نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

ریلود نوزدهم: داستان پیدایش سایلنت هیل

در این قسمت از برنامه ریلود سراغ یکی از مهم‌ترین بازی‌های ترسناک تاریخ یعنی مجموعه بازی‌های سایلنت هیل رفتیم و سعی کردیم تاریخچه پیدایش این مجموعه را مرور کوتاهی کرده باشیم.

دو دهه پیش، تیم کوچک و تازه‌کاری در شرکت کونامی دور هم جمع می‌شوند و بازی‌ای را ساخته و روانه بازار می‌کنند که آغازگر آن چیزی است که امروزه به نام وحشت روانشناختی می‌شناسیمش. این تیم، تیم سایلنت نام داشت که اعضایش را چیزی حدود پانزده الی بیست نفر نیروی جوان و تازه‌کار تشکیل می‌دادند و آن بازی، چیزی نیست جز بازی سایلنت هیل، که نه‌تنها آغازگر سبک، بلکه یکی از بهترین بازی‌های ترسناک ساخته شده در طول تاریخ است. البته که هرکدام از اعضای این تیم امروزه دیگر به چهره‌های شناخته شده‌ای تبدیل شده‌اند؛ از آکیرا یامائوکای آهنگساز و ماساهیرو ایتوی طراح گرفته، تا کیچیرو تویامای که در آن زمان و در بیست و شش سالگی، برای اولین پروژه کارگردانی قسمت اول سایلنت هیل را بر عهده‌اش گذاشته بودند!

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

در آن سال‌های پایانی دهه نود اما، که به نوعی دهه گذار از دوره بازی‌های دو بعدی و حرکت به سمت جهان سه‌بعدی به‌حساب می‌آید، استودیوهای بازی‌سازی تمام تلاش خود را می‌کردند تا تجربه‌ای هرچند نزدیک به تجربه‌ای سه‌بعدی را تقدیم مخاطب کنند. یکی از مهم‌ترین بازی‌های ساخته شده در این دوران، بازی رزیدنت ایول محصول شرکت کپکام بود که با طراحی کاراکترهایی سه‌بعدی که در محیط دو‌بعدی بازی حرکت می‌کردند، تجربه‌ای متفاوت را تقدیم بازیکنان آن دوران می‌کند. موفقیت بی‌نظیر این بازی، بازی‌سازان بسیاری را علاقمند به فعالیت در حوزه بازی‌های سه‌بعدی می‌کند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت کونامی بود که قصد داشت بازی ترسناک موفقی را هم به کارنامه درخشان بازی‌سازیش اضافه کند. این گونه می‌شود که اعضای تیم‌سایلنت را دور هم گرد آورده و به آن‌ها سفارش ساخت یک بازی ترسناک سه‌بعدی، با المان های غربی را می‌دهد. اعضای تیم سایلنت بعد از گذشت سه‌سال و پشت‌سر گذاشتن چالش‌های بیشماری که ناشی از بی‌تجربگی اعضای جوان و تازه‌کارش بود، بالاخره در سال ۱۹۹۹ میلادی، قسمت اول از بازی ساینت هیل را روانه بازار می‌کنند و به این ترتیب سنگ بنای سبکی را می‌گذارند که امروزه به عنوان سبک وحشت روانشناختی از آن یاد می‌شود.

نسخه اول از مجموعه بازی‌های سایلنت هیل که با الهام بسیار از بازی رزیدنت ساخته شده بود، با موفقیت و استقبال بی‌نظیری از جانب مخاطبان رو به رو می‌شود. بعد از این استقبال گسترده، کونامی فرصت را غنیمت شمرده و دستور ساخت نسخه بعدی را به اعضای تیم صادر می‌کند. تیم سایلنت در سال‌های آتی و در مجموع، چهار نسخه از بازی‌های ساینت هیل را روانه بازار می‌کنند که هرکدام به‌نوعی، یک بازی منحصر به فرد و اثری ارزشمند در جهان بازی‌های ترسناک به‌حساب می‌آیند. با وجود تمام این موفقیت‌ها، متاسفانه در سال ۲۰۰۵ میلادی، کونامی تیم سایلنت را منحل کرده و کار ساخت دنباله‌هایی برای این مجموعه را به استودیوهای غربی می‌سپارد. به این ترتیب چهار نسخه اصلی دیگر از این بازی نیز روانه بازار می‌شوند که هیچ‌کدام از آن‌ها، اگرچه که تجربه‌هایی لذت‌بخش به حساب می‌آیند، اما از نظر خلاقیت و اثرگذاری به گردپای چهار نسخه اصلی بازی هم نمی‌رسند. سرنوشت مجموعه سایلنت هیل، در این روز و این ساعت، کاملاً نامعلوم است.

بازی سایلنت هیل در طول تاریخ، القاب زیادی را از آن خود کرده است؛ عده‌ای این مجموعه بازی را در زمره بهترین بازی‌های تاریخ به‌حساب می‌آورند و عده‌ای هم باور دارند که سایلنت هیل بهترین بازی ترسناک تاریخ است. به این ترتیب تصمیم گرفتیم در برنامه ری‌لود، یک قسمت را به طور تمام و کمال به تاریخچه شکل‌گیری تیم سایلنت اختصاص دهیم و در کنار تجربه نسخه اول بازی، از چالش‌های پیشِ روی اعضای تیم در مسیر خلق این مجموعه‌ی استثنائی بگوییم. در قسمت بعدی برنامه و به نمایندگی از باقی نسخه‌های کلاسیک بازی، سراغ نسخه دوم از مجموعه سایلنت هیل می‌رویم که بدون شک، بهترین نسخه در میان مخلوقین اعضای بااستعداد تیم سایلنت است. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده