معمولا هم‌زمان با عرضه کنسول‌های خانگی بازی‌های مهمی برای آن‌ها عرضه می‌شود که نقش مهمی در فروش کنسول‌ها دارند، در این مقاله قصد داریم تا بهترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها یا به اصطلاح لانچ را از ابتدا تا امروز مرور کنیم. با زومجی همراه باشید.
بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها نقشی حیاتی در فروش کنسول‌ها دارند، برای مثال کنسول‌های نینتندو فروش بالای خود را مدیون عرضه همزمان بازی‌های سوپر ماریو هستند و این اتفاق در مورد سگا و بازی‌های سونیک هم رخ داده است، به طوریکه کنسول سگا ساتورن به نسبت کنسول‌های دیگر سگا فروش کم‌تری تجربه کرد و دلیل این امر هم عدم عرضه نسخه‌ای از سونیک برای این کنسول اعلام شد، به همین دلیل مقاله‌ای دو قسمتی برای شما کاربران زومجی تدارک دیدیم تا بهترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها را مرور کنیم، قسمت اول این مقاله‌ها مربوط به بازی‌های کلاسیک است و در قسمت دوم هم سراغ بازی‌های مدرن نسل پنجم به بعد خواهیم رفت.

۱. Combat

سازنده: آتاری تاریخ عرضه: ۱۹۷۷ پلتفرم: Atari 2600 سبک: اکشن Combatatarigamepackآتاری در کنار کنسول آتاری 2600 هفت بازی عرضه کرده بود که همگی محصول خودش بودند. این بازی‌ها همگی برای طرفداران این کنسول خاطره‌انگیز هستند چرا که به نوعی اولین آشنایی خیلی از گیمر‌ها با دنیای بازی‌های ویدیویی بودند. به هر حال بازی منتخب ما از میان بازی‌های این کنسول Combat است که مجموعه‌ای از ۲۷ مینی گیم مختلف بود. هسته اصلی گیم‌پلی این بازی را ترکیب ۲ اثر قبلی آتاری یعنی Tank و Jet Fighter شکل می‌دادند که به ترتیب در سال‌ها ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ برای دستگاه‌های آرکید و به صورت سیاه و سفید عرضه شده بودند. بازی Combat بر خلاف بازی‌های مذکور به صورت کاملا رنگی ساخته شده بود و ۲۷ مینی‌گیم این بازی را تقابل تانک‌ها، هواپیما‌های قدیمی و جت‌های جنگی تشکیل می‌دادند، برای مثال در ساده‌ترین شکل بازی ۲ گیمر هریک کنترل تانکی را در دست می‌گرفتند و تا اتمام زمان فرصت داشتند به یکدیگر شلیک کنند، در حالت متفرقه این بازی هم شاهد تانک‌های نامرئی، تغییر نوع گلوله‌ها، پینگ‌پونگ بین تانک‌ها و حتی نوعی بازی شبیه بیلیارد بودیم. مینی‌گیم‌های دیگر بازی هم به نبرد با هواپیما‌ها و جت‌های جنگی مربوط می‌شد و گیمر‌ها می‌توانستند در حالت‌های مختلف به نبرد با یکدیگر بپردازند و یا با همکاری دونفری دشمنان بازی را شکست دهند. به هر حال بازی‌های متنوعی که Combat ارایه می‌داد آن را به بهترین بازی زمان عرضه و یکی از بهترین‌ و خاطره‌انگیز‌ترین بازی‌های تمام ادوار کنسول آتاری 2600 تبدیل کرد.

۲.Super Breakout

سازنده: آتاری تاریخ عرضه: ۱۹۸۲ پلتفرم: Atari 5200 سبک: اکشن/شوتر Super Breakoutبازی Super Breakout به همراه دو بازی دیگر، آثار زمان عرضه کنسول آتاری 5200 بودند. نسخه اولیه بازی با الهام گرفتن از Pong درسال ۱۹۷۶ و با همکاری استیو جابز مشهور ساخته شده بود که در آن زمان در زمینه ساخت بازی‌ها فعالیت می‌کرد. هدف گیمر‌ها در این بازی هدایت توپ به سمت بلوک‌های بالای صفحه بود که این کار توسط یک پد در پایین صفحه انجام می‌گرفت و اگر توپ به زمین می‌خورد بازی تمام می‌شد. نسخه Super Breakout به همراه یک کاست صوتی برای کنسول آتاری 5200 عرضه شد که در این کاست زندگینامه فضانورد آمریکایی ناسا، جان استوارت را در یک سفر خیالی به فضا شرح می‌داد که به نوعی داستان بازی هم به شمار می‌رفت و عکس روی کاور کارتریج بازی هم مربوط به سیاره‌های فضایی است، همچنین در این نسخه امکان بازی در ۳ حالت مختلف فراهم شده بود که بازی را از یکنواختی نسخه اصلی دور می‌کرد، در حالت Double بازیکن همزمان ۲ توپ و ۲ پد را کنترل می‌کرد، در Cavity علاوه بر یک توپ برای کنترل، ۲ توپ هم در بالای صفحه قرار داشتند که آزادسازی آن‌ها امتیازات بیشتری نصیب گیمر می‌کرد و در حالت Progressive هم پس از هر بار برخورد توپ با بلوک‌ها دیواره‌ها به سمت پایین حرکت می‌کردند که نتیجه آن افزایش سرعت توپ و سختی بیش‌تر بازی بود.

۳. Donkey Kong Jr

سازنده: نینتندو تاریخ عرضه: ۱۹۸۲ پلتفرم: Nintendo Famicom سبک: پلتفرمر dkjr-020سری بازی‌های Donkey Kong اولین بار در اوایل دهه ۸۰ میلادی برای دستگاه‌های بازی آرکید عرضه شد و سپس در سال ۱۹۸۲ و همزمان با عرضه کنسول فامیکام، نینتندو این بازی را به عنوان یکی از بازی‌های زمان عرضه این کنسول معرفی کرد. این بازی داستان جالبی داشت و ماریو که در بازی با نام جامپ‌من شناخته می‌شد، دانکی کونگ را در قفسی که در بالا‌ترین قسمت هر مرحله قرار داشت زندانی کرده بود و جونیور که پسر دانکی‌کونگ بود باید برای نجات پدرش اقدام می‌کرد، وی توانایی حرکت در جهت‌های افقی و پرش را داشت و همچنین می‌توانست از طناب‌های موجود در مراحل بالا برود. بازی کلا از ۴ مرحله تشکیل شده که در ۳ مرحله اول باید با استفاده از یک کلید در قفس را باز کنید و در مرحله ۴ باید روی هم ۶ کلید را پیدا می‌کردید تا قفس باز شود. پس از تمام کردن مرحله ۴ بازی دوباره از ابتدا و با درجه سختی بیش‌تر آغاز می‌شد، جونیور پس از برخورد با دشمنان و یا سقوط از ارتفاع زیاد یکی از شانس‌های خود را از دست می‌داد و همچنین اگر زمان به پایان می‌رسید بازی تمام می‌شد. جالب است بدانید که اخیرا رکورد تمام ادوار این بازی در کم‌تر از یک روز ۲ بار شکسته شد!

۴.Super Mario Bros

سازنده: نینتندو تاریخ عرضه: ۱۹۸۵ پلتفرم: Nintendo Entertainment System سبک: پلتفرمر 2362268-nes_supermariobros_euنینتندو در سال ۱۹۸۵ کنسول فامیکام را برای مناطق آمریکا و اروپا با نام جدید NES عرضه کرد که همزمان با این نسخه بازی‌های جدیدی هم معرفی و عرضه شد. در این میان یکی از بازی‌ها به معنی واقعی کلمه تاریخ‌ساز شد و هویت کلی نینتندو را شکل داد. Super Mario Bros اولین بازی از سری ماریو است که از حالت‌های یک نفره با شخصیت ماریو و دو‌نفره با شخصیت‌های ماریو و لوییجی بهره می‌برد. داستان این بازی پیرامون نجات دادن شاهزاده خانم از دست بوزر، اژدهای خبیث بازی، شکل گرفته بود که ماریو پس از عبور از سرزمین قارچ‌ها باید وی را نجات می‌داد، ماریو و لوییجی توانایی حرکت به چپ و راست و پرش را داشتند، جمع‌آوری سکه‌ها امتیازات گیمر را افزایش می‌داد و همچنین تعدادی از آجرها با علامت سوال نشانه‌گذاری شده بودند و در برخی از آن‌ها قارچ‌های مخصوصی وجود داشت که اندازه ماریو با خوردن آن‌ها دوبرابر می‌شد و می‌توانست یک ضربه بیش‌تر دریافت کند. تعداد جان‌های ماریو در این بازی محدود بود، ولی این تعداد با خوردن یک نوع دیگر از قارچ‌ها، جمع‌آوری ۱۰۰ سکه و شکست دادن تعداد مشخصی از دشمنان به طور متوالی افزایش پیدا می‌کرد. جالب است بدانید که سایت IGN در سال ۲۰۰۵ این بازی را بهترین بازی تاریخ معرفی کرد و همچنین سوپر ماریو براس با فروش ۴۰ میلیون نسخه‌ای توانسته بود به مدت ۳۰ سال لقب پر‌فروش‌ترین بازی را بر روی یک پلتفرم از آن خود کند که این عنوان امروزه در اختیار بازی Wii Sports است. همچنین می‌توانید تاریخچه کامل این بازی را در زومجی مطالعه کنید.

۵. Asteroids

سازنده: آتاری تاریخ عرضه: ۱۹۸۶ پلتفرم: Atari 7800 سبک: شوتر atari_7800_asteroids_boxآتاری در سال ۱۹۸۶ سومین کنسول خود را با عنوان آتاری 7800 عرضه کرد که از قابلیت‌های جذابی مثل امکان استفاده از بازی‌های قدیمی آتاری بهره می‌برد و همین امر باعث شده بود دامنه بازی‌های این کنسول بسیار گسترده باشد. علی‌رغم این مسئله آتاری برای این کنسول بازی‌های خاصی هم در زمان عرضه معرفی کرده بود که یکی از آن‌ها Asteroids است. نسخه اولیه این بازی در سال ۱۹۷۹ برای دستگاه‌های آرکید عرضه شده بود و آتاری پس از مشاهده فروش ۷۰ هزار نسخه‌ای این بازی تصمیم گرفت آن را برای کنسول‌های خود هم بازسازی کند. گیمر‌ها در این بازی  یک سفینه فضایی مثلثی شکل را کنترل می‌کردند که قابلیت چرخش به چپ و راست و حرکت مستقیم را دارا بود و باید توسط آن به دشمنان بازی شلیک می‌کردند، بازی پس از برخورد سفینه به دشمنان، موانع محیطی و یا در اثر اصابت گلوله آن‌ها تمام می‌شد، همچنین قابلیتی ویژه در نسخه آتاری 7800 بازی گنجانده شده بود که به موجب آن با فشار دادن کلیدی سفینه برای چند ثانیه غیب می‌شد و سپس در نقطه‌ای تصادفی ظاهر می‌شد، این ویژگی می‌توانست به قیمت برخورد با سفینه دشمن تمام شود و یا گیمر را دقیقا پشت سر وی ظاهر کند که امکان از بین بردن راحت دشمن را فراهم می‌کرد و در کل حالتی ریسکی داشت. گیمر در ابتدای بازی ۳ جان داشت که پس از هر ۱۰ هزار امتیاز یک جان دیگر به وی تعلق می‌گرفت.

۶. Golden Axe

سازنده: سگا تاریخ عرضه: ۱۹۸۹ پلتفرم: Sega Genesis سبک: اکشن goldenaxesmsسگا در نسل طلایی خود بازی تبر طلایی را به عنوان یکی از بازی‌های همراه کنسول جنسیس عرضه کرد. شاید اکثریت گیمر‌ها سگا را با سری بازی‌های مشهور سونیک شناخته باشند ولی این بازی بعد‌ها برای کنسول جنسیس عرضه شد و Golden Axe را می‌توان بهترین بازی زمان عرضه این کنسول معرفی کرد که بعد‌ها نسخه‌های ۲ و ۳ بازی هم بر روی جنسیس عرضه شدند. داستان بازی در سرزمین خیالی یوریا جریان دارد که یک شخصیت شیطانی پادشاه و دخترش را زندانی کرده و توانسته تبر‌طلایی را که نماد این سرزمین است تسخیر کند و تهدید کرده که اگر مردم وی را به عنوان حاکم جدید به رسمیت نشناسند اعضای خاندان سلطنتی و تبر طلایی را از بین خواهد برد. در این زمان ۳ جنگجوی دلاور تصمیم می‌گیرند تا با همکاری یکدیگر با شخصیت منفی مذکور مقابله کنند. یک دوارف تبر‌زن در کنار دو شخصیت انسانی مذکر و مونث شمشیر‌زن شخصیت‌های بازی هستند که هریک به نوعی فردی از اعضای خانواده خود را در نبرد با حاکم بی‌رحم از دست داده اند و بازی در ابتدا امکان انتخاب از میان آن‌ها را فراهم می‌کند. دشمنان بازی هم از انسان‌ها و موجودات تخیلی تشکیل شده بودند که باید با استفاده از سلاح‌ها و قابلیت‌های جادویی با آن‌ها مقابله می‌کردید. این بازی را همچنین می‌توانستید به شکل ۲ نفره و با همکاری یکی از دوستانتان بازی کنید. Golden Axe در زمان خود نمره‌های بسیار خوبی از منتقدان دریافت کرد که اکثرا بالای ۹۰ درصد بودند و همچنین برای مدتی پس از عرضه رتبه دوم لیست فروش بریتانیا را در اختیار داشت.

۷. Super Mario World

سازنده: نینتندو تاریخ عرضه: ۱۹۹۰ پلتفرم: Super Nintendo Entertainment System/SNES سبک: پلتفرمر Super_Mario_World_(JP)نینتندو که از محبوبیت بالای سری ماریو در بین طرفدارن آگاهی داشت و فروش بالای این بازی را تضمین شده می‌دانست تصمیم گرفت تا نسخه پنجم از این مجموعه را همزمان با کنسول SNES خود عرضه کند. ماریو پس از نجات دادن سرزمین قارچ‌ها و شاهزاده خانم از دست بوزر به دنیای دایناسور‌ها آمده تا به همراه برادر خود لوییجی و شاهزاده کمی استراحت کند، ولی به نظر می‌رسد که این اژدهای خبیث تصمیم ندارد تا بی‌خیال ماریو شود و با دزدیدن دوباره شاهزاده خانم باعث می‌شود تا ماجراجویی‌های جدیدی برای ماریو و لوییجی آغاز شود. آن‌ها همچنین پس از مدتی با یوشی آشنا می‌شوند که یک دایناسور کوچک است و دوستان وی نیز توسط بوزر زندانی شده‌اند و این دایناسور دوست‌داشتنی تصمیم می‌گیرد تا برادران ماریو را در نبرد با دشمنان همراه کند. گیم‌پلی بازی شباهت‌های زیادی به نسخه‌های قبلی دارد که قابلیت‌های جدیدی مثل امکان استفاده از یوشی و پرش‌های جدید به آن اضافه شده‌اند، بازی ۷ مرحله دارد که هریک را می‌توان از طریق روش‌های مختلف به پایان رساند و مرحله آخر بازی در قلعه بوزر جریان دارد که ماریو با شکست دادن وی صلح و آرامش را به سرزمین دایناسور‌ها هدیه می‌کند و شاهزاده خانم را هم نجات می‌دهد. Super Mario World هم توانست فروش بسیار بالایی در حدود ۲۰ میلیون نسخه در سراسر جهان تجربه کند که باعث شد نینتندو بعد‌ها این بازی را ۴ بار دیگر هم برای کنسول‌های آتی خود عرضه کند. این نسخه از ماریو همچنین تاثیر بسزایی در فروش بالای کنسول SNES نیز داشت.

۸.Tetris

سازنده: نینتندو تاریخ عرضه: ۱۹۹۰ پلتفرم: Game Boy سبک: پازل 2362306-nes_tetrisنینتندو در سال ۱۹۹۰ مجوز ساخت نسخه پرتابل بازی تتریس را از الکس پاجیتنوو، خالق بازی، دریافت کرد تا بتواند این بازی را که محبوبیت فوق‌العاده زیادی داشت همراه کنسول دستی Game Boy عرضه کند. بازی تتریس از آن دست آثاری است که تناقض و پارادوکس بسیار جالبی در آن مشاهده می‌شود، چرا که گیم‌پلی بازی در عین سادگی بسیار پیچیده و اعتیاد آور است. تنها وظیفه شما در این بازی قرار دادن بلوک‌ها در کنار یک‌دیگر است تا یک خط افقی کامل تشکیل دهند. وقتی خطوط این‌چنینی تشکیل شوند بلوک‌ها محو شده و امتیاز آن برای گیمر منظور می‌شود. با گذشت زمان سرعت پایین آمدن بلوک‌ها بیش‌تر می‌شود که موجب سخت‌تر شدن بازی می‌شود، همچنین بلوک بعدی که قرار است ظاهر شود در پنجره‌ای کوچک نمایش داده می‌شد، همانطور که اشاره کردیم این بازی واقعا اعتیاد آور بود و عطش کسب امتیاز بیش‌تر می‌توانست گیمر‌ها را ساعت‌ها پای این بازی سرگرم کند. نسخه گیم‌بوی بازی همچنین اولین محصولی بود که از قابلیت بازی‌های دونفره این کنسول دستی استفاده می‌کرد و از طریق آن ۲ گیمر به طور همزمان بازی را آغاز می‌کردند و هرکدام که امتیاز بیش‌تری کسب می‌کرد برنده نهایی بود، لازم به ذکر است که تتریس زمانی که بلوک‌ها به بالای صفحه می‌رسیدند تمام می‌شد. جالب است بدانید که علی‌رغم سادگی مراجعی بسیاری این بازی را به عنوان بهترین بازی تاریخ معرفی کرده‌اند که یک نمونه از آن‌ها مجله Eletronic Games Monthly است و سایت IGN هم آن را در رتبه ۲ بهترین بازی‌های تاریخ قرار داده است. تتریس همچنین با فروش ۱۷۰ میلیون نسخه‌ای توانسته لقب پرفروش‌ترین بازی پولی-دانلودی تاریخ را از آن خود کند. نینتندو همچنین یک سال بعد نسخه رنگی بازی را برای کنسول Game Boy Color هم عرضه کرد و علاوه بر آن این بازی بر روی پلتفرم‌های بسیاری از جمله گوشی‌های موبایل هم عرضه شده است.

۹. Sonic The Hedgehog CD

سازنده: سگا تاریخ عرضه: ۱۹۹۳ پلتفرم: Sega CD سبک: پلتفرمر Soniccd-coverبه هر حال در هر مقاله‌ای که به نام سگا اشاره کنیم به طور حتم مطلبی هم در مورد سونیک نوشته خواهد شد، چرا که این بازی را می‌توان نماد سگا معرفی کرد که باعث شد این جوجه تیغی آبی رنگ به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شود که البته طی سالیان اخیر کمی مریض احوال بوده! به هر حال سگا پس از این‌که افزونه سی‌دی رام را برای کنسول جنسیس با نام Sega CD معرفی کرد، نسخه جدیدی از سونیک را نیز همزمان عرضه کرد تا تضمینی برای فروش این افزونه باشد. Sonic the Hedgehog CD دنباله‌ی نسخه اصلی عرضه شده برای کنسول جنسیس است و سونیک در این بازی با استفاده از قابلیت سفر در زمان برای نجات امی رز از دست دکتر اگ‌من اقدام می‌کند و در این راه باید با نسخه فلزی خود (Metal Sonic) هم مبارزه کند. در این نسخه برای اولین بار شاهد شخصیت‌های امی رز و سونیک فلزی بودیم که بعد‌ها به شخصیت‌های مهمی در بازی‌های سونیک تبدیل شدند، قابلیت سفر در زمان از نکات بسیار مهم بازی بود، به طوری‌که هر مرحله به لطف این قابلیت ۴ حالت کاملا متفاوت و در بازه‌های زمانی مختلف داشت که تفاوت‌های زیادی از لحاظ صوتی و بصری و دشمنان داشتند و همین امر مراحل بازی را بسیار جذاب و غنی کرده بود. بازخورد‌های طرفداران و منتقدان از این بازی بسیار مثبت بود و Sonic the Hedgehog CD به عنوان یکی از موفق‌ترین بازی‌های سگا و یکی از بهترین بازی‌های سبک پلتفرمر تاریخ شناخته می‌شود که حتی فروش پایین Sega CD هم نتوانست مانعی برای محبوبیت بازی باشد و این نسخه از سونیک توانست لقب بهترین و پرفروش‌ترین بازی این کنسول را از آن خود کند.

۱۰.DOOM

سازنده: آی‌دی سافت‌ویر (id Software) تاریخ عرضه: ۱۹۹۴ پلتفرم: Sega 32X سبک: تیراندازی اول شخص Doomسگا در سال ۱۹۹۴ یک افزونه دیگر برای کنسول جنسیس خود معرفی کرد که قابلیت اجرای بازی‌های ۳۲ بیتی را بر روی این کنسول فراهم می‌کرد. این اقدام به معنای بالا رفتن کیفیت بصری بازی‌های کنسول سگا بود و به همین دلیل هم این شرکت تصمیم گرفت تا همزمان با معرفی افزونه جدید یکی از گرافیکی‌ترین بازی‌های آن زمان یعنی Doom را بر روی این کنسول عرضه کند که توسط آی‌دی سافت‌ویر ساخته شده بود. بازی دووم به عنوان یکی از آثار تاثیر گذار و الهامبخش در صنعت بازی‌سازی شناخته می‌شود که تاثیر بسزایی در بازی‌های اول شخص بعد از خود دارد. گیمر‌ها در این بازی که ابتدا بر روی سیتم عامل DOS عرضه شده بود کنترل شخصیت بدون نام بازی را در دست داشتند که به دلیل شلیک به فرمانده خود که دستور کشتار انسان‌های بی‌گناه را صادر کرده بود، به یک مرکز تحقیقاتی سری در سیاره مریخ تبعید می‌شد. هدف این مرکز تحقیقاتی شناخت بیش‌تر از سیاره مریخ و امکان زندگی بر روی آن بود که اتفاقات پیش‌بینی نشده باعث ایجاد یک دروازه از جهنم و هجوم دوزخیان به پایگاه می‌شود که نتیجه آن کشته شدن نیروهای انسانی است. حال شخصیت اصلی بازی باید به تنهایی تمام این موجودات را شکست دهد و مانع از دسترسی آن‌ها به پرتال کره زمین شود. جان رومرو، خالق بازی دلیل مشخص نبودن نام شخصیت اصلی بازی را نزدیکی بیش‌تر گیمر‌ها با بازی اعلام کرده و گفته بود که این امر باعث می‌شود تا هریک از گیمر‌ها خود را شخصیت اصلی این بازی بدانند. به هرحال دووم به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سبک شوتر اول‌شخص معرفی می‌شود که در زمان خود حدود ۱۰ میلیون نفر آن را تجربه کرده بودند و دلیل این امر هم نو‌آوری‌های زیاد بازی، جلوه‌های بصری عالی، تنوع بالای سلاح‌ها، محیط‌ها و دشمنان بازی بود. دووم همچنین از یک بخش چند‌نفره هم بهره می‌برد که ۲ تا ۴ نفر به طور همزمان و از طریق شبکه محلی می‌توانستند با یکدیگر مبارزه کنند.به هرحال قسمت اول بهترین بازی‌های زمان عرضه کنسول‌ها در این‌جا به پایان می‌رسد، همانطور که در ابتدا اشاره کردیم قسمت دوم این مقاله مربوط به بازی‌های بعد از کنسول پلی‌استیشن سونی خواهد بود. نظرات خود را در مورد این قسمت و بازی‌های معرفی شده با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی