷ برای کنسول نسل ششم سونی منتشر شد. تاکنون سایت‌ها و مجلات زیادی از God of War II به عنوان بهترین بازی پلی‌استیشن 2 نام برده‌اند.
metal-gear-solid-snake-eater

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Metal Gear Solid 3: Snake Eater در سال ۲۰۰۴ برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد. این بازی پیش‌درآمدی برای کل داستان مجموعه‌ی Metal Gear است و اتفاقات آن قبل از تمام بازی‌های این مجموعه به وقوع می‌پیوندند.
tony-hawks-pro-skater-3

Tony Hawk's Pro Skater 3

Tony Hawk's Pro Skater 3 که در سال ۲۰۰۱ برای پلی‌استیشن 2 عرضه شد اولین بازی این کنسول بود که از بخش آنلاین پشتیبانی می‌کرد. طبقه رتبه‌بندی وب‌سایت متاکریتیک، Pro Skater 3 به همراه Grand Theft Auto III برترین بازی‌های پلی‌استیشن 2 هستند.
devil-may-cry

Devil May Cry

Devil May Cry اولین شماره‌ از مجموعه‌ای به همین نام است که در سال ۲۰۰۱ برای کنسول پلی‌استیشن 2 منتشر شد. کپ‌کام ابتدا قصد داشت این بازی را به عنوان دنباله‌ای برای سری Resident Evil عرضه کند، اما در نهایت سبک و داستان بازی تغییرات فراوانی را متحمل شد.

 

کنسول طلایی: ایکس‌باکس

Xbox
مایکروسافت اولین کنسول خود یعنی ایکس‌باکس (Xbox) را در سال ۲۰۰۱ عرضه کرد. از زمان آتاری جگوار، ایکس‌باکس نخستین کنسول خانگی بود که به وسیله‌ی یک کمپانی آمریکایی منتشر می‌شد. مایکروسافت یک سال پس از انتشار ایکس‌باکس سرویس ایکس‌باکس لایو (Xbox Live) را راه‌اندازی کرد. این سرویس پولی به مخاطبانش اجازه می‌داد تا محتواها و بازی‌های مختلف را برای ایکس‌باکس دانلود کنند و با سایر بازیکن‌ها در ارتباط باشند. ایکس‌باکس لایو باعث شد که مایکروسافت بتواند جای پای خود را در بخش بازی‌های آنلاین محکم کند و به رقیب قدرتمندی برای سایر شرکت‌های کنسول‌ساز تبدیل شود. ایکس‌باکس بیش از ۲۴ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت و تولید آن در سال ۲۰۰۹ متوقف شد؛ در حالی که کنسول نسل بعدی مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس 360 در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شده بود.
هشت بازی طلایی کنسول ایکس‌باکس
halo-combat-evolved

Halo: Combat Evolved

اولین بازی از مجموعه‌ی Halo با نام Halo: Combat Evolved به صورت هم‌زمان با ایکس‌باکس منتشر شد. این بازی که به وسیله‌ی استودیوی بانجی ساخته شده است به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تیراندازی تاریخ شناخته می‌شود.
halo-2

Halo 2

بانجی دومین شماره از مجموعه‌ی Halo را در سال ۲۰۰۴ برای کنسول ایکس‌باکس منتشر کرد. Halo 2 که تا قبل از انتشار بازی Gears of War محبوب‌ترین بازی ایکس‌باکس لایو بود، لقب پرفروش‌ترین بازی کنسول ایکس‌باکس را نیز یدک می‌کشد.
SplinterCell

Tom Clancy's Splinter Cell

بازی مخفی‌کاری Splinter Cell در سال ۲۰۰۲ برای کنسول ایکس‌باکس و پس از آن بر روی سایر پلتفرم‌ها عرضه شد. استقبال از این بازی باعث شد تا سری Splinter Cell به یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های یوبی‌سافت تبدیل شود.
star-wars-knights-of-the-old-republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic یک بازی نقش‌آفرینی بود که به وسیله‌ی استودیوی بایوور ساخته شد و شرکت لوکاس‌آرتز در سال ۲۰۰۳ آن را برای کنسول ایکس‌باکس منتشر کرد.
forza-motorsport

Forza Motorsport

اولین شماره از مجموعه‌ی شبیه‌ساز رانندگی Forza Motorsport در سال ۲۰۰۵ برای کنسول ایکس‌باکس عرضه شد. کلمه‌ی Forza یک واژه‌ی ایتالیایی به معنی «نیرو و قدرت» است.
ninja-gaiden-black

Ninja Gaiden Black

Ninja Gaiden Black نسخه‌ی بازسازی شده‌ از بازی Ninja Gaiden است که در سال ۲۰۰۵ برای ایکس‌باکس منتشر شد. این نسخه نسبت به بازی اصلی گیم‌پلی کامل‌تری داشت و محتواهای بیشتری را شامل می‌شد.
fable

Fable

اولین شماره از مجموعه‌ی نقش‌آفرینی Fable در سال ۲۰۰۴ برای کنسول ایکس‌باکس منتشر شد. این بازی به خاطر گیم‌پلی باکیفیتش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد.
Burnout_3_Takedown

Burnout 3: Takedown

Burnout 3: Takedown سومین شماره از مجموعه‌ی مسابقه‌ای جذاب Burnout است که در سال ۲۰۰۴ به وسیله‌ی استودیوی کرایتریون گیمز منتشر شد. این بازی نمرات بسیار خوبی را از سوی منتقدان دریافت کرد.

 

کنسول طلایی: گیم‌کیوب

GameCube
نینتندو کنسول گیم‌ کیوب (GameCube) را در سال ۲۰۰۱ منتشر کرد. این کنسول جدی‌ترین رقیب پلی‌استیشن 2 و ایکس‌باکس در نسل ششم به شمار می‌رفت. گیم‌کیوب اولین کنسول نینتندو بود که از دیسک‌های نوری به عنوان فرمت ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کرد، اما بر خلاف پلی‌استیشن 2 و ایکس‌باکس که از دیسک‌های دی‌وی‌دی یا سی‌دی پشتیبانی می‌کردند، کنسول نینتندو دیسک‌های کوچک اختصاصی (شبیه مینی‌دی‌وی‌دی) داشت که ظرفیت‌ آنها ۱.۵ گیگابایت بود. یکی از قابلیت‌های جالب گیم‌کیوب امکان اتصال این کنسول به وسیله‌ی یک کابل به کنسول دستی گیم بوی ادوانس بود که در این حالت کنسول دستی در نقش یک دسته و نمایشگر ثانویه ظاهر می‌شد. نینتندو تا سال ۲۰۰۷ که تولید گیم‌کیوب متوقف شد بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از این کنسول را به فروش رساند.
هشت بازی طلایی کنسول گیم‌کیوب
resident-evil-4

Resident Evil 4

شاید بتوان از Resident Evil 4 به عنوان بهترین بازی کنسول گیم‌کیوب یاد کرد. این بازی که می‌شود آن را انقلابی در سبک ترس و بقا و تیراندازی سوم‌شخص نامید، لقب بهترین بازی سال ۲۰۰۵ را نیز در اختیار دارد.
metroid-prime

Metroid Prime

Metroid Prime در سال ۲۰۰۲ برای کنسول گیم‌کیوب عرضه شد. Metroid Prime که پنجمین قسمت از سری Metroid و اولین بازی سه‌بعدی این مجموعه است، امتیازات فوق‌العاده‌ای را از منتقدان دریافت کرد.
the-legend-of-zelda-the-wind-waker

The Legend of Zelda: The Wind Waker

The Wind Waker دهمین بازی از مجموعه‌ی The Legend of Zelda است که در سال ۲۰۰۲ برای کنسول گیم‌کیوب منتشر شد. این بازی دارای گرافیکی کارتونی بود و در بخش گیم‌پلی شباهت‌هایی به دو بازی قبلی سری یعنی Ocarina of Time و Majora's Mask داشت.
the-legend-of-zelda-twilight-princess

The Legend of Zelda: Twilight Princess

بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess در سال ۲۰۰۶ ابتدا برای کنسول وی (نسل هفتم) عرضه شد و یک ماه بعد بر روی گیم‌کیوب نیز به انتشار رسید. این بازی امتیازات بسیار خوبی دریافت کرد و از سوی منابع مختلف به عنوان بازی سال انتخاب شد.
super-smash-bros-melee

Super Smash Bros. Melee

دومین بازی از سری Super Smash Bros تحت عنوان Melee در سال ۲۰۰۱ برای کنسول گیم‌کیوب منتشر شد. در این بازی شخصیت‌هایی از مجموعه‌های مختلف نینتندو با هم مبارزه می‌کردند. Super Smash Bros. Melee پرفروش‌ترین بازی گیم‌کیوب است.
viewtiful-joe

Viewtiful Joe

Viewtiful Joe یک سکوبازی دوبعدی در سبک بیت‌ام‌آپ است که در سال ۲۰۰۳ به وسیله‌ی شرکت کپ‌کام برای کنسول گیم‌کیوب عرضه شد. Viewtiful Joe به خاطر گرافیک و گیم‌پلی زیبایش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
eternal-darkness

Eternal Darkness

Eternal Darkness که یک اکشن-ماجراجویی ترسناک است در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این بازی با اینکه فروش بالایی نداشت اما نمرات بسیار درخشانی را از سوی سایت‌ها و مجلات دریافت کرد.
super-mario-sunshine

Super Mario Sunshine

Super Mario Sunshine بعد از Super Mario 64 دومین بازی از سری Mario بود که به صورت سه‌بعدی منتشر شد. بازی معروف Super Mario Galaxy که در سال ۲۰۰۷ برای کنسول وی منتشر شد نیز در واقع جانشین همین بازی است.

 

کنسول طلایی: دریم‌کست

Dreamcast
کمپانی سگا کنسول نسل ششمی دریم‌ کست (Dreamcast) را در سال ۱۹۹۸ منتشر کرد. دریم‌کست اولین کنسول نسل ششم و همچنین آخرین کنسول شرکت سگا بود. پس از دریم‌کست، سگا تصمیم گرفت که تجارت کنسول را پس از ۱۸ سال کنار بگذارد و به عنوان یک ناشر دسته‌سوم به فعالیت خود ادامه دهد. دریم‌کست بر خلاف کنسول نسل قبلی سگا ساترن که سخت‌افزار گرانی داشت، با قیمت معقول‌تری عرضه شد، اما با وجود رقبای قدرتمندی مثل پلی‌استیشن 2 که با تبلیغات فراوان عرضه شدند، به توفیق زیادی دست نیافت. دریم‌کست بیشتر از سه سال عمر نداشت و در این مدت حدود ۹ میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. با اینکه آخرین کنسول سگا از نظر تجاری با شکست مواجه شد اما بازی‌های خوبی برای آن منتشر شدند. ضمنا دریم‌کست اولین کنسولی بود که یک مودم داخلی برای اتصال به اینترنت و بازی کردن به صورت آنلاین داشت. بسیاری از کارشناسان نیز این کنسول را به لحاظ فنی جلوتر از زمان خودش معرفی کرده‌اند.
هشت بازی طلایی کنسول دریم‌کست
Soul_Calibur

SoulCalibur

بازی مبارزه‌ای SoulCalibur در سال ۱۹۹۸ برای دستگاه‌های آرکید و یک سال بعد روی دریم‌کست منتشر شد. این بازی نوآوری‌های زیادی را به همراه داشت و به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای تمام دوران شناخته می‌شود.
Marvel_vs_Capcom_2_56474

Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes

شماره‌ی دوم از مجموعه‌ی مبارزه‌ای Marvel vs. Capcom در سال ۲۰۰۰ برای کنسول دریم‌کست منتشر شد. این بازی به خاطر گیم‌پلی جذاب، گرافیک زیبا و فهرست کامل شخصیت‌هایش مورد استقبال بازیکن‌ها قرار گرفت.
resident-evil-code-veronica

Resident Evil - Code: Veronica

Resident Evil - Code: Veronica در سال ۲۰۰۰ برای کنسول دریم‌کست عرضه شد. Code: Veronica اولین بازی از مجموعه‌ی Resident Evil بود که ابتدا روی پلتفرمی غیر از پلی‌استیشن منتشر می‌شد.
skies-of-arcadia

Skies of Arcadia

Skies of Arcadia که در ژاپن با نام Eternal Arcadia نیز شناخته می‌شود یک بازی نقش‌آفرینی است که در سال ۲۰۰۰ برای کنسول دریم‌کست منتشر شد. نسخه‌ی گیم‌کیوب این بازی هم در سال ۲۰۰۲ به انتشار رسید.
jet-set-radio

Jet Set Radio

Jet Set Radio که در آمریکای شمالی با نام Jet Grind Radio هم شناخته می‌شود یک سکوبازی اکشن است که در سال ۲۰۰۰ برای دریم‌کست منتشر شد. این بازی به خاطر استفاده از سبک گرافیک سل‌شید (کارتونی) نیز مشهور است.
shenmue-2

Shenmue II

شماره‌ی دوم از مجموعه‌ی Shenmue در سال ۲۰۰۱ برای کنسول دریم‌کست منتشر شد. Shenmue II نیز مانند قسمت اول دارای محیط‌های سه‌بعدی بزرگ با گیم‌پلی گسترده بود. این بازی علی‌رغم کسب نمرات بالا، فروش خوبی را تجربه نکرد.
crazy-taxi

Crazy Taxi

Crazy Taxi یک بازی رانندگی دنیای باز است که در سال ۲۰۰۰ برای کنسول دریم‌کست منتشر شد. بازیکن‌ها در این بازی می‌بایست با یک تاکسی مسافرکشی می‌کردند و مسافرها را در کمترین زمان ممکن به مقصد می‌رساندند.
sonic-adventure-2

Sonic Adventure 2

بازی Sonic Adventure 2 در سال ۲۰۰۱ برای کنسول دریم‌کست منتشر شد. این بازی به خاطر گیم‌پلی متنوع، گرافیک زیبا و موسیقی شنیدنی‌اش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

 

سایر کنسول‌ها

Panasonic-Q پاناسونیک کیو: کنسول پاناسونیک کیو (Panasonic Q) که به آن گیم کیو هم گفته می‌شود در سال ۲۰۰۱ با همکاری دو شرکت نینتندو و پاناسونیک ساخته شد. این دستگاه ترکیبی از کنسول گیم‌کیوب و یک پخش‌کننده‌ی دی‌وی‌دی بود.
PSX پلی‌استیشن ایکس: پلی‌استیشن ایکس (PlayStation X یا PSX) یک دستگاه ضبط دیجیتالی ویدیو به همراه کنسول پلی‌استیشن 2 بود. سونی این دستگاه را در سال ۲۰۰۳ عرضه کرد اما قیمت بالای آن باعث شد تا از نظر تجاری عملکرد مطلوبی نداشته باشد.
Advanced-Pico-Beena ادونسد پیکو بینا: ادوانسد پیکو بینا (Advanced Pico Beena) جانشین کنسول سگا پیکو (نسل چهارم) است که در سال ۲۰۰۵ به وسیله‌ی کمپانی سگا منتشر شد. این کنسول بیشتر جنبه‌ی آموزشی داشت و برای کودکان کم سن و سال مناسب‌تر بود.
WonderSwan واندرسوان: کنسول دستی واندرسوان (WonderSwan) در سال ۱۹۹۹ به وسیله‌ی شرکت بندای منتشر شد. این کنسول دارای دو نسخه‌ی دیگر به نام‌های واندرسوان کالر (WonderSwan Color) و سوان‌کریستال (SwanCrystal) نیز هست.
Neo-Geo-Pocket-Color نئو جئو پاکت کالر: کنسول دستی نئو جئو پاکت کالر (Neo Geo Pocket Color) در سال ۱۹۹۹ به وسیله‌ی کمپانی اس‌ان‌کی عرضه شد. این کنسول ۱۶ بیتی جانشین نئو جئو پاکت بود و از یک صفحه نمایش رنگی بهره می‌برد.
Game-Boy-Advance گیم بوی ادونس: کنسول دستی ۳۲ بیتی گیم بوی ادونس (Game Boy Advance) که جانشین کنسول گیم بوی کالر بود در سال ۲۰۰۱ به وسیله‌ی نینتندو منتشر شد. بیش از ۸۱ میلیون دستگاه از نسخه‌های مختلف این کنسول در سراسر دنیا به فروش رسید.
GP32 جی‌پی ۳۲: جی‌پی ۳۲ (GP32) یک کنسول دستی منبع ‌باز (Open Source) است که در سال ۲۰۰۱ به وسیله‌ی شرکت کره‌ای گیم‌ پارک (Game Park) و به طور اختصاصی در کشور کره‌ی جنوبی منتشر شد.
Game-Boy-Advance-SP گیم بوی ادونس اس‌پی: گیم بوی ادونس اس‌پی (Game Boy Advance SP) نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی کنسول دستی گیم بوی ادونس است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. عبارت اس‌پی در نام این کنسول به واژه‌ی Special به معنی «ویژه» اشاره دارد.
Tapwave-Zodiac تپ‌ویو زودیاک: کمپانی تپ‌ویو کنسول دستی زودیاک (Tapwave Zodiac) را در سال ۲۰۰۳ معرفی و عرضه کرد. این کنسول علاوه بر اجرای بازی‌ها توانایی پخش موسیقی و نمایش عکس و ویدیو را داشت. زودیاک به عنوان یک گجت پیشرفته در سال ۲۰۰۳ جوایز زیادی را به خود اختصاص داد.
N-Gage ان-گیج: ان-گیج (N-Gage) تلفیقی از کنسول دستی و گوشی موبایل است که شرکت معروف نوکیا در سال ۲۰۰۳ آن را عرضه کرد. این کنسول به خاطر طراحی نامناسب و شکل دکمه‌هایش مورد انتقاد قرار گرفت. نوکیا مدل کیودی(N-Gage QD) این کنسول را نیز منتشر کرده است.
Game-Boy-Micro گیم بوی میکرو: گیم بوی میکرو (Game Boy Micro) آخرین کنسول از سری گیم بوی است که در سال ۲۰۰۵ به وسیله‌ی نینتندو منتشر شد. این کنسول در واقع نمونه‌ی کوچکتری از گیم‌ بوی ادونس بود، اما توانایی اجرای بازی‌های گیم‌ بوی و گیم بوی کالر را نداشت.
Pocket-Dream-Console پاکت دریم کنسول: کنسول دستی پاکت دریم کنسول (Pocket Dream Console) در سال ۲۰۰۶ در کشور ژاپن منتشر شد. این کنسول حدود ۱۰۰ بازی داشت که اکثر آنها با تقلید از بازی‌های معروف ساخته شده بودند.

 

نسل هفتم

نسل هفتم کنسول‌های بازی از سال ۲۰۰۵ و با انتشار کنسول ‌ایکس‌باکس 360 از سوی مایکروسافت آغاز شد. دو کنسول خانگی مهم دیگر در نسل هفتم پلی‌استیشن 3 و وی بودند. عرضه‌ی هر یک از این کنسول‌ها با یک جهش تکنولوژیکی در دنیای بازی‌ها همراه بود؛ برای مثال ‌ایکس‌باکس 360 بازی‌هایی با کیفیت HD را ارائه می‌داد؛ پلی‌استیشن 3 قادر بود تا با استفاده از دیسک‌های بلو-ری فیلم‌های سه‌بعدی و باکیفیت را نمایش دهد؛ کنسول وی هم دارای دسته‌هایی بود که از فناوری حسگر حرکتی بهره می‌بردند و تجربه‌ی متفاوت و جدیدی از بازی کردن را ارائه می‌دادند. البته سونی و مایکروسافت هم با عرضه‌ی حسگرهای حرکتی موو (برای پلی‌استیشن 3) و کینکت (برای ایکس‌باکس 360) تلاش کردند تا در بکارگیری تکنولوژی حسگر حرکتی از نینتندو عقب نمانند. نینتندو دی‌اس و پی‌اس‌پی دو کنسول‌ دستی مهمی بودند که در نسل هفتم عرضه شدند. همچنین در این نسل شاهد انتشار نوع جدیدی از کنسول‌های بازی به نام ریزکنسول‌ها (Microconsole) بودیم. این دستگاه‌ها معمولا مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستند و پس از اتصال به تلویزیون می‌توانند بازی‌ها را از طریق دانلود و یا استریم کردن اجرا کنند.  

کنسول طلایی: پلی‌استیشن 3

PlayStation-3
کنسول پلی‌ استیشن 3 (PlayStation 3 یا PS3) در سال ۲۰۰۶ به وسیله‌ی کمپانی سونی و به عنوان جانشین پلی‌استیشن 2 منتشر شد. پلی‌استیشن 3 اولین کنسولی بود که از دیسک‌های بلو-ری برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کرد. از ویژگی‌های برجسته‌ی پلی‌استیشن 3 می‌توان به سرویس آنلاین مخصوص این کنسول به نام شبکه‌ی پلی‌استیشن (PlayStation Network یا PSN) و همچنین اتصال به کنسول‌های دستی پی‌اس‌پی یا پلی‌استیشن ویتا اشاره کرد. سونی همچنین نسخه‌ی باریک و سبک‌تر پلی‌استیشن 3 را با عنوان Slim عرضه کرد. این کنسول تاکنون بیش از ۸۰ میلیون دستگاه فروخته است؛ ضمن اینکه صاحبان کنسول نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 یا پی‌اس ویتا می‌توانند تعدادی از بازی‌های پلی‌استیشن 3 را از طریق سرویس PlayStation Now تجربه کنند.
هشت بازی طلایی کنسول پلی‌استیشن 3
the-last-of-us

The Last of Us

استودیوی ناتی داگ بازی زیبای The Last of Us را در سال ۲۰۱۳ برای کنسول پلی‌استیشن 3 منتشر کرد. The Last of Us امتیازات فوق‌العاده‌ای گرفت و جوایز زیادی را دریافت کرد و از سوی ۲۴۰ وب‌سایت و مجله‌ی مختلف به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۳ انتخاب شد.
Metal-Gear-Solid-4---Guns-of-the-Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد ششمین بازی از سری Metal Gear است و داستان آن ۵ سال پس از وقایع Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty روایت می‌شود. منابع زیادی به این بازی امتیاز کامل را اعطا کرده‌اند.
uncharted-2

Uncharted 2: Among Thieves

ناتی داگ دنباله‌ی بازی Uncharted: Drake's Fortune را در سال ۲۰۰۹ و با نام Uncharted 2: Among Thieves منتشر کرد. از Uncharted 2 به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخ یاد می‌کنند.
gta-v

Grand Theft Auto V

شماره‌ی پنجم از سری پرطرفدار Grand Theft Auto در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این بازی جوایز زیادی دریافت کرد و در بخش فروش هم رکوردهای زیادی را شکست. بیش از ۵۴ میلیون نسخه از این بازی روی پلتفرم‌های مختلف به فروش رسیده است.
god-of-war-3

God of War III

God of War III پنجمین بازی از سری God of War است که در سال ۲۰۱۰ به وسیله‌ی استودیوی سانتا مونیکا منتشر شد. این بازی تحسین منتقدان را برانگیخت و فروش خوبی را نیز تجربه کرد.
gta-iv

Grand Theft Auto IV

یازدهمین بازی از مجموعه‌ی Grand Theft Auto در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. Grand Theft Auto IV یکی از بهترین بازی‌های نسل هفتم بود که هم فروش بالایی داشت و هم جوایز زیادی را به دست آورد.
batman-arkham-city

Batman: Arkham City

استودیوی راک‌استدی بازی زیبای Batman: Arkham City را در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت متاکریتیک Batman: Arkham City بالاترین امتیاز را در بین بازی‌های سال ۲۰۱۱ دارد. این بازی جوایز زیادی را نیز به دست آورده است.
bioshock

BioShock

بازی زیبای BioShock در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این بازی یک گیم‌پلی عالی داشت و داستانی جذاب را در فضایی منحصر به فرد تعریف می‌کرد. BioShock از سوی منابع زیادی به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۰۷ معرفی شده است.

 

کنسول طلایی: ایکس‌باکس 360

Xbox-360
مایکروسافت دومین کنسول از سری ایکس‌باکس را با نام ایکس‌ باکس 360 در سال ۲۰۰۵ عرضه کرد. این کنسول که رقیب اصلی پلی‌استیشن 3 در نسل هفتم بود از سرویس آنلاین ایکس‌باکس لایو (Xbox Live) بهره می‌برد. به وسیله‌ی این سرویس بازیکن‌ها می‌توانستند به صورت آنلاین بازی‌ کنند و به خرید بازی‌ها یا دموها بپردازند. علاوه بر این امکان خرید موسیقی، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی هم از طریق شبکه‌ی لایو وجود داشت. مایکروسافت همچنین وسایل جانبی زیادی را برای کنسول ایکس‌باکس 360 منتشر کرد که از جمله‌ی آنهامی‌توان به دسته‌های بدون سیم، هاردهای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا و حسگر حرکتی کینکت اشاره کرد. مایکروسافت سه مدل مختلف از ایکس‌باکس 360 را منتشر کرد و در مجموع بیش از ۸۴ میلیون دستگاه از آن را به فروش رساند. ایکس‌باکس 360 ششمین کنسول پرفروش تاریخ است.
هشت بازی طلایی کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰
gears-of-war

Gears of War

اولین بازی از مجموعه‌ی Gears of War در سال ۲۰۰۶ برای کنسول ایکس‌باکس 360 منتشر شد. سری Gears of War به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مجموعه‌های پلتفرم ایکس‌باکس شناخته می‌شود.
halo3

Halo 3

سومین شماره از سری Halo در سال ۲۰۰۷ برای کنسول ایکس‌باکس 360 عرضه شد. این بازی با فروش بیش از ۱۴ میلیون نسخه‌ای لقب پرفروش‌ترین بازی انحصاری ایکس‌باکس 360 را در اختیار دارد.
red-dead-redemption

Red Dead Redemption

Red Dead Redemption دومین بازی از سری Red Dead است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. انتشار این بازی بازخوردهای مثبتی را در پی داشت و با استقبال بازیکن‌ها و منتقدان مواجه شد.
gta-v

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V نه تنها روی پلی‌استیشن 3 بلکه برای کنسول ایکس‌باکس 360 نیز یکی از بهترین‌ها است. این بازی رکورد سریع‌ترین فروش تاریخ در بین تمام سرگرمی‌ها را به خود اختصاص داده است.
skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

بتسدا پنجمین شماره از مجموعه‌ی نقش‌آفرینی The Elder Scrolls را با عنوان Skyrim در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. Skyrim نمرات بالایی را از منتقدان دریافت کرد و توانست جوایز متعددی را به دست آورد.
bioshock

BioShock

بازی تیراندازی اول‌شخص BioShock یکی از بهترین تجربه‌های نسل هفتم بود. این بازی در مجموع روی پلتفرم‌های مختلف توانست فروش بیش از ۴ میلیون نسخه‌ای را تجربه کند.
mass-effect-2

Mass Effect 2

شرکت بایوور بازی نقش‌آفرینی Mass Effect 2 را در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد. میانگین نمرات نسخه‌ی ایکس‌باکس 360 این بازی در وب‌سایت متاکریتیک ۹۶ از ۱۰۰ است.
gta-iv

Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV در روز اول انتشارش بیش از ۳.۵ میلیون نسخه به فروش رسید و مجموع فروش‌های این بازی نیز به بیشتر از ۲۵ میلیون نسخه می‌رسد. البته تمام این رکوردها به وسیله‌ی جانشین این بازی یعنی Grand Theft Auto V شکسته شدند.

 

کنسول طلایی: Wii

Wii
نینتندو کنسول نسل هفتمی خود یعنی وی (Wii) را در سال ۲۰۰۶ عرضه کرد. با اینکه Wii رقبای قدرتمندی مثل پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 داشت، اما نینتندو از همان ابتدا اعلام کرد که کنسولش طیف وسیع‌تری از مخاطبان را هدف قرار داده است. با توجه به آمار فروش ۱۰۱ میلیون نسخه‌ای Wii می‌توان صحت این ادعای نینتندو را تایید کرد. دسته‌های Wii که با نام Wii Remote شناخته می‌شوند از فناوری حسگر حرکتی پشتیبانی می‌کنند و بازیکن‌ها می‌توانند با حرکت دادن آنها در فضا بازی‌ها را کنترل کنند. کنسول Wii نیز مانند سایر کنسول‌های نسل هفتم دارای سرویس آنلاین اختصاصی به نام Virtual Console بود که از طریق آن می‌شد بازی‌های قدیمی نینتندو را که برای کنسول‌های قبلی این شرکت منتشر شده بودند روی آن تجربه کرد.
هشت بازی طلایی کنسول وی
super-mario-galaxy

Super Mario Galaxy

نینتندو بازی Super Mario Galaxy را در سال ۲۰۰۷ برای کنسول وی منتشر کرد. Super Mario Galaxy سومین بازی سه‌بعدی از سری Super Mario پس از Super Mario 64 و Super Mario Sunshine بود.
the-legend-of-zelda-skyward-sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

شانزدهمین بازی از مجموعه‌ی The Legend of Zelda با نام Skyward Sword در سال ۲۰۱۱ برای کنسول Wii منتشر شد. بیش از ۳۰ سایت و مجله‌ی مختلف به این بازی نمره‌ی کامل داده‌اند.
super-mario-galaxy-2

Super Mario Galaxy 2

بازی Super Mario Galaxy 2 در سال ۲۰۱۰ برای کنسول Wii عرضه شد. این بازی امتیازات درخشانی را به دست آورد و با فروش بیش از ۶ میلیون نسخه‌ای در بخش تجاری نیز موفق ظاهر شد.
the-legend-of-zelda-twilight-princess

The Legend of Zelda: Twilight Princess

نینتندو بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess را هم‌زمان با عرضه‌ی Wii در سال ۲۰۰۶ برای این کنسول منتشر کرد. این بازی برای کنسول گیم‌کیوب نیز منتشر شده است؛ ضمن اینکه نسخه‌ی HD آن سال ۲۰۱۶ برای Wii U (نسل هشتم) عرضه خواهد شد.
super-smash-bros-brawl

Super Smash Bros. Brawl

Super Smash Bros. Brawl سومین بازی از مجموعه‌ی مبارزه‌ای Super Smash Bros است که در سال ۲۰۰۸ به طور اختصاصی برای کنسول Wii عرضه شد. این بازی هم نمرات بسیار درخشانی را به دست آورد.
metroid-prime-trilogy

Metroid Prime: Trilogy

بازی Metroid Prime: Trilogy که در واقع مجموعه‌ای از سه بازی Metroid Prime و Metroid Prime 2: Echoes و Metroid Prime 3: Corruption بود، در سال ۲۰۰۹ برای وی منتشر شد.
donkey-kong-cuontry-returns

Donkey Kong Country Returns

بازی Donkey Kong Country Returns در سال ۲۰۱۰ برای کنسول Wii منتشر شد و علاوه بر اینکه نمرات بالایی از منتقدان گرفت، فروش نزدیک به ۵ میلیون نسخه‌ای را نیز تجربه کرد.
xenoblade-chronicles

Xenoblade Chronicles

بازی نقش‌آفرینی Xenoblade Chronicles در سال ۲۰۱۰ برای کنسول Wii عرضه شد و میانگین امتیازات ۹۲ از ۱۰۰ را روی این کنسول به ثبت رساند.

 

کنسول طلایی: پی‌اس‌پی

PlayStation-Portable
سونی کنسول پی‌اس‌پی (PSP) یا همان پلی‌استیشن همراه (PlayStation Portable) را در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد. پی‌اس‌پی تقریبا اولین کنسول دستی بود که می‌توانست به طور جدی با کنسول‌های دستی ساخته‌ی نینتندو رقابت کند. این کنسول نسبت به کنسول نینتندو دی‌اس از قدرت سخت‌افزاری و توان پردازشی بالاتری برخوردار بود و با دارا بودن صفحه نمایش بزرگ و امکانات چندرسانه‌ای به یک کنسول دستی محبوب در بین بازیکن‌ها تبدیل شد. پی‌اس‌پی همچنین قابلیت اتصال به پلی‌استیشن 3، اینترنت و سایر پی‌اس‌پی‌ها را داشت. سونی مدل‌های مختلفی از این کنسول را عرضه کرد که معروف‌ترین آنها پی‌اس‌پی گو (PSP Go) بود و ظاهری کاملا متفاوت داشت. پی‌اس‌پی اولین کنسول دستی بود که از نوعی دیسک‌ نوری به نام UMD برای ذخیره‌ی داده‌ها استفاده می‌کرد. این کنسول فروش ۸۰ میلیون دستگاهی را تجربه کرد و در سال ۲۰۱۴ تولید آن متوقف شد.
هشت بازی طلایی کنسول پی‌اس‌پی
god-of-war-chains of olympus

God of War: Chains of Olympus

چهارمین بازی از سری God of War در سال ۲۰۰۸ و با نام God of War: Chains of Olympus برای کنسول دستی پی‌اس‌پی منتشر شد. بر اساس رتبه‌بندی سایت متاکریتیک Chains of Olympus بیشترین میانگین امتیازات را در بین بازی‌های پی‌اس‌پی دارد.
metal-gear-solid-peace-walker

Metal Gear Solid: Peace Walker

بازی Metal Gear Solid: Peace Walker در سال ۲۰۱۰ برای کنسول دستی پی‌اس‌پی منتشر شد. Peace Walker اولین بازی از سری Metal Gear برای کنسول‌های دستی بود که هیدئو کوجیما، خالق مجموعه آن را کارگردانی می‌کرد.
god-of-war-Ghost_of_Sparta

God of War: Ghost of Sparta

ششمین بازی از مجموعه‌ی God of War با نام Ghost of Sparta در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. Ghost of Sparta به عنوان گرافیکی‌ترین بازی کنسول دستی پی‌اس‌پی شناخته می‌شود.
lumines_45246

Lumines

بازی معمایی Lumines هم‌زمان با عرضه‌ی کنسول پی‌اس‌پی در سال ۲۰۰۴ برای این کنسول منتشر شد. این بازی شامل پازل‌های جذابی است که بر اساس الگوهایی از صدا و نور طراحی شده‌اند.
metal-gear-solid-portable-ops

Metal Gear Solid: Portable Ops

Metal Gear Solid: Portable Ops چهارمین بازی از مجموعه‌ی Metal Gear است که به طور اختصاصی برای کنسول پی‌اس‌پی ساخته شد. این بازی امتیازات بسیار خوبی را کسب کرد.
Grand_Theft_Auto_Liberty_City_Stories

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Grand Theft Auto: Liberty City Stories یک بازی دنیای باز از مجموعه‌ی GTA است که در سال ۲۰۰۵ برای کنسول دستی پی‌اس‌پی عرضه شد.
little-big-planet

LittleBigPlanet

بازی LittleBigPlanet در سال ۲۰۰۹ برای پی‌اس‌پی منتشر شد. این بازی تنها یک نسخه‌ی تبدیل شده از بازی پلی‌استیشن 3 نبود، بلکه یک بخش داستانی و مراحل کاملا جدیدی را شامل می‌شد.
burnout-legends

Burnout Legends

Burnout Legends اولین بازی فرعی از مجموعه‌ی مسابقه‌ای Burnout است که در سال ۲۰۰۵ برای کنسول دستی پی‌اس‌پی منتشر شد. در این بازی بسیاری از مسیرها و حالت‌های مسابقه‌ از روی بازی‌های قبلی مجموعه ساخته شده بودند.

 

کنسول طلایی: نینتندو DS

Nintendo-DS
کنسول دستی نسل هفتمی نینتندو با نام دی‌اس (Nintendo DS) در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. از ویژگی‌های اصلی نینتندو DS می‌توان به داشتن دو صفحه‌ نمایش (صفحه‌ی پایینی لمسی بود)، استفاده از یک میکروفون داخل کنسول و همچنین امکان ارتباط بی‌سیم اشاره کرد. نینتندو در سال ۲۰۰۶ مدل دی‌اس لایت (Nintendo DS Lite) را عرضه کرد که نسبت به نسخه‌ی قبلی کوچک‌تر و سبک‌تر بود و صفحه نمایش آن نور بیشتری داشت. همچنین مدل دیگری از این کنسول به نام دی‌اس‌آی (Nintendo DSi) در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد که دارای سخت‌افزار قوی‌تری بود. در مجموع بیش از ۱۵۴ میلیون دستگاه نینتندو DS به فروش رسیده است که این آمار باعث شده تا این کنسول به عنوان پرفروش‌ترین کنسول دستی و دومین کنسول بازی پرفروش تاریخ شناخته شود.
هشت بازی طلایی کنسول نینتندو DS
gta-chinatown-wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

بازی Grand Theft Auto: Chinatown Wars در سال ۲۰۰۹ برای کنسول دستی DS منتشر شد. طبق رتبه‌بندی وب‌سایت متاکریتیک Chinatown Wars بهترین بازی DS است.
pokemon-black

Pokémon Black and White

Pokémon Black Version و Pokémon White Version دو بازی از مجموعه‌ی نقش‌آفرینی Pokémon هستند که در سال ۲۰۱۰ برای کنسول دستی نینتندو DS منتشر شدند.
pokemon-soul-silver

Pokémon HeartGold and SoulSilver

بازی‌های HeartGold Version و SoulSilver Version از سری Pokémon در سال ۲۰۰۹ برای کنسول DS منتشر شدند. این دو بازی هم در بخش فروش عالی عمل کردند و هم توانستند امتیازات بالایی را از منتقدان دریافت کنند.
chrono-trigger

Chrono Trigger

بازی زیبای Chrono Trigger که قبلا برای کنسول سوپر نینتندو منتشر شد و موفقیت‌های زیادی را به دست آورد، در سال ۲۰۰۸ بر روی کنسول دستی نینتندو DS نیز به انتشار رسید.
mario-kart-ds

Mario Kart DS

پنجمین بازی از سری مسابقه‌ای Mario Kart در سال ۲۰۰۵ برای کنسول دستی DS عرضه شد. Mario Kart DS گیم‌پلی جذابی داشت و در مقایسه با سایر بازی‌های DS از گرافیک باکیفیت‌تری برخوردار بود.
The_Legend_of_Zelda_phantom-hourglass

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

چهاردهمین بازی از سری The Legend of Zelda با نام Phantom Hourglass به طور انحصاری برای کنسول دستی DS منتشر شد. این بازی به خاطر سیستم کنترل و همچنین گرافیک کارتونی‌اش مورد تحسین قرار گرفت.
The_Legend_of_Zelda_Spirit_Tracks

The Legend of Zelda: Spirit Tracks

The Legend of Zelda: Spirit Tracks پانزدهمین بازی از مجموعه‌ی The Legend of Zelda است که در سال ۲۰۰۹ به صورت اختصاصی برای کنسول نینتندو DS منتشر شد. Spirit Tracks نیز مانند سایر بازی‌های این مجموعه نمرات بسیار خوبی گرفت.
new-super-mario-bros

New Super Mario Bros.

بازی New Super Mario Bros. در سال ۲۰۰۶ برای کنسول دستی DS به انتشار رسید. این بازی فروش بیش از ۳۰ میلیون نسخه‌ای را تجربه کرد و تبدیل به پرفروش‌ترین بازی کنسول دستی DS شد.

 

سایر کنسول‌ها

EVO-Smart-Console ایوو اسمارت کنسول: ایوو اسمارت کنسول (EVO Smart Console) ترکیبی از کنسول بازی و یک دستگاه چندرسانه‌ای بود. این کنسول در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد.
HyperScan هایپر اسکن: هایپر اسکن (HyperScan) یک کنسول بر مبنای سی‌دی-رام بود که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد. بازی‌های این کنسول برای نوجوانان کم سن و سال مناسب‌تر بودند.
Vii وی: وی (Vii) یک کنسول نسل هفتمی مشابه Wii نینتندو است که در سال ۲۰۰۷ و فقط در کشور چین منتشر شد. این کنسول به خاطر تقلید بیش از حد از کنسول نینتندو چندان مورد توجه قرار نگرفت.
OnLive آن‌لایو: آن‌لایو (OnLive) نام یک سرویس ابری است که به کاربرانش اجازه می‌داد تا بازی‌ها را بدون نیاز به نصب و از طریق استریم کردن تجربه کنند.
Zeebo زیبو: زیبو (Zeebo) نام یک ریزکنسول است که علاوه بر بازی کردن، امکان اتصال به اینترنت و اجرای برنامه‌های آموزشی به صورت آنلاین را فراهم می‌کرد. این ریزکنسول در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
Gizmondo گیزموندو: کنسول دستی گیزموندو (Gizmondo) در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این کنسول کمتر از ۲۵۰۰۰ دستگاه به فروش رسید و یک شکست تجاری کامل را برای سازنده‌اش رقم زد.
GP2X جی‌پی۲ایکس: جی‌پی۲ایکس (GP2X) یک کنسول دستی با سخت‌افزار منبع باز و مبتنی بر لینوکس است. دو مدل دیگر از این کنسول با نام‌های جی‌پی۲ایکس ویز (GP2X Wiz) و کانو (CAANOO) عرضه شده‌اند.
Pandora پاندورا: پاندورا (Pandora) یک کنسول دستی است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این کنسول بر مبنای لینوکس طراحی شده و توانایی اجرای برنامه‌های منبع باز را دارد.
Dingoo دینگو: کنسول دستی دینگو (Dingoo) در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد. این کنسول علاوه بر بازی‌ها توانایی اجرای فایل‌های موسیقی و ویدیو را داشت.
Mi2 می۲: کنسول دستی می۲ (Mi2) در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. این کنسول به لحاظ طراحی و سخت‌افزار داخلی شباهت‌هایی به کنسول دستی دینگو هم داشت.
 
 

 

نسل هشتم

نسل هشتم بازی‌های ویدیویی از سال ۲۰۱۲ و با انتشار کنسول خانگی Wii U آغاز شد؛ کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان نیز در سال ۲۰۱۳ عرضه شدند. نینتندو 3DS و پی‌اس ویتا هم مهم‌ترین کنسول‌های دستی نسل هشتم هستند. مانند نسل قبلی، در نسل هشتم کنسول‌های بازی نیز رقابت اصلی بین سه شرکت نینتندو، سونی و مایکروسافت جریان دارد، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با محبوبیت روزافزون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، این دستگاه‌ها به یک پلتفرم رایج برای بازی تبدیل شوند. هم‌اکنون سودآوری دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در بخش بازی از کنسول‌های دستی پیش افتاده است. علاوه بر این ریزکنسول‌هایی مثل اویا و شیلد که بر مبنای اندروید ساخته شده‌اند و تجربه‌ی جدیدی از بازی را ارائه می‌دهند، هر روز پرمخاطب‌تر می‌شوند.

نکته: در ادامه کنسول‌های طلایی نسل هشتم را معرفی می‌کنیم، اما چون مدت زیادی از آغاز این نسل نمی‌گذرد، از معرفی بازی‌های طلایی کنسول‌ها صرف نظر کرده‌ایم.  

کنسول طلایی: پلی‌استیشن 4

PlayStation-4
سونی کنسول پلی‌ استیشن 4 (PlayStation 4 یا PS4) را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد. این کنسول که از تکنولوژی پیشرفته‌ی شرکت ای‌ام‌دی (AMD) در ساخت پردازنده‌ها بهره می‌برد در مقایسه با پلی‌استیشن 3 به مراتب قدرتمندتر است. پلی‌استیشن 4 ویژگی‌های جدیدی مثل Remote Play (انجام بازی‌های این کنسول روی کنسول‌های دستی یا گوشی‌های موبایل سونی) و Share Play (اشتراک‌گذاری گیم‌پلی بازی‌ها به صورت آنلاین و با دوستان) را معرفی کرد که مورد توجه بازیکن‌ها قرار گرفتند. دسته‌‌ی این کنسول نیز نسبت به پلی‌استیشن 3 دچار تغییرات ظاهری شد و ویژگی‌های تازه‌ای مثل صفحه‌ی لمسی را ارائه کرد. پلی‌استیشن 4 در زمان انتشار با استقبال زیادی مواجه شد و حتی برخی از بازی‌سازها آن را قوی‌تر از کنسول نسل هشتمی مایکروسافت نامیدند. تاکنون بیش از ۳۰ میلیون دستگاه پلی‌استیشن 4 به فروش رسیده است.

 

کنسول طلایی: ایکس‌باکس وان

xbox-one

مایکروسافت سومین کنسول از خانواده‌ی ایکس‌باکس را در سال ۲۰۱۳ و با نام ایکس‌ باکس وان (Xbox One) عرضه کرد. این کنسول نیز مانند پلی‌استیشن 4 شرکت سونی از پردازنده‌های کمپانی ای‌ام‌دی استفاده می‌کند. ایکس‌باکس وان علاوه بر اجرای بازی‌ها توانایی دریافت و نمایش برنامه‌های تلویزیونی را نیز دارد. همچنین صاحبان این کنسول می‌توانند از گیم‌پلی بازی‌های خود ویدیو تهیه کنند و آن را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. ایکس‌باکس وان پس از انتشارش به خاطر طراحی بهبودیافته‌ی دسته‌ها، قابلیت‌های چندرسانه‌ای، رابط کاربری زیبا و همچنین ویژگی کنترل صوتی مورد تحسین قرار گرفت.

 

کنسول طلایی: Wii U

Wii-U
وی یو (Wii U) در سال ۲۰۱۲ به عنوان جانشین کنسول Wii عرضه شد. Wii U اولین کنسول نینتندو است که از گرافیک HD پشتیبانی می‌کند. کنترلر یا دسته‌ی اصلی Wii U طراحی منحصر به فردی دارد. این دسته دارای یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ و لمسی است که می‌تواند به عنوان نمایشگر جانبی یا اصلی در هنگام بازی‌ کردن مورد استفاده قرار گیرد. البته Wii U از دسته‌های کنسول Wii و حتی بازی‌های این کنسول نیز پشتیبانی می‌کند. Wii U در زمان عرضه‌اش بازی‌های زیادی نداشت و به همین دلیل فروش بالایی را تجربه نکرد، اما رفته رفته حمایت استودیوهای دسته‌سوم از این کنسول افزایش پیدا کرد و حتی بازی‌های اختصاصی زیادی برای آن ساخته شدند. نینتندو تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از Wii U را به فروش رسانده است.

 

کنسول طلایی: پی‌اس‌ ویتا

PlayStation-Vita
کنسول دستی پی‌ اس ویتا (PS Vita یا PlayStation Vita) در سال ۲۰۱۱ و به عنوان جانشین کنسول پی‌اس‌پی منتشر شد. این کنسول دستی در نسل هشتم با نینتندو 3DS رقابت می‌کند. پی‌اس ویتا دارای یک صفحه نمایش لمسی ۵ اینچی است و از سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌برد. سونی در سال ۲۰۱۳ یک مدل جدید از پی‌اس ویتا را عرضه کرد که علاوه بر سبک‌تر بودن، عمر باتری و حافظه‌ی داخلی بیشتری داشت. پی‌اس ویتا دارای دو دوربین (یکی پشت و یکی جلو) است که می‌توان از آنها برای عکس گرفتن یا ضبط ویدیو استفاده کرد. این کنسول همچنین توانایی اجرای اکثر بازی‌های پی‌اس‌پی را دارد. تاکنون بیش از ۴ میلیون دستگاه پی‌اس ویتا در سراسر جهان به فروش رسیده است.

 

کنسول طلایی: نینتندو 3DS

Nintendo-3DS
کنسول دستی نینتندو 3DS در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. این کنسول می‌تواند تصاویر بازی‌ها را به صورت سه‌بعدی و بدون استفاده از عینک‌های مخصوص نمایش دهد. این کنسول همچنین توانایی اجرای بازی‌های نینتندو دی‌اس را دارد. شرکت نینتندو در سال ۲۰۱۲ یک مدل جدید و بزرگتر از این کنسول را منتشر کرد که ۳دی‌اس ایکس‌ال (Nintendo 3DS XL) نامیده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ هم کنسول ۲دی‌اس (Nintendo 2DS) عرضه شد که در ظاهر با 3DS متفاوت است و از قابلیت سه‌بعدی پشتیبانی نمی‌کند. مدل جدیدتر از خانواده‌ی 3DS نیز در سال ۲۰۱۴ و با نام ۳دی‌اس جدید (New Nintendo 3DS) منتشر شد. این کنسول پردازنده‌ی قوی‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد و ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد. در مجموع بیش از ۵۴ میلیون دستگاه 3DS در دنیا به فروش رسیده است.

 

سایر کنسول‌ها

Ouya اویا: اویا (Ouya) یک ریزکنسول اندرویدی است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. شرکت سازنده‌ی اویا پس از مواجه شدن با مشکلات مالی مجبور شد این ریزکنسول را به کمپانی ریزر (Razer) بفروشد. ریزر نیز در سال ۲۰۱۵ خبر توقف تولید اویا را اعلام کرد.
PlayStation-TV پلی‌استیشن تی‌وی: پلی‌استیشن تی‌وی (PlayStation TV) که در ژاپن به آن پی‌اس ویتا تی‌وی (PS Vita TV) هم گفته می‌شود نام یک ریزکنسول است که توانایی اجرای بازی‌های کنسول دستی پی‌اس ویتا را دارد.
GameStick گیم‌استیک: گیم‌استیک (GameStick) یک ریزکنسول نسل هشتمی است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این کنسول به اندازه‌ی یک حافظه‌ی فلش USB است و از طریق ورودی HDMI به تلویزیون متصل می‌شود.
MOJO موجو: موجو (MOJO) یکی دیگر از ریزکنسول‌های نسل هشتم است که بر مبنای اندروید طراحی شده و می‌تواند بازی‌های این سیستم‌ عامل را که از فروشگاه آنلاین گوگل پلی خریداری و دانلود شده‌اند اجرا کند.
Amazon-Fire-TV آمازون فایر تی‌وی: آمازون فایر تی‌وی (Amazon Fire TV) نام یک ریزکنسول و پخش‌کننده‌ی دیجیتالی است که در سال ۲۰۱۴ به وسیله‌ی شرکت آمازون منتشر شد. این دستگاه علاوه بر اجرای بازی‌ها توانایی استریم ویدیو و صدا روی تلویزیون را دارد.
Nexus-Player نکسوس پلیر: نکسوس پلیر (Nexus Player) با همکاری دو شرکت گوگل و ایسوس در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. این ریزکنسول که بر مبنای اندروید ساخته شده قابلیت اجرای رسانه‌های دیجیتالی را نیز دارد.
Shield-Android-TV شیلد: شیلد (Shield یا Shield Android TV) یک ریزکنسول از شرکت انویدیا است. این دستگاه که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد مبتنی بر اندروید طراحی شده و از تکنولوژی ابری پشتیبانی می‌کند.
gamepop گیم‌پاپ: ریزکنسول اندرویدی گیم‌پاپ (GamePop) یک سرویس اشتراکی و پولی است که امکان دسترسی به بیش از ۵۰۰ بازی را برای بازیکن‌ها فراهم می‌کند.
Nintendo-2DS نینتندو ۲دی‌اس: نینتندو ۲دی‌اس (Nintendo 2DS) یک کنسول دستی از خانواده‌ی ۳دی‌اس است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این کنسول ظاهر متفاوتی نسبت به ۳دی‌اس دارد و فاقد نمایشگر سه‌بعدی است.
new-3ds نینتندو ۳دی‌اس جدید: شرکت نینتندو مدل جدید کنسول دستی ۳دی‌اس را با نام نینتندو ۳دی‌اس جدید (New Nintendo 3DS) در سال ۲۰۱۴ عرضه کرد. این کنسول نسبت به نسخه‌ی قبلی ۳دی‌اس سخت‌افزار قوی‌‌تری دارد.
 
 

 

نسل هشتم‌ بازی‌های ویدیویی هنوز در ابتدای راه قرار دارد. نمی‌دانیم که تا پایان این نسل چند بازی بزرگ منتشر می‌شوند و کدام کنسول‌ها عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند. حتی ممکن است شاهد ورود تکنولوژی‌های تازه، انتشار کنسول‌های جدید و یا هر اتفاق غیرمنتظره‌‌ی دیگری باشیم. گذشته‌ی طولانی و پرفراز و نشیب هنر هشتم، پیشگویی کردن درباره‌ی آینده‌ی این سرگرمی محبوب را به یکی از دشوارترین کارهای دنیا تبدیل کرده است.

تهیه شده در زومجی

 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده