در قسمت‌های قبلی سری مقاله‌های سیر تحولی کنترلرهای بازی، کنترلر‌های ساخته شده برای کنسول‌های خانگی را بررسی کردیم، حال اگر مشتاقید بدانید آینده کنترلر‌ها به چه شکلی خواهد بود، با زومجی همراه شوید.
صحبت کردن در مورد آینده همواره لذت بخش است، یکی از ویژگی‌های فطری انسان‌ها تمایل به کشف امکانات جدید به منظور بهبود وضعیت موجود است، شاید زمانی تصور تماشای یک فیلم هم عجیب به نظر می‌رسید و امروز فیلم‌های ۳ بعدی کاملا عادی شده‌اند! یا اگر در نسل آتاری شخصی کنترلر‌های فعلی کنسول‌ها را می‌دید آن را یک وسیله فضایی معرفی می‌کرد! به هر حال پیشرفت یکی از نیاز‌های اصلی انسانی و کشف راه‌های بهتر در هر زمینه‌ای، یکی از محرک‌های زندگی هر شخص است. این قضیه در مورد بازی‌های ویدیویی هم صدق می‌کند و اگر بازی‌های ابتدایی را با آثار امروزی مقایسه کنیم شاهد تغییرات بسیاری خواهیم بود که شاید در گذشته حتی تصور بازی‌های امروزی نیز خنده‌دار بود. به طور حتم شاید ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر هم آثاری عرضه شوند که حتی تصور آن‌ها نیز برای ما در زمان حال غیر‌ممکن است، چرا که هر نسلی امکانات فعلی خود را بهترین می‌داند! کنترلر‌های بازی هم از قافله پیشرفت تکنولوژی جدا نیستند و هر روز شاهد معرفی روش‌های جدید کنترل بازی‌ها هستیم که در جهت ارائه تجربه بهتر از تقابل با دنیای پیکسل‌ها تلاش می‌کنند، در این مقاله سعی داریم برخی از ابزاری را که می‌توانند انقلابی در زمینه کنترل بازی‌ها ایجاد کنند معرفی کنیم، هدست‌های واقعیت مجازی و معرفی برخی کنترلر‌های مدرن و ویژه، مطالب این مقاله خواهند بود.

کنترلر‌های مبتنی بر واقعیت مجازی و سنسور‌های حرکتی:

واقعیت مجازی واژه‌ای است که تقریبا هر روز خبری جدید در مورد آن منتشر می‌شود، فیلم‌های این تکنولوژی برنده جایزه‌های مختلف می‌شوند، بازی‌های جدیدی برای آن معرفی می‌شود و حتی افراد با کمک این تکنولوژی در دنیای زیر آب شنا می‌کنند! اگر بخواهیم هدف از واقعیت مجازی را به صورت خلاصه شرح دهیم، می‌توان گفت که این فناوری سعی دارد تا مرز میان واقعیت و دنیای دیجیتالی را به حداقل برساند، پس از این می‌توان انتظار داشت که در سالیان آتی مفهوم شخصیت اصلی کاملا منسوخ شود و شما به عنوان یک تماشاگر یا یک گیمر نقش اصلی فیلم‌ها یا بازی‌ها باشید، برای تجربه دنیای مجازی در واقعیت نیازمند وسیله‌ای هستیم که به آن هدست واقعیت مجازی می‌گوییم. به کمک این وسایل شما قادر هستید تا مرز میان واقعیت و دنیای مجازی را بشکافید و از نزدیک با فیلم‌ها یا بازی‌ها تعامل کنید،‌ برای مثال در مراسم معارفه فیلم واقعیت مجازی Sleepy Hollow تماشاگران شاهد بریده شدن سرشان توسط شخصیت منفی فیلم بودند و پس از تمام شدن فیلم اکثر افراد گردن و سر خود را چک می‌کردند که مبادا اتفاقات فیلم واقعی باشد! زمان زیادی تا عرضه رسمی هدست‌های واقعیت مجازی نمانده و از اوایل سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه هدست‌هایی مثل Oculus VR، HTC Vive و PlayStation VR خواهیم بود، حتی شوهی یوشیدا، مدیر سونی، در صحبت‌های اخیر خود این تکنولوژی را آینده بازی‌ها و کنسول‌ها معرفی کرد که نشان از اهمیت آن دارد. در این میان ابزار دیگری هم هستند که مختص بازی بر اساس تکنولوژی واقعیت مجازی ساخته شده‌اند، حال تعدادی از کنترلر‌های بازی مبتنی بر واقعیت مجازی را مرور می‌کنیم:

۱ -Virtuix Omni

omni به نظر می‌رسد که آینده کنترلر‌های بازی در اختیار ابزار‌های مبتنی بر حرکت است. Virtuix Omni در نگاه اول شبیه به یک تریدمیل فضایی است! این کنترلر توسط شخصی به نام جان گئوتیگولک در سال ۲۰۱۳ معرفی شد که ۱۲ ماه و ۲۰۰ هزار دلار برای ساخت نسخه آزمایشی آن خرج کرده بود. این وسیله از سنسور‌های کینکت و کفش‌های مخصوص استفاده می‌کند و با تمام بازی‌های پی‌سی همخوانی دارد. نمایش‌های موفق Omni باعث شد تا این وسیله با حمایت خوب گیمر‌ها در کیک‌استارتر روبرو شود و ۱.۱ میلیون دلار بودجه برای ساخت آن جمع‌آوری شد. پس از آن هم کمپانی Virtuix از این وسیله حمایت کرد و حال Omni تحت نظر آن‌ها ساخته می‌شود. این کنترلر با تمام هدست‌های واقعیت مجازی هماهنگ خواهد بود و می‌تواند جزئی ترین حرکات شخص مثل قدم زدن را شبیه‌سازی کند. با استفاده از این وسیله به عنوان کنترلر دقیقا حس بازی به عنوان شخصیت اصلی را خواهید داشت و تمام حرکات وی را بدون کم و کاستی اجرا خواهید کرد. Virtuix در کنار Omni یک دستکش مخصوص هم تولید می‌کند که Hands Omni نام دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا وسایلی که در دنیای مجازی لمس می‌کنند را به معنای واقعی حس کنند! هیجان‌انگیز است، نه؟ در ادامه می‌توانید دو ویدیو از نحوه کار Virtuix Omni را در بازی‌های Call of Duty Advance Warfare، Battlefield 4، Skyrim و Counter Strike مشاهده کنید.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

۲-Stem System

Stem System

کنترلر واقعیت مجازی بعدی ما کمی جم و جور‌تر از Omni است ولی از لحاظ دقت هیچ کم و کسری ندارد. سنسور‌های حرکتی این وسیله قابلیت شناسایی و انتقال اجزای بدن کاربر را در فاصله شعاع ۲ متری بدون هیچ کم و کاستی دارند و کنترلر‌های آن دو دسته بی‌سیم هستند که علاوه بر شبیه‌سازی حرکات دست کاربر، از کلید‌های مختلف و یک جوی‌استیک بهره می‌برند. این وسیله می‌تواند به خوبی با هدست‌های واقعیت مجازی هماهنگ شود و از این طریق می‌توان بازی‌های واقعیت مجازی را به راحتی کنترل کرد. در تست‌های صورت گرفته، Stem کم‌ترین میزان تاخیر و خطا را در شناسایی حرکات کاربران داشت و منبع آن نیازی به داشتن دید مستقیم از سنسور‌ها ندارد و حتی اگر پشت شما هم به این وسیله باشد حرکات را به خوبی تشخیص می‌دهد که واقعا قابل تحسین است. در یک کلام می‌توان Stem را کینکت مخصوص رایانه‌های شخصی معرفی کرد که البته بسیار دقیق‌تر از ابزار مایکروسافت بوده و با هدست‌های واقعیت مجازی هم همخوانی دارد. در ادامه می‌توانید ویدیویی از عملکرد این وسیله تماشا کنید:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

۳-Oculus Touch

oculus-touch-hands-on-e3-2015-4

همانطور که از نام این کنترلر مشخص است، Oculus Touch به صورت انحصاری برای هدست واقعیت مجازی آکیولس در حال ساخت است، این هدست قابلیت استفاده از کنترلر‌های ایکس‌باکس وان را نیز دارد ولی کنترلر‌های اختصاصی آن تجربه واقعی‌تری از بازی‌های واقعیت مجازی ارایه می‌دهند. هریک از دسته‌های آکیولوس تاچ در یکی از دست‌های گیمر قرار می‌گیرند و بر روی آن‌ها علاوه بر یک جوی‌استیک شاهد ۲ کلید هم هستیم، این دسته‌های قابلیت لرزشی نیز دارد و دست‌های گیمر را به خوبی شبیه‌سازی می‌کنند و امکان تقابل با اجزای محیطی را در بازی‌ها فراهم می‌کنند. هنوز مشخص نیست که آیا این کنترلر‌ها همزمان با هدست عرضه می‌شوند یا خیر، ولی به هر حال این کنترلر‌ها مکمل هدست آکیولس خواهند بود.

۴-HTC Vive Wireless Controller

Valve-HTC-Vive-prototipo-controller-news-1024x682

هدست واقعیت مجازی HTC Vive نیز از کنترلر‌های مخصوصش بهره خواهد برد که ظاهری شبیه به کنترلر Nunchuck کنسول Wii دارند. البته کنترلر‌های HTC Vive فعلا در مرحله آزمایشی هستند، ولی به هر حال این دسته‌ها از سنسور‌های تشخیص حرکت، یک کلید و یک صفحه لمسی بهره خواهند برد که به طور حتم مطابق با بازی‌های واقعیت مجازی، طراحی شده‌اند. این کنترلر‌ها همزمان با خود هدست عرضه خواهند شد.

۵-Digits

microsoft-digits

مایکروسافت سابقه ساخت کنترلر‌های حرکتی را با عرضه کینکت دارد که البته تجربه چندان موفقی هم به حساب نمی‌آيد، در حال حاضر مایکروسافت در حال کار بر روی یک وسیله دیگر است که دیگر نیاز به هیچ ابزار خاصی ندارد و تنها با استفاده از دستانتان قادر به کنترل بازی‌ها خواهید بود. Digits از یک دوربین و سنسور مادون قرمز ساخته شده و بر روی مچ دست کاربر قرار می‌گیرد و قادر است تمام حرکات دست را به خوبی شبیه‌سازی کند. این وسیله بر خلاف کینکت به هیچ دوربینی نیاز ندارد و می‌تواند کاملا جایگزین ماوس شود. در کنار استفاده‌های آموزشی و علمی، Digits به یک کنترلر تمام عیار در بازی‌ها تبدیل خواهد شد و می‌توانید تمام حرکات را فقط با دستانتان انجام دهید، البته این وسیله فعلا در مرحله تحقیقاتی است ولی به مرور زمان می‌تواند به یک کنترلر انقلابی تبدیل شود.

۶-Reactive Grip Motion Controller

Reactive Grip Motion Controller

در ادامه معرفی کنترلر‌های حرکتی به Reactive Grip Motion Controller می‌رسیم که با تمام سنسور‌های حرکتی از قبیل Move سونی، Kinect مایکروسافت و هدست‌های واقعیت مجازی همخوانی دارد. این وسیله با یک دست استفاده می‌شود و علاوه بر شبیه‌سازی حرکات قادر است احساس حرکات انجام شده در بازی را از طریق سنسور موجود بر روی دسته به گیمر منتقل کند، برای مثال حس شلیک با یک اسلحه واقعی یا ضربه زدن با شمشیر به خوبی منتقل خواهد شد،‌ تجربه استفاده از این وسیله در بازی مثل Chivalry کاملا حس نبرد‌های قرون وسطایی را منتقل می‌کند. در ادامه می‌توانید ویدیوی از این وسیله را تماشا کنید که بر روی سنسور Razer Hydra استفاده می‌شود:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

سایر کنترلر‌های جدید:

کنترلر‌هایی که تا این قسمت معرفی کردیم همگی مبتنی بر شبیه سازی حرکات دست بودند، ولی چند کنترلر دیگر نیز وجود دارند که ظاهری کلاسیک‌تر و یا ایده‌های متفاوت ارایه می‌دهند، در ادامه تعدادی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

۷-Ringbow

photo-original

بازی‌های موبایل امروزه جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان گیمر‌ها دارند و کم‌کم شاهد هستیم که هر گوشی موبایل، نقش یک کنسول دستی را به خوبی ایفا می‌کند و بازی‌های بزرگی برای این پلتفرم عرضه می‌شوند که برخی از آن‌ها گیم‌پلی جذاب و گرافیکی شبه کنسولی دارند، البته عده‌ای هم اعتقاد دارند که آینده بازی‌ها در اختیار گوشی‌ها خواهد بود و به مرور زمان کنسول‌های بازی منسوخ خواهند شد که پاسخ این نظریه را فقط زمان خواهد داد. به هر حال اگر زمان زیادی را صرف بازی با گوشی‌های خود می‌کنید برایتان پیش‌آمده که در برخی بازی‌ها به دلیل محدودیت‌های کنترلر لمسی دچار مشکل شوید، Ringbow با هدف رفع این محدودیت‌ها ساخته خواهدشد و ایده جالبی دارد.

این وسیله یک حلقه کوچک است که شما را از لمس کنترلر‌های لمسی بی‌نیاز می‌کند و قادر خواهید بود تا اشیای موجود در بازی را به صورت مستقیم لمس کنید. برای مثال در بازی FIFA 15 قادر خواهید بود تا با گرفتن بازیکن حرکت کنید و با زدن کلید روی حلقه به هم‌تیمی‌هایتان پاس بدهید یا به سمت دروازه شوت بزنید، یا در بازی Modern Combat برای بارگذاری اسلحه دیگر لازم نیست کلید تعبیه شده در بازی را فشار دهید و کلید روی حلقه این کار را به خوبی انجام می‌دهد. همچنین امکان ترکیب حلقه و کنترلر‌های لمسی هم هست که آزادی عمل زیادی را در اختیار گیمر‌ها قرار می‌دهد، علاوه بر آن دو نفر با استفاده همزمان از حلقه‌ها می‌توانند به راحتی بازی‌ها را انجام دهند، Ringbow در حال حاضر توانسته ۱۳۵ هزار دلار در کیک‌استارتر جمع‌آوری کند و طبق اعلام سازندگان در مراحل پایانی ساخت خود قرار دارد، در ادامه می‌توانید ویدیویی از نحوه عملکرد این حلقه جادویی را تماشا کنید:

دانلود ویدیو

۸- Steam Controller

gbilvw22llnfpawpgkqs

کمپانی ولو در نمایشگاه GDC امسال از Steam Link رونمایی کرد که امکان استریم بازی‌های پی‌سی را بر تلویزیون فراهم می‌کند، در کنار این وسیله نیز یک کنترلر همه‌جانبه معرفی شد که طبق اعلام ولو با تمام بازی‌های موجود در شبکه استیم همخوانی خواهد داشت. ظاهر این کنترلر مثل دسته‌های بازی معمولی است ولی ولو اقدامات زیادی برای منحصر به فرد بودن این کنترلر انجام داده است. بر روی این ;کنترلر، دو صفحه لمسی در چپ و راست قرار دارند که می‌توانند قابلیت‌های ماوس را شبیه‌سازی کنند، علاوه بر آن یک جوی‌استیک در چپ و ۴ کلید اصلی در سمت راست دیده می‌شوند، در قسمت بالایی هم ۲ کلید وجود دارند که دسترسی به منوی استیم و صفحه شخصی‌سازی را فراهم می‌کند، این کنترلر از امکانات بسیار زیاد شخصی سازی کلید‌ها بهره می‌برد و قادر خواهید بود تا بسته به راحتی شخصی خودتان کلید‌ها را تنظیم کنید. ولو به کیفیت ساخت و حالت آرگنومیک این کنترلر هم اهمیت زیادی داده تا در استفاده‌های طولانی موجب خستگی گیمر نشود. خوش‌بختانه زمان زیادی تا عرضه Steam Controller باقی نمانده و ماه آینده این کنترلر با قیمت ۵۰ دلاری خود در دسترس خواهد بود. در ادامه می‌توانید ویدیو معرفی قابلیت‌های این کنترلر را تماشا کنید:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

 ۹- Keyboard + Mouse

razer_tron_gaming_keyboard_and_mouse_by_commandertokiwa-d5uk84h

تعجب نکنید، عنوان را درست خوانده‌اید! ماوس و صفحه کلید‌های رایانه‌های شخصی گذشته، حال و آینده کنترلر‌های این پلتفرم هستند. حتی اگر هزاران کنترلر لمسی، حرکتی و متفاوت عرضه شود، باز هم طرفداران بازی با پی‌سی به ابزار کنترلی خود وفادار خواهند ماند و این امر بدون دلیل و منطق هم نیست، چرا که به جرات می‌توان گفت هیچ کنترلری دقت ماوس و صفحه کلید را در بازی‌های اول‌شخص، استراتژیک و چند‌نفره آنلاین ارایه نمی‌دهد و منظور ما از این ابزار ماوس و صفحه کلید‌های مخصوص بازی است که امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، کلید‌های زیاد و امکان شخصی سازی آن‌ها باعث می‌شود تا بهترین نوع کنترل را تجربه کنید. برای مثال در مسابقات رسمی بازی‌های رایانه‌ای گاهی حتی چند میلی‌ثانیه هم می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و در این حالت هیچ کنترلر جانبی نمی‌تواند جایگزین یک ماوس و صفحه کلید حرفه‌ای باشد، شرکت‌های زیادی این ابزار را مخصوص گیمر‌ها تولید می‌کنند و چند نمونه از آن‌ها Razer، Roccat، Madcat و Logitech هستند که در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از محصولات آن‌ها را مشاهده کنید:

ption id="attachment_68437" align="aligncenter" width="800"]razer-ouroboros-gallery-6 Razor Ouroboros
ption id="attachment_68440" align="aligncenter" width="800"]Logitech 502 Proteus Core Logitech 502 Proteus Core
ption id="attachment_68442" align="aligncenter" width="800"]Mad Catz RATM Mad Catz R.A.T.M
ption id="attachment_68443" align="aligncenter" width="800"]Roccat NYTH Roccat NYTH
ption id="attachment_68446" align="aligncenter" width="800"]Razer-Blackwidow-Ultimate-Chroma-wave Razer Blackwidow Ultimate Chroma
ption id="attachment_68447" align="aligncenter" width="800"]Logitech G910 Orion Spark Logitech G910 Orion Spark
ption id="attachment_68448" align="aligncenter" width="800"]Mad Catz S.T.R.I.K.E.M Mad Catz S.T.R.I.K.E.M
ption id="attachment_68451" align="aligncenter" width="800"]Roccat RYOS MK Pro Roccat RYOS MK Pro
این قسمت از سری مقاله‌های «سیر تحولی کنترلر‌های بازی» نیز به پایان رسید که اختتامیه‌ای بر این سری بود، نظرات خود را در مورد کنترلر‌های معرفی شده در این قسمت و کلیت مجموعه معرفی کنترلر‌های بازی با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده