نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۱۰ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود سی و پنجم: مروری بر مجموعه بازی های درایور

در این قسمت از برنامه ریلود سراغ مجموعه بازی‌های درایور که یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های ماشین‌‌سواری بین گیمرهاست رفتیم و دو نسخه از این بازی‌های محبوب را باهم تجربه کردیم.

اولین نسخه از بازی‌های ماشین‌سواری درایور، محصول استودیو بریتانیایی ریفلکشنز، به سال ۱۹۹۹ منتشر می‌شود؛ یعنی چیزی حدود یک سال پس از عرضه دومین نسخه از مجموعه باز‌های GTA توسط راک‌استار نورث. بازی درایور هم قرار بود مثل بازی‌های جی‌تی‌ای، یک بازی با محوریت ماشین‌سواری در شهر و درب‌وداغان کردن ماشین‌ها باشد، اما با یک فرق اساسی. برخلاف جی‌تی‌ای‌های دوبعدی آن روزگار، این بازی قرار بود یک بازی ماشین‌سواری در شهرِ کاملاً سه‌بعدی باشد. در کنار سه‌بعدی بودن بازی، مکانیزم‌های رانندگیِ درایورِ یک هم با بازی‌های پیش از خود تفاوت‌هایی داشت. برای مثال میزان تخریب‌پذیری ماشین‌ها در این بازی، در آن روزگار، نمونه‌ای منحصربه‌فرد به‌حساب می‌آمد. نسخه اول از بازی‌های درایور به دلیل جذابیت و جدیدبودن کانسپ بازی، محبوبیت بالایی بین گیمرها بدست می‌آورد و به آی‌پی تازه‌وارد موفقی برای استودیو ریفلکشنز تبدیل می‌شود. 

با موفقیت نسخه اول، استودیو ریفلکشنز بلافاصله سراغ ساخت نسخه دوم بازی می‌رود. در این نسخه از بازی اما اعضای تیم سازنده سعی می‌کنند با ایجاد تغییراتی، عنوان منحصربه‌فرد خود را به ساخته‌های راک‌استار شبیه‌تر کنند. این شباهت‌ها اما درنهایت و طی سالیان به ضرر استودیو ریفلکشنز تمام می‌شود. چراکه با عرضه سومین نسخه از مجموعه بازی‌های جی‌تی‌ای به سال  ۲۰۰۱، راک‌استار بالاخره اولین جی‌تی‌ای سه‌بعدی خود را روانه بازار می‌کند و به این ترتیب برای همیشه به رقیبی دست‌نیافتنی برای بازی درایور تبدیل می‌شود. 

شباهت‌های بسیارِ بازی‌های درایور به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین آی‌پی‌های تاریخ، باعث فروش پایین نسخه‌های این مجموعه بازی می‌شود. پس از عرضه چندین نسخه شکست‌خورده از بازی درایور، درنهایت و با خریداری‌شدن استودیو ریفلکشنز توسط یوبیسافت در سال ۲۰۰۶، آخرین نسخه مهم از این مجموعه بازی با نام Driver: San Francisco هم به بازار عرضه می‌شود. مکانیزم منحصربه‌فرد شیفتِ به‌کار گرفته شده در این بازی، باری دیگر بازی‌های درایور را میان سایر بازی‌های ماشین‌سواری به‌عنوانی منحصر به‌فرد تبدیل می‌کند. هزینه‌های بالای ساخت، در کنار بازه زمانی طولانی توسعه این بازی، درنهایت نسخه سن‌فرانسیسکو را هم از نظر فروش به‌عنوانی شکست‌خورده تبدیل می‌کند. هرچند طرفداران، این نسخه از بازی را بازگشتی دوباره به ریشه‌های مجموعه درایور به‌حساب می‌آوردند. در حال حاضر استودیو ریفلکشنز زیرمجموعه یوبیسافت به‌حساب می‌آید و در طراحی ماشین‌ها و مکانیزم‌های رانندگی در آی‌پی‌های این استودیو با آن‌ها همکاری می‌کند. 

در این برنامه از ریلود و در کنار مروری کوتاه بر تاریخچه بازی‌های درایور، دو نسخه اول و سن‌فرانسیسکوی این مجموعه را باهم تجربه می‌کنیم.

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده